Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften  (gelezen 19163 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #100 Gepost op: 28-01-2021, 12:48:43 »
Interessant. Is er ook enig zicht op hoe goed het bij Rocky ging met haar vragen?

Dat Splinter bij veel vragen minder dan 3 antwoorden opschrijft, kan natuurlijk ook prima liggen aan de antwoorders. De 3 kleuren met een g was bijvoorbeeld goed te doen, maar het lag puur aan Renée dat ze daar niet helemaal uit kwam. Maar als blijkt dat groen en geel niet op deze sheets staan is dat mogelijk wel verdacht.
En dan hadden we nog de omstandigheid dat bij Splinter 2 mensen tegelijk aankwamen, bij de anderen heb ik dat niet gezien. Dan moet je al bijna iemand overslaan, dat kan leiden tot minder gestelde vragen aan het eind. Of, als je ze wel allebei stelt, tot minder genoteerde antwoorden. Dat laatste hebben we niet gezien, maar we weten niet of dat tegelijk aankomen niet vaker is gebeurd.

Ik heb een beetje mijn bedenkingen over waarom de regie ons überhaupt een blik gunt op de sheets. Ook die van Lakshmi in Mollenstreken. Als we daar teveel uit kunnen afleiden, zouden ze dat denk ik niet zo gauw doen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #101 Gepost op: 28-01-2021, 12:55:55 »
Interessant. Is er ook enig zicht op hoe goed het bij Rocky ging met haar vragen?


Eindconclusie van de opdracht. Rocky bewijst maar weer waarom ze niet de mol is. Voor de rest lastig er echt veel uit te halen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #102 Gepost op: 28-01-2021, 13:36:09 »
Voor Rocky ook niet toch? Als er verder geen sheets in beeld zijn, kunnen we bij haar alleen indirect conclusies trekken, aan de hand van de sheets van de andere twee en het eindtotaal.
Mooie analyse evengoed! ::ok:: Als mogelijke aanwijzing naar Splinter tel ik hem mee, maar zeker niet als bewijs.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #103 Gepost op: 28-01-2021, 14:01:17 »
Meer shots van antwoordsheets.

Van Rocky hebben we niet veel shots. Shots zijn vaak van verder af en Rocky houdt de sheet dichtbij haar. In het begin zien we wel haar lege sheet en we zien daarop (met wat invullen) meerdere vragen die ze ook stelt (3 kantoorvoorwerpen met P, 3 bloemen/planten met M, 3 woorden met -einde). Dit volgt na een shot waarin ze al een vraag aan Joshua stelt (3 landen die beginnen met een N) die op de eerste sheet staat gezien hoe ze het kladblok vasthoudt, maar in het shot met haar vragen is haar sheet nog helemaal leeg. Ik denk dat de volgorde in de montage is omgedraaid en de vraag aan Joshua eigenlijk hierna komt.




Nadat Marije 5 meisjesnamen met een C antwoordt, zien we Rocky rechtsonderin schrijven. Dit lijkt op de eerste sheet te zijn, maar de vraag komt niet voor op de eerste sheet (zie shots boven). Ik denk dat het Rocky op de tweede sheet zit, maar oordeel zelf.



Later is er een shot van Rocky waarop je de eerste sheet al aardig vol ziet raken, maar het shot is van te ver weg om echt een oordeel te kunnen vellen.



Het enige bruikbare shot volgt veel later (4 keukenvoorwerpen die beginnen met een S, vraag aan Marije). We zien haar tweede sheet, en een stuk van de eerste sheet (rechtsboven vooral). Het valt vooral op dat er nauwelijks iets ingevuld lijkt op de eerste sheet. Het kan zijn dat dit fragment eigenlijk veel eerder was of het kan dat Rocky vooral op de linkerhelft de antwoorden heeft ingevuld.



Dan door naar Splinter. Splinter zwaait veel met zijn kladblok, wat betekent dat het vaak in beeld is, maar niet vaak scherp. Niet scherp genoeg bijvoorbeeld om vragen te kunnen lezen. We zien hier zijn eerste sheet langzaam vol raakt en iets voller lijkt dan zijn tweede sheet. We zien niet het einde, dus het kan zijn dat de sheet nog helemaal vol raakte.






