Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer  (gelezen 13377 keer)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #60 Gepost op: 31-01-2022, 19:31:28 »
Waarschijnlijk veel te vergezocht omdat ik Fresia als Mol heb:
Wat nou als Fresia en Sahil voor de opdracht hebben afgesproken halverwege van kanaal te wisselen om iemand anders verdacht te maken? Zodat "hun" mol (in dat geval niet Laetitia of Everon) niet door de rest verdacht wordt?
En Thomas? Ik krijg niet het idee dat dat een 3-koppig bondje is, dus naar mijn mening te ver gezocht.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #61 Gepost op: 31-01-2022, 21:51:53 »
Ik tel er 66 op
En nog even alle weetjes die in beeld zijn geweest of genoemd zijn geweest voor het geval we er nog iets mee kunnen:

dank.
Met 18 van de 66 (minus bedragen) teksten hebben eigenlijk te weinig om er iets opvallends uit te kunnen halen,
alleen getal 13 springt er uiteraard uit

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #62 Gepost op: 31-01-2022, 23:48:48 »
Oproepje:
Bij de blik op het meer aan het begin van de opdracht horen we eerst muziek van het zwanenmeer (logisch), maar daarna ook van de notenkraker (Dans van de suikerboonfee). Is wel van dezelfde componist, maar misschien zit er een hint in? Ik heb al zitten kijken of één van de kandidaten uit het jaar van de Rat komt (nee) of rond Kerst geboren is (in combinatie met die kerstboom in de kamer vorige aflevering, ook nee). Kunnen jullie iets bedenken? Componist is overigens Tsjaikovsky.

In aflevering 3 van maestro seizoen 21/22 zong Laetitia 2 vocale stukken. Oa habanero uit Carmen.
Daar de 1e regel van is vrij vertaald “de rebelse vogel”
In aflevering 4 van Maestro de kerstaflevering dirigeerde Simone Kleinsma geloof ik iets uit de notenkraker van Tsaikovsky (het kerstballet bij uitstek)

En in 2016 debuteerde ze bij het moskou symphonie orkest in de grote hal van t Tsaikovsky conservatorium in moskou..

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #63 Gepost op: 1-02-2022, 10:04:34 »
Fresia zit er bovenop zodra ze hoort van de porto van Laetitia+Everon die het niet doet en vraagt na of die wel op "kanaal 16" staat, waardoor de fout direct is gevonden en opgelost. Fresia nu zeker niet de mol, voor mij. Maar zo ver was ik eigenlijk toch al.

Dit was al bijna aan het einde van de opdracht. Ze kon zich zo mooi nog even profileren als die fanatieke kandidaat die alles goed doet. Ik vond haar juist weer enorm mols deze opdracht:

  • Het is Fresia die meteen voorstelt om Thomas - de minst sportieve van de groep - de zwanen met geld te laten halen. Immers, hoe minder geld Thomas haalt, hoe minder de groep per juiste zwaan verdient.
  • Probeert Thomas naar een zwaan met persoonlijke tekst te sturen, terwijl hij alleen geld mag pakken.
  • Stuurt Thomas naar een zwaan met maar 10 euro.
  • Fresia houdt meerdere malen de porto nogal onnodig bezet. Sahil: "Wordt hier iemand happy van afwassen?" Fresia door de porto: "Nee, diegene spoort sowieso niet." En: "Jongens, even iets beter communiceren wat er nu is. We zijn net langs iets met kerst en sjaaltjes. Lees 'm gewoon voor als je er bent." Met andere woorden: ze wil dat iedereen eerst tot aan de zwaan fietst, stilstaat en dan rustig voorleest. Allemaal pogingen om tijd te rekken, onderwijl de fanatieke kandidaat spelend.
  • Roept dat 'dammen en pesten' - die voor Everon en Laetitia een heel eind verderop ligt - voor Everon is. Die roept dat hij van het schaken is, niet van het dammen. Fresia roept terug: "Dan niet!" Helaas niet gelukt, maar goede poging.
  • Fresia duikt en zwemt tot twee keer toe naar een zwaan (sauna en wakeboarden) die ver weg ligt, terwijl fietsen veel sneller is. We zien zelfs een biecht van Sahil, die nog eens benadrukt hoe goed ze bezig is ("Als een dolfijn!").
Ik ga definitief deze tunnel in.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Online edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #64 Gepost op: 1-02-2022, 10:17:46 »
Dit was al bijna aan het einde van de opdracht. Ze kon zich zo mooi nog even profileren als die fanatieke kandidaat die alles goed doet. Ik vond haar juist weer enorm mols deze opdracht:

