Auteur Topic: [Aflevering 9] - Kaarsrecht  (gelezen 13798 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #40 Gepost op: 28-02-2021, 01:00:19 »
Zijn vrouwen niet gewoon beter in het spel?
Naar aanleiding van een dergelijke opmerking in Trust Nobody heb ik dit uitgezocht, en daaruit blijkt dat er geen verschil is tussen de geslachten. Zie bijlage hieronder, waarin ik punten heb gegeven naar aanleiding van "hoeveelste afvaller". Dat levert een verhouding van 507 : 490 op. Omdat ik geen zin had om uit te zoeken of dat significant is, heb ik het vergeleken met 21 randomgegenereerde seizoenen, en daaruit bleek dat de randomseizoenen regelmatig grotere afwijkingen laten zien.

In een finale met 3 zou een finale met 3 dames 5/10 * 4/9 * 3/8 = 60/720 = 1/12 van de keren moeten voorkomen en een finale met 3 heren ook 1/12 van de keren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #41 Gepost op: 28-02-2021, 02:12:53 »
Mjaah... Die finaleaflevering is al nooit de beste van het seizoen, en deze staat op zichzelf ook niet bij de betere, wat mij betreft. Eerste opdracht zeker niet onaardig, misschien wat simpel. Daarna begon eigenlijk de terugblik al die je voor mij mag bewaren tot een stukje test en vooral volgende week. Er had meer in gezeten met de setting in de grot, liefst meer psychologisch spel.
Met het 'schuiven' van Renée werd wel al duidelijk welke kant het op zou gaan. Dan moet toch de gedachte met eerdere verdenkingen geweest zijn Charlotte als mogelijkheid te houden tot de finale en dankzij Splinter bleef Rocky verdacht genoeg. Dan was het toch veel eleganter geweest nu niet verliezer bekend te maken.

Of Rocky is toch de Mol en dan wordt het toch nog memorabel. Splinter moet dan wel vol op Renée gezeten hebben...

Zoals anderen ook gezegd hebben, vond ik de praatjes van Rik wel leuk zo. En over de locaties niets te klagen!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #42 Gepost op: 28-02-2021, 08:44:14 »
Aaaargh, die kaarsen vielen me toen op! Maar geen idee. Terwijl mijn Moeke kerstmenu's maakte met citroensap en dan konden wij als kind met kaarsen (heel spannend) ontdekken wat als volgt op het menu stond.

Wat leuk! ::trots::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #43 Gepost op: 28-02-2021, 08:50:12 »
Het is altijd een beetje een probleem om de finale interessant te maken, maar ik was deze keer voor grote delen van de aflevering verveeld.

De eerste opdracht was prima, maar daarna begon terugblik op terugblik. Bij alle terugblikken dacht ik: ‘ja, dat klopt, ik heb de vorige afleveringen ook gezien, kunnen we door?’ Ik had uitgekeken naar een link tussen de laatste opdracht en de opening van het seizoen maar het voelde een beetje als een anticlimax. De onthulling van Charlotte als verliezer kon je in de aflevering al aan voelen komen doordat Renee plots Rocky ging verdenken (zonder echte uitleg waarom). Ik keek de aflevering via uitzending gemist en ik moest constant de verleiding weerstaan om door te spoelen naar het einde. Toen de aflevering voorbij was had ik er spijt van dat ik niet gewoon had doorgespoeld.

Ik vond dit de slechtste aflevering van het seizoen en zelfs voor een finale één van de minder geslaagde pogingen. Jammer, want ik vond de rest van het seizoen qua opdrachten, spanning en presentatie wel erg goed.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #44 Gepost op: 28-02-2021, 09:02:41 »
De eerste opdracht was prima, maar daarna begon terugblik op terugblik. Bij alle terugblikken dacht ik: ‘ja, dat klopt, ik heb de vorige afleveringen ook gezien, kunnen we door?’

Maar heeft dat er niet een beetje mee te maken dat wij hier op het forum elke dag met WIDM bezig zijn, alles meerdere keren terugkijken en helemaal uitpluizen? Voor de kijker die alles maar één keer kijkt is zo'n terugblik denk ik een stuk leuker.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #45 Gepost op: 28-02-2021, 09:43:11 »
Naar aanleiding van een dergelijke opmerking in Trust Nobody heb ik dit uitgezocht, en daaruit blijkt dat er geen verschil is tussen de geslachten. Zie bijlage hieronder, waarin ik punten heb gegeven naar aanleiding van "hoeveelste afvaller". Dat levert een verhouding van 507 : 490 op. Omdat ik geen zin had om uit te zoeken of dat significant is, heb ik het vergeleken met 21 randomgegenereerde seizoenen, en daaruit bleek dat de randomseizoenen regelmatig grotere afwijkingen laten zien.

