Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43620 keer)

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #120 Gepost op: 20-01-2021, 16:03:21 »
Ik vond zelf de aanwijzing met die dobbelsteen ook al erg makkelijk.
Mijn eerste associatie met een dobbelsteen is toch dat zo'n ding eenentwintig ogen heeft.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #121 Gepost op: 20-01-2021, 20:23:55 »
Dat is een goeie, bij binnenkomst nog geen horloge en bij de uitleg had hij die al om idd, waarom zou je dat doen als kandidaat...  :-\\


Lakshmi zie we bij het stellen van de 1e vraag (6:46 van de download) ook al met het horloge in de hand staan.
Of hoort dit shot chronologisch op een andere plaats?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #122 Gepost op: 20-01-2021, 22:40:10 »
Je ziet Lakshmi het horloge pakken na het antwoord op vraag 1. Het horloge lag toen naast de laptop en was dus al verplaatst. Dus het beeld op de foto kan kloppen.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2021, 22:50:57 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #123 Gepost op: 20-01-2021, 22:59:07 »
Ik neem aan dat jij dit moment bedoelt?
Hier pakt ze volgens mij een pen.


Het eerdere screenshot wat ik geplaatst heb is voor/tijdens het stellen van de 1e vraag.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #124 Gepost op: 20-01-2021, 23:33:11 »
Het is het shot dat ik bedoel, maar volgens mij is het horloge, na vraag 2 staat Lakshmi met horloge en enveloppe in beeld, geen pen.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2021, 23:38:21 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #125 Gepost op: 20-01-2021, 23:57:31 »
Waarom wordt er gekozen voor de schoppenboer en -aas? Bij het eenentwintigen staat elke persoonskaart (boer, heer, dame) voor 10 en een aas voor 1 of 11. Aangezien schoppenboer ook staat voor de zwarte piet, de mol, kan dit dan een aanwijzing zijn dat de mol een jonge man is?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #126 Gepost op: 21-01-2021, 00:41:38 »
Waarom wordt er gekozen voor de schoppenboer en -aas? Bij het eenentwintigen staat elke persoonskaart (boer, heer, dame) voor 10 en een aas voor 1 of 11. Aangezien schoppenboer ook staat voor de zwarte piet, de mol, kan dit dan een aanwijzing zijn dat de mol een jonge man is?
Het kaartspel eenentwintigen is in het Engels blackjack. En schoppenboer is een black jack. Het is dus een extra aanwijzing naar eenentwintigen.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #127 Gepost op: 21-01-2021, 09:44:30 »
na vraag 2 staat Lakshmi met horloge en enveloppe in beeld, geen pen.
Maar dat is ook logisch, dan hebben ze de aanwijzing daarvoor al gehad...

Het is het shot dat ik bedoel, maar volgens mij is het horloge
Ik kan er, ook als ze 'm later in de hand heeft, toch geen horloge van maken...


Of we er verder wat mee kunnen...   Ik denk 't niet...

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #128 Gepost op: 21-01-2021, 10:14:27 »
Je hebt helemaal gelijk, het is een pen Willempie  ::ok::
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #129 Gepost op: 21-01-2021, 10:52:26 »
En als het erop lijkt dat Rocky toch niet van mening gaat veranderen, dan is het beter als mol gewoon de koker met geld te pakken en hopen dat Rocky op het laatste moment alsnog ingeeft. Niet een ideale uitkomst voor een mol, maar ik denk dat de meeste mollen niet echt een betere uitkomst vanuit die positie hadden kunnen bereiken. Maar het kan zijn dat je gelijk hebt en de mol in de andere groep zat.
Tja dat is het probleem geworden. Het concept draait er niet om dat de mol zich ten allen tijden verborgen houdt. Desnoods liever een risico pakken en opvallen als er maar geen geld in de pot komt. Dat is de ENIGE taak van de mol, niet van niet gevonden te worden. Nu ga  ik weer opmerking krijgen maar als de mol langer onder de radar blijft kan hij beter saboteren ... misschien maar is geen 100% zekerheid. Voor zelfde geld is hij onmiddellijk ontdekt en gaat degene die het weet net ook mol spelen om verdenkingen op zich te vestigen. Al die zaken zijn een onzekerheid. Wat wel een zekerheid is dat je als mol daar alles moet doen om geen geld in de pot te laten komen en al  zeker zo geen groot bedrag!
Maar dat is louter mijn opinie als iemand die de allereerste mol heeft gezien en de originele makers het concept heeft zien uitleggen. 