  • Het is Fresia die meteen voorstelt om Thomas - de minst sportieve van de groep - de zwanen met geld te laten halen. Immers, hoe minder geld Thomas haalt, hoe minder de groep per juiste zwaan verdient.
  • Probeert Thomas naar een zwaan met persoonlijke tekst te sturen, terwijl hij alleen geld mag pakken.
  • Stuurt Thomas naar een zwaan met maar 10 euro.
  • Fresia houdt meerdere malen de porto nogal onnodig bezet. Sahil: "Wordt hier iemand happy van afwassen?" Fresia door de porto: "Nee, diegene spoort sowieso niet." En: "Jongens, even iets beter communiceren wat er nu is. We zijn net langs iets met kerst en sjaaltjes. Lees 'm gewoon voor als je er bent." Met andere woorden: ze wil dat iedereen eerst tot aan de zwaan fietst, stilstaat en dan rustig voorleest. Allemaal pogingen om tijd te rekken, onderwijl de fanatieke kandidaat spelend.
  • Roept dat 'dammen en pesten' - die voor Everon en Laetitia een heel eind verderop ligt - voor Everon is. Die roept dat hij van het schaken is, niet van het dammen. Fresia roept terug: "Dan niet!" Helaas niet gelukt, maar goede poging.
  • Fresia duikt en zwemt tot twee keer toe naar een zwaan (sauna en wakeboarden) die ver weg ligt, terwijl fietsen veel sneller is. We zien zelfs een biecht van Sahil, die nog eens benadrukt hoe goed ze bezig is ("Als een dolfijn!").
Ik ga definitief deze tunnel in.
Welkom Blip.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #65 Gepost op: 1-02-2022, 10:25:48 »
Dank voor het overzicht Blib, ik blijf ook lekker zitten in de fresia tunnel. Ik heb iedereen vanuit een tunnel bekeken maar Fresia blijft voor mij met stip bovenaan.

En ik vind dit toch wel de link naar het zwanenmeer hoor (fresia - Almere -zwanen):
https://www.denieuwebibliotheek.nl/activiteiten/erfgoedcafe-de-knobbelzwaan-levend-erfgoed-van-almere
« Laatst bewerkt op: 1-02-2022, 10:32:25 door Rozz75 »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #66 Gepost op: 1-02-2022, 12:02:55 »
Stuurt Thomas naar een zwaan met maar 10 euro.
Gezien dit vermenigvuldigd werd met het aantal goede quotes is dit niet "maar" 10 euro.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #67 Gepost op: 1-02-2022, 17:47:01 »
Gezien dit vermenigvuldigd werd met het aantal goede quotes is dit niet "maar" 10 euro.

Eens, maar afgezet tegen de andere mogelijke bedragen die Thomas had kunnen pakken was deze relatief laag.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #68 Gepost op: 1-02-2022, 19:00:51 »
Eens, maar afgezet tegen de andere mogelijke bedragen die Thomas had kunnen pakken was deze relatief laag.
Dat is dus de vraag. Uit zowel mijn berekening als die van Rozz75 en anderen blijkt dat Thomas niet zoveel gemist heeft. Een paar euro waarschijnlijk, niet meer dan 18.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #69 Gepost op: 1-02-2022, 19:28:10 »
In dat geval maak ik er "stuurt Thomas naar een zwaan met maar wel 10 euro" van en stap ik over naar Kim-Lian.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Online edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #70 Gepost op: 1-02-2022, 20:40:50 »
Ik zou blijven als ik jou was Blip ;-)

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #71 Gepost op: 1-02-2022, 21:11:57 »
Dank voor het overzicht Blib, ik blijf ook lekker zitten in de fresia tunnel. Ik heb iedereen vanuit een tunnel bekeken maar Fresia blijft voor mij met stip bovenaan.