Hetgene wat me vooral opvalt is dat ik de schrijfsels ook hier niet echt kan herleiden naar de vragen die we in beeld zijn (gummilamp, gipsbal; groen, geel; politieagent; sjaal, strop; -aardig, -lachs, -gemutst; koe, konijn). De bovenste kan nog 'koe, konijn' zijn, maar de andere zie ik toch echt niet. We zien de onderste twee niet, dus het kan zijn dat daar net twee antwoorden zitten, maar dan ontbreken er nog twee. Heel verdacht allemaal.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #104 Gepost op: 28-01-2021, 14:35:17 »
Zoals al eerder genoemd ben je als schrijver afhankelijk van de antwoorden die je krijgt. Als je niet voldoende antwoorden krijgt kun je ook niet meer opschrijven.  We zien vooral incomplete antwoorden in beeld.

Ik ben gaan tellen bij wat we  te zien krijgen en heb alle antwoorden goed gerekend (ook als twijfelachtig is wat de jurering hierbij was)
Van de 29 vragen tel ik 8 sets à 50 euro en 36 antwoorden à 5 euro. Dat is een totaal van 580 euro. Dat betekent dat bij de overige 16 vragen die de montage niet hebben gehaald, ongeveer de helft van het totaal bedrag, 565 euro is verdiend. Kortom we hebben de  meeste juiste antwoorden niet gezien.


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #105 Gepost op: 28-01-2021, 15:14:31 »
Geupdate overzicht van de antwoorden. Cursief betekent dat de vraag op de eerste sheet stond, underline betekent dat de vraag op de tweede sheet stond.

De sheets van Lakshmi hebben we gezien in Mollenstreken (al hield Lavezzi de onderste sheet links en de bovenste sheet rechts), dus die informatie klopt (al weten we niet hoe streng er gejureerd is, waarbij ik heb aangenomen dat er doorgaans redelijk coulant gejureerd is). Verdere aannames zijn dat de vragen die in de uitzending te zien zijn echte vragen zijn, die goed genoteerd zijn en waarvan de genoteerde antwoorden goed gerekend zijn.



Zoals hierboven al gezegd, zijn de vragen die zijn Splinter in de uitzending stelt niet terug te herkennen op de stills waarop zijn sheets te zien zijn. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #106 Gepost op: 28-01-2021, 15:55:23 »
Zoals hierboven al gezegd, zijn de vragen die zijn Splinter in de uitzending stelt niet terug te herkennen op de stills waarop zijn sheets te zien zijn. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.
De antwoorden, bedoel je toch? Vreemd is dan een understatement, want Splinter kan geen reden hebben om andere antwoorden te noteren. Nepmollen is uitgesloten.

- Hoeveel antwoorden aan Splinter kennen we?
- Hoeveel antwoorden zien we op zijn sheets genoteerd?
- Hoeveel antwoorden kunnen we niet zien op zijn sheets?
- Kunnen daar bv. de antwoorden met weinig letters (geel, groen / koe, konijn) bij zitten?
- Zijn er nog andere matches mogelijk?

Als jouw vermoeden juist is, dan heeft Splinter als Mol de juiste vragen gesteld, maar nonsense antwoorden opgeschreven. Het lijkt me makkelijker mollen door de vraag iets te veranderen (de beginletter bijvoorbeeld) maar de antwoorden wel goed op te schrijven. Dan hoef je verder niet na te denken en kan het ook minder makkelijk door de camera worden ontdekt.
Je hebt gelijk: dit moet tot op de bodem uitgezocht worden! ::ok::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #107 Gepost op: 28-01-2021, 17:15:48 »
De antwoorden, bedoel je toch? Vreemd is dan een understatement, want Splinter kan geen reden hebben om andere antwoorden te noteren. Nepmollen is uitgesloten.

- Hoeveel antwoorden aan Splinter kennen we?
- Hoeveel antwoorden zien we op zijn sheets genoteerd?
- Hoeveel antwoorden kunnen we niet zien op zijn sheets?
- Kunnen daar bv. de antwoorden met weinig letters (geel, groen / koe, konijn) bij zitten?
- Zijn er nog andere matches mogelijk?

