Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur  (gelezen 35165 keer)

Online DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #100 Gepost op: 4-01-2021, 13:05:46 »
Omdat de re-takes niet zo zeer iets afnemen van wat er gebeurd is, enkel hoe het gebeurd is.

Dit kan in principe nooit gebeuren tijdens een molactie, want dat is op het moment zelf, maar bij dit soort ingesloten opdrachten is het veel plausibeler.

(Ik zou als regisseur ook liever een filmischer shot willen dan een bandicam beeld van hoe iemand 250 euro pakt.)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #101 Gepost op: 4-01-2021, 15:16:08 »
Ja dat is ook precies wat ik meegaf, het is vorm, geen inhoud. Juist molloten kijken daar doorheen misschien?
Als het inhoudelijk niet meer klopt ga ik afhaken.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #102 Gepost op: 4-01-2021, 15:47:33 »
Ik heb meer naar de reacties gekeken bij het openmaken van de envelop waar de joker in zat. De reacties van Charlotte, Erik, Lakshmi en Splinter leken mij oprechte verbazing. Die 4 zou ik dan wegstrepen als Mol.
De reactie van Marije op de bekendmaking dat er maar €750.- was verdiend leek mij erg overdreven en onecht.
In de gaten houden, die dame!

Het leek ons ook dat Joshua het geld al in de hand had. Goochelaarstruc of re-make? Mogelijk was hij als Mol erg druk en moest hij snel het geld vinden? ::rofl::

Verder ben ik het eens met diegenen die er van uit gaan dat de Mol in het groepje jokers zit. Het heeft weinig zin om de ogen op je gericht te hebben als het niet nodig is. Opgaan in de groep is, zeker in het begin, handiger.
De Mol zou, ergo, 1 van de 6 (Remco is naar huis) moeten zijn.
Hoe simpel kan het zijn! ::jaja::


Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #103 Gepost op: 4-01-2021, 15:51:04 »
Even terugkomen op de vraag of de mol een, achteraf waardeloze, joker koopt, of later een echte joker koopt. :-\\

Ik denk dat de mol in de groep zit die meteen voor de nep-joker is gegaan.

Daar is al eerder het argument voor gegeven, dat de mol uit de schijnwerper blijft, en zich onzichtbaar schuil houdt in de groep van zeven kandidaten, die hetzelfde deden. Ervan uitgaande dat de mol wist hoeveel kandidaten er al waren ingegaan op zijn aanbod.

Een andere reden, is dat de mol zelf niets heeft aan een echte joker. Hij heeft er eerder belang bij dat er veel jokers terecht komen bij kandidaten, zodat die meer onzekerheid hebben over hun testresultaten. Bij het inzetten van een joker weet een kandidaat niet of hij/zij doorgaat omdat hij op het goede spoor zat, of omdat hij/zij een joker heeft ingezet.

Om te stimuleren dat kandidaten later een echte joker kopen, moeten er eerst nep-jokers worden gekocht om de groepsgedachte om zeep te helpen.

Als deze redenering klopt kunnen we met potlood de volgende kandidaten doorstrepen: Renée, Marije en Rocky.

Maar het blijft een gok natuurlijk. ;)




Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #104 Gepost op: 4-01-2021, 15:56:38 »
Deze zin van Rik vond ik heel typsch:
“Charlotte, Erik, Florentijn, Joshua, Remco, Splinter, Lakshmi. Mede dankzij jullie ...”

Die volgorde is vrij gek, want het is alfabetisch op de naam van Lakshmi na. Was Rik haar gewoon vergeten of wordt ze hier op een andere manier buiten de groep geplaatst?

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #105 Gepost op: 4-01-2021, 16:05:36 »
Ik heb geprobeerd alle teksten van de kandidaten eens op te schrijven. Wellicht handig om te weten bij de zoektocht naar de mol :)

Splinter (tekst compleet)
Als ik de mol ben palm ik jullie in met enthousiasme. Grapjes, drankjes, we genieten samen van deze vakantie. Een mol heeft anderen nodig om een goede mol te zijn. Ik trek aan de touwtjes vanuit de schaduw.

Renee (tekst niet compleet)
Als ik de mol ben dan wordt het actie reactie. Ik ga binnen het kader reageren.

Marije (een paar woorden missen)
Als ik de mol ben zou ik helemaal mezelf … zodat je niet doorhebt dat ik de mol.. ik ben een flapuit, een open boek. ondertussen pak ik jullie.

Florentijn (tekst compleet)
Als ik de mol ben zou ik vertrouwen winnen. Dat ombuigen naar chaos en tumult. Iedereen zand in de ogen strooien.

