Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops  (gelezen 7442 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Gepost op: 6-03-2022, 00:48:57 »
WIDM 22 zit er op! Dit topic is bedoeld om de hele serie te evalueren. Wat vond je top? En wat zijn je tips voor de toekomst van WIDM?

Je mag hier complimenten uitdelen én kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma. Precies de twee dingen waar wij fans heel goed in zijn en waar de makers die de molloten en deze website een warm hart toedragen iets aan hebben.

Omdat verwachtingen vaak hooggespannen zijn en iedereen zijn eigen mening heeft over wat wel en niet goed is aan WIDM, kunnen discussies hierover er soms verhit aan toegaan en ook in een bredere context van de ontwikkeling van het programma worden getrokken. Zolang dit met respect naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Feedback geven werkt het beste als je deze feedbackregels volgt:



Zo zorg je dat je opbouwende en constructieve feedback geeft waar de makers ook écht iets aan hebben. Probeer altijd zowel tips als tops te noemen om te voorkomen dat het één en al negatief is, we zijn tenslotte wel fans van dit programma.

Voor vragen/suggesties/klachten over het forum(beleid) kan je terecht bij de moderators per pb.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #1 Gepost op: 6-03-2022, 01:16:13 »
Allereerst mijn algehele indruk van dit seizoen: ik vond het vooral een gezellig seizoen. Leuke groep, leuke opdrachten, hoewel het spel even op gang moest komen in afl 1-4. Daarna werd het alleen maar beter en leuker. Ook zijn de makers er weer in geslaagd zichzelf te vernieuwen en ons te verrassen met de liverstream opdracht/bekendmaking. En ook de mol heeft het super gedaan. Vooral zijn plezier was geweldig  ::bravo::

De tops van dit seizoen
+ De balans tussen alles of niks opdrachten en opdrachten waar sowieso wat verdiend kan worden was goed. Veel minder alles of niks, zodat er ook meer te mollen valt voor een mol
+ Het land, weer een prachtige locatie
+ Niet de mol en moltalk aflevering 10: echt hele fijne toevoegingen. Afvallers aan het woord over hun ervaring en extra veel spreektijd. Laat dit blijven in de seizoenen hierna echt  ::bravo::
+ De live finale. Als er dan toch live met publiek gedaan wordt, dan zo. Geen gillende menigte maar 400 genodigden in de Rode Hoed precies goed
+ De groep van 11 waardoor er geen geforceerde geen afvaller aflevering was
+ De mollicitaties voor zowel kijker als kandidaten. Die gesprekken en content die we nooit zien, wil ik vaker terugzien. Evenals voorbereidingen van de mol en andere backstage beelden die we hebben gezien.
+ Aflevering 9: 3 hele toffe spellen, weinig gepraat, weinig terugblikken en gewoon ijzersterke aflevering. Houden zo echt!
+ De humor, heel veel gelachen tijdens het seizoen
+ Afvallershotel! Tip: geef ze een rol in aflevering 9 of op een andere manier doorheen het spel.
+ De moltelefoon een leuk extra spelelement (die mag terugkomen of iets anders dat de kandidaten op scherp houdt)
+ Minder geforceerde beelden van bondjesvorming, ook erg fijn. Dit jaar voelde als een natuurlijkere beschrijving van het groepsproces en de reis  ::ok::
+ Vernoemen dat Fresia bijna afviel in aflevering 2, maar als tip: bespreek nog wat meer wie wie nu verdacht en hoe het zat met de testen.

De tips
- De opdrachten misten voor mijn gevoel soms wat gelaagdheid. Het waren veel rechttoe rechtaan spelletjes. Ik zou meer opdrachten willen zien zoals die met het suppen en sleutels zoeken. Opdrachten die wat langer duren en uit 2 delen bestaan. Of opdrachten zoals de laatste met de spionnen. Dat gaf me echt de oude Wie is de mol vibes! Qua gelaagdheid mis ik ook de twisten in opdrachten die ze in seizoen 21 wel hadden. Net iets te veel gemiste kansen om opdrachten net wat verder uit te bouwen of interessanter te maken. Om het positief te maken: de silo vond ik dan wel weer een goed voorbeeld van een simpel spel met een extra laag. Dat de kandidaten niet doorhadden dat ze die cijfers moesten noemen tsja... maar wel leuke twist  ::ok::
- Wat meer psychologische dilemma's /spelletjes of twisten zou ik willen zien.
- Iets minder strooien met vrijstellingen en niet 1 kandidaat de mogelijkheid geven 1500 euro uit de pot te plunderen omdat die de penningmeester is. Als er dan zoveel geld uit de pot gehaald kan worden, maak er dan een groepsproces/beslissing van.
- Geen kansspel opdrachten. Het ballonnenprikken zag er tof uit op beeld, maar is toch een beetje een geluksspel. Zelfde geldt voor de opdracht met de katapults. En als er dan toch dit soort opdrachten inzitten, geef ze net even een diepere laag.
- Nog meer visuals in beeld (is alweer beter geworden dit seizoen, maar mag en kan nog meer in de uitleg wat mij betreft. Ook in de uitleg van de opdracht voor de kijker is nog winst te boeken)
- De vorming van de groepen zou ik ook wat meer van willen zien.
- De hints en de uitleg daarvan vond ik dit seizoen wat zwakker dan andere jaren. 
- Moltalk mag wat mij betreft of wat langer, of nog net wat meer op de inhoud besproken worden, maar ook daar zit al wel een stijgende lijn in.

