Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26786 keer)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #100 Gepost op: 11-01-2021, 23:08:56 »
Eerdere foto op deze pagina laat zien dat op de opdrachtenlijstjes stond of het voor binnen of buiten was. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

De opdracht met over een touw stappen in het museum zou misschien ook gek zijn in de tuin.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #101 Gepost op: 11-01-2021, 23:23:10 »
Leuk bedacht!

Het kan natuurlijk ook dat Joshua en Lakshmi de lijstjes geheime opdrachten verdeelden. In dat geval kan het wel/niet pakken van dat lijstje voor jouw groepje juist de mollenstreek zijn.

Merci, nee zoals Uil hierboven ook zegt, heb op mijn screenshot van dit opdrachtenlijstje (Opgavekasteelbinnen.png zie vorige pagina, (rechtgetrokken en ietsjes verduidelijkt met Photoshop)) dit omcirkeld.

Het zou alleen ook natuurlijk de crew of toeval geweest kunnen zijn (gidsen zullen ook van variatie houden en wisselen vast wel eens van rondleiding), maar denk eerlijk gezegd dat dit echt door de mol zo opgezet is.


Splinter voert deze opdracht uit en zou dan als dit klopt ook waarschijnlijk afvallen als mol.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 00:36:56 door ErikY »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #102 Gepost op: 12-01-2021, 00:38:31 »
Merci, nee zoals Uil hierboven ook zegt, heb op mijn screenshot van dit opdrachtenlijstje (Opgavekasteelbinnen.png zie vorige pagina, (rechtgetrokken en ietsjes verduidelijkt met Photoshop)) dit omcirkeld.

Oh sorry, die had ik gemist. Ik houd hem in mijn hoofd als mogelijke molactie, maar zoals je zelf al zei, afgezien van Lakshmi en Joshua (die ik toch al niet verdacht), kan iedereen dit gedaan hebben.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #103 Gepost op: 12-01-2021, 00:48:43 »

Splinter voert deze opdracht uit en zou dan als dit klopt ook waarschijnlijk afvallen als mol.

Die begrijp ik niet.

De mol wil juist dat de camerapersoon de geheime opdracht raadt. Dus als mol wil je dat jouw opdracht opvalt. En wat splinter hier doet valt op omdat ze zo jong is. En Renee stond er vlak naast terwijl hij dit vraagt.

Dit zou naast t opvallend meppen zijn tweede opvallende geheime opdracht zijn.

En als hij er ook nog voor gezorgd heeft dat de jonge gids meeging is het helemaal geniaal 👌🏻

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #104 Gepost op: 12-01-2021, 01:04:34 »
Die begrijp ik niet.

De mol wil juist dat de camerapersoon de geheime opdracht raadt. Dus als mol wil je dat jouw opdracht opvalt. En wat splinter hier doet valt op omdat ze zo jong is. En Renee stond er vlak naast terwijl hij dit vraagt.

Dit zou naast t opvallend meppen zijn tweede opvallende geheime opdracht zijn.

En als hij er ook nog voor gezorgd heeft dat de jonge gids meeging is het helemaal geniaal 👌🏻


Denk toch dat je zo'n grapje uithaalt zodat een kandidaat een wat moelijkere en geestige opdracht krijgt, meest waarschijnlijk volgens mij, maar goed punt zou idd geniaal zijn als hij op deze wijze probeert zo op te vallen dat Renée zijn geheime opdracht raadt en zij daarmee een waarschijnlijke (keuze)joker pakt, maar geen geld voor de pot. Zeer gelaagd scenario!
Al is Splinter dan ook nog afhankelijk van Florentijn volgens mij, dan lijkt het me toch makkelijker als mol om chaos te creëren, zodat de meeste opdrachten mislukken.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 01:10:08 door ErikY »

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #105 Gepost op: 12-01-2021, 01:49:13 »
Blijft toch vervelend dat de uitleg omtrent binnenhalen van geld/jokers op het eind open voor interpretatie blijft. Moet het zelf nog eens luisteren, maar afgaande op wat ik de eerste keer dacht te horen en wat ik hier kan lezen klinkt het toch echt alsof er minimaal twee acties moeten worden geraden (ongeacht het groepje?) om allebei een joker te krijgen en geen geld te verdienen. Deze vaagheid en ook licht ingewikkelde ontknopingsvormen van opdrachten vind ik echt één van de grootste zwaktes van WidM.

