Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven  (gelezen 40787 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #180 Gepost op: 15-02-2020, 15:42:40 »
Heel indrukwekkend! Chapeau! ::ok::

"Hier is de Mol" lijkt de hint van deze opdracht en dus naar Rob te zijn. Maar wat moeten we nog geloven als er zowel "de Mol is een man" als "de Mol is een vrouw" staat? Verwarrend.

Tijdens de opdracht kwam deze “hint” al voorbij op social media. Voelt alsof t er een beetje te dik bovenop ligt

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #181 Gepost op: 15-02-2020, 15:52:23 »
Weet ik, maar nu Rat het zo uitgebreid uitgeplozen heeft zit er niets in dat ik eerder zou zien als aanwijzing. Vandaar dat ik dit de grootste kanshebber als aanwijzing acht. Maar ja, voor hetzelfde geld is het niks inderdaad en gaat het alleen om de waaier "X is de Mol" die niet getoond is.


Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #182 Gepost op: 15-02-2020, 15:57:33 »
Tijdens de opdracht kwam deze “hint” al voorbij op social media. Voelt alsof t er een beetje te dik bovenop ligt
Dat zal niet voor het eerst zijn. Maar je moet er tegelijkertijd voor kiezen om dit als hint te zien. Ik geef het een boven gemiddelde kans.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #183 Gepost op: 15-02-2020, 16:01:40 »
"De Mol wil ondergronds" is ook eentje om in de gaten te houden. (Misschien dat de Mol een opdracht onder de grond of in een tunnel of iets dergelijks gaat doen in een van de komende afleveringen.)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #184 Gepost op: 15-02-2020, 16:01:57 »
Dat zal niet voor het eerst zijn. Maar je moet er tegelijkertijd voor kiezen om dit als hint te zien. Ik geef het een boven gemiddelde kans.

Zou kunnen maar ik vind t lastig. Als het in t spaans of engels was geweest hadden we er denk ook weinig achter gezocht omdat het dan te voor de hand liggend was geweest.

Maar heel veel mensen spreken chinees in dit land dus zou ik het raar vinden als een waaier de identiteit vd mol zou verklappen zo vroeg in t seizoen

Maar idd niet uit te sluiten

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #185 Gepost op: 15-02-2020, 16:03:06 »
Nice job!

"Wie is de penningmeester" had ik nog niet eerder gezien..
Geeft me nog hoop voor Nathan (van team girls ;) )

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #186 Gepost op: 15-02-2020, 16:10:19 »
Zou kunnen maar ik vind t lastig. Als het in t spaans of engels was geweest hadden we er denk ook weinig achter gezocht omdat het dan te voor de hand liggend was geweest.

Maar heel veel mensen spreken chinees in dit land dus zou ik het raar vinden als een waaier de identiteit vd mol zou verklappen zo vroeg in t seizoen

Maar idd niet uit te sluiten

Ik ben het met je eens hoor. Anderzijds was ook in aflevering 3 van vorig jaar te zien hoe Merel een Jenga blokje met 'de mol' erop tegen haar voorhoofd hield.  ::rofl:: Al was dat iets wat Merel zelf deed en was het wel grappig om dat in de uitzending te laten.. Zo'n moment is toch wel anders dan dat de productie er bewust voor kiest in aflevering 5 om Rob samen met een waaier in beeld te tonen waarop staat dat hier de mol (/undercover?) is. Zoals jij terecht opmerkt hebben de molloten (en Chinees sprekende Nederlanders) zo uitgevogeld dat dat op de waaier staat en potentiële hints worden tegenwoordig snel verspreid via social media waarop talloze kijkers die zien, wat de productie zich ook realiseert bij het maken van het programma. Als hij echt de mol is, had ik een meer cryptische hint verwacht.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #187 Gepost op: 15-02-2020, 16:15:35 »
Goed gedaan Rat!

