Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten  (gelezen 21687 keer)

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2020, 20:05:35 »
Natuurlijk is het laatste deel van de opdracht te doen, als je helemaal terugrekent. Het is moeilijk, zeker zonder papier, maar het is te doen. Als het niet opgelost kan worden zit de opdracht er niet in he... Als in dat laatste deel van de puzzel dan weer een fout zit, dat kan natuurlijk. Maar als je anders denkt over die mogelijke oplossing, bewijs dan zelf even dat 't níet op te lossen is? ;)

Waarmee ik niet zeg dát het een molactie is, he. Ik snap alleen wel waarom mensen het denken. Precies de oplossing uit de doeken doen, ontzettend enthousiast zijn, alles met overtuiging brengen. Iemand die er wel wat van probeert te zeggen (Johan) wordt meteen weggedrukt omdat Buddy het net allemaal zo perfect heeft uitgerekend...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2020, 21:37:40 »
Natuurlijk is het laatste deel van de opdracht te doen, als je helemaal terugrekent. Het is moeilijk, zeker zonder papier, maar het is te doen. Als het niet opgelost kan worden zit de opdracht er niet in he... Als in dat laatste deel van de puzzel dan weer een fout zit, dat kan natuurlijk. Maar als je anders denkt over die mogelijke oplossing, bewijs dan zelf even dat 't níet op te lossen is? ;)
Het bewijs zou als volgt kunnen luiden.
Buddy en Rob moeten als enige in lijn 3 zitten. De laatste wissel die zij uit kunnen voeren is dat Rob of Buddy instappen bij de laatste halte 3. De een na laatste wissel is bij halte 2 waar de andere kandidaat instapt. De halte hiervoor (halte 1) moet er ook een wissel zijn. Stel er stapt een kandidaat van een andere lijn uit. Het probleem is nu dat deze kandidaat hier kan wachten tot hij een ons weegt, want lijn 1 is nu bij halte 3 en lijn 2 bij halte 2. Deze komen hier dus niet meer langs. Hetzelfde probleem heb je als je een kandidaat van een andere lijn laat instappen bij deze halte i.p.v. uitstappen. Want deze kandidaat krijg je hierna nooit meer in een andere lijn want die andere lijnen zijn al weg.
Het lukt gewoon niet. Het lukt alleen als je 3 kandidaten per lijn hebt, zoals ik al eerder in dit draadje heb aangegeven. Ik denk dat deze opdracht oorspronkelijk is bedacht voor 9 kandidaten.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2020, 23:54:33 »
Goed, de deze opdracht is sowieso helemaal in de soep gelopen, maar ik wil dit toch even kwijt.

Mil en Buddy stappen samen in Lijn 1, waar ze de regels lezen.
Één van de regels was: ‘Elke hovercraft stopt 3 keer bij elke halte en vaart daarna naar de haven.’
Mil (nadenkend): “Dus dan hebben we...negen stops?”
Buddy (knikkend): “Negen stops.”

Maar dit klopt niet. Drie hovercrafts die drie keer bij drie haltes stoppen, is 9 stops per hovercraft en dus 27 in totaal.

Aangekomen bij de groep (Halte 1) legt Buddy uit: “We hebben maar een aantal kansen voordat we iedereen verspreid hebben over de haltes.”
Mil: “Ja, negen toch?”
Buddy: “Negen, inderdaad. Dus we moeten de lijnen functioneel gebruiken, effectief gebruiken.”

Afgezien of deze opdracht nou wel of niet haalbaar was (want ik vind dat MartinJ zeker een goed punt heeft over de laatste haltes/wissels van de laatste boot); Mil plant hier wel het zaadje dat het allemaal snel moet gebeuren. Er wordt dus ook meteen gekeken hoe ze zo effectief mogelijk al mensen kunnen meenemen en achterlaten. Ik vermoed dat de chaos pas echt compleet werd, toen de kandidaten zich realiseerden dat er veel meer stops waren. Iedereen was het overzicht kwijt; wie zit waar en hoeveel rondes hebben we nog? Misschien was 9 stops wel makkelijker te realiseren geweest dan 27 stops...

