Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk  (gelezen 35238 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #120 Gepost op: 17-02-2020, 21:44:19 »
Deze opdracht is eigenlijk best te doen.
Stel je begint met 1 goed. Je verwisselt dan telkens 2 vakken totdat je 0 goed hebt. Dan weet je dus dat één van die 2 eerst op de goede plek stonden. We hebben dan:
ABCDEF = 1 goed
BACDEF = 0 goed
Verwissel nu vanuit de beginstand A met C dus we krijgen
CBADEF
Nu zijn er 4 mogelijkheden. Als je heel veel geluk hebt stond B in het begin goed en moest C op de eerste plek en A op de 3e. Er zijn er nu 3 goed. Met iets minder geluk heb je er nu 2 goed. Dat kunnen alleen maar B en C zijn, want als A in het begin goed stond staat die nu fout en C is ook fout want die staat waar A stond. Dus je hebt nu CBxxxx.
Als er nog steeds 1 goed is, dan moet dit B zijn, want als A eerst goed stond dan staat die nu fout en C ook want die staat op de plek waar A stond. Je hebt nu dus xBxxxx
Als er nu 0 goed zijn dan moet A oorspronkelijk goed hebben gestaan dus dan is het Axxxxx.
Deze laatste 2 mogelijkheden zullen zich het vaakst voordoen.

Nu laat je degene die goed stond staan. Verwissel andere paren totdat er één of meerdere goede bijkomen. Herhaal bovenstaande procedure.
Net als bij mastermind wordt het makkelijker naarmate je er al meer goed hebt. In de eerste plaats vanwege de informatie die je al had en in de tweede plaats omdat de kans groter wordt dat je toevallig 2 foute plekken omwisselt in 2 goede.

Volgens mij moet je er ook minimaal 4 goed hebben voordat je erachter komt dat er één bij zit die altijd maar €10 waard is. Er zijn dan 2 mogelijkheden. Het bedrag is dan €2020 of €2510.
Als het 2020 is dan lijkt in eerste instantie dat je de 2 foute nog moet omwisselen, maar na het wisselen heb je niet €3000 maar €2510. Je weet dan dat één van de 2 die eerst fout waren maar €10 waard is. Verwissel nu één van deze 2 met één van de andere 4. Als het bedrag met €1000 omlaag gaat dan weet je dat die andere van de 2 stond voor €10. Gaat het bedrag met ongeveer €490 omlaag dan heb je blijkbaar die van €10 gewisseld.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #121 Gepost op: 17-02-2020, 22:17:27 »
Deze opdracht is eigenlijk best te doen.
Stel je begint met 1 goed. Je verwisselt dan telkens 2 vakken totdat je 0 goed hebt. Dan weet je dus dat één van die 2 eerst op de goede plek stonden. We hebben dan:
ABCDEF = 1 goed
BACDEF = 0 goed
Verwissel nu vanuit de beginstand A met C dus we krijgen
CBADEF
Nu zijn er 4 mogelijkheden. Als je heel veel geluk hebt stond B in het begin goed en moest C op de eerste plek en A op de 3e. Er zijn er nu 3 goed. Met iets minder geluk heb je er nu 2 goed. Dat kunnen alleen maar B en C zijn, want als A in het begin goed stond staat die nu fout en C is ook fout want die staat waar A stond. Dus je hebt nu CBxxxx.
Als er nog steeds 1 goed is, dan moet dit B zijn, want als A eerst goed stond dan staat die nu fout en C ook want die staat op de plek waar A stond. Je hebt nu dus xBxxxx
Als er nu 0 goed zijn dan moet A oorspronkelijk goed hebben gestaan dus dan is het Axxxxx.
Deze laatste 2 mogelijkheden zullen zich het vaakst voordoen.

Nu laat je degene die goed stond staan. Verwissel andere paren totdat er één of meerdere goede bijkomen. Herhaal bovenstaande procedure.
Net als bij mastermind wordt het makkelijker naarmate je er al meer goed hebt. In de eerste plaats vanwege de informatie die je al had en in de tweede plaats omdat de kans groter wordt dat je toevallig 2 foute plekken omwisselt in 2 goede.

Volgens mij moet je er ook minimaal 4 goed hebben voordat je erachter komt dat er één bij zit die altijd maar €10 waard is. Er zijn dan 2 mogelijkheden. Het bedrag is dan €2020 of €2510.
Als het 2020 is dan lijkt in eerste instantie dat je de 2 foute nog moet omwisselen, maar na het wisselen heb je niet €3000 maar €2510. Je weet dan dat één van de 2 die eerst fout waren maar €10 waard is. Verwissel nu één van deze 2 met één van de andere 4. Als het bedrag met €1000 omlaag gaat dan weet je dat die andere van de 2 stond voor €10. Gaat het bedrag met ongeveer €490 omlaag dan heb je blijkbaar die van €10 gewisseld.

