Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20106 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #200 Gepost op: 18-02-2021, 11:51:23 »
Dat zou inderdaad wel leuk zijn. Aanwijzing was te vinden in de volle zinnen (zinvol), die de mol moest vermijden te maken. Steengoed.
Ik zat nog even te denken over die volle zinnen.
Op het moment dat ze 'een rood scherm' hebben, bedenkt Charlotte 'iemand is afvaller met een rood scherm'. Op dat moment introduceert ze de woorden op bestelling tactiek en bestelt het woordje 'met'. Terwijl Renée en Rocky driftig op zoek zijn naar 'met' zegt Renée: "Kijk we zijn daar nog niet geweest. We gaan even die kant op. Hier staat 'krijgt'. Rij maar die kant op."
Waarom noemt Renée nu net het woord 'krijgt' waarmee je kunt maken 'afvaller krijgt een rood scherm' i.p.v. 'afvaller met een rood scherm'. Het werkwoord 'krijgt' heb je blijkbaar nodig i.c.m. een rood scherm.

Zo zijn er meerdere manieren waarop bepaalde woorden alleen bij elkaar passen. Het lidwoord 'het' past alleen bij een zelfstandig naamwoord als dit onzijdig is. Meervoudsvormen van werkwoorden (zoals 'weten') horen bij meervoudige persoonlijke voornaamwoorden (zoals 'jullie' of 'wij'). Charlotte roept niet voor niets of iemand 'wij' kan vinden, want ze wil iets maken met 'weten'. Waarop Renée (dacht ik) iets zegt als 'jullie' mag dat ook.

Een andere mogelijkheid om meervoud te maken is met het woordje 'en', maar grote kans dat dit er niet lag omdat de opdracht was gegeven dat ze kleine woordjes als 'de' en 'is' moesten meenemen.

Ook is er een groot verschil wat personen allemaal kunnen en wat je kan doen met dingen. Charlotte kan  bijvoorbeeld denken, maar een rood scherm niet.

Met een woord als 'verbod' (dat Marije zegt te zien) hebt je toch speciale andere woorden nodig om hiermee een fatsoenlijke zin van 12 woorden te maken. Ook zijn er niet zoveel dingen die je met een 'seizoen' kan doen, anders dat de pot hoog of laag was, of dat het seizoen goed of slecht is of dat iets zich afspeelt in een seizoen.

Ook zullen vaak kandidaten onderwerp zijn van een zin omdat we niet alleen veel namen van kandidaten zien, maar ook het woord afvaller en Mol. In dit verband vind ik de opmerking van Splinter in de biecht wel verdacht: "Dus ik heb vrij gauw de call gegeven, stap maar in de auto en haal de eerste paar woorden op. Dat waren namen van mensen want je hebt een onderwerp nodig en een paar van die onzijdige dingen".

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #201 Gepost op: 18-02-2021, 18:27:18 »
Moest even twee keer lezen voor ik dat laatste begreep, maar inderdaad...

Als hij de Mol is en weet dat die woorden vooraan liggen, dan klinkt dit als een logische uitspraak. Er lijkt welhaast een gevolgtrekking in te zitten die een kandidaat niet kan maken.

Iets meer andersom geredeneerd: de woorden die er al lagen konden nauwelijks als onderwerp van de zin gebruikt worden, dus hij had al snel door dat er sowieso woorden nodig waren om die te kunnen vormen. Die kwamen al snel binnen met de eerste kisten. Biecht is toch achteraf opgenomen dus dan maak je al snel dat soort bruggetjes.

Had eigenlijk nog gehoopt dat er moeilijk te gebruiken worden tussen zouden zitten en dan te kijken wie deze hadden opgehaald, maar eigenlijk is het wel te doen. Enkel een woord als 'anders' is wat moeilijker in een zin, denk ik.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #202 Gepost op: 18-02-2021, 19:26:55 »
Moest even twee keer lezen voor ik dat laatste begreep, maar inderdaad...

