Poll

Wat is de beste positie voor de Mol?

Intrappen, afl. 9: altijd op het pad, soms alleen terugfietsen/-steppen
2 (11.8%)
Intrappen, afl. 9: soms van het pad af om onder toeziend oog van medekandidate(n) te klimmen
7 (41.2%)
Voor joker staan, afl. 8: in het zweefvliegtuig
2 (11.8%)
Voor joker staan, afl. 8: op de grond
6 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 10

Auteur Topic: [Theorie] Beste Molpositie  (gelezen 5690 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
[Theorie] Beste Molpositie
« Gepost op: 7-01-2021, 18:03:39 »
Dit topic was er nog niet :) Wat is de beste positie voor de Mol? Deze theorie gaat erover waar de Mol het beste kan saboteren. De Mol zal zich zo vaak mogelijk in deze posities proberen te manoeuvreren. De grens tussen wat een 'positie' is en wat spelverloop is zijn soms een beetje vaag. Mijns inziens had de Mol in de eerste en de tweede opdracht een grote invloed op of hij de beide aanboden van Rik wilde krijgen, of daarvoor al een joker wilde kiezen, respectievelijk uit het spel wilde zijn. Dit zegt iets over de invloed en verantwoordelijkheid die een Mol op zich neemt, en noem ik daarom ook een 'positie'. Hier valt uiteraard over te twisten ;)

Laat ik een aftrap doen:
Door een deur: Ik denk hier dat de Mol het liefst gretig op zijn eigen aanbod ingaat. Wanneer je het op het tweede aanbod laat aankomen sta je toch meer in de spotlights. Je hebt weliswaar meer kans om de andere twee te overtuigen, maar net zo goed kun je overrompeld worden door die twee en gaat het te veel opvallen om voor het geld te kiezen.
Vriend of vijand: De Mol wil zeker nog in het spel zijn wanneer Rik zijn aanbod doet. Was Joshua niet met zijn verzoenende 'unite' gekomen, dan had de Mol kunnen gaan stoken en mensen tegen elkaar op kunnen gaan zetten.
Moltainbiken: Hoe later, hoe beter. Hoe meer er vergeten kan worden wat relevant is en onthouden wat irrelevant is.

Met het risico dat het veel overlapt met de Molpunten en de Stemwijzer open ik toch ook maar een aparte poll voor de Molpositie. Deze resultaten kan ik dan ook weer meenemen in mijn Alles Combineren-taarten ::joehoe:: Uiteraard mag je meerdere opties aankruisen ::jaja::
...óf niet!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2021, 18:21:20 »
Door een deur: eens dat het veiliger is voor de mol om op het eerste aanbod in te gaan, en daar ook op gestemd. Echter, omdat dit de openingsopdracht is, denk ik dat de mol zich hier toch wil laten zien. In dat geval zou ik als mol bij zes of meer geldverkwisters kiezen voor geld houden en ruilen voor een echte joker.

Vriend of vijand
: erin blijven t/m aanbod Rik. Daarna a) mezelf af laten schieten met geld of b) stiekem kandidaten afschieten.

Moltainbiken
: als je als mol de keus hebt, zou ik kiezen voor het eennalaatste groepje. Als je nog weinig tijd hebt, kun je hard doorfietsen en bordjes missen omdat je je moet haasten. Als je relatief veel tijd hebt, kun je vertragen door langzaam te fietsen, of terug te fietsen voor gemiste bordjes. Je hebt hier het meeste invloed op de hoeveelheid tijd die het laatste duo overhoudt. Als mol zou ik het laatste duo overladen met irrelevante informatie.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2021, 20:10:47 »
Door een deur: de mol koopt een joker kaart.
Vriend of vijand: de mol is nog in het spel na de aankondiging dat men elkaar mag afschieten om een vrijstelling te verdienen.
Mol-tain biken: zoveel mogelijk informatie verzamelen en daarvan de non-informatie doorgeven ÓF uiteindelijk met de verkregen informatie te weinig goeds doen

Door een deur: Marije, Renée en Rocky zijn niet de mol
Vriend of vijand: Erik, Florentijn zijn niet de mol. Ook Joshua, Splinter, Marije, Rocky, Charlotte en zijn niet de mol.
Mol-tain biken: Erik, Joshua, Marije en Charlotte zijn niet de mol.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2021, 20:27:33 »
Joker dilemma

edit: eens met mocemole hieronder. De Mol kiest voor de jokerkaart.