Als jouw vermoeden juist is, dan heeft Splinter als Mol de juiste vragen gesteld, maar nonsense antwoorden opgeschreven. Het lijkt me makkelijker mollen door de vraag iets te veranderen (de beginletter bijvoorbeeld) maar de antwoorden wel goed op te schrijven. Dan hoef je verder niet na te denken en kan het ook minder makkelijk door de camera worden ontdekt.
Je hebt gelijk: dit moet tot op de bodem uitgezocht worden! ::ok::

Ik ben het met je eens. Ik kan je vragen alleen beantwoorden door naar mijn posts hierboven te verwijzen. Met andere woorden:
- De antwoorden die we in beeld zien staan in het excel file screenshot. Het zijn (Hello Sunshine, Hakuna Matata; knippapier, kleurpotloden; gummilamp, gipsbal; groen, geel; politieagent; sjaal, strop; goedaardig, goedlachs, goedgemutst; koe, konijn);
- We zien dat bij 6 vragen op zijn eerste sheet (2 zijn open) en bij 6 vragen op zijn tweede sheet (1 is open) antwoorden heeft ingevuld. Het shot van de tweede sheet is met de timer op 0, dus we kunnen aannemen dat de ene vraag op die sheet open gebleven is.
- Het aantal letters is niet goed te zien, maar we kunnen zien waar Splinter schrijft nadat Charlotte "Hello Sunshine" en "Hakuna Matata" heeft gezegd (als reeks van 3, dus er zat waarschijnlijk iets voor). Het is niet goed te zien of dat ook de woorden zijn die hij opschrijft, maar laten we hem hier even het voordeel van de twijfel geven. Op de eerste sheet lijkt 'koe, konijn' bovenaan te staan (de vraag is niet zichtbaar). Daarna wordt het lastiger.
- Als we heel veel goede wil hebben, dan kunnen we er nog een paar plaatsen, maar ik vind ze geen van allen sterk. Op de tweede sheet zijn bij de laatste vraag 2 antwoorden ingevuld die met een p lijken te beginnen (mogelijk dus 'politieagent' van Renee, maar beide woorden een stuk korter dan dat). De laatste vraag op de eerste sheet is slechts op 1 shot te zien: er staan minimaal 2 antwoorden waarvan de laatste op een l eindigt. Het is mogelijk dat dit 'groen, geel' is (dus laten we dat voor het gemak even aannemen). Op de eerste sheet zien we twee laatste antwoorden die beginnen met een k en het kan zijn dat links (waar Splinters arm voor staat), de antwoorden 'knipppapier, kleurpotloden' staan (al lijkt het woord daarvoor niet echt op het einde van kleurpotloden en er is niet genoeg ruimte om daar nog knippapier en kleurpotloden voor te zetten). Op zijn tweede sheet staat een vraag met twee antwoorden, maar de antwoorden hebben geen halen naar boven of beneden, dus het lijkt niet te gaan over 'groen, geel' of 'sjaal, strop'. Dus zelfs met alle goede wil van de wereld, dan blijven ongevonden / onverklaard: gummilamp, gipsbal; sjaal, strop; goedaardig, goedlachs, goedgemuts.
- Er zijn dus 3 antwoorden op geen enkele manier terug te leiden naar wat Splinter heeft opgeschreven op zijn sheets. We hebben alle vragen in tenminste 1 shot gezien en 2 posities waren open (en mogelijk later ingevuld). Zelfs als we die 2 posities toebedelen aan de vragen in beeld, zijn er dus nog 1 vraag over die we nergens kunnen plaatsen.

Kortom: het klopt niet. Splinter heeft tenminste een van de vragen die hij gesteld heeft de antwoorden niet van opgeschreven. Maar waarom zou hij dat doen?
« Laatst bewerkt op: 28-01-2021, 20:54:37 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #108 Gepost op: 28-01-2021, 21:00:59 »
Kortom: het klopt niet. Splinter heeft tenminste een van de vragen die hij gesteld heeft de antwoorden niet van opgeschreven. Maar waarom zou hij dat doen?
Misschien omdat hij wist dat gummilamp en gipsbal toch al fout waren? Ik doe maar een gooi, hoor. Ik ga er morgen zeker nog even naar kijken ook! ::jaja:: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de makers het op deze manier weggeven, dat zou best slordige montage zijn. Dus ik hoop dat er nog een goede verklaring gevonden wordt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #109 Gepost op: 28-01-2021, 21:01:46 »
Goh gek ja. Als er een saboteur in het spel was geweest was het nog te verklaren geweest.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #110 Gepost op: 28-01-2021, 21:55:06 »
Papier 2


Dit is een net iets andere still die ik van het tweede papier van Splinter heb. Hier zie ik bij het derde antwoord wel duidelijk ‘gummilamp, gipsbal’ in. Dus daarmee hebben we 1 ontbrekende antwoordset gevonden.

