Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops  (gelezen 7441 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #20 Gepost op: 7-03-2022, 08:20:32 »
Het seizoen is voorbij, dus kan ik dit nu op het correcte moment zeggen: vervang het hele team.

Wat naar dit.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #21 Gepost op: 7-03-2022, 09:40:50 »
Tops
  • De locatie. Albanië is een prachtig land met een rijke cultuur.
  • De casting. Superleuke groep met veel humor en een hoge entertainmentwaarde.
  • Het afvallershotel. Dit voelde denk ik voor iedereen als een warm bad. Vroege afvallers waren daardoor meer onderdeel van het programma dan voorheen. En het voorkomt spoilers, doordat men niet apart van elkaar en op verschillende dagen op het vliegveld gespot kan worden.
  • Het verwerken van de geschiedenis en cultuur van Albanië in bepaalde opdrachten. Ver gelijken (2.3), Alarmerend (9.1) en Binnenskamers (9.3) zijn hiervan goede voorbeelden. Ik had wel graag gezien dat dit in nog veel meer opdrachten was verweven.
  • 11 kandidaten betekende dat er geen aflevering zonder afvaller was. Top! Graag zo houden.
  • Er waren dit seizoen meer haalbare opdrachten. Voorheen hoefde er vaak nauwelijks gemold te worden, omdat opdrachten door de onmogelijke opzet toch wel mislukten.
  • Rik deed het super. Zijn bijrollen in Prikactie (stoere pose achterop de jeep) en Zand erover (wachtend op het terras met zonnebril en gin tonic) waren erg grappig. De presentatie van de live finale deed hij erg goed en gestructureerd.
  • De extra Moltalk na de finale. Ook graag zo houden.
  • De muziek die onder de afleveringen gemonteerd was, was zoals elk jaar weer top. Complimenten daarvoor!
Tips
  • Knap van de Mol dat hij de groep zo wist te manipuleren dat hij de vrijstelling van Glen kreeg en er 5000 euro uit de pot ging. Dit is voor de kijker echter een onzichtbare molactie. Bovendien houd ik er niet van als de pot effectief op -5000 begint. Tel daar de logische -1500 van Hila bij op en je komt al snel op de ‘laagste pot ooit’ uit. Als de pot zo extreem wordt leeggetrokken, moet het voor de kijker wel mogelijk zijn om de rol van de Mol daarin te ontdekken. Dat was in beide gevallen onmogelijk.
  • Teveel gestrooi met jokers en vrijstellingen. Dit had tot gevolg dat een van de kandidaten (Fresia) een volledige opdracht (Testafette) niet meedeed. Met die opdracht viel ook nog eens geen geld te verdienen, hetgeen speurtechnisch niets toevoegt aan het programma.
  • Gerommel met de chronologie van opdrachten (o.a. bij Reddinsgactie) vind ik bijzonder ergerlijk. Niet meer doen alsjeblieft.
  • Het verband tussen de Venetiaanse Voltomaskers en het land Albanië zal de meeste kijkers volledig zijn ontgaan. Er is historisch gezien een rijke relatie tussen Venetië en Albanië, maar die zal bij weinigen bekend zijn. Dit had beter uitgelegd moeten worden.
  • Ik ben bepaald geen fan van een live finale. Er is geen enkele reden om aan nemen dat die beter bekeken wordt dan een ontknoping die al eerder is opgenomen. In dit geval leidde het ook nog eens tot een vrij sfeerloze ontmaskering. Die was veel beter tot zijn recht gekomen als ie in Albanië geschoten was en daarna gemonteerd. Hier lijkt een hardnekkige persoonlijke voorkeur (van de regisseur?) aan ten grondslag te liggen.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 09:49:31 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #22 Gepost op: 7-03-2022, 10:47:57 »
Tops
  • De groep was geweldig gecast, ik heb genoten van klojo's als Sahil en Kim-Lian, zangers als Thomas en Laetitia, fanatici als Welmoed en Fresia, eigenlijk alle kandidaten wel ::bravo:: Zij hebben dit seizoen echt tot een feest om naar te kijken gemaakt.
  • Meer beelden van 'achter de schermen' :D De beelden uit afvallershotel waren een mooie toevoeging. En we hadden voor het eerst in 10 jaar (?!) weer eens beelden van de voorbereidingen van de Mol in Nederland! Ik vind dat altijd zo leuk om te zien :D Het leukste vond ik nog wel de beelden van de mollicitaties. Daar kreeg je echt een keertje een 'kijkje in de keuken' hoe het programma gemaakt wordt. Graag meer van dat soort beelden in het vervolg!
  • De slotaflevering zat goed in elkaar en had relatief veel informatie in zich voor een live finale. MolTalk aflevering 10 is een blijvertje! ::ok::
  • De locaties, de muziek... het was filmisch ::bravo::
  • Minder biechten! Volgens mij werd daar dit seizoen mee geëxperimenteerd, en ik vond het een succes! Bijvoorbeeld bij de opdracht Ver gelijken. Rik die de opdracht tussendoor nog even duidelijk uitlegt is fijn. Bij de uitslag zagen we puur hoe de groep lacht om de foto's, in plaats van dat we via een biecht hoorden hoe hard ze wel niet gelachen hebben ::ok::
  • Everon was een geweldige Mol. Hij heeft het geweldig gedaan, maar wel binnen het beperkte kader dat hem gegeven is. En zo kom ik bij de...

