Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed  (gelezen 21955 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #60 Gepost op: 15-02-2021, 13:12:36 »
Je hebt gelijk dat het ook kan dat kledingstukken misschien de zaal niet op tijd bereikten, maar ik betwijfel of dat echt om grote getallen kledingstukken ging.
Onder gebrek aan tijd versta ik:
- voorbeeld kleding die in de lockers blijft zitten (zoals jij hier aangeeft, denk ik?)
- voorbeeld kleding die de zaal wel bereikt, maar waarvoor geen tijd meer is om alle bijbehorende kleding omhoog te hijsen.

Ik zou hierbij Splinter niet te snel uitsluiten, want hij had de macht over de porto, dus kon kleding in de lockers laten zitten.

Mooie opdracht dit, trouwens! De mogelijkheden zijn wel duidelijk nu, maar we moeten nog wel even goed gaan kijken naar de lockers (staan er deuren in een andere stand waar dat verdacht is?) en de kleding zelf (is er verdachte kleding laag of hoog te zien in de zaal?). Dan kan het net zich misschien wat meer gaan sluiten. Dat kost wel wat meer tijd, denk ik. ;D

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #61 Gepost op: 15-02-2021, 14:11:58 »
Er is 1 code (785) doorgegeven door Charlotte, waarvan het niet duidelijk is of die gevonden is (mogelijk is dat het ene kledingstuk dat later door Charlotte uit een locker wordt gehaald, waarvan we de code niet weten).
.
Dit moment viel mij op gisteren bij het 2e keer kijken. Ik heb daar nogmaals naar gekeken:
Charlotte loopt van de mijn naar de lockers. Splinter en Charlotte horen van Rocky naar welke codes er gezocht moeten worden, 328 en 326 (was al leeg). Splinter had al een rode  broek op zijn arm en vind in 328 de witte BH. Hij gaat hiermee naar boven.

Charlotte  loopt vervolgens tussen de lockers en roept 74. Een code beginnend of eindigend op 74 hebben we niet gehoord. Ze haalt een zwart kledingstuk uit de locker. Even later ligt er een zwart t-shirt naast de witte bh en de rode driekwart broek van Splinter. We zien Charlotte ook iets zwarts omhoog hijsen terwijl ze zwart t-shirt zegt. Dit zwarte t-shirt wordt later uit de montageshots van de kledingstukken gehouden. Renée haalt weer iets zwart naar beneden maar dat is volgens mij op een andere plek.


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #62 Gepost op: 15-02-2021, 14:16:59 »
Onder gebrek aan tijd versta ik:
- voorbeeld kleding die in de lockers blijft zitten (zoals jij hier aangeeft, denk ik?)
- voorbeeld kleding die de zaal wel bereikt, maar waarvoor geen tijd meer is om alle bijbehorende kleding omhoog te hijsen.

Ik zou hierbij Splinter niet te snel uitsluiten, want hij had de macht over de porto, dus kon kleding in de lockers laten zitten.

Het overzicht van de TherMOLmeter, gecombineerd met de aanname dat er geen codes volledig zijn weggemonteerd, suggereert dat er kleding van hooguit 2-3 codes in lockers is blivjen zitten. Gelet op de schokreactie van de groep op het nieuws van Rik dat 82 kledingstukken onterecht laag hingen, lijkt het erop dat het wel meeviel met de hoeveelheid kleding die de zaal wel bereikt had, maar waarvoor geen tijd meer was om bijbehorende kleding omhoog te hijsen.

Er is nog een derde mogelijkheid: kleding die wel uit de lockers komt, maar de zaal niet bereikt (bijvoorbeeld doordat dit weggemoffeld wordt door de mol). Dat kan ook nog, maar als dat op grote schaal is gebeurd, dan zou het toch ook opvallen.

De combinatie van die drie kan wel aardig wat bij elkaar zijn, maar voor mijn gevoel nog niet genoeg om een gat van 60 te verklaren.

