Auteur Topic: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?  (gelezen 3589 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Gepost op: 17-02-2021, 12:00:09 »
Aan welke criteria vinden jullie dat een Mol moet voldoen?
Slim
Sluw
Meedogenloos
Het spel hard spelen
Chaos creëren
Onontdekt blijven
Brutaal
Subtiel
Hints weggeven, bv bloemen bij Margriet, Vissen bij Susan, kledingstijl of kleur, dat soort dingen.
Meelopen met mening/gedrag van anderen.
Provoceren

Graag aanvullen.

Wat is het ideale Moltype?
Bv Jan Versteegh? Of Jon van Eerd? Of Rob Dekay? Of Milouska Meulens?

Het zou leuk zijn als wij uit alle meningen samen een soort ideaal Moltype zouden kunnen distilleren (als dat al mogelijk is) en dan Renée, Splinter, Rocky en Charlotte langs die meetlat leggen.

Er zijn Molloten die hun idee of mening te vuur en te zwaard verdedigen (niets op tegen hoor) en het gedrag van hun uitverkorene in een opdracht aanpassen aan die persoon.
Ik heb die neiging ook, maar probeer open te staan voor alles wat naar iemand anders wijst om dan door te vergelijken bij de enige echte Mol aan te komen.
Zelf vind ik een type Mol zoals Jan Versteegh een hele goede. Lekker brutaal en recht in je gezicht. Het duurde lang voordat men hem ging verdenken.
Milouska was ook een hele goede, naar mijn idee.

Ben benieuwd naar jullie reacties!




« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 12:10:27 door Heinz, Reden: apart topic van gemaakt »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2021, 12:22:21 »
Graag aanvullen.
Subtiel of brutaal, wat alle types Mol gemeenschappelijk zullen hebben is denk ik anderen de schuld geven/verdacht maken. Rocky zou wat dat betreft een uitzonderlijke Mol zijn. Die houdt regelmatig mensen de hand boven het hoofd.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2021, 14:27:18 »
Wat ik veel meer zou willen zien, is dat de mol bij voorbaat uitgebreide voorkennis heeft over (de psyche van) de kandidaten, zodat hij/zij op subtiele manieren anderen tot bepaald gedrag kan verleiden (of 'dwingen') dat nadelig is voor de pot.
Woosie down?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2021, 14:35:17 »
Ik vind het mooie nu juist dat elke mol anders is en anders speelt. Wat heel goed bij de ene mol past, past weer minder goed bij de andere mol. In het algemeen vind ik wel dat de mol onpartijdig moet zijn (dus niet doelbewust een kandidaat een voordeel of nadeel geeft, denk aan Art die een joker kreeg van de mol). Ook vind ik het fijn als de mol zelf acties uithaalt ipv profiteert van de acties van anderen (Merel hoefde nauwelijks te mollen omdat alles toch al mis ging, niet heel sterk). De mol moet de groep kunnen bespelen, een leidersrol op zich kunnen én durven nemen binnen de groep. De mol staat niet aan de zijlijn maar begeeft zich zoveel mogelijk midden in de actie. Dit kan natuurlijk alleen als de mol ook sociaal gezien die rol toebedeeld krijgt (de mol moet dus ook een sociaal sterke speler zijn). De strategie van Milouska, je extreem veel dommer voordoen dan je bent, zal een mol tegenwoordig niet meer zo snel hanteren én is minder effectief omdat ze zich buiten de groep plaatste.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2021, 15:08:17 »
Ik heb niet echt een ideaal type voor ogen. Dennis Weening en Milouska Meulens vond ik allebei heel goed.

Waar ik moeite mee heb is een serie zonder hints (laatste twee series). Veel geld in de pot wat gecompenseerd moet worden met een soort veiling.

Die gezellige veredelde schoolreisjes vind ik ook zeer irritant.

Offline bmol

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2021, 15:13:38 »
Slim
Sluw
Sociaal
 ::pinokkio::
Splinter
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 15:15:11 door bmol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2021, 15:21:16 »
De ideale Mol is voor mij iemand met natuurlijk overwicht. Iemand die goed met iedereen op kan schieten. Iemand die aardig wordt gevonden. Iemand met een goed gevoel voor humor. Hij moet ook snel kunnen schakelen en improviseren. Een vlotte babbel hebben. Hij moet ook slim zijn. Hij is vooral NIET irritant (ene Rob). Hij moet stressbestendig zijn en goed kunnen liegen en lef hebben.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 15:23:13 door MartinJ »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #7 Gepost op: 17-02-2021, 15:38:00 »
Aan welke criteria vinden jullie dat een Mol moet voldoen?

