Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken  (gelezen 18399 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #40 Gepost op: 3-01-2021, 17:57:19 »
Dit zijn de bordjes met de relevante info die we te zien krijgen:
Remco wilde in eerste instantie wel de mol zijn
In eerste instantie wilde Charlotte niet de mol zijn
De mol wilde Lakshmi in eerste instantie wel zijn
In eerste instantie wilde Erik de mol zijn
Florentijn wilde in eerste instantie de mol wel zijn
In eerste instantie wilde Renée de mol wel zijn
Marije wilde in eerste instantie de mol zijn

Natuurlijk valt hier de zin van Lakshmi op, maar op het bord waar ze de antwoorden moeten invullen staat het als volgt:
In eerste instantie wilde <kandidaat> de mol <wel/niet> zijn
Dit komt overeen met hoe her bij Renée is geschreven, zou dat een hint zijn naar het molschap van Renée kunnen zijn?
Exact hetzelfde kan gezegd worden over Erik of zelfs Charlotte. Zelfde zin. Dus of we daar iets uit moeten opmaken. Time will tell

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #41 Gepost op: 3-01-2021, 18:03:08 »
Toch zijn ze alle drie net wat anders.

Erik: In eerste instantie wilde Erik de mol zijn. | (Er is geen wel of niet in deze zin.)
Charlotte: In eerste instantie wilde Charlotte niet de mol zijn. |  (Wel/niet staat voor "de mol" i.p.v. na "de mol")
Renée: In eerste instantie wilde Renée de mol wel zijn. | (Wel niet staat na "de mol" i.p.v. voor "de mol")

De exacte zin zoals deze bij het einde stond was:
In eerste instantie wilde <kandidaat> de mol <wel/niet> zijn.

met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #42 Gepost op: 3-01-2021, 20:18:07 »
Een mens kan gemiddeld 7 tot 14 nieuwe dingen tegelijkertijd  onthouden. Als mol zijnde weet je dit en wil je om te verwarren zoveel mogelijk andere informatie van bordjes erbij hebben zodat de kans kleiner is dat de wel/niet mol zijn vragen worden onthouden.

Imo zijn de mensen die heel fanatiek bij de onzinbordjes stoppen een potentiële mol. De mensen die deze bordjes voorbijfietsen zijn juist onmols bezig. Wat betreft de bordjes met de wel/niet mol informatie, daar zal de mol aan voorbij willen gaan en de mensen die juist stoppen bij die bordjes zijn imo onmols bezig.

Ga het nog even een keer terugzien. Denk dat het best wat informatie kan geven.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2021, 20:31:28 door mollie85 »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #43 Gepost op: 3-01-2021, 23:21:04 »
Vinden jullie het 'bundelen' van antwoorden, als eerste voorgesteld door Marije, wel of niet een potentiele Molactie?

Note: Mocht ergens in een blog/vlog of ander medium hier al op gereflecteerd zijn, dan mijn vraag om hier de link te delen :)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #44 Gepost op: 3-01-2021, 23:27:09 »
Onmols. Door iedereen te bundelen met 'zou wel / niet de mol willen zijn' vergroot je mijns inziens de kans dat die informatie het eindpunt haalt. Waarschijnlijk niet uitsluitend daarom, maar de informatie heeft het einde goed gehaald (De enige fout die Remco en Florentijn erin hadden (Renée 'niet') kwam omdat ze zelf dat bordje voorbij waren gereden).

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #45 Gepost op: 4-01-2021, 02:01:33 »
Onmols. Door iedereen te bundelen met 'zou wel / niet de mol willen zijn' vergroot je mijns inziens de kans dat die informatie het eindpunt haalt. Waarschijnlijk niet uitsluitend daarom, maar de informatie heeft het einde goed gehaald (De enige fout die Remco en Florentijn erin hadden (Renée 'niet') kwam omdat ze zelf dat bordje voorbij waren gereden).

Een theorie die het wél Mols maakt is dat Marije door het 'bundelen' ervoor zorgt dat er een 'nummering' wordt geïntroduceerd, die de duo's daarna voortzetten. De 'wie wil wel/niet de Mol zijn' vraag belandt daarmee op nummer 4. Hierbij kan de Molactie zijn dat informatie, die doorgaans direct aan het begin en direct aan het einde wordt gedeeld, het beste blijft hangen bij de ontvanger. Informatie in het midden (in dit geval de cruciale informatie) het minste?

