Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad  (gelezen 26203 keer)

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #160 Gepost op: 22-01-2021, 14:56:48 »
Eigenlijk draait deze opdracht rond vertrouwen, maar dat is er helemaal niet. De kajakkers gaan voor het geld, maar vooral de troeven willen ze zelf in handen hebben. Vandaar ook het "dat was de afspraak" van Marije. Ze wilden de troeven zelf in handen hebben, om ze daarna te delen weliswaar, maar vertrouwden de jokers niet in handen van de abseilers.
Charlotte kiest uit zelfbehoud maar voor 1 joker voor moest Splinter toch zelf de jokers willen houden, dan zou hij er maar 1 hebben en zijzelf had er al 2.
Florentijn deelt niet, en Rocky houdt zelf de jokers en deelt ook niet (maar dat was niet de afspraak van de kajakkers).
De kajakkers weten niet van de deal rond de vrijstellingen, buiten eventueel de mol. De mol kon er alleen voor proberen te zorgen dat de abseilers meegingen in de deal, en dat heeft Rocky in haar eentje gesaboteerd. Naar mijn idee zit de mol boven om de twijfelaars nog om te praten om toch voor de vrijstelling te gaan. Maar Rocky was zo zeker van haar stuk dat verder aandringen zeker zou opvallen. Van op de grond viel daar niets aan te veranderen, de beslissing viel boven. Of de mol zou een duo moeten vormen met degene die twijfelt, maar dat weet je ook niet op voorhand wie dat gaat zijn. Voor de rest niet te mollen, verkeerde kokers aangeven of pakken zou te erg opvallen.
 

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #161 Gepost op: 22-01-2021, 16:44:08 »
De abseilers moeten een koker pakken in overleg met de kajakkers, zij weten dat er vijf hangen en dat ze er 2 moeten meenemen maar kennen de betekenis van de teksten niet. In de koker kijken wat er in zit is speculatief en lijkt me buiten de spelregels te vallen. Het spel ging om vertrouwen en niet stiekem kijken... De mol kent de betekenis van de zinnen maar als die bij de abseilers zit kan de mol eenmaal afdalende de anderen niet meer beïnvloeden.

Die beïnvloeding was er wel bij de kajakkers. Alle kajakkers kenden namelijk de betekenis van de zinnen en zij gaven allen ( niet  geheel toevallig) dezelfde informatie aan de afdalers. Bovendien gaven alle kajakkers de opdracht om de koker met het geld en de jokers te pakken en hadden  drie abseilers geld in de koker.  We horen en zien in de communicatie dat er beïnvloeding plaats vindt door aan te geven dat de inhoud van de koker gedeeld wordt en Rik had al verteld dat de kajakkers informatie hadden dat ze allebei iets waardevols zouden kunnen krijgen. Hoeveel meer beïnvloeding wil je hebben?

Even logisch redeneren, my dear Watson.

Vanuit het perspectief van de mol kan deze opdracht alleen slagen als er kokers met geld worden gepakt.
Kokers met geld kunnen alleen met zekerheid worden gepakt als de Tsjechische teksten goed worden doorgegeven.
De Tsjechische teksten kunnen alleen met zekerheid goed worden doorgegeven als een van de kayakkers voorkennis heeft van deze teksten en de andere kayakkers zonodig na afloop van het kayakken nog even bijspijkert.
De enige deelnemer die voorkennis kan hebben is de mol.

Conclusie: de mol moet een van de kayakkers zijn om de grootste kans te hebben dat alle teksten van de kokers met geld goed worden doorgegeven aan alle vier de abseilers, zodat de kans het grootst is dat  alle vier de kokers met geld worden gepakt en hopelijk worden vastgehouden.


Van de vier kayakkers is Florentijn niet de mol.
De mol is Marije of Charlotte of Renée.