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #130 Gepost op: 21-01-2021, 12:41:06 »
Tja dat is het probleem geworden. Het concept draait er niet om dat de mol zich ten allen tijden verborgen houdt. Desnoods liever een risico pakken en opvallen als er maar geen geld in de pot komt. Dat is de ENIGE taak van de mol, niet van niet gevonden te worden. Nu ga  ik weer opmerking krijgen maar als de mol langer onder de radar blijft kan hij beter saboteren ... misschien maar is geen 100% zekerheid. Voor zelfde geld is hij onmiddellijk ontdekt en gaat degene die het weet net ook mol spelen om verdenkingen op zich te vestigen. Al die zaken zijn een onzekerheid. Wat wel een zekerheid is dat je als mol daar alles moet doen om geen geld in de pot te laten komen en al  zeker zo geen groot bedrag!
Maar dat is louter mijn opinie als iemand die de allereerste mol heeft gezien en de originele makers het concept heeft zien uitleggen.

De opzet van het spel kan ook langzaam geevolueerd zijn. Misschien was sabotage oorspronkelijk de enige taak. Tegenwoordig is het sabotage en niet ontdekt worden (maw 'niet ontdekt worden' is een aparte taak die ook geldt als het de mogelijkheid tot toekomstige sabotage niet ondermijnt).

Maar los van die discussie: de mol moet hier een afweging maken. Als hij de kans op Rocky overtuigen erg laag inschat (en ik denk de kans erg laag was), dan kan hij besluiten het niet eens te proberen (omdat er wel enig risico aan de overtuigingspoging kleeft, het risico ontdekt te worden en het risico dat toekomstige sabotage minder effectief is).

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #131 Gepost op: 21-01-2021, 12:54:38 »
In denk dat de mol in deze opdracht een wit voetje wilde halen om vertrouwen te wekken voor de volgende opdracht, waar drie personen overtuigd moesten worden om geld bij de overkant te krijgen.
Dan zat de mol bij degenen die uit de kamer wisten te komen. Joshua, Marije, Charlotte en Renee. Joshua bond in de volgende opdracht al in bij de blik van Rocky, blijven over Marije, Charlotte, Renee.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2021, 12:56:40 door Run »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #132 Gepost op: 21-01-2021, 13:31:12 »
Tja dat is het probleem geworden. Het concept draait er niet om dat de mol zich ten allen tijden verborgen houdt. Desnoods liever een risico pakken en opvallen als er maar geen geld in de pot komt. Dat is de ENIGE taak van de mol, niet van niet gevonden te worden.
::ok:: 100% mee eens.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #133 Gepost op: 21-01-2021, 14:08:16 »
Beetje off-topic deze discussie, maar "probleem" hierbij is dat de mol geen financiële prikkel heeft om geld uit de pot te houden. Hij wordt er zelf niet beter van. Voor de meeste is de eer niet of weinig verdacht te worden een minstens zo grote prikkel als geld uit de pot houden. Aan de andere kant geldt overigens ook dat lang in het spel blijven en verdacht te worden door af en toe geld te laten liggen een grotere prikkel is voor veel kandidaten dan geld verdienen, waar tot het einde in het spel blijven natuurlijk ook weer een voorwaarde voor is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #134 Gepost op: 21-01-2021, 14:35:38 »
Beetje off-topic deze discussie, maar "probleem" hierbij is dat de mol geen financiële prikkel heeft om geld uit de pot te houden. Hij wordt er zelf niet beter van. Voor de meeste is de eer niet of weinig verdacht te worden een minstens zo grote prikkel als geld uit de pot houden. Aan de andere kant geldt overigens ook dat lang in het spel blijven en verdacht te worden door af en toe geld te laten liggen een grotere prikkel is voor veel kandidaten dan geld verdienen, waar tot het einde in het spel blijven natuurlijk ook weer een voorwaarde voor is.