Johan heeft zoiets ook in de biecht gezegd: dat de Mol ervoor wilde zorgen dat iedereen op de juiste plek zat, maar te vroeg.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2020, 00:27:39 »
Correcte vaststelling, ze hebben 27 stops waarin de wissels moeten gebeuren.

Dat de opdracht niet correct werd uitgevoerd is duidelijk ( rob en buddy komen keer bij halte aan en stappen vrolijk weer samen in)

Maar ook ik ben bezig geweest met kijken of ik de juiste wisselvolgorde kon bepalen en tot nu toe loop ik ook vast op het gegeven dat je in de laatste ronde van lijn 3, 3 stops aan moet doen en dus 3 wissels hebt, terwijl je maar 2 mensen op lijn 3 hebt.

Ik ben echter van mening dat ik iets over het hoofd moet zien want een onmogelijke opdracht, daarin wil ik niet geloven.

« Laatst bewerkt op: 29-01-2020, 00:46:44 door Tarbozan »

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2020, 01:25:12 »
Ja, ik kom er ook niet uit, om dezelfde reden.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Rik in het begin extra info heeft gegeven, die wij als kijker nooit te horen hebben gekregen.

Bv: Bij een lege halte hoeft er niet gewisseld te worden.

Dat zou de eerste stop bij Halte 3 van Buddy en Rob kunnen verklaren (uitstappen en weer samen instappen). En dat zou ook het probleem van de laatste ronde van hovercraft 3 oplossen.
Maar, dan hadden ze dus, als iedereen eenmaal goed zat, gewoon rondjes kunnen varen? En Claes was ook erg verontwaardigd dat hij een keer bij een lege halte aankwam.
Dus deze regel zal denk ik niet genoemd zijn door Rik.


Een andere optie is: In de laatste rondes van de hovercrafts hoeft er niet meer gewisseld worden en kan iedereen gewoon instappen.

Dat zou ook het probleem van de laatste ronde van hovercraft 3 oplossen.
Maar; waarom doet Claes dan zo moeilijk dat hij uit de hovercraft moet als hij en Nathan bij Leonie aankomen? Als Leonie gewoon in had kunnen stappen bij hun? Later trekken ze de conclusie zelf wel al, dat ze allebei in die hovercraft hadden moeten zitten.

Nog een optie: De hovercrafts hoeven niet al hun rondes af te maken. Als (je denkt dat) de samenstelling van een hovercraft goed is, kun je aangeven dat hij naar de haven moet varen.

Dat zou óók het probleem van de laatste ronde oplossen. Maar het verklaart nog steeds niet waarom Claes denkt dat hij uit de hovercraft moet.

Ik denk dat we echt ergens een stukje info missen, maar wat.  ???
« Laatst bewerkt op: 29-01-2020, 01:28:44 door Iris_77 »

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2020, 07:28:25 »
Het bewijs zou als volgt kunnen luiden.
Buddy en Rob moeten als enige in lijn 3 zitten. De laatste wissel die zij uit kunnen voeren is dat Rob of Buddy instappen bij de laatste halte 3. De een na laatste wissel is bij halte 2 waar de andere kandidaat instapt. De halte hiervoor (halte 1) moet er ook een wissel zijn. Stel er stapt een kandidaat van een andere lijn uit. Het probleem is nu dat deze kandidaat hier kan wachten tot hij een ons weegt, want lijn 1 is nu bij halte 3 en lijn 2 bij halte 2. Deze komen hier dus niet meer langs.
Scusi, je hebt gelijk.  ::schaam:: Ik ben er gisteravond mee bezig geweest, en ik kom ook op dit probleem uit.

Ja, ik kom er ook niet uit, om dezelfde reden.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Rik in het begin extra info heeft gegeven, die wij als kijker nooit te horen hebben gekregen.

Bv: Bij een lege halte hoeft er niet gewisseld te worden.

(...)

Ik denk dat we echt ergens een stukje info missen, maar wat.  ???

