Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld  (gelezen 23344 keer)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #80 Gepost op: 19-01-2020, 18:05:16 »
Ik vond de opmerking van Rob verdacht bij de verdeling: hij was het er mee eens dat Leonie de controlroom in ging. Het leek mij duidelijk dat ze hiervoor uitermate ongeschikt is, dus is het voor de mol handig om haar daar te hebben. Verder is Rob met Buddy nog langs Azië gereden.

Ondanks dat je sowieso de volle laag krijgt in de controlroom, deden ze het ook echt niet soepel. Leonie deed helemaal niets en liet alles aan Johan over. Johan ded het redelijk maar had wel veel vreemde beschrijvingen. “Jullie moeten naar het prieeltje, de bloemen, het kunstwerk met drie ballen, het bushokje, naar de parkeerplaats met uitzicht op de brug”. Zeker de parkeerplaats valt op, omdat er helemaal geen auto’s op stonden ::)

Ik dacht ook nog, knap hoor Johan dat je wist dat China in het midden hoorde, maar dat is dus niet zo omdat de oplossing naast hem lag. Goed gevonden, want dat zeggen ze er niet bij in de montage ::vergroot::

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #81 Gepost op: 19-01-2020, 18:49:08 »
Ik meen in de ruis (als Jaike probeert contact te leggen met Leonie) de stem, en vooral de lach, van Moljuschka te herkennen. Dat viel me zojuist op bij het bekijken van een vlog.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #82 Gepost op: 19-01-2020, 20:13:46 »
Ik meen in de ruis (als Jaike probeert contact te leggen met Leonie) de stem, en vooral de lach, van Moljuschka te herkennen. Dat viel me zojuist op bij het bekijken van een vlog.
Ja, de vlog van Wouter.

Het maakt een eventueel molschap van de kandidaten die geen porto hadden veel minder waarschijnlijk omdat het er idd op lijkt dat de mol heeft gemold met de porto. Dat was de beste mol positie, niet de control room.


Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #83 Gepost op: 19-01-2020, 20:17:11 »
Het is toch ook heel apart dat Mil de boel opeens stuurt halverwege de opdracht? Ik hang er nog geen conclusies aan maar noteer het wel... chaos zo.
Meer L

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #84 Gepost op: 19-01-2020, 20:18:53 »
Het is toch ook heel apart dat Mil de boel opeens stuurt halverwege de opdracht? Ik hang er nog geen conclusies aan maar noteer het wel... chaos zo.
Ja, ze is hier mega verdacht.  ::jaja::

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #85 Gepost op: 19-01-2020, 20:19:34 »
Ik kreeg bij het terugkijken niet het idee dat er per se gemold werd aan de porto, maar dat er gewoon meerdere mensen tegelijk aan het proberen waren om te praten.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #86 Gepost op: 19-01-2020, 20:23:45 »
Alhoewel ik dus wel echt vermoed dat de mol met een porto bezig is geweest, beste mol positie wat mij betreft....

Dit wordt nog napluizen voor mij, wie doet wat, waar rijdt iemand langs etc.
Meer L

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #87 Gepost op: 19-01-2020, 21:00:28 »
Waaaaaaarom hebben ze niet gewerkt met de namen van locaties? In die 'bushokjes' lijken gewoon kaarten te hangen, dat werkt een stuk gerichter dan 'ruil het met puzzelstuk y'. Voor met name Johan een vreemde move, die zit toch de hele tijd op die kaart te kijken.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #88 Gepost op: 19-01-2020, 21:28:31 »
(1/2)

Na terugkijken, met de kaart op pagina 3 van dit topic erbij...

Om te beginnen: de oplossing ligt naast Johan. Daar is geen hogere wiskunde aan. Hij lijkt zelf ook wel op de goede oplossing te komen. Of dat met of zonder de kaart is, maakt mij niet veel uit.

Control Room wil eerst orde scheppen.
Claes en Mil besluiten alvast te gaan rijden.

Wat gebeurt er met welk stuk?

Mil vindt het eerste stuk en wijst erop. Is Australië (locatie 1)
Jaike is daar ook; Mil vindt dat met het oog op wegschuiven het beter op de kar van een tweetal kan.

Johan: "Australië moet op de plek van Zuid-Amerika in het midden van het park ergens."

(dat is correct en wijst erop, dat Johan het beeld al vrij vroeg compleet heeft en het spel in de gaten heeft)

Leonie geeft de opdracht correct door. Mil vraagt terecht door.

"Rob en Buddy hier. Hebben jullie OOK een kaart naast de camerabeelden?"
"Ja."

