Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer  (gelezen 28760 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #60 Gepost op: 2-02-2020, 19:16:30 »
Natuurlijk ruimt de productie de kapotte scherven niet op en legt nieuwe vazen neer.  ::zwaai:: ::rofl::
Er zijn niet alleen kapotgevallen vazen vervangen, er zijn ook vazen verplaatst en in het geval van Buddy is er minstens één vaas bij gezet.  ::)
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #61 Gepost op: 2-02-2020, 19:17:42 »
Er is 1 stok van 750 euro, 2 van 450, 2 van 350 en 2 van 250 (dat is samen 2.850).
Het maximaal te verdienen bedrag is 2.850 euro.
Dat betekent volgens mij dat iedere stok maar 1x gebruikt mocht worden.

Ik zie geen enkele reden waarom een stok niet naar de andere kant zou kunnen komen (geen tijdsdruk) dus die 2.850 zouden ze sowieso verdiend hebben.
Het enige dat daar verandering in kan brengen is het breken van vazen, dan gaat er 75 per vaas af.

Het kiezen van een andere stok dan vooraf (wellicht) afgesproken is daarom voor mij totaal niet mols.
Het breken van vazen en het afleiden van andere kandidaten is dat wel.

Rob en Johan het meest verdacht.
Buddy iets minder omdat hij een hele lastige stok had.
Precies!
Er was overigens wel tijdsdruk 15 minuten per kandidaat volgens de officiële website.

7 stokken voor 7 kandidaten dus het geld zou sowieso verdiend worden!
Daar valt niets aan te mollen behalve dan de tijd overschrijden maar dat is niet gebeurd. De laatste moest de stok van 750 nemen wie er dan ook als laatste ging. Mollen kon alleen door vazen om te gooien. Dus een stok van 250 euro pakken en als een speer door het parcours (Nathan) gaan zonder vazen om te gooien vind ik niet mols. 250, 450 en 350 pakken en niets omgooien ook onmols.(Claes, Leonie en Mil)

De kandidaten die vazen omgooiden  Johan, Rob en Buddy mols.
Waarbij het mij opviel dat Buddy onnodig met zijn schouder een duwtje gaf tegen een schap.

Als Nathan de mol is heeft hij het mollen overgelaten aan diegenen die na hem kwamen of hij moet zelf vazen verplaatst hebben. Het is echter aannemelijker dat de crew tussendoor scherven heeft opgeruimd en de vazen herplaatst heeft voor de volgende ronde.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #62 Gepost op: 2-02-2020, 19:50:47 »
De laatste moest de stok van 750 nemen wie er dan ook als laatste ging. Mollen kon alleen door vazen om te gooien.
Er waren ook stokken van € 150. Dus de stok van € 750 hoefde niet per se door het parcours.

Dus een stok van 250 euro pakken en als een speer door het parcours (Nathan) gaan zonder vazen om te gooien vind ik niet mols.
Tenzij dit is wat er gebeurd is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #63 Gepost op: 2-02-2020, 19:53:05 »
Er waren ook stokken van € 150. Dus de stok van € 750 hoefde niet per se door het parcours.

Jawel, dat heeft Rik expliciet gezegd, dat de laatste een stok van € 750 mee moest nemen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #64 Gepost op: 2-02-2020, 19:56:27 »
Jawel, dat heeft Rik expliciet gezegd, dat de laatste een stok van € 750 mee moest nemen.
Oh, dat heb ik dan gemist. De opdracht was voor de laatste kandidaat sowieso anders omdat de rest mocht kijken. Misschien hoorde het plaatsen van extra vazen dan ook bij de laatste stok. Meer potentieel rendement, dus ook meer risico in de vorm van moeilijk geplaatste vazen?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #65 Gepost op: 2-02-2020, 20:08:28 »
Er werd hier geopperd dat er één of meer vazen verplaatst zijn en dat blijkt ook het geval te zijn (voor de passage van Mil, zie bericht van Denils), het zou een subtiele molactie kunnen zijn. Dat maakt Nathan, Leonie en Rob verdacht en Buddy die als laatste aan de beurt was onmols.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2020, 20:10:29 door Luc »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #66 Gepost op: 2-02-2020, 20:14:23 »
Er werd hier geopperd dat er één of meer vazen verplaatst zijn en dat blijkt ook het geval te zijn (voor de passage van Mil, zie bericht van Denils), het zou een subtiele molactie kunnen zijn. Dat maakt Nathan, Leonie en Rob verdacht en Buddy die als laatste aan de beurt was onmols.
Een mogelijke molactie van Nathan om vazen te verplaatsen naar de buitenkant van een plank (zou verklaren waarom hij tegen de afspraak in een stok van € 250 pakt en snel door het parcours rent). Bij Buddy zijn er dan mogelijk extra vazen geplaatst door de productie om de € 750 opdracht moeilijker te maken terwijl iedereen toekijkt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #67 Gepost op: 2-02-2020, 20:26:20 »
We hebben het niet gezien en kunnen voorlopig slechts gissen. Wat niet wegneemt dat het een ieder vrij staat om daar zijn/haar gedachte bij te hebben wie het gedaan heeft.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #68 Gepost op: 2-02-2020, 20:47:04 »
Er was ook tenminste 1 stok van 150, die kwam bij Nathan (?) heel duidelijk in beeld.

