Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers  (gelezen 13293 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #80 Gepost op: 27-01-2022, 10:44:31 »
Misschien hebben ze daarom ook dat signaal erbij gestopt, bij wijze van haan die kraait. Aan het einde van de opdracht is er ook zo'n signaal. Dan heeft Hila dus 3 keer een leugen verteld.
Er waren 12 apostelen. Met Rik erbij zijn ze dit jaar ook met 12.

Ik zie de hint anders/iets eenvoudiger. Ze zegt dat ze een vrijstelling heeft en de mol heeft dat in zekere zin ook.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #81 Gepost op: 28-01-2022, 17:24:11 »
Ja, dank Heinz.
De mol zou toch meegaan in "rustig aan doen" en "minder woorden...goed onthouden"?
Verhaaltje vormen in je hoofd vind ik erg onmols. Dat werkt nl erg goed in de praktijk en verhoogt de kans dat zelfs een lastig cijfer onthouden wordt.

Dan is iedereen uit bovenstaande conversatie mols, behalve Fresia. Echter, Everon lijkt initieel tegen te stribbelen. En Sahil merkt tijdens de opdracht dat het toch iets té rustig gaat en maakt een beetje vaart (maar ook weer niet te veel vaart, dus geen chaos).
Dus dan blijven over: Laetitia, Thomas en Kim-Lian:D

Of verwacht je de mol er tegen in te gaan, sturend op "zo veel als mogelijk woorden", in een soort echo-chaos? Maarja.. we zien niemand zo een suggestie maken.
Een getal sla je juist over als je een verhaaltje in je hoofd maakt, vind ik juist mols

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #82 Gepost op: 28-01-2022, 17:45:15 »
Zoals ik zei, in de praktijk werkt het heel goed. Van 239 maak je in je verhaal bijv 2 personen van 39 jaar, om een heel simpel voorbeeld te geven.

Probeer het zelf maar, of google eens op records van getallen onthouden.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #83 Gepost op: 28-01-2022, 17:52:06 »
Zoals ik zei, in de praktijk werkt het heel goed. Van 239 maak je in je verhaal bijv 2 personen van 39 jaar, om een heel simpel voorbeeld te geven.

Probeer het zelf maar, of google eens op records van getallen onthouden.
Als ik een hele lijst met woorden en zinnen zien en uitgeschreven getallen zou ik toch vooral de woorden in een verhaaltje stoppen, dus ik vind het daarom best mols. Maar zoals jij het uitlegt kan ook. Ligt er misschien ook aan of je meer gevoel hebt voor taal of voor getallen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #84 Gepost op: 28-01-2022, 17:56:39 »
Hoe dan ook vond ik Fresia deze opdracht zeker mols door gewoon het getal over te slaan. Het was niet dat het pas laat kwam. En natuurlijk achteraf de fanatieke kandidaat met het verloren geld en een biecht er overheen dat Fresia sowieso de Mol niet is.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #85 Gepost op: 28-01-2022, 18:06:39 »
Hoe dan ook vond ik Fresia deze opdracht zeker mols door gewoon het getal over te slaan. Het was niet dat het pas laat kwam. En natuurlijk achteraf de fanatieke kandidaat met het verloren geld en een biecht er overheen dat Fresia sowieso de Mol niet is.
Er is nog ruimte in de tunnel hoor Heinz, je bent altijd welkom ;D

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #86 Gepost op: 28-01-2022, 18:43:48 »
Ligt er misschien ook aan of je meer gevoel hebt voor taal of voor getallen.
Dat zal het zijn, ja.

