Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops  (gelezen 14097 keer)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #20 Gepost op: 14-03-2020, 21:32:55 »
Hulde:
Vond het een erg leuk seizoen. Geweldig leuke kandidaten en een interessante locatie met heel eigen cultuur en sfeer. De kritiek over mensenrechtenschending blabla en dat de redactie niet naar dat soort landen zou mogen, vind ik zelf overdreven. Het is geen politiek programma en als je zo begint dan kun je landen als Turkije en Mexico en noem het maar op ook wel gaan mijden op een gegeven moment, afhankelijk van je eigen definitie van redelijke democratieën. Gewoon mooie landen blijven uitzoeken dus en ik vond China prachtig.
-Jammer dat er niet voor Nathan is gekozen  ;) Iedereen heeft z'n eigen molvoorkeuren, Rob was mij te flets, te passief, te ... ja jammer dat een Nathan of Buddy niet als mol gekozen is. Maar dat is verder subjectief.
-Gelukkig zijn jullie afgestapt met het opzichtig uit de wind houden van de mol. Het was een tijd vrij opmerkelijk dat bepaalde kandidaten echt onverdacht werden neergezet door de redactie, en anderen nadrukkelijk verdacht. Dan is het makkelijk afstrepen. Gelukkig was dat dit seizoen niet zo en werd van iedereen verdacht gedrag in beeld gebracht en besproken. En kijk, tot de finale waren de verdenkingen verspreid. Veel spannender.

Kan beter:
-De gelaagdheid van de opdrachten... Echt, dat is gewoon zo jammer, hoe eendimensionaal de meeste opdrachten zijn. Uitzondering was 'Je draai vinden' van opdracht 8. Dat was genieten. En 'Richtingsgevoel', van afl. 9 vond ik ook leuk, door dat extra psychologische laagje. Maar het kan allemaal zo eenvoudig wat complexer en interessanter gemaakt worden. Bijvoorbeeld door kandidaten soms van tevoren een voorspelling te laten maken over het te behalen resultaat van de anderen. Dan komt er meteen psychologie bij kijken: "Wordt de volle mep niet behaald omdat de mol dit voorkomt? Of omdat iemand gewoon een te voorzichtige inschatting heeft gemaakt? Of zich inhoudt omdat hij/zij uitgaat van een matige inschatting?" (Wees niet bang dat de gemiddelde kijker dan afhaakt omdat 'ie het niet meer kan volgen. Gewoon helder van tevoren in beeld brengen voor ons kijkers wat er gaande is). Een andere mogelijkheid is om de angstfactor erbij te halen. Ik denk dan even aan een angstige proef zoals bij de Belgen, waarbij de kandidaten in een kist onder de grond werden begraven en moesten ontsnappen door puzzels op te lossen; dan kan actief mollen ook op een alternatieve manier worden verklaard (kandidaat is doodsbang) en dan maakt het voor de kijker gewoon spannender en leuker. De Belgen voeren de kandidaten zelf dronken of extreem moe voor een opdracht -> een alternatief motief creëren dus waarom een opdracht kan falen. Of je kunt persoonlijk gewin inzetten als een alternatief motief. Al ben ik wel blij dat die overkill aan jokers en vrijstellingen eruit is gehaald bij onze Mol :)
-Oh en zoals veel anderen al aangeven; soms is het écht prettig als opdrachten van tevoren duidelijker worden uitgelegd voor de kijker, ook visueel als nodig met een schemaatje. Het is niet altijd leuk als er zowel overijverige regie is die knipt en plakt in de opdrachten, en we óók nog eens niet (kunnen) weten wat de juiste oplossing van een opdracht is. Het blijft wel zoeken naar de Mol, en geen reisprogramma :)

Verder genoten! Super seizoen, chapeau.

Offline Molflict

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #21 Gepost op: 14-03-2020, 22:15:52 »
Er moet me iets van het hart.

Ik kijk al jaren trouw Wie is de Mol?, al meer dan 15 seizoenen. En hoe graag ik het eigenlijk niet wil inzien: het programma is volgens mij, en niet alleen volgens mij, over het hoogtepunt heen.

Natuurlijk is WIDM nog steeds één van de best bekeken programma's in Nederland. Ieder bedrijf heeft wel een aparte WhatsApp-groep op de werkvloer waarin mensen driftig puzzelen en week na week hun punten verdelen. Het AD heeft een eigen 'mollenspeurder', er zijn fandagen, fora en podcasts en zonder dat coronavirus zou Vondel CS weer uit zijn voegen zijn gebarsten. Iedere programmamaker zou een moord doen voor de kijkcijfers van WIDM.

En toch stelt het programma inhoudelijk steeds meer teleur. Van een spannende jacht vol plottwists en ijzersterk speurmateriaal is WIDM verworden tot een regelmatig slaapverwekkend reisprogramma vol zouteloze opdrachtjes met onbekende BN'ers dat prima in beeld wordt gebracht. Kandidaten wandelen maar weer eens voor de derde keer in een seizoen langs tafeltjes met kistjes of rennen door een of ander graanveld. En als de locatie eens wél spectaculair is, dan zorgen de vage opdrachten of grotendeels ongemotiveerde kandidaten wel voor mol-onwaardige televisie.

Begrijp me niet verkeerd: er zit nog steeds ontzettend veel potentie in het concept. Kijk maar naar de in alle opzichten superieure Vlaamse variant, waar na 1 aflevering de loftrompetten alweer tot ver over de landsgrenzen schallen. Dít is waanzinnig goede televisie. Hier hebben de makers zelfreflectie en besluiten ze gewoon enkele jaren te pauzeren als ze bang zijn voor creatieve armoede. Maar in Nederland kijken we al twin-tig jaar op rij naar hetzelfde programma, grotendeels gefabriceerd door dezelfde makers. Die moeten ondertussen toch helemaal uitgeblust zijn en op hun tandvlees lopen? Aan WIDM te zien in ieder geval wel.

