Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops  (gelezen 7444 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #40 Gepost op: 16-03-2022, 16:47:33 »
WIDM is in de allereerste plaats toch echt een tv-programma. Het wordt gemaakt voor kijkers. En als je een tv-programma maakt met de naam "wie is de mol" en met als premisse dat de kijkers de mol kunnen ontdekken, dan moeten kijkers de mol kunnen ontdekken! (Duh.) Maar het feit dat alle drie finalisten ongeveer gelijk verdacht werden, en dit jaar zelfs Fresia meer dan de anderen, bewijst n.m.i. dat de kijkers de mol niet meer kunnen ontdekken.
Een derde deel kon dat wel.  :)

De paradox is dat het niet goed is als de mol te makkelijk ontdekt wordt en ook niet goed is als de mol te moeilijk te ontdekken valt. Het is niet mogelijk om het als een kandidaat ter plekke te beleven, je bent afhankelijk van hoe de productie van het programma het in beeld brengt. De productie bepaalt uiteindelijk hoe makkelijk of moeilijk het is om de mol te ontdekken en ze hebben ieder jaar een onmogelijke taak om het "precies" goed te doen: wat voor de een goed is, is voor de ander te moeilijk of te makkelijk. Ik vond het dit jaar juist leuk dat het tot de laatste aflevering spannend bleef. Het maakt me dan ook niet zoveel uit of ik "goed" zit of niet. Hoewel ik uiteindelijk goed zat, was ik daar allerminst zeker van, in ieder geval een stuk minder zeker dan een aantal hier van hun mol waren. Ik vind het leuk om hier te lezen wat iedereen gezien heeft in de afleveringen en op basis hiervan een mening te vormen over wie de mol zou kunnen zijn.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)