En dan ben ik vast nog dingen vergeten en in sommige dingen een zeur, maar ik heb echt genoten van dit seizoen  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 11:52:09 door MollenvangR »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #2 Gepost op: 6-03-2022, 01:50:51 »
Vond het een goed en leuk seizoen, erg leuke groep mensen, achteraf bezien een leuke en goede mol. Ben ook positief over het afvallershotel, ook al zien wij daar niet veel van. Lijkt me voor de kandidaten veel fijner om niet ineens verloren in het vliegtuig terug te zitten en zich thuis te moeten verstoppen maar te kunnen ontwennen met dezelfde groep waar alles mee besproken kan.

Ben verder eigenlijk blij dat de maskerhint geen hint was. Zo zien we dat niet altijd uit kunnen gaan dé hint gevonden te hebben  ::rofl::

Geen tips, ik kijk uit naar het volgende seizoen.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #3 Gepost op: 6-03-2022, 01:58:32 »
Tops:

- Ik vond het een hele leuke en afwisselende groep. En een hele leuke mol ::regenboog::
- Dit seizoen was erg sterk gemonteerd. Meestal was voor de ontknoping hier de mol wel duidelijk of was in elk geval één van de finalisten wel duidelijk afgeschreven. Nu was het echt heel erg verdeeld. Knap dat dat gelukt is!
- Heel erg genoten van opdracht 5.1 (Uit de lucht gegrepen) en 6.1 (In het verschiet). Opdrachten met meerdere lagen zijn heel erg leuk om naar te kijken. Ook de 3 finaleopdrachten waren erg goed, vooral de laatste!
- Sowieso vond ik dit de beste aflevering 9 in jaren. Drie mooie opdrachten, geen terugblikken behalve bij de finaletest en een kort maar krachtig praatje van Rik.
- 11 kandidaten in plaats van 10 zorgde ervoor dat er geen afvallerloze aflevering nodig was. Heel fijn!  ::ok::
- Het afvallershotel is een erg fijne toevoeging geweest. Zorgt er enerzijds voor dat de afvallers niet direct terug hoeven en anderzijds voorkomt het potentiële grote spoilers  :)
- Veel backstage beelden laten zien ::ok::
- Overzichtskaartjes

Tips:

- Het gemaskerde bal voelde een beetje als een anticlimax. Het hele seizoen wordt daar naartoe gewerkt, elke afvaller krijgt een envelop met een spannend muziekje eronder, maar vervolgens zien we bij de ontknoping eigenlijk bijna niks nieuws. De onthulling werd zelfs live gedaan. Daar had meer ingezeten.
- Er is naar mijn mening iets teveel gestrooid met jokers en vrijstellingen. Zulke dingen (met name vrijstellingen) zouden een exclusief iets moeten zijn, om er dan 8 potentieel uit te delen vind ik iets teveel van het goede, en de aflevering erna meteen weer allemaal jokers.
- Ik hoop echt weer eens op een echte mysterieuze opdracht, zoals een 'Meet the Mole'. En dan doel ik niet op de bootopdracht of op Jan die achter de kandidaten langsliep, maar meer op bijvoorbeeld het orgel van S13. Waar je recht tegenover de mol komt te staan en je daar ook echt bewust van bent. Dat mis ik de laatste tijd een beetje.

Verder heb ik nog iets wat ik al een langere tijd jammer vind en nu echt even kwijt wil, en dat is de mate waarin er met mingeld gestrooid wordt en wat elk seizoen meer lijkt te worden. Vorig jaar had je de veiling waar zomaar €5000 uit de pot verdween en later het rad waar ook fikse minbedragen op stonden. Dit jaar begon het met -€5000 (wat ik niet eens zo heel erg vind, daar moest de mol wel degelijk wat voor doen en dat heeft hij heel knap gedaan). Maar om dan zo makkelijk nog €1500 uit de pot te laten verdwijnen, bij de schapen (wat al een heel onberekenbare opdracht was) mingeld verwerken wat ruim 3x zo zwaar weegt als het plusgeld, bij het strand -€500 voor elke kandidaat die te laat is en bij de allerlaatste opdracht nog eens -€1000. Vooral die laatste vond ik echt niet nodig. Wellicht dat dat is gedaan omdat er een hint op het mingeld stond, maar had dan het mingeld bij de andere opdrachten weggelaten of beperkt tot een kleiner bedrag. Of verhoog het te winnen bedrag in een aantal andere opdrachten.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #4 Gepost op: 6-03-2022, 02:28:51 »
Ik vond het ook een uitstekend seizoen ::love::! Vooral aflevering 9 was echt een geweldig aflevering!! Finale was ook echt heel goed als je het vergelijkt met alle andere live finales. Ik begrijp dat met een miljoenenpubliek een live finale helaas noodzakelijk is, maar in deze setting vond ik het heel leuk ::bravo::

Tops:
- Humor, leuke groep en leuke sfeer
- Enkele gelaagde opdrachten
- sympathieke en zeer leuke mol!
- geweldige locaties!
- thema’s bij opdrachten, vooral aflevering 9 (heel leuk gedaan) en de boogschiet/subopdracht. Pareltjes!
- haalbare opdrachten. Waar voorheen heel veel opdrachten erin zaten die amper haalbaar waren, viel het dit jaar wel mee.