Wat mij betreft maar één: Zoveel geld uit de pot houden.

Het zou erg saai worden als alle Mollen zouden voldoen aan een 'ideaaltype'. De meest interessante mollen zijn wat mij betreft juist diegenen, die in meer of minder mate afwijken van hun voorgangers.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #8 Gepost op: 17-02-2021, 15:52:26 »
De mol moet geld uit de pot houden, bij voorkeur zonder dat het opvalt. Eigenlijk ben ik van het principe: 'whatever works'. Veel verschillende types kunnen de mol zijn.

Maar er zijn wel wat patronen. Het helpt als de mol een karakter heeft waardoor de rest hem/haar al intuitief afschrijft als mol. Dat kan bijvoorbeeld door heel open en heel sympathiek te zijn, maar ook door naief (George, Dennis ook tot op zekere hoogte), erg gedreven (Jan) en/of niet al te slim (Milouska) over te komen. Dat hoeven ze niet echt te zijn (Milouska was bijvoorbeeld echt niet dom), maar vaak helpt het iets te spelen dat dichtbij jezelf blijft. Wat wel van belang is dat de mol het eigenlijk niets kan schelen wat de rest van hem denkt. De mol wil graag dat je hem onderschat en hem afschrijft, want daardoor krijgt hij meer ruimte om te saboteren.

Daarnaast moet de mol slim genoeg zijn om het spel goed te doorzien en zonder dat je het aan hem kan aflezen, op meerdere niveaus tegelijk kan denken.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #9 Gepost op: 17-02-2021, 19:17:18 »
Hou zelf ook van verschillende mollen juist en denk dat de programmamakers dat ook graag zien. Al moeten ze ook roeien met de riemen/kandidaten die ze hebben en blijft het een inschatting hoe goed het uit zal pakken.

Denk in elk geval dat handig is als mensen:
-  enigszins stressbestendig zijn,
- zich in het dagelijks leven niet erg conformeren aan de massa,
- creatieve denkers die out of the box kunnen denken,
- kunnen improviseren,
- kenmerken bezitten waardoor ze met verschillende type mensen makkelijk in de omgang zijn (humor of charme of handigheid etc),
- veel zelfvertrouwen en zelfwaarde hebben (je kan jezelf niet de hele tijd second guessen) plus een goot ego hebben.

Een aantal zaken zullen bij BNers meer dan gemiddeld voorkomen, anders waren ze niet bekend geworden. Enige levenservaring zal ook handig zijn, een naïef persoon zou het erg lastig hebben als mol.

Wat ik bij Jeroen erg leuk vond was zijn talent om mensen te beïnvloeden en ongemerkt te sturen en het gegeven dat hij ver voor en na de opname de rol van mol behield om de kijker voor de gek te houden. Hij had natuurlijk wel een groot voordeel. Door het eerdere seizoen had hij een goed beeld hoe de opnames en het spel verlopen en hij kon bestuderen hoe elke kandidaat zich in zijn of haar seizoen had gedragen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #10 Gepost op: 17-02-2021, 19:34:34 »
De mol moet geld uit de pot houden, bij voorkeur zonder dat het opvalt. Eigenlijk ben ik van het principe: 'whatever works'. Veel verschillende types kunnen de mol zijn.
Hier kan ik me ook wel in vinden ::jaja::

En als ik denk aan "de ideale mol" denk ik toch vooral aan Thomas. Ik hoor nog wel eens dat hij een slechte mol zou zijn geweest, omdat we hem hier snel door hadden. En ik vind hem ook zeker niet de beste mol ooit - misschien net aan top 5. Maar de reden dat we hem zo snel door hadden (naast de analyse van de duinopdracht) is volgens mij juist omdat hij perfect alles deed wat een mol moest doen. Hij was onopvallend, wist zichzelf vaak in goede posities te krijgen, waar hij precies de actie uitvoerde waarvan je zou verwachten dat de mol het zou doen, en werd vervolgens ook nog eens pas in de finale door 1 kandidaat verdacht. Hij deed precies alles volgens het molboekje ;D

