Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money 2020  (gelezen 40446 keer)

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #60 Gepost op: 24-02-2020, 18:13:11 »
Nog steeds minimale bedragen die worden gewonnen.
Nu zijn het dit seizoen ook wel draken van opdrachten (no pun intented).
Zonder mol zou er waarschijnlijk net zo weinig zijn verdiend.

Het probleem lijkt mij vooral dat dit een groep is die over het algemeen eerder voor de winst speelt dan voor het geld. Iedereen is meer bezig met nep mollen en mekaar uittesten dan zich echt te verliezen in de opdrachten. Ik vind het interessant om te zien hoe gefocust iedereen blijft op de andere deelnemers.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #61 Gepost op: 25-02-2020, 05:35:48 »
Nog steeds minimale bedragen die worden gewonnen.
Nu zijn het dit seizoen ook wel draken van opdrachten (no pun intented).
Zonder mol zou er waarschijnlijk net zo weinig zijn verdiend.
Ik vind deze cijfers toch wel schokkend. Het laat zien hoe onmogelijk de opdrachten dit jaar wel niet zijn. Of laat ik zeggen: hoe alles-of-niets, en daarmee hoe een klein foutje al het gros van het geld kan kosten. Zie het graanveld (één meter ernaast is niets in de pot), de escaperoom (één wagen niet vrijgespeeld en er kan een 90% minder verdiend worden), of de veerkeersopdracht (elke foute auto halveert het te winnen bedrag). Of er wordt simpelweg met mingeld gestrooid als er een foutje wordt gemaakt (beeldentuin, molloten, lasergame) waardoor je netto meestal quitte speelt en nooit echt grote bedragen kunt winnen.

Het is nu in 20 opdrachten tijd slechts 3 keer gelukt om ook maar de helft van het maximaal te winnen bedrag te verdienen :o

Misschien ligt het aan een telkens lager wordend budget dat voor de pot, maar het is toch ook wel eens leuk om kandidaten een opdracht met succes te zien afronden ???
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020, 11:58:22 door Pac »
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #62 Gepost op: 25-02-2020, 07:57:36 »
Ja, mee eens. Is ook nog eens fijner voor de Mol (meer molmogelijkheden, meer eer van je molwerk) én voor de presentator die vast ook weleens een echt gemeend compliment zonder sarcastische ondertoon uit wil delen. ::jaja::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #63 Gepost op: 25-02-2020, 11:28:45 »
Ja, mee eens. Is ook nog eens fijner voor de Mol (meer molmogelijkheden, meer eer van je molwerk) én voor de presentator die vast ook weleens een echt gemeend compliment zonder sarcastische ondertoon uit wil delen. ::jaja::
Zal allemaal best dat Rik dat zou willen doen, maar dan zeg je eigenlijk dat de mol gefaald heeft in die opdracht. Mag ie van mij achterwege laten.  ;)

Ik krijg al te veel schoolreisje met BN'ers feels. (Gelukkig wel veel minder dan vorig jaar). Zou de presentator de kandidaten (leuke figuranten, maar de mol is toch de ster van het programma?) ook nog naar de mond moeten gaan praten? Alsjeblieft zeg. Nee.


Maar on-topic... wat Convans zegt. Plusgeld bij de lasergame-opdracht is niet onmols. Eerder mols. Waarom dat Nathan aangerekend wordt snap ik niet. Iedereen 0 ook wat mij betreft.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #64 Gepost op: 25-02-2020, 12:31:51 »
Ik ben het er ook mee eens, het is juist leuk om opdrachten ook te zien slagen. Het wordt er nu heel erg om gedaan, om maar te kunnen zeggen dat de mol zo goed was en de pot zo historisch laag staat.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #65 Gepost op: 25-02-2020, 15:55:12 »
Ik ben het er ook mee eens, het is juist leuk om opdrachten ook te zien slagen. Het wordt er nu heel erg om gedaan, om maar te kunnen zeggen dat de mol zo goed was en de pot zo historisch laag staat.
Van dat laatste ben ik ook geen fan, maar kandidaten complimentjes geven is het andere uiterste. Als het goed is heeft de mol het veel zwaarder dan de kandidaten met z'n dubbelrol. Het gaat de meeste mollen niet gemakkelijk af. De kandidaten dan prijzen als de mol gefaald heeft vind ik echt de omgekeerde wereld.

Tuurlijk moet een opdracht wel doenbaar zijn. Dat is dit seizoen en het vorige wel een issue ja. Wat dat betreft dus eens. ::jaja::

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #66 Gepost op: 1-03-2020, 17:13:05 »


Aflevering 8!