De rol voor de mol is het makkelijkst te behalen door de abseilers over te halen voor de vrijstelling te gaan. Dat lijkt toch vooraf een veel makkelijker klusje dan al je mede kayakkers onopvallend te herinneren aan welke zin voor geld stond, ervoor zorgen dat de kayakkers die koker laten pakken door de abseilers en er dan nog voor zorgen dat de abseilers die kokers in hun eigen hand houden.

Het maakt hierbij  niet uit of er nog een overlegmoment is geweest of niet. En de opmerking van Marije dat er voor geld gekozen zou worden is logischer te koppelen aan het gesprek in de bus om voor geld te kiezen, dan aan een afspraakmoment dat we niet gezien hebben.

Ik zeg niet dat de mol niet bij de kayakkers kan zitten, maar dat is zeker niet logischer dan bij de abseilers, laat staan een reden om abseilers af te strepen.


Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #162 Gepost op: 22-01-2021, 18:04:17 »


Florentijn deelt niet, en Rocky houdt zelf de jokers en deelt ook niet (maar dat was niet de afspraak van de kajakkers).


Denk dat Rocky niet deelde omdat Renée net als Charlotte al 2 jokers in handen had....had sterk de indruk dat dit al doorgepraat was met Renée. Gelijke kansen dus voor het rode draad duo.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #163 Gepost op: 22-01-2021, 22:06:12 »
Als je puur naar de opzet van de opdracht kijkt kon er op 2 manieren geld uit de pot gehouden worden:

1. Bij de abseilers door iedereen te overtuigen voor de vrijstelling te gaan.

2.Bij de kajakkers door de abseilers te overtuigen het geld te pakken en zelf te houden.

Waarschijnlijk zo gedaan omdat de positie van de mol niet van te voren vaststaat. Idealiter zit de mol bij de kajakkers want als de abseilers (zoals nu ook gebeurde) niet voor de vrijstelling kozen was er nog een 2e kans voor de mol om het geld uit de pot te houden. Als de abseilers wel voor de vrijstellingen kozen kon de mol zich mooi schuil houden bij de kajakkers en de andere groep de schuld geven.

Daarnaast waren de vrijstellingen en de jokers ( die pas tijdens het dalen bij de abseilers in beeld kwamen)extra troeven  om iedereen (zowel de abseilers als de kajakkers) over de streep te trekken het geld te pakken èn jokers.

Helaas voor de mol hielp Rocky beide mogelijkheden om zeep door bij 1 niet voor de vrijstelling te kiezen en bij 2 de jokers zelf te houden.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #164 Gepost op: 22-01-2021, 22:35:29 »
Er zal toch wel een scenario zijn geweest om de mol, als die bij de kajakkers zat, in te lichten over de beslissing van de abseilers. Eventueel door de abseilers al eerder in te lichten over de keuze voor een vrijstelling, de avond ervoor bvb. Dan kon de mol de kajakkers alsnog proberen te overtuigen om vooral voor troeven te gaan ipv geld.
De kajakkers konden hier toch niks meer doen dan voor geld te gaan en de abseilers proberen te overtuigen dat bij zich te houden? De productie die de mol buitenspel zet?
Opzet van deze opdracht: troeven in het spel brengen, kandidaten gaan voor troeven. Op die manier is het zeker dat de kajakkers gaan proberen die troeven zelf in handen te krijgen, en gaan die al dan niet delen, of toch beloven die te delen. Vrijstellingen aanbieden die boven jokers staan, waardoor het aantrekkelijker wordt voor de abseilers om de jokers aan de kajakkers te laten, en zelf de vrijstellingen te pakken.
Alleen was er Rocky, en de mol stond erbij en keek ernaar.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #165 Gepost op: 23-01-2021, 13:28:35 »
Er zit me toch nog iets niet lekker met de mol bij de abseilers. Aan de ene kant kan de mol hier het makkelijkst zorgen voor dat alle spelers voor de vrijstelling gaan en is het vanuit de kayakkers moeilijker beinvloeden. Maar nu ik er nog eens over na denk kun je juist als mol erop gokken dat de abseilers uit zichzelf wel voor de vrijstellingen gaan, en dat je daar als mol niet bij hoeft te helpen. Dan kan je dus als mol beter bij de kayakkers gaan zitten om te proberen te zorgen dat iedereen voor geld gaat, zodat die keuze geld vs vrijstellingen ontstaat. Niet dat dat als mol zo makkelijk te bewerkstelligen is, maar het zou een prima optie kunnen zijn om daar te gaan zitten en de abseilers zelf voor de vrijstelling te laten kiezen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #166 Gepost op: 23-01-2021, 14:34:37 »
In elk geval zal de mol een strategie bepaald hebben. Stel hij wil bij de kayakkers. Hoe kom je daar? Door een partner te kiezen die graag wil abseilen. Hoe dan ook de mol zal het initiatief nemen om iemand te nemen als partner en niet andersom. Renee nam snel het initiatief en vroeg Rocky. Stel Renee is de mol, dan weet ze dat Rocky graag enge dingen doet en wel zal abseilen. Maar ze had iedereen kunnen kiezen die wil abseilen, want in de vorige opdracht had ze vertrouwen gewekt door én alle vragen juist te beantwoorden én uit de kamer te komen.
Ze had ook Florentijn kunnen kiezen, die zat tegenover haar en Florentijn heeft gezegd dat hij dat eigenlijk verwachtte. Waarom deed ze dat niet? Florentijn wil graag abseilen! Omdat Florentijn heel graag jokers wilde en het dus moeilijk zou worden hem het geld te laten houden? Florentijn zou zeker voor de vrijstellingen gaan, maar als de groep uiteindelijk anders zou kiezen, zou hij zeker de jokers pakken.