Als hij de Mol is en weet dat die woorden vooraan liggen, dan klinkt dit als een logische uitspraak. Er lijkt welhaast een gevolgtrekking in te zitten die een kandidaat niet kan maken.

Iets meer andersom geredeneerd: de woorden die er al lagen konden nauwelijks als onderwerp van de zin gebruikt worden, dus hij had al snel door dat er sowieso woorden nodig waren om die te kunnen vormen. Die kwamen al snel binnen met de eerste kisten. Biecht is toch achteraf opgenomen dus dan maak je al snel dat soort bruggetjes.

Had eigenlijk nog gehoopt dat er moeilijk te gebruiken worden tussen zouden zitten en dan te kijken wie deze hadden opgehaald, maar eigenlijk is het wel te doen. Enkel een woord als 'anders' is wat moeilijker in een zin, denk ik.
Mijn eerste reactie was ook, het is een biecht, dus achteraf. Maar hij zegt dat hij die uitspraken bij het begin van de opdracht deed. Hoeft natuurlijk niet waar te zijn maar toch.

Een woord als 'anders' is juist erg handig als je lange zinnen wil maken. Als een kandidaat dit doet gebeurt er dit, anders komt er geld in de pot. Typisch een woord dat je kan gebruiken bij spelregels. Dat brengt me op het woord 'verbod'. Ook zo'n woord voor (spel)regels. Daarom ben ik er vast van overtuigd dat je met die 62 woorden zinnen kan maken die iets zeggen over opdrachten die zijn uitgevoerd of nog moeten komen. Iets waar de kandidaten baat bij zouden kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 19:28:31 door MartinJ »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #203 Gepost op: 18-02-2021, 21:36:26 »
Een woord als 'anders' is juist erg handig als je lange zinnen wil maken. Als een kandidaat dit doet gebeurt er dit, anders komt er geld in de pot. Typisch een woord dat je kan gebruiken bij spelregels. Dat brengt me op het woord 'verbod'. Ook zo'n woord voor (spel)regels. Daarom ben ik er vast van overtuigd dat je met die 62 woorden zinnen kan maken die iets zeggen over opdrachten die zijn uitgevoerd of nog moeten komen. Iets waar de kandidaten baat bij zouden kunnen hebben.

En het mooie van dit woord is dat je het altijd nog kunt dumpen in een zin en hem zo langer kunt maken:
- Jullie weten anders dat Marije de mol is.
- Afvaller Rocky is anders een rood scherm.
- Het seizoen klopt anders absoluut.
- Kandidaat Renee lijkt anders de mol.

Hetzelfde geldt voor het woord ‘maar’:
- Jullie weten dat Marije maar de mol is.
- Afvaller Rocky is maar een rood scherm.
- Kandidaat Renee lijkt maar de mol.

Zulke woorden zijn juist fijn om te hebben.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #204 Gepost op: 18-02-2021, 23:21:59 »
Er zat geen straf op als de deelnemers woorden niet gebruikten, dus ze hadden zonder enig probleem alle overgebleven woorden in een zin kunnen gooien. Die zin zou afgekeurd worden, maar de resterende zinnen zouden wel kans van slagen hebben. Het blijft dus Mols dat er niet meer woorden zijn gezocht en dat er zoveel slechte zinnen zijn gemaakt. Splinter en Charlotte stonden op de bepalende positie, Rocky en Renee hadden weinig invloed.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #205 Gepost op: 19-02-2021, 00:02:15 »
Er zat geen straf op als de deelnemers woorden niet gebruikten, dus ze hadden zonder enig probleem alle overgebleven woorden in een zin kunnen gooien. Die zin zou afgekeurd worden, maar de resterende zinnen zouden wel kans van slagen hebben. Het blijft dus Mols dat er niet meer woorden zijn gezocht en dat er zoveel slechte zinnen zijn gemaakt. Splinter en Charlotte stonden op de bepalende positie, Rocky en Renee hadden weinig invloed.