In een finale met 3 zou een finale met 3 dames 5/10 * 4/9 * 3/8 = 60/720 = 1/12 van de keren moeten voorkomen en een finale met 3 heren ook 1/12 van de keren.
Interessante statistieken!  :D

Zijn die randomgegenereerde seizoenen ook ergens terug te kijken?  ::love:: :P
...óf niet!

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #46 Gepost op: 28-02-2021, 11:13:13 »
Naar aanleiding van een dergelijke opmerking in Trust Nobody heb ik dit uitgezocht, en daaruit blijkt dat er geen verschil is tussen de geslachten. Zie bijlage hieronder, waarin ik punten heb gegeven naar aanleiding van "hoeveelste afvaller". Dat levert een verhouding van 507 : 490 op. Omdat ik geen zin had om uit te zoeken of dat significant is, heb ik het vergeleken met 21 randomgegenereerde seizoenen, en daaruit bleek dat de randomseizoenen regelmatig grotere afwijkingen laten zien.

In een finale met 3 zou een finale met 3 dames 5/10 * 4/9 * 3/8 = 60/720 = 1/12 van de keren moeten voorkomen en een finale met 3 heren ook 1/12 van de keren.

21 seizoenen is een te kleine steekproef. Dit noemen ze niet representatief. :)
Bovendien zijn er teveel factoren om een correlatie te kunnen aantonen tussen het geslacht en hoe de test wordt gemaakt. Bij de Mol België stonden er overigens wel een keer drie mannen in de finale. Overigens is geslacht Man/Vrouw ook een beetje dubieus aangezien niet iedereen zich classificeert tot één van deze twee.

Maargoed, terug on topic ;).
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021, 11:15:36 door Geel scherm »

Offline paulklooster

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #47 Gepost op: 28-02-2021, 11:36:38 »

Of Rocky is toch de Mol en dan wordt het toch nog memorabel. Splinter moet dan wel vol op Renée gezeten hebben...


Ben het hier niet mee eens. Een mol heeft twee taken: veel geld uit de pot houden en niet ontdekt worden. Rocky zou op punt één zwaar verzaakt hebben. Dat geldt overigens voor een deel ook voor Renee (bijvoorbeeld door de duimpjes als opdracht te noemen in om de tuin leiden)

Vind alles in het seizoen leuk, behalve hoe er gemold wordt. Vijfduizend uit de pot zonder tussenkomst van de mol, daarna nog eens tweeduizend. Talloze opdrachten waar heel weinig geld wordt verdiend, maar niet omdat de mol nou zo aan het mollen was (de tekenopdracht, zweefvliegopdracht).

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #48 Gepost op: 28-02-2021, 11:43:48 »
Ben het hier niet mee eens. Een mol heeft twee taken: veel geld uit de pot houden en niet ontdekt worden. Rocky zou op punt één zwaar verzaakt hebben. Dat geldt overigens voor een deel ook voor Renee (bijvoorbeeld door de duimpjes als opdracht te noemen in om de tuin leiden)

Vind alles in het seizoen leuk, behalve hoe er gemold wordt. Vijfduizend uit de pot zonder tussenkomst van de mol, daarna nog eens tweeduizend. Talloze opdrachten waar heel weinig geld wordt verdiend, maar niet omdat de mol nou zo aan het mollen was (de tekenopdracht, zweefvliegopdracht).

Toch is de geldpot lager dan ooit...
Vreemde constructie van opdrachten inderdaad. Als Renée de mol is heeft ze netto veel geld verdiend voor de pot maar wel een paar molacties. Als Rocky de mol is heeft ze netto het minste geld opgebracht, maar zitten haar molacties vooral in de bieding.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021, 11:45:26 door Geel scherm »

Offline paulklooster

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #49 Gepost op: 28-02-2021, 12:34:44 »
Toch is de geldpot lager dan ooit...
Vreemde constructie van opdrachten inderdaad. Als Renée de mol is heeft ze netto veel geld verdiend voor de pot maar wel een paar molacties. Als Rocky de mol is heeft ze netto het minste geld opgebracht, maar zitten haar molacties vooral in de bieding.