Het is wel interessant wat daar gebeurt aan tafel. Joshua probeert eerst Marije, die zegt: 'Stik erin, Joshua, ik ga met Lakshmi!' Vervolgens kijkt Joshua naar Renee, die daarop diagonaal naar Rocky kijkt en haar meteen vraagt. Dan probeert Joshua met Charlotte, maar die heeft al Splinter benaderd. Joshua en Florentijn gaan daarop loten wie mag abseilen. Joshua zal de mol niet zijn want de mol laat hij het niet aan het toeval over in welke groep hij komt.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 15:01:48 door Run »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #167 Gepost op: 23-01-2021, 14:46:20 »
Ik denk niet dat er voor elke opdracht 1 ideale molpositie is. De positie hier zal ook moeten passen bij het karakter van de mol. Theoretisch is de beste positie misschien bij de abseilers, maar als de mol hoogtevrees heeft, dan gaat ie daar echt niet zitten. Je kunt als mol niet heel opzichtig gaan voor een positie die niet bij je past.

Nog een brainwave:
Omdat de vrijstellingen voor de kajakkers vooraf nog een mysterie waren, is het aannemelijk om de denken dat die de volgende dag nog ergens te vinden zullen zijn. Dat zou prima de avond van te voren in de groep beredeneerd kunnen zijn, evt met wat hulp van de mol. Dus als er een tekst langskomt die je niet kent, dan pak je die en probeer je die voor jezelf te houden.

Als er de volgende dag bij de voorbespreking vijf kokers blijken te zijn, dan is het voor een kajakker logisch om te denken dat de vrijstelling daar tussen zit. Er zijn in de grot immers maar vier verschillende items langsgekomen.

Mogelijk dat in afwachting van de afwijkende tekst, in elke groep de laatste koker gepakt is, in de hoop de vrijstelling te vinden. Zo komt er meer geld in handen van de abseilers en is er dus meer kans op een lege pot voor de mol. En, zo blijkt, ook meer kans op toch wat los geld in de pot.
Voor de mol is dit een risicovolle opzet van de opdracht dus. In dit geval heeft het net in het nadeel van de mol uitgepakt.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 15:13:49 door annebeestje »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #168 Gepost op: 23-01-2021, 14:54:51 »
Ze had ook Florentijn kunnen kiezen, die zat tegenover haar en Florentijn heeft gezegd dat hij dat eigenlijk verwachtte. Waarom deed ze dat niet? Florentijn wil graag abseilen! Omdat Florentijn heel graag jokers wilde en het dus moeilijk zou worden hem het geld te laten houden? Florentijn zou zeker voor de vrijstellingen gaan, maar als de groep uiteindelijk anders zou kiezen, zou hij zeker de jokers pakken.