Konden kandidaten meer dan 12 woorden in een zin dumpen? Zo niet, dan is er wel een grens waarboven meer woorden je in de weg gaan zitten. Hoe dan ook waren ze nog totaal niet dicht bij die grens en hadden ze gewoon meer woorden moeten pakken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #206 Gepost op: 19-02-2021, 00:54:54 »
Konden kandidaten meer dan 12 woorden in een zin dumpen? Zo niet, dan is er wel een grens waarboven meer woorden je in de weg gaan zitten. Hoe dan ook waren ze nog totaal niet dicht bij die grens en hadden ze gewoon meer woorden moeten pakken.
Ik denk niet dat ze meer dan 12 woorden in een dumpzin kunnen dumpen. Om de eenvoudige reden dat zinnen van meer dan 12 woorden niet waren toegestaan. Je kunt niet volstaan met alleen deze te lange zin af te keuren lijkt mij. Ik vrees dat Rik dan had gezegd, jullie hebben je niet aan de regels gehouden, dus is er €0 verdiend.

Dat maakt het wel weer wat interessanter. Want als je alle woorden op zou halen en je maakt één dumpzin (van 12 woorden dus), dan moeten de overige woorden allemaal worden gecombineerd tot 4 correcte zinnen van 12 woorden. Dit zou best nog een uitdaging kunnen zijn.

Dus zou je in eerste instantie toch wel wat woorden moeten laten liggen totdat je voldoende lange zinnen hebt, liefst van 12 woorden. Hoeveel precies dat hangt ervan af hoeveel woorden je denkt gemiddeld per zin kwijt te kunnen. Stel dat je denkt 4 zinnen van gemiddeld 8 woorden te kunnen maken. Dan mag je 4 x 6 + 10 (voor de dumpzin) = 34 woorden ophalen. Met de 10 woorden die er al lagen heb je dan 44 woorden om mee te spelen. Een stuk meer dan de 32 woorden die ze nu hadden. Dat was duidelijk te weinig. Er zal ergens een optimum liggen, want hoe meer woorden hoe meer combinaties mogelijk zijn en hoe makkelijker het wordt om überhaupt 4 correcte zinnen te maken.

In het ergste geval moet je helaas 2 dumpzinnen opofferen, maar daar staat dan weer tegenover dat je meer kans hebt om correcte zinnen met een maximale lengte te maken. Het aardige is ook dat als je eenmaal een paar zinnen van 12 hebt, je eventueel nieuwe woorden kunt gaan zoeken en ophalen. Op dat moment zou die woorden op bestelling strategie wel kunnen werken.

edit
Ik bedenk me nu ook dat de strategie van Splinter om vooral maar kandidaat namen en kleine woordjes op te halen eigenlijk helemaal niet zo goed is. Die kun je later altijd nog gaan halen, want het maakt niet uit welke naam je gebruikt. Je kunt volgens mij beter beginnen met werkwoorden, zeker als deze passen bij woorden die er al liggen. Voegwoorden zijn ook altijd goed want daarmee kun je kleine zinnetjes aan elkaar knopen.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2021, 01:17:15 door MartinJ »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #207 Gepost op: 19-02-2021, 06:46:45 »
edit
Ik bedenk me nu ook dat de strategie van Splinter om vooral maar kandidaat namen en kleine woordjes op te halen eigenlijk helemaal niet zo goed is. Die kun je later altijd nog gaan halen, want het maakt niet uit welke naam je gebruikt. Je kunt volgens mij beter beginnen met werkwoorden, zeker als deze passen bij woorden die er al liggen. Voegwoorden zijn ook altijd goed want daarmee kun je kleine zinnetjes aan elkaar knopen.