Zo zou de productie dat dan inderdaad verkopen. Maar die bieding van 5000 euro werd maar liefst door twee andere kandidaten ook gedaan. Zonder Rocky was dat geld ook weg.

De productie weet dat een lage pot spectaculair is en zorgt er dan ook voor dat die heel eenvoudig te bereiken is. Meer en meer doet de rol van de mol er minder toe. Ook Merel Westrik, de mol met de laagste pot ooit, had een stuk minder molacties dan andere mollen.

Het zou me overigens niets verbazen als er gaande het seizoen nog dingen worden veranderd. Dat geldbedragen voor opdrachten nog niet helemaal vast staan van te voren, maar naar gelang de pot gespekt is of niet nog kunnen worden aangepast. Misschien was de veiling wel heel anders ingestoken als pot een stuk lager stond op dat moment.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #50 Gepost op: 28-02-2021, 12:41:30 »
De productie weet dat een lage pot spectaculair is

Zouden er echt kijkers zijn die dat spectaculair vinden? Ik betwijfel het.

Offline paulklooster

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #51 Gepost op: 28-02-2021, 12:51:58 »
Zouden er echt kijkers zijn die dat spectaculair vinden? Ik betwijfel het.

De productie kon maar niet genoeg benadrukken hoe de pot van Merel de laagste pot ooit was. Men kijkt voor een spectaculaire mol en linkt dat aan een laag potbedrag. Je ziet ook duidelijk een dalende trend in de pothoogte over de jaren.

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #52 Gepost op: 28-02-2021, 12:54:24 »
(...) De onthulling van Charlotte als verliezer kon je in de aflevering al aan voelen komen (...)

Dat gevoel had ik inderdaad ook. Wat ik ook gek vond is dat er 0,0 emotie bij Rocky of Renée te bespeuren is, terwijl een van de twee nu weet dat ze winnaar is. En eigenlijk bij de afvaller ook niet. Wellicht wisten ze het al voor dat ze het gingen opnemen en zijn ze verteld door de regie geen emoties te tonen om het voor de kijker spannend te houden.

Best raar... in het stukje ervoor (aan tafel) zit trouwens ook de mol te liegen dat ie geen mol is. Zou dit dan geen echte executie zijn !?!?! Nou ja, ik zat (zit?) enorm in de C tunnel, dus het zal wel gewoon wensdenken van me zijn, hahaha

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #53 Gepost op: 28-02-2021, 13:04:56 »
De productie kon maar niet genoeg benadrukken hoe de pot van Merel de laagste pot ooit was. Men kijkt voor een spectaculaire mol en linkt dat aan een laag potbedrag. Je ziet ook duidelijk een dalende trend in de pothoogte over de jaren.

Dat doet "de productie" inderdaad maar ik denk dat ze daar een inschattingsfout maken. Dat de pot daalt zal ook wel met budget te maken hebben.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #54 Gepost op: 28-02-2021, 13:14:12 »
Dat doet "de productie" inderdaad maar ik denk dat ze daar een inschattingsfout maken. Dat de pot daalt zal ook wel met budget te maken hebben.
Dat argument dat de mol verantwoordelijk is voor de hoogte van de pot is inderdaad lachwekkend. Er is gewoon geld dat redelijkerwijs niet gewonnen kan worden, zoals bij de treinopdracht, de resterende afstand van dat 6 km lange pad te voet afleggen in een half uur (ofzo), het geld in de busopdracht en ga zo maar door. En dan zijn er nog alles of niets opdrachten die met een mol in je midden heel lastig te halen zijn, zoals de joker bij de zweefvliegtuigen of de gevangenisopdracht.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #55 Gepost op: 28-02-2021, 13:22:55 »
Ben het hier niet mee eens. Een mol heeft twee taken: veel geld uit de pot houden en niet ontdekt worden. Rocky zou op punt één zwaar verzaakt hebben. Dat geldt overigens voor een deel ook voor Renee (bijvoorbeeld door de duimpjes als opdracht te noemen in om de tuin leiden)

Vind alles in het seizoen leuk, behalve hoe er gemold wordt. Vijfduizend uit de pot zonder tussenkomst van de mol, daarna nog eens tweeduizend. Talloze opdrachten waar heel weinig geld wordt verdiend, maar niet omdat de mol nou zo aan het mollen was (de tekenopdracht, zweefvliegopdracht).

