Auteur Topic: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken  (gelezen 9916 keer)

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #60 Gepost op: 12-01-2022, 11:12:50 »
Zou dat kruisje nog ergens naar verwijzen?

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #61 Gepost op: 12-01-2022, 12:00:37 »
jazeker!

Bij de derde foto werden maar 2 elementen getoond die het groepje had moeten fotograferen. waarom werd 1 element niet getoond?
ik kan maar 1 goede reden bedenken; het element dat niet getoond werd zou te makkelijk naar de mol verwijzen. Anders hadden ze dit echt niet weggelaten.

Het element dat niet werd getoond in de uitzebding was in ieder geval fout (want er werd geen geld mee verdiend)
Op die originele foto stond was een groot kruis te zien. Ik vermoed dat dit het element is die buiten de uitzending is gehouden.
Kim Lian kocht tijdens deze opdracht namelijk een hanger met kruisje, en die zie en die heeft ze na deze opdracht aan haar arm hangen. (de foto die je hier hebt toegevoegd)
Maar dat kruisje had ze niet gebruikt op de foto, een molaktie dus.
Stel dat Kim Lian niet de mol zou zijn, dan hadden ze dit wel in beeld gebracht zodat zij verdacht zou worden. Het feit dat ze het uit de uitzebding hebben gelaten wijst dan toch sterk naar Kim Lian als mol.



Zou dat kruisje nog ergens naar verwijzen?

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2022, 12:26:06 »
Ik vind het ook wel opvallend dat ze op dat moment de vlag met kruis niet herkend.

Ik heb ook nog een hint gevonden naar de opdracht titel. Ver en 6 gelijken.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #63 Gepost op: 12-01-2022, 13:13:58 »
Die is van siem van youtube. Wel leuk gevonden

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #64 Gepost op: 12-01-2022, 13:18:00 »
Bij de derde foto werden maar 2 elementen getoond die het groepje had moeten fotograferen. waarom werd 1 element niet getoond?
ik kan maar 1 goede reden bedenken; het element dat niet getoond werd zou te makkelijk naar de mol verwijzen. Anders hadden ze dit echt niet weggelaten.
Het 3e element van de 3e foto werd niet getoond omdat niet alle lichtfoto's herkend waren, zoals DRenziboy al eerder opmerkte:
De lichtfoto's bepaalde hoeveel vergelijkingen ze mochten doen:

0 foto's goed = 1 vergelijkingen = max 200,-
1 foto's goed = 2 vergelijkingen = max 400,-
2 foto's goed = 3 vergelijkingen = max 600,-
...
8 foto's goed = 9 vergelijkingen = max 1800,-

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #65 Gepost op: 12-01-2022, 16:40:15 »
Het kruisje werd wel gebruikt in de foto, Everon hangt m nog goed bij het meisje links voor (al hoorde het kruis daar niet, verdacht van Everon). Doordat er 1 foto niet goed was geraden (Kim) hadden ze maar 2 items op de foto ipv 3. Kruisje had dus best het laatste item kunnen zijn en hing sowieso verkeerd.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #66 Gepost op: 12-01-2022, 17:20:00 »
Het kruisje werd wel gebruikt in de foto, Everon hangt m nog goed bij het meisje links voor (al hoorde het kruis daar niet, verdacht van Everon). Doordat er 1 foto niet goed was geraden (Kim) hadden ze maar 2 items op de foto ipv 3. Kruisje had dus best het laatste item kunnen zijn en hing sowieso verkeerd.

Bij het begin van de opdracht geeft Kim-Lian aan dat ze een kruis ziet. Ze gaat ook met haar hand naar de plek waar dat grote kruis te zien is (iets boven het midden, hangend op de borst). Later in het spel zegt Kim-Lian in een biecht dat ze nog een kruisje nodig hebben. Wellicht bedoelt ze daarmee niet het grote kruis, maar de rozenkrans die een vrouw linksonder op het schilderij in haar hand heeft (zie hieronder). Zo’n rozenkrans heeft een klein kruis. De rozenkrans wordt dan door Everon correct gepositioneerd.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #67 Gepost op: 12-01-2022, 18:52:22 »
Zou dat kruisje nog ergens naar verwijzen?

Ik zie in het archief bij hints dat Kim in seizoen 10 iets met een ketting met kruisje had.
zie https://www.wieisdemol.com/widm-archief-hints/

Hint 1. Kim draagt een kettinkje met een kruisje of plusje eraan. Het Japanse teken voor 10 lijkt hierop. Kim draagt dus een soort "10". Dit is een verwijzing naar de tiende Mol.