Het maakte hem in mijn ogen juist heel verdacht zelfs. Immers een overmaat aan lidwoorden die al gepakt zijn zonder de andere woorden binnen te halen, levert supersnel moeilijkheden op om normaal klinkende zinnen te vormen. En werkt bovendien in de hand dat er woorden besteld zullen gaan worden.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #208 Gepost op: 19-02-2021, 11:44:51 »
Een woord als 'anders' is juist erg handig als je lange zinnen wil maken. Als een kandidaat dit doet gebeurt er dit, anders komt er geld in de pot. Typisch een woord dat je kan gebruiken bij spelregels. Dat brengt me op het woord 'verbod'. Ook zo'n woord voor (spel)regels. Daarom ben ik er vast van overtuigd dat je met die 62 woorden zinnen kan maken die iets zeggen over opdrachten die zijn uitgevoerd of nog moeten komen. Iets waar de kandidaten baat bij zouden kunnen hebben.

Precies deze zinsconstructie die je maakt met 'anders' vind ik er zo lastig aan. Het vraag om een behoorlijk uitgebreide formulering met relatief veel woorden, die je dan maar net moet hebben. Dus gaat geeft best wat ruimte om hier mee te prutsen en meer te focussen op de andere zinnen.

En het mooie van dit woord is dat je het altijd nog kunt dumpen in een zin en hem zo langer kunt maken:
- Jullie weten anders dat Marije de mol is.
- Afvaller Rocky is anders een rood scherm.
- Het seizoen klopt anders absoluut.
- Kandidaat Renee lijkt anders de mol.


Zelf vind ik dit niet heel erg mooie zinnen en lijkt gevoelsmatig al snel krom. Denk dat ze niet heel snel tot dergelijke formuleringen zouden komen. Komt denk ik een beetje doordat het onderdeel is van een gevolgtrekking, zoals MartinJ zegt, en er eigenlijk een deel context mist. Ik probeer me ook een beetje in te leven in wat je in zo een situatie doet. Ze blinken in ieder geval niet uit in creativiteit en lijken vrij star in de constructies die ze bedenken, met name Charlotte. Maar ik ken het ook van tentamens enzo: als je eenmaal onder stress iets bedacht hebt, is het heel moeilijk met iets compleet anders te komen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #209 Gepost op: 19-02-2021, 14:41:35 »
Ik heb een hele tijd zitten na te denken wat je in vredesnaam met het woord 'verbod' zou moeten (Marije vindt dit maar het wordt niet meegenomen). Toen viel ineens het kwartje.
Wat is er zo bijzonder aan seizoen 21? Precies, covid-19. Gevolg dat er het een en ander verboden is.
Kijk nu eens naar de woorden 'seizoen' en 'absoluut' van zin 4.
Zin 4 zou dus iets kunnen zijn als:
seizoen 21 is er een absoluut verbod op ....
Vul maar aan, nog 4 woorden nodig. Dicht bij elkaar zitten? Elkaar de hand geven?
Edit Het zou ook kunnen dat één van de kandidaten iets gedaan heeft dat zwaar tegen de COVID regels was en waar hier even aan wordt gerefereerd.

Bij het terugkijken viel mij ook nog op dat het eerste woord dat Marije vindt 'afvaller' is. En Marije is ook de afvaller in deze aflevering. Renée vindt als eerste woord 'klopt'. Klopt de test van Renée en wordt zij de winnaar? En is er nog iets met het woord 'Mol'.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2021, 14:51:00 door MartinJ »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #210 Gepost op: 19-02-2021, 15:43:59 »
Ik heb een hele tijd zitten na te denken wat je in vredesnaam met het woord 'verbod' zou moeten (Marije vindt dit maar het wordt niet meegenomen). Toen viel ineens het kwartje.
Wat is er zo bijzonder aan seizoen 21? Precies, covid-19. Gevolg dat er het een en ander verboden is.
Kijk nu eens naar de woorden 'seizoen' en 'absoluut' van zin 4.
Zin 4 zou dus iets kunnen zijn als:
seizoen 21 is er een absoluut verbod op ....
Vul maar aan, nog 4 woorden nodig. Dicht bij elkaar zitten? Elkaar de hand geven?
Edit Het zou ook kunnen dat één van de kandidaten iets gedaan heeft dat zwaar tegen de COVID regels was en waar hier even aan wordt gerefereerd.

