Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20301 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #60 Gepost op: 13-02-2021, 23:06:03 »
Mollie85, ik begrijp deze reactie helemaal en dank voor de steun. Helaas ben ik inmiddels gewend aan de manier van reageren en doe ik het af als 'pure interessantdoenerij' om met de woorden van Michmol zelf te spreken.

Wat fijn dat jullie elkaar gevonden hebben.

Als iemand die zich beroepsmatig met taal bezighoudt, erger ik me - wellicht meer dan de gemiddelde forummer, en dat werkt hier duidelijk in mijn nadeel - aan onwaarheden die met grote stelligheid gebracht worden en dan gestoeld blijken te zijn op een vage herinnering aan een leraar op de middelbare school.
Woosie down?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #61 Gepost op: 13-02-2021, 23:06:46 »
Zo jammer dat JP van Lingo niet meer bij de crew van Widm zit, die had hier achteraf een mooie talige uiteenzetting over kunnen geven :P

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #62 Gepost op: 13-02-2021, 23:10:11 »
Wat fijn dat jullie elkaar gevonden hebben.

Als iemand die zich beroepsmatig met taal bezighoudt, erger ik me - wellicht meer dan de gemiddelde forummer, en dat werkt hier duidelijk in mijn nadeel - aan onwaarheden die met grote stelligheid gebracht worden en dan gestoeld blijken te zijn op een vage herinnering aan een leraar op de middelbare school.

Vreemd dat dit nu de reactie is, want dat gaat volledig voorbij aan het bericht dat je quote. Ik heb immers niks gezegd over welke herinnering aan school dan ook. Ik stel alleen vast dat de opdracht is om taalkundig correcte zinnen te maken en niet inhoudelijk kloppende zinnen.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #63 Gepost op: 13-02-2021, 23:11:50 »
Tja, in 2008 is zelfs 'Maar ik zie die mol en het dorp saboteert' goedgekeurd. Was ook niet heul mooi. Maargoed, andere tijden, andere keuzes.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #64 Gepost op: 13-02-2021, 23:13:02 »
Iemand nog mooie hints gezien ipv alleen inhoudelijk over de zinnen discussiëren? Nog offense..

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #65 Gepost op: 13-02-2021, 23:13:07 »
Grappig hoe er in discussie gegaan wordt over taal met iemand die schrijver is van beroep  ::rofl::

Ze hanteerden in ieder geval iets strengere regels als het seizoen waar ze ook n zin moesten vormen.. met bordjes op hun lichaam en handboeien.
2005?
Die zin sloeg toen nergens op kan ik me herinneren

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #66 Gepost op: 13-02-2021, 23:13:25 »
Vreemd dat dit nu de reactie is, want dat gaat volledig voorbij aan het bericht dat je quote. Ik heb immers niks gezegd over welke herinnering aan school dan ook. Ik stel alleen vast dat de opdracht is om taalkundig correcte zinnen te maken en niet inhoudelijk kloppende zinnen.

Nu jij en mollie85 elkaar in de armen gesloten hebben, reageerde ik voor het gemak op jullie gezamenlijke reacties. Jullie beider stelling dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen klopte simpelweg niet, en dat heb ik met een link onderbouwd, die vervolgens in reactie op een bericht van mij herhaald werd. Dat irriteerde me.

Jouw vaststelling klopt ook niet, anders was niet slechts die ene zin goedgekeurd.
Woosie down?

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #67 Gepost op: 13-02-2021, 23:18:06 »
Het kan voorkennis zijn, dat je een zin bedenkt met "met" en dan kandidaten daarnaar laat zoeken, terwijl je weet dat dat woord er niet is.
Lekker tijdrekken en "Rocky is een afvaller met een rood scherm" moest op het laatste moment worden aangepast naar " De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm"

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #68 Gepost op: 13-02-2021, 23:19:18 »
Ja inderdaad. Vraag me
Ook af wie de zinnen later weer heeft aangepast, in eerste instantie leken ze beter. Morgen ff terug kijken!



Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #69 Gepost op: 13-02-2021, 23:35:39 »
Nu jij en mollie85 elkaar in de armen gesloten hebben, reageerde ik voor het gemak op jullie gezamenlijke reacties. Jullie beider stelling dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen klopte simpelweg niet, en dat heb ik met een link onderbouwd, die vervolgens in reactie op een bericht van mij herhaald werd. Dat irriteerde me.

Jouw vaststelling klopt ook niet, anders was niet slechts die ene zin goedgekeurd.

Ik sla de (wederom) kinderachtige opening van je post verder over en zal nogmaals inhoudelijk reageren, waar mijn hypothese op gestoeld is.

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is.
> Deze klopt.

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
>Rocky moet tussen komma's.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
>Dit klopt taalkundig helemaal niet. Kloppend zou iets zijn als 'Charlotte is de volgende pot of anders het (volgende) scherm'

Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut
>Of een zin nu wel of niet mag beginnen met maar, daar komen we blijkbaar niet uit. Duidelijk is dat deze niet correct is, want deze zin bestaat slechts uit 5 woorden en leverde dus, indien correct, 90 euro op.

Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
>Molkandidaat is een woord.

Inhoudelijke incorrectheid kan niet leidend zijn, enerzijds is dit duidelijk gezegd in de opdrschtbeschrijving. Anderzijds zou inhoudelijk bv. de zin Marije is de mol fout gerekend moeten worden.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #70 Gepost op: 13-02-2021, 23:38:18 »
Zullen we dit laten voor wat het is lieve mensen?
Anders krijgen we hier pagina’s vol met discussie terwijl het in mijn ogen niet zo relevant is. Het is zo besloten.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #71 Gepost op: 13-02-2021, 23:41:06 »
Ik sla de (wederom) kinderachtige opening van je post verder over en zal nogmaals inhoudelijk reageren, waar mijn hypothese op gestoeld is.

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is.
> Deze klopt.

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
>Rocky moet tussen komma's.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
>Dit klopt taalkundig helemaal niet. Kloppend zou iets zijn als 'Charlotte is de volgende pot of anders het (volgende) scherm'

Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut
>Of een zin nu wel of niet mag beginnen met maar, daar komen we blijkbaar niet uit. Duidelijk is dat deze niet correct is, want deze zin bestaat slechts uit 5 woorden en leverde dus, indien correct, 90 euro op.

Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
>Molkandidaat is een woord.

Inhoudelijke incorrectheid kan niet leidend zijn, enerzijds is dit duidelijk gezegd in de opdrschtbeschrijving. Anderzijds zou inhoudelijk bv. de zin Marije is de mol fout gerekend moeten worden.

Nogmaals: je kunt, desnoods in blijde samenwerking met getraumatiseerde lotgenoten, pagina na pagina volschrijven over dat de kandidaten ontzettend oneerlijk behandeld zijn door een hardvochtige jury. Ik volsta met de constatering dat er slechts één zin is goedgekeurd, en dat er enkel met (of aan) die ene zin geld is verdiend. En dat moet dus wel zin 1 zijn. Alles wat je daar verder over zegt is ruis.

Aanvulling: Ik vertolk graag de echo van Rozz75.
Woosie down?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #72 Gepost op: 13-02-2021, 23:43:16 »
Ik vond de jury ook wel een beetje onnodig streng. Een zin beginnen met "maar" wordt vaak afgeraden in academische contexten, maar het klopt absoluut ;D En een zin afkeuren omdat er komma's tussen moesten vind ik ook nogal flauw.

Verder wel een leuke opdracht! :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline tommiiee

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #73 Gepost op: 13-02-2021, 23:49:21 »
Heeft iemand de naam van Splinter als woord gezien? Alle andere kandidaten zijn gebruikt in de zinnen. Kan dit een "aanwijzing" zijn zoals de aflevering heette? Mol kwam namelijk wel een aantal keer voor.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #74 Gepost op: 13-02-2021, 23:57:54 »
Ik sla de (wederom) kinderachtige opening van je post verder over en zal nogmaals inhoudelijk reageren, waar mijn hypothese op gestoeld is.

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is.
> Deze klopt.

Zin 2: De afvaller, Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.
>Rocky moet tussen komma's.

Zin 3: Charlotte is de volgende pot, anders scherm.
>Dit klopt taalkundig helemaal niet. Kloppend zou iets zijn als 'Charlotte is de volgende pot of anders het (volgende) scherm'

Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut
>Of een zin nu wel of niet mag beginnen met maar, daar komen we blijkbaar niet uit. Duidelijk is dat deze niet correct is, want deze zin bestaat slechts uit 5 woorden en leverde dus, indien correct, 90 euro op.

Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
>Molkandidaat is een woord.

Inhoudelijke incorrectheid kan niet leidend zijn, enerzijds is dit duidelijk gezegd in de opdrschtbeschrijving. Anderzijds zou inhoudelijk bv. de zin Marije is de mol fout gerekend moeten worden.

Zin 2 lijkt me een zin die in de theoretische taalkunde - voor wie daar iets van weet - met een # aangegeven wordt: grammaticaal correct, maar geen zinnige betekenis. Dat geldt zowel voor de variant met als voor die zonder komma: beide varianten hebben dezelfde grammaticaliteitswaarde en betekenis (de zin 'De afvaller, Rocky, ...' betekent precies hetzelfde als de zin 'De afvaller Rocky...', alleen wordt bij het uitspreken van de variant met komma's meer de nadruk op 'Rocky' gelegd). Als het puur om de grammaticaliteit van de zinnen gaat zou ik deze zin goed gerekend hebben.