Kim wordt hiermee gelinkt aan de Kim uit seizoen 10 én aan het kettinkje met kruisje dat ze allebei hebben

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #68 Gepost op: 12-01-2022, 20:29:11 »
Bij het begin van de opdracht geeft Kim-Lian aan dat ze een kruis ziet. Ze gaat ook met haar hand naar de plek waar dat grote kruis te zien is (iets boven het midden, hangend op de borst). Later in het spel zegt Kim-Lian in een biecht dat ze nog een kruisje nodig hebben. Wellicht bedoelt ze daarmee niet het grote kruis, maar de rozenkrans die een vrouw linksonder op het schilderij in haar hand heeft (zie hieronder). Zo’n rozenkrans heeft een klein kruis. De rozenkrans wordt dan door Everon correct gepositioneerd.

Dank, dat had ik gemist (rozenkrans). Goed om te weten!

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #69 Gepost op: 12-01-2022, 21:20:58 »
Rik heeft het de hele tijd over 'Marubi' maar het waren eigenlijk 3 Marubi.
Twee van de foto's zijn gemaakt door de grondlegger Pietro Marubi (van Italiaanse komaf).
De foto met de vrouw met sigaret is gemaakt door zijn opvolger Kel Kodheli, die zijn naam na Pietro's dood veranderde in Kel Marubi. Moeten we hier misschien iets achter zoeken?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #70 Gepost op: 12-01-2022, 22:34:27 »
Dat jouw research beter gedaan is? Of dat het teveel tekst is om dat allemaal op TV uit te leggen.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #71 Gepost op: 12-01-2022, 23:15:59 »
Het 3e element van de 3e foto werd niet getoond omdat niet alle lichtfoto's herkend waren, zoals DRenziboy al eerder opmerkte:

Maar wanneer werd dit uitgelegd tijdens aflevering 2? Ik heb deze uitleg niet gezien, behalve hier op deze site.. Ik wil dat wel eens terugzien. Op welk tijdstip is dit te zien in afl 2?

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #72 Gepost op: 12-01-2022, 23:33:33 »
Maar wanneer werd dit uitgelegd tijdens aflevering 2? Ik heb deze uitleg niet gezien, behalve hier op deze site.. Ik wil dat wel eens terugzien. Op welk tijdstip is dit te zien in afl 2?
Rik legt dit best goed uit: 7 kandidaten hadden het goed goed, totaal kan het 1600 euro opleveren, kijk maar terug rond 51:10. Ook dit nog: rond 34:38 hoort je dat max 1800 te verdienen was.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #73 Gepost op: 13-01-2022, 00:12:44 »
Rik legt dit best goed uit: 7 kandidaten hadden het goed goed, totaal kan het 1600 euro opleveren, kijk maar terug rond 51:10. Ook dit nog: rond 34:38 hoort je dat max 1800 te verdienen was.
Ik vind dat Rik dit best wel slecht uitlegt en ik had het aanvankelijk ook helemaal niet door. Hij zegt namelijk ongeveer dit. Zeven kandidaten hebben zichzelf herkend. Dat betekent dat er per element €200 is te verdienen.
Hij zegt niet dat er per foto door de Mol 3 elementen zijn aangewezen. En dat het aantal herkende kandidaten plus 1 (één gratis) het totaal aantal elementen is, verdeeld over de 3 schilderijen dat kan worden gematched. Ik merk nu ik dit schrijf dat hij mij zelfs moeite kost om dit goed uit te leggen.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2022, 00:15:39 door MartinJ »

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #74 Gepost op: 13-01-2022, 01:18:46 »
Rik legt dit best goed uit: 7 kandidaten hadden het goed goed, totaal kan het 1600 euro opleveren, kijk maar terug rond 51:10. Ook dit nog: rond 34:38 hoort je dat max 1800 te verdienen was.