Tips
- Uitleg van opdrachten. Nog steeds mis ik overzichtjes en een duidelijke uitleg (voice over van Rik + infographics zou zoveel beter zijn om het uit te leggen)
- Graag meer gelaagde opdrachten. Dit seizoen heeft echt enkele juweeltjes van opdrachten. Ook heel orginele opdrachten!
- geen acteur als mol. Dit roep ik al een tijdje, vorig jaar ook, maar de beste mollen zijn juist geen acteur/actrice.
- Minder biechten, meer storyline.


Al met al een zeer leuk verrassend seizoen met enkele zeer hoogwaardig e opdrachten. Heel knap hoe je na 22 seizoenen nog steeds enkele orginele opdrachten kunt bedenken. Ga zo door! (Vooral met de gelaagde en lange opdrachten die ik voorbij zag komen!) ::bravo::

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #5 Gepost op: 6-03-2022, 10:34:52 »
Tops;
- leuke groep deelnemers
- mooi land
- goede montage waarbij ook zonder uren speuren de Mol te ontdekken was. De actie bij de porto op het meer was gewoon te zien in de aflevering. Twijfel zaaien in de montage mag, maar in het verleden was de Mol ook wel eens te veel uit beeld of het te veel gemanipuleerd vanuit de productie.
- de afl 9 opdrachten waren top. Gelaagd, molbaar, speurbaar en niet alles of niets.

Tips;
- het teaseren met een gele troef die er vervolgens niet in komt. Dat is raar. Wat was hier de bedoeling van?
- het opbouwen naar een gemaskerd bal om er vervolgens niets mee te doen. Ik had het wel tof gevonden als hier de finalisten nog een kans hadden gekregen de Mol fysiek te ontmaskeren om die 5000 in de pot te houden. Zo'n twist is wel leuk!
- het afvallershotel was tof maar ik had iets meer met deze kandidaten gedaan qua cameo als laserschieters, Mollies/Millies, hulplijn etc.Hier zit nog wel potentie in voor het volgende seizoen.
- anagrammen waar je letters overhoudt zijn géén anagrammen. Als hint onjuist en zwak uitgevoerd. Doe het dan niet en zeker niet op molgeld. Er zat al een hint in die opdracht door de som. Het was dus ook niet nodig.
- opdrachten die bij voorbaat al gaan mislukken omdat er een twist komt die de kandidaten pas na afloop horen; zoals in de silo of waarbij er teveel mingeld in zit zoals bij die schapen. Dat is voor de kandidaten frustrerend maar ook voor de kijkers qua speurwerk. De mol hoeft weinig te doen en het is vooral tijdvulling.   Niet meer doen....

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #6 Gepost op: 6-03-2022, 11:00:41 »
Tops:
- Het was een zeer sfeervol en leuk seizoen. Het seizoen keek lekker weg, had een fijne sfeer. Dit komt mede door de selectie van de kandidaten, die allemaal even leuk waren (bij eerdere seizoenen had ik altijd wel 1 of 2 mensen die ik minder vond).
- Ik heb genoten van Albanië, dat echt een ontdekking is voor mij. Mooie beelden, veel variatie qua landschap, top!
- De opdrachten bevatten meer humor dan voorheen, die omroepberichten waren echt een superleuk detail.
- De montage was relatief eerlijk. Bijna alle molacties hebben we daadwerkelijk kunnen zien of uit de beelden kunnen halen.
- Riks presentatie wordt steeds natuurlijker. Mooi om te zien hoe zijn eigen stijl heeft gevonden die hem weer echt anders maakt dan zijn voorgangers.
- Aflevering 9 was echt fantastisch! Mooie opdrachten, geweldig in beeld gebracht, geen ellenlange terugblikken van de finalisten (in eerdere seizoenen zagen we 20 min lang dat de finalisten zich aankleedden, fijn dat die nutteloze informatie weg is gelaten!).
- De moltelefoon vind ik een leuke toevoeging. Leuk om het groepsspel te zien m.b.t. de telefoon, bijv. toen Sahil de groepsindeling maakte en daarmee de mol buitenspel zetten. De telefoon voegt echt iets toe aan het spel en mag zeker blijven!
- De molpleidooien vond ik een super vinding. Heel gaaf om al in augustus iets te kunnen zien van WIDM! En wat een groot risico voor de makers ook, top!

