Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed  (gelezen 22107 keer)

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #20 Gepost op: 13-02-2021, 22:45:08 »
Ik begrijp niet dat ze maar 1750 euro konden verdienen waarbij ieder kledingstuk 25 euro waard was en ze 81 of 82 kledingstukken te kort kwamen? Dan waren er toch maximaal 70 kledingstukken op te hangen? Wat zie ik over het hoofd?

Met de foutieve kledingstukken gingen ze de min in. Misschien is het op die manier berekend.
Hoe dan ook een vreemde opmerking van Rik.

Offline Didier

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #21 Gepost op: 13-02-2021, 22:49:18 »
Als mijn berekening klopt:

Max €1750

Elk kledingstuk dat laag bleef hangen leverde €25 op.

1750/25= 70 stukken moesten laag blijven

Elk stuk dat ten onrechte laag bleef hangen kostte €10
82 ten onrechte laag gebleven. 10*82= €820 uit de pot

1750-820=€930, maar er werd slechts €380 verdiend, dus er is voor 930-380= €550 ten onrechte omhoog getakeld, oftewel 550/25=22 stukken ten onrechte omhoog getakeld

Uiteindelijk zijn dus 82 stukken niet omhoog getakeld, terwijl ze dat wel moesten
22 stukken zijn omhoog getakeld die niet moesten
48(70-22) kledingstukken zijn juist blijven hangen

Offline tvroenho

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #22 Gepost op: 13-02-2021, 22:52:28 »
Dat is wel een hele ingewikkelde berekening (maar hij klopt wel!)

Die van mij: 380 verdiend maar 820 strafgeld.
Er hing dus 1200 goed = 48 kledingstukken

Offline Didier

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #23 Gepost op: 13-02-2021, 22:54:58 »
Dat is wel een hele ingewikkelde berekening (maar hij klopt wel!)

Die van mij: 380 verdiend maar 820 strafgeld.
Er hing dus 1200 goed = 48 kledingstukken
Zo kan het ook inderdaad!

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #24 Gepost op: 13-02-2021, 22:55:10 »
Mooi overzicht! Ik weet niet of hij helemaal juist is, ik vind het nu te laat om er over na te denken hahah..
Maar goed..  er zijn 22 ten onrechte omhoog getakelde kledingstukken. Een aantal hier van kunnen we toeschrijven aan Charlotte, omdat zij een verkeerde code door gaf (1191 ipv 1199)

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2021, 22:56:28 »
De eerste biecht nadat de opbrengst van opdracht zo tegenvalt:
Charlotte: "Op ieder plek kon het hier misgaan. Bij het uitbikken, bij de porto, bij de lockers en in de kledingzaal. Vertel het mij, ik weet het niet."

Laat zij toevallig nou de enige zijn die op al die plekken is geweest.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #26 Gepost op: 13-02-2021, 22:59:22 »
Wat ik hier ook opmerkelijk vond, Charlotte en Splinter over de porto. We zien Charlotte code doorgeven, Splinter die aan het zoeken is. Daarna een shot van Charlotte en Splinter die door de porto zegt: Ik ben aan het zoeken hoor. Dat zien we dan niet als hij dat zegt, misschien is dat wel zo'n typisch aflevering 10 momentje van een mol die helemaal niet zoekende is.

Offline Westerling

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #27 Gepost op: 13-02-2021, 23:01:59 »
Op de positie van Renée viel weinig te mollen. Haar werk was gewoon te checken. Splinter deed dat nog even fijntjes...een opmerking over een truitje.
Ik zou als Mol niet op haar plek willen. De plek van Splinter is hier ideaal om te mollen.

Opvallend dat Marije, die al zo lang Charlotte verdacht, Charlotte wel liet gaan om de nummers door te geven. Dat geef je liever niet uit handen, laat je Mol maar hakken samen met een ander.  Maar laat haar niet alleen. Zou ze toch ineens een ander verdacht hebben? Rocky?

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #28 Gepost op: 13-02-2021, 23:56:03 »
Onderstaand het overzicht dat ik heb gevormd nav de beelden.
Zoals te zien is staat op sommige bordjes '???' (= codes die niet zeker zijn) en op sommige bordjes staat een code (= code die nagenoeg zeker is). Ik heb een code als 'zeker' genoteerd op het moment dat..
- ofwel het bordje van de code letterlijk in beeld was
- ofwel twee kandidaten los van elkaar de code doorgeven via de porto.
Verder is het goed om te weten dat een groene pijl 'goed doorgegeven door' betekent, rood 'fout doorgegeven door' betekent en bij een witte pijl is het niet traceerbaar.