Ja, op basis van de twee fragmenten op 34:38 en 51:10 moet het dan wel kloppen. Dus achteraf kon je uitrekenen dat, op basis van de 1600 die ze konden verdienen, dat er maar 8 elementen i.p.v. 9 meetelden.
Ik moet wel zeggen dat bij de Nederlandse mol opdrachten niet altijd goed vooraf worden uitgelegd, dat zou beter kunnen. (tip voor de makers: kijk eens naar de Belgische mol  ::tandpastasmiley::)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #75 Gepost op: 13-01-2022, 11:45:16 »
Ik vind dat Rik dit best wel slecht uitlegt en ik had het aanvankelijk ook helemaal niet door. Hij zegt namelijk ongeveer dit. Zeven kandidaten hebben zichzelf herkend. Dat betekent dat er per element €200 is te verdienen.
Hij zegt niet dat er per foto door de Mol 3 elementen zijn aangewezen. En dat het aantal herkende kandidaten plus 1 (één gratis) het totaal aantal elementen is, verdeeld over de 3 schilderijen dat kan worden gematched. Ik merk nu ik dit schrijf dat hij mij zelfs moeite kost om dit goed uit te leggen.
Eens, ik bleef ook met een 'huh' achter toen ik hoorde wat er verdiend was. En het is wel van belang, want het betekent dat de mol heel erg zijn of haar best kan doen op het item dat toch vervalt als zij/hij haar foto niet herkend.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #76 Gepost op: 13-01-2022, 13:42:59 »
Ik vind het eigenlijk nog steeds een beetje vaag want het leek erop dat het aantal elementen dat werd beoordeeld van de foto van een team, en waarmee dus geld kon worden verdiend, afhing van het aantal personen in dat team dat zich herkende in de lichtfoto. Want team Kim-Lian, Everon en Laetitia had als enige niet alle lichtfoto's herkend en (daarom) werden ook maar 2 van de 3 elementen uit hun foto beoordeeld.
Wat nu als een team van 2 kandidaten maar één lichtfoto herkent? Dan zouden ze in principe anderhalf element moeten beoordelen van de maximaal 3 die er per foto waren.

Edit Oftewel, dat één element extra is eigenlijk vanwege het feit dat er één team van 2 was en die kunnen geen 3 kandidaten herkennen in de lichtfoto.

Edit2 En dan is er nog een tweede vraag. Zijn de elementen die de Mol van tevoren heeft bepaald gekoppeld aan de kandidaat die hiervoor herkend moet worden op de lichtfoto? Of zijn ze simpelweg genummerd met 1, 2 en 3 en kunnen ze in deze volgorde geld opleveren, als er minder dan 3 lichtfoto's zijn herkend van het team van 3.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2022, 14:10:53 door MartinJ »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #77 Gepost op: 13-01-2022, 15:45:05 »
Ik dacht dat ze genummerd waren. Dat verklaard naar mijn mening ook waarom ze de moeilijkste foto tot het laatst bewaarden. Anders had team 1 denk ik wel de makkelijkste foto voor team 2 bewaard (immers maar 2 personen). Nu lieten ze de moeilijkste zitten voor team 3 omdat daar ook de elementen gingen “afvallen”.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #78 Gepost op: 13-01-2022, 16:01:24 »
Ze kregen één element/vergelijking "gratis". Dat is dan de derde van de foto waar maar een team van 2 man op zat (?).

Als niemand zijn eigen lichtfoto herkent had, dan hadden ze nog kans op 200 euro, dat zou dan 1 element zijn geweest van de foto van Welmoed en Sahil.
Ik denk maar hardop hoor....

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - opdracht 3 - Ver gelijken
« Reactie #79 Gepost op: 13-01-2022, 16:54:55 »
Ik deel de mening niet dat Fresia het hier van alle kandidaten zo ongeveer het beste zou hebben gedaan. Ja, de meeste foto's zijn geraden. Maar:

  • Aan het begin van de opdracht zegt Fresia tegen Thomas: "Ik zou gewoon een hoofd maken. Uitzetten. Rondje van de mond en twee ogen. En als je dan een muzieknoot erbij hebt, met lange haren, dan weet iedereen dat het Laetitia is." Dat is natuurlijk niet waar, het kan immers ook Glen of Kim-Lian zijn. Thomas corrigeert: "Dan denkt iedereen dat het Glen is." Fresia (armen over elkaar, bijt op nagels, schudt haar hoofd): "Nee."
  • In eerste instantie maakte Fresia een andere tekening van Everon. Heeft ze op eigen initiatief een nieuwe gemaakt, of op aandringen van Thomas?
  • De enige goede dingen die ze doet is [1] de nationaliteit van Hila verbeteren (maar verder geen suggestie voor iets anders doen) en [2] de vlag van Zweden bedenken voor Kim-Lian. Mocht ze de mol zijn, dan kun je natuurlijk niet alles verprutsen zonder dat het opvalt. We zagen Thomas de vlag van Marokko bedenken. Van wie kwamen de suggesties voor de andere tekeningen? Dit wordt niet getoond.
  • Zo eenduidig waren de uiteindelijke foto's nu ook weer niet. De foto van Glen had ook van Hila of Welmoed kunnen zijn, de foto van Laetitia had van Glen of Kim-Lian kunnen zijn en de foto van Welmoed had Laetitia of (in mindere mate) Hila kunnen zijn. De kandidaten hebben gewoon erg goed geraden. Dat is iets anders dan dat Fresia zo goed getekend zou hebben.
Fresia is na deze aflevering bij mij juist met stip gestegen. Verdacht gedrag in alle opdrachten, maar steeds op de minst opvallende manier. En wordt in de montage steeds weggezet als die fanatieke kandidaat die alles goed doet. Ik zie toch echt wat anders.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison