Auteur Topic: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje  (gelezen 15076 keer)

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #100 Gepost op: 18-01-2022, 01:04:22 »
Ik betwijfel of je dit goed hebt gedaan. Als je naar de plaat rechts op de muur kijkt, zie je een duidelijke lijn in de punt van de plaat. Ook het tafeltje in een markering.
Dan moet je nog bepalen of de zon óp of ónder gaat. Op Sahils telefoon staat dat het 10.51 uur in de ochtend is. Volgens mij zijn Welmoed en Kim Lian daarom als eerste en niet als laatste, toch?

Dus volgens mij is het:
1. Welmoed en Kim Lian
2. Fresia en Laetitia
3. Everon en Thomas
4. Sahil en Arno


De deur/poort bevindt zich ergens aan de westkant. En ik neem aan dat ook in Albanie de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #101 Gepost op: 18-01-2022, 12:47:26 »
Rik zegt dat er maar 1 zwarte vrijstelling in de enveloppen zit. Daarna haalt hij "twee lege enveloppen" weg. Het kan zijn dat hij eventueel een aanwijzing geeft over de juiste envelop.

Maar het is opmerkelijk dat de penningmeester hier in het nadeel is /kan zijn. Meestal is ie in het voordeel. De kandidaten daarentegen kunnen altijd iets winnen. Er valt voor hen niets te verliezen.
Ik heb dit moment nog eens teruggekeken. Hila maakt hier volgens mij geen duidelijke keuze. Ze vouwt haar handen samen en wijst met beide wijsvingers naar voren terwijl Rik een envelop in de linkerhand en rechterhand heeft. Rik geeft dan een envelop aan haar. Uit de beelden is voor ons niet op te maken welke envelop ze daadwerkelijk koos.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #102 Gepost op: 18-01-2022, 15:26:09 »

De deur/poort bevindt zich ergens aan de westkant. En ik neem aan dat ook in Albanie de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen.

Jouw volgorde klopt volgens mij. Ik denk echter dat de volgorde in deze opdracht niet zo belangrijk is. De schaduwen van de kandidaten zegt wel iets over de tijd dat de opdracht geduurd heeft. De schaduwen van Sahil en Arno zijn nog redelijk schuin en op het hoofd  van Arno valt nog geen zonlicht bij de startpositie. Bij Welmoed en Kim zijn de schaduwen bijna recht ( ongeveer 12.00 uur op het noorden)  Op het gezicht van Kim op de startpositie  valt zonlicht. Als het op het horloge van  Sahil 10.51 uur is bij de start dan kan de opdracht 45 tot 60 minuten geduurd hebben.

Dat zou betekenen dat er veel meer onderhandeld is dan we gezien hebben. Ik denk dat iig. de onderhandeling tussen Everon en Thomas en Welmoed en Kim voor ons veel meer informatie zou prijsgeven.

Daarnaast missen we het vormen van de duo's. Wie kies je? Iemand die je volledig  vertrouwt om zeker te zijn van troeven of kies  je je hoofdverdachte om uit te testen?

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #103 Gepost op: 18-01-2022, 22:07:00 »

De deur/poort bevindt zich ergens aan de westkant. En ik neem aan dat ook in Albanie de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen.

Klopt HenkJan78. De zon draait naar het westen en de schaduwen bewegen op de beelden naar links.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #104 Gepost op: 20-01-2022, 21:12:06 »
Wel fijn dat Hila de zwarte vrijstelling trok anders had ze wel pech met het grote nadeel dat ze had. Jammer dat we niet zeker weten of het geen doorgestoken kaart was. (Dat in elke envelop "zwarte vrijstelling" zat.)
Of DE positie waar je als mol wil zitten. Ze heeft erg haar best gedaan in afl 1 om penningmeester te worden.

Ik neig ernaar dat Kim-Lian hier zoveel mogelijk vertrouwen probeert te winnen door hier eerlijk over te zijn. Als ze de Mol is en de verdenkingen bij de biechten kloppen heeft ze het ook wel nodig om betrouwbaar over te komen.