Tips:
- Ik was super enthousiast na de eerste aflevering. Dat gemaskerde bal voorspelde zóveel moois. Jammer dat er niet meer met die mooie setting gedaan is. Aantikken van afvallers voelt een beetje als een anticlimax.
- De gevreesde maskerhint: ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de makers een masker met ogen van een van de spelers (niet mol) zo nadrukkelijk hebben gebruikt in de serie. Ook kandidaten zagen dit masker immers, aangezien het het screenshot van de moltelefoon was. Dat er iets zó duidelijk naar één deelnemer wijst en geen hint blijkt te zijn, vind ik echt onbegrijpelijk.
- Er waren wel erg veel jokers en vrijstellingen in het spel. Die troeven moeten iets bijzonders blijven, want alleen dan krijg je echte dilemma's (ga ik voor de joker of voor geld). Nu komen er zoveel troeven in het spel dat ze bijna 'normaal' worden. Ik blijf het ook jammer vinden dat deze troeven het spel zo beďnvloeden.
- De proef rondom de test, waarbij Laetitia afviel, vind ik erg jammer. Niet alleen werd de aflevering er erg langdradig van; het doet ook teniet aan de kracht van test en executie. Het is toch ongelofelijk dat de puzzel/katapult-skills van een kandidaat bepalen of hij/zij bij een gelijke stand naar huis moet? Ook oneerlijk dat Everon als mol meedeed aan deze opdracht. Doordat hij niet als laatste eindigde, benadeelde zijn deelname de mensen die na hem eindigden enorm (Kim-Lian met 2 min achterstand en Laetitia zelfs met 3 min achterstand).
- De opdrachten mogen nog steeds wat gelaagder. Waar is de dubbele bodem? Waar is de 'je had het kunnen weten'? Toegeven er zaten al meer gelaagde opdrachten in dan eerder, maar hier valt zoveel meer uit te halen!
- Everon was als mol zeer goed voorbereid. Bij sommige opdrachten was hij zo goed voorbereid dat de kandidaten gewoonweg geen kans hadden de opdracht goed uit te voeren. Denk aan de containeropdracht: de kandidaten hadden niet kunnen weten dat dit de container met geld was en hadden hoogstens achteraf aan Everon kunnen vragen (als ze het al hadden opgemerkt dat er een container was verplaatst) waarom hij dat deed. Hier kan de mol zich prima uitkletsen; resultaat was dat deze opdracht nooit kon lukken. Hetzelfde geldt voor de opdracht met de metaaldetector. Leuk dat Everon zelf de onderdelen heeft verstopt, maar als hij ze verstopt onder een ligbed waar mensen op liggen. Tja, dan weet je toch van tevoren al dat die onderdelen niet gevonden worden? Het is immers super onbeleefd om vakantiegangers weg te sturen van hun plek. Ik snap dat de mol goed voorbereid moet zijn (graag zelfs), maar kandidaten moeten nog wel enigszins de kans hebben om de proeven te laten slagen en die kans was er nu niet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #7 Gepost op: 6-03-2022, 11:41:55 »
Hierboven zijn al veel nuttige tips en mooie tops genoemd waar ik me voor het grootste deel bij kan aansluiten.
Ik houd het bij een paar tops die ik zelf ook graag nog even wil benoemen

-De mooiste aflevering vond ik aflevering 9, de opdrachten en de tijd die ervoor werd uitgetrokken
-Albanië, prachtige lokatie in Europa, wat dat betreft hoef je de wereld niet over te reizen...
-Live meekijken tijdens een stream gaf een enorm spannend gevoel van er echt bij te zijn, super was dat

Nogmaals, de rest is ook al meerdere malen gezegd. Hulde weer voor dit seizoen.


Edit: P.s.
Als ik toch een puntje van kritiek mag uiten, ik vond het vrij storend dat de Mol zoveel productplacement kreeg voor zijn eigen kledinglijn, dat hoeft niet volgens mij
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 13:06:14 door Mollem »

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #8 Gepost op: 6-03-2022, 12:06:14 »
Veel dingen zijn al genoemd, maar mijn belangrijkste tops zijn:
• Leuk dat de molacties zo in beeld zijn gebracht, waardoor je de mol echt kon ontmaskeren! En de verdenkingen die kloppen.
• Het voelt meer als een taak van de mol om geld uit de pot te halen. Bij de veilingen had ik daarom altijd een beetje een dubbel gevoel. Ik vind het daarom leuk dat de mol dit jaar degene was die door hard te werken een greep in de pot mocht doen.
• Persoonlijk vind ik ook de dubbele laag opdrachten leuk, zoals werd gedaan bij binnenskamers en Millies/Mollies.

Erg genoten van dit seizoen en ga zo door!
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 16:13:03 door Elliebellie »

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #9 Gepost op: 6-03-2022, 12:06:58 »
Ik vond het een heel leuk seizoen; geweldige kandidatengroep, leuke opdrachten, goede mol.