Ja, die regel zou het een stuk makkelijker maken. Ik kan ook niet geloven in een onmogelijke opdracht. Het zou tof zijn als we ergens antwoord op die vraag kunnen krijgen.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2020, 11:02:18 »
Welke grappenmaker heeft "of niet" er bij geschreven op het haltebord van halte 3.
Herkent iemand het handschrift?


Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2020, 11:59:01 »
Goed gevonden! ::rofl::

Ik denk dat de opdracht zo gemaakt is dat ze ervan uit gingen dat het niet behaald zou worden, en dus denk ik dat de mol hier uiteindelijk goed heeft gezeten of heel erg z'n best heeft gedaan (Buddy). Het lijkt me vrij stug dat de makers niet hebben nagedacht of de puzzel wel op te lossen viel, die weten dat heus wel.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2020, 13:19:42 »
Goed gevonden! ::rofl::

Ik denk dat de opdracht zo gemaakt is dat ze ervan uit gingen dat het niet behaald zou worden, en dus denk ik dat de mol hier uiteindelijk goed heeft gezeten of heel erg z'n best heeft gedaan (Buddy). Het lijkt me vrij stug dat de makers niet hebben nagedacht of de puzzel wel op te lossen viel, die weten dat heus wel.

Dat lijkt mij ook vrij stug, maar daarnaast lijkt het me ook vrij stug dat er ook maar één opdracht in widm zit die niet op te lossen is. Wat is dan het doel van het spel? Nee, ik vrees dat we (wederom) essentiële informatie missen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2020, 17:24:37 »
Ik denk gevonden te hebben waar de fout in het denkpatroon zit. Nergens wordt gezegd dat ze geld verdienen als de juiste personen in de juiste lijn in de haven aankomen. Er wordt gezegd dat er geld verdiend wordt als de juiste personen in de juiste lijn zitten.   Betekend dit dat als lijn 1 in de haven is met mil, Johan en jaike, lijn 2 in de haven met nathan , claes en leonie en lijn 3 bij halte3 aankomt met buddy en rob erin, dat ze niet meer hoeven te wisselen.?...?

Het zou zover ik nu kan zien deze onmogelijke puzzel mogelijk maken. Drie wissels bij 3 haltes met maar 2 personen, gaat gewoon nooit lukken.  Of heeft een stagiaire de lijnen verkeerd genummerd en moet lijn 1 2 personen hebben?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2020, 17:42:59 »
Volgens bijgaand schema kan het wel, alleen heb je dan soms twee lege boten achter elkaar.
Het kan nou eenmaal niet zonder.
En nog een feitje: Het schema past alleen als Buddy als laatste opstapt.
Bij Rob past het niet meer door de voorwaarde Rob/Jaike niet op 1 boot.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #71 Gepost op: 29-01-2020, 17:52:00 »
Volgens bijgaand schema kan het wel, alleen heb je dan soms twee lege boten achter elkaar.
Het kan nou eenmaal niet zonder.
En nog een feitje: Het schema past alleen als Buddy als laatste opstapt.
Bij Rob past het niet meer door de voorwaarde Rob/Jaike niet op 1 boot.
Snap de regels nog steeds niet helemaal. "Wisselen" is toch dat er iemand uitstapt en een ander weer instapt bij iedere stop?
Dat zie ik niet in het schema terug.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #72 Gepost op: 29-01-2020, 18:01:47 »
Volgens bijgaand schema kan het wel, alleen heb je dan soms twee lege boten achter elkaar.
Het kan nou eenmaal niet zonder.
En nog een feitje: Het schema past alleen als Buddy als laatste opstapt.
Bij Rob past het niet meer door de voorwaarde Rob/Jaike niet op 1 boot.

Misschien snap ik het schema niet hoor... Maar hoe kan Leonie uit lijn 1 stappen bij halte 3 en vervolgens op lijn 3 stappen bij halte 1?  ???