Er is nog ruimte in de tunnel hoor Heinz, je bent altijd welkom ;D
Haha! Uiteindelijk kan je in deze opdracht voor bijna iedereen evenveel mols als onmols beredeneren...
Hopelijk krijgen we in aflevering 5 wat opdrachten waar je wat meer mee kunt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #87 Gepost op: 28-01-2022, 18:54:56 »
Dat zal het zijn, ja.
Haha! Uiteindelijk kan je in deze opdracht voor bijna iedereen evenveel mols als onmols beredeneren...
Hopelijk krijgen we in aflevering 5 wat opdrachten waar je wat meer mee kunt.
Dat hoop ik ook, aflevering 4 was geen fijne aflevering voor molspeurders, er waren maar heel weinig molse of kandidaatse acties aan specifieke personen of duo's toe te schrijven.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #88 Gepost op: 28-01-2022, 18:58:15 »
Het woord op de zesde regel van boven is ongeveer 3x zo lang als 'Wat zeg je?' (11 karakters) en een stuk langer dan 'De Mol is in ons midden' (23 karakters). Ongeveer 35 karakters, schat ik.
Maar een getal bestaat maximaal uit 27 letters, bv. zevenhonderdzevenenzeventig. (tussen 0-600 is dat maximum 25 letters). Zelfs als je spaties toevoegt kom je lang niet aan die 35 karakters.

De zesde regel van onder is maar iets langer dan 'De Mol is in ons midden', dus iets langer dan 23 karakters. Dat past veel beter bij de lengte van een getal. Bijna onderaan de lijst, dus niet zo gek dat ze daar niet aan toe kwam.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #89 Gepost op: 28-01-2022, 19:09:24 »
Het woord op de zesde regel van boven is ongeveer 3x zo lang als 'Wat zeg je?' (11 karakters) en een stuk langer dan 'De Mol is in ons midden' (23 karakters). Ongeveer 35 karakters, schat ik.
Maar een getal bestaat maximaal uit 27 letters, bv. zevenhonderdzevenenzeventig. (tussen 0-600 is dat maximum 25 letters). Zelfs als je spaties toevoegt kom je lang niet aan die 35 karakters.

De zesde regel van onder is maar iets langer dan 'De Mol is in ons midden', dus iets langer dan 23 karakters. Dat past veel beter bij de lengte van een getal. Bijna onderaan de lijst, dus niet zo gek dat ze daar niet aan toe kwam.
Dat, maar er zijn ook getallen bewust over geslagen blijkt uit de biecht.

Je hoeft ook niet bovenaan te beginnen, je hebt genoeg tijd om de lijst af te zoeken naar makkelijke of korte woorden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #90 Gepost op: 29-01-2022, 01:30:39 »
Het woord op de zesde regel van boven is ongeveer 3x zo lang als 'Wat zeg je?' (11 karakters) en een stuk langer dan 'De Mol is in ons midden' (23 karakters). Ongeveer 35 karakters, schat ik.
Maar een getal bestaat maximaal uit 27 letters, bv. zevenhonderdzevenenzeventig. (tussen 0-600 is dat maximum 25 letters). Zelfs als je spaties toevoegt kom je lang niet aan die 35 karakters.

De zesde regel van onder is maar iets langer dan 'De Mol is in ons midden', dus iets langer dan 23 karakters. Dat past veel beter bij de lengte van een getal. Bijna onderaan de lijst, dus niet zo gek dat ze daar niet aan toe kwam.
Vergeet niet dat de meeste fonts proportioneel zijn en dat spaties minder ruimte in beslag nemen dan een gemiddelde letter. De letters i, j, l en t nemen weinig ruimte in.

Maar er is nog iets anders met deze opdracht. Ze krijgen uitvoerige uitleg en kunnen ook vragen stellen. Er moet dus ook iets gezegd zijn over het geld dat ze kunnen verdienen, anders dan dat ze maximaal €2000 kunnen verdienen. Want dan zal iemand toch vragen hoeveel je per woord kunt verdienen.
De regie kan op deze vragen anticiperen door te zeggen dat dit afhangt van het woord of de zin, zonder te verraden dat alleen de getallen geld opleveren. Dat betekent dat er ook minstens een zin bij moet zitten met een getal erin, anders kun je met geen enkele zin geld verdienen. Dat zou dan verklaren waarom we Sahil horen roepen "Het echoot hier 134". M.a.w. de regels met één heel lang woord hoeven niet per sé een getal te zijn.