Bij het terugkijken viel mij ook nog op dat het eerste woord dat Marije vindt 'afvaller' is. En Marije is ook de afvaller in deze aflevering. Renée vindt als eerste woord 'klopt'. Klopt de test van Renée en wordt zij de winnaar? En is er nog iets met het woord 'Mol'.
Om er voor te zorgen dat deze niet wordt afgekeurd zou ik er sowieso een voorzetsel voor zetten:
In seizoen 21 is er een absoluut verbod op .... (Vanaf zou ook kunnen, of Tijdens of zo)
Dus er zouden dan nog 3 woorden achteraan moeten.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #211 Gepost op: 19-02-2021, 17:04:06 »
Bij het terugkijken viel mij ook nog op dat het eerste woord dat Marije vindt 'afvaller' is. En Marije is ook de afvaller in deze aflevering. Renée vindt als eerste woord 'klopt'. Klopt de test van Renée en wordt zij de winnaar? En is er nog iets met het woord 'Mol'.

Mwhoa...
'mol' kist in beeld met Marije, dan Charlotte en Splinter.
'winnaar' kist, dan weer Marije...

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #212 Gepost op: 19-02-2021, 18:03:39 »
Meteen wordt dan weer het gebrek aan voorzetsels duidelijk :P
Als het een molactie was deze niet aan te leveren, dan moeten we naar Rocky en Renée kijken. Waarbij Renée de porto hanteert en Rocky het stuur in handen heeft. Al vind ik dit niet meteen de sterkste molstrategie... Of ze moeten tijdens de opdracht snel gezien hebben dat het een kansloos verhaal is met die zinnen van Charlotte en Splinter.

Een zin met '...is een verbod' zou misschien ook nog kunnen, maar vraag me af of je dan tot twaalf woorden komt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #213 Gepost op: 19-02-2021, 20:45:31 »
Vast al gemeld, denk ik: Marije heeft 'niets' en 'krijgt' gezien. Ze stelt voor: 'Charlotte krijgt geld'. Charlotte is niet meteen om, en als Splinter (ook wel wat verdacht) 'met' roept komt het weer op 'met'. Die heeft Marije dus niet gezien. Marije stelt nogmaals voor om 'krijgt' te halen, want ze staat nu niets te doen. Charlotte vindt dat ze dan maar 'met' moet gaan halen. ::rofl:: En als ze die niet gezien had, moest ze maar mee gaan helpen een zin bouwen.

'krijgt' was een handig woord geweest, als ik de analyses in dit topic goed heb gevolgd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #214 Gepost op: 20-02-2021, 13:08:05 »
Vast al gemeld, denk ik: Marije heeft 'niets' en 'krijgt' gezien. Ze stelt voor: 'Charlotte krijgt geld'. Charlotte is niet meteen om, en als Splinter (ook wel wat verdacht) 'met' roept komt het weer op 'met'. Die heeft Marije dus niet gezien. Marije stelt nogmaals voor om 'krijgt' te halen, want ze staat nu niets te doen. Charlotte vindt dat ze dan maar 'met' moet gaan halen. ::rofl:: En als ze die niet gezien had, moest ze maar mee gaan helpen een zin bouwen.

'krijgt' was een handig woord geweest, als ik de analyses in dit topic goed heb gevolgd.
Niet allen voor het rood scherm was 'krijgt' handig. Je kunt heel veel materiele en immateriële zaken krijgen. En waarom alleen zoeken naar 'met' en niet naar 'zonder'?