Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst  (gelezen 17461 keer)

Offline MolDano

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #60 Gepost op: 7-03-2020, 23:52:09 »
Dat vind ik juist niet kandidaats; Nathan is de hele serie bezig met "op zeker spelen" en "voor het team gaan" en "voor de pot gaan" en nu dan niet?

Onder de aanname dat als Nathan denkt dat Rob en Buddy het niet goed hebben Mil en hij het bedrag moeten noemen...

Maar, in tegenstelling tot de acht afleveringen hiervoor, is Nathans mol net eruit gevlogen. Ik kan het dan goed begrijpen dat kandidaat Nathan wel eens wil zien wat Rob en Buddy ervan bakken.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #61 Gepost op: 8-03-2020, 00:12:41 »
Maar, in tegenstelling tot de acht afleveringen hiervoor, is Nathans mol net eruit gevlogen. Ik kan het dan goed begrijpen dat kandidaat Nathan wel eens wil zien wat Rob en Buddy ervan bakken.
Ik had het idee dat Nathan op Buddy vertrouwde.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #62 Gepost op: 8-03-2020, 00:24:58 »
Nathan biecht dat hij dit nooit zou vergeten en gebaart dit groots met 2xX...=20.

Rob met zijn 1600..(slag bij Nieuwpoort..) dubbel 0, echt?

« Laatst bewerkt op: 8-03-2020, 01:11:37 door Mosquito »
'Ook een fijne dag verder...’

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #63 Gepost op: 8-03-2020, 00:47:53 »
Mooie setting, jammer van de opdracht verder :-X.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #64 Gepost op: 8-03-2020, 03:45:38 »
Nathan is de Mol. Hij hoort Mil het goede antwoord zeggen, en kiest voor het andere team.
Mil is de Mol. Ze weet dat Nathan haar verdenkt, en geeft het goede antwoord (mogelijk zelfde strategie als eerder bij Theepot).
Rob is de Mol. Hij geeft het foute antwoord.
Buddy is de Mol. Hij wil het foute antwoord niet zelf zeggen, en laat onder het mom van testen Rob gokken.

Leuke opdracht, we kunnen er volgens mij alle kanten mee op. :) Al vind ik het jammer dat Nathan weer een sleutelrol krijgt. Ik had wel willen zien hoe ze via discussie tot een gezamenlijk antwoord waren gekomen, in deze fase van het spel.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #65 Gepost op: 8-03-2020, 05:36:54 »
Wat een rare opdracht maar vooral, hoe vreemd pakt het uit? Nathan die er door Mil nog op gewezen is dat Buddy niets zegt en heeft kunnen zien dat ze van alles aanwezen, zelf het antwoord weet, normaal vertrouwd op Mil aar niet vertrouwd op Rob of Buddy maar plots voor vertrouwen in Rob en Buddy kiest? Buddy die logisch Rob wil testen maar toch uiteindelijk het goede bedrag had kunnen zeggen, al vermoed ik dat Buddy gewoon het getal van Mil overneemt en dus liegt. Rob die er én helemaal niet meer uitkomt en een raar getal gokt, want dat nul er niet twee keer in zat zal hij toch minstens wel gezien hebben.

Eerlijk gezegd vind ik Rob toch niet eens zo verstrekkend verdacht als in 'door de mand vallen'.  Als hij de mol is, wist hij van te voren dat penningmeester Nathan de vraag zou krijgen waarmee geld verdiend kon worden, dat de kans er was dat Nathan voor hen zou kiezen en had hij iets minder kunnen stamelen en sneller een net even verkeerde gok kunnen doen. Dan had vooral Buddy er vreemd op gestaan en was het geld net zo goed uit de pot gebleven. Waarom zou een mol die al drie weken iedereen voor de gek houdt nu zó extreem door de mand vallen?

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #66 Gepost op: 8-03-2020, 08:37:09 »
Dat weten we niet.

Er is niet gezegd wat er zou gebeuren als Nathan had gezegd: dat weten ze niet. Dus kunnen we nergens van uitgaan.

Mijn vermoeden is bijvoorbeeld dat als Nathan had gezegd: dat weten ze niet, dat ze dan zelf de beurt hielden. Maar ook hier geldt: we weten het niet.