Tops:
- de livestream, hoewel ik die totaal gemist had, terwijl ik toch alle kanalen volg via Social Media en de nieuwsbrief per mail. Gelukkig kort erna nog kunnen terugkijken.
- de Moltelefoon was een leuke aanvulling
- afvallershotel vind ik echt een goed idee; prettig voor de afvallers om niet ineens uit het spel weggerukt te worden en geen mogelijke spoilers omdat mensen alweer elders gespot zijn
- betere uitleg over de spellen dan de afgelopen jaren, heel prettig
- prachtige locatie natuurlijk met de mooie sfeerbeelden
- de "nabeschouwing" bij Moltalk
- de "Niet de Mol" serie

Tips:
- ik vond het best een teleurstelling dat er eigenlijk niets is gedaan met het gemaskerde bal; er werd in alle uitzendingen naartoe gewerkt maar doofde uiteindelijk gewoon uit
- ik houd er niet van als de Mol tools krijgt om dingen te saboteren die gewone kandidaten niet hebben. De Mol heeft natuurlijk al gewoon voorkennis, wat natuurlijk wel nodig is om e.e.a. te kunnen beďnvloeden, maar als er ook nog gefaciliteerd wordt dat hij/zij dingen kan doen buiten het zicht van de kandidaten die de kandidaten zelf niet kunnen doen vind ik dat erg jammer. In deze serie doel ik dan vooral op het feit dat Everon de slotjes allemaal kon open maken met zijn duim om er geld uit te halen.
- Misschien een soort van "hoogtepunten uit het afvallershotel" aflevering maken voor na de finale. Ik ben wel benieuwd of zij met elkaar hun theorieën hebben besproken en dat soort dingen.
- Minder mingeld, vrijstellingen en jokers. Het mingeld van de livestream vond ik erg leuk gevonden, maar dat er daarna ook weer zoveel mingeld was vind ik dan wel erg jammer.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #10 Gepost op: 6-03-2022, 12:21:32 »
Een tip:

Ik denk dat de lasergame beter had gewerkt als van te voren duidelijk was dat de Mol de slotjes kon openen met diens duim.

Offline truuske

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #11 Gepost op: 6-03-2022, 12:27:22 »
Een leuk seizoen. Dank jullie wel voor jullie onafgebroken enthousiasme.
Mijn Tops:
- 11 kandidaten, waardoor geen afleveringen zonder afvallers
- leuke groep; hoe krijgen jullie dat voor elkaar!
- weinig/geen bondjes in beeld, niet teveel biechten
- molacties die tijdens de uitzending te zien waren
- weer 10 zaterdagen (en alle tussenliggende dagen) genoten.
- En wat fijn de 10e aflevering zonder dat ik moet aanhoren op wie pietje, jantje en truusje zitten, maar echt tijd voor alle kandidaten en de mol. Houdt dit er in aub!
- Moltalk ook na aflevering 10

Mijn Tips:
- Houdt de laatste aflevering aub zo!
- Houdt Moltalk er in na de laatste aflevering. Mag van mij nog wel langer, want veel opdrachten kunnen in dit tijdsbestek niet besproken worden. Maar ik ben al heel blij dat dit dit jaar is toegevoegd.
- Ik zou het leuk vinden wanneer er opdrachten komen die veel langer duren, of opdrachten die in elkaar overlopen/invloed op elkaar hebben.
- Wat ik ook leuk vind is dat er opdrachten inzitten die ook te maken hebben met het comfort van de kandidaten. Bv de supermarkt opdracht; dat ze artikelen moesten verzamelen wat ook meteen hun avondmaaltijd zou zijn. Of in het verleden dat ze tonnen open mochten maken voor geld om kampeerspullen te krijgen. Leuk om te zien wat belangrijker is; geld of comfort.

Mijn Tegenvaller:
- Het gemaskerde bal; het is al meer benoemd, maar het hele seizoen en de tijd daarvoor worden we nieuwsgierig gemaakt naar deze avond. Het is in aflevering 9 ook groot gebracht; ze arriveren in auto's, worden ontvangen etc....... ik verheugde me echt op mooie beelden en twisten etc van deze avond. Hier was ik dus echt teleurgesteld in gisterenavond.

Alsnog heel erg bedankt voor weer een seizoen Wie is de Mol. Vanaf seizoen 1 met onbekende nederlanders kijk ik al mee. Ik verheug me, lees mee op het forum, geniet tijdens de weken uitzending, volg hierna alles wat er naar buiten komt. Top programma en crew!!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #12 Gepost op: 6-03-2022, 12:56:16 »
Tops:
  • 11 kandidaten en daardoor geen afvallerloze aflevering
  • Moltelefoon: je geeft daarmee een tweede kandidaat een belangrijke rol die vergelijkbaar is met de penningmeester
  • De thematiek van de maskers. Mag vaker een overkoepelend thema gebruikt worden wat mij betreft!
  • Afwisselende opdrachten waarbij iedereen wel zéker een keer kon shinen.
  • De livestream! Fantastisch om de kijker een rol te geven in het spel.