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #91 Gepost op: 29-01-2022, 10:31:49 »
Zou het kunnen dat 'de mol is in ons midden' slaat op het 13e woord van elke woordenlijst? Als ik het goed zie staan er 25 woorden op de lijst. Ik kan niet lezen wat het middelste woord is, maar wellicht dat een combinatie van alle middelste woorden een hint geeft. Iemand een idee?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #92 Gepost op: 29-01-2022, 11:05:19 »
Of dat de zin "Ik ben de Mol" op elk lijstje staat, maar alleen bij één kandidaat in het midden.
We zouden eigenlijk het lijstje van Hila moeten hebben...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #93 Gepost op: 29-01-2022, 11:13:50 »
Het woord op de zesde regel van boven is ongeveer 3x zo lang als 'Wat zeg je?' (11 karakters) en een stuk langer dan 'De Mol is in ons midden' (23 karakters). Ongeveer 35 karakters, schat ik.

Ik gok eigenlijk dat het een zin is als "ik heb mijn vrijstelliing ingezet". Helaas heb ik geen HD+ screenshot.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #94 Gepost op: 29-01-2022, 11:27:01 »
Ja, zoiets, maar dan nog langer. Ik zie ook 'Ik' aan het begin van die zin. Net als in de zin op de 12e regel, daar staat volgens mij: 'Ik begrijp je niet'.

De zesde regel van onder begint met 'Tweehonderd' en eindigt op 'tig', als ik het goed zie. Dus een gemiddeld bedrag, niet hoog of laag.

Je hoeft ook niet bovenaan te beginnen, je hebt genoeg tijd om de lijst af te zoeken naar makkelijke of korte woorden.
Die zijn er genoeg in de lijst. Er is maar één zin die langer is dan wat volgens mij het getal moet zijn, dus 23 woorden/zinnen zijn korter. En ze hadden maar 5 minuten. Dus dat Fresia het getal niet kiest is niet zo verdacht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #95 Gepost op: 29-01-2022, 14:42:31 »
Ik gok eigenlijk dat het een zin is als "ik heb mijn vrijstelliing ingezet". Helaas heb ik geen HD+ screenshot.
Ik weet bijna zeker van niet, al was het alleen maar omdat eerder het laatste woord vrijstelling is vanwege het pootje van de g. Ik heb nog wat verder geëxperimenteerd met deze lijst. Allereerst heb ik dmv de helderheid en contrast de woorden nog ietsje beter gemaakt en de afbeelding gedraaid zodat de tekst netjes horizontaal staat. Vervolgens heb ik de afbeelding 200% geschaald zodat ik hier leesbare tekst overheen kon zetten die ongeveer even groot is. Op de plek waar een "bekende" zin staat heb ik ruimte gemaakt en hier precies dezelfde zin tussen geplakt in het lettertype Arial  zodat deze nagenoeg even groot is. Vervolgens heb ik ook de andere bekende woorden en zinnen toegevoegd op de plek waar deze zouden moeten staan en het klopt met de lengte.
Iemand die nog meer woorden of zinnen ziet?
« Laatst bewerkt op: 29-01-2022, 14:45:49 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #96 Gepost op: 31-01-2022, 14:42:47 »
Op die lijst van Everon heeft vast de zin "De Mol staat altijd aan" gestaan. En dan maar afwachten of hij deze zou roepen. EVER ON.

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #97 Gepost op: 31-01-2022, 14:49:40 »
Met behulp van "image stacking" kan je het nog wat scherper krijgen. Ik heb nu 30 frames gebruikt, maar misschien wordt het met nog meer frames nog wel scherper...
« Laatst bewerkt op: 31-01-2022, 15:06:37 door vanderMol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #98 Gepost op: 31-01-2022, 16:19:39 »
Ik zie bevestiging van de woorden en zinnen die ik eerder liet zien in een post. Op de vierde regel staat volgens mij dus "Ik kan je niet verstaan".

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Luid Sprekers
« Reactie #99 Gepost op: 1-02-2022, 00:43:04 »
Op 23: Wat ben je aan het doen?