Lasergame


Optie B

Het was eigenlijk voorspelbaar dat de kandidaten elkaar niet af zouden knallen ...want met nog te veel namen in het spel krijg je bijna altijd dat soort bangig kuddegedrag. Ik dacht dat iemand (Marije?) ook zoiets zei ...dat er nog te veel namen in het spel waren.

Joshua's extra gratis 'Unite!' geblaat is dan wel weer heel mols.


Mountainbiken


4e en 5e geven max. controle, maar als 1e val je het minst op bij de groep, omdat je maar met 1 ander duo te maken hebt (als 5e ook maar dan sta je in de spotlights)

Ik zou voor de 1e positie gaan, maar alle posities zijn molbaar.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2021, 10:15:01 door Amethyst »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2021, 22:11:48 »
Door een deur
De mol kiest ervoor het geld meteen te ruilen voor een joker. Zou te hard opvallen om later de rest te overtuigen het geld in te ruilen, wat nu Marije deed. Als minder kandidaten geld kiezen is de kans groter dat ze dit alsnog inruilen voor een echte joker.
Marije, Renée en Rocky een minpuntje.
Vriend of vijand
Actief in het veld, geld verzamelen en zich laten afschieten met geld na de twist.
Minpuntje voor Florentijn en Erik vanwege vroeg uitgeschakeld. Minpuntje voor Splinter, Marije, Charlotte en Rocky vanwege met geld niet uitgeschakeld.
Moltainbiken
De beslissing van de groep zorgt al voor de helft van het geld uit de pot. Voor mij hoeft de mol zich hier niet nodeloos verdacht te maken.
Misschien toch een minpuntje voor Charlotte en Marije die de informatie gingen bundelen om door te geven, veel makkelijker te onthouden zo.
Marije: -3
Charlotte: -2
Rocky: -2
Renée: -1
Splinter: -1
Florentijn: -1
Erik: -1

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2021, 22:57:11 »
Door een deur: kan beide. Subtiel mollen is om het geld meteen te ruilen. De meerderheid van de groep deed hetzelfde, dus dan val je minder op. Een brutale mol gaat voor de echte joker, ook omdat hij/zij weet hoe het spel gaat.  >:D

Vriend of vijand: lang in het spel blijven, anders heb je geen invloed meer.

Moltainbiken: 3, 4 of 5.
Bij 3 heb je de meeste invloed op de informatie-overdracht (en kun je aan 1 of 2 de schuld geven dat ze verkeerde info hebben doorgespeeld.  ;D ). En je kunt nog redelijk ongemerkt vertragen.
Bij 4 kun je ook vertragen, maar valt het voor 5 (laatste groep) wel op als je verkeerde info doorgeeft.
5. Verkeerde antwoorden geven en vertragen. Een verkeerd antwoord valt wel meer op bij de mede-kandidaat.
Bij nader inzien vind ik 3 dan de allerbeste plek!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2021, 23:50:51 »
Door een deur: De eerste keus. De Mol wil nog niet onnodig de spotlights op zich gericht hebben door voor de "echte" joker te gaan. Bovendien kan hij/zij er gerust van uitgaan dat een paar kandidaten voor de tweede keus zullen gaan en dat sowieso  al het geld verloren gaat.
Vriend of vijand: De Mol zal proberen zich af te laten schieten met geld in de zak.
Moltainbiken: De Mol zal waarschijnlijk als voorlaatste of laatste gaan. Dat is het beste uitgangspunt om a> zo mogelijk verkeerde info door te geven of te hameren op de info die er niet toe blijkt te doen, b> proberen tijd te verliezen, c> proberen (als laatste duo) fouten te maken en op die manier proberen zo min mogelijk geld in de pot te krijgen. Hangt af van de andere helft van het duo of dat mogelijk is.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2021, 09:50:33 »
Grappig dat er zo'n massale meerderheid voor 'in het spel tijdens Riks aanbod' is :o En dat terwijl er toch zeker iets voor snel uit het spel te zeggen valt. Op zich is het geen slechte tactiek om 1 kistje open te maken, en dan 100 euro uit het spel te laten verdwijnen door je af te laten schieten. Geld is uit de pot, en hoe minder mensen er nog in het spel zitten, hoe groter de kans dat ze kandidaten later ervoor kiezen om elkaar af te gaan schieten. Bovendien kun je dan weer de onschuldige spelen die verbaasd is over zijn egoïstische medekandidaten >:D