Om toch wat dichter bij de Mol te komen is het natuurlijk interessant te kijken waar en hoe je überhaupt het beste kunt mollen. Ik ben vooral van het principe dat de Mol en productie zullen gaan voor de grootste vorm van zekerheid (en minste weerstand) om een molactie te doen slagen en geld uit de pot te houden. Dan wil je het liefst zo min mogelijk stappen en niet te veel afhankelijk zijn van de kandidaten.

Drie mogelijkheden:
1) Opdrachten foutief uitvoeren.
2) Opdrachten opzichtig uitvoeren zodat ze geraden kunnen worden.
3) Opdrachten helemaal niet uitvoeren.

Sowieso fijner om in het groepje van drie te zitten, want minder controle.

1) Lakshmi en Joshua kunnen ze fout doorgeven, medekandidaten kunnen daar toch moeilijk achter komen. Hebben ze wel beetje hulp van de edit nodig dat opdrachtenlijstje niet al te veel in beeld is. Heb dit in ieder geval niet zien gebeuren. Groepsvorming was wel in beeld, nog eens terug kijken hoe graag deze twee in de control room wilden. Potentieel wel de weg van de minste weerstand.
Marije en Splinter deden de opdrachten wel goed. Charlotte en Rocky kregen de kans niet. Lastige is dat er altijd meerdere kandidaten zijn die het kunnen overnemen/corrigeren.

2) Helaas alleen van toepassing op Marije en Splinter. Bij Splinter was het wel in beeld dat het behoorlijk opvallend was. Hangt er dan alleen wel volledige van af of Renée het dan alsnog door heeft, dus niet meteen heel makkelijk voor een Mol. Zeker als het er echt twee moeten zijn/het ook afhangt van de andere groep. Plus na de opdracht gaan mensen toch nadenken...

3) Joshua voorkomt dat er ook maar een opdracht kan worden gedaan, alleen wel op zo een manier dat hij heel veel heeft uit te leggen. Zoveel exposure als Mol zou echt wel vrij ongekend zijn. Niet alle opdrachten noemen helpt ook al beetje. Voor Rocky en Charlotte is eventueel werk dan al gedaan. Marije en Splinter gaan graag aan het werk, Splinter meer dan Marije? Er is wel veel controle natuurlijk om gewoon opdrachten te negeren. Als camerapersoon er zo dicht op zitten dat het moeilijker is voor de anderen om onopvallend te blijven en uitvoering te voorkomen?

Renée en Florentijn moeten en plein public iets doen, nooit heel fijn voor een Mol. Zeker als het dan ook nog eens afhangt van de ander en het vrij knap is überhaupt iets op te merken (maar misschien had de productie hier meer van verwacht).

Kortom, erg ingewikkeld om te mollen met grote slagingskans buiten de control room. Misschien lang niet gek wat Joshua deed, al was bij alsnog afhankelijk van Florentijn en die deed toch iets onverwachts. Maar sowieso helft van het geld niet verdiend! Rocky en Charlotte blijven vraagteken, maar hadden voor slechte uitvoering kunnen zorgen, wat wel bij hun kandidaatprofielen (evt. Joshua wantrouwend) zou passen, denk ik. Dus op een wat vreemde manier zijn die gevoelsmatig voor mij nu meest verdacht hier. Splinter een beetje, en Florentijn alleen als hij echt de kluts kwijt was door Joshua/afhankelijk van interpretatie opdracht.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #106 Gepost op: 12-01-2021, 09:39:19 »
Florentijn zijn keuze maakt echt geen sense. Of hij is echt heel verward (wat perfect kan) of hij is de mol.

En ja, jammer voor mol Charlotte dat ze zelf niet kan mollen, maar dat Joshua het verpest kan ze echt niets aandoen. Met haar achtergrond was het ook lastig om in een andere positie dan het schrijven te komen, dus dat valt haar ook niet te verwijten. 0 euro erbij voor follow the money.

Ja, die duimpjes is slim maar heel onmols, daar moet ik geen tekening bij maken.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 09:42:20 door Belgian Mol »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #107 Gepost op: 12-01-2021, 10:50:14 »
Maar als je weet dat anderen weten dat jij weet dat er geen geld op het spel staat kies je als mol nooit alsnog voor het geld.