Plottwists zijn dungezaaid. Opdrachten worden niet of niet duidelijk uitgelegd, waardoor je als kijker in het ongewisse blijft. Presentatoren wisselen sneller door dan Anouk van mannen en het lijkt wel of op alle locaties de haastige B-variant van opdrachten wordt uitgevoerd. Van fanatisme tijdens die opdrachten is in WIDM trouwens al jaren geen sprake meer: deelnemers gaan totaal niet voor het geld en geven dat ook zonder problemen toe. En waarom zouden ze ook? Een hogere persoonlijke marktwaarde in medialand is met je deelname aan WIDM al afdoende verzekerd. De spaarzame hints zijn ontzettend vergezocht en zijn op vrijwel alle kandidaten toepasbaar. Kijk maar naar de vage afleveringtitels die naar Rob zouden verwijzen. Dat gaat toch nergens over?
Logisch dat de makers inmiddels niet eens meer de moeite nemen om deze flinterdunne aanwijzingen uitgebreid te bespreken in de steevast fan-tas-tische laatste aflevering. Je kunt het hooguit doen met een paar regeltjes tekst op de website. Uiteraard kun je tijdens deze uitmelkfinale (Moltalk 2.0) wel genieten van schaapachtig gelach en het eindeloos herkauwen van beeldmateriaal, zodat de zendtijd lekker wordt opgerekt. En volgende keer? Dan doen we het gewoon weer over. Ik kan niet wachten om Maurice Wijnen en André Hazes Junior het aantal deurklinken te zien tellen in een bibliotheek in Zimbabwe, gefilmd met 3 drones.

:(

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #22 Gepost op: 14-03-2020, 22:42:00 »
Pluspunten van dit seizoen.

Gedurfde keuze voor de bestemming
Hele toffe gevarieerde groep
Weinig jokers en vrijstellingen
Erg prettige sfeerbeelden van tussen de opdrachten


minpuntje
Te weinig gedaan met de jaartallen aan de sleutels

Negatief
Te vaak onduidelijkheid in de uitleg van de opdracht.
Weinig tot niets te speuren in veel opdrachten

Tip: gebruik niet continue de biecht van een kandidaat om iets te verduidelijken, maak desnoods gebruik van overzichtskaarten met speeltijd, max te winnen bedrag en summiere speluitleg.( zoals in het verleden)
Maar nog beter zorg dat d3 uitleg van de opdracht gewoon duidelijk is, niet enkel voor de deelnemers, maar zeker ook voor de kijkers.


Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #23 Gepost op: 14-03-2020, 23:05:06 »
Er moet me iets van het hart.

Ik kijk al jaren trouw Wie is de Mol?, al meer dan 15 seizoenen. En hoe graag ik het eigenlijk niet wil inzien: het programma is volgens mij, en niet alleen volgens mij, over het hoogtepunt heen.

Natuurlijk is WIDM nog steeds één van de best bekeken programma's in Nederland. Ieder bedrijf heeft wel een aparte WhatsApp-groep op de werkvloer waarin mensen driftig puzzelen en week na week hun punten verdelen. Het AD heeft een eigen 'mollenspeurder', er zijn fandagen, fora en podcasts en zonder dat coronavirus zou Vondel CS weer uit zijn voegen zijn gebarsten. Iedere programmamaker zou een moord doen voor de kijkcijfers van WIDM.

...
Het zal hier wel weer afgeschilderd worden als allemaal te negatief en ander geneuzel, maar ik wil even zeggen: amen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #24 Gepost op: 14-03-2020, 23:20:31 »
Wat een heerlijk seizoen.
Goede mol, die gedurfde acties heeft gedaan en zichtbaar genoten heeft van zijn rol.
Prachtig land en zoals we gewend zijn perfect in beeld gebracht met mooie muziek, mooie beelden.
Kandidatengroep was uitgebalanceerd, leuk en verrassend.
Opdrachten heel weinig all or nothing, dus er kon altijd wat verdiend worden, dat vind ik fijn.
Volgens mij dit seizoen een aantal keer moeten improviseren en dat knap gedaan. Heerlijke interactie met de locals (taxi chauffeurs was een briljante opdracht bijvoorbeeld).
Superleuk dat de molfans ook werden gebruikt voor een opdracht.

Voor mij was het een zeer geslaagd seizoen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #25 Gepost op: 14-03-2020, 23:45:32 »
Even mijn feedback over seizoen 20.

Allereerst complimenten over de selectie van de kandidatengroep. Ik vond het stuk voor stuk echt allemaal leuke personen. Ze zaten ook echt in het spel naar mijn idee, zo kwam het iig wel over op beeld.

De beelden waren ook weer fantastisch mooi gefilmd, daar leende de locatie zich natuurlijk voor. Prachtige opening natuurlijk. Favoriete opdrachten waren de escape room, laser gamen en natuurlijk het spel met de molloten op de enveloppen. De mijne heeft zijn weg naar mij gevonden en ligt hier op de kast (ik kan m vanaf mijn laptop zien liggen :)).

Heel weinig jokers dit keer, alleen vrijstellingen in aflevering 1 en natuurlijk de groene schermen in aflevering 7. Vind ik ook een goede trend, zoals het dit jaar was, prima ook voor een volgend seizoen. ::jaja::

Qua opdrachten in het algemeen, moet ik me helaas wel aansluiten bij wat meerdere mensen al gezegd hebben. De uitleg was regelmatig wat onduidelijk voor ons als kijkers. We moeten uiteraard wat te speuren en puzzelen hebben, maar niet wat de spelregels zijn. Hierdoor was ik wel vaker dan me lief was de draad kwijt en miste ik informatie. Verbeterpuntje voor het komende seizoen.