Tip: als het je niet veel uitmaakt, kun je ook nog kiezen om ze gewoon allebei aan te vinken :)
...óf niet!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2021, 10:06:08 »
Door een deur: Ik snap dat de meeste mensen kiezen voor de jokerkaart kopen, maar zelf denk ik een soort productie-assistent en stoere mol die kiest voor optie 2. Wachten en uiteindelijk een echte joker kopen. Echter denk ik dat de mol hier voor beide opties kan gaan, maar bij de volgende twee liever een duidelijke optie kiest.

Vriend of vijand: in het spel proberen te blijven en daarna hopen dat mensen elkaar afschieten (en hierbij zelf helpen) of jezelf dood laten gaan met geld.

Moltainbiken: je hebt de meeste invloed als je later in het spel komt. Dus vierde of vijfde, zelf stemde ik op vijfde omdat je dan directe invloed hebt. Dit staat uiteraard los van de dingen die je in groep drie of vier kan doen zoals bordjes negeren of teveel informatie geven en chaos creëren.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2021, 12:42:58 »
Door één deur een brutale mol behoudt zijn geld in eerste instantie en koopt daarna een "echte" joker. Op de manier kun je namelijk ook invloed hebben op het geld van andere kandidaten die het nog in bezit hebben. Lever je meteen je geld in, dan heb je die invloed helemaal niet en kan er zomaar 2.250 euro in de pot komen (hypothetisch natuurlijk).

Vriend of vijand De mol blijft in het spel tot men elkaar af mag schieten. En dan had hij/zij gehoopt dat iedereen voor zijn eigen kans zou gaan dan was er de kans geweest om flink veel geld te verspelen.

Moltainbiken Bij een dergelijke opdracht heb je meer invloed naarmate je verder naar achteren in het spel zit. Dus ik heb hier groep 4 en 5 gestemd.

Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2021, 23:11:34 »
Door 1 deur. Ik denk dat je hier beide kanten op kunt. Omdat de mol niet wil opvallen, verwacht ik dat de mol de eerste joker pakt.

Vriend of vijand. Mol laat zich denk ik niet meteen afschieten. Ik neem aan dat ie in het spel blijft en stiekem op kandidaten schiet.

Moltenbiken. Groep 4 of 5.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2021, 18:10:01 »
2.1 Renée & Florentijn hadden de sleutelposities.

2.2 De verzamelaars ...bij een eerlijk spelverloop. Bij de verkenners loop je dan het risico dat je meteen wordt afgeknald. Lijkt me niet handig als mol.

Maar ja, eerlijk spelverloop.


2.3 Bumpy ride: Rocky, Joshua, Charlotte, Renée

Florentijns positie was te opvallend om onopgemerkt te kunnen mollen m.i.

Maar zoals zo vaak zou het helpen als ze de groepsindeling lieten zien  ::)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2021, 18:15:01 »
Hierbij nog de pollresultaten na aflevering 1.

De nieuwe poll staat erop :) Vergeef me dat ik soms niet helemaal weet ik hoe ik een positie pakkend kan verwoorden, maar ik geloof dat het duidelijk is zo :P Nogmaals de tip om zoveel posities als je wilt aan te vinken ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 18:23:40 door Pač »
...óf niet!

Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2021, 00:04:05 »
2.1. Cameramensen hebben volgens mij de allerbeste plek.  Immers,  als ik het goed begreep zouden zij door de geheime opdrachten te filmen geld uit de pot houden. Natuurlijk kan de mol ook wel heel bewust opvallen tijdens het doen van de pistache,  maar als cameraman heb je gewoon de meeste invloed op de pot. Rene valt hiedoor af als mol voor mij. 

2.2. Verzilveraar

2.3 wederom de cameraman. Het doorsturen van een verkeerde foto is makkelijk gedaan.  Ook de rol van Florentijn is handig, maar valt wel sneller op

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2021, 01:17:22 »
Verkenner lijkt mij het best te mollen als er al geld in de bakjes lag om er stiekem uit te halen.
Lag dat er niet, dan wil je als mol natuurlijk bij de verzilveraars.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2021, 08:44:06 »
Als het er al lag (en ik denk van niet) lijkt het me een te groot risico om als verkenner geld weg te halen. Tenzij je wat munten overlaat, dat kan natuurlijk wel. Want de verzamelaars weten dat in een van de drie doosjes per ballerina geld moet zitten. (Een doosje dat geen geluid maakt.)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2021, 10:33:13 »
2.1 De kandidaten die de rondleiding moeten filmen hebben uiteindelijk een invloed op wat er wel en niet wordt verdiend. Maar Florentijn zijn actie vind ik heel onmols...