Tips:
  • Het gemaskerd bal kwam niet lekker uit de verf. Ik hoopte dat we iedere aflevering zouden starten met een kort fragmentje van dit bal, waarbij we telkens nét iets meer te zien krijgen. Aflevering 9 laat dan zien dat de Mol bijna het masker afzet. Dan was het nóg meer een thematische rode draad. De ontknoping was hierdoor ook een beetje een anticlimax, ondanks dat het alsnog heel tof was!
  • De kandidaten waren op de hoogte van de beruchte maskerhint. Dit kan hun molkeuze potentieel  beďnvloed hebben.
  • De opzet van bepaalde opdrachten helpen de Mol net iets te veel om geld uit de pot te spelen/houden. Daardoor wordt 'de laagste pot ooit' aan de Mol toegeschreven, terwijl het soms voor een minstens zo groot deel aan de opzet van de opdrachten ligt.

Ik ga dit nog verder aanvullen.  ;D

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #13 Gepost op: 6-03-2022, 13:15:41 »
Allereerst: Ik heb genoten van het seizoen!  ::bravo::

Top:
- Leuke en goede mol, Albanië is prachtig, mooie kandidatengroep!  ::ok::
- De voorlaatste aflevering staat vaak in het teken van verdenkingen; aflevering 9 vind ik dit jaar heel goed gedaan. Met mooie en spannende opdrachten, geen lange toespraken en mooi toewerken naar de ontknoping
- Finale: met publiek vind ik altijd spannend, omdat sommige kijkers best aanwezig kunnen zijn, maar hier was een goede balans. Er was tijd voor de mol, de verhalen van de finalisten en de mollenacties.
- Fijn dat moltalk nog inging op opdrachten en mollenacties die nog niet besproken waren.
- Mooie balans in de opdrachten: haalbaar, weinig 'alles of niks' waardoor de mol ook echt moet werken.
- Weinig bondjes-gesprekken
- Fijn voor de afvallers, denk ik, dat er een afvallershotel was. Dat geeft hen de mogelijkheid om nog even af te kicken.  ::ok::
- Niet de mol: mooie toevoeging!
- De livestream werkte heel goed, als kijker ben je meteen betrokken, nog voor de 1e aflevering te zien was.
- Leuk om te zien, vind ik, is dat Rik er als presentator ook veel plezier aan lijkt te beleven. Fijne interactie ook met de kandidaten (zoals het 'Neeeee, Jaaaaaa, Neeeee, Jaaaaaa'-moment met Fresia  ::rofl::). Mooie balans tussen afstand en betrokkenheid.

Tips:

- Als ik de film van Max zo bekijk, hebben kandidaten tijdens het spel toegang tot socials. Hila werd zelfs gewaarschuwd voor Kim? Om beďnvloeding door het spel van buitenaf te voorkomen, zou dat eigenlijk niet moeten. Mocht het voor BN'ers te lastig zijn om offline te blijven, dan toch dit spel overwegen met niet-BN'ers? (waar kan ik mij dan aanmelden?  ;) )
- Vanuit het verhaal van Everon begrijp ik toch dat een tapijtverkoper toch niet zo blij was; dat is niet altijd te voorkomen natuurlijk. Ik denk dat het belangrijk is om opdrachten met inwoners toch goed uit te pluizen; is iedereen daar oké mee? (dat zal ook wel gedaan zijn achter de schermen, maar op mij als kijker komt dat niet overal zo over)
- Het gemaskerde bal; wat zou het tof zijn geweest als we beelden zagen van de mol die zich in Albanië onthult.
- Iets teveel jokers en vrijstellingen naar mijn smaak. Hila kon volgens mij weinig anders dan een deel van de pot offeren voor de zwarte vrijstelling; de kans was anders groot dat ze eruit zou liggen.
- Misschien ligt dat meer aan mij, maar de focus op 'de laagste pot' vind ik minder. Een mol moet voor mij mollen: dat hangt voor mij niet af van de hoogte van de pot. Soms is een lage pot om de aard van de opdrachten of om ontwikkelingen buiten de mol om, niet haalbaar.
- Ja, dit roep ik bij De Mol vooral, maar opdrachten met dieren vind ik tricky. Vakmanscha(a)p vind ik persoonlijk wat minder geslaagd. Voor de schapen niet zo heel fijn, maar ook als kijker is er niet zoveel uit te halen omdat er (logischerwijs) chaos ontstaat.

Nou, dat was het wel zo'n beetje.  ;D
Bedankt allemaal, het was een mooie serie, vond ik!
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 13:20:40 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline klakske

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #14 Gepost op: 6-03-2022, 13:29:19 »
Tops
Leuk seizoen, super interessante mix van kandidaten persoonlijkheden, vele grappige momenten met Kim, Sahil en Thomas. Aangename kennismaking met Laetitia en Hila, fanatieke Fresia en Welmoed, ernstige Arno en lieve Suzanne en Glen....en Everon? Tja, die had bij mij een hoog sympathiek maar toch wel soms te passieve  Sinan-achtige vibe.

Tips

De maskerhint speelde bij mij minder omdat 1. Ik de augustus promo niet had gezien 2. Omdat 'door de ogen vd mol?' op 2 manieren kon gelezen...de mol kijkt door of de mol kijkt naar het masker. 3. Te 'in your face' zou zijn.