Ik had zelf liever ook wat meer 'all or nothing' opdrachten gezien. Ik heb het idee dat kandidaten dan meer hun best doen om misschien de opdrachten te doen slagen, ipv genoegen te nemen met de helft. Niets ten nadele van de mol overigens, die heeft naar wat ik in de terugblik aflevering gezien heb, zich daarop ingesteld en voor mij mening goed zijn werk gedaan. ::ok::

Voor de rest vond ik het een mooie ontknoping, de reden waarom is natuurlijk niet fijn, maar back to basic kwam het wel prima uit de verf. ::jaja::

Super dat we nog een seizoen krijgen dit jaar. Ben benieuwd wat voor seizoen, all star, nieuwe kandidaten, maakt niet uit, we kunnen lekker blijven speculeren. Ik kijk er weer naar uit. ::bravo::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #26 Gepost op: 14-03-2020, 23:47:49 »
...En alvast een diepe buiging voor de moderators hier  ::ok::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2020, 23:49:50 »
Deel 1

Als Vlaming heb ik de Nederlandse variant van onze "De Mol" pas ontdekt toen seizoen 14 in Hong Kong begon. Ik heb sindsdien tot en met vorig jaar het overgrote deel van de 60 afleveringen live op tv gezien en de week erop nog eens 1 tot 6 keer om toch nog eens dat stukje tekst te horen of dat stukje beeld stil te zetten omdat het toch maar relevant kon zijn. Aangezien er een break was van 2 weken tijdens de Olympische Winterspelen van 2014 heb ik ook de tijd kunnen nemen toen om alle BN-seizoenen terug te kijken waar ik zelfs met kennis van wie de Mollen waren toch enorm hard van kon genieten.

Sinds halfweg het 15e seizoen ben ik dan ook hier mee komen praten met jullie. Voor de gezelligheid, voor de samenhorigheid en om toch ook een beetje gedwongen te worden niet vastgeroest te zitten in een tunnel. Ik ben hier een ontzettende veelposter geweest in sommige seizoenen met *zoekt even op* 1505 posts in het 18e seizoen als uitschieter. Niet iedere Mol kon me de afgelopen jaren bekoren, niet iedere opdracht was even leuk, maar ik kwam wel altijd terug omdat het spel me intrigeerde en ik ervan hield om theorieën uit te wisselen.

Maar in de tijd dat ik het programma volg, is het ook wel veranderd. Ik kan nu een aantal mensen boven mij quoten, maar aangezien ik nog niet aan mijn 1505 posts zit, mag ik gerust eens in herhaling vallen. ;D

Ik apprecieer enorm hoeveel tijd, werk en toewijding het team achter Wie Is De Mol er ieder jaar weer insteekt om een programma te maken dat nog steeds iedere aflevering boven de 2 miljoen kijkers kan trekken op niet de makkelijkste avond om massaal voor de buis te gaan zitten. Dat alleen al is voor mij het bewijs dat ze het gewoon goed doen, alle kritiek ten spijt.
Bovendien blijven de makers hun best doen om met ons, de molloten van dit forum, de nauwe banden aan te halen die anderen al lang voor mijn bestaan hier met hen gesmeed hadden. Ik heb hier thuis een kaartje met "Hulpmol" liggen en die attentie van de crew bewijst alleen maar hoe hard zij bezig zijn om ook voor ons een geweldig seizoen te maken ook al hebben sommigen van ons het al 19 keer gezien. Dat ik mogelijk -1000 euro waard was, ga ik hen even vergeven. ;D

Maar toch is er bij mij iets gebroken vorig jaar. Het 19e seizoen heeft bij mij een grote negatieve ervaring achter gelaten. In mijn feedback reactie van vorig jaar haalde ik het al kort aan, maar ik kon absoluut niet vergeten hoe men toen tijdens de opdracht met al die balkonnetjes een molactie verzonnen heeft tijdens de ontknoping terwijl de Mol het tijdens die opdracht goed aan het doen was. Ik heb toen ettelijke uren gespendeerd aan het uitpluizen van heel die opdracht: alle bordjes goed kunnen plaatsen op basis van de hoeken waaruit de camerashots genomen waren, goed luisteren wie wat zegt en waar staat. Het was letterlijk dé opdracht van seizoen 19 waarin ik kon doen wat ik het liefste doe: Doorheen alle montage toch proberen een helder overzicht van de situatie te maken. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik alles correct heb gedaan toen, maar in aflevering 10 wordt er wat met audio en video gegoocheld om de Mol er beter te doen uitkomen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2020, 23:49:57 »
Deel 2

Dit is nu uiteraard niet het feedback topic van vorig jaar, maar het is voor mij wel de reden waarom ik dit seizoen ben gaan kijken als een meer doorsnee WIDM-kijker. Ik kon het niet meer opbrengen om een aflevering voor een tweede keer te kijken, omdat ik het gevoel had dat het uiteindelijk toch niet zou lonen. Ik koos er dus voor om een andere hobby van mij (preselecties voor het Eurovisie Song Festival bekijken) voorrang te geven op zaterdag en dan later op de avond de aflevering te kijken. Ik hoopte door me minder actief in te zetten toch meer van dit programma te kunnen genieten.

Maar reeds vanaf aflevering 1 waren er toch weer dingen die voor mij afbreuk deden aan het programma waarop ik als 11-jarige tijdens het 3e Vlaamse seizoen van De Mol verliefd werd. We komen aan bij (eerlijk waar) een mooie tempel met een indrukwekkend legertje Chinezen waarvan een deel op een trom slaat. En bijna alle 10 kandidaten moeten mij dat in een biecht dan duidelijk maken dat daar inderdaad een een mooie tempel staat, met een indrukwekkend aantal Chinezen dat dan op een trom slaat "Boem boem boem". We zijn 22 minuten ver in het nieuwe seizoen en ik heb 10 mensen door een deur zien lopen, een kaartje zien nemen en op een hele lange muur zien checken waar hun symbolen nou net te vinden zijn op die muur om vervolgens na nog geen halve aflevering al in het bezit te zijn van een groene of zwarte vrijstelling en er kon nog geen euro verdiend worden.