Heel indrukwekkend! Chapeau! ::ok::

"Hier is de Mol" lijkt de hint van deze opdracht en dus naar Rob te zijn. Maar wat moeten we nog geloven als er zowel "de Mol is een man" als "de Mol is een vrouw" staat? Verwarrend.

Nathan was toch one of the girls? Zowel man als vrouw dus.

Hier is de mol zou idd een aanwijzing kunnen zijn. Dan zit er dus én een aanwijzing voor de kandidaten in én een aanwijzing voor de kijkers thuis. Trouwens, Rik zei toch dat de naam van de mol op de waaiers stond? Heeft hij gezegd dat er specifiek “X is de mol” ergens staat? Want namen komen wel voor maar misschien staat er dus helemaal nergens letterlijk ‘X is de mol’.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #188 Gepost op: 15-02-2020, 16:17:42 »
Heerlijk puzzelen zo  ::bravo::

Het zou de hint naar Rob kunnen zijn... maar ja, er staat ook: de mol is een vrouw. Dus je kunt in principe overal wel een aanwijzing in zien

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #189 Gepost op: 15-02-2020, 16:21:28 »
Trouwens, Rik zei toch dat de naam van de mol op de waaiers stond? Heeft hij gezegd dat er specifiek “X is de mol” ergens staat? Want namen komen wel voor maar misschien staat er dus helemaal nergens letterlijk ‘X is de mol’.

Rik zei verschillende dingen tegen de kandidaten. Maar tegen Buddy zei hij: "Op de waaier van een van die vrouwen staat wie de Mol is."

En wat betreft dat man en vrouw en dat het een hint naar Nathan zou kunnen zijn vanwege "team girls": het zou ook een hint naar Rob kunnen zijn die bij het inschenken van de thee (voorafgaand aan theepot) voor de grap een vrouw genoemd werd. Mil: "Vrouwen altijd eerst." (Geeft Rob thee.) Buddy/Johan(?): "In dat geval: Rob, alsjeblieft." Rob: "Dank je wel."

Schieten we dus wéér niks mee op. ;D

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #190 Gepost op: 15-02-2020, 16:23:40 »
Ik zou het liefst nog uren doorgaan, maar de tijd is op. Dit zijn de resultaten van mijn gepuzzel

Mooi waaieroverzicht! Dat 'in' in '[Naam] in Wie is de Mol' valt mij het meest op in de vertaalde teksten.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #191 Gepost op: 15-02-2020, 16:29:29 »
Rik zei verschillende dingen tegen de kandidaten. Maar tegen Buddy zei hij: "Op de waaier van een van die vrouwen staat wie de Mol is."

Hmm ik vind het twijfelachtig wat hiermee bedoeld wordt. De tekst van Rik is niet eenduidig in wat er op de desbetreffende waaier zou staan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #192 Gepost op: 15-02-2020, 16:30:40 »
Het meest voor de hand liggende is toch echt "X is de Mol". Maar goed, dat is afwachten.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #193 Gepost op: 15-02-2020, 16:52:07 »
Maar wat moeten we nog geloven als er zowel "de Mol is een man" als "de Mol is een vrouw" staat? Verwarrend.
Mijn eerste gedachte was dat de woordvolgorde in het Chinees niet verandert bij een vraag, en dat dit ook vragen kunnen zijn, dus "Is de mol een man?" en "Is de mol een vrouw?". Maar ik ging het even opzoeken, en hoewel dit inderdaad klopt hoort er dan wel een specifiek vraagwoordje in de zin te staan, en die herken ik er niet in. Misschien dat iemand die Chinees spreekt dit kan bevestigen?

Als het geen vragen zijn, is het inderdaad wel wat apart. Aan de andere kant is natuurlijk alleen de waaier met de naam van de mol erop bedoeld als hint, dus waarschijnlijk moeten we in de andere waaiers ook niets zoeken.