Er zijn inderdaad best veel slimme strategieën, maar volgens mij is het toch best lastig als je een groep chinezen achter je hebt staan en je zelf in het spel zit met allemaal chaotische kandidaten en een mol om je heen. Bovendien willen kandidaten misschien ook niet allemaal de 'slimme kandidaat' uithangen als ze verdacht willen blijven. ???

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #122 Gepost op: 17-02-2020, 22:21:55 »
Een prima analyse, denk ik. En dat brengt me op de vraag die ik al eerder stelde... Is dit bedrag 1000 winst of 1500 verlies? Het was veel gemakkelijker dan het lijkt.

Het lijkt of ze in de laatste beurt gekozen hebben om terug te gaan naar een eerdere situatie. Op basis van een overzicht eerder (weet niet meer van wie, sorry) staan ze bijna hetzelfde als na wissel 6. Het beslismoment zien we niet, dus het kan zijn dat iemand na twee keer een beurt met 60 met succes heeft voorgesteld om terug te gaan naar een bewezen meer waardevolle situatie.

De kans dat ze het nog gingen redden leek me niet meer aanwezig, dus dat was op dat moment in het spel ook de meest logische optie.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #123 Gepost op: 17-02-2020, 23:44:46 »
Voor ons Met alle tijd is het een simpele puzzel om te herleiden hoe ze het Hadden moeten doen, ja.

Maar ik denk daar terplekke Met al die Chinezen en de tijdsdruk dat het een heel lastig iets was

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #124 Gepost op: 17-02-2020, 23:54:41 »
Ze hadden veel meer moeten en kunnen wisselen en er iets beter over moeten nadenken, via trial&error was de kans groot om meer geld te pakken.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #125 Gepost op: 17-02-2020, 23:55:17 »
Ik had tijdens het kijken niet eens door dat een foute plek 10 euro waard was en een goede plek 500 euro, dus ik vind het ook begrijpelijk dat de kandidaten het ook niet doorhadden.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #126 Gepost op: 18-02-2020, 00:02:15 »
Buddy kon een hoovercraftlogigram wel oplossen en deze vakwerkmastermind niet, vind ik tegenvallen. Maar de penningmeestertwist vind ik ook een 'spelbedervend' element, daar moet je dan maar achter zien te komen. Misschien dachten ze dat de opdracth dan te makkelijk zou zijn?

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #127 Gepost op: 18-02-2020, 01:47:45 »
Ik heb een poging gedaan stap voor stap weer te geven wat er gebeurt, en hoe je logische conclusies kunt trekken uit de wisselingen. (...)

Mooie analyse ! Zo zat ik ook al te denken, maar t was me teveel werk het uit te zoeken.

- Als je wat verandert, maar de score blijft gelijk (en die was al laag) dan verander je 2 fouten naar 2 fouten.
- Daarna veranderen ze groen met vak 1, en de score gaat naar beneden.
Wat je dan als eerste moet doen, is dat weer terugzetten. Met de 1e wissel erbij wisten ze dan ook dat groen goed moest staan, maar misschien was dat in alle hectiek niet begrepen, maar in ieder geval zet je het eerst weer terug. En dat doen ze niet.
En Leonie was groen....verdacht.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #128 Gepost op: 18-02-2020, 12:00:06 »
Hun probleem was dat ze het systeem eerst moesten ontdekken, per toeval komt €1040 bovendrijven want ze doen maar wat. Dat is dan nog best 'knap' gheghe. (Maar ik hoopte dat Buddy erop los zou gaan)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #129 Gepost op: 18-02-2020, 16:50:27 »
Maar de penningmeestertwist vind ik ook een 'spelbedervend' element, daar moet je dan maar achter zien te komen. Misschien dachten ze dat de opdracth dan te makkelijk zou zijn?
Die had voor mij ook niet gehoeven, maar maakt de opdracht niet echt moeilijker volgens mij. Dat wil zeggen, niet moeilijker om een bedrag van €2000 te verdienen. Die penningmeester zal sowieso op 5 plaatsen maar €10 waard zijn, ook zonder deze twist. Alleen als je strategie eruit zou bestaan om per se de goede plek van de penningmeester te vinden, dan verspil je veel tijd. Maar dikke kans dat je inmiddels genoeg goede plekken van andere kandidaten had gevonden en daar was je dan wel mee verder gegaan.
Nee, die twist is alleen voor de slimste uit de klas die in no time 4 goede plekken weten te vinden. Om dan die laatste €500 ook nog te verdienen moet je er nog achter komen dat de penningmeester maar €10 waard is, waar die ook staat. Maar voor WIDM een utopie, dus kan wel wegblijven.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #130 Gepost op: 18-02-2020, 17:36:27 »
Vakwerk, waar Mil onverdacht wordt gemaakt door op 500 te staan en de suggestie wordt gewekt, dat Rob de waardevolle Mil wil laten cashen. Echter, we missen daarvoor al een stuk realiseer ik me. Ze wisselen de laatste keer op een stand van 60 euro.