Wat ik niet eerder zag en wat volgens mij niet gezegd is, wordt hier toch duidelijk. De deelnemers hebben een plattegrond. Dat verandert wel het een en ander toch? Tijdens deze conversatie rijden net Claes en Mil achter Rob en Buddy langs, overigens.

Nathan en Tina èn Claes en Mil komen bijna op hetzelfde moment aan bij Zuid-Amerika (locatie 5). Daar moet het puzzelstuk van Claes en Mil zijn. Tina en Nathan tillen Zuid-Amerika weg. Claes legt Australië goed.

Johan: "Zuid-Amerika moet naar Europa." (correct, is locatie 6)

Mil: "Zie je nog andere puzzelstukken behalve Europa?"

Logische vraag, want daar zijn Tina en Nathan al naar onderweg. Ze mogen naar Azië.

Rob en Buddy vinden Azië (locatie 2). Azië moet naar Afrika. Locatie 3 is dat, redelijk goed omschreven door Johan.

Claes en Mil hebben, hoera, Europa gevonden terwijl ze aanvankelijk naar Azië gestuurd werden. Dat is bijzonder, want vanaf locatie 5 zijn ze dan in tegenovergestelde richting gereden van wat ze is opgedragen.

Mil: "Tina en Nathan. Wij zijn bij Europa. Jullie moeten hierheen." (correct)
Tina: "Mil, wacht even. We komen eraan."

Claes en Mil rijden toch verder en moeten naar locatie 2. Ook dat is bijzonder, want dat moesten ze al. Het is de startlocatie van Azië, waar Rob en Buddy zijn geweest. Claes en Mil kunnen terugrijden naar waar ze vandaan komen en dan gewoon doorrijden.

Tina legt Zuid-Amerika neer op locatie 6.

Rob en Buddy zijn nu ook op 6, ver weg van locatie 3. Die was eigenlijk vlak bij waar ze waren. Johan geeft daarna nogmaals de goede richting aan en beschrijft het uitzicht. Ze rijden de locatie 3 voorbij.

Claes en Mil zitten volgens Control Room goed nu met Europa. Gek, dat ze dan Rob en Buddy niet zien. Het lijkt er ook niet op. Ik denk, dat het eerder aangehaalde kaartje klopt. Ze zijn totaal uit de richting.

Johan: "Ze zijn twintig keer door beeld gereden."

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #89 Gepost op: 19-01-2020, 21:29:31 »
(2/2)

Mijn conclusie...

De deelnemers hadden een kaart, wat het zeker haalbaar maakte. Johan deed het in de Control Room goed.

Noord-Amerika en Afrika zijn na afloop zichtbaar maar liggen verkeerd. Volgens mij zijn ze nooit gevonden. Of Rob en Buddy dat met opzet deden met Afrika of dat dit er eentje was in de categorie 'Rik en Chris zien een envelop over het hoofd' weet ik niet.

Claes en Mil vinden Australië en leggen dat goed neer.

Tina en Nathan pakken Zuid-Amerika op en leggen dat met hulp van Claes en Mil goed neer.

Daarna gaat het met deze koppels mis. Claes en Mil wachten niet en verdwijnen met Europa. Dat betekent extra zoeken voor Tina en Nathan, die dan bovendien met lege handen staan. Hadden Claes en Mil de aanwijzingen van Johan gevolgd, dan had dat nooit gekund. Dan hadden Tina en Narhan Zuid-Amerika neergelegd en Europa gehad en de boel aan de gang gehouden. Nu is Europa weg en belandt eigenlijk buiten het spel op locatie 7.

Tina en Nathan kunnen bijna niets meer.
Jaike kan in haar eentje weinig.
Rob en Buddy zoeken zich suf op bijna de goede plaats.
Claes en Mil hadden in de buurt van Rob en Buddy moeten zijn, maar zijn dat niet.
Ook Rob en Buddy zijn hierdoor vleugellam.
Dat alles kost zoveel tijd dat Noord-Amerika amper ter sprake komt.

Dit is allemaal in gang gezet doordat Claes en Mil na de wissel Australië-Zuid-Amerika verkeerd reden en er vervolgens met Europa vandoor gingen. In mijn ogen was al deze ellende te voorkomen geweest, als Claes en Mil richting Azië waren gereden (zoals afgesproken en duidelijk aangegeven). Prachtig. Alles goed gedaan, maar door dat wegrijden wel de hele boel zo goed als lamgelegd.