Daarnaast kan ze wel snel van gedachten veranderen hoor.
Bij beeld & geluid, de mario opdracht
"O, ik kan dit niet spelen, ik weet niet hoe het moet... ik weet niet hoe het moet"
Biecht: "Praise the lord. Mijn favoriete spel..."
Dat vind ik dan weer niet zo heel raar hoor. Mario was ook één van mijn favoriete spellen als kind, maar dan wel op de Gameboy Color. Op de Nintendo zou ik ook niet weten hoe het moet :P
« Laatst bewerkt op: 15-02-2020, 16:57:04 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #194 Gepost op: 15-02-2020, 18:57:36 »
Het meest voor de hand liggende is toch echt "X is de Mol". Maar goed, dat is afwachten.
Ja, natuurlijk. Ze hebben toch ook gewoon hun eigen naam leren lezen en schrijven, en "is de mol". Vrouw, man, en alle andere waaiers kunnen ze niet lezen.
Het meest logische is dus inderdaad een naam (die ze konden instuderen) en de tekens "is de mol".

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #195 Gepost op: 15-02-2020, 19:02:19 »
Het meest logische is dus inderdaad een naam (die ze konden instuderen) en de tekens "is de mol".

Of andersom.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #196 Gepost op: 15-02-2020, 19:16:26 »
Mijn eerste gedachte was dat de woordvolgorde in het Chinees niet verandert bij een vraag, en dat dit ook vragen kunnen zijn, dus "Is de mol een man?" en "Is de mol een vrouw?". Maar ik ging het even opzoeken, en hoewel dit inderdaad klopt hoort er dan wel een specifiek vraagwoordje in de zin te staan, en die herken ik er niet in. Misschien dat iemand die Chinees spreekt dit kan bevestigen?
Ik heb een paar lessen Chinees gevolgd en kan dit bevestigen. Chinese grammatica is heel eenvoudig. Geen verbuigingen, eenvoudige persoonlijke voornaamwoorden etc.
Hieronder een eenvoudige vraag.
De eerste 2 tekens betekenen zij (enkelvoud). Het tweede en derde teken maakt hier meervoud. De volgende 2 tekens stellen een vrouw met een kind voor en dat betekent "goed". De laatste 2 tekens stellen een mond en een paard voor. Dit drukt nieuwsgierigheid uit en wordt gebruikt als vraagteken.
Dus er staat "Zij goed?" oftewel "gaat het goed met ze?". Mooie taal toch dat Chinees!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #197 Gepost op: 15-02-2020, 20:18:07 »
Ik zou het liefst nog uren doorgaan, maar de tijd is op. Dit zijn de resultaten van mijn gepuzzel:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Wow. Super.

Wat laat de productie ons als kijker zien?

Rob in de mol
Nathan in de mol
Leonie in de mol
Buddy in de mol
Claes in de mol

Maar niet:

Miljuschka in de mol.

Opvallend.

Als deze tekst bestond, dan had deze wel in beeld mogen komen.
Of het is een dwaalspoor van de productie.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #198 Gepost op: 19-02-2020, 19:27:34 »
Idd...je ziet ook "anita (zit) in de mol"
Aangezien ze allang was afgevallen, zou dit dan een hint kunnen zijn dat de rest ook kandidaten zijn?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #199 Gepost op: 20-02-2020, 03:09:39 »
Ik zou het liefst nog uren doorgaan, maar de tijd is op. Dit zijn de resultaten van mijn gepuzzel:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Joejoe goed werk. Heb even mijn Chinese vrienden gevraagd en volgens hun zijn

Groep 4 vrouw 9
不要被眼前的迷惑
(Wees niet verward)

Groep 5 vrouw 3
你说相信谁
(Wie geloof jij?) => Who do you trust?

De anderen zijn echt te wazig om te laten zien, dus dat word hem niet denk ik :p.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2020, 03:21:01 door Sanmol »