Welmoed gaf al aan voor het geld te willen gaan. Als KL de mol is, waarom kiest ze dan niet voor jokers? Dan lijkt ze kandidaats en voorkomt ze dat er 1500 euro in de pot komt.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2022, 21:22:15 door Theovv »

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #105 Gepost op: 21-01-2022, 15:53:01 »
Volgens mij test Welmoed hier KL. En KL weet dat, dus besluit ze mee te gaan in het plan van Welmoed. Zo schudt ze Welmoed van haar af, met als gevolg dat ze zelfs naar huis gaat.

Maar ik zit wel flink in de KL tunnel..
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #106 Gepost op: 21-01-2022, 16:20:15 »
Ik denk zo : wat kan de mol hier doen.
A) Ten alle tijde voor de win/win (beiden een vrijstelling) te gaan en zich daar ongeacht wat gebeurt aan te houden om
B) Vertrouwen te winnen
Al het andere dient m.i. geen enkel belang en op wat een kandidaat dan besluit te doen heb je maar bitter weinig invloed zonder jezelf heel verdacht te maken.
Omdat we maar heel weinig hebben gezien van de onderhandelingen tussen KL en Welmoed, behalve dat Welmoed vond dat er maar 2 opties waren, n.l. geld of vrijstelling, verwacht ik dat KL gewoon heeft afgewacht omdat Welmoed haar wellicht uittestte, blufpokerspelletje. Als KL haar zakje op de 2 jokers had laten vallen was het wel héél duidelijk. En welke kandidaat gaat nu voor geld als er een vrijstelling te winnen is? Je verwacht het niet.
KL schrijft het bedrag zonder meer toe aan Welmoed, nou dat is wellicht ook gewoon de waarheid. Welmoed wilde wil, KL niet. Helemaal niet gek voor een kandidaat, en ook als mol hoef je het niet ingewikkelder te maken dan het is.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #107 Gepost op: 21-01-2022, 17:00:08 »
Als Kim-Lian de mol is, was het dan niet beter geweest om aan te sturen op de dubbele vrijstelling? De argumentatie was nu dat een vrijstelling geen zin had, want zwarte vrijstelling. Onzin natuurlijk, aangezien ze een vrijstelling ook mee kunnen nemen naar de volgende aflevering(en). Kim-Lian kan behoorlijk overredend zijn, dus ik vind het maar vreemd dat een mol zich hier op het oog vrij makkelijk naar de slachtbank laat leiden en Welmoed 1500 euro in de pot laat spelen. Dan komt het technisch misschien niet op conto van de Mol, maar ik zou het wel nogal zwak vinden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #108 Gepost op: 21-01-2022, 17:02:06 »
Ik denk zo : wat kan de mol hier doen.
A) Ten alle tijde voor de win/win (beiden een vrijstelling) te gaan en zich daar ongeacht wat gebeurt aan te houden om
B) Vertrouwen te winnen
Al het andere dient m.i. geen enkel belang
Het zorgt er ook voor, als het lukt, dat er geen geld in de pot komt. Niet onbelangrijk voor een mol.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #109 Gepost op: 21-01-2022, 17:32:48 »
Als Kim-Lian de mol is, was het dan niet beter geweest om aan te sturen op de dubbele vrijstelling? De argumentatie was nu dat een vrijstelling geen zin had, want zwarte vrijstelling. Onzin natuurlijk, aangezien ze een vrijstelling ook mee kunnen nemen naar de volgende aflevering(en). Kim-Lian kan behoorlijk overredend zijn, dus ik vind het maar vreemd dat een mol zich hier op het oog vrij makkelijk naar de slachtbank laat leiden en Welmoed 1500 euro in de pot laat spelen. Dan komt het technisch misschien niet op conto van de Mol, maar ik zou het wel nogal zwak vinden.

Het punt is dat we helemaal niets van de discussie zien.

Welmoed
:"Of we gaan voor geld of we gaan voor allebei een vrijstelling. Volgens mij zijn dat de opties, toch?"
Kim-Lian
: "Oke."