Spoiler: Uitleg + wijziging 7.2 (klik om te tonen/verbergen)


Totaalstand na aflevering 8
1. Buddy       € 1990
2. Miljuschka  € 1665
3. Leonie      € 1546
4. Nathan      € 1358
5. Rob         €  769
Conclusie: kan ik eigenlijk wel weglaten, want Rob komt toch niet meer af van die laagste plek.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 08:46:04 door B&W »

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #67 Gepost op: 1-03-2020, 17:24:30 »
Iemand nog nagerekend of het bedrag dat op tafel kwam wel klopte?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #68 Gepost op: 1-03-2020, 17:28:22 »
Iemand nog nagerekend of het bedrag dat op tafel kwam wel klopte?
Op welk bedrag doel je als ik vragen mag?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #69 Gepost op: 1-03-2020, 17:31:16 »
Op welk bedrag doel je als ik vragen mag?

Het geld dat nathan op tafel legt en wat tot 3x door de andere kandidaten is geteld.

Klopte dat bedrag uiteindelijk of heeft nathan wat geld weten te verduisteren zodat hij in de fietsopdracht 250 kon binnenhengelen?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #70 Gepost op: 1-03-2020, 17:47:43 »
Ze kwamen uit op € 9900 en dat was ook het bedrag dat op dat moment in de pot zat.

De potstand
1.1 Openingsopdracht
1.2 Beltegoed € 150
1.3 Parkeertarief € 20
2.1 Kleurwerk € 1500
2.2 Afhaalchinees € -100
2.3 Wereldbeeld € 0
3.1 Lijn(ver)diensten € 0
3.2 Beeldig € 600
3.3 De theepot € 1500
4.1 Porseleinen kamer € 2330
4.2 Verkeer(d) € 320
4.3 Vrijstellingsroute € 1000
5.1 Beeld en geluid € 250
5.2 Lettergreep € 600
5.3 Lezen en schrijven € 250
6.1 Voice mol € 0
6.2 Vak werk € 1030
6.3 Alles kenners € -200
7.1 Kleur rijk € 0
7.2 Mol laser € ??
7.3 Scherp stellen € 400
8.1 Kettingreactie € 250
8.2 Je draai vinden
8.3 Doorzichtig € 80

> TOTAAL: € 9.980 <

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #71 Gepost op: 1-03-2020, 21:58:46 »
Ze kwamen uit op € 9900 en dat was ook het bedrag dat op dat moment in de pot zat.

Ja ze konden gewoon niet tellen met z'n allen ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #72 Gepost op: 1-03-2020, 22:14:50 »
Bedankt voor het overzicht  ::ok::


Totaalstand na aflevering 6


Na afl 8 bedoel je.


Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #73 Gepost op: 1-03-2020, 22:16:22 »
Dank voor je nieuwe schema en overzicht van verdiende geld, b&w! Top.

Er is echt weinig verdiend tot nu toe. Pfoei!

Edit: typo

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #74 Gepost op: 1-03-2020, 22:46:36 »
Ik vind deze cijfers toch wel schokkend. Het laat zien hoe onmogelijk de opdrachten dit jaar wel niet zijn. Of laat ik zeggen: hoe alles-of-niets, en daarmee hoe een klein foutje al het gros van het geld kan kosten. Zie het graanveld (één meter ernaast is niets in de pot), de escaperoom (één wagen niet vrijgespeeld en er kan een 90% minder verdiend worden), of de veerkeersopdracht (elke foute auto halveert het te winnen bedrag). Of er wordt simpelweg met mingeld gestrooid als er een foutje wordt gemaakt (beeldentuin, molloten, lasergame) waardoor je netto meestal quitte speelt en nooit echt grote bedragen kunt winnen.

Het is nu in 20 opdrachten tijd slechts 3 keer gelukt om ook maar de helft van het maximaal te winnen bedrag te verdienen :o

Misschien ligt het aan een telkens lager wordend budget dat voor de pot, maar het is toch ook wel eens leuk om kandidaten een opdracht met succes te zien afronden ???

Ik ben zelf wel van mening dat de meeste opdrachten wel prima te doen zijn als iedereen een beetje mee doet. Eer wordt dan ook wel erg veel gemold dit jaar (niet alleen door de mol, maar zeker ook door kandidaten)

Ik denk dat een groter probleem is hoe hard kleine fouten worden afgestraft. Dus 90% goed zitten geeft je 10% van het geld achtige opdrachten. Als de bedragen wat meer linear liepen met de resultaten zou de pot een stuk voller zijn.

Vooral jammer omdat het niet bepaald extreem gedurfde molacties aanmoedigt, maar juist meer kleine domme foutjes maken wat niet erg leuk is om te zien in aflevering 10. Denk niet dat iedereen zin heeft in Rob die in aflevering 10 zegt "ja en toen trok ik dus een centimeterje aan het meetlint en was al het geld ineens weg".