(Wat vrij bizar is, omdat het de spanning tenietdoet en speurmogelijkheden wegneemt. Ik zou echt graag van productie horen waarom we dit soort info niet krijgen.)

Ik snap niet zo goed hoe dit voor meerdere mensen een groot vraagteken is? Ja, we hebben vaak essentiële info niet gehad, maar hier kun je er toch met enige zekerheid van uitgaan wat er was gebeurd? Rik zegt tegen Nathan "is jouw inschatting goed? dan verdienen jullie geld voor de pot". Als Nathan 'nee' zegt, en Rob en Buddy weten het inderdaad niet, dan verdienen ze geld voor de pot...

Ik vind het ook een beetje een lame opdracht, dus een sterkere twist was mooi geweest, maar ik zie geen reden om bovenstaand scenario in twijfel te trekken.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2020, 08:39:32 door jehnnnycash »

Offline Anonymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #67 Gepost op: 8-03-2020, 08:52:17 »
Ik snap niet zo goed hoe dit voor meerdere mensen een groot vraagteken is? Ja, we hebben vaak essentiële info niet gehad, maar hier kun je er toch met enige zekerheid van uitgaan wat er was gebeurd? Rik zegt tegen Nathan "is jouw inschatting goed? dan verdienen jullie geld voor de pot". Als Nathan 'nee' zegt, en Rob en Buddy weten het inderdaad niet, dan verdienen ze geld voor de pot...

Ik vind het ook een beetje een lame opdracht, dus een sterkere twist was mooi geweest, maar ik zie geen reden om bovenstaand scenario in twijfel te trekken.

Dat denk ik ook maar wederom weer een zeer onduidelijke opdracht.

Zou overigens betekenen dat als Mil de mol is, dat zij deze opdracht volledig buitenspel stond. Wat raar is. Zij heeft als enige 0 invloed gehad op de uitkomst van deze opdracht.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #68 Gepost op: 8-03-2020, 08:58:32 »
Als Nathan 'nee' zegt, en Rob en Buddy weten het inderdaad niet, dan verdienen ze geld voor de pot...

Ik vind het ook een beetje een lame opdracht, dus een sterkere twist was mooi geweest, maar ik zie geen reden om bovenstaand scenario in twijfel te trekken.
Dit zou logisch zijn als ze de opdracht onafhankelijk van elkaar zouden doen en allebei een antwoord moeten geven. Niet als ze bij elkaar staan, want dan kunnen Rob en Buddy door het fout te hebben zorgen dat er geld in de pot komt. Nee, ik vind het veel logischer dat Nathan de keuze krijgt of hij Rob en Buddy het antwoord wil laten geven of dat hij liever (met Miljuschka) zelf het antwoord geeft. Beetje hetzelfde spel als aan de draaiende tafel dus...
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #69 Gepost op: 8-03-2020, 09:24:07 »
Al vind ik het jammer dat Nathan weer een sleutelrol krijgt. Ik had wel willen zien hoe ze via discussie tot een gezamenlijk antwoord waren gekomen, in deze fase van het spel.

Dit had de opdracht wat mij betreft een stuk interessanter gemaakt.

Eerlijk gezegd vind ik Rob toch niet eens zo verstrekkend verdacht als in 'door de mand vallen'.  Als hij de mol is, wist hij van te voren dat penningmeester Nathan de vraag zou krijgen waarmee geld verdiend kon worden, dat de kans er was dat Nathan voor hen zou kiezen en had hij iets minder kunnen stamelen en sneller een net even verkeerde gok kunnen doen. Dan had vooral Buddy er vreemd op gestaan en was het geld net zo goed uit de pot gebleven. Waarom zou een mol die al drie weken iedereen voor de gek houdt nu zó extreem door de mand vallen?

Ik heb dit nu ook al 2x terug zitten kijken om erachter te komen wat ik over het hoofd zie. Het lijkt ineens wel heel erg geregisseerd, heel apart.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #70 Gepost op: 8-03-2020, 10:35:19 »
Als ik MOL Rob was geweest had ik het juiste bedrag genoemd. Dan had hij de anderen misschien nog op een dwaalspoor gezet.
Wat had hij daar nog aan gehad?
Dan komt er geld in de pot (dat wil de mol niet) en is er meer onduidelijkheid bij de 3 kandidaten, maar er wint er toch 1 hoe duidelijk of onduidelijk het voor ze is.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #71 Gepost op: 8-03-2020, 10:41:04 »
Rob die aangeeft dat hij het bedrag niet weet en dan gokt op 1600 is voor mij heel onmols.