Vervolgens gaan de 10 kandidaten als kippen zonder kop op een marktje lopen. Na 1 keer luisteren is me nog niet geheel duidelijk wat alle regels zijn en sommige kandidaten hadden blijkbaar hetzelfde voor. Meerdere foto's nemen mocht niet, terwijl ook ik niet zeker wist bij mijn ene kijkbeurt of dit nou wel of niet mocht. Door een opdracht waar helemaal niet voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren wordt er slechts €150 verdiend.

Tenslotte worden de 10 kandidaten in 5 duo's opgedeeld en over 5 escape room vrachtwagens verdeeld. Ook hier rekenen we uiteindelijk de kandidaten hun doorzicht om het nummer van hun sleutel te linken aan de nummer van het parkeervak en gelukkig staat het euroteken ook goed. Alleen heeft de vrachtwagen van de Mol (wie van de 10 dat op dat moment ook is) om minimaal €1890 niet te laten verdienen. Daarvoor hoeft de Mol maar één iemand voor de gek te houden. Maar zelfs een slecht functionerend kandidaten duo kan meteen een stevige hap uit de pot nemen.

En dit vat het voor mij ook allemaal al wel samen zonder die 20+ andere opdrachten te overlopen: Veel aandacht voor de natuur en omgeving (en daar kon ik ook oprecht van genieten), maar dan ook kandidaten die mij gaan uitleggen wat mijn 2 ogen zien, opdrachten die draaien om jokers of vrijstellingen in plaats van om geld, opdrachten waarvan de uitleg een beetje ambigu gelaten wordt om verwarring te creëren en opdrachten waarbij zelfs een ongelukkige fout van een kandidaat meteen het te winnen bedrag met meer dan de helft verlaagt.

De pot wordt op deze manier al een paar seizoenen kunstmatig laag gehouden tot op het punt dat Follow the Money overzichten gaan vergelijken wie nu bij wijze van spreken €5 meer of minder uit de pot gehaald heeft. Wie mij nog kent van de voorgaande jaren weet dat ik een enorme aanhanger was van Follow the Money, maar in WIDM is het nut daarvan mij sinds vorig jaar ontgaan. De Mol saboteert nog altijd opdrachten en op basis van de ontknoping die ik net zag, heeft Rob zeker ook een paar keer zichtbaar voor de anderen een molactie uitgehaald (foto wissen op de tablet, de meter naar zich toe trekken zodat het telefoonnummer niet klopte,...). Maar ik heb het gevoel dat de echte saboteur toch meer en meer de bedenkers van de opdrachten zijn die ervoor zorgen dat zelfs de meest fanatieke kandidaat al gauw een serieuze hap uit het te winnen bedrag neemt.

Ik (en dat is natuurlijk voor iedereen anders) kan met de beste wil van de wereld de Mol niet meer vinden op basis van zijn kernopdracht: de boel saboteren. En dat vind ik toch behoorlijk jammer.

Maar om de cirkel rond te maken: Iedere aflevering trekt met gemak 2 miljoen mensen voor de buis, ik zie na de uitzending veel mensen hier enthousiast reageren en ik zie dat #widm op zaterdag vaak trending is op Twitter in België. Dus ontegensprekelijk doen de programmamakers heel veel zaken goed en verdienen ze daarvoor lof, maar ik voel me helaas toch meer en meer uit de boot vallen.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #29 Gepost op: 15-03-2020, 02:26:13 »
@Hulpmol, Ik herken het wel, dat gevoel over het vorige seizoen. Voor mij voelde dat toen heel erg als 'losse eindjes'. Mooi om te lezen dat je, anderen trouwens ook, zo'n uitgebreide reactie geeft; ondanks dat je WIDM op een andere manier volgt. Hopelijk komt dat plezier terug, ik lees je graag in ieder geval.

Wie mij nog kent van de voorgaande jaren weet dat ik een enorme aanhanger was van Follow the Money, maar in WIDM is het nut daarvan mij sinds vorig jaar ontgaan. De Mol saboteert nog altijd opdrachten en op basis van de ontknoping die ik net zag, heeft Rob zeker ook een paar keer zichtbaar voor de anderen een molactie uitgehaald (foto wissen op de tablet, de meter naar zich toe trekken zodat het telefoonnummer niet klopte,...). Maar ik heb het gevoel dat de echte saboteur toch meer en meer de bedenkers van de opdrachten zijn die ervoor zorgen dat zelfs de meest fanatieke kandidaat al gauw een serieuze hap uit het te winnen bedrag neemt.


Ik was best kritisch over vorig jaar en ben een flink stuk blijer met dit jaar.  ::ok:: Mijn feedback heb ik al gegeven, maar met bovenstaand ben ik het ook eens (met heel veel andere dingen van Hulpmol trouwens ook, maar dit licht ik even uit).
Soms lijkt de opzet van de opdracht dusdanig lastig (bijv 15 foto's in 1x onthouden, met een superlange instructie; wel grappig trouwens dat Rik daar zelf ook even op terugkwam in de uitzending ;D) dat hij eigenlijk al moeilijk haalbaar is.

Wat ik daarnaast een grensgeval vind, is dat de mol ook instructies heeft gehad om de tablet te saboteren bij afl. 1. Op zich een mooie actie, maar zoiets wordt dan wel sterk gestuurd door de productie. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind. Rob is een leuke mol, hij had hier ook prima op een andere manier kunnen mollen en dan wat meer uit zichzelf. Maar dat is mijn mening.  :D

O ja, zelf vind ik het wel prettig dat er dit jaar geen 'alles of niets' opdrachten in zaten, in tegenstelling tot vorig jaar. Dat biedt het voordeel dat er, ondanks sabotage, geld verdiend wordt. Lastig is wel dat het dan gaat om 'kleine stukjes geld'. Die 100 euro die Rob tijdens een opdracht uit de envelop heeft gehaald onder zijn hoed heeft gedrukt, valt hierdoor minder op. Terwijl het toch gedurfd van hem was om dat geld te jatten.  >:D Dat maakt 'follow the money' lastiger.