Ja maar als je weet dat de anderen weten dat jij weet dat de anderen weten dat jij weet dat er geen geld op het spel staat kies je als mol juist wel voor het geld, toch?  ;)

Overigens is Florentijn als cameraman waarschijnlijk niet de mol.
Volgens mij kan in deze opdracht de mol niet de cameraman zijn. Er van uitgaande dat de mol voorkennis heeft over de opdracht, zou dat wel heel flauw zijn van de programmamakers. Het is dan te simpel om twee opdrachten te noemen en geld uit de pot te houden.
Maar, aan de andere kant, misschien had de mol geen voorkennis?

Joshua de mol? Nee, dat kan echt niet. Het is voor het programma toch veel leuker om al die grappige opdrachten te laten uitvoeren.

Kunnen Charlotte of Rocky in deze opdracht nog de mol zijn geweest?
Er is een scenario denkbaar, waarin Charlotte of Rocky net doen of ze niets horen, waarbij de ene kandidaat als mol zogenaamd niets hoort en de andere kandidaat afwacht wat de ander doet.
Dit zou Joshua dan de indruk geven dat hij de verkeerde portofoon gebruikt, omdat hij geen reactie ziet, en dan de geheime portofoon omruilt voor de camera portofoon.
Aangezien ik Rocky het minst verdenk (follow the money), zou het Charlotte zijn die een Oostindisch-dove mol is. De mol is niet alleen blind, maar ook nog doof.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #108 Gepost op: 12-01-2021, 14:21:54 »
Dan is het toch raar dat Florentijn de eerste speech van Joshua letterlijk citeert.
Nee, Joshua heeft gefaald, tot grote schrik van de mol "he kandidaat je saboteert de opdracht! zo kan ik niet eerlijk mollen!"

Als de mol in de CR had gestaan hadden we denk ik een volkomen andere edit van deze aflevering gehad. Dan had de mol opdrachten laten uitvoeren voor lage bedragen, die zeer opvallend waren ('de cameraman een liedje laten zingen', een 'minuut lang in het beeld van de camera blijven' -heel irritant lijkt me dat voor de camerapersoon- , 'de camerapersoon een mop laten vertellen'. De mol had ook subtiel de opdrachten kunnen aanpassen zodat niet al het geld verdiend zou worden. We hadden dan nooit de opdrachtenlijst helemaal goed in beeld gehad.

Dat Joshua zoiets deed, en het feit dat het helemaal tot en met het moment in de bus, en de ontmoeting met Splinter is uitgemolken maakt het mij zeer onwaarschijnlijk dat Joshua de Mol is.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #109 Gepost op: 12-01-2021, 14:28:58 »
Blijft toch vervelend dat de uitleg omtrent binnenhalen van geld/jokers op het eind open voor interpretatie blijft. Moet het zelf nog eens luisteren, maar afgaande op wat ik de eerste keer dacht te horen en wat ik hier kan lezen klinkt het toch echt alsof er minimaal twee acties moeten worden geraden (ongeacht het groepje?) om allebei een joker te krijgen en geen geld te verdienen. Deze vaagheid en ook licht ingewikkelde ontknopingsvormen van opdrachten vind ik echt één van de grootste zwaktes van WidM.

De opdracht was dat Renée én Florentijn beide één opdracht konden benoemen, anders kwam er sowieso geld in de pot.
Rik vraagt expliciet aan zowel Renée én Florentijn of ze één opdracht kunnen benoemen! Florentijn gaat voor geld, wat betekent dat Renée buitenspel staat. Rik vraagt vervolgens formeel of Renée dan één opdracht kan benoemen. Dit is misschien verwarrend, maar Renée mocht dus sowieso geen twee opdrachten benoemen! Dit wordt nog eens benadrukt doordat Renée geen kans meer kreeg om nog meer antwoorden te geven, terwijl zij zei meerdere verdachte dingen gezien te hebben.



ps. ironisch dat de ondertiteling voor slechthorenden bij Florentijn niet EEN schrijft terwijl dit wel door Rik expliciet gezegd wordt...hhh
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 14:35:59 door ErikY »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #110 Gepost op: 12-01-2021, 14:48:41 »
De opdracht was dat Renée én Florentijn beide één opdracht konden benoemen, anders kwam er sowieso geld in de pot.
Rik vraagt expliciet aan zowel Renée én Florentijn of ze één opdracht kunnen benoemen! Florentijn gaat voor geld, wat betekent dat Renée buitenspel staat. Rik vraagt vervolgens formeel of Renée dan één opdracht kan benoemen. Dit is misschien verwarrend, maar Renée mocht dus sowieso geen twee opdrachten benoemen! Dit wordt nog eens benadrukt doordat Renée geen kans meer kreeg om nog meer antwoorden te geven, terwijl zij zei meerdere verdachte dingen gezien te hebben.