Maar of perfect mollen ook een leuke mol oplevert is een ander verhaal. Over het algemeen houden mensen vooral van een brutale mol met leuke beelden achteraf. Een mol die af en toe foutjes maakt is dan misschien wel beter dan iemand die exact aan het ideaaltype van een mol voldoet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #11 Gepost op: 17-02-2021, 20:36:51 »
Goede kleding. Splinter de mol dus.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2021, 20:46:14 »
Wat denk ik ook heel belangrijk is, is dat je er als mol oprecht van geniet. Als je het heel leuk vind om een gewaagde actie uit te voeren, dan maakt het dat meteen iets minder spannend. Dat maakt alles veel makkelijker, of het nou saboteren of liegen is. En dat draagt enorm bij aan de gewaagdheid van het mollen. Jeroen vond het heerlijk om iedereen voor de gek te houden en was zelfs bij het langslopen niet zenuwachtig. Ook Merel genoot absoluut van haar rol en heeft wat enorme risico's genomen. Oppermollen George, Dennis en Jan hoef ik natuurlijk niet uit te leggen.

Zet dat tegenover een Anne-Marie of Susan, die veel zenuwachtiger waren, hebben we toch een stuk minder gewaagde acties gezien. Als je je als mol enorm eenzaam voelt, dan wordt het ook gewoon erg lastig.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2021, 21:10:27 »
De regisseur moet er ook iets in zien. Combinatie van lokatie, beroep van de kandidaat, sluit de kandidaat aan op de voorraad bedachte opdrachten.
En inderdaad of ze er plezier in hebben. Rocky en Splinter vind ik dit seizoen goed passen. Zijn allebei ook zelfverzekerder geworden gedurende het spel.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #14 Gepost op: 17-02-2021, 23:42:56 »
Een warme sociale intrigant, een manipulatieve teamspeler, charmante knuffelige einselgänger, grote vriendelijke inhalige reus, irritant vrijgevige fanatiekeling, zuigend slimme naieveling, sluwe intellectuele chaoot, onschuldig klein giftig muurbloempje, autistische verbinder, autoritaire gezelligheidsdrinker ... Als er maar iets onverklaarbaars dubbels in het karakter zit wat je de eerste 5/6/7 afleveringen absoluut niet kunt plaatsen tot langzaam het besef indaalt...  Wel eentje met lef, die vooral inhakt op het zelfvertrouwen van de kandidaten.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #15 Gepost op: 18-02-2021, 00:57:53 »
Dat is al een hele gevarieerde lijst van wensen/eisen geworden waar een Mol aan zou moeten voldoen.

Molest: Subtiel of brutaal, anderen de schuld geven.
Michmol: Vindt dat de Mol meer voorkennis over psyche en karakter van de a.s. kandidaten zou moeten hebben.
Joligmolitje: Een onpartijdige Mol als er jokers kunnen worden verdeeld. Mol moet een leidersrol hebben.
Mol F13: Zou graag hints zien
Bmol: Slim, sociaal
Martin J: Natuurlijk overwicht, humor, sociaal, flexibel, slim, stressbestendig, kunnen liegen.
Molecula: Zoveel mogelijk geld uit de pot spelen. Afwijkend gedrag gewenst.
Zegt er is geen ideaal Moltype.
Leendert: Geld uit de pot spelen en whatever works. Karakter waardoor men denkt dat dat de Mol niet kan zijn. Open, sympathiek, gedreven, wil onderschat worden, slim, pokerface.
Cinner: Beetje een loner, stressbestendig, creatief, kunnen improviseren, met zelfvertrouwen, aanpassingsvermogen.Kunnen variëren.
Starlight: Geld uit de pot houden.
Sanmol: Goede kleding.
BRTDM: Iemand die geniet van het spel.
Foxhunter: Mol moet passen in de opdrachten die bedacht zijn.
Mollem: Alle eigenschappen die nodig zijn om t/m afl. 7 niet ontdekt te worden. Lef.
Gadoesja: Conditie.