Mooie opdracht dit, trouwens! De mogelijkheden zijn wel duidelijk nu, maar we moeten nog wel even goed gaan kijken naar de lockers (staan er deuren in een andere stand waar dat verdacht is?) en de kleding zelf (is er verdachte kleding laag of hoog te zien in de zaal?). Dan kan het net zich misschien wat meer gaan sluiten. Dat kost wel wat meer tijd, denk ik. ;D

Eens. Dat kan ook nog mogelijk meer diepgang aan deze getallen toevoegen.

Daarnaast weet ik niet of we een analyse van de zaal kunnen doen? Als we kunnen spotten wat precies omhoog is gehaald en of er iets naar beneden is gehaald, dan zou dat ook helpen. Lijkt me lastig, maar zou een goede check zijn om mogelijk te zien wat Renee nou eigenlijk heeft gedaan.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #63 Gepost op: 15-02-2021, 14:26:29 »
Toch nog iets over de molposities. Splinter begint als een spin in het web, en dat is natuurlijk prachtig voor de Mol.

Maar stel nou dat de drie in de mijn gewoon in de mijn gebleven waren, en goede codes hadden doorgegeven. Ze hadden daarbij elkaar kunnen controleren (wat in de praktijk niet gebeurde, maar daar kon mol Splinter niet vanuit gaan). En Renée was gewoon braaf kleding blijven ophijsen die Splinter doorgaf. Dan stond Splinter toch behoorlijk klem. De drie mijnwerkers zouden als zij erachter kwamen dat er bergen kleding niet waren opgehesen, meteen naar Splinter en Renée kijken. Iedereen kan bedenken dat het hem niet alleen in het hijsen kan zitten, dus tenzij hij weer heel voorzichtig zou mollen, liep Splinter een groot risico op die manier verdacht te raken.

De beste molpositie is m.i. dus niet op de plek van Splinter, maar van alles een beetje meepakken. Dan kon je naar hartenlust je gang gaan, want te herleiden viel het niet meer.
EDIT: wat mol Splinter kan doen om dat te voorkomen is eerst zijn slag slaan en dan iemand uit de mijnen naar zijn lockers lokken. Maar dat blijkt niet uit de beelden volgens mij. Ik zal nog eens terugzien hoe dat ging.
EDIT2: nee hoor, puur eigen initiatief van Charlotte. Ze ging helpen, omdat het daar totaal niet opschoot.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 14:47:08 door Molest »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #64 Gepost op: 15-02-2021, 14:58:01 »
Het zou me niks verbazen als achteraf blijkt dat het om de katrollen gaat en niet om de kledingstukken.
Dat Renée kledingstukken heeft verwisseld, waardoor de katrollen niet meer kloppen.
Dit sceanrio is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maar zeker eentje om mee te nemen.

Beetje hetzelfde als wat er met de namen van de molloten in S20 is gebeurd.

Dat vind ik een heel ander scenario.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #65 Gepost op: 15-02-2021, 15:03:04 »
Los van waar je het beste kon mollen, kan ik me niet voorstellen dat de productie een opdracht in een ondergrondse tunnel bedenkt en dan de mol niet in die tunnel plaatst. Net zoals Dennis Weening werd ingegraven toen hij de mol was. Volgens mij zijn soortgelijke hints wel vaker teruggekomen in het verleden.

Misschien is dit te makkelijk, maar de voorbereidingstijd dit jaar was veel korter dan anders. Dat zou kunnen verklaren waarom de hints dit jaar sowieso minder vergezocht lijken te zijn dan anders.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 15:06:49 door molecula »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #66 Gepost op: 15-02-2021, 15:57:08 »
Dat betekent dat er c. 60 kledingstukken onterecht laag zijn die niet door een verwisseling komen. En dat is nou net wat ik wil verklaren.