Bedankt voor dit seizoen!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #30 Gepost op: 15-03-2020, 04:43:18 »
Vond het dit jaar een heel leuk seizoen om te kijken. Leuke groep, mooi land, achteraf bezien leuke, fanatieke mol. Vond het extra beeldmateriaal ook erg leuk om te kijken, gaf iets meer weg van de kandidaten en de verhoudingen onderling.

Heb er begrip voor dat sommige opdrachten aangepast moesten worden en dat kan nu eenmaal gebeuren. Sommige opdrachten vond ik geweldig bedacht, zoals het lasergamen met de mol en natuurlijk Alleskenners. Sommige opdrachten zijn echter zo ingericht dat de mol er eigenlijk niet goed aan te pas komt/hoeft te komen. Zoals eerder genoemd vijftien scene's voor foto's afvuren op kandidaten zonder dat ze ook maar een strategie hebben kunnen bedenken, was gedoemd te mislukken. De opdracht in de taxi's heb ik weliswaar van genoten om te zien maar had amper kans van slagen. Voor de kandidaten moeilijk om geld binnen te halen, voor ons moeilijk om iets te kunnen ontdekken. Sommige opdrachten worden zo beperkt in beeld gebracht en missen wij zoveel instructies, dat we als kijker wel leuke beelden krijgen maar niet iets om mee te speuren.

Verder zou ik ontzettend graag meer molacties (geslaagd of mislukt) in de laatste aflevering zien. Als je een heel seizoen aan het speuren bent en de wildste (tunnel)theorieën bedenkt, dan wil je aan het einde graag zien wat er werkelijk is gebeurd. Nu vertelde Rob bijvoorbeeld dat hij zijn best had gedaan om te molen op de Dam maar dat Claes er een stokje voor gestoken had. Actie mislukt dus maar vind ik net zo leuk om te horen dan de door de productie uitgekozen molacties die we zien.

En al verwacht ik dat de productie de finale het liefst weer live zou doen, vind ik het echt veel leuker om het in deze rust met alleen de kandidaten en de mol te doen. Vind het gewoon niet erg interessant te zien dat de ene kijker voor x en de ander voor y is. Plus dat het live gebeuren erg druk en lawaaierig is. Als je er niet bij bent, dan is het moeilijk te volgen en eigenlijk weinig te zien

Om mee te eindigen, grote complimenten. Het lijkt me een mega toer om dit programma te maken en ik heb van dit seizoen wel enorm genoten.


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #31 Gepost op: 15-03-2020, 05:59:05 »
Van een spannende jacht vol plottwists en ijzersterk speurmateriaal is WIDM verworden tot een regelmatig slaapverwekkend reisprogramma vol zouteloze opdrachtjes met onbekende BN'ers dat prima in beeld wordt gebracht.
De bn'ers zijn net zo 'onbekend' als in vorige seizoenen. Ik 'kende' 9 van de 10 deelnemers dit seizoen al. Ik kende Tania uit seizoen 13 eerst niet, maar dat betekent niet dat ze onbekend was. In de operawereld was ze heel bekend.


Het positieve aan dit seizoen was de groep, de mol was goed gekozen en er werd lang niet zoveel als vorig jaar geknoeid met de montage.
Maar zoals al heel vaak is benoemd, waren teveel opdrachten onhaalbaar of te vaag en/of te kort in beeld gebracht. Deze aflevering 10 zonder publiek was de beste aflevering 10 sinds seizoen 14, ook al kwam het door het coronavirus. Komende seizoenen graag weer zonder publiek en een aflevering die het liefst 2 uur duurt, zodat er niet zoveel molacties hoeven te worden overgeslagen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #32 Gepost op: 15-03-2020, 08:06:07 »
Allereerst: ik heb genoten van dit seizoen. De interacties tussen de kandidaten, hoe hard het werd gespeeld. De mol was super, ik vind het geweldig dat jullie een mol hebben gekozen voor het 20ste seizoen die zelf ook echt kijker van het programma is. Heel tof en jubileumwaardig.

Ook fijn is het dat de laatste aflevering drie opdrachten bevatte. Ik vind dit zelf fijn, maar bovenal: het laat zien dat jullie de feedback die wij geven serieus nemen. Er werd al langere tijd gevraagd om meer opdrachten en minder terugblik in de laatste aflevering.

Ik zou het fijn vinden wanneer de opdrachten iets beter zichtbaar uitgelegd worden en de afleveringen langer zouden duren. De extra uitleg mag wat mij betreft ook in extra beeldmateriaal. Voor een mol is het leuker om haalbare opdrachten te hebben. Dat merkte ik ook aan Rob, die aangaf met de foto’s dat hij extra zijn best deed om de opdrachtr zich toe te trekken.

De aflevering zonder publiek was fijn. Niet omdat hij zonder publiek was, ik kan er wel van genieten dat er mensen vol met spandoeken voor hun mol staan, en vooral wanneer diezelfde mensen later opnieuw geïnterviewd worden als ze ernaast blijken te zitten.  ;D Ik vond het fijn dat er zoveel aandacht voor de molacties was. Ik had zelfs nog wel veel meer willen zien! Volgend jaar dus 2 uur, met publiek en heel, HEEL veel acties, mag ook best en tweede uur als moltalkachtige setting met alleen de mol en de presentatoren van moltalk.

Ik vond het aftellen van seizoen 1 naar nu echt episch. Alsof we in een film zaten.

Ik vind het sturen van de productie geen enkel probleem. Ik wil niet in aflevering 1 al doorhebben wie de mol is door bijvoorbeeld de verdenkingen op een rijtje te zetten en het dan al zeker te weten.

Het forum is een fijne plek. Soms gaat het even hard, maar de mods sturen goed bij. Heel soms ergerde ik me aan negativiteit van mede-molloten over het seizoen. Maar ik snap dat negativiteit en ergernis uit teleurstelling voortkomen, dus heb geprobeerd er overheen te lezen. Ik heb het overigens over negatieve uitspraken als ‘ik vind die en die ruk als hij de mol zou zijn’, en absoluut niet over goed gefundeerde feedback!! Die is waardevol en noodzakelijk om een programma 20 jaar op de buis te houden.