IMO zal een mol dan altijd een ‘net niet’ bedrag noemen ipv te zeggen dat je het niet weet.

Als mol weet je dat deze opdracht eraan zit te komen. Hij heeft met Buddy een aantal getallen wel genoemd waarvan ze dachten dat ze voorbij waren gekomen (1,3,5,7,0). Als mol had je dat aangegrepen om daar dan een bedrag van te maken dat niet klopt: 1350 bijvoorbeeld.


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #72 Gepost op: 8-03-2020, 10:45:43 »
Ik kreeg bij deze opdracht een beetje het gevoel dat Rob nogal obvious ging mollen, omdat toch minstens 1 iemand hem moet verdenken in de finale. Alleen vermoed ik dat ze allemaal Rob al eens hadden meegenomen in hun test, en ze sowieso wel voor hem zouden gaan. Iets subtieler had dus wel gekund ::rofl::

En natuurlijk is het ook nog kandidaats uit te leggen: Rob probeert zichzelf verdacht te maken in de hoop dat hij dan wint. Maar daar offert hij dan wel erg veel van zijn eigen potgeld voor op ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #73 Gepost op: 8-03-2020, 10:46:10 »
Een ultiem dwaalspoor voor de kandidaten ter plaatse zou wellicht inderdaad een combinatie van de samen met buddy genoemde cijfers zijn.

Voor ons kijkers wat ook een ideaal dwaalspoor mogelijk. Er waren een paar cijfers die qua uitbeelding heel erg op elkaar leken. Als je daar twee door elkaar haalt dan heb je een dwaalspoor van jewelste.

Dit gestamel is echt heel raar als hij de mol is. Begin er steeds meer in te zien dat hij overdonderd is door zijn mol (Buddy) en daardoor met zijn mond vol tanden staat.

Of zoals hierboven aangegeven, opzichtig aan het nep mollen is.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2020, 10:47:51 door Gerhardt78 »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #74 Gepost op: 8-03-2020, 11:08:34 »
Op één van de waaiers in de opdracht Lezen en schrijven stond:

Wie is de penningmeester?

Opvallend dat nu alweer de penningmeester een sleutelpositie krijgt toegewezen door de regie.

Is het toeval dat Nathan de penningmeester  is? Hoe is hij dat geworden?

Offline Waaromisdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #75 Gepost op: 8-03-2020, 11:19:07 »
Ik vond het vooral een beetje flauw van Buddy. Gaat hij een beetje niks doen, om zo Rob voor het blok te zetten voor de hele groep.

Het is ook niet "goed gespeeld". Buddy had samen met Rob een klein foutje kunnen maken of juist de 1750 kunnen opperen, om zo Rob uit de tent te lokken. Buddy had hier geld kunnen verdienen en/of enige verwarring kunnen achterlaten bij Miljuschka en Nathan.


Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #76 Gepost op: 8-03-2020, 11:36:19 »
Ik vond het vooral een beetje flauw van Buddy. Gaat hij een beetje niks doen, om zo Rob voor het blok te zetten voor de hele groep.

Het is ook niet "goed gespeeld". Buddy had samen met Rob een klein foutje kunnen maken of juist de 1750 kunnen opperen, om zo Rob uit de tent te lokken. Buddy had hier geld kunnen verdienen en/of enige verwarring kunnen achterlaten bij Miljuschka en Nathan.


Het kan flauw zijn, maar hij kan het ook doen omdat hij de mol is. Negatieve aandacht op Rob, niet op hemzelf. Geen geld in de pot. Hij zegt ook openlijk dat hij Rob aan het testen is. Daarna beweert Buddy, ik wist dat het 1750 was, nadat Mil het goede antwoord al gegeven had. Ik vond Rob iets te zenuwachtig reageren op de actie van Buddy. Voor mij valt Rob hier dan ook niet door de mand. Een mol kan wel wat hebben en wie weet doet Rob juist express of hij het niet meer weet. Hij leek hier te liegen.Wie weet maakt hij zich hier juist verdacht als mol en verdenkt hij hier Buddy al  als mol. Dan zou hij mooi Nathan en Mil op het verkeerde been zetten.