Het gaat dus om niet gevonden codes of kledingstukken of kledingstukken die al hoog hingen maar naar beneden gehaald zijn. Tenzij er gevonden codes buiten beeld zijn gelaten, weten we dat er 12 codes gevonden zijn. Er zijn 10 kluisjes gevonden (waarvan 1 niet duidelijk is bij welke code dat hoort). Daar kunnen verwisselingen in zitten, maar dat zorgt voor slechts 2 ongevonden lockers (verklaring (2)), dus dat kan die 60 kledingstukken niet verklaren. Zelfs met een paar kledingstukken niet op tijd boven (verklaring (3)), is er een groot gat.

Dus dat betekent dat:
- er codes niet gevonden zijn in de mijn (Charlotte, Rocky verdacht). (Verklaring (1))
- er kledingstukken die al hoog waren omlaag gehaald zijn (Renee verdacht) (Verklaring (4))

Met andere woorden: Splinter is hier niet verdacht. Hij stond op een gunstige positie om kledingstukken te verwisselen, maar dat is hooguit op beperkte schaal gebeurd. Hij had eventueel lockers niet kunnen vinden, maar dat is ook op maar zeer beperkte schaal gebeurd. Wat hij niet had kunnen doen is codes laten verdwijnen of kledingstukken naar beneden halen en 1 van die twee dingen is hoogstwaarschijnlijk wel gebeurd.

Kunnen we Splinter wegstrepen als mol nu dat we weten dat hij niet verantwoordelijk was van het gros van de fouten? Dat hangt er vanaf. Kan het zijn dat de mol geen rol had in het gros van de fouten? Voor verklaring (4) kan dat niet, omdat een kandidaat nooit zomaar kledingstukken naar beneden zou halen. Maar bij verklaring (1) kan dat wel: het kan zijn dat er veel meer codes in de mijn lagen en de kandidaten die echt gemist hebben. Ik acht dat niet zo waarschijnlijk, omdat ze zowel Charlotte als Rocky als Marije daar waren (en Marije ook langer bleef om er zeker van te zijn dat ze alles hadden gevonden). Dus eventueel kan Splinter nog de mol zijn, maar het lijkt me nu wel erg onwaarschijnlijk.

Ik mis in deze analyse dat Splinter goede lockers wel kan hebben leeggehaald, maar deze kleding niet bij Renée heeft gebracht, maar gedumpt heeft in andere lockers waarvan hij wist dat er geen code zou komen. Zou dat het verschil nog kunnen verklaren?

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #67 Gepost op: 15-02-2021, 16:19:05 »
Er waren volgens de uiteenzetting van thermolmeter, en na zelf terug te kijken 13 codes doorgegeven waarvan 2 fout. Er lagen 10 kledingstukken op de grond. Dus er is nog 1 code waaruit geen kledingstuk is gekomen. Als Splinter kleding heeft verduisterd heeft hij dat gedaan door te wisselen met foute kleding. Er zijn 22 foute kledingstukken omhoog gehesen, 48 zijn correct blijven hangen. Maar nog eens 82 zijn onterecht blijven hangen.
Dat kan betekenen dat:
- Niet alle codes zijn gevonden (mijnschacht)
- Er zijn in de lockers kledingstukken gewisseld waarbij kledingstukken die veel aanwezig waren (bvb blauwe broek) zijn gewisseld voor foute kledingstukken waarvan er maar enkele hingen (bvb witte bh)
Nog even toevoegen dat het al dan niet op beeld zien dat er effectief een witte bh uit een kast komt niet betekent dat die al niet kan gewisseld zijn.
Zie S18, waar Jan het juiste bordje pakt in beeld, bij de onthulling zagen we dat hij dat gewoon terughing en het foute nam.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #68 Gepost op: 15-02-2021, 16:37:32 »
Daarbij opgeteld dat de montage weer a-chronologisch is , waarbij shots van het begin, in het midden of aan het eind zijn gezet om Splinter / Charlotte verdachter te maken, zo komt het op mij over...
80 kledingstukken te weinig omhoog wil wat mij betreft zeggen: te weinig codes...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #69 Gepost op: 15-02-2021, 16:52:47 »
Ik mis in deze analyse dat Splinter goede lockers wel kan hebben leeggehaald, maar deze kleding niet bij Renée heeft gebracht, maar gedumpt heeft in andere lockers waarvan hij wist dat er geen code zou komen. Zou dat het verschil nog kunnen verklaren?