Ik geniet nog elk jaar van het samen speuren. Van alle gekke theorieën die voorbij komen. Van elke schouderophaling en opgetrokken wenkbrauw die breed uitgelicht wordt.

Tot slot: WIDM is al jaren het enige televisieprogramma dat ik volg. Ik zeg er afspraken voor af, leef er naar uit en kijk elke aflevering minstens 2x. Ik vind het een top-programma en ik hoop dat er nog minstens 20 seizoenen zullen volgen. Dat ik als bejaarde mijn kleinkinderen een soepstengel op de bank geef terwijl we samen kijken en hen kan zeggen dat oma het programma al sinds haar 20ste volgt.  ::tandpastasmiley::

WIDM crew, kandidaten, moderators hier, mede-molloten en heel NL die kijkt en zorgt voor hoge kijkcijfers waardoor dit geweldige programma gemaakt kan blijven worden: bedankt!

Edit: aanvulling
« Laatst bewerkt op: 15-03-2020, 08:20:45 door Nijntjelief »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #33 Gepost op: 15-03-2020, 08:36:12 »
Toevoeging aan mijn eerdere feedback: goed gehandeld ten aanzien van Corona. (Het had misschien eerder gekund?) De uitkomst is zo'n succes dat ik dit voortaan zo zou laten. In het verleden was dit namelijk ook een succes: een anonieme reünie met alle deelnemers en de presentator.

Tip: besteed minder tijd aan social talk. Het ophalen van herinneringen graag buiten de uitzending om. Beperk de zendtijd tot het in beeld brengen van de hints en de molacties. Dan kun je ook eerder beginnen met de onthulling.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #34 Gepost op: 15-03-2020, 09:44:17 »
Het meeste is al benoemd, maar hierbij ook mijn twee centen.

Tops
De kandidatengroep. Leuke mensen en interactie. Ik heb veel om ze gelachen.

Prachtige beelden, zoals we inmiddels gewend zijn.

De (film)muziek die in WIDM gebruikt wordt. Ik ben daar een groot fan van.

De interactie met de lokale bevolking was dit jaar stukken beter. Beltegoed, Afhaalchinees, Scherp stellen, om een paar voorbeelden te noemen. Heerlijk, die spraakverwarring en  handen-en-voetenwerk ('Shall I carry your boodschappen?'). Graag meer van dit!

Een prima mol die tot het laatst onverdacht bleef bij zijn medekandidaten. En veel minder een verlengstuk van de productie, zoals vorig jaar.

De montage. Ik heb het idee dat de verdenkingen die we gezien hebben ook redelijk klopten. Vorig jaar zaten er af en toe zeer dubieuze biechten en voice-overs in.

De live finale zonder publiek, ook al was dit slechts het geval door bijzondere omstandigheden. Er werden vooral molacties besproken, zonder tijdverspilling aan allerlei randzaken. Een verademing!

En ik had de indruk dat we weer wat meer naar hints konden speuren, zonder dat er allerlei dwaalsporen in zaten. Maar misschien verbeeld ik me dat, omdat ik voor het eerst in mijn leven op de goede mol zat. ::rofl::

Tips
De opdrachten. Het woord 'gelaagd' is op dit forum tot in den treure gevallen, maar is nog steeds datgene wat vaak ontbreekt. Draaitafel is een mooi voorbeeld van een opdracht waarin dat dit jaar wél verwerkt zat. Daar zat een extra psychologische dimensie aan. Graag véél meer van dit!

Qua geld verdienen was het vorig jaar extreem vaak alles of niets. Dat was dit seizoen een stuk beter in balans. Toch vind ik het een beetje mèh dat de mol bij de telefoons in het graanveld alleen een rukje aan het lint hoeft te geven om de opdracht te laten mislukken. En okee, Rob had zijn 'best' gedaan om alle nummers te verbeteren, behalve 91. Dit soort opdrachten waren er m.i. nog wat teveel. Natuurlijk moet het niet in aflevering 1 al overduidelijk zijn wie de mol is, maar de opzet van de opdrachten moet ook weer niet zo zijn dat de mol die met een micro-actie volledig kan laten mislukken. Een lastige balans, ik weet het, maar ik heb het gevoel dat dit nog stukken beter kan.

Conclusie
Genoten van dit seizoen. Leuke kandidatengroep en een goede mol. De opdrachten kunnen (en moeten) m.i. wel echt beter.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #35 Gepost op: 15-03-2020, 09:52:16 »
Ik heb maar 1 aflevering gezien, die van vorige week, dus ik mag eigenlijk niet teveel zeggen. Over die ene aflevering wil ik wel kwijt dat ik de vier kandidaten erg leuk vond, en met name opdracht 1 visueel goed. De ontknoping van opdracht 1 vond ik wel raar, met Nathan die in bijzijn van Rob en Buddy moet zeggen of zij het goed hebben of niet (en wat als hij nee had gezegd). Het was wel jammer dat de vier kandidaten niet door hadden dat ze in de finale zaten. Een finale met vier is erg leuk als afwisseling van een normale finale.


Ik heb zojuist even geappt met mijn bejaarde ouders en gevraagd wat zij van dit seizoen vonden. Zij hebben wel zo ongeveer het hele seizoen gevolgd. Ze vonden het een matig seizoen, en dat zat m vooral in de onduidelijkheid met betrekking tot de opdrachten, het was voor hen heel vaak niet te volgen wat er nou gedaan moest worden en hoe er geld verdiend kon worden. Wel hebben ze erg genoten van de mooie beelden van China en van de bijzondere cultuur.
Keep calm and eat chocolates!

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #36 Gepost op: 15-03-2020, 12:17:15 »
Na de totale deceptie van vorig jaar voor wat betreft de Mol en zogenaamde bijbehorende molacties vond ik Rob een geweldige Mol en ook de molacties en hints waren leuk om terug te zien (al hoop ik dat er nog een update komt over de vele opdrachten die we gemist hebben zoals o.a. de fietsopdracht en de glazen brug, hoop dat we nog te zien krijgen hoe Rob daar te werk is gegaan).

