Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur  (gelezen 34822 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #60 Gepost op: 3-01-2021, 12:32:36 »
De zin uit het molboekje "De Mol staat niet voor joker" zal er niet voor niets staan. Probleem is dat je er elke uitleg aan kunt geven die je wilt. Wat Heinz zegt: je kunt alles omdraaien. Het kan spreekwoordelijk bedoeld zijn...

1. De Mol trapt niet in de val (en staat dus niet voor joker)

Of anders...

2. Het begrip Mol staat niet voor joker (en andersom: de joker is geen Mol)

Nog los van het feit, dat je het letterlijk kunt nemen en dan nog is er wel interpretatie mogelijk:

De MOL staat niet voor joker (maar de anderen wel)
De mol STAAT niet voor joker (maar zit of ligt)
De mol staat niet VOOR joker (maar erachter of ernaast)

De laatste zin kan letterlijk/fysiek zijn, maar ook tekstueel. Voor mijn gevoel heeft iedereen in de aflevering de woorden mol en joker wel gebruikt. Daarvoor zou ik het moeten terugzien.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #61 Gepost op: 3-01-2021, 12:34:40 »
Nog eens nagedacht over : pakt de mol gelijk de jokerkaart of gaat hij/zij voor de echte joker. Dan bedenk ik mij dat het vele malen makkelijker is voor de mol zich onverdacht te houden door meteen de jokerkaart te pakken. Waarom? Kan zich niet verraden door voorkennis, kan de verongelijkte benadeelde kandidaat spelen, hoeft zich niet te bemoeien met wat de anderen gaan doen. Wel zo veilig zo in het begin, zeker als je mogelijk wel weet dat de meerderheid zich al heeft laten bedotten. Het meeste geld is al weggespeeld en de kans is toch heel groot dat de overgeblevenen het voordeel wel zullen pakken. En zo niet, sta je meteen enorm in de spotlights door het als enige wel te doen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #62 Gepost op: 3-01-2021, 12:39:52 »
Er is tot op het eind geen beinvloeding. De Mol zou met het geld maximaal 250 risico lopen en ook maximaal 250 zelf kunnen wegspelen. Door dat meteen weg te spelen (de kaart te nemen) is de invloed op de rest van het proces nul. Het argument "Jullie hebben allemaal hetzelfde al gedaan" is natuurlijk zeer valide en wordt ook gretig gebruikt.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #63 Gepost op: 3-01-2021, 12:56:47 »
Na deze opdracht zegt Marije: ''leuk om jullie te ontmoeten''. Subtiele mol uitspraak ::vergroot::.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #64 Gepost op: 3-01-2021, 13:05:27 »
ik moet zeggen ik had zelf ook meteen voor de joker gekozen, voor ''aflevering 1'' en nog weinig kennis voor de test, en vooral in eerste afleveringen is zo'n joker dan wel heel handig

en ja, mijn reactie op jokerkaart zou dan meer jammer zijn geweest, ik kijk ook naar gezichtsuitdrukkingen, voor in zo'n soort momenten, en bij test/executie hoe iemand reageert op zijn of haar groen scherm
« Laatst bewerkt op: 3-01-2021, 13:06:58 door Nicky991 »
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline bmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #65 Gepost op: 3-01-2021, 13:17:25 »
De Joker kaarten worden langzaam onder de deur geschoven. Behalve bij Lakshmi..

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #66 Gepost op: 3-01-2021, 13:20:52 »
De Joker kaarten worden langzaam onder de deur geschoven. Behalve bij Lakshmi..

Goed opgemerkt! Dat was ik ook net aan het bekijken.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #67 Gepost op: 3-01-2021, 13:25:26 »
Ik had ook meteen voor een joker gekozen, ik zou het risico niet nemen om meteen onverdacht te zijn om voor het geld te kiezen en geen joker te hebben.

Deze opdracht ga ik trouwens een 10 geven in het opdrachtenoverzicht ;D

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #68 Gepost op: 3-01-2021, 14:44:13 »
Echt een leuke twist trouwens. Vooral omdat je had kunnen weten dat een joker niet onder de deur geschoven kan worden, wat je toch wel een beetje had kunnen verwachten dat zou moeten gebeuren. (Maar aan een jokerkaart had ik ook niet gedacht hoor.)

Precies... ik dacht gelijk al, die komen van een koude kermis thuis. Maar dit... ::rofl::
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #69 Gepost op: 3-01-2021, 15:00:20 »
De Joker kaarten worden langzaam onder de deur geschoven. Behalve bij Lakshmi..
Dat zie ik niet. Bij Erik en Remco wordt de envelop met de jokerkaart precies ver genoeg door de deur geduwd, bij de andere veel verder.
Wat mij verder opviel is dat Erik als enige de hele tijd de rugzak nog om heeft. Waarom?

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #70 Gepost op: 3-01-2021, 17:22:37 »
Ik werd hier door iemand op gewezen.

Op 0.36 van de aflevering komt er een raam in beeld. Wanneer je goed kijkt zie je dat dit een raam is in een kamer waarvan de deur open staat. Vervolgens beweegt het beeld naar rechts zodat een gang gefilmd wordt, waarbij geen open deuren zichtbaar zijn (voor zover ik kan zien). Meteen na dit shot is de schaduw van de Mol te zien die door de gang loopt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de kamer die we hier zien, de kamer van de Mol is. Dat betekent dat we de kamer van de Mol zouden kunnen achterhalen? Ik vond het best een ontdekking moet ik eerlijk zeggen, maar misschien is dit voor sommigen wel een open deur  ;)

Bijgevoegd de (voor de duidelijkheid verhelderde) screenshots. Excuses voor de resolutie.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #71 Gepost op: 3-01-2021, 17:28:10 »
Wat ik dacht te zien is dat de kamer waar Rik de groep toespreekt de ruimte is waar Florentijn heeft gestaan.
Maar wat ook al eerder is gemeld, het is goed mogelijk dat er meerdere kandidaten per kamer zijn gefilmd in meerdere takes, wat mij plausibel lijkt. Dus is deze ruimte uit het beginshot niet uniek voor de Mol. Wel iets om even goed terug te gaan zien.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #72 Gepost op: 3-01-2021, 17:31:48 »
Ik vind de schaduw die Heinz post veel weg hebben van iemand die een capuchon opzet. Het is net alsof je Handen ziet die vanuit de nek iets over het hoofd halen. ( zou ook iemand kunnen zijn die haar opsteekt)

Verder denk Ik dat we na Jan en jeroen eigenlijk vrij zeker kunnen zijn dat het echt de mol is geweest die langs de deuren is gegaan Met de joker Kaarten.

Als mol is de beslissing om een jokerkaart te kopen natuurlijk makkelijk te laten afhangen van het aantal Andere kopers, omdat je zelf de kaarten langsbrengt. Maarqua vooraf gedachte theorie is het aannemelijker dat je geen kaart koopt en je probeert de niet kopers te beinvloeden door enigszins verrast te reageren op hoeveel mensen al een kaart kochten om zo het aantal kopers van een wraakjoker hoger te krijgen.

Maar nu de mol gezien heeft dat er al 6 kandidaten voor de jokerkasrt gingen , is de optie dat de mol ook een kaart kocht vrij groot.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #73 Gepost op: 3-01-2021, 17:44:45 »
Het lijkt mij dus ook duidelijk dat de Mol als een van de laatste is gefilmd* toen de mol genoeg joker-kandidaten had geinventariseerd om te kunnen beslissen met welke groep de mol mee zou gaan. Bij 9 jokerpakkers zou de mol uiteraard ook voor de jokerkaart zijn gegaan, maar bij 7 denk ik dat de mol het wel aandurft om de joker in eerste instantie te weigeren.

*zouden we dus weer aan lichtinval etc. moeten analyseren, maar dat is nu onmogelijk, goed gedaan widmteam  ::ok::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #74 Gepost op: 3-01-2021, 17:53:31 »
Voor de volgorde van Waarin de mol beslist voor de jokerkaart te gaan, durf ik niet zo blind af te gaan op de eerlijke volgorde. Wat ik hiermee bedoel is dat voor mij de getoonde volgorde van bepaalde acties niet overeennhoeft te komen Met hoe ze echt opgenomen zijn.

Montage is al vaker een hele grote vriend geweest van de mol. ( zelfs In onschuldige zaken zaten bij mol series al duidelijk continuiteitsfoutjes (minder Kaarsvet aan een Kaars die later getoond werd, haren van iemand die naar waren voordat ze in het water springt)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #75 Gepost op: 3-01-2021, 18:32:05 »
Is het Marije of Renee die als eerste ‘ja’ zegt op Riks aanbod voor een echte joker? Ik hoor een ‘ja’ en Marijes mond lijkt te bewegen, terwijl het bij Renee minder zichtbaar is. Daarna zegt Marije duidelijk ‘ja’ en zegt Rik ‘dat is twee’ (wat suggereert dat Renee eerst was). Uiteindelijk zegt ook Rocky ‘ja’.

De eerste ‘ja’ is extra verdacht, omdat hij direct na het aanbod komt en de andere twee aanspoort om hetzelfde te doen.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #76 Gepost op: 3-01-2021, 18:37:14 »
Bij het zien van de kaarsen, dacht ik direct... jaaahhh, hou het papiertje erbij en wie weet verschijnt er door de warmte een hint....
Jammer dat niemand dat deed  ;)

En verder toch het gevoel dat de mol bij het groepje van 7 nepjokertjes zat.
En zit te denken welke stralende glimlach de cartoon van de joker het meest overeenkomt, nog even puzzelen...

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #77 Gepost op: 3-01-2021, 18:57:39 »
Ja, die kaarsen zullen toch iets betekenen zou je zeggen. De Mol die opereert in de schaduw, misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #78 Gepost op: 3-01-2021, 18:59:59 »
Uit Splinters tekst: "Ik trek aan de touwtjes vanuit de schaduw."

Maar de kaarsen kunnen ook puur decoratief geweest zijn.

Offline TGROSS

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Door een deur
« Reactie #79 Gepost op: 3-01-2021, 19:10:21 »
Wat ik dan wel opvallend vind, is dat alleen op de tafel van Charlotte er een additioneel stuk papier ligt voor de kaars, met vier stenen daarop.... Dat heb ik bij anderen niet gezien. Ook was zij de enige wiens volledige schaduw op de muur te zien was... Gelijk aan... hahaha

En nee zij is (vooralsnog) niet mijn mol...