Toch beetje unhappy over tekst-op-geld hint naar kandidaten toe.
Kans dat de 'Troeven' kandidaten het gemerkte geld ooit te zien kregen was nul.
Om de ogenhint tijdens het spel te ontdekken moesten kandidaten minstens alle biljetten onder ogen krijgen...niet echt duidelijk of dit ook kon.  Met dit in het achterhoofd ook opmerkelijk dat Kim en Fresia hun mol de pot lieten behouden?

Verder teleurgesteld in laseropdracht. Als mol dergelijke technische hulp krijgt doet dit afbreuk aan daadwerkelijk molgehalte. Mol moet zichzelf waarmaken zonder technische hulp snufjes.

Maar zoals gezegd, genoten van seizoen.




Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #15 Gepost op: 6-03-2022, 13:48:16 »
Tops
  • 11 kandidaten, en dus altijd een afvaller per aflevering.
  • Leuke kandidatengroep en het land was ook een verrassende keuze.
  • Niet de mol was een goede toevoeging.
  • Afvallershotel bleek ook goed uit te pakken. Wat heb ik genoten van alle BTS momenten van de afvallers.
  • De moltelefoon. Een leuk nieuw element.

Tips
  • Stoppen met het manipuleren van beelden. Er zijn door het seizoen heen meerdere gevallen geweest dat een kandidaat in een slecht daglicht werd gezet terwijl dit onjuist bleek te zijn. Voorbeelden: Kim haar modderbad, Fresia met de sleutel in het fort & Fresia in de graafopdracht. Laat het gewoon eerlijk zien.
  • De kandidaten mogen hun telefoons gebruiken tijdens de opnames en kunnen dus onbedoeld informatie krijgen over andere kandidaten of communiceren met ''fans''. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Bovendien ben ik door sociale media aan de locatie van dit jaar gekomen en dat vind ik spijtig.
  • Opdrachten waar geen gelaagdheid in zit. Voorbeelden: Luid Sprekers en Net of net niet. Daar kunnen wij als fans vaak niks mee én het is ook niet heel leuk om naar te kijken.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #16 Gepost op: 6-03-2022, 14:51:44 »
De opdrachten 1 en 3 uit aflevering 9 waren wat mij betreft de beste afleveringen uit dit seizoen. Everon is een uitstekende Mol geweest, maar al met al is dit voor mij een zeer matige editie.

Natuurlijk is het niet de bedoeling, dat we de Mol in aflevering 1 meteen spotten. Echter, op basis van montage was nu elke verdenking eigenlijk redelijk. Vandaar ook de verdeeldheid op onder meer dit forum. Als je als kijker na 9 afleveringen nog niet een mol van een kandidaat kunt onderscheiden (door de manier waarop een en ander in beeld is gebracht), dan lijkt dat me ook niet helemaal gewenst.

In de hele serie mis ik het verhaal, een rode draad, gelaagdheid. In België omschrijven ze de serie als 'een verslag van een reis'. Dat concept spreekt me wel aan. Ik vind de opdrachten nu als los zand aan elkaar hangen en af en toe van een bedenkelijk niveau. De eerste opdracht is er alleen op gericht om geld meteen weer uit de pot te spelen. Balonnen prikken op een strand. Pingpongballen gooien waarvan wij nooit konden zien wat er eigenlijk misging. Lasergamen waarbij een mol zoveel voordeel heeft, dat het niet meer te doen is. Schieten met pijl en boog. Een tapijtopdracht waarvan na een week nog niemand wist wat eigenlijk exact de bedoeling was. Een containeropdracht die helemaal uitgeplozen is, maar waar eigenlijk geen enkele conclusie aan te verbinden viel. Zowel qua spel als qua uitleg zien we steeds minder en is er eigenlijk steeds minder van te begrijpen.

Everon en kandidaten kunnen hier niets aan doen. Zij hebben het goed gespeeld. Op mij komen de uitzendingen elk jaar meer over als een uur totale chaos, dat ook nog eens behoorlijk verknipt wordt en suggestief in beeld gebracht.

Wat de maskerhint betreft... Het heeft het spel hoe dan ook beďnvloed. De makers hadden tijd en gelegenheid genoeg om die af te zwakken of in context te zetten. Dat is op geen enkele manier gebeurd. Dat is een keuze, maar ik vind het jammer. Hetzelfde geldt voor het gemaskerd bal. Filmisch een erg sterk begin maar er is niets meer mee gedaan.

Al met al veel gemiste kansen wat mij betreft. Het doet Everon als goede mol zelfs een beetje tekort. Misschien meer terug naar de basis. Minder stoere droneshots, minder biechten, meer spel.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #17 Gepost op: 6-03-2022, 15:37:09 »
TOPS:

 Opdrachten waren leuk dit jaar. Ik zat er de afgelopen jaren wat minder  in maar ik ben weer helemaal enthousiast geworden door dit seizoen!

Het was ook fijn dat de drie finalisten alle drie de mol nog konden zijn! Dat is ook wel anders geweest, veel fijner zo.

De combinatie van widm, moltalk en niet de mol is perfect! De presentatie van alle drie de programma's vind ik ook perfect; sympathieke mensen die niet de show stelen.

