Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand  (gelezen 17409 keer)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #60 Gepost op: 5-01-2021, 12:15:55 »
Als samenvatting, dit is hoe verdacht alle spelers waren bij het afgaan van Erik:
waarschijnlijke verklaring)
10. Erik ging niet af (het is maar alleen maar van horen zeggen, door hemzelf)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #61 Gepost op: 5-01-2021, 12:20:08 »
Op de satelliet foto is ook te zien dat er linksonder en rechtsboven een boom staat.

Wow. Dank hiervoor.

Het lijkt er wel op dat de satelietfoto ~ 180 graden gedraaid moet worden ten opzichte van onze overzichtkaartjes (of onze kaartjes moeten gedraaid worden natuurlijk). De tweede boom zit erg dicht tegen de zijkant aan.

De boom was belangrijk voor mijn analyse met name omdat:
- Florentijn heeft in een boom geklommen. De shots daarbij lijken beter te kloppen met de boom die ik al gezien had (maar ik kan het niet uitsluiten dat het de andere boom is).
- Het shot nadat Erik is neergeschoten toont de boom in closeup met Erik in de achtergrond. Dit shot klopt met de locatie van de boom die ik al gezien had, maar lijkt niet te kloppen met de locatie van de boom die ik gemist had.
- De boom is zichtbaar in het korte shot van Rocky nadat Erik is neergeschoten. Dat shot klopt alleen met de boom die ik al gezien had. Bovendien is Rocky's locatie bevestigd door een shot kort daarna met Splinter.

Kortom, ik denk dat de conclusies nog steeds hetzelfde blijven.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2021, 12:23:23 door Leendert »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #62 Gepost op: 5-01-2021, 12:30:30 »
10. Erik ging niet af (het is maar alleen maar van horen zeggen, door hemzelf)
Waarom zou Erik dat (als mol of kandidaat) doen? Toegegeven, je krijgt het niet echt te zien (te oordelen aan de lichtjes op zijn pak) dat hij daadwerkelijk afgaat. Maar toch...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #63 Gepost op: 5-01-2021, 12:34:51 »
Mooi uitgezocht! Petje af. ::ok:: Dat Marije en Lakshmi bij die scene met Erik te verdacht werden neergezet vond ik al, maar wie er dan wel (en wie niet) op hem geschoten kan hebben wordt nu wat minder chaos.
Overigens: een van de vele verklaringen voor de afleveringstitel is dat de afvaller toch gelijk had met de verdenking dat hij was afgeschoten door Rocky. (Maar daar niets of te weinig mee heeft gedaan in de test).

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #64 Gepost op: 5-01-2021, 12:42:53 »
De schutter die Florentijn uitschakelt vanuit de boom zit in een rode kar lijkt het. Of door het licht rood lijkend, weet niet of je er wat aan hebt.

Maar idd vreemd dat de lampjes bij Erik niet uitgaan, nadat die aangeeft af te zijn zien we hem nog wel in beeld maar de lampjes zijn nog aan.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #65 Gepost op: 5-01-2021, 13:06:45 »
Geraakt of niet, er is in elk geval door iemand van de groep op Erik geschoten, dat is te zien aan de groene lasers op de kar vlak voor hij af ging.

@Leendert: Rocky en Marije zaten goed verdekt, en waarschijnlijk uit het zicht van anderen. Als ik dan naar de volgende verdachten in je rijtje kijk, Splinter, Charlotte en Joshua, bevonden zij zich niet meer in het binnenveld? Liepen zij niet meer risico door een medekandidaat te worden gezien? Ben benieuwd of je daar nog wat info over hebt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #66 Gepost op: 5-01-2021, 13:14:50 »
Meer in het algemeen kan ik me voorstellen, dat de Mol zeker in de eerste fase van het spel niet teveel wil bewegen. Er is dan nog weinig geld in omloop en de twist moet nog komen. Dan al afgeschoten worden is lullig. Het blijft mij, als zij kandidaat is, volstrekt onduidelijk wat Marije vanuit haar positie wil bereiken.

1. Ze krijgt zo geen codes
2. Ze bereikt zo geen kistjes
3. Ze kan zo weinig doorgeven

Het enige wat ze hier doet, is niet afgeschoten worden terwijl ze wel zicht houdt op de kistjes (die vroeg of laat kandidaten zullen aantrekken en die geld vertegenwoordigen). Ik geef toe, dat het voor een Mol passief is, maar het is ook niet onlogisch of onmogelijk.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #67 Gepost op: 5-01-2021, 13:15:27 »
@Leendert: Rocky en Marije zaten goed verdekt, en waarschijnlijk uit het zicht van anderen. Als ik dan naar de volgende verdachten in je rijtje kijk, Splinter, Charlotte en Joshua, bevonden zij zich niet meer in het binnenveld? Liepen zij niet meer risico door een medekandidaat te worden gezien? Ben benieuwd of je daar nog wat info over hebt.

Helaas heb ik over Splinter, Charlotte en Joshua geen verdere info, afgezien van mijn laatste post over hen. Splinter is kort na Eriks afvallen bij de rode tractor te zien en niet lang daarna is Charlotte samen met Splinter bij kistje A (i.e. de bijna ideale positie). Joshua heb ik geen beelden van rondom Eriks afgaan. Rond die tijd zijn er wel verschillende grote shots richting de hoek linksonder en 1 of 2 shots op de rode tractor linksboven. Op geen van die shots komt Joshua voor (Florentijn, Renee of Lakshmi evenmin trouwens en die zien we juist wel in de andere helft van het speelveld rond die tijd), dus dat zou je als aanwijzing kunnen zien dat Joshua daar niet was. Of hij was er wel, maar was tegen die tijd alweer weg.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #68 Gepost op: 5-01-2021, 14:01:55 »
OK tnx. Met 'kort na Eriks afvallen' moeten we denk ik oppassen, want de beelden zullen wel weer niet chronologisch gemonteerd zijn.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #69 Gepost op: 5-01-2021, 14:31:55 »
OK tnx. Met 'kort na Eriks afvallen' moeten we denk ik oppassen, want de beelden zullen wel weer niet chronologisch gemonteerd zijn.

Eens. Daarom vind ik het bewijs voor de aanwezigheid van Splinter en Charlotte een stuk zwakker dan Marije (die met Erik communiceerde vanaf de zijde van tractor) en Rocky (waar een klok in beeld was, die liet zien dat ze nog maar net iets meer dan 4 minuten bezig waren).

Overigens: er zijn 6 kandidaten neergeschoten en alleen van Erik en Remco zijn er vermoedens dat dit door de mol is gebeurd. Beiden hadden ogenschijnlijk geen geld op zak hadden toen ze werden neergeschoten. Van Lakshmi is het ook nog mogelijk dat ze door de mol is neergeschoten (al suggereert de montage van niet). Van Florentijn, Renee en Joshua lijken de beelden te bevestigen dat ze door tegenstanders zijn neergeschoten.

Verder valt op dat er in de laatste 5 minuten (na de aankondiging van de twist) nog 4 kandidaten afgeschoten zijn zonder dat er extra geld opgehaald lijkt. 3 van hen hadden nog geld op zak ook, waarmee waarschijnlijk iets van 200 tot 300 euro verloren is gegaan (zonder positief resultaat). Leuk dat iedereen voor de pot besloot te gaan, maar waarom besloten Joshua, Renee en Lakshmi plotseling meer risico te gaan nemen? (Het is niet te zien of daar nog een groepsdiscussie aan vooraf ging, maar Marije lijkt aan het einde wel anderen aan te sporen om in de laatste secondes risico te blijven nemen.)

Daarnaast: als het spel net iets langer was doorgegaan was misschien iemand van de overgebleven 4 nog in de verleiding gekomen om de andere 3 neer te schieten.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #70 Gepost op: 5-01-2021, 15:04:46 »
Rocky doet iets opvallends bij haar kistje (tijdstip 27:16 in de aflevering). Eerst legt ze een rookbom op de ton naast het kistje. Daardoor is ze lastiger te zien voor de vijandelijke schutters - én haar medekandidaten. Ze haalt het geld uit het kistje terwijl ze haar lasergun in haar hand houdt. Vervolgens duikt ze naar links, waar een grote houten kist staat. Haar handen zijn dan buiten beeld en ze doet daar 1 à 2 tellen iets wat we niet kunnen zien. Daarna gaat ze ineens naar rechts en neemt dezelfde route als waar ze vandaan kwam.

Moffelt Rocky hier een deel van het geld weg, onder de houten kist?

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #71 Gepost op: 5-01-2021, 15:43:50 »
Citaat
maar Marije lijkt aan het einde wel anderen aan te sporen om in de laatste secondes risico te blijven nemen

Dat. En terwijl ze zelf steeds op dezelfde plaats lijkt te blijven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #72 Gepost op: 5-01-2021, 16:03:47 »
[...]
Moffelt Rocky hier een deel van het geld weg, onder de houten kist?

Sorry Blip. Als Rocky wegrent zie je in haar linkerhand bij het pistool de briefjes...

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #73 Gepost op: 5-01-2021, 16:12:33 »
Sorry Blip. Als Rocky wegrent zie je in haar linkerhand bij het pistool de briefjes...

Oh, maar ik bedoelde ook niet dat ze al het geld probeerde te verstoppen. Dat lijkt me niet slim, aangezien de anderen zagen dat ze geld uit het kistje pakte. Ze zou echter wel een deel ervan hebben kunnen wegmaken. Er is in totaal maar 450 van de 1500 euro verdiend, dus er zullen vast kistjes met hogere bedragen zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2021, 16:16:36 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #74 Gepost op: 5-01-2021, 16:16:20 »
Elke speler die geld uit n kistje haalde kan t deels hebben weggemaakt. Lijkt me dat de mol dat ook gedaan heeft

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #75 Gepost op: 5-01-2021, 16:53:21 »
Vreemd dat Rocky in het eindspel Lakshmi eropuit stuurt om kist J open te maken met verkeerde code 7201.
J was al opengemaakt door Joshua met code 1303.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #76 Gepost op: 5-01-2021, 22:01:17 »
Mag ik trouwens eerst even zeggen dat ik dit de gaafste laseropdracht ooit vind? Iedereen tegelijk het veld insturen zorgt ervoor dat de groep veel meer tactische keuzes moet nemen (want er zijn veel meer mogelijkheden), beter moet samenwerken, maar ook dat er meer chaos ontstaat waarbij de mol, mogelijk onopgemerkt, zijn werk kan doen. En dan ook nog de twist op het einde.

Rocky doet iets opvallends bij haar kistje (tijdstip 27:16 in de aflevering).

Moffelt Rocky hier een deel van het geld weg, onder de houten kist?


Eigenlijk is alleen het shot waarin ze kort het geld buiten beeld houdt mogelijk verdacht. De rookbom verplaatsen is logisch, want dan heeft ze beter zicht op de kist die ze aan het openmaken is. Plaatjes 6-10 zijn een ietwat vreemde beweging. Het kan zijn dat ze hier geld verdoezeld, maar het kan ook dat ze probeert het geld goed in haar hand probeert te stoppen of dat ze dekking zoekt. Het is niet duidelijk en ik denk dat we op basis van de opdrachtbeelden niet veel verder komen (helaas). Maar opmerkelijk is het wel.

Vreemd dat Rocky in het eindspel Lakshmi eropuit stuurt om kist J open te maken met verkeerde code 7201.
J was al opengemaakt door Joshua met code 1303.

Dat is inderdaad opmerkelijk. Rockys code lijkt erg op de code voor kistje H (7021), die Remco (tevergeefs?) probeerde te openen toen hij werd neergeschoten. Zelfs als Lakshmi was aangekomen bij het kistje, had ze dus waarschijnlijk alsnog geen geld kunnen pakken.

Al met al zijn er veel verdachte feiten voor Rocky deze opdracht (hieronder een opsomming) en ze zijn allemaal een beetje verborgen, maar schijnbaar toch niet zo goed dat we er niet met wat speur- en denkwerk er toch achter kunnen komen. Ik twijfel een beetje of de montage dat zo zou doen als Rocky de mol is.

Verdachte acties rond Rocky:
- zit in de ideale positie om op Erik te schieten wanneer hij wordt neergeschoten. We zien ook een groene straal net langs Erik vliegen vlak voor hij neergeschoten wordt en die lijkt globaal uit Rocky’s richting te komen.
- pakt geld, maar in het shot bukt ze vreemd nadat ze het geld heeft. Mogelijk moffelt ze een deel van het geld weg.
- als Joshua voorstelt voor de pot te gaan, reageren verschillende kandidaten instemmend. Rocky is echter niet te horen.
- is volgens Remco als enige in de buurt wanneer Remco wordt afgeschoten. Volgens Remco waren er ook geen schutters in de buurt die hem konden afschieten daar. Als Rocky de mol is, is het opmerkelijk dat dit er zo in gemonteerd wordt, maar aan de andere kant is dit een verdenking van de afvaller richting de mol en die laat de montage er vaak juist wel in.
- Rocky stuurt Lakshmi richting kistje J (die al open is) met de verkeerde code (een code die ogenschijnlijk nergens bij hoort).

Maar ook:
- Rocky brengt geld binnen.
- Als Marije aan het eind voorstelt nog één run te doen, kapt Rocky dat idee af.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #77 Gepost op: 6-01-2021, 11:41:11 »
Oh, maar ik bedoelde ook niet dat ze al het geld probeerde te verstoppen. Dat lijkt me niet slim, aangezien de anderen zagen dat ze geld uit het kistje pakte. Ze zou echter wel een deel ervan hebben kunnen wegmaken. Er is in totaal maar 450 van de 1500 euro verdiend, dus er zullen vast kistjes met hogere bedragen zijn geweest.

We weten dat er minimaal 14 kistjes zijn (in beeld) 15e zou logisch zijn (G)

Met 15 kistjes enn€1500 lijkt me niet dat er echt grote bedragen in de kistjes zitten. Gezien wat er binnen is gekomen ben ik redelijk overtuigt dat er 5 kistjes met €75, 5 kistjes met €100, en 5 kistjes met €125


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #78 Gepost op: 6-01-2021, 14:07:28 »
We weten dat er minimaal 14 kistjes zijn (in beeld) 15e zou logisch zijn (G)

Met 15 kistjes enn€1500 lijkt me niet dat er echt grote bedragen in de kistjes zitten. Gezien wat er binnen is gekomen ben ik redelijk overtuigt dat er 5 kistjes met €75, 5 kistjes met €100, en 5 kistjes met €125

Goed punt.

Rocky brengt aan het einde €125 binnen, dus dat suggereert dat ze 1 kistje heeft geopend die dus een hoger bedrag had waarvan niets is achtergehouden. Het kan natuurlijk dat ze meer dan 1 kistje heeft geopend (de tweede zou dan buiten beeld zijn, 2 kistjes betekent een bedrag tussen €150 en €250 volgens de aangenomen bedragen) en dat ze daarvan een deel heeft achtergehouden. Maar anders dan deze korte beelden hebben we daarvan geen aanwijzing van (en afgezien van deze korte beelden geldt dezelfde redenering ook voor Charlotte, Splinter en Marije).

Als we de aangenomen verdeling van geld in kistjes volgen en aannemen dat er geen geld achtergehouden is, betekent dat dus dat er 3 kistjes van €75 binnen gebracht zijn (2x Splinter, 1x Charlotte), 1 kistje van €100 (Marije, al komt het geld van Joshua) en 1 kistje van €125 (Rocky). Daarnaast zei Lakshmi €75 op zak te hebben toen ze afgeschoten werd, dus dat zou de vierde €75 zijn. Joshua en Renee werden ook met geld afgeschoten, maar volgens mij weten we niet hoeveel dat was.

Wel enigzins opmerkelijk dat de groep vooral de goedkopere kistjes geopend heeft. Dat kan natuurlijk toevallig het geval zijn, maar het maakt het wel iets waarschijnlijker dat er wat geld verdwenen is. Daarbij komen Splinter, Charlotte en Lakshmi toch iets meer op de radar (aangezien hun €75 een dekmantel voor een hoger bedrag kan zijn). Of het kan natuurlijk zijn dat onze geschatte verdeling van kistjes niet klopt en er een andere verdeling was (bijv. 6x €75, 5x €100, 2x €125, 2x €150, waarbij Splinter misschien een kistje van €150 heeft geopend).

Als ik het allemaal optel, zijn er net iets te veel onbekende factoren om er echt iets zinnigs over te zeggen.

Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 7-01-2021, 00:23:26 door Leendert »

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #79 Gepost op: 6-01-2021, 23:15:22 »
Splinter had in ieder geval 2 kistjes geopend, en brengt €150 binnen, meest logische dan 2*€75 maar hij kan het geld van het ene kistje "verloren" hebben

Denk ook dat de bedragen in de kistjes redelijk klein zijn om er een deel van te verstoppen, lijk me niet de handigste manier van mollen.

Maar mee eens dat we te weinig aanknopingspunten hebben om hier echt wat uit te halen.