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #73 Gepost op: 29-01-2020, 18:09:49 »
Ik denk gevonden te hebben waar de fout in het denkpatroon zit. Nergens wordt gezegd dat ze geld verdienen als de juiste personen in de juiste lijn in de haven aankomen. Er wordt gezegd dat er geld verdiend wordt als de juiste personen in de juiste lijn zitten.   Betekend dit dat als lijn 1 in de haven is met mil, Johan en jaike, lijn 2 in de haven met nathan , claes en leonie en lijn 3 bij halte3 aankomt met buddy en rob erin, dat ze niet meer hoeven te wisselen.?...?

Het zou zover ik nu kan zien deze onmogelijke puzzel mogelijk maken. Drie wissels bij 3 haltes met maar 2 personen, gaat gewoon nooit lukken.  Of heeft een stagiaire de lijnen verkeerd genummerd en moet lijn 1 2 personen hebben?

Hmm... Rik zegt: “Over een uur moeten jullie allemaal terug zijn in de haven. En als jullie allemaal in de juiste positie zijn, verdienen jullie 2250 euro.”

Ik vat dat toch wel op als ‘de juiste personen in de juiste lijn in de haven’.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2020, 18:28:30 »
Misschien snap ik het schema niet hoor... Maar hoe kan Leonie uit lijn 1 stappen bij halte 3 en vervolgens op lijn 3 stappen bij halte 1?  ???
Bij halte 3 uitstappen uit lijn 1 en opstappen in lijn 3. Staat wel een foutje station 3 lijn 2 1e ronde. Daar moet Leo bij de blijvers worden toegevoegd tot Mil Jai Leo.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #75 Gepost op: 29-01-2020, 18:32:55 »
Snap de regels nog steeds niet helemaal. "Wisselen" is toch dat er iemand uitstapt en een ander weer instapt bij iedere stop?
Dat zie ik niet in het schema terug.
Wisselen zie ik als "de boot vertrekt met een andere samenstelling dan dat hij aankwam".

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #76 Gepost op: 29-01-2020, 18:33:50 »
Volgens bijgaand schema kan het wel, alleen heb je dan soms twee lege boten achter elkaar.
Het kan nou eenmaal niet zonder.
Ja, dat had ik ook al bedacht, maar dan voldoe je niet aan de eis 'bij elke stop moe er gewisseld worden'. Maar ik denk dat dit inderdaad mocht, anders is het gewoonweg niet op te lossen. Wel een goede vraag voor de makers...

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #77 Gepost op: 29-01-2020, 18:38:31 »
Bij halte 3 uitstappen uit lijn 1 en opstappen in lijn 3. Staat wel een foutje station 3 lijn 2 1e ronde. Daar moet Leo bij de blijvers worden toegevoegd tot Mil Jai Leo.

Oh ja, ik schreef het verkeerd, ze stapt UIT lijn 3 bij halte 1.  :P
Maar dan snap ik nog niet hoe ze op lijn 3 komt? Lijn 3 gaat toch vanuit de haven naar halte 1? Hoe kan Leonie daar dan uitstappen?

Sorry, het is niet mijn bedoeling om jouw schema onderuit te halen hoor! Maar ik begrijp denk ik gewoon niet hoe ik het moet lezen.  ::schaam::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #78 Gepost op: 29-01-2020, 19:04:44 »
Oh ja, ik schreef het verkeerd, ze stapt UIT lijn 3 bij halte 1.  :P
Maar dan snap ik nog niet hoe ze op lijn 3 komt? Lijn 3 gaat toch vanuit de haven naar halte 1? Hoe kan Leonie daar dan uitstappen?

Sorry, het is niet mijn bedoeling om jouw schema onderuit te halen hoor! Maar ik begrijp denk ik gewoon niet hoe ik het moet lezen.  ::schaam::

Je moet van links naar rechts beginnen, niet van boven naar beneden beginnen.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2020, 19:19:29 »
Je moet van links naar rechts beginnen, niet van boven naar beneden beginnen.

Ohh wacht! Ik zie het nu!  ::tandpastasmiley::
Ze stapt aan het eind van ronde 1 van hover 3 samen op met Mil en Jaike en stapt dan als enige uit aan het begin van ronde 2.  ::ok::
Ja, dan zou dit heel goed de oplossing kunnen zijn.  ::jaja::