Lakshmi (tekst compleet)
Als ik de mol ben zou ik starten met veel vragen, fanatiek zijn en vertrouwen winnen

Yoshua (tekst compleet)
Als ik de mol ben zou ik vooral heel erg bezig zijn met mezelf. Niet te bewust ervan zijn. Anders wordt je helemaal gek. Denk dat dat het belangrijkste is. Ik zou aanwezig zijn maar niet te veel opvallen.

Remco (tekst niet compleet)
Als ik de mol ben, truth well told. Ik ga theater maken

Rocky (een paar woorden missen)
Als ik de mol ben zou ik meteen het gevoel geven dat ik niets van de mol afweet. Dat ik nooit of weinig wie is de mol heb gekeken. Dat ik mega druk was voordat ik trouwen ging dus weinig tijd had om me voor te bereiden. En ik zou …. Best doen om goed in de groep te liggen.

Erik (tekst compleet)
Als ik de mol ben zul je niet veel aan me merken. Ik kijk de kat uit de boom

Charlotte (geen tekst gezien of gehoord)

« Laatst bewerkt op: 4-01-2021, 16:19:05 door KierewietNL »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #106 Gepost op: 4-01-2021, 16:10:13 »
Claudia (geen tekst gezien of gehoord)
Ja, dat snap ik wel :-P

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #107 Gepost op: 4-01-2021, 16:11:55 »
Wie is Claudia?  ::nieuwsgierig::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #108 Gepost op: 4-01-2021, 16:12:35 »
Haha, en eerder zag ik dat iemand haar Chantal noemde. Charlotte is kennelijk nog behoorlijk onder de radar.

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #109 Gepost op: 4-01-2021, 16:18:47 »
Wie is Claudia?  ::nieuwsgierig::
::rofl::
Ik heb het ge-edit

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #110 Gepost op: 4-01-2021, 16:26:50 »
Deze zin van Rik vond ik heel typsch:
“Charlotte, Erik, Florentijn, Joshua, Remco, Splinter, Lakshmi. Mede dankzij jullie ...”

Die volgorde is vrij gek, want het is alfabetisch op de naam van Lakshmi na. Was Rik haar gewoon vergeten of wordt ze hier op een andere manier buiten de groep geplaatst?

Ik vond die zin ook vreemd omdat het namelijk ook kan impliceren dat de mol in de andere groep zit. (vanwege het woord "Mede")

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #111 Gepost op: 4-01-2021, 17:01:54 »
Dit was toch hoe ze vlnr stonden tegenover Rik?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #112 Gepost op: 4-01-2021, 17:09:08 »
Om te stimuleren dat kandidaten later een echte joker kopen, moeten er eerst nep-jokers worden gekocht om de groepsgedachte om zeep te helpen.

Als deze redenering klopt kunnen we met potlood de volgende kandidaten doorstrepen: Renée, Marije en Rocky.

Maar het blijft een gok natuurlijk. ;)
Het leuke is dat je de redenatie ook om kunt draaien. Ik vind Marije juist superverdacht omdat ze gelijk 'ja' zegt op het nieuwe voorstel van Rik. Daarmee legt ze de weg voor Renée en Rocky open om hetzelfde te doen. En vervolgens kan zij zich verschuilen achter de 7 kandidaten die haar voorgingen.
...óf niet!

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #113 Gepost op: 4-01-2021, 17:15:25 »
In het molboekje staat een quote ‘De mol staat nooit voor joker’? De 7 die hun geld inruilden stonden dus wel voor joker. Zou dat dus kunnen betekenen dat die afvallen als mol?

Door het geld onder de deur door te schuiven , deed de Mol wat hij moest doen, namelijk zorgen dat er zo veel mogelijk geld uit de pot gaat.
In de groep stond de Mol dus zeker niet voor Joker op dat moment!
Voor mij kan dus naast Renée, Rocky en Marije ( Die spreekwoordelijk niet voor Joker stonden)de Mol zich onder de 7 anderen begeven.  ;)

« Laatst bewerkt op: 4-01-2021, 18:25:40 door Allalin »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #114 Gepost op: 4-01-2021, 18:07:40 »
Het leuke is dat je de redenatie ook om kunt draaien. Ik vind Marije juist superverdacht omdat ze gelijk 'ja' zegt op het nieuwe voorstel van Rik. Daarmee legt ze de weg voor Renée en Rocky open om hetzelfde te doen. En vervolgens kan zij zich verschuilen achter de 7 kandidaten die haar voorgingen.