Ik moet het nog terugkijken, maar volgens mij waren er 2 stokken van €150. Ze hadden in ieder geval de mogelijkheid om 2 stokken naar keuze "over" te laten, dus niet alle stokken zouden gebruikt worden.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #69 Gepost op: 2-02-2020, 20:49:07 »
Er zijn niet alleen kapotgevallen vazen vervangen, er zijn ook vazen verplaatst en in het geval van Buddy is er minstens één vaas bij gezet.  ::)
Ja, dat was na Rob toen er drie vazen waren gevallen. Molactie? Misschien. Productie die de vazen hebben vervangen en eventueel ergens anders hebben neergezet, vind ik wat waarschijnlijker. We hebben immers de vazen niet zien vallen.

Ieder z'n ding natuurlijk.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #70 Gepost op: 2-02-2020, 22:37:20 »
Tenzij dit is wat er gebeurd is.

Rob start op de plek waar Nathan geëindigd is. Je ziet de karrenwielen en ook bekende vazen. Rob gooit meteen aan het begin vazen stuk, je ziet dan lege plekken op de schappen achter hem. Karrenwielen zijn nog zichtbaar. Blauwe vaas die bij Mil op het randje staat is niet zichtbaar.
Als Mil op deze plek komt liggen de scherven van Rob nog op de grond en zijn de vazen verplaatst. Lijkt me een productiedingetje omdat Mil anders een gemakkelijke doorgang zou hebben.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #71 Gepost op: 2-02-2020, 22:58:02 »
Als we redeneren naar de laatste aflevering van het seizoen toe, dan moeten daar natuurlijk een paar acties in van de mol die een paar vazen laat vallen. Niets is mooie, zeker voor het grote publiek , dan dat. "oeps, nou stoot ik er toch eentje om, en och, nou nog eentje."

Maar dat past niet met de aller simpelste stok in je hand, dan kom je te laag uit en voor alle follow the money volgers valt dat op.
Dus pak je een iets duurdere stok en breek je heel expres een paar vazen voor het plaatje.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #72 Gepost op: 2-02-2020, 23:13:57 »
Lijkt me een productiedingetje omdat Mil anders een gemakkelijke doorgang zou hebben.

Je zou als productie zijnde de vazen kunnen vervangen op de plaatsen waar ze omgevallen zijn, dus een vaas op exact dezelfde plaats terug zetten.
Maar om nu een uitgang helemaal vol te bouwen met vazen... zoals bij de uitgang van Buddy's traject... dat lijkt me onlogisch.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #73 Gepost op: 3-02-2020, 00:02:59 »
Voor de kijker is het natuurlijk leuker als er heel wat vazen omvallen. Dat is de eerste reden voor de crew om vazen erbij te zetten. De tweede reden is om sommige molloten dieper in hun tunnel te duwen.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #74 Gepost op: 3-02-2020, 00:32:26 »
Bij het terugkijken van deze opdracht valt mij iets op. Voorafgaand aan de opdracht met de vazen wordt eerst de kamer vanuit verschillende hoeken in beeld gebracht. Je ziet alleen maar vazen, vazen en nog meer vazen. Alleen op het eind zie je heel kort iemand op de achtergrond door het beeld lopen en die persoon is niet te herkennen..
Is dat misschien de mol??