Nathan: "Was dit hem Robbie, hoe we stonden bij 1040?"
Rob: "Dat was toch dit?"

Inderdaad. 1040. Nagenoeg gelijk aan na de zesde wissel. Dat is blijkbaar afgesproken werk, om met weinig tijd op de klok terug te gaan naar een positie die bewezen beter was. Leonie neemt daartoe (onmols) het initiatief.

Rob: "Jajajaja."
Buddy: "Er moet nu een iemand uit?"
Rob: "Zal ik het maar gewoon proberen?"

Rob wil 1040 zelf cashen en dus 1030 overhouden.
Leonie wil nog een wissel doen.
Nathan wil 1040 pakken.

Mil: "Wie gaat hem cashen dan?"

Rob stapt naar voren en wijst: "Ik denk dat jij het minste waard bent."
Hij noemt geen naam.
Mil met een vaag verhaal: "Er zijn 5 tekens en we zijn met zijn zessen. Ik denk dat er iemand niets waard is."

Raar verhaal, want ze gooit er op het eind dus nog even de suggestie in, dat iemand het euroteken is.

Leonie: "Ik heb twee keer geruild en er gebeurde niks."
Mil: "Leo, ik denk dat jij niets waard bent."
Nathan: "Maar het maakt toch niet uit wie naar voren loopt."

Uiteindelijk geeft Claes de doorslag.

Nathan: "Ja, loop maar gewoon naar voren."
Mil: "Ik denk, dat het Nathan moet zijn."

Ik hoor wel terug dat Rob wil cashen en zie dat hij ook naar voren stapt. Hij zegt nergens dat Mil moet cashen. Hij stapt vrij ver naar voren en wijst, maar we zien niet naar wie. Dat kan Mil zijn, maar ook iemand anders. Aangezien Mil de laatste was, die voor dat moment aan het woord was, is het misschien wel een beetje raar om zijn tekst met een wijzend gebaar kracht bij te zetten. Er mist een deel of hij wijst naar iemand anders. Dat is overigens een kwestie van interpretatie.

Rob onmols door te willen cashen. Onduidelijk wie hij als volgende optie kiest. We willen misschien graag dat hij Mil aanwijst, maar bewijsbaar is het niet.

Nathan redelijk mols door wel voor 1040 te gaan, maar door ook te stellen dat het niet uitmaakt wie er casht. Later toch eens met de keuze om Leonie te laten cashen.

Leonie onmols door terecht te zeggen, dat haar wissels niets opleverden.

Mil onmols door Leonie daar gelijk in te geven en niet zelf te cashen. Mil is wel degene die op een gegeven moment een beslissing forceert door te vragen wie er nu gaat cashen? Hoopt ze, dat ze niet zelf hoeft te beslissen?

Buddy afzijdig en daarmee onmols.

Niemand suggereert, dat Mil of Claes moet cashen, maar ik denk dat dat verklaarbaar is.

Want...

Ten opzichte van wissel 6 staan Nathan en Rob toch andersom en het bedrag is niet anders. Ze moeten kunnen weten, dat ze beide niet goed staan nu. Leonie weet dat van zichzelf ook. De groep als geheel moet weten, dat van Buddy, Mil en Claes er twee goed staan. Logisch, dat die niet ter sprake zijn gekomen.

Misschien ook een redelijke verklaring voor het feit, dat Mil en Claes niet zelf cashen. Dat Rob dat wel wil, wordt door montage gesuggereerd, maar het is niet vast te stellen. Dat hij zelf wil cashen, onmols, staat wel vast.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 17:39:09 door Tarballs »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #131 Gepost op: 18-02-2020, 18:12:50 »
Ze gingen idd van 60 naar 1040 euro omdat WIT en GEEL goed werden gezet zoals bij de eerste keer 1040€. Maar Rob staat dan 'fout' (plek 5) tov de eerste keer (plek 6) -allebei fout dis maakt niet uit...
Ik ben het niet met je eens dat Leonie onmolse dingen zegt want haar wissel vanaf plek 6 in wissel 3 was 500€ waard.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #132 Gepost op: 18-02-2020, 18:41:18 »
Ik zeg, dat het onmols is dat ze de conclusie trekt dat ze fout staat. En dat het onmols is om terug te keren naar een eerdere positie die aantoonbaar meer waard was voor de groep als geheel.