Voor beide posities valt wel iets te zeggen als mol. Maar als we aannemen dat de mol in de groep van de laatste drie zit, dan valt op:
- Marije zegt gelijk ‘ja’. Als er verontwaardigd gereageerd wordt, zegt ze ‘wat denk jij nou?’ Haar hele houding stimuleert anderen (Renée en Rocky hier) hetzelfde te doen.
- Renée grijpt meteen naar haar broekzak (ik neem aan dat ze daar het geld heeft). Na Marije’s ‘ja’ heeft Rik nog tijd ‘één’ te zeggen, voordat Renée ‘ik ook’ zegt. Ze is snel met accepteren, maar niet vliegensvlug. Als ze de mol is, had ze misschien voorgenomen om niet te snel te reageren. (Verdacht, maar net iets minder verdacht dan Marije).
- Rik zegt ‘twee’ en pas dan zegt Rocky ‘dan ik ook’. Als Rocky de mol is, neemt ze een risico met wachten. Als Marije en/of Renée het aanbod faliekant hadden afgewezen (soms zit er zo’n recht geschapen kandidaat tussen), was het voor Rocky moeilijker geweest om het aanbod te accepteren zonder erg verdacht te zijn. Rocky is dus hier het minst verdacht van de drie.

Voor de andere kandidaten geldt dat ze tot dat moment hun beslissing buiten het zicht van de groep hebben gemaakt. Speltechnisch is er dus geen enkel verschil tussen hen en ze zijn alle 7 (6 als we Remco niet meetellen) even verdacht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #115 Gepost op: 4-01-2021, 18:25:40 »
- Rik zegt ‘twee’ en pas dan zegt Rocky ‘dan ik ook’. Als Rocky de mol is, neemt ze een risico met wachten. Als Marije en/of Renée het aanbod faliekant hadden afgewezen (soms zit er zo’n recht geschapen kandidaat tussen), was het voor Rocky moeilijker geweest om het aanbod te accepteren zonder erg verdacht te zijn. Rocky is dus hier het minst verdacht van de drie.
Wat had Rocky als Mol dan moeten doen? Nog eerder ja roepen dan Marije? Dat lijkt me niet te doen. :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #116 Gepost op: 4-01-2021, 19:11:44 »
- Rik zegt ‘twee’ en pas dan zegt Rocky ‘dan ik ook’. Als Rocky de mol is, neemt ze een risico met wachten. Als Marije en/of Renée het aanbod faliekant hadden afgewezen (soms zit er zo’n recht geschapen kandidaat tussen), was het voor Rocky moeilijker geweest om het aanbod te accepteren zonder erg verdacht te zijn. Rocky is dus hier het minst verdacht van de drie.
Klopt. Wachten is juist een slimme tactiek als je kandidaat bent en voor het geld zou willen gaan. Als ze heel resoluut 'nee' had gezegd, had natuurlijk nooit iemand haar meer als verdachte gezien. Maar als de andere twee ook niet voor de joker zouden gaan, kon ze nog de voor het blok gezette Mol spelen.

Maar nu word ik wel heel theoretisch. Ik weet niet eens zeker of Rocky het aanbod van de Mol wel weigerde omdat ze voor het geld wilde gaan (en niet puur omdat ze het niet vertrouwde). De kans is groter dat ze net als de rest gewoon überhaupt niet zoveel om het geld geeft :P
...óf niet!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #117 Gepost op: 4-01-2021, 19:53:18 »
De woorden van Rocky op 250 euro in ruil voor een joker, een stellig : "nee, dat gaan we niet doen".
Dat zou de mol ook gezegd kunnen hebben, in de betekenis: je krijgt in ruil voor 250 geen joker, nee dat gaan we niet doen, het wordt een jokerkaart.


Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #118 Gepost op: 4-01-2021, 20:08:15 »
Het valt me op dat Charlotte als enige geen gouden onderzetter onder haar kaars heeft?

Daarnaast opmerkelijk dat er 4 witte kaarsen, 4 bruine taupe kaarsen en 2 oranje kaarsen waren! :o
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #119 Gepost op: 4-01-2021, 20:22:07 »
Heeft iemand al naar de schaduwen gekeken van de mol aan het begin als je die ziet lopen? Daar viel me iets op. Voor de zekerheid zet ik alles onder een spoiler, ook al is het geen echte spoiler want voor hetzelfde geld zit ik ernaast. Maar het is een uiterlijk kenmerk in de schaduw dat me opviel en ik wil ook niemands speurplezier vergallen als het wel kan kloppen...


Ik heb 2x een shot genomen van de schaduw en in de rode cirkel denk ik een knotje/opgestoken haar te zien. De mannen hebben geen lang haar en van de vrouwen waren er 2 die hun haar niet los hadden.. Renée en Lakshmi  ::vergroot::

Renée en Lakshmi hebben inderdaad een knot, maar wat nog opvallender is, is dat Marije tijdens de opdracht geen knot heeft maar bij de groepsbespreking aan het einde van de opdracht ineens wel!

Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)