Ik vond de kandidaten erg leuk; een groot deel kende ik niet van tevoren, maar daar komt altijd al snel verandering in; leuk om op die manier de wat minder bekende BN'ers te leren kennen. Ook erg blij met de keuze om nu niet eens te kiezen voor een acteur of presentator (m/v) als Mol.

De reden ervoor was niet zo leuk, maar ik was erg blij met de "ouderwetse" ontknoping, dus zonder publiek. Ook op social media was te merken dat het overgrote deel van de kijkers echt niet zit te wachten op al die hysterie in het publiek. Dus prima om het live met publiek te doen, maar houd die meningen en verdenkingen van het publiek gewoon lekker buiten beeld en besteed aandacht aan de Mol, de molacties en de kandidaten.

De podcast vind ik echt een hele leuke toevoeging om nog meer betrokken te worden bij WIDM. Ook extra beeldmateriaal gedurende de week zorgt ervoor dat ik er helemaal in zit tijdens het seizoen.

Er waren een paar opdrachten last-minute toegevoegd, dat verklaart de slapte van die opdrachten, maar ook daarnaast mis ik inderdaad wat meer gelaagde opdrachten. Laat kijkers en/of molloten eens meedenken over opdrachten, misschien komen jullie daardoor weer op nieuwe ideeën of tot andere inzichten.

Allergrootste struikelblok vind ook ik het gebrek aan goede uitleg over de opdrachten zodat je soms geen idee hebt waar je naar zit te kijken. Vele oplossingen hiervoor zijn hierboven al aangedragen. Ik denk echt dat jullie hier wat mee moeten omdat ook veel "gewone kijkers" hierdoor zullen afhaken als ze geen idee hebben wat de opdracht inhoudt.

En verder vooral wederom mijn complimenten en dank voor al jullie tomeloze inzet om er ieder jaar toch weer een prachtig programma van te maken. Zeker gezien het werk wat hier op het forum wordt verricht toch iedere keer weer een enorme uitdaging om niet teveel weg te geven in de hints.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #37 Gepost op: 15-03-2020, 12:22:28 »
Wat goed is aan Wie is de Mol? zal altijd goed blijven. De muziek, beelden, het kernconcept, de kandidatengroep en presentatie zijn altijd spot on. Rik als presentator was ook geweldig. Om eerlijk te zijn vind ik hem leuker dan Art.

Dat neemt niet weg dat ik overall dit een zwak seizoen vond. Ik denk dat de opdrachten al genoeg zijn aangekaart, maar daar heeft de landkeuze ook aan bijgedragen, dus compleet eerlijk is dat niet. Hoewel er zeker gemis was aan een grimmige setting. Sinds het klooster in 2016 lijkt Wie is de Mol? überhaupt niet meer te houden van dat soort opdrachten. Ze hoeven de hints niet duidelijk te maken, maar alles in het felle daglicht plaatsen ontdoet het gevoel van mysterie wel sterk.

De aanwijzingen
Ik vind ze stom. Er zal vast nog wel iets op de site verschijnen, maar als ik het goed begrijp waren het afleveringstitels en de Molr. Stop er alsjeblieft wat meer in dan dit. Vorig jaar was er al een enorm gemis aan en dit jaar is dat gemis nog erger geworden. Molacties zullen er zijn, maar hints zoeken is waar kijkers voor leven. Zeker in het twintigste seizoen had er een grootste hint in moeten zitten. Een hint zoals de leader van vorig jaar.

Molacties
Ik ga ook niet ontkennen dat ik Rob (echt sorry als je dit misschien leest) niet zo'n goede Mol vond. Ik denk dat dat enigszins te maken heeft met de montage die hem nadrukkelijk naar voren schuift en dat alle acties al eens genoemd zijn hier of zelfs bij MolTalk. Er zat dus geen verrassing meer in. Is dat Rob zijn schuld dan? Misschien niet, want als iedere kandidaat hem niet verdenkt door zijn tactiek, dan zal hij dat wel goed gedaan hebben. Jammer genoeg hebben wij daar niks van gemerkt.

Dan is er ook nog altijd het gebrek eraan. De acties die we zien zijn zeer selectief en lijken vooral alleen de succesmomentjes te zijn. Ik wil van veel meer opdrachten zien wat hij daar verricht heeft. Je hoeft echt geen hele montage te maken voor iedere opdracht. Simpelweg een molbiecht voor sommigen zou al voldoende zijn. Nu heb ik het idee dat Rob maar bij 7 opdrachten effectief heeft lopen mollen.

Mol-montage
Dit was er vorig jaar ook al, alleen toen in plaats van een video over de aanwijzingen. Na Jan lijkt het alsof ze dit iedere keer willen gaan toepassen. Het ding is, als het er niet is, dan is het er niet en dan moet je het ook niet gaan lopen faken door kleine gebaartjes te geven achter ieders rug om. Dat is flauw want we zien het toch niet en de kandidaten ook niet, dus waarom zou je het dan doen? Bij Jan, daar was het leuk. Merel kon er ook nog wat van met haar Mikado. Rob niet. Het spijt me, maar dat kleurt ook mijn oordeel. Rob was al met al geen gedurfde Mol.







Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #38 Gepost op: 15-03-2020, 12:35:07 »
Fantastische kandidaten, prima mol, mooie beelden van het land, sowieso een prachtig land.

Opdrachten vond ik echter matig dit seizoen. Te ingewikkeld voor ons aangezien de regels niet altijd duidelijk waren, voor de kandidaten soms ook echt te lastig. En soms echt weer ontzettend simpel.

Ik mis de meet-the-mole opdrachten, de opdrachten waarin de kandidaten tenten en toiletrollen in tonnen moesten kopen, de opdrachten waarin het vertrouwen echt ontzettend op scherp werd gezet. Het mag allemaal wel wat spannender qua opdrachten!

De opening was fantastisch, maar ik snap die sleutelhangers met jaartallen nog steeds niet. Waar dienden ze nou voor?