Echter, ik zie in het laatste woord toch echt geen ‘politieagent’. Daarmee zijn we dus weer terug bij 3 ontbrekende antwoorden van Splinter:
- sjaal, strop (geen andere antwoorden in deze reeks);
- politieagent (mogelijk nog meer antwoorden in deze reeks);
- goedaardig, goedlachs, goedgemutst (mogelijk nog meer antwoorden in deze reeks).
En dan ga ik er hiermee vanuit dat knippapier en kleurpotloden vraag 6 op zijn eerste pagina zijn, wat ik al behoorlijk twijfelachtig vind.

De vijfde positie op het plaatje hier heeft enigszins potentie om ‘sjaal, strop’ te zijn. We kunnen een p ontwaren aan het einde, mogelijk een l bij het eerste woord, maar geen s aan het begin van de woorden en niet de karakteristieke haal van de j. Ik denk dus dat dit niet de ‘sjaal, strop’ is, maar ik hoor graag andere meningen.

Zoals gezegd waren er nog twee posities open op zijn eerste pagina. Dus het zou kunnen dat die antwoorden later in het spel kwamen (wat impliceert dat de montagevolgorde niet klopt, maar dat gebeurt vaker) en de ontbrekende posities innamen. Maar dan nog is er minimaal 1 antwoord dat we niet op Splinters antwoordvellen kunnen plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2021, 22:03:13 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #111 Gepost op: 28-01-2021, 22:02:54 »
Op de tweede sheet zijn bij de laatste vraag 2 antwoorden ingevuld die met een p lijken te beginnen (mogelijk dus 'politieagent' van Renee, maar beide woorden een stuk korter dan dat).
Volgens mij zouden dit wel eens de gipsbal en gummilamp kunnen zijn? Oh, je had ze elders al gevonden. ;D
Het shot van de tweede sheet is met de timer op 0, dus we kunnen aannemen dat de ene vraag op die sheet open gebleven is.
Stel dat Charlotte de Mol is, dan is het voor het beeld leuk als haar enige volledige vraag bij Splinter precies in de laatste seconde valt. En dat Splinter dan nog even 'toppie!' roept. Als Splinter de Mol is trouwens ook. M.a.w. dit is een mooie afsluiter van de montage, en niet gezegd dat deze vraag ook in werkelijkheid precies in de laatste seconde was. Dus je aanname dat de ene vraag op de sheet open gebleven is, deel ik niet.

Moeilijk te lezen allemaal, hoor! Ik zou hier nog geen drastische conclusies aan durven verbinden. Ik ga hier ook denk ik niet van Mol voor switchen.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2021, 22:23:24 door Molest »

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #112 Gepost op: 28-01-2021, 22:14:08 »
Ik heb naar wat frames zitten staren. Ik heb Lakshmi overgeslagen, omdat daar de formulieren duidelijk van zijn.
Rocky; De eerste pagina met vragen komt grotendeels in beeld, pagina 2 komt niet in beeld. Van Rocky komen geen geschreven antwoorden in beeld. Bij de spellen met een M komt Rocky in beeld, maar de staan op het lijstje van Lakshmi.
- pagina 1 (in beeld geweest)
3 landen die beginnen met een D > Joshua 2
5 meisjesnamen die beginnen met een C > Marije 5
3 vogels die beginnen met een A
3 woorden die eindigen op 'einde' > Charlotte 2
3 bloemen/planten die beginnen met een M > Renee 2
3 voorwerpen die je vind op kantoor die beginnen met een P > Marije 3
3 voorwerpen die rond zijn die beginnen met een
4 woorden die beginnen met een

- pagina 2 (niet in beeld geweest)
3 dierentuindieren die beginnen met een L > Charlotte 3
3 dingen die je vindt in een pretpark die beginnen met een S > Joshua 0
4 voorwerpen die je in de keuken vind die beginnen met een S > Marije 1?