Ik wilde er niet te veel over uitweiden, ook niet om een al te negatief bericht te maken :P Eigenlijk wilde ik iets zeggen als met Rocky als Mol is het nog memorabel 'al heeft dat alsnog allerlei problemen'. Ik bedoelde vooral memorabel omdat ze dan maar beperkt verdacht werd en ze dan een interessante en eerlijke rol heeft gespeeld. Daar zouden inderdaad wel nog wat mooie acties tegenover moeten staan, en daar knelt het enorm. We kunnen het één en ander gemist hebben natuurlijk en dat het spel subtieler was, maar er lijken ook aardig wat misser. Het 'memorabel' slaat dan ook vooral op het verrassingseffect.

Overigens vind ik de introductie van Rocky aan het grote publiek leuk en ze heeft een goede babbel. Hoop haar nog vaker terug te zien  :D

Online Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2021, 13:46:03 »
Ik vond het een degelijke aflevering! Sowieso zijn de finale-afleveringen nooit enorm spectaculair. De eerste opdracht vond ik wel leuk, maar had in combinatie met moltainbiken in aflevering 1 veel leuker kunnen zijn. Moltainbiken zou dan extra diepgang krijgen door het extra geld dat te verdienen was naast het onthouden van alle informatie. Zonde dat deze 2 ideeën niet werden samengevoegd tot 1 opdracht., maar zeker ook geen grote ramp.

Opdracht 2 vond ik was prima. Zo'n laatste terugblik-opdracht vind ik eigenlijk wel leuk (ook al was het deze aflevering een beetje too much). Eerlijk gezegd had ik het ook hier net wat anders gedaan. Ik zou de individuele praatjes van Rik hebben gedaan voordat de kandidaten één voor één (en dus niet samen) de mijn zouden ingaan en daarna meteen de test zouden maken. Dat had alles het mooier tot één geheel kunnen brengen.

Ondanks dat ik een paar dingen anders had gedaan, vond ik het een degelijke finale-aflevering.  ::ok::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #57 Gepost op: 28-02-2021, 13:54:27 »
Ik vond het ook wel vervelend dat we vaak in aflevering 9 geen nieuwe info kregen, maar met drie opties nog een week overbruggen was toch net iets spannender dan met twee, of vinden anderen dit niet?

Mijn favoriete finale is een spectaculaire eindopdracht qua sfeer. Heel blij dat dat dit jaar eindelijk weer eens gebeurde.
En daarna het bekendmaken van de verliezer. Hiermee wordt de mol voor mij juist nog spannender. Het leukst vind ik de ontknoping, met daarin zoveel mogelijk molacties. Dat gepraat eromheen is leuk maar het is altijd te veel. De pot hoeft ook niet per se laag te zijn als we maar zoveel mogelijk de mol in actie te zien krijgen. Want tijdens de uitzending krijg je deze beelden nooit te zien. En hints!! En graag uitleg over verdachte dingen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2021, 13:55:53 »
(...) Best raar... in het stukje ervoor (aan tafel) zit trouwens ook de mol te liegen dat ie geen mol is.(...)

Sowieso leken de kandidaten soms te doen alsof er geen mol was. Charlotte (die Renee verdenkt) vond het prima dat Renee tijdens de fietstocht tot drie keer toe ook een opdracht uit probeerde te voeren. Renee (die Rocky verdenkt) vond het twee keer prima Rocky alleen naar het geld te sturen en ook dat Rocky de pot beheert. Alleen Rocky probeerde haar verdachte Renee een beetje buitenspel te zetten, bijvoorbeeld door te besluiten door te fietsen terwijl Renee nog op de touwbrug zat.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9] - Kaarsrecht
« Reactie #59 Gepost op: 28-02-2021, 14:44:31 »
Ik zou het voor de verfrissing wel eens leuk vinden -om die trio-toneelstukjes te vermijden- als afl. 8 en 9 gekoppeld zouden worden met bijvoorbeeld nog 5 kandidaten. Met een opdracht verspreid over twee afleveringen, en halverwege een executie en aan het einde nog eens twee executies. Veel opdracht-tijd en veel geld op het spel, kandidaten die weinig belang hebben bij nepmollen en eindelijk eens voor het geld kunnen gaan en een mol die het echt in zijn of haar eentje moet zien te saboteren.
Uiteindelijk in aflevering 9 dus drie afvallers, van 5 naar twee, en dan de ontknoping in. Zou het tempo van de laatste afleveringen enorm ten goede komen mijns inziens, en hebben wij weinig tijd en gelegenheid om te graven in maar drie tunnels...
Dat was mijn wens aflevering 9. Terug naar deze aflevering.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2021, 23:05:39 door Mollem »