En ik vind dit toch wel de link naar het zwanenmeer hoor (fresia - Almere -zwanen):
https://www.denieuwebibliotheek.nl/activiteiten/erfgoedcafe-de-knobbelzwaan-levend-erfgoed-van-almere

Ff een vraag voor diegenen in de fresia tunnel. Hoe kan het dat de enige die Fresia als (hoofdmol) had dan naar huis is? Hila verdacht fresia maar ze zat niet echt op t goede spoor blijkt..

En dat geklooi met de porto op foute kanaal dan bij E&L?

Ik vond vooral t lange beset houden van porto vrij mols van Fresia hier

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #72 Gepost op: 1-02-2022, 22:02:25 »
Hila heeft niet vastgehouden aan haar eerdere verdachte , dit gaf ze min of meer zelf aan in ‘niet de mol. Na haar gezellige middagje met fresia op het zwanenmeer, is ze geswitched en meer gaan tunnelen, zo zie ik het en maak ik uit haar verhaal op.
En slim van Fresia om iedereen indd alle kanten op te sturen via de porto, lekker fanatiek zelf overal naartoe zwemmen en op het laatst iets aan de porto doen, de perfecte ‘kandidaat’

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #73 Gepost op: 1-02-2022, 22:44:50 »
Hila heeft niet vastgehouden aan haar eerdere verdachte , dit gaf ze min of meer zelf aan in ‘niet de mol. Na haar gezellige middagje met fresia op het zwanenmeer, is ze geswitched en meer gaan tunnelen, zo zie ik het en maak ik uit haar verhaal op.

Nee, dat geeft ze niet aan. Ze geeft alleen aan dat ze rustig door had moeten spelen en niet had moeten tunnelen. Nergens zegt ze dat ze geswitcht is, wat niet betekent dat het niet zo is. Maar uit haar woorden valt geen switch op te maken, tenzij je het erin wilt zien. Maar we gaan behoorlijk off topic zo.

Wel leuk dat we weer eens een portomomentje hebben. Waar is Elly als je haar nodig hebt?
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #74 Gepost op: 2-02-2022, 07:10:28 »
Ff een vraag voor diegenen in de fresia tunnel. Hoe kan het dat de enige die Fresia als (hoofdmol) had dan naar huis is? Hila verdacht fresia maar ze zat niet echt op t goede spoor blijkt..

En dat geklooi met de porto op foute kanaal dan bij E&L?

Ik vond vooral t lange beset houden van porto vrij mols van Fresia hier
Bij mijn weten zat Hila op Sahil en nam zij later Fresia als 2e verdachte erbij na dat fluistergesprek met Kim. Kim die Fresia verdacht vond tijdens lasergamen.
Hila zelf gaf aan meer te zijn gaan tunnelen,  omdat de anderen nog vrijstellingen hebben. Kan maar zo zijn dat er veel ingevuld is op Sahil. Maar dan nog zal ze een paar vragen nog op Fresia ingevuld hebben.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #75 Gepost op: 2-02-2022, 07:14:28 »
Gevaarlijk hoor zo'n tunnel en zeker gevaarijk om degenen met die molse actie zomaar als niet mol af te schrijven. Alleen om het feit dat diegenen niet jouw mol zijn. Dit zou best een molactie kunnen zijn van Everon/Laetitia die we in de laatste aflevereing terug kunnen gaan zien.

Een tunnel is altijd gevaarlijk natuurlijk. Alleen schrijf ik anderen niet zomaar af. Dit is gewoon niet het topic om daar flink over uit te breiden.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #76 Gepost op: 2-02-2022, 13:56:24 »
In dat geval maak ik er "stuurt Thomas naar een zwaan met maar wel 10 euro" van en stap ik over naar Kim-Lian.
::rofl::

Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #77 Gepost op: 3-02-2022, 00:57:54 »
“Sterrenbeeld” was een betere naam voor deze opdracht geweest.