Rob en Nathan hebben inderdaad gewisseld, zonder dat het iets oplevert. Daaruit kunnen ze de conclusie trekken, dat ze allebei fout staan. Op basis van alleen deze dingen zou de hele groep kunnen weten dat van Buddy, Mil en Claes er twee goed zijn.

Dat maakt het al een stuk logischer, dat er niet geprobeerd is met deze drie te cashen. Dat Rob zelf wil cashen kan prima. Hij kan weten dat hij fout staat. Dat hij Mil wil laten cashen is een suggestie, maar niet gezegd en niet gezien.

Nathan ("Het maakt niet uit") en mogelijk Mil (die wellicht (aanname/suggestie, ik weet het) niet mocht cashen van de groep) blijven voor mij op basis van deze opdracht over.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #133 Gepost op: 18-02-2020, 19:59:37 »
Ik kreeg hierbij ook t gevoel dat de regie te graag wil dat wij denken dat rob naar mil wijst...
Bij het terugkijken

Leonie vraagt of ze nog 1 beweging kunnen doen.
Nathan zegt dat er nu 1040 staat, laten we die pakken..( bang voor méér?)
Mil haakt meteen in met "wie gaat em cashen dan?"
Daarmee stuurt ze enerzijds mooi naar niet meer bewegen ( met inmiddels grote kans op meer geld lijkt me) en anderzijds kan iemand zeggen dat zij het moet doen. En neemt voor lief dat zij degene is die goed staat.
Buddy krijgen we nauwelijks te horen in dit stukje...alleen dat er 1 uit moet (speluitleg als mol?) en daarna biecht..
Verder zeer opvallend dat Claes vanalles zegt, maar bijna onhoorbaar...geluid werkt niet of bewust weggedrukt?

Rob doet bij het wijzen nog een stapje naar voren, zou goed kunnen zijn dat hij om mil heenwijst idd
« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 20:10:41 door ERdoubleD »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #134 Gepost op: 18-02-2020, 20:09:36 »
Samenvatten kunnen we voorlopig een einde maken aan de discussie:

Rob wil Mil laten cashen.
Ja, maar hij wilde eerst zelf cashen.

Het eerste weten we niet, het tweede weten we wèl zeker.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #135 Gepost op: 18-02-2020, 20:13:35 »
...het tweede weten we wèl zeker.

Zeker? Hoe dan? Je ziet ze niet tegelijk in beeld op dat moment, noemt haar naam niet en kan gemakkelijk naar buddy of leonie wijzen...

Daarnaast zegt rob "zal ik gewoon proberen?" Met armbewegingen richting Rik..... dus ik zie t precies andersom ???

Edit: sorry verkeerd gelezen lol...we bedoelen hetzelfde ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 20:21:07 door ERdoubleD »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #136 Gepost op: 18-02-2020, 21:12:18 »
Ik kreeg hierbij ook t gevoel dat de regie te graag wil dat wij denken dat rob naar mil wijst...
Bij het terugkijken

Rob doet bij het wijzen nog een stapje naar voren, zou goed kunnen zijn dat hij om mil heenwijst idd

In alle ruis.. als mil tegen Leo zegt dat ze niks waard is hoor je als je goed luistert.. Nathan zeggen: maar er staat 1040 op dat bordje.. daar doorheen hoor je de stem van Rob roepen: “ja maar Leo dat ben jij!” . Hij stond toen al te wijzen (Moest n paar keer luisteren om t te horen want iedereen praat door elkaar)
Ik denk dat hij naar Leonie wees dus

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #137 Gepost op: 18-02-2020, 21:25:58 »
Precies.... en de montage moet ons anders doen geloven

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #138 Gepost op: 18-02-2020, 21:46:26 »
Precies.... en de montage moet ons anders doen geloven
Ik weet niet.. toen ik t de eerste keer zag kwam het al op me over dat hij naar Leonie wees. Iedereen trouwens. Voor mij wordt er niks verdacht gemonteerd.

Nathan roept dat t niet uitmaakt maar doet dat op dusdanige manier dat ik oprecht denk dat hij dat echt denkt.. of zou hij echt zo’n goeie acteur zijn .. lijkt me niet. Hm  :-\\

Enige die ik hier écht verdacht vind is Leonie. Zij is de enige die nog n keer wil wisselen met 1 min nogwat op de klok. Gewaagd voor n kandidaat die erg de nadruk legt op dat ze het allemaal niet snapt

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #139 Gepost op: 18-02-2020, 21:52:47 »
Ook een goed punt ::ok::