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #75 Gepost op: 2-03-2020, 00:16:57 »
Follow the money is natuurlijk heel lastig. Als je bijvoorbeeld als mol een paar honderd Euro wint maar je bent er ook als enige verantwoordelijk voor dat er 1200 Euro niet verdient wordt, heb je dan een paar honderd Euro verdient of heb je dan voorkomen dat er 1200 Euro verdiend zou worden.

Neem het Chinese porselein. Er is 1500 verdient maar Nathan zorgt er als enige voor met een solo actie dat de pot 1200 Euro minder gespekt wordt.

Je moet je ook afvragen waar de mol invloed op heeft. Heeft de mol er invloed op dat er geld verdiend wordt? Ja, tot op zekere hoogte heeft hij daar invloed op, en als hij mee heeft gedaan in de groep die geld verdiend heeft dan heeft de mol ook geld verdiend. De mol heeft echter veel meer invloed op geld dat niet verdiend wordt door een actie van hemzelf.

Als ik naar het schema van B&W kijk dan kan je dat soort hele duidelijke beslissingen die te herleiden zijn naar één persoon niet terug vinden. Dat is ook logisch want dat schema kijkt alleen maar naar geld dat echt is verdiend en wat echt uit de pot is verdwenen. Geld dat niet is verdiend maar wel verdiend had geweest als er niet was ingegrepen door één persoon komt in het schema niet voor.  Met die ene actie van het Thee servies van Nathan zorgt hij er voor dat hij bijna een even groot bedrag als hij in totaal heeft verdiend in alle afleveringen bij elkaar niet in de pot komt.

Edit:
Ik zie ook de uitleg van B&W bij de opdracht van de kaartjes van de molloten en ik kan daar niet in meegaan. Er is geen enkele reden waarom Nathan niet de enveloppe gewisseld kan hebben.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 00:32:08 door RazorBlade »

Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #76 Gepost op: 2-03-2020, 09:58:45 »
Het is toch niet zeker dat buddy die 500 heeft gekozen bij de vrijstellingsroute?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #77 Gepost op: 2-03-2020, 11:09:22 »
Het is nu bijna helemaal zeker dat Buddy de 500 heeft gekozen in de vrijstellingsroute, voor zover daar nog twijfel over was.
Nathan en Rob kozen voor de groepsvrijstelling, Johan voor de joker, Leonie voor de 500.
Blijven 3 onbekende keuzes over: twee groepsvrijstellingen en één 500.
Mil en Claes liepen door tot het einde en hadden dus beiden dezelfde keuze. Dat was dus de groepsvrijstelling.
Blijft over de 500 voor Buddy.
Dit onder de voorwaarde dat de kistjes voor alle deelnemers dezelfde inhoud hadden.

Door het afvallen van Leonie verandert het winst vs gemist schema meer richting Nathan en Rob als kleinverdieners.
Rob die samen met Leonie in de gemiste escape room zat.
Nathan die samen met Leonie en Mil de draadjes niet wisten te verbinden in kleurwerk.

Conclusies blijven lastig. Ook deze aflevering moeilijk succesvol uit te voeren opdrachten (zelfs zonder mol).

Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #78 Gepost op: 2-03-2020, 11:54:27 »
Het is nu bijna helemaal zeker dat Buddy de 500 heeft gekozen in de vrijstellingsroute, voor zover daar nog twijfel over was.
Nathan en Rob kozen voor de groepsvrijstelling, Johan voor de joker, Leonie voor de 500.
Blijven 3 onbekende keuzes over: twee groepsvrijstellingen en één 500.
Mil en Claes liepen door tot het einde en hadden dus beiden dezelfde keuze. Dat was dus de groepsvrijstelling.
Blijft over de 500 voor Buddy.
Dit onder de voorwaarde dat de kistjes voor alle deelnemers dezelfde inhoud hadden.

Door het afvallen van Leonie verandert het winst vs gemist schema meer richting Nathan en Rob als kleinverdieners.
Rob die samen met Leonie in de gemiste escape room zat.
Nathan die samen met Leonie en Mil de draadjes niet wisten te verbinden in kleurwerk.

Conclusies blijven lastig. Ook deze aflevering moeilijk succesvol uit te voeren opdrachten (zelfs zonder mol).

Maar bij Nathan lag de groepsvrijstelling al in koffertje 1. Dus niet bij iedereen in de laatste.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #79 Gepost op: 2-03-2020, 12:50:50 »
Maar bij Nathan lag de groepsvrijstelling al in koffertje 1. Dus niet bij iedereen in de laatste.
Nee, dat klopt ja. Bij Nathan in de eerste en bij Rob lag de groepsvrijstelling verderop in de route.
Alleen van Miljuschka, Claes en Buddy hebben we niet in de biecht gehoord welke keuze zij maakten. Dus er was discussie wie 500 en wie de groepsvrijstelling zou hebben gepakt.