In de podcast heeft Florentijn verteld dat Renee hem meteen vroeg, nog voordat de uitleg af was, en dat hij dat even afhield.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #169 Gepost op: 23-01-2021, 14:57:28 »
In de podcast heeft Florentijn verteld dat Renee hem meteen vroeg, nog voordat de uitleg af was, en dat hij dat even afhield.
Ik had begrepen dat hij graag met Renee had gewild, maar dat zij een ander koos, ook uit de podcast.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 14:59:28 door Run »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #170 Gepost op: 23-01-2021, 15:11:41 »
Hij wil de nog even de hele uitleg afwachten, en wilde uiteindelijk toen wel met Renee. Maar toen was Renee intussen er al met Rocky vandoor. Op wiens initiatief dat was, wordt me niet duidelijk.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #171 Gepost op: 23-01-2021, 15:23:02 »
Hij wil de nog even de hele uitleg afwachten, en wilde uiteindelijk toen wel met Renee. Maar toen was Renee intussen er al met Rocky vandoor. Op wiens initiatief dat was, wordt me niet duidelijk.
Als Joshua zich tot Renee richt, gaat Renee als reactie daarop diagonaal naar Rocky om contact met haar te leggen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #172 Gepost op: 23-01-2021, 18:39:27 »
Rik lijkt ofwel op de hoogte te zijn van de kokerverdeling, of die heel goed in te schatten. Het rijtje is een perfecte spanningsopbouw: Splinter (geld), Lakshmi (geld), Joshua (geld) en als laatste Rocky (2 jokers). Zijn voeten staan in dezelfde stand op dezelfde tegels voor- en na het kokergeef moment, dus hij is niet van zijn plaats geweest om de kokers te bekijken.
Ook opvallend: van een afstand van tenminste 5 meter kan hij lezen dat er bij Charlotte 1 joker op een piepklein briefje staat (zij is de enige die niets zegt).
Ik weet niet of dit de ene groep verdachter maakt dan de andere, maar je zou bijna zeggen: bij Splinter/Charlotte is hij het meest zeker dat er geld bij de abseiler zit, bij de anderen steeds iets minder, en bij Rocky/Renée het minst.
 

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #173 Gepost op: 23-01-2021, 20:25:12 »
Met andere woorden: Splinter is de Mol want Rik wist dat hij het geld zou kiezen en dat dus Charlotte met die ene joker zou komen?

Zou zomaar kunnen. Ik weet niet hoe goed Rik al van te voren is ingevoerd in de speltactiek van de Mol. Maar wellicht hoeft dan er dan enkel een regieaanwijzing te zijn dat Rik bij dat duo moet beginnen. Het is vooral opvallend omdat de volgorde van de duo's inderdaad nogal willekeurig is en Rik wel erg scherpe ogen moet hebben om de kaartjes te kunnen lezen. Als er een moment tussen had gezeten waarin voor de regie ook al duidelijk werd welke kokertjes waar hadden gezeten (of ze hadden dit echt heel gesloten moeten doen waarbij het voor de medekandidaten niet te zien was), was er voor de kandidaten tijdens de onthulling ook een heel verrassingselement minder geweest. 

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #174 Gepost op: 27-01-2021, 04:02:43 »
Gek dat alleen de abseilers een aanbod voor vrijstellingen kregen. Ik zou de opdracht interessanter gevonden hebben wanneer de kajakkers hetzelfde aanbod zouden hebben gehad (dus ook vrijstellingen verdienen wanneer alle 4 de kajakkers geld in hun koker zouden hebben, wat dan niet in de pot was gekomen)

Nu zijn er minimaal 3 spelers bij de kajakkers die niet weten hoe er vrijstellingen gewonnen kunnen worden. Door beide groepen dat aanbod te doen zou je mijns inziens een interessantere afdaling gekregen hebben.