Ik zeg dit overigens vanuit de Miltunnel😂 ( ik sluit eigenlijk niemand nog 100% uit)
« Laatst bewerkt op: 10-03-2020, 13:09:22 door Lonneke*L »

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #77 Gepost op: 8-03-2020, 11:37:00 »
Grappig... ik interpreteerde de opdracht zo: als Nathan denkt dat het andere duo het goed heeft dan zeggen zij het bedrag, zo niet dan zeggen Mil en Nat het bedrag. Hoewel dat een interpretatie is en het niet zo is uitgelegd, moet het wel op die manier werken. Want als het niet zo werkt (en dus neerkomt op "heeft Nathan gelijk") dan volgt daar vrijwel gelijk uit of hij de Mol is. Kijk maar:

Stel Nathan is een kandidaat. Dan is het enig juiste antwoord dat Nathan kan geven dat het andere duo het niet weet. Immers: als daar twee kandidaten staan (-> Mil is de Mol) dan geven die vervolgens dus per definitie een verkeerd antwoord. Heel moeilijk is dat niet... Zit de Mol bij dat duo dan is het voor hem heel lastig om iets anders te doen. Immers: de Mol moet dan actief sturen op het goede antwoord geven en dat valt enorm op. Een verkeerd antwoord geven is namelijk veel gemakkelijker - begin met een 2 en je bent er al...
Is Nathan de Mol? Dan wil hij geld uit de pot houden en de enige optie om dat voor elkaar te krijgen is zeggen dat het andere duo het wel weet. Het andere antwoord levert (zie hiervoor) immers van de twee kandidaten in het andere duo per definitie een verkeerd antwoord op.

Als het klopt dat het antwoord van Nathan "stuurt" welk duo antwoord geeft, dan ligt het spel meer open. Het is dan wel vreemd dat Nathan kiest voor het andere duo (en nog vreemder dat niemand daar iets over zegt in de biechten).

Ontmaskeren we hier Nathan toch als Mol?

Offline Rob310

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #78 Gepost op: 8-03-2020, 11:42:36 »
Ik snap niet zo goed hoe dit voor meerdere mensen een groot vraagteken is? Ja, we hebben vaak essentiële info niet gehad, maar hier kun je er toch met enige zekerheid van uitgaan wat er was gebeurd? Rik zegt tegen Nathan "is jouw inschatting goed? dan verdienen jullie geld voor de pot". Als Nathan 'nee' zegt, en Rob en Buddy weten het inderdaad niet, dan verdienen ze geld voor de pot...

Ik vind het ook een beetje een lame opdracht, dus een sterkere twist was mooi geweest, maar ik zie geen reden om bovenstaand scenario in twijfel te trekken.

Jij hebt het hier precies uitgelegd zo als het is
Nathan wordt gevraagd om een inschatting te maken of het andere team het juiste antwoord weet. "Is jouw inschatting correct, verdienen jullie het geld voor de pot"
Dus wat iedereen vandaan haalt dat ze niet begrijpen wat Nathan in een ander geval had moeten doen?
Er IS geen 'ander geval'
Nathan moest een inschatting maken over het andere duo,  punt.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Cijferkunst
« Reactie #79 Gepost op: 8-03-2020, 11:53:41 »
Dit is natuurlijk een heel rare opdracht, aangezien het andere duo weet wat Nathan heeft ingeschat. Normaal bij dit soort opdrachten in WIDM zou Nathan zonder medeweten van het andere duo een inschatting moeten maken. Als Nathan nee zegt, kunnen de anderen dus heel gemakkelijk een fout antwoord geven en kunnen ze zo geld verdienen. Het zou het wel heel dom zijn als zij dan het goede antwoord zouden geven. Nathan is dus bij deze opdracht de enige die kan mollen door in te schatten dat de anderen het antwoord weten. Hij wordt daartoe in staat gesteld doordat Rik hem die kans geeft, zoals al heel vaak is gebeurd in deze serie.

Rob geeft overigens wel een heel dom antwoord, 1600, aangezien daar 2 nullen inzitten en Buddy en hij volgens mij al hadden gezegd dat ze een 9 en 5 hadden gezien.

Een heel rare opdracht die toch wel heel sterk naar Nathan als mol wijst!