Auteur Topic: Taalgebruik  (gelezen 4365 keer)

Offline MarieS

  • Forumlid
Taalgebruik
« Gepost op: 17-01-2021, 19:11:22 »
Het valt me op dat er in deze editie van WIDM veel meer gevloekt wordt dan in voorgaande jaren. Behalve Paulien Cornelisse die hoogtevrees in haar kut voelde, kan ik me zelfs helemaal geen woordenschat herinneren die jullie koningin even raar zou doen opkijken tijdens een Zoomvergadering. Dit jaar is dat wel even anders. Dat stoort mij trouwens niet, maar ik herinner me dat hier enkele verdeelde meningen waren over de Vlaamse Mol waarin er bijzonder veel ‘shits’, ‘holy fucks’ en ‘holy fucking shits’ rondvliegen, en er toen wat vragen waren of dit in Vlaanderen normale gang van zaken is (antwoord: ja).
Beeld ik mij dit in, of niet?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 19:13:12 door MarieS »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2021, 19:20:23 »
Het valt mij niet op. Misschien reclame voor de EO?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2021, 20:07:14 »
Is me niet opgevallen maar stoor me er ook niet aan.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Taalgebruik
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2021, 20:24:40 »
Wat vooral irriteert is Joshua's Engels. Al is het op zich wel grappig dat hij er soms ook Nederlands doorheen praat.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Taalgebruik
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2021, 20:26:28 »
Wat vooral irriteert is Joshua's Engels. Al is het op zich wel grappig dat hij er soms ook Nederlands doorheen praat.

Jongeren praten nou enmaal Engels en Nederlands door elkaar heen ::regenboog::.

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2021, 20:27:20 »
Wat vooral irriteert is Joshua's Engels. Al is het op zich wel grappig dat hij er soms ook Nederlands doorheen praat.

Ik moest erg lachen om de compilatie bij Moltalk, maar ik moet zeggen dat het mij niet eens opvalt  ::rofl::
Waarschijnlijk omdat ik zelf 90% van de tijd Engels praat en maar 10% Nederlands

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Taalgebruik
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2021, 21:03:00 »
Wat vooral irriteert is Joshua's Engels. Al is het op zich wel grappig dat hij er soms ook Nederlands doorheen praat.
Oh, ik vind dat juist heel leuk aan hem.  ;D Maar wat betreft het taalgebruik merk ik er eigenlijk ook niets van.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline MarieS

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2021, 21:13:21 »
Wat vooral irriteert is Joshua's Engels. Al is het op zich wel grappig dat hij er soms ook Nederlands doorheen praat.
Dat stoort mij ook mateloos, en het viel me op dat zelfs Renée de grot “spooky” vond, dus niet enkel de jongere generaties maken zich hieraan schuldig. Ik vind het een vorm van taalarmoede. En ik schrijf dit als iemand die niet in de EU woont en voornamelijk in het Engels communiceert  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 21:15:17 door MarieS »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Taalgebruik
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2021, 21:14:47 »
behoorlijk veel kuts in de aflevering, maar ik vind het grove taalgebruik nog niet zo overvloedig als in DeMol BE...
Joshua's engels vind ikzelf ook niet echt lekker, maar ja ieder z'n ding, het levert hier soms wel een glimlach op als het over de top is...  ;D

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Taalgebruik
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2021, 21:15:39 »
Ik moest erg lachen om de compilatie bij Moltalk, maar ik moet zeggen dat het mij niet eens opvalt  ::rofl::
Waarschijnlijk omdat ik zelf 90% van de tijd Engels praat en maar 10% Nederlands

Dat viel me pas op toen ze er in Moltalk over begonnen. NU kan ik er niet meer omheen.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #10 Gepost op: 17-01-2021, 21:51:57 »
Sinds Remco's deelname en Vriendliefs Rocky betrap ik mezelf wel eens op een kakkerdekut! ::rofl::
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind het een prachtig woord.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Taalgebruik
« Reactie #11 Gepost op: 17-01-2021, 21:52:11 »
Leuk toch, hoe meer gevloek hoe beter ::love::

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2021, 22:38:54 »
Ach je kunt je ergeren aan vanalles en nog wat maar je bent het niet verplicht!
Ik hou van al die verschillende types, leuk toch!