Wat zijn de opvallende zaken die we hieruit kunnen halen?
1. Er zijn twee aantoonbare fouten gemaakt
- Charlotte maakt 1191 van 1199
- Rocky geeft 99 door (dus ook zonder nul ervoor) ipv 660.
2. Splinter opent veel goede lockers. Slechts van twee kledingstukken valt niet vast te stellen dat ze uit de doorgegeven locker komen, maar het zou goed kunnen aangezien de aantallen kledingstukken goed corresponderen met het aantal doorgegeven lockers van tijd tot tijd.
3. Charlotte pakt een kledingstuk (de zwarte korte broek), waarvan onduidelijk is uit welk kluisje het komt en welke doorgegeven code erbij hoort. Verdacht.
4. De rol van Renée (en Marije) is in deze opdracht miniem. De plekken om ongemerkt te Mollen zijn bezet door de andere drie kandidaten die nu nog in het spel zitten. Bij het kledinghijsen valt het echter enorm op als je verkeerde kledingstukken hijst. Omdat we weten dat er een hoop mis is gegaan gezien de uitslag van de opdracht, kunnen we denk ik vaststellen dat Renée daarom afvalt als Mol.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #29 Gepost op: 14-02-2021, 00:34:32 »
Het zou me niks verbazen als achteraf blijkt dat het om de katrollen gaat en niet om de kledingstukken.
Dat Renée kledingstukken heeft verwisseld, waardoor de katrollen niet meer kloppen.
Dit sceanrio is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maar zeker eentje om mee te nemen.

Beetje hetzelfde als wat er met de namen van de molloten in S20 is gebeurd.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #30 Gepost op: 14-02-2021, 00:36:21 »
Als 099 ook 660 kan zijn, dan geldt dat misschien ook wel voor 1109, 1199, 950 en 955? Hangt een beetje van het lettertype af hoe duidelijk 1 en 5 zijn.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #31 Gepost op: 14-02-2021, 00:38:36 »
Op de positie van Renée viel weinig te mollen. Haar werk was gewoon te checken. Splinter deed dat nog even fijntjes...een opmerking over een truitje.
Ik zou als Mol niet op haar plek willen. De plek van Splinter is hier ideaal om te mollen.


Overal waar Renée op enig moment stond of liep viel volgens mij juist uitgesproken veel te mollen! In theorie kon ze:
- Kleren uit de lockers verwisselen;
- De juiste locker met opzet niet vinden;
- De afzonderlijke kledingstukken opzettelijk verkeerd interpreteren;
- De verkeerde haken omhoog halen;
- Kleren op de haken verhangen.

Woosie down?

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #32 Gepost op: 14-02-2021, 01:59:47 »
We hebben nu al vaak stenen gezien in de afleveringen, dit kan een hint zijn naar mol Rocky. (net zoals de vele vogels in het seizoen van Merel)


dobbelSTENEN in luciferdoosje
abseilen van een STENEN muur.
kanoen door een grot met natuurSTEEN
drone shots langs grote stenen in een bos
afleveringstitel STEEN goed
STENEN kapot slaan in een mijn

Alleen 1 probleem, ik verdenk Rocky niet  ::tandpastasmiley::

 

Offline Hippie

  • Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #33 Gepost op: 14-02-2021, 02:15:03 »
We hebben nu al vaak stenen gezien in de afleveringen, dit kan een hint zijn naar mol Rocky. (net zoals de vele vogels in het seizoen van Merel)


Alleen 1 probleem, ik verdenk Rocky niet  ::tandpastasmiley::

 ::rofl:: Er zijn ook zoveel stenen... meer dan motherfokkers of Nijsjes.
Telt hout mee voor de splinters?  ??? Ik verdenk Rocky ook niet  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #34 Gepost op: 14-02-2021, 05:51:53 »
Charlotte lijkt me het meest verdacht. Neemt de plaatjes met nummers de eerste keer niet mee maar gaat op geheugen nummers doorgeven. Geeft een nummer uitdrukkelijk verkeerd door. Pusht vijf nummers terwijl Splinter zegt deze niet te kunnen onthouden. Weet op alle locaties een rol te spelen. Kreeg wel de indruk dat zij deze aflevering degene was die verdacht in beeld werd gezet.