Klopt, dat heb ik in een latere post ook gezegd. Maar het lijkt me riskant om dat op grote schaal te doen. (En het moet meerdere keren gebeurd zijn om het verschil te verklaren.)

Daarnaast begrijp ik van mocemole dat er 10 kledingstukken boven aangekomen zijn, wat ook precies is wat er in het overzicht van TherMOLmeter staat. Het moet te checken zijn of de kledingstukken boven ook overeenkomen met wat er uit de lockers getrokken is. (Ik heb even geen zin om me daar op te storten, maar als niemand het doe, doe ik het misschien later wel.)

Als dat klopt , dan kan het wegmoffelen van kledingstukken alleen gebeurd zijn als er meer codes zijn doorgegeven, die uit de uitzending zijn gehaald. Ook dat kunnen we nog checken door te zien met hoeveel codebordjes Charlotte / Rocky bij de porto stonden (aangenomen dat we een goed frame daarvoor kunnen vinden).

Er waren volgens de uiteenzetting van thermolmeter, en na zelf terug te kijken 13 codes doorgegeven waarvan 2 fout. Er lagen 10 kledingstukken op de grond. Dus er is nog 1 code waaruit geen kledingstuk is gekomen. Als Splinter kleding heeft verduisterd heeft hij dat gedaan door te wisselen met foute kleding. Er zijn 22 foute kledingstukken omhoog gehesen, 48 zijn correct blijven hangen. Maar nog eens 82 zijn onterecht blijven hangen.
Dat kan betekenen dat:
- Niet alle codes zijn gevonden (mijnschacht)
- Er zijn in de lockers kledingstukken gewisseld waarbij kledingstukken die veel aanwezig waren (bvb blauwe broek) zijn gewisseld voor foute kledingstukken waarvan er maar enkele hingen (bvb witte bh)

Eens, met twee kleine kantekeningen:

- De 13 codes van TherMOLmeter omvat 1 kledingstuk waarvan we niet kunnen zien bij welke code het hoort. Het zou dus kunnen dat er werkelijk 12 codes zijn. Als er wel 13 codes waren, dan lijkt het erop dat 785 niet gepakt is.
- Er is een derde mogelijkheid: dat iemand kledingstukken die aan het begin al terecht hoog hingen naar beneden heeft gehaald. Renee is eigenlijk de enige die daartoe gelegenheid had.

Daarbij opgeteld dat de montage weer a-chronologisch is , waarbij shots van het begin, in het midden of aan het eind zijn gezet om Splinter / Charlotte verdachter te maken, zo komt het op mij over...
80 kledingstukken te weinig omhoog wil wat mij betreft zeggen: te weinig codes...

Dat is inderdaad een van de mogelijke verklaringen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #70 Gepost op: 15-02-2021, 17:01:28 »
Ik kreeg de indruk dat de codes bij de porto achtergelaten werden door zowel Charlotte als door Rocky.
Marije heeft  een stapel in haar hand en als ze wegloopt ligt er een stapel op de grond. Misschien dat iemand ze duidelijker of scherper kan krijgen maar volgens mij is dit het aantal codes dat is doorgegeven.
Tenzij de mol codes heeft meegenomen......

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #71 Gepost op: 15-02-2021, 17:21:47 »
Ik kreeg de indruk dat de codes bij de porto achtergelaten werden door zowel Charlotte als door Rocky.
Marije heeft  een stapel in haar hand en als ze wegloopt ligt er een stapel op de grond. Misschien dat iemand ze duidelijker of scherper kan krijgen maar volgens mij is dit het aantal codes dat is doorgegeven.
Tenzij de mol codes heeft meegenomen......

Ik tel er 12 (vooral op het tweede plaatje), maar het is lastig te zien. Ik sluit niet uit dat het 13 is, maar niet veel meer dan dat. Als dit echt het hele stapeltje is dan hebben we alle codes of bijna alle codes in de uitzending gezien.