Je moet de beelden zelf even terugkijken (minuut 4:50), op de foto is het niet goed te zien.



Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #75 Gepost op: 3-02-2020, 00:55:35 »
Mil is de enige die al die vazen verplaatst kan hebben!

Ze zet eerst, als ze aan t einde vam t parcours komt, de blauwe vaas dichterbij die bij Nathan nog verder weg staat.

Dan beginnen ze met filmen en komt t shot dat ze zichzelf er keurig doorheen wurmt en daarmee kandidaats oogt (iedereen vond dit onmols, vanwege haar postuur)

Dan stoppen ze met filmen en zet ze er nog een paar vazen bij die we in t shot met Buddy zien.

Mil is de mol!
« Laatst bewerkt op: 3-02-2020, 01:08:51 door Theovv »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #76 Gepost op: 3-02-2020, 09:50:50 »
Verwisselen zal het makkelijkst gedaan zijn in iemands tweede helft van het parcours. Dan staan de kandidaten met de ruggen naar elkaar toe. Doe je het in de eerste helft, word je gemakkelijker gezien en gaat mogelijk opvallen dat je langzaam bent.

Als ik daar voor Rob of Mil moet kiezen, dan toch Mil. Als het gaat om verplaatsen. Past ook in mijn tunnelvisie. Haar tactiek is de fouten van anderen forceren en zelf de superkandidaat lijken. Overigens, is dat haar eerste zelf verdiende geld.

Wat mij verder opvalt:
- Rob kiest meteen terecht en onmols voor Buddy als laatste
« Laatst bewerkt op: 3-02-2020, 10:01:15 door Tarballs »

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #77 Gepost op: 3-02-2020, 09:54:45 »
Verwisselen zal het makkelijkst gedaan zijn in iemands tweede helft van het parcours. Dan staan de kandidaten met de ruggen naar elkaar toe. Doe je het in de eerste helft, word je gemakkelijker gezien en gaat mogelijk opvallen dat je langzaam bent.

Als ik daar voor Rob of Mil moet kiezen, dan toch Mil. Als het gaat om verplaatsen. Past ook in mijn tunnelvisie. Haar tactiek is de fouten van anderen forceren en zelf de superkandidaat lijken. Overigens, is dat haar eerste zelf verdiende geld.

Maar als Mil de mol is en ze hoort de ene na de andere vaas vallen bij Rob. Waarom duwt zij er dan niet ten minste ook 1 om? Ze hebben dezelfde stok, dus ze kan makkelijk zeggen dat dit gewoon moeilijk was..

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #78 Gepost op: 3-02-2020, 10:05:58 »
Maar als Mil de mol is en ze hoort de ene na de andere vaas vallen bij Rob. Waarom duwt zij er dan niet ten minste ook 1 om? Ze hebben dezelfde stok, dus ze kan makkelijk zeggen dat dit gewoon moeilijk was..
Dan had ze 75 euro of misschien 150 euro uit de pot gehouden. Nu heeft ze het zo goed gedaan, dat niemand haar zal verdenken. Dat zal de Mol zo'n klein bedragje wel waard zijn, toch?
Ik vraag me alleen af of, als dit een molactie was, die verplaatsing niet beter een paar meter eerder had gekund. Zo helemaal aan het eind kan het de anderen opvallen dat het veel voller staat gebouwd dan toen zij aan de beurt waren. Maar misschien is het wel zo dat je onderweg zoveel vazen hebt gezien dat je dat niet onthoudt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Porseleinen Kamer
« Reactie #79 Gepost op: 3-02-2020, 10:06:26 »
De ene na de andere is wel heel stellig.

In totaal gaan er drie. Eentje (de derde) wiebelt en kantelt. Eentje is duidelijk (de eerste) is helder. Eentje is niet in beeld (de tweede). Het kan Rob zijn, maar de beelden zijn een beetje speculatief.

Ik vind drie vazen waarvan in beeld gesuggereerd wordt dat dat allemaal door Rob komt zo duidelijk. Om die reden hebben velen Leonie afgestreept. We hebben het over 225. En bij Mil dus ook over 225 meer verdiend dan Rob (maximaal). Dat is geen geld in ruil voor massaal afstrepen.

Johan gooit er zelfs buiten zijn eigen opdracht eentje om.