Splinter; Geen van de vragen komt duidelijk in beeld. Voor de paginanummers ben ik uitgegaan van de pagina die op het moment van stellen lijkt open te liggen.

pag 1? ) knippapier, kleurpotloden > Charlotte
pag 1  ) 3 talen die beginnen met een N > figurant 0
pag 1  ) 3 kinderboerderijdieren die beginnen met een K > Joshua 2
pag 1  ) 4 kledingstukken die beginnen met een S > Marije 2 (dit lijkt de 4e vraag, hier staan later 3 antwoorden)
pag 1.7?) 5 woorden die beginnen met 'goed' > Joshua 3
pag 1.8) 3 kleuren die beginnen met een G > Renee 2 (hier lijkt later ook grijs bij te staan)

pag 2.1) er staan 3 antwoorden die beginnen met een T, 1 ervan lijkt 'Turijn'
pag 2.2) # film muziek/quotes ? die beginnen met een H > Charlotte 3 (3 opgeschreven, 2e zijn 2 woorden wat overeenkomt met 'Hello sunshine')
pag 2.3) 3 vw in een huiskamer die beginnen met een G > Charlotte 2 (gummilamp en gipsbal staan leesbaar op het formulier)
pag 2.4) leeg
pag 2.5) er zou vracht en race kunnen staan (slecht leesbaar)
pag 2.6) (slecht leesbaar) staan korte woorden tussen. Lijkt op een zin.
pag 2.7) 2 woorden die lijken te beginnen met een P, mogelijk 'politie' > Renee 2 (uit beeld terwijl ze nog kan antwoorden)


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #113 Gepost op: 28-01-2021, 22:38:57 »
Splinter; Geen van de vragen komt duidelijk in beeld. Voor de paginanummers ben ik uitgegaan van de pagina die op het moment van stellen lijkt open te liggen.

pag 1? ) knippapier, kleurpotloden > Charlotte
pag 1  ) 3 talen die beginnen met een N > figurant 0
pag 1  ) 3 kinderboerderijdieren die beginnen met een K > Joshua 2
pag 1  ) 4 kledingstukken die beginnen met een S > Marije 2 (dit lijkt de 4e vraag, hier staan later 3 antwoorden)
pag 1.7?) 5 woorden die beginnen met 'goed' > Joshua 3
pag 1.8) 3 kleuren die beginnen met een G > Renee 2 (hier lijkt later ook grijs bij te staan)

pag 2.1) er staan 3 antwoorden die beginnen met een T, 1 ervan lijkt 'Turijn'
pag 2.2) # film muziek/quotes ? die beginnen met een H > Charlotte 3 (3 opgeschreven, 2e zijn 2 woorden wat overeenkomt met 'Hello sunshine')
pag 2.3) 3 vw in een huiskamer die beginnen met een G > Charlotte 2 (gummilamp en gipsbal staan leesbaar op het formulier)
pag 2.4) leeg
pag 2.5) er zou vracht en race kunnen staan (slecht leesbaar)
pag 2.6) (slecht leesbaar) staan korte woorden tussen. Lijkt op een zin.
pag 2.7) 2 woorden die lijken te beginnen met een P, mogelijk 'politie' > Renee 2 (uit beeld terwijl ze nog kan antwoorden)

Dankjewel.

Ik ben het met je eens dat 'sjaal, strop' in positie 1.4 zou kunnen staan en dat Marije dan nog een derde woord geroepen heeft dat er in de montage uitgedraaid is.

Positie 2.7 zou een van de woorden 'politie' kunnen zijn, wat betekent dat Splinter het woord 'politieagent' niet helemaal heeft uitgeschreven (maar we weten dat Lakshmi ook vaak woorden niet helemaal uitschreef).

De ontbrekende zijn dan:
- goedaardig, goedlachs, goedgemutst. Die zou in positie 1.7 of 1.2 kunnen staan (want die zijn in de stills nog leeg).
- knippapier en kleurpotloden. Dat zou 1.6 kunnen zijn, maar ik vind dat twijfelachtig. Het zou ook 1.7 of 1.2 kunnen zijn. Dan zijn beide posities dus ingenomen.