Omdat er uiteindelijk 10 kledingstukken boven komen en omdat er twee codes niet gevonden lijken (1199/1191, 099/660), suggereert dit dat de beelden aardig lijken te kloppen.

Dat zou betekenen dat er de volgende verklaringen overblijven voor het hoge aantal 'onterecht laag':
- niet alle codes zijn gevonden in de mijnschacht.
- er zijn in de lockers kledingstukken gewisseld waarbij kledingstukken die veel aanwezig waren (bvb blauwe broek) zijn gewisseld voor foute kledingstukken waarvan er maar enkele hingen (bvb witte bh)
- iemand kledingstukken die aan het begin al terecht hoog hingen naar beneden heeft gehaald. Renee is eigenlijk de enige die daartoe gelegenheid had.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #72 Gepost op: 15-02-2021, 18:15:32 »
Charlotte geeft de eerste 3 codes door zonder plaatje: 394 , 789, en de foute code 1191
Vervolgens geeft ze nog eens 5 codes door. Het lijkt erop dat ze 5 plaatjes in haar hand heeft. 114, 326, 328, 950, 955
Ze loopt terug en telt in aanwezigheid van Marije en Rocky 11 codes.
Marije geeft aan dat dat niet klopt als het 50 euro per kledingstuk is. Volgens haar moeten er meer plaatjes zijn. Charlotte praat er snel overheen en geeft aan dat het bij de lockers niet opschiet. Ze geeft nogmaals 328 door en de onbekende 785 ( later pakt ze een zwart t-shirt uit 74?
Als  Rocky het doorgeven van de codes overneemt noemt ze vrijwel alleen codes die al geweest zijn.
394, 344, 394, 328,326,950,955. Marije vindt nog 99 en 1109 deze geeft Rocky ook door.
 
Foto 1 Charlotte telt 11 plaatjes of zijn het er meer?
Foto 2 De codes die Rocky in haar hand heeft als ze het overneemt van Charlotte
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 18:18:58 door Moedermol »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #73 Gepost op: 15-02-2021, 18:20:45 »
Klopt, dat heb ik in een latere post ook gezegd. Maar het lijkt me riskant om dat op grote schaal te doen. (En het moet meerdere keren gebeurd zijn om het verschil te verklaren.)

Zo riskant lijkt dat me niet. Er is niemand in de buurt en je kan de schuld makkelijk geven aan de mijners alsof ze te weinig en verkeerde codes hebben doorgegeven. Vond die witte beha een heel opvallend moment. Zag steeds geen beha hangen in de zaal. En vrouwelijke mijners zouden nooit hun beha achterlaten bij het omkleden, net als dat je je onderbroek niet uit doet.

We zien dat Splinter over de 99 begint, daarmee de aandacht leggend op verkeerde codes. En frappant dat het programma wel heel uitdrukkelijk de verkeerde code van Charlotte laat zien en aandacht vestigt op 099/660 (in de mijn en later in het natafelen), laat zien dat er twijfel is in de kledingzaal zoals of het roze truitje hetzelfde is als een roze t-shirtje. Het leidt af van wat we niet goed zien, of de kleding uit de gevonden lockers komt.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #74 Gepost op: 15-02-2021, 18:44:57 »
Er wordt inderdaad heel erg de nadruk gelegd dat het bij de mijnschacht fout zou gelopen zijn. Ook dat Marije zegt dat er veel meer plaatjes moeten zijn, want dat het niet klopt.
Ik denk niet dat er meer plaatjes gevonden waren, het zou nogal verdacht overkomen dat er 25 plaatjes waren gevonden, en er maar 10 kledingstukken liggen. Er kan een code ontbreken, maar geen 15. Er wordt later ook geen gewag gemaakt van te weinig kledij. Dus niemand vond dat verdacht.
Hetgeen bij Renée kan gebeurd zijn, is dat ze veel kleding heeft laten zakken die al boven hing en dus fout waren.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #75 Gepost op: 15-02-2021, 19:19:05 »
Klopt, dat heb ik in een latere post ook gezegd. Maar het lijkt me riskant om dat op grote schaal te doen. (En het moet meerdere keren gebeurd zijn om het verschil te verklaren.)