Wat daartussen besproken is weten we niet (ook niet welke optie gekozen is) en uit zoals het nu getoond is wordt ook niet duidelijk waar Kim-Lian oke tegen zegt. Eventueel zou haar knikje kunnen betekenen dat Welmoed haar kan vertrouwen. Pas na de opdracht vertelt Welmoed in een biecht wat haar argument was. Zekerheid heb je als kandidaat nooit want een vrijstelling kun je bewaren maar een zwarte vrijstelling ook.....
We kunnen niet oordelen dat Kim-Lian zich makkelijk naar de slachtbank heeft laten leiden omdat we haar eventuele verweer niet hebben gezien. Kim-Lian schrijft het verdienen van geld geheel op conto van Welmoed die dat beaamt dus ik neem aan dat het inderdaad de waarheid is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #110 Gepost op: 21-01-2022, 17:34:25 »
Volgens mij test Welmoed hier KL. En KL weet dat, dus besluit ze mee te gaan in het plan van Welmoed. Zo schudt ze Welmoed van haar af, met als gevolg dat ze zelfs naar huis gaat.

Maar ik zit wel flink in de KL tunnel..
Als ze Kim-Lian heeft getest dan was die test blijkbaar succesvol want ze zijn voor het geld gegaan. Hoe kan het dan dat ze in haar test toch op Kim-Lian heeft ingezet en desondanks naar huis moest.
Je zit inderdaad heel diep in de KL tunnel  :)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #111 Gepost op: 21-01-2022, 17:51:40 »
Het punt is dat we helemaal niets van de discussie zien.

Welmoed
:"Of we gaan voor geld of we gaan voor allebei een vrijstelling. Volgens mij zijn dat de opties, toch?"
Kim-Lian
: "Oke."

Wat daartussen besproken is weten we niet (ook niet welke optie gekozen is) en uit zoals het nu getoond is wordt ook niet duidelijk waar Kim-Lian oke tegen zegt. Eventueel zou haar knikje kunnen betekenen dat Welmoed haar kan vertrouwen. Pas na de opdracht vertelt Welmoed in een biecht wat haar argument was. Zekerheid heb je als kandidaat nooit want een vrijstelling kun je bewaren maar een zwarte vrijstelling ook.....
We kunnen niet oordelen dat Kim-Lian zich makkelijk naar de slachtbank heeft laten leiden omdat we haar eventuele verweer niet hebben gezien. Kim-Lian schrijft het verdienen van geld geheel op conto van Welmoed die dat beaamt dus ik neem aan dat het inderdaad de waarheid is.

Dit geeft vooral aan dat een vrijstelling voor Welmoed in eerste instantie blijkbaar wel degelijk een optie was, Het klinkt niet alsof ze hier haar Mol voor het blok heeft gezet en meteen hard voor het geld heeft gekozen. Als Kim-Lian de Mol is, heeft ze het voorzetje van Welmoed toch wel hopeloos naastgekopt. Of ze was al op de hoogte van het feit dat Hila 1500 euro uit de pot had gehaald en vond het wel best zo. Wat ik niet hoop, 1500 euro is een enorme bak geld. Die laat je als Mol niet zonder slag of stoot in de pot belanden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #112 Gepost op: 21-01-2022, 20:24:35 »
Dit geeft vooral aan dat een vrijstelling voor Welmoed in eerste instantie blijkbaar wel kon. Als Kim-Lian de Mol is, heeft ze het voorzetje van Welmoed toch wel hopeloos naastgekopt.