'Maar het seizoen klopt absoluut' lijkt me ook meer om semantische/logische redenen afgekeurd te zijn dan om grammaticale redenen. Grammaticaal klopt die zin namelijk, hoe stilistisch lelijk en veel te informeel sommigen het ook mogen vinden.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 00:07:38 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #75 Gepost op: 14-02-2021, 00:01:43 »
Heeft iemand de naam van Splinter als woord gezien? Alle andere kandidaten zijn gebruikt in de zinnen. Kan dit een "aanwijzing" zijn zoals de aflevering heette? Mol kwam namelijk wel een aantal keer voor.

Nee niet gezien ;-)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2021, 00:34:10 »
Was mij ook opgevallen, geen Splinter, wel mol  ;D

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #77 Gepost op: 14-02-2021, 00:44:29 »
Zin 2 lijkt me een zin die in de theoretische taalkunde - voor wie daar iets van weet - met een # aangegeven wordt: grammaticaal correct, maar geen zinnige betekenis. Dat geldt zowel voor de variant met als voor die zonder komma: beide varianten hebben dezelfde grammaticaliteitswaarde en betekenis (de zin 'De afvaller, Rocky, ...' betekent precies hetzelfde als de zin 'De afvaller Rocky...', alleen wordt bij het uitspreken van de variant met komma's meer de nadruk op 'Rocky' gelegd). Als het puur om de grammaticaliteit van de zinnen gaat zou ik deze zin goed gerekend hebben.

'Maar het seizoen klopt absoluut' lijkt me ook meer om semantische/logische redenen afgekeurd te zijn dan om grammaticale redenen. Grammaticaal klopt die zin namelijk, hoe stilistisch lelijk en veel te informeel sommigen het ook mogen vinden.
Ja, dat is ook een optie, dat zinnen ook zijn beoordeeld op semantiek. Maar dat hadden ze dan wel iets duidelijker mogen zeggen vind ik. Ik ging er zelf vanuit dat de zinnen alleen grammaticaal hoefden te kloppen, en ik denk de kandidaten ook.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #78 Gepost op: 14-02-2021, 01:03:27 »
Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
>Molkandidaat is een woord.

Zou een kleine verandering wel goed zijn geweest denk je?
De mol Renée lijkt kandidaat
?

Of: Mol Renée lijkt de kandidaat

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #79 Gepost op: 14-02-2021, 06:22:25 »
Splinter start verdacht. Van elke te vormen zin de te gebruiken woorden geven aan mensen in het veld, was volkomen nutteloos. Zelf het veld in rennen en aanmoedigen allerlei lidwoorden, onderwerpen mee te nemen is direct risico nemen met teveel woorden op gescheept te zitten of foute zinnen te maken (omdat je lidwoorden er tussen wil passen). Charlotte de boel over laten nemen is voor een mol weer erg handig, ineens zijn slechte zinnen een gezamenlijke verantwoordelijkheid of haar verantwoordelijkheid, want voor een creatief auteur weet hij weinig zinnen te bedenken. Dat hij niet ziet dat vier zinnen niet kloppen is redelijk absurd. Charlotte is journaliste en in de journalistiek worden wel vaker onmogelijke zinnen gebruikt. Splinter is auteur en zou moeten zien dat de zinnen afgekeurd zullen worden. Dat is ook wat hij in zijn biecht wel laat doorschemeren.

Meest opvallende, elke naam van kandidaten ligt in het zicht en hij moedigt aan om ze allemaal mee te nemen. De naam Splinter is nergens te bekennen. Het is iets wat in eerdere afleveringen ook aan de hand lijkt te zijn als Splinter als penningmeester de groep mag verdelen. Hij deelt anderen in, niet zichzelf. In de escaperoom stond Splinter op het scherm als enige rechts en de anderen links.

Charlotte eveneens verdacht. Ze manoeuvreert zich (terug) op de betere sleutelpositie. Maakt onmogelijke zinnen. Tegelijkertijd doet ze tenminste iets en maant ze mensen niet om zomaar van alles mee te nemen maar laat naar specifieke woorden zoeken. Hoewel als ze de mol is ze zal weten dat 'met' nooit gevonden zal worden.

Renée en Rocky doen het volgens mij prima. Het mogelijk niet vinden van het woord 'met' terwijl het er wel was, is geen beste molactie te noemen.

Typisch dat helemaal niemand er op komt vier zinnen correct neer te leggen en wat over is in de vijfde zin te grabbel te gooien. Dan was er in elk geval meer verdiend.

Overigens werd niet zo specifiek gezegd dat de zinnen inhoudelijk niet hoefden te kloppen. Er werd gezegd dat ze niet waar hoeven te zijn. Marije is de mol is niet waar maar verder juist. Rocky is een rood scherm is niet waar maar ook onjuist, een mens is geen rood scherm maar krijgt hooguit een rood scherm. Zou je willen hinten dat een rood scherm een naam gegeven wordt, dan had het er moeten staan als 'een rood scherm heet Rocky' of 'een rood scherm noemt de mol Rocky' of iets dergelijks.