Wijst dat op Claes of Mil? Ik neig naar het laatste. Zoals altijd passief als er iets gedaan moet worden, maar niet te beroerd om te vertellen hoe het eigenlijk wel moet.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #90 Gepost op: 19-01-2020, 21:37:05 »
WoW, wat een mooi overzicht. En klopt met mijn verdenking.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #91 Gepost op: 19-01-2020, 21:48:40 »
Ik heb het idee dat de reden dat ze verkeerd rijden is dat Johan ze de aanwijzing geeft dat het bij de bloemen is. Ze komen uit bij Europa dat inderdaad bij een perk bloemen is.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #92 Gepost op: 19-01-2020, 21:54:28 »
Er zijn kaarten. Volgens mij zijn bus en parkeerplaats genoemd, maar dat weet ik niet meer. Als er enigszins chronologisch gemonteerd is, waren ze nog niet bij Europa in de buurt geweest. Waarom ze dan denken dat dat bedoeld wordt met "bij de bloemen"...?

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #93 Gepost op: 19-01-2020, 22:02:00 »
We zien niet alles van de opdracht, het kan zijn dat ze al eerder daar in de buurt zijn geweest, ik zie ook verder geen bloemen in de buurt van Azië.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #94 Gepost op: 19-01-2020, 22:52:31 »
Citaat
We zien niet alles van de opdracht, het kan zijn dat ze al eerder daar in de buurt zijn geweest, ik zie ook verder geen bloemen in de buurt van Azië.

Eens hoor. Feit blijft dat ze verkeerd zaten. En het ook wisten. Er is expliciet naar Azië verwezen en eindigden bij Europa. Net als Tina en Nathan die blijkbaar wèl goed begeleid zijn. Ook Claes en Mil rijden naar Europa en doen vervolgens wat ik beschreven heb. Natuurlijk... De molactie kan zijn: ga naar bloemen terwijl het niet moet. Dan weet nu iedereen dat Johan de mol is.

Maar waarom twee teams naar hetzelfde punt sturen terwijl dat juist niet moet? Dan weet toch de helft van het speelveld dat je staat te klooien?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #95 Gepost op: 20-01-2020, 00:31:08 »
Deze opdracht was echt te doen. Met één rondje langs de stukken kaart had je het kunnen doen. Pak een stuk, rij deze naar bestemming, pak de kaart die je daar vindt, ga naar de volgende bestemming etc. Zie pijlen in onderstaand plaatje. Alleen de 2 groene verplaatsingen zijn geslaagd.
Ik vind het wel knap van Johan dat hij meteen in de gaten had dat je hele scherm in 6 vakken van elke 4 camerabeelden moet verdelen. Misschien ook wel een beetje logisch want dan heb je in elk vak precies één stukje van de kaart.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #96 Gepost op: 20-01-2020, 00:47:54 »
Ik vind het wel knap van Johan dat hij meteen in de gaten had dat je hele scherm in 6 vakken van elke 4 camerabeelden moet verdelen. Misschien ook wel een beetje logisch want dan heb je in elk vak precies één stukje van de kaart.

Zouden Johan en Leonie niet gewoon wat extra uitleg hebben gekregen in de control room?
Ze lopen om 11.59 de control room binnen, en om 12.33 gaat de tijd lopen en zien ze de andere kandidaten rijden. Het zou dus kunnen zijn dat ze in dat half uur uitleg hebben gekregen over hoe de camera’s bediend moeten worden en wat precies de bedoeling is met de puzzelstukken.
Leonie zegt in het begin ook iets van dat ze de camera’s uit moeten zoomen en op wijd moeten zetten. Lijkt me dat je dat ook niet zo 1-2-3 weet hoe je dat moet doen.

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #97 Gepost op: 20-01-2020, 07:56:07 »
Ik weet niet of het iets betekent maar ongeveer halverwege deze opdracht komt het "eilandje" in beeld en daar staat vaag een vingerafdruk uit het logo van de mol overheen. Zou iemand dit kunnen terug kijken?

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #98 Gepost op: 20-01-2020, 07:58:17 »
Dat is een stickertje om aan te duiden waar ze zijn (controlekamer)

Ik heb trouwens de originele kaart weten te vinden online (helaas geen betere resolutie)


« Laatst bewerkt op: 20-01-2020, 08:05:52 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wereldbeeld
« Reactie #99 Gepost op: 20-01-2020, 08:06:35 »
Dat is een stickertje om aan te duiden waar ze zijn (controlekamer)
Ik heb het net even teruggekeken maar het in datzelfde shot zijn nog 2 vingerafdrukken te zien (in totaal 3 dus). Dit kan dus niet de locatie van de controlekamer zijn. Zouden dit de locaties van de camera's kunnen zijn?

Omdat ik het via de site van WIDM terugkeken heb kan ik helaas geen screenshot maken.