Jemig, nu snap ik er echt helemaal niets meer van. Dus doordat Florentijn voor het geld ging, maakte het niet meer uit of Renée een goed of een fout antwoord zou geven? Er zou sowieso 700 euro in de pot gaan, doordat Florentijn voor geld koos? Maar waarom vroeg Rik dan überhaupt nog iets aan Renée als ze geen invloed meer had op het resultaat? Of had ze bij een goed antwoord een joker gekregen én was er 700 euro in de pot gegaan, omdat dat er door Florentijns antwoord niet meer uitgehouden kon worden. M.a.w.: was een joker én geld ook een mogelijke uitkomst?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #111 Gepost op: 12-01-2021, 14:56:33 »
Jemig, nu snap ik er echt helemaal niets meer van. Dus doordat Florentijn voor het geld ging, maakte het niet meer uit of Renée een goed of een fout antwoord zou geven? Er zou sowieso 700 euro in de pot gaan, doordat Florentijn voor geld koos? Maar waarom vroeg Rik dan überhaupt nog iets aan Renée als ze geen invloed meer had op het resultaat?

Waarschijnlijk omdat dat formeel zo afgesproken was.

Of had ze bij een goed antwoord een joker gekregen én was er 700 euro in de pot gegaan, omdat dat er door Florentijns antwoord niet meer uitgehouden kon worden. M.a.w.: was een joker én geld ook een mogelijke uitkomst?

Zou ook kunnen, maar er ging iig geld de pot in nadat Florentijn voor geld koos.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2021, 15:10:05 »
Maar als dat geval was kan ook de actie van Renée als mols uitgelegd worden. Ze kon het geld toch al niet meer uit de pot houden met een goed antwoord. Dus dan liever kandidaats lijken en een fout antwoord geven. En dan lijkt de actie van Florentijn juist kandidaats, aangezien Renée niet het geld uit de pot had kunnen houden zonder Florentijns hulp. Als hij de mol was, had hij gewoon een van de opdrachten kunnen noemen die hij 'per ongeluk' van Joshua had gehoord. Had Renée vervolgens ook een goed antwoord gegeven, dan had het geldverlies vooral haar schuld geleken.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #113 Gepost op: 12-01-2021, 15:11:09 »
Nog een opvallende observatie.

Zodra Rik zegt dat het hele bedrag is verdiend door de groep van Lakshmi, draait Marije haar hoofd verontwaardigd en verwijtend naar de andere groep.
Alle andere kandidaten moeten deze mededeling nog op zich in laten werken en reageren niet. Zij zijn niet verontwaardigd.

Marije heeft duidelijk een afwijkend gedrag. Overigens ook zichtbaar bij andere groepsbijeenkomsten met Rik. Zoals bijvoorbeeld bij de allereerste opdracht waar ze zogenaamd geschokt reageert als Rik vertelt wie allemaal op het aanbod van de mol zijn ingegaan.
En bij de vrachtauto's reageert Marije al met open mond nog voordat Rik is uitgesproken.

Is dit haar eigen karakter om anderen de schuld te geven? Of is dit het gespeelde karakter van de mol?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 15:26:29 door Moldo »

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #114 Gepost op: 12-01-2021, 15:15:00 »
Of Renée had dan de waarde van de opdracht die ze raadde eruit kunnen spelen? Dus dat zou dan max. Iets van 75-150 euro geweest kunnen zijn? Zijzelf dacht in ieder geval nog voor de joker te kunnen gaan. Onduidelijk of ze nog een tweede poging had mogen doen als haar eerste antwoord wel goed was geweest.

Als camerapersoon is het in ieder geval niet een heel comfortabele molpositie. Afhankelijk van heel veel andere factoren in het spel.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #115 Gepost op: 12-01-2021, 15:49:29 »
Zijzelf dacht in ieder geval nog voor de joker te kunnen gaan. Onduidelijk of ze nog een tweede poging had mogen doen als haar eerste antwoord wel goed was geweest.

Belangrijkste is dat Rik expliciet vraagt aan zowel Florentijn als Renée dat ze één opdracht benoemen.

Maar als dat geval was kan ook de actie van Renée als mols uitgelegd worden. Ze kon het geld toch al niet meer uit de pot houden met een goed antwoord. Dus dan liever kandidaats lijken en een fout antwoord geven. En dan lijkt de actie van Florentijn juist kandidaats, aangezien Renée niet het geld uit de pot had kunnen houden zonder Florentijns hulp. Als hij de mol was, had hij gewoon een van de opdrachten kunnen noemen die hij 'per ongeluk' van Joshua had gehoord. Had Renée vervolgens ook een goed antwoord gegeven, dan had het geldverlies vooral haar schuld geleken.
Nog een opvallende observatie.
Zodra Rik zegt dat het hele bedrag is verdiend door de groep van Lakshmi, draait Marije haar hoofd verontwaardigd en verwijtend naar de andere groep.
Alle andere kandidaten moeten deze mededeling nog op zich in laten werken en reageren niet. Zij zijn niet verontwaardigd.

Zo sta ik er ook in, Renée en Marije zijn mijn hoofdverdachten. Zou wel grappig zijn als de dochter van 'vrome EO Andries' de mol/Judas blijkt te zijn, haar reacties vallen idd op.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 16:06:41 door ErikY »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #116 Gepost op: 12-01-2021, 16:53:39 »
De opdracht was dat Renée én Florentijn beide één opdracht konden benoemen, anders kwam er sowieso geld in de pot.
Rik vraagt expliciet aan zowel Renée én Florentijn of ze één opdracht kunnen benoemen! Florentijn gaat voor geld, wat betekent dat Renée buitenspel staat. Rik vraagt vervolgens formeel of Renée dan één opdracht kan benoemen. Dit is misschien verwarrend, maar Renée mocht dus sowieso geen twee opdrachten benoemen! Dit wordt nog eens benadrukt doordat Renée geen kans meer kreeg om nog meer antwoorden te geven, terwijl zij zei meerdere verdachte dingen gezien te hebben.



ps. ironisch dat de ondertiteling voor slechthorenden bij Florentijn niet EEN schrijft terwijl dit wel door Rik expliciet gezegd wordt...hhh

Ik ga niet akkoord. Rik kan ook perfect vragen: 'noem een opdracht' en als Renée juist antwoord: 'noem nu een tweede opdracht'. Juist, jullie team heeft geen geld voor de pot verdiend.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #117 Gepost op: 12-01-2021, 16:59:48 »
Ik ga niet akkoord. Rik kan ook perfect vragen: 'noem een opdracht' en als Renée juist antwoord: 'noem nu een tweede opdracht'. Juist, jullie team heeft geen geld voor de pot verdiend.

Rik vraagt juist expliciet "Benoem één opdracht ?"

Zowel bij Florentijn als Renée...
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 17:04:26 door ErikY »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #118 Gepost op: 12-01-2021, 17:05:57 »
Het kan ook de oorspronkelijke bedoeling zijn geweest om ze om en om een kans te geven of om te benadrukken dat Renée geen lijst mag opnoemen waarvan er dan altijd wel eentje goed is. Maar ik zou het onlogisch vinden als het antwoord van Renée er al niet meer toe doet door een fout (of passen en voor het geld gaan) van de andere kandidaat.

Het komt er op neer dat we onvoldoende weten van de precieze opzet van de opdracht en dat het daardoor lastig wordt om mollerig gedrag er uit te halen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #119 Gepost op: 12-01-2021, 17:11:45 »
Het kan ook de oorspronkelijke bedoeling zijn geweest om ze om en om een kans te geven of om te benadrukken dat Renée geen lijst mag opnoemen waarvan er dan altijd wel eentje goed is. Maar ik zou het onlogisch vinden als het antwoord van Renée er al niet meer toe doet door een fout (of passen en voor het geld gaan) van de andere kandidaat.

Als dat zo zou zijn, kan je dus het beste bij deze opdracht, als mol cameraman/vrouw worden en kan je altijd voorkomen dat er geld in de pot komt, je bent dan immers niet meer afhankelijk van een ander.