Splinter niet helemaal onverdacht al hoeft dit geen molgedrag te zijn. Vooral omdat we een deel van de tijd niet zien wat hij doet. Hij vertraagt en creëert onduidelijkheid door af en toe de porto uit te zetten of niet te reageren. Herkent geen enkel nummer dat voor de tweede keer wordt doorgegeven, pas als de kast leeg is (ik zou denken dat je een nummer wat dubbel langs komt nog wel herkent). Gaat uitgebreid staan filosoferen of een kledingstuk klopt of niet maar Als Renée vraagt of het weer naar beneden moet, gaat hij iets anders doen. En rent wel fanatiek alle kanten op maar doet op de vloer eigenlijk niets behalve mensen in de weg lopen en aan het twijfelen brengen. Meest opvallend vind ik zijn reactie toen bleek dat maar liefst 82 kledingstukken verkeerd hangen. Iedereen raakt in shock van de grote hoeveelheid behalve Splinter, die lijkt bijna moeite hebben een lach in te houden. Hij kan het een beetje verbloemen door snel naar Rik te lopen als die om de penningmeester vraagt maar het weinige geld maakt hem bijzonder vrolijk. Later gedurende het na gesprek, speelt hij handig in op wat anderen voor mogelijke fout aangeven.

Rocky geeft vol overtuiging 99 door en zegt later zelf dat het 660 geweest kan zijn. Heb de indruk dat het in lijn ligt met wat ze zegt, dat mensen zichzelf verdacht wilden maken. Zij ook. Ze lijkt ook verder prima haar best te doen.

Renée zien we enthousiast haar best doen. Niets mols kunnen ontdekken of misschien heb ik iets gemist.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #35 Gepost op: 14-02-2021, 09:22:04 »
Dat is wel een hele ingewikkelde berekening (maar hij klopt wel!)

Die van mij: 380 verdiend maar 820 strafgeld.
Er hing dus 1200 goed = 48 kledingstukken

+22 onterecht omhoog getakeld?

Dat betekent dat de groep 70 omhoog getakeld heeft (waarvan 48 terecht, 22 onterecht), terwijl ze 130 omhoog hadden moeten takelen. Als we uitgaan van 10 codes betekent dat gemiddeld 13 per code. (Klopt dat?)

Drie codes niet gevonden is c 39 onterecht laag. Dat suggereert 2-4 kleding stukken verkeerd (met als resultaat c 43 onterecht laag en 22 onterecht hoog).

Dat kan gebeurd zijn door kledingstukken uit lockers om te wisselen. Dat kan ook zelfs voordat de lockernummers gevonden zijn. Splinter heeft heel veel mogelijkheid hiertoe gehad, maar ook Renee (want Splinter en zij stonden niet steeds in elkaars zichtveld) of zelfs Charlotte (nadat ze bij de lockers kwam) hadden mogelijkheden.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #36 Gepost op: 14-02-2021, 09:45:08 »
+22 onterecht omhoog getakeld?

Dat betekent dat de groep 70 omhoog getakeld heeft (waarvan 48 terecht, 22 onterecht), terwijl ze 130 omhoog hadden moeten ... Klopt dat?

De 48 slaan op kledingstukken die correct beneden zijn blijven hangen, niet de omhooggetakelde.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #37 Gepost op: 14-02-2021, 09:53:17 »
Ik lees hier dat Renee op slechte positie stond. Ik zit ook niet op haar, maar voor volledigheid toch even aangeven dat bij 2e keer kijken het lijkt alsof ze bij de hangers alleen maar rondjes aan t joggen is, ook op t moment dat Splinter bovenkomt en vraagt of ze al wat naar boven heeft getakeld (blijkbaar is dat dus niet meteen te zien)
In verdere shots ook bijna alleen maar aan t rondjoggen.
En zowaar een shot dat ze juist iets (zwarts) naar beneden takelt!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #38 Gepost op: 14-02-2021, 10:10:04 »
Ik vind de positie van Renee ook zo slecht nog niet. Uiteindelijk zijn er 130 kledingstukken laag blijven hangen, terwijl dat er 70 hadden moeten zijn. Dat is bijna het dubbele. Als mol kan je rustig een paar goede kledingstukken naar boven takelen, maar vooral veel laten hangen, want dat geld gaat er uiteindelijk allemaal weer af. Bijkomend voordeel is dat je je niet in het zweet hoeft te werken. ::ok::

Hoeveel kledingstukken zouden er laag gehangen hebben? In ieder geval 152 (82 + 70), toch? Misschien 200 in totaal?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #39 Gepost op: 14-02-2021, 10:32:55 »
Rocky heeft als een mol gegraven. Halfslachtig plaatjes gezocht, tegen Marije gezegd we hebben ze allemaal, bleek niet zo te zijn. Toen Charlotte weg was nummers herhaald die al waren doorgegeven, en foute nummers doorgegeven, mogelijk ook plaatjes verduisterd, gelanterfanterd naar de zaal met de kettingen.