Offline bmol

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2021, 00:16:30 »
Het valt me op dat er in deze editie van WIDM veel meer gevloekt wordt dan in voorgaande jaren. Behalve Paulien Cornelisse die hoogtevrees in haar kut voelde, kan ik me zelfs helemaal geen woordenschat herinneren die jullie koningin even raar zou doen opkijken tijdens een Zoomvergadering. Dit jaar is dat wel even anders. Dat stoort mij trouwens niet, maar ik herinner me dat hier enkele verdeelde meningen waren over de Vlaamse Mol waarin er bijzonder veel ‘shits’, ‘holy fucks’ en ‘holy fucking shits’ rondvliegen, en er toen wat vragen waren of dit in Vlaanderen normale gang van zaken is (antwoord: ja).
Beeld ik mij dit in, of niet?

Iets in je kut voelen, is geen vloeken :P

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Taalgebruik
« Reactie #14 Gepost op: 18-01-2021, 00:50:30 »
Iets in je kut voelen, is geen vloeken :P

Nee, maar toen Paulien dat woord bezigde keek iedereen hier daar nogal van op. Je mocht haar zelfs niet letterlijk citeren in deze panelen.

Het opmerkelijke is dat de huidige kandidaten aan allerlei diversiteitsquota voldoen, maar dat de groep qua taalgebruik bijzonder homogeen is. Bijna allemaal hetzelfde (gemaakte) toontje, veel m.i. onnodig Engels en ge-k*t. Dat valt ook mij dit jaar echt op. (Een grappig verschil met de Belgen is dat zij allerlei varianten op het aloude GVD hebben - aangevuld met Engelse krachttermen - terwijl men in Nederland vooral vleeswaren in de mond neemt).
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 00:52:08 door Michmol »
Woosie down?

Offline MarieS

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #15 Gepost op: 18-01-2021, 03:41:15 »
Leuk toch, hoe meer gevloek hoe beter ::love::

Zeker en vast!

Het leek me mogelijks een keuze van de regie om meer gevloek toe te laten in de uitzending, maar als het jullie niet was opgevallen zal het misschien gewoon toeval zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Taalgebruik
« Reactie #16 Gepost op: 18-01-2021, 15:29:35 »
Zeker en vast!
Ik mag toch hopen dat dat er niet bewust in is gedaan... De Vlaamse Mol is heel goed, maar ik kan me echt mateloos ergeren aan het gevloek daarin... (overigens, in heel veel Vlaamse programma's wordt er behoorlijk wat afgevloekt...
Ich bin ein Bärliner!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #17 Gepost op: 18-01-2021, 16:24:21 »
Ik vind bepaalde maniertjes irritant.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Taalgebruik
« Reactie #18 Gepost op: 18-01-2021, 16:49:41 »
Sinds Remco's deelname en Vriendliefs Rocky betrap ik mezelf wel eens op een kakkerdekut! ::rofl::
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind het een prachtig woord.


Ik niet. Het woord lijkt me teveel op een vreselijke ziekte. Zoiets zou je alleen al niet moeten zeggen omdat het verkeerd verstaan kan worden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #19 Gepost op: 18-01-2021, 17:37:51 »
Ik niet. Het woord lijkt me teveel op een vreselijke ziekte. Zoiets zou je alleen al niet moeten zeggen omdat het verkeerd verstaan kan worden.
Oh, die associatie had ik totaal niet gelegd. En tja, in coronatijd ben ik toch vaak alleen thuis, dus niemand hoort het. Ik vond hem gewoon wel eens origineel.