Auteur Topic: Taalgebruik  (gelezen 4364 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Taalgebruik
« Reactie #20 Gepost op: 18-01-2021, 17:51:57 »
Het is geen persoonlijk verwijt naar jou, hoor. Zo bedoel ik het niet.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Taalgebruik
« Reactie #21 Gepost op: 18-01-2021, 22:06:11 »
Ik verbaas me eigenlijk een beetje over dit topic. Normaal ben ik erg kritisch op schuttingtaal, maar het was me nog niet opgevallen verder. Ja, Remco 1 keer, maar dat vind ik geen probleem. Verder is het me geen moment opgevallen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Taalgebruik
« Reactie #22 Gepost op: 19-01-2021, 11:54:11 »
Ik verbaas me eigenlijk een beetje over dit topic. Normaal ben ik erg kritisch op schuttingtaal, maar het was me nog niet opgevallen verder. Ja, Remco 1 keer, maar dat vind ik geen probleem. Verder is het me geen moment opgevallen.

Misschien zijn we massaal murw geslagen door de Vlaamse editie.  ;D

Maar het viel mij dus wel op. Met name de laatste aflevering werd er flink gek*t. Vroeger kon je die op de vingers van 1 hand tellen, nu kom je vingers tekort.
Woosie down?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #23 Gepost op: 19-01-2021, 12:35:02 »
Hoor ik nu de dochter van een prominent EO topman keihard "F***ing hell" roepen?  ::rofl::

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #24 Gepost op: 19-01-2021, 15:16:02 »
Ik denk dat de gebezigde taal behoorlijk reflecteert hoe er tegenwoordig in grofweg de leeftijdscategorie 10-40 jaar gesproken wordt. Het was mij ook niet enorm opgevallen. Het wisselen tussen Engels en Nederlands heb ik ook dagelijks last van door mijn werk en gebruik van veel Engelstalige media. Het gevloek is volgens mij nog niet in die mate dat het echt aanstootgevend is. Bovendien, als ze deelnemers gaan instrueren hoe ze moeten praten, verlies je waarschijnlijk een deel van de spontaniteit, als het al lukt. Eromheen editen lijkt me moeilijk. Van mij mag het ook best iets minder, al wil ik wel graag originele uitspraken/krachttermen nog horen :P

In de Vlaamse editie viel het me wel gevloek me wel echt op, misschien ligt er daar zelfs wel meer nadruk op.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #25 Gepost op: 19-01-2021, 19:34:43 »
Ach, bij de Vlamingen wordt er door meneer pastoor gevloekt.

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #26 Gepost op: 20-01-2021, 00:28:58 »
Tja dat gevloek, ik houd er ook niet echt van, maar dat is inderdaad bij onze Vlaamse De Mol veel erger helaas!
Wat mij dan weer opvalt: hoe het Hollands is verandert t.o.v. vroeger! Vroeger hoorde je amper verschil tussen een Vlaamse of Hollandse nieuwslezer (behalve de "g" misschien), maar de Hollanders zijn ergens in de loop van de jaren vergeten dat de "rrrrrr" ook een letter met klank is en niet een Engelse "èwww"  :o ;D
(Dat is trouwens niet iets typische voor Wie is de Mol dus beetje offtopic!)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Taalgebruik
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2021, 00:57:04 »
Hier gaan we weer  :-X


Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Taalgebruik
« Reactie #28 Gepost op: 23-01-2021, 19:13:34 »
Ik vind het wel grappig dat er een speciaal topic aan gewijd wordt.

Ik stoor me niet aan het afwisselen van Nederlands en Engels, omdat ik het zelf ook doe  :P
Taal is en blijft dynamisch en het is een stuk gebruikelijker om her en der Engelse woorden erin te gooien.
Aan het gevloek stoor ik me evenmin, laat ik het zo zeggen: het is me niet eens zo enorm opgevallen.

Bij de Vlaamse series sinds ik die volg merk ik een duidelijk verschil in taalgebruik los van de nodige accenten uit diverse Kantons in Vlaanderen natuurlijk. Maar dat komt omdat ik een kaaskop ben, denk dat een Vlaming het daar niet eens opmerkt. Dus tja: of er meer door de edit heen komt: kan. Al zou ik dan in goed Nederlands montage moeten zeggen oh wacht: dat is gewoon geleend uit het Frans  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Taalgebruik
« Reactie #29 Gepost op: 24-01-2021, 19:52:42 »
Lakshmi heeft dit topic denk ik ook gelezen.

Lakshmi: "Ik zit nu voor de verandering alleen op een kamer. Dat is fucking chill. Ik bedoel: dat is heel chill." ::tandpastasmiley::



Verder is de discussie een beetje over z'n hoogtepunt heen volgens mij, dus dit topic gaat op slot.