Hoe dan ook lijkt het erop dat zelfs als Splinter de mol is, veel antwoorden wel heeft opgeschreven (al kunnen we de bijbehorende vraag niet lezen). Het kan allemaal nog net.

Hoeveel zou Splinter verdiend kunnen hebben? Dat kan zijn:
1.1: koe, konijn: 10 euro
1.2: goedaardig, goedlachs, goedgemutst (mogelijk nog 2): 15, 20 of 50 euro
1.3: 3 antwoorden: 15 of 50 euro
1.4: sjaal, strop, [sokken]: 15 euro
1.5: meerdere antwoorden, onduidelijk: 10-50 euro
1.6: meerdere antwoorden, onduidelijk: 10-50 euro
1.7: knipppapier, kleurpotloden, mogelijk meer: 10-50 euro
1.8: groen, geel, [grijs]: 50 euro
2.1: 3 steden met T: 15-50 euro
2.2: Hello Sunshine, Hakuna Matata: 10 euro
2.3: gummilamp, gipsbal: 10 euro
2.4: leeg
2.5: [vracht], [race]: 10 euro
2.6: [1 zin?]: [5 euro?]
2.7: [politie], [nog iets]: 10 euro

Dat levert een totaal op tussen 195 en 420 euro op. Dat is nog steeds een behoorlijke marge, maar dat ligt wel in de orde van grootte die we zouden verwachten als Lakshmi inderdaad 370 tot 480 euro gescoord heeft. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat Rocky tussen 245 en 580 euro gescoord heeft. Zelfs onder deze interpretatie lijkt het erop dat Splinters score de zwakste was, maar mogelijk dat hij niet dusdanig ver afweek dat het superverdacht is.

Ik begin langzaam minder zeker van mijn zaak te raken dat wij hier echt iets ontdekt hebben.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2021, 22:43:26 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #114 Gepost op: 28-01-2021, 22:44:08 »
pag 1.8 ) 3 kleuren die beginnen met een G         > Renee 2 (hier lijkt later ook grijs bij te staan)

Is dat zo? Dat maakt een compleet antwoord. Dan heeft Renée bij deze vraag misschien een verdachte montage gekregen. En ook Splinter onverdacht dan, als hij het volledige antwoord heeft opgeschreven.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #115 Gepost op: 28-01-2021, 22:58:53 »
pag 1.8 ) 3 kleuren die beginnen met een G         > Renee 2 (hier lijkt later ook grijs bij te staan)

Is dat zo? Dat maakt een compleet antwoord. Dan heeft Renée bij deze vraag misschien een verdachte montage gekregen. En ook Splinter onverdacht dan, als hij het volledige antwoord heeft opgeschreven.

Er is een shot op 4:44 in de youtube video waarin 'geel' onmiskenbaar te lezen is (en daarmee is deze vraag dus onmiskenbaar 1.8). Dit is als de vraag zelf gesteld wordt. Op dat moment staat daar nog niets naast (en dat kan ook niet, want Renee heeft nog niets anders gezegd). Op 6:05 is er een stil waarin er inderdaad iets rechts van 'geel' staat. Dat kan heel goed 'grijs' zijn, maar ik krijg het beeld niet goed. Het klopt dat Renee hier een onnodig onverdachte montage krijgt.

Hetzelfde 6:05 shot vind plaats als Joshua de 'goedaardig, goedlachs, goedgemutst' vraag beantwoordt. Je ziet Splinter kort daarvoor schrijven op de onderste helft van de eerste pagina. In het 6:05 shot zie je dat er iets staat op positie 1.7, waarvan het laaste antwoord lijkt op 'gemutst' (het gedeelte 'goed' ontbreekt). Dat suggereert sterk dat deze vraag inderdaad vraag 1.7 is.

Ik kan alleen 'knippapier, kleurpotloden' en 'politieagent' goed plaatsen. Ik wil best geloven dat Splinter alleen 'politie' heeft opgeschreven. Daarmee blijft er nog 1 onverklaard antwoord over. Dat zou 1.2 kunnen zijn (want die was nog leeg).