De finale hoeft van mij niet perse zo live maar het was veruit de beste finale sinds de live uitzendingen zijn begonnen. Geen interviews met kijkers of familieleden maar alleen dingen die er toe doen. Ook moltalk erna was een goede zet, vond ik altijd een gemis!

TIPS:

Ik heb niet zoveel tips. Ik zou het liefst veel meer beelden van de mol aan het werk en achter de schermen willen zien. Dat voelt elk jaar erg weinig. Maar tussen de finale, moltalk en de extra's op youtube snap ik dat de productie dit wel genoeg vindt.



Heel erg bedankt voor weer een prachtige WIDM  ::bravo::

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #18 Gepost op: 7-03-2022, 00:21:26 »
Ik vond dit seizoen bovengemiddeld leuk. En ook wel gezellig en gewoon fijn om te kijken. Weer heel erg bedankt, beste makers, voor de vermakelijke spanning elk weekend, in deze tijden.

Wat ik nog steeds het liefst anders zou zien is: meer waarheid en minder verkniptheid. Mijn idee van een ideale WIDM is, dat als je écht oplet en speurt, je rond de finale toch met redelijke zekerheid de mol kan aanwijzen (en niet vanwege "een hint", trouwens!). Dat je daarin ongeveer dezelfde kansen hebt als de kandidaten ter plekke (ook al hebben we maar 1 uur, voor wat vaak 2 dagen zijn geweest). Dat het niet een gok van 33% kans blijft, omdat de beelden en uitspraken zó gefilterd zijn en je zó zeer voor de gek gehouden wordt door de edit.

Top:
  • weer iets beter geworden speluitleg en ook het filmen uit zowat elke denkbare hoek mag genoemd worden.
  • escape room achtige opdrachten heb ik heel erg van genoten (Uit de lucht gegrepen, In het verschiet, Alarmerend, Binnenskamers).
  • innovaties zoals de moltelefoon en het afvallershotel.
Tip:
  • meer psychologische/strategische elementen verwerken in de opdrachten, i.p.v. "simpelweg" tijd bijhouden, ballonnen prikken, woordjes doorgeven, flesjes schieten.
  • niet zo grote bedragen mingeld met ook nog eens weinig tot geen vereiste mol-actie -- bijv Hila bij Vakbondje, kansloos!
  • minder chaos-opdrachten waar je toch niks uit kunt halen, als speurder zijnde (draaiende schijf, jetski's, schapen, kleden) -- een enkel keertje is en blijft wel leuke tv natuurlijk.
  • het belangrijkste zeg ik boven al: heel graag meer waarheid in de edit, minder manipulatie.

Dank!!
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 00:40:46 door daniwidm »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #19 Gepost op: 7-03-2022, 04:04:45 »
Positief:

- Het is nog steeds een leuk programma om naar te kijken.
- De kandidaten waren leuk en waren vermakelijk in hun interactie met elkaar.
- Aflevering 9 gaf me weer dat oude Mol-gevoel, waarbij ik echt aan de buis gekluisterd zat en niet tussendoor een spelletje aan het doen was.
- Dankzij het afvallershotel konden mensen niet achterhalen wie sowieso een bepaalde aflevering niet had gehaald, wat in andere seizoenen altijd uitlekt.
- Geen gillende menigte bij aflevering 10 en geen vragen aan het publiek die kostbare tijd in beslag nemen. Een finale die niet live is, is nog beter


Negatief:

Het seizoen is voorbij, dus kan ik dit nu op het correcte moment zeggen: vervang het hele team.
- Er zijn te veel opdrachten met mingeld, te veel opdrachten waar maar een klein bedrag verdiend kan worden en ook opdrachten die gewoon niet kunnen slagen. 'De laagste pot ooit' halen is op deze manier geen verdienste van de moll.
- Te veel teleurstellende opdrachten.
- Het geklooi in de montage. Toon de beelden gewoon in chronologische volgorde.
- Te veel biechten. Opdrachten kunnen verder via voice-over worden uitgelegd, in plaats van telkens naar een biechtende kandidaat/mol over te schakelen. Ook hoeft niet elke gedachte van een kandidaat/mol in een biecht voorbij te komen.
- Een masker tonen met de ogen van Kim-Lian erachter omdat het zo'n mooi masker was. Dat is een slordige fout die Kim-Lian misschien wel een voordeel heeft gegeven, omdat de andere kandidaten er ook van af wisten.
- Er worden te weinig molacties getoond in de laatste aflevering. Ook bij molacties die zijn mislukt, is het fijn om te zien wat er voor de mol is misgegaan, zoals in seizoen 11 bij het straattheater. Moltalk maakte het een beetje goed, maar alsnog is een groot deel van de opdrachten niet aan bod geweest.
- Te veel jokers en vrijstellingen.


Dit zeg ik niet omdat ik het geen leuk programma vind, maar juist omdat ik wil dat het weer zo goed wordt als het eerst was. Aflevering 9 was heel goed, maar de meeste andere afleveringen waren niet van hetzelfde niveau.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 04:08:43 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.