2.2 Ik denk dat je hier eigenlijk bij beide groepen wel wat kan doen. Bij groep 1 kan je heel vaag bepaalde dingen omschrijven en doorgeven, maar bij groep 2 beslis je wat er wordt verdiend. Rocky zie ik hier eigenlijk nog wel een molactie doen om onverdacht te lijken, want veel geld is het niet.

2.3 Nogmaals de cameramensen. Maakt niet uit of je de telefoon vasthebt of niet, maar je kan hier heel makkelijk verkeerde foto’s doorsturen door ze oftewel als telefoonhouder stiekem door te sturen of als niet-telefoonhouder verkeerde dingen roepen over vonkjes en kruisjes.
Alle andere opties vind ik eigenlijk niet interessant als Mol. Als Florentijn verkeerde omschrijvingen doorgeeft, dan valt dat veel te veel op als ze achteraf de opdracht gaan nabespreken. Al de rest moet uiteindelijk gewoon doen wat Florentijn zegt.

Ik vind dit topic heel interessant omdat dit een manier is waarop ik naar de Mol zoek. Als ik de Mol wil vinden denk ik aan 3 dingen:
1. Denken als Mol. Waar en hoe zou ik mollen?
2. Wie is de Mol NIET? Welke acties zijn enorm kandidaats?
3. En in iets mindere mate, maar ook heel belangrijk: Follow The Money
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2021, 11:52:28 »
2.1: In ieder geval niet in de Controle-Room, verder zijn op alle posities Molacties denkbaar. Het filmen is natuurlijk wel de beste, alleen valt dat misschien teveel op.

2.2: Als je als verkenner geld uit de bakjes gaat halen, en je opent per ongeluk het verkeerde muziekdoosje (en andere kandidaten horen dat), heb je natuurlijk wel een probleem. Lakshmi was als enige over, dus ik vind haar verdacht,. Verder de verzamelaars (behalve Rocky)

2.3: Vrachtwagen besturen heeft als Mol niet zoveel zin, verder kun je wel overal Mollen. In de vrachtwagen zit wel steeds iemand naast je die mogelijk kan controleren wat je doet, en als je in het veld staat loop je ook een risico. Dus Florentijn heeft de beste positie.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2021, 17:12:44 »
2.1. Cameramensen hebben volgens mij de allerbeste plek.  Immers,  als ik het goed begreep zouden zij door de geheime opdrachten te filmen geld uit de pot houden.
Moesten ze een actie filmen? Zo had ik het in ieder geval niet begrepen. Volgens mij moesten ze de rondleiding zo goed mogelijk filmen, en dan uiteindelijk aan het eind enkel 1 of 2 acties van de anderen noemen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Theorie] Beste Molpositie
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2021, 17:22:17 »
2.1: Over alle posities valt wat te zeggen. Fouten maken of verkeerde dingen doorgeven vanuit de controleroom, als filmer heb je de keuze geld/joker en degene die opdrachten doen kunnen dingen opvallend doen...

Controleroom viel Joshua op, maar iets teveel. Lakshmi onmols door die duimen te doen waardoor die opdracht opviel.

2.2: Ook hier kan je van beide groepen wat zeggen. Verkenners die weinig info delen en geld laten verdwijnen. Of als verzamelaar niet al het geld pakken of met geld afgeschoten worden.

Rocky haalt veel geld binnen, Lakshmi doet het lang goed als verkenner dus ook wel verdacht.

2.3: Mol wil niet in de vrachtwagen bordjes omrijden, want daar heb je de minste invloed. Weinig invloed op de grond, aangezien de chauffeurs kunnen checken zoals Erik deed. De bumpyride is handig als je fotograaf bent, anders niet. Echter heb je dan wel iemand die meekijkt. Florentijn zat alleen en kon bepalen welke informatie hij wel/niet deelt.

Beste positie voor Florentijn, Rocky en Joshua in mijn ogen.