De mol heeft sowieso geen financieel belang. Hij doet het niet voor het geld en anders dan kandidaten heeft hij ook geen concurenten. Eigenlijk is de mol helemaal geen speler, maar een spelelement, waardoor de kandidaten tegen elkaar kunnen spelen. De mol heeft gewoon een taak (een rol) en hij probeert die taak zo goed mogelijk uit te voeren.

Als we vinden dat zijn taak alleen maar bestaat uit 'zo min mogelijk geld in de pot', kan hij dus de laatste aflevering (en waarschijnlijk iets daarvoor al) vol los gaan. Als de mol tegen het einde penningmeester wordt (bijv door alle opdrachten goed uit te voeren en vertrouwen te winnen), kan hij de volledige pot geld laten verdwijnen. Maar de meeste mensen zouden dat spelbederf vinden (en het zou ook niet echt leuke tv meer zijn), dus er zijn blijkbaar wel grenzen aan zijn taak: hij moet altijd nog de illusie in stand houden dat hij niet de mol is. Daarom vind ik het terecht dat 'niet verdacht worden' ook als onderdeel van zijn taak wordt gezien.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2021, 15:16:25 door Leendert »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #135 Gepost op: 21-01-2021, 14:58:57 »
Stel Joshua is de mol en Joshua wordt op het allerlaatste moment penningmeester. Acht je hem dan in staat om het kistje met het geld op de WC achter te laten of met een onachtzame beweging in het ravijn te laten belanden?
Joshua is niet de mol en ik denk ook niet dat de groep 1 moment in overweging neemt om onze amigo penningmeester te maken.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #136 Gepost op: 21-01-2021, 19:28:47 »
Eventueel een leuk weetje dat het luciferdoosje ook daadwerkelijk van een Tsjechisch merk was (luciferfabriek Solo in Sušice).
È stata opera della TALPA!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #137 Gepost op: 22-01-2021, 00:06:29 »


Als we vinden dat zijn taak alleen maar bestaat uit 'zo min mogelijk geld in de pot', kan hij dus de laatste aflevering (en waarschijnlijk iets daarvoor al) vol los gaan. Als de mol tegen het einde penningmeester wordt (bijv door alle opdrachten goed uit te voeren en vertrouwen te winnen), kan hij de volledige pot geld laten verdwijnen. Maar de meeste mensen zouden dat spelbederf vinden (en het zou ook niet echt leuke tv meer zijn), dus er zijn blijkbaar wel grenzen aan zijn taak: hij moet altijd nog de illusie in stand houden dat hij niet de mol is. Daarom vind ik het terecht dat 'niet verdacht worden' ook als onderdeel van zijn taak wordt gezien.

Ten eerste is het de taak van de Mol om te proberen niet ontdekt te worden. Stel dat dat niet zo zou zijn, wie zou er dan nog naar het programma kijken?
Ten tweede is het de bedoeling (weet niet of je dat als taak mag omschrijven) dat de Mol probeert zo min mogelijk geld in de pot te krijgen en tevens, als de mogelijkheid zich aandient, het geld uit de pot te spelen.
Volgens mij is dit de juiste volgorde.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #138 Gepost op: 22-01-2021, 00:28:20 »
Ik denk dat de volgorde precies andersom is : 1e taak zoveel mogelijk geld uit de pot houden, bijkomstig is dan dat dat alleen kan lukken door zoveel mogelijk onontdekt te blijven. Immers, wie teveel wordt verdacht door de kandidaten, krijgt nauwelijks nog een  kans om te saboteren, want hij/zij wordt veel te veel in de gaten gehouden. Voor het kijkplezier kan er heel veel gestuurd worden door de regie, denk aan Anne-Marie, door alle kandidaten verdacht maar voor de kijkers niet meteen duidelijk.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #139 Gepost op: 22-01-2021, 00:30:54 »
Je zegt het eigenlijk zelf al. De Mol moet proberen onontdekt te blijven, anders zal het niet lukken geld uit de pot te houden.