- Er is een derde mogelijkheid: dat iemand kledingstukken die aan het begin al terecht hoog hingen naar beneden heeft gehaald. Renee is eigenlijk de enige die daartoe gelegenheid had.
Ik ben het nu eens met cinner eens :). Want hoe kun je het nou riskant vinden om met 1 verkeerd doorgegeven code of met 1 code die goed is doorgegeven maar niet goed is verwerkt, een X aantal kledingstukken laag te houden. En tegelijkertijd het wel een serieuze optie vinden dat Renée dat X aantal kledingstukken stuk voor stuk omlaag takelt, terwijl ze elk moment betrapt kan worden door Splinter.
EDIT: ook als je dit 'op grote schaal' (dus 3 keer of 4 keer) zou doen, wordt het nog niet riskant volgens mij. Terwijl Renée dan heel erg aan de bak moet, want die moet dan 3X of 4X kledingstukken omlaag halen. Ik zie dat laatste echt niet gebeuren, zonder dat het opvalt.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 19:33:08 door Molest »

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #76 Gepost op: 15-02-2021, 20:31:33 »
Er waren volgens de uiteenzetting van thermolmeter, en na zelf terug te kijken 13 codes doorgegeven waarvan 2 fout. Er lagen 10 kledingstukken op de grond. Dus er is nog 1 code waaruit geen kledingstuk is gekomen. Als Splinter kleding heeft verduisterd heeft hij dat gedaan door te wisselen met foute kleding. Er zijn 22 foute kledingstukken omhoog gehesen, 48 zijn correct blijven hangen. Maar nog eens 82 zijn onterecht blijven hangen.
Dat kan betekenen dat:
- Niet alle codes zijn gevonden (mijnschacht)
- Er zijn in de lockers kledingstukken gewisseld waarbij kledingstukken die veel aanwezig waren (bvb blauwe broek) zijn gewisseld voor foute kledingstukken waarvan er maar enkele hingen (bvb witte bh)
Nog even toevoegen dat het al dan niet op beeld zien dat er effectief een witte bh uit een kast komt niet betekent dat die al niet kan gewisseld zijn.
Zie S18, waar Jan het juiste bordje pakt in beeld, bij de onthulling zagen we dat hij dat gewoon terughing en het foute nam.

Zo zat ik ook te denken en volgens mij is het het meest makkelijke om twee kledingstukken uit twee lockers met elkaar te verwisselen. Al helemaal als je er alleen staat en niemand je kan controleren.

Je kan namelijk aan de anderen aantonen dat je daadwerkelijk de goede lockers met de goede nummers hebt leeggehaald. Dat je even daarvoor kleding hebt verwisseld met kleding uit een locker ernaast die niet goed is, dat zal niemand weten.

Als je molt bij het omhoog halen val je veel meer op lijkt me. Er liggen een stuk of 10 kledingstukken op de grond die omhoog gehaald moeten worden. Dan valt het op als je ipv roze truitjes opeens groene truitjes omhoog gaat halen. De controleerbaarheid is hoger.

Ik denk dat Splinter gewoon wat kleding uit de lockers heeft verwisseld.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #77 Gepost op: 15-02-2021, 21:42:59 »
Ik ben het nu eens met cinner eens :). Want hoe kun je het nou riskant vinden om met 1 verkeerd doorgegeven code of met 1 code die goed is doorgegeven maar niet goed is verwerkt, een X aantal kledingstukken laag te houden. En tegelijkertijd het wel een serieuze optie vinden dat Renée dat X aantal kledingstukken stuk voor stuk omlaag takelt, terwijl ze elk moment betrapt kan worden door Splinter.
EDIT: ook als je dit 'op grote schaal' (dus 3 keer of 4 keer) zou doen, wordt het nog niet riskant volgens mij. Terwijl Renée dan heel erg aan de bak moet, want die moet dan 3X of 4X kledingstukken omlaag halen. Ik zie dat laatste echt niet gebeuren, zonder dat het opvalt.

Jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Het was misschien te veel een doelredenering. De mogelijke molactie van Splinter is bij nader inzien niet zo riskant en mijn mogelijke molactie van Renee is bij nader inzien best riskant.

Vanuit Splinters positie kon hij:
- kledingstukken verwisselen. Zoals gezegd kan dat de 22 onterecht hoog verklaren en een bijbehorend nummer onterecht laag. Dat bijbehorende nummer kan hoger zijn dan 22, bijvoorbeeld als hij veel voorkomende goede kledingstukken heeft vervangen door weinig voorkomende foute kledingstukken.
- bij foute codes kan hij gewoon zijn best doen. De lockers van de 2 codes die aantoonbaar fout zijn lijken niet gevonden te zijn, dus dat zorgt voor onterecht laag maar niet onterecht hoog.
- hij kon goede kledingstukken vinden en wegmoffelen. De stills lijken erop te wijzen dat er 12 of 13 codes gevonden zijn, wat overeenkomt met het overzicht van TherMOLmeter. Er zijn 10 kledingstukken boven gespot. (Heeft iemand al gecheckt of dat ook de 10 zijn die in het overzicht van TherMOLmeter staan?) Het lijkt er dus op dat dit niet gebeurd is.

Ik blijf erbij dat ik het lastig vind om met de combinatie van die drie punten tot 82 te komen.

Zo zat ik ook te denken en volgens mij is het het meest makkelijke om twee kledingstukken uit twee lockers met elkaar te verwisselen. Al helemaal als je er alleen staat en niemand je kan controleren.

Ik denk dat Splinter gewoon wat kleding uit de lockers heeft verwisseld.

Ik ben het eens dat dat de meest voor de hand liggende molactie van Splinter is. Maar zoals hierboven al gezegd: verwisselen leidt in de zaal tot onterecht laag én onterecht hoog. Omdat er maar 22 onterecht hoog waren zou je een soortgelijk getal onterecht laag verwachten. In werkelijkheid was onterecht laag 82, dus dat behoeft nog enige verklaring.

Maar goed, we gaan in cirkels. Ik denk dat de volgende stappen zijn: (1) controleren dat de 10 kledingstukken die boven uitgestald zijn de 10 kledingstukken zijn die ook in het overzicht van TherMOLmeter voorkomen, (2) shots van de zaal bekijken om te zien of die 10 kledingstukken zeldzaam in de zaal lijken (wat het geval zou kunnen zijn bij mogelijke molactie bij lockers), (3) shots van de zaal bekijken of er kledingstukken zijn die naar beneden zijn gehaald (mogelijke molactie Renee) en (4) shots van de zaal bekijken of er überhaupt veel variatie lijkt in hoe vaak elk kledingstuk voorkomt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #78 Gepost op: 15-02-2021, 21:52:08 »
Mee eens! We moeten gaan kijken naar wat er te zien is. Volgens mij is Moedermol daar al mee begonnen.
Ik blijf erbij dat ik het lastig vind om met de combinatie van die drie punten tot 82 te komen.
Als het niet met die drie punten verklaard kan worden, dat is er denk ik nog een vierde punt: en dat is dat er codes kunnen zijn achtergehouden door de mijnwerkers.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #79 Gepost op: 15-02-2021, 22:47:51 »
De kledingstukken die gepakt zijn en die  we zien op de stills van mij hierboven zijn:

paarse trui lange mouw   Renée       
witte trui lange mouw      Splinter
witte jas                             Splinter
rose ts                                Splinter 
blauwe korte broek         Splinter
rood shirt                           Splinter
witte bh                             Splinter
rode driekwart broek      Splinter
zwart t-shirt                      Charlotte
rose trui lange mouw     Splinter

Mij viel op dat er veel (jeans) blauw en zwart in de zaal hing.