Het zwanenmeer leek van boven duidelijk op een sterrenhemel, toch?
Kim-Lian zei dat ze zo moe was dat ze sterretjes zag.

Op Fresia’s vlieger in de 1e opdracht stond het woord Orion: een sterrenbeeld genoemd naar een mythische jager die tegen een Stier vecht. (https://www.sterkopen.nl/blog/orion)
Dit refereert naar de pet van Everon waar de naam van zijn kledingmerk op staat: I Am Toro.

Jaagt Fresia op Everon de mol?

Nog een hint naar Everon in combinatie met sterren: Rick McCullough (regisseur WIDM) heeft op Instagram een foto gedeeld waarop Everon opeens een mollenboekje vasthoudt met een sterrenhemel op de kaft. https://www.instagram.com/p/CZZtU-doEt0

Tenslotte een mooie link naar Everon met de runen uit de 3e opdracht.

Over de rünen:
De letters zijn: p,s,l,o,st

De betekenissen zijn:
- meer (Lake)
- huis (Estate)
- spel (Game)
- steen (STone)
- zon (Sun)

In aflevering 4 zie je Everon in de zon zitten bij het meer voor hun huis met een grote steen op de achtergrond terwijl het woord spel een paar keer wordt gezegd.



Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #78 Gepost op: 3-02-2022, 08:03:50 »
Hahaha, gaan we nu zo ver dat we door onze tunnels allemaal gaan bedenken hoe de afleveringen ook hadden kunnen heten  ::rofl::.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Zwanenmeer
« Reactie #79 Gepost op: 3-02-2022, 13:39:19 »
Er zijn twee shots waarin we een redelijk goed beeld krijgen van het meer. Een aan het begin en een aan het eind van de opdracht. In het shot aan het begin tel ik minstens 56 zwanen. In het shot aan het eind tel ik 45 of 46 zwanen. Bij het eerste shot kunnen er makkelijk een aantal zwanen buiten beeld zijn, bij de tweede is dit redelijk onwaarschijnlijk. Tijdens de opdracht zijn er 19 zwanen meegenomen:5 door thomas en 14 zwanen met juiste feitjes. Als de 45/46 daadwerkelijk het aantal overgebleven zwanen is dan waren er in deze opdracht 64 of 65 zwanen aanwezig. Een deel daarvan zal weetjes zijn over de persoon die alleen geld moet ophalen (in dit geval thomas). Het is ook mogelijk dat er zwanen waren met feitjes die voor geen enkele kandidaat juist waren. Als er voor iedere kandidaat evenveel weetjes waren dan is een logische getal per kandidaat 5 met totaal van zwanenbedragen €100. Alternatief zou zijn 8 per kandidaat, dan krijg je als totaal van zwanenbedragen €62,50. We weten dat thomas met 5 zwanen €57 heeft binnengehaald en dat er verder nog een zwaan met €1 was. Als er 8 zwanen per kandidaat waren en er waren ook 8 zwanen met bedragen dan klopt dat met het mogelijke totaal van 64 zwanen. In dat geval heeft thomas zeer goed werk geleverd door €57 van de €62.50 binnen te halen.

Correct me if I’m wrong hoor, maar je berekening klopt volgens mij niet.

Stel 5 weetjes per kandidaat met een totaalbedrag van €100,-. Dat zou dan betekenen dat iedere kandidaat 500€ waard is. Echter zijn er hier maar 5 kandidaten die hier de weetjes mogen verzamelen dus 2500€. Dan zouden ze zo toch nooit het maximale bedrag kunnen verdienen.

Iedere kandidaat zou maximaal 600€ kunnen verdienen aan weetjes over hem/haar (en aan een Thomas die dan het geld verzameld en het mogelijk maakt).

En nu weet ik het even niet meer qua redeneren hahah