Als ik als mol bij de abseilers zou hebben gezeten, dan had ik hier denk ik wel op gehint. Door de andere 3 dan te laten twijfelen (misschien kunnen de andere 4 er  met een vrijstelling vandoor gaan als wij het niet doen) had Rocky misschien wel voor zichzelf gekozen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #175 Gepost op: 27-01-2021, 06:44:13 »
Gek dat alleen de abseilers een aanbod voor vrijstellingen kregen. Ik zou de opdracht interessanter gevonden hebben wanneer de kajakkers hetzelfde aanbod zouden hebben gehad (dus ook vrijstellingen verdienen wanneer alle 4 de kajakkers geld in hun koker zouden hebben, wat dan niet in de pot was gekomen)

Nu zijn er minimaal 3 spelers bij de kajakkers die niet weten hoe er vrijstellingen gewonnen kunnen worden. Door beide groepen dat aanbod te doen zou je mijns inziens een interessantere afdaling gekregen hebben.

Als ik als mol bij de abseilers zou hebben gezeten, dan had ik hier denk ik wel op gehint. Door de andere 3 dan te laten twijfelen (misschien kunnen de andere 4 er  met een vrijstelling vandoor gaan als wij het niet doen) had Rocky misschien wel voor zichzelf gekozen.

Vond dit juist slimmer bedacht. De Kajakkers weten dat zij niets over vrijstellingen hebben gehoord dus dat die welllicht in de andere groep te winnen zal zijn of dat die in de kokers zitten met een ander label (er hangen er ook vijf en ze hebben van vier kokers een hint). Wat stimuleert om zelf vooral voor de jokers te gaan om tenminste iets er aan over te houden. Hadden ze hetzelfde aanbod gehad en dat van elkaar geweten, was het alleen een vervelende strijd geworden om de groepen tegen elkaar op te stoken.

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #176 Gepost op: 27-01-2021, 12:51:10 »
Hadden ze hetzelfde aanbod gehad en dat van elkaar geweten, was het alleen een vervelende strijd geworden om de groepen tegen elkaar op te stoken.

Dan had Rik het natuurlijk zo moeten zeggen dat beide groepen hadden gedacht dat ze de enige waren die konden winnen

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #177 Gepost op: 27-01-2021, 13:02:27 »
Stel Renee had tegenover Rocky haar mond gehouden over wat er in de kokers zat, hoe zou het dan gegaan zijn? Die en die pakken, die is voor jou, die is voor mij. Vertrouw mij. Had meer kans gehad denk ik.
En dan de jokers verdelen. Rocky: 'Maar nu heb je mij met geld opgezadeld, zodat we vrijstellingen hebben en geen geld in de pot!' Renee: 'Maar dat wist ik toch niet? Ik dacht dat dit het beste was!'
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 13:05:16 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #178 Gepost op: 27-01-2021, 13:12:15 »
Stel Renee had tegenover Rocky haar mond gehouden over wat er in de kokers zat, hoe zou het dan gegaan zijn? Die en die pakken, die is voor jou, die is voor mij. Vertrouw mij. Had meer kans gehad denk ik.
En dan de jokers verdelen. Rocky: 'Maar nu heb je mij met geld opgezadeld, zodat we vrijstellingen hebben en geen geld in de pot!' Renee: 'Maar dat wist ik toch niet? Ik dacht dat dit het beste was!'
Zo denk ik er ook over. En Renée had zich ook nog kunnen verschuilen achter de afspraak van de kajakkers.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #179 Gepost op: 27-01-2021, 13:28:28 »
Zo denk ik er ook over. En Renée had zich ook nog kunnen verschuilen achter de afspraak van de kajakkers.

Renée communiceert duidelijk met Rocky, dus is medeverantwoordelijk voor de 2000 euro die er in de pot komt. ìk wijs haar toch zeker 500 van de 2000 toe hier.