Klopt. Komt daar nog eens bij dat Welmoed haar helemaal niet verdacht. Zou wel erg slecht gespeeld zijn als mol om zich dan nog te laten ringeloren als het over zo’n groot bedrag gaat en er opties genoeg zijn om dat te vermijden op een kandidaatse manier, zie de andere groepjes.
KL is daarom niet de mol.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #113 Gepost op: 21-01-2022, 21:25:19 »
Als het nu zo is geredigeerd dat de aandacht speciaal wordt gevestigd op het duo Arno - Sahil en het duo Welmoed - Kim Lian en dat daardoor de aandacht wordt afgeleid van de 1e twee duo's?
Kim Lian wordt door NL en veel molloten als MOL gezien en wordt extra onder de loep genomen. Arno, Sahil en Welmoed waren eveneens behoorlijk in the picture.
Ik zou de MOL daarom zoeken in de 1e vier. De volgorde die wij te zien kregen is duidelijk anders. Dat zal best een reden hebben.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #114 Gepost op: 22-01-2022, 12:38:35 »
Ik begin steeds meer te denken dat het inderdaad Kim-Lian is geweest die als eerste haar zakje liet vallen en niet Welmoed. Dit simpelweg omdat je ziet dat wanneer Welmoed haar zakje laat vallen, ze daarna meteen naar Rik kijkt. Als je zelf als eerste bent, zou je toch eerst de ander aankijken of diegene het ook doet. Dat stukje bevestiging zoek je dan neem ik aan? Het is Wie is de Mol, je kan nooit met zekerheid weten dat de ander ook het zakje laat vallen.

Edit: ik weet dat het voor de uitkomst niet uitmaakte of ze allebei hun zakje zouden laten vallen, maar dan nog wil je denk ik de reactie van de ander bekijken op jouw keuze als kandidaat. Meteen wegkijken zou je mijns inziens als kandidaat niet doen, en we weten dat Welmoed kandidaat was.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2022, 12:42:40 door Joey94 »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #115 Gepost op: 22-01-2022, 12:47:44 »
Meteen wegkijken zou je mijns inziens als kandidaat niet doen, en we weten dat Welmoed kandidaat was.
En dat ze o.a. Kim verdacht. Dus dan ligt het inderdaad meer voor de hand dat ze eerst naar haar keek i.p.v. Rik, om haar reactie te peilen.

Edit: oh maar dat doet ze toch ook? Ze kijkt eerst een seconde of twee naar Kim, voordat ze naar Rik kijkt.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2022, 12:52:15 door Molest »

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #116 Gepost op: 22-01-2022, 12:58:53 »
Edit: oh maar dat doet ze toch ook? Ze kijkt eerst een seconde of twee naar Kim, voordat ze naar Rik kijkt.

Dat is inderdaad waar wat je zegt. Al komt dat op mij meer over als soort bevestiging van: ik heb me aan mijn afspraak gehouden, omdat het vrij kort is. Kan natuurlijk zijn dat ze precies tegelijk hun zakje lieten vallen en dat die twee seconden genoeg waren.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #117 Gepost op: 22-01-2022, 13:56:09 »
Ik begin steeds meer te denken dat het inderdaad Kim-Lian is geweest die als eerste haar zakje liet vallen en niet Welmoed.

Dat kan eigenlijk alleen als KL en Welmoed een afspraak hebben om het in de groep te brengen alsof Welmoed het zakje het eerst liet vallen. En dus een afspraak om Welmoed minder verdacht te maken. Ik denk niet dat KL daar belang bij heeft.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #118 Gepost op: 22-01-2022, 14:00:33 »
En Welmoed na haar rode scherm ook niet meer.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #119 Gepost op: 22-01-2022, 14:32:20 »
Dat kan eigenlijk alleen als KL en Welmoed een afspraak hebben om het in de groep te brengen alsof Welmoed het zakje het eerst liet vallen. En dus een afspraak om Welmoed minder verdacht te maken. Ik denk niet dat KL daar belang bij heeft.

Nee, inderdaad. Niet als KL de mol is. Maar ook niet als KL kandidaat is.  ???
Ik vermoed wel dat ze beide de afspraak hebben gemaakt om voor de € 1500 te gaan. Ik houd ook rekening met de mogelijkheid dat hier zoveel in geknipt, omdat KL heel ver komt in het spel (als kandidaat of mol).

Qua verdachtheid, vind ik het vooral opvallend wat er bij Thomas en Everon gebeurt. Molpunten voor beide hier. Thomas, omdat hij de afspraak niet nakomt en voor zichzelf gaat (onzekere kandidaat of toch mols?). Everon, omdat hij voor wantrouwen zorgt bij Thomas.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)