1. Dinotijdperk
2. Sinasappels pellen
3. Verborgen talenten
4. Wie wil wel/niet de Mol zijn.
5. Voor één dag iemand anders willen zijn.
6. Benzinegeur?
7. ...
8. Slimste mens
9. Tom Hanks?
10. Vogelpoep?
11. Favoriete oud Mol Kees Tol
12. Napoleon?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #46 Gepost op: 4-01-2021, 02:13:32 »
Vinden jullie het 'bundelen' van antwoorden, als eerste voorgesteld door Marije, wel of niet een potentiele Molactie?

Het bundelen an sich lijkt me juist makkelijker om alles te onthouden. Het is veel handiger om bij verborgen talenten te weten Lakshmi-Elleboog, Rocky-typetjes nadoen. En Florentijn voor een dag Boswachter, Erik-Napoleon. (ik weet het nu nog)

Maar heel veel was er niet eens te bundelen. Hetgeen wat het meest te bundelen was, was het wel/niet mol willen zijn. En dat is toch echt een heel stuk makkelijker om die in 2 groepen te verdelen.

Het nummeren lijkt me een redelijk logisch gevolg als je alles bijlangsgaat.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #47 Gepost op: 4-01-2021, 07:17:34 »
Bundelen.
Maar Remco/Florentijn klaagden nou juist dat de essentiële informatie gefragmenteerd werd aangeleverd. Daar waar wij maar een stukje van mochten zien. Team Rocky/Renee was dus aan het klooien met informatie.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #48 Gepost op: 4-01-2021, 08:51:54 »
Florentijn komt hier voor mij toch het verdachtst uit. Remco aan de praat houden, bordjes voorbij rijden. Voorstellen om terug te rijden, mochten ze dat gedaan hebben was de tijd op. Ze kwamen aan met nog 1 minuut op de teller en hadden het bordje van Renée gemist.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #49 Gepost op: 4-01-2021, 11:39:44 »
Ik wil Florentijn niet teveel eer geven met mols gedrag. Hij heeft zich klaarblijkelijk met Remco opgeworpen als iemand die veel / alles goed kan onthouden, misschien is het hem in de schoot geworpen, we weten het niet, maar zet een Mol zich nu al zo in de spotlight? En ze hebben de opdracht heel goed gedaan.
-Meeste tijd heeft het eerste koppel Erik/Joshua gekost (19min); koppels daarna doen er een stuk sneller over, team Remco/Florentijn niet significant langzamer.
-alle koppels die we hebben gezien zijn bordjes (bijna) voorbij gereden.
-Florentijn is veel te vrijblijvend met zijn voorstel om terug te gaan zoeken naar bordjes.
-team Remco/Florentijn hadden 9 uit 10 goed, in het laatste shot worden de open vragen heel snel nog goed ingevuld, een Mol had hier nog echt wel verwarring kunnen zaaien/tijd kunnen verliezen.



Ik denk dat we vooral de Mol niet hebben gezien, of in ieder geval niet zien mollen.

edit:typo
« Laatst bewerkt op: 4-01-2021, 15:11:50 door Mollem »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #50 Gepost op: 4-01-2021, 14:57:03 »
Bundelen.
Maar Remco/Florentijn klaagden nou juist dat de essentiële informatie gefragmenteerd werd aangeleverd. Daar waar wij maar een stukje van mochten zien. Team Rocky/Renee was dus aan het klooien met informatie.
Bij nog eens terugkijken zit de verwarring bij Remco en Florentijn volgens mij in het begrip 'in eerste instantie'. Florentijn wordt bijvoorbeeld eerst overgeslagen op het bord, want 'jij kwam er later bij'. Florentijn was gevonden door het team Rocky en Renée, dus die hebben schijnbaar een onderscheid gemaakt in de 'wel' groep. Tussen degenen die vroeg in het parcours waren gevonden, en die zij zelf hadden gevonden. Ik kan het niet anders interpreteren. Verdacht van Rocky en Renée.
EDIT: Remco en Florentijn hebben het ook over 'de eerste groep'. Daarmee bedoelen ze denk ik de eerste groep van degenen die wel de Mol wilden zijn.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2021, 15:05:05 door Molest »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #51 Gepost op: 4-01-2021, 15:57:19 »
Als Mol zou ik veel nadruk leggen op het onthouden van de nutteloze info, de Mol weet dat die er uiteindelijk niet toe doet en zo proberen geld uit de pot te houden. Als Florentijn de Mol is heeft Remco hem hier pootje gelicht door de details mbt wel/niet Mol heel goed te onthouden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #52 Gepost op: 4-01-2021, 17:02:51 »
Tijdens het fietsen is Rocky Renee lekker aan het overhoren van alle feitjes. Het komt er bij Rocky allemaal gemakkelijk uit, al die vragen en maar spuien van 1, 2, 3, 4, 5. Zo lijk je lekker de fanatieke kandidaat, misleid je Renee, en kun je alles doorgeven, en nog gefragmenteerd ook, zodat je opvolgers in de reeks er confuus van worden. Rocky gaat (te) gemakkelijk door de informatie heen.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #53 Gepost op: 4-01-2021, 20:31:36 »
het lijkt me ook als de productie de keuze heeft uit 8 kandidaten die mol willen worden, ze niet die een gaan benaderen die het niet wil worden. Dus die kunnen we wel afschrijven als mol dan.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #54 Gepost op: 4-01-2021, 20:38:35 »
Susan wilde het eerst ook niet zijn maar de makers wilden haar graag als atypische Mol en haalden haar over.

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #55 Gepost op: 5-01-2021, 12:46:03 »
het lijkt me ook als de productie de keuze heeft uit 8 kandidaten die mol willen worden, ze niet die een gaan benaderen die het niet wil worden. Dus die kunnen we wel afschrijven als mol dan.
Ja, behalve als ze vervolgens besluiten deze informatie te delen met de kijkers. Dan begin je je ook af te vragen waarom ze dit delen. Om de mol minder verdacht te maken? Kan ook! Wat mij betreft niet gelijk afschijven!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #56 Gepost op: 5-01-2021, 12:50:30 »
Vanwege het stukje 'in eerste instantie' is de informatie voor het vinden van de Mol niet bruikbaar. Belangrijk is wat er in tweede instantie is gevraagd aan wie, en dat zullen ze uiteraard niet delen!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #57 Gepost op: 5-01-2021, 13:00:10 »
In deze opdracht zijn er naar mijn mening drie mogelijkheden om te saboteren als mol.

1. Alles-of-niets
Maak er een alles-of-niets opdracht van. 
Zoals eerder aangegeven levert de risicoloze aanpak van 100 euro per vraag, alleen al op basis van gokken minimaal 600 euro voor de pot op. Een goede mol zal hier niet voor kiezen.

Renée, Splinter, Marije en Joshua zijn snel duidelijk in de keuze voor 100 euro per vraag. Geen risico nemen.

Ondanks de sterke hint naar Renée valt zij bij mij hierdoor toch af als mogelijke mol. Zij neemt het voortouw in de beslissing. Nog voordat Splinter is uitgesproken zegt zij al dat het risico te groot is.
Ik neem aan dat de programmamakers met opzet een valse hint hebben gemaakt.

Opvallend is dat Rocky, die zich bij de keuze voor de 100 euro per vraag niet liet horen, wel mag uitleggen in een biecht waarom de groep deze keuze heeft gemaakt. Zou dat een afleiding zijn van de programmamakers, alsof ook Rocky het eens is met deze onmolse keuze? Ze kijkt er niet echt vrolijk bij, alsof ze teleurgesteld is dat het niet gelukt is om er een alles of niets opdracht van te maken.

2. Tijd rekken
Een andere mogelijkheid om te mollen is om er voor te zorgen dat de tijd voor de opdracht wordt overschreden. Dit is bijna gelukt, maar helaas voor de mol net niet.
De gemiddelde tijd per koppel is 12 minuten (vijf koppels 60 minuten) om de tijd niet te overschrijden. 
Het eerste koppel, Erik en Joshua, hebben ongeveer 15 minuten nodig gehad. De tijd staat op 46 minuten  resterend als ze contact maken met het tweede koppel.
Deze tijdsduur is meer dan gemiddeld en vrij lang, zeker omdat zij het minste hadden te onthouden. 
Dit is op zich dus wel verdacht.

De volgende drie koppels halen tijd in, want de resterende tijd is 17 minuten als het laatste duo, Remco en Florentijn, aan de beurt is. Dit laatste duo doet er ook meer dan gemiddeld lang over, omdat er nog maar 1 minuut resteert als ze bij het eindpunt aankomen. Maar volgens de kaart is hun afstand ook wel iets langer dan van de anderen.

De drie koppels in het midden, Marije/Charlotte, Splinter/Lakshmi, Renée/Rocky, hebben er gemiddeld 9 minuten per koppel over gedaan. Dat is 3 minuten sneller dan het gemiddelde van 12 minuten!
Vooral Marije en Charlotte lijken als de brandweer te gaan. Lekker racen met de meiden!

Conclusie: op basis van de trage tijden zijn Erik/Joshua en Remco/Florentijn het meest verdacht.
Van deze twee koppels lijkt mij degene die het eerste starten en een slechte tijd neerzetten verreweg het meest verdacht. Zij maken het de volgend koppels veel moeilijker, omdat ze minder tijd over houden en alles sneller moeten doen met kans op meer fouten.
Van het eerste koppel Erik en Joshua is natuurlijk Erik de hoofdverdachte, omdat hij zo langzaam fietst. Ook zien we hem voorbij het bordje rijden dat Joshua heeft gemist en dan alsnog omkeren. Hij had ook meteen kunnen stoppen.

Deze mogelijkheid om te mollen is de beste van de drie, omdat bij het overschrijden van de tijd er sowieso 0 euro wordt verdiend. Als ze binnen de tijd blijven, dan, zoals al eerder is genoemd, zijn er op basis van puur gokken statistisch al 600 euro te verdienen bij het beantwoorden van de vragen wie wel of niet de mol wilde zijn.

3. Onjuiste informatie doorgeven
De derde mogelijkheid  is om foute antwoorden aan een volgend koppel door te geven, of als laatste koppel foute antwoorden te geven. Volgens mij is de ideale positie voor de mol om als vierde koppel aan de beurt te zijn. Dan kunnen alle fouten van eerdere koppels gewoon worden doorgegeven aan het laatste koppel, en gezien de grote hoeveelheid informatie, zal niemand hen het kwalijk nemen als er nog wat fouten worden toegevoegd. 
Ook is het erg onduidelijk waar precies de fout is gemaakt.
Het vierde koppel is Rocky/Renée.
As een van deze twee de mol is, dan was het blijkbaar een off-day voor de mol. Alle antwoorden op de relevante vragen zijn goed doorgekomen! 

Er is maar één fout gemaakt, en dat was bij de laatste beantwoording en nog wel door het duo waar de afvaller Remco in zat.
Eigenlijk kan alleen Florentijn medeverantwoordelijke zijn voor deze fout.
Maar als Florentijn de mol zou zijn, dan had hij toch wel meer fouten kunnen maken, of een beetje langzamer fietsen, om de tijd te overschrijden.

Alles overziende, is er op basis van deze opdracht maar één mol mogelijk: Erik de Zwart.
Verder lijkt me de hint naar Renée een misleiding.
Op basis van de positie in het vierde koppel, zie ik Rocky ook nog wel als een mogelijk mol. Misschien dacht ze, in deze opdracht is niets meer te halen, laat ik Renée verdacht houden.

En als een andere kandidaat de mol is, dan  ::niet-ok:: ::niet-ok::
« Laatst bewerkt op: 5-01-2021, 19:49:30 door Moldo »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #58 Gepost op: 5-01-2021, 14:00:45 »
Wellicht waren niet alle stukken even lang... of zat er in sommige stukken een helling/afdaling?
Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het verschil in tijden
Wit is ook een kleur!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Moltainbiken
« Reactie #59 Gepost op: 5-01-2021, 14:44:45 »
Mooi overzicht, maar ik ben het niet met je eens dat Erik degene is die het verdachtst uit deze opdracht komt.
Op basis van de positie in het vierde koppel, zie ik Rocky ook nog wel als een mogelijk mol.
Ik zie het niet terug in je analyse, maar m.i. inderdaad erg verdacht, vooral vanwege het opknippen van de 'wilde wel de Mol zijn' groep in tenminste 2 stukken. Iets wat niet in beeld komt, maar waar verschillende aanwijzingen voor te vinden zijn:
- geluid wordt weggedraaid nadat Rocky begint met 'Lakshmi'.
- Florentijn zegt bij het vinden van het bordje van Marije: 'Marije dus ook. Maar in het begin was het alleen Lakshmi, hè'.
- Remco klaagt over fragmentatie.
- Florentijn wordt aanvankelijk overgeslagen op het bord, want 'jij kwam er pas later bij'.
- Joshua wordt wel meteen genoteerd, want die zat 'in de eerste groep'. De eerste groep die Rocky doorgaf was Rocky en Charlotte, die de Mol niet wilden zijn. Remco doelt blijkbaar op de eerste (sub)groep van degenen die wèl de Mol wilden zijn.

Maar wie ik ook verdacht vond, was Charlotte. Zegt dat ze het weet, maar laat het repeteren over aan Marije. En ziet ook het belangrijke bordje van Lakshmi niet.

EDIT: even iets letterlijker genoteerd wat er precies werd gezegd.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2021, 15:30:48 door Molest »