Voorlopige samenvatting:
Een Mol moet sociaal zijn, humor hebben en lef, slim en stressbestendig, flexibel, creatief zijn. Zich goed kunnen positioneren tijdens de opdrachten en wil onderschat worden. En geld uit de pot zien te houden.
Mollem zou graag een 007 zien. ::rofl::

Kunnen wij deze eigenschappen linken aan of Renée, of Rocky? of Charlotte of Splinter.
Wie van hen komt hier het dichtste bij?
Ik zelf zou zeggen Splinter.











Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #16 Gepost op: 18-02-2021, 05:33:37 »
Dat is al een hele gevarieerde lijst van wensen/eisen geworden waar een Mol aan zou moeten voldoen.

Molest: Subtiel of brutaal, anderen de schuld geven.
Michmol: Vindt dat de Mol meer voorkennis over psyche en karakter van de a.s. kandidaten zou moeten hebben.
Joligmolitje: Een onpartijdige Mol als er jokers kunnen worden verdeeld. Mol moet een leidersrol hebben.
Mol F13: Zou graag hints zien
Bmol: Slim, sociaal
Martin J: Natuurlijk overwicht, humor, sociaal, flexibel, slim, stressbestendig, kunnen liegen.
Molecula: Zoveel mogelijk geld uit de pot spelen. Afwijkend gedrag gewenst.
Zegt er is geen ideaal Moltype.
Leendert: Geld uit de pot spelen en whatever works. Karakter waardoor men denkt dat dat de Mol niet kan zijn. Open, sympathiek, gedreven, wil onderschat worden, slim, pokerface.
Cinner: Beetje een loner, stressbestendig, creatief, kunnen improviseren, met zelfvertrouwen, aanpassingsvermogen.Kunnen variëren.
Starlight: Geld uit de pot houden.
Sanmol: Goede kleding.
BRTDM: Iemand die geniet van het spel.
Foxhunter: Mol moet passen in de opdrachten die bedacht zijn.
Mollem: Alle eigenschappen die nodig zijn om t/m afl. 7 niet ontdekt te worden. Lef.
Gadoesja: Conditie.

Voorlopige samenvatting:
Een Mol moet sociaal zijn, humor hebben en lef, slim en stressbestendig, flexibel, creatief zijn. Zich goed kunnen positioneren tijdens de opdrachten en wil onderschat worden. En geld uit de pot zien te houden.
Mollem zou graag een 007 zien. ::rofl::

Kunnen wij deze eigenschappen linken aan of Renée, of Rocky? of Charlotte of Splinter.
Wie van hen komt hier het dichtste bij?
Ik zelf zou zeggen Splinter.

Ik bedoelde geen loner eigenlijk. Niet conformeren aan de massa in de zin dat de mol geen dertien in een dozijn persoonlijkheid heeft. Zoals bv Splinter zich niet conformeert wat betreft de kleding die hij draagt. Als de mol iets bijzonders heeft, is dat aantrekkelijk denk ik en dat maakt het werk van de mol makkelijker. Bovendien kan je je als mol verschuilen achter een beetje gekkigheid.

Denk ook dat Splinter er wel bij past maar dat is wel heel erg vooringenomen, ik zit tenslotte in de Splinter tunnel  ::rofl::

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #17 Gepost op: 18-02-2021, 18:39:21 »
Mol F13: Zou graag hints zien
Mijn naam is molE13.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #18 Gepost op: 19-02-2021, 13:31:59 »
Ik vind een mol 'goed' als er in de ontknopingsaflevering onverwachte acties hebben plaatsgevonden waarvan ik denk "gewaagd, tof, onverwachts!".

Bijvoorbeeld Klaas van Kruistum was voor mij een minder goede mol tot ik die gewaagde actie zag van de 1000 euro laten liggen bij die kist. Toen had ik toch weer dat wow-gevoel. :)

Kortom: een mol die risico durft te nemen en voor spectaculair beelden zorgt achter de rug van de andere kandidaten om, gewoon omdat het kan! Dat maakt de laatste aflevering ook leuker om naar te kijken. Leuker dan alleen molacties die je van mijlenver aan ziet komen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aan welke criteria moet een Mol voldoen?
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2021, 15:39:39 »
Starlight: Geld uit de pot houden.
Ik vind het wel grappig dat ik zeg dat ik het met iemand anders eens ben en het dan nog aanvul, en je dan bij de andere persoon wel een uitgebreide samenvatting doet en het bij mij inkort tot dit ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"