De ontknoping was fijn zo zonder publiek, maar nog steeds: behandel alle opdrachten. Zelfs als sommige heel kort behandeld worden, en zelfs als er niet gemold is: het is beter dan helemaal niet. Het is gewoon zonde, anders  vind ik een mol al snel minder goed omdat het lijkt dat hij/zij vrij weinig heeft gedaan.

Al met al een prima seizoen, maar ik mis echt de spanning en het mysterieuze van vroeger! Breng dat terug en ik geef het programma weer een 10.  ::jaja::
Frankje Lapi

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #39 Gepost op: 15-03-2020, 13:10:09 »
Ik heb mij de afgelopen weken vermaakt, maar heb ook wat kritische noten. Ik hoor meer kritiek van collega’s (casual kijkers) dan voorgaande jaren De feedback op WhatsApp molloten groep is vele malen harder dan en plein public gedeeld wordt en WIDM wordt gezien als opwarmertje voor de Belgische Mol. Wie is de Mol? Wankelt?

Wat doen ze goed?

Het concept van de Mol is nog altijd heel sterk. Het is goed dat ze hier afblijven: Geen seizoen zonder mol, meerdere mollen of een mol die het spel moet verlaten. Ik ben blij dat er dit jaar relatief weinig troeven in het spel waren en het dus voor de kandidaten aankwam op het ontmaskeren van de mol. Ik ben geen fan van opdrachten waarin de verdienste van de mol niet meetellen en verrekend worden bij de ontknoping. Een zwakte bod waar een dikke streep door moet. Dat kan anders.

De kandidaten groep was dit jaar super. Ik kende bijna niemand, maar ze hebben mijn hart gestolen. Een fijne groep. Niet te jolig. Speelden het spel tactische, maar waren tegelijkertijd hecht. (Ik denk dat we daarin ook geluk hebben gehad met de volgorde van afvallers.) De soms wat verwarde Leonie, het bondje van Mil & Buddy, de fanatieke team player van Nathan en een redelijk relaxte Rob vulden elkaar goed aan.
Ik ben fan van de intermezzo’s over bondjes. Het zorgt voor een goede pacing van de afleveringen. Al mag daarin, wat mij betreft, de focus daarvan verbreed worden. Vooral nu blijkt dat Rob daar gebruik van heeft gemaakt. Wie stelt bijvoorbeeld voor om nog een biertje te gaan drinken in de stad? Wie kan er niet slapen? De stukjes zijn nu net iets te geënsceneerd.

De locaties zijn fantastisch en worden prachtig in beeld gebracht. Evenals de lokale groepen mensen die ze weten op te trommelen. De openingsopdracht was spectaculair. Je zit er meteen in. Het is eigenlijk jammer dat ze in het programma geen aandacht besteden aan hoe bijzonder sommige locaties zijn. Van de locaties worden ook goed gebruik gemaakt in de opdrachten. Daarin lijkt helaas wel de balans verloren tussen een goede opdracht en mooi beeldmateriaal.
Jammer dat er weinig opdrachten in de natuur zijn geweest. Advies: Als je naar een nationaal park gaat, doe dan geen opdracht op een parkeerplaats.

Ik vond Rob een goede mol. Hij heeft veel opdrachten gesaboteerd, soms zelfs in het gezicht van zijn mede kandidaten, maar wist dat richting de kandidaten groep goed te verhullen. Het feit dat sommige kijkers het te duidelijk vinden, terwijl anderen klagen over of het nog wel te ontdekken is zegt genoeg.

Die kritiek “dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om de mol te vinden” heb ik o.a. gelezen in interviews in de geschreven media. Dit deel ik absoluut niet. Deze kritiek komt voort uit de onjuiste aanname dat de mol elke opdracht moet saboteren en nooit geld mag binnenhalen. Als dat zo zou zijn is het programma niks meer aan.
Ook zonder obsessief speurwerk is het mogelijk de mol te vinden. (Mijn speurwerk richt zich op kandidaten die ik al verdenk.) Er zijn meerdere momenten geweest waarin oplettende kijkers de mol aan het werk hebben kunnen zien. Door de juiste afweging maken bij de optelsom daarvan is iedereen in staat de mol te ontmaskeren.

De “Alles kenners” opdracht was een onverwachte verassing.

Kortom de kern van het programma is nog altijd vers en ook de schil is glanzend en gaaf, maar daar tussen zit iets met een raar smaakje

Wat gaat er niet goed?

Ten eerste: Onduidelijke opdrachten. Het is de kritiek die ik van casual kijker hoor. Het is al een aantal keer gezegd en ik sluit me daar bij aan. Opdrachten zo vaag dat ze gedoemd zijn te mislukken. Daar moet echt iets aan gebeuren. Ik heb de keuze dat kandidaten de voiceover zijn van de opdrachtuitleg en hun beleving van de opdracht altijd verdedigd, maar misschien heeft dat zijn beste tijd gehad. Als ze het zelf niet snappen is het voor de kijkers helemaal ondoenlijk.

Het is ook niet leuk om te kijken naar opdrachten waar de kandidaten met de pet naar gooien, omdat ze geen idee hebben wat er van hen verwacht wordt. Voor sommige opdrachten past het om de kandidaten bij de start niet alle informatie te geven (hovercrafts). Dat werkt. Maar soms mist het ‘waarom’ van de gebrekkige informatie. Een heb voor de opdracht in het toeristische Chinese dorpje al een voorbeeld gegeven hoe weinig er nodig is om een opdracht haalbaarder te maken.
Ik zie overigens ook verbeteringen (o.b.v. van kritiek uit het verleden). Een aantal jaar geleden waren alle opdrachten ofwel individueel, ofwel een alles of niets groepsopdracht. Dit jaar hadden opdrachten meerdere fasen, posities en de mogelijkheid om een deel van het geld te verdienen. Er is een poging gedaan opdrachten interessanter te maken. Helaas wordt gelaagdheid verward met complexiteit.