Daarmee lijkt het er sterk op dat Splinter bijna alle antwoorden die hij ontvangen heeft, wel gewoon heeft opgeschreven. Er zijn nog iets van 2 antwoorden die niet geheel duidelijk zijn, maar ik denk toch niet dat Splinter hier als mol 2 antwoorden heeft achtergehouden. Dat is nog niet zo indrukwekkend als mollenstreek. (Hij kan nog steeds de mol zijn, bijvoorbeeld als de vragen niet overeenkomen of door antwoorden door te strepen aan het einde.)

Kortom, de eindconclusie is geen ontmaskering van de mol hier.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #116 Gepost op: 28-01-2021, 23:14:45 »
(Hij kan nog steeds de mol zijn, bijvoorbeeld als de vragen niet overeenkomen of door antwoorden door te strepen aan het einde.)

Kortom, de eindconclusie is geen ontmaskering van de mol hier.
En ook niet ontmaskerd als kandidaat, gelukkig! :). Want hij kan idd. nog steeds verkeerde vragen hebben gesteld, waarvan de antwoorden dus toch wel aardig blijken te kloppen met wat hij noteerde. Verkeerde vragen stellen lijkt me ook veel eenvoudiger, kun je klakkeloos opschrijven wat de kandidaten zeggen. En dan hoeft de regie niet krampachtig te doen met de montage, want de vragen kunnen we toch niet lezen.

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #117 Gepost op: 28-01-2021, 23:21:46 »
Renee lijkt toch niet verder te komen dan groen, geel, gr..., vervolgens zegt Splinter 'Jah', als jammer. Misschien dat er bij de volgende keer passeren nog is aangevuld.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #118 Gepost op: 28-01-2021, 23:40:03 »
Heb teruggekeken. Splinter heeft nmm duidelijk moeite met het snel stellen van vragen, de juiste volgorde daarvan en het snel opschrijven van antwoorden. Hij is duidelijk verward als hij 2 passanten voorbij ziet komen (Charlotte en Renée of was het Marije?) en niet snel daarop inhaakt. Hij twijfelt aan wat van hem verwacht wordt in dit geval en wie hij moet kiezen.
Ook de Tjechen brengen hem even van zijn stuk.
Al met al heb ik niet het gevoel dat hij hier aan het mollen is.

Wel verwacht ik van zowel Charlotte als van Renée dat zij sneller kunnen denken en meer juiste antwoorden hadden moeten kunnen geven. Charlotte vanwege haar werk als journalist en Renée als actrice.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #119 Gepost op: 29-01-2021, 01:20:07 »
En ook niet ontmaskerd als kandidaat, gelukkig! :). Want hij kan idd. nog steeds verkeerde vragen hebben gesteld, waarvan de antwoorden dus toch wel aardig blijken te kloppen met wat hij noteerde. Verkeerde vragen stellen lijkt me ook veel eenvoudiger, kun je klakkeloos opschrijven wat de kandidaten zeggen. En dan hoeft de regie niet krampachtig te doen met de montage, want de vragen kunnen we toch niet lezen.

Niet ontmaskerd als kandidaat inderdaad. Gevoelsmatig is het resultaat van dit onderzoek al met al onmols voor hem, omdat (1) we hebben diep gezocht maar hebben hem niet op mols gedrag kunnen betrappen en (2) Splinters geschatte verdienste impliceert een vrij normale verdienste van Rocky om op het totaalbedrag uit te komen. Punt (2) maakt het minder waarschijnlijk dat de vragen niet klopten of dat de mol antwoorden heeft doorgestreept nadat hij klaar was. Maar omdat we geen exacte informatie hebben, blijft dit punt een benadering.

Renee lijkt toch niet verder te komen dan groen, geel, gr..., vervolgens zegt Splinter 'Jah', als jammer. Misschien dat er bij de volgende keer passeren nog is aangevuld.

Renee was al uit beeld toen het shot eindigde, maar we zagen een keer bij Marije dat je nog best antwoorden kon schreeuwen daarna. Ik vermoed dat hier ook gebeurd is. Als dat klopt, dan is het suggestieve montage dat het shot werd afgekapt.

Ik mag toch aannemen dat antwoorden bij de volgende ontmoeting geven toch niet was toegestaan? Het zou een best andere opdracht worden als dat mocht.