Tips
  • De opdrachten zijn vaak zo plat als een pannenkoek. 'Roep woorden naar elkaar door', 'zoek tapijten', 'mik een bal in een net', 'verplaats schapen'. Dan kan het decor wel mooi zijn, maar is de opdracht toch niet interessant om naar te kijken. En wat ik hierboven schreef: de Mol heeft dan weinig interessants om te mollen. Er zit weinig tactiek in 'op de verkeerde plek graven', 'wat minder zwaar sjouwen' of 'de juiste container weghalen'. Het is leuk om achteraf wat beelden te zien van de Mol die kistjes plundert, maar voor de zoektocht naar de Mol (waar het programma nog steeds om draait!) heb je er niet zoveel aan. En de dingen die wel in beeld komen en te achterhalen zijn, zijn vaak te simpel: 'Kandidaat X haalt individueel geld binnen, dus die zal het wel niet zijn.' Hoe gelaagder de opdracht, hoe meer strategieën er mogelijk zijn voor de kandidaten én voor de Mol - en dus hoe meer er te discussiëren valt! :D
  • Af en toe zat ik te wachten op een twist, die toen niet kwam. Thuis riepen we gelijk dat er verschillen zouden zitten in de Albanezen die de mensen verwelkomden in hun huis  (andere gastheren/vrouwen, geen rood drankje maar een groen drankje). En waarom waren Thomas en Glen geen schieters in de supermarkt ??? Het afvallershotel was dé kans om de afvallers een rol te geven in de finale. Of stel je voor dat je een ontmoeting met een afgevallen kandidaat naar keuze kunt winnen! Die kansen zijn blijven liggen.
  • Betere bedragen te verdienen. Er zijn in totaal maar vier van de zesentwintig(!) opdrachten geweest waarin meer dan 1000 euro werd verdiend. Dat is écht heel weinig. En bij slechts twee opdrachten werd het maximaal te behalen bedrag ook daadwerkelijk werd verdiend. Ook is er bij maar vier opdrachten 0 euro verdiend, en dat kwam in twee gevallen omdat ze quitte speelden (Aftroeven, Vakbondje) en één omdat er überhaupt geen geld op het spel stond :-X Zorg dus dat opdrachten dat opdrachten haalbaar én faalbaar zijn. Hoe spannend is het wel niet als je tot op het laatste moment in spanning blijft of er tweeduizend euro óf niets verdiend wordt? Daarbij moet je blijven opletten dat een opdracht echt haalbaar is en niet te makkelijk wordt om met één flauwe molactie alles te verpesten (zoals in het verleden nog wel eens gebeurde), maar dat kan wel goede tv opleveren als je het echt spannend maakt. Je hebt dan grote vreugde of grote teleurstelling, in plaats van telkens: '300 euro, toch weer geld.'
  • Bouw niet op naar een gemaskerd bal dat nooit heeft plaatsgevonden. Waren de afvallers/finalisten überhaupt op dat bal of waren het figuranten? ???
  • En dan het pijnlijkste... De maskerhint mag nooit meer voorkomen. Wat mij betreft net zo'n groot debacle als de kloosterhint en de priesterhint. Of misschien nog wel groter. Voor mij was het vanaf dag één duidelijk: Kim-Lian is de Mol. Je mag van een miljoenenproductie als WIDM verwachten dat aan elk detail wordt gedacht - en dat dus niet net één foto met verborgen ogen van een kandidaat in een mapje van een overijverige webredacteur belandt die daar niets van afweet. Als het dan gebeurt, zorg dan dat het ontkracht wordt; dat kon bijvoorbeeld makkelijk door extra posts te maken met de andere maskers. Een geheim bewaren en bewaken betekent óók dat je regie houdt over de social media en vormgeving van het programma.

Al met al heb ik heel veel genoten :D Maar heel weinig gespeurd :-[
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 17:03:15 door Pac »
...óf niet!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #23 Gepost op: 7-03-2022, 12:49:32 »
Tops

- Sterk seizoen! Ik heb meer geboeid gekeken dan de jaren hiervoor. Voor het eerst sinds Georgië (en Toscane als bonus, maar dat was vooral vanwege de kandidaten) weer een sterk seizoen.
- Fijn inderdaad dat er wat minder biechten waren en hier en daar overzichtskaartjes.
- Moltelefoon was zoals gezegd een leuke toevoeging. Dat zag je wel bij het 'stelen' van de telefoon.
- De opdrachten in de finale-aflevering waren ontzettend sterk.
- Hele leuke kandidatengroep die zelfs vrijstellingen durven te bewaren  ::bravo::

Tips:

- De gelaagdheid van de opdrachten. Dit is echt het grootste verbeterpunt wat mij betreft. Ik heb liever afleveringen met 2 goede opdrachten dan met 3 minder goede opdrachten. Een mol moet meerdere mogelijkheden hebben om te saboteren. Dat geeft de kijker meer speurwerk en de mol meer (leuke) opties.
- De opdracht vakbondje zat goed in elkaar, maar ik vond het wel heel extreem dat in theorie elke kandidaat hier een vrijstelling kon winnen. Hila moest dus ook wel die zwarte vrijstelling kopen en dus kwam er geen geld in de pot. Ik vond het totaal aantal jokers en vrijstellingen niet teveel dit seizoen (mede omdat kandidaten hem durfde te bewaren) maar het was bij deze opdracht teveel in 1 keer.
- Het is vloeken in de kerk hier denk ik, maar van mij mogen de 'hints' er helemaal uit

Al met al heb ik me heel erg vermaakt dit seizoen  ::bravo::
You'll never walk alone

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2022, 16:09:33 »
Ik heb dit hele seizoen niet op het forum gezeten omdat ik de laatste paar seizoenen gewoon echt beneden peil vind maar laat ik positief beginnen.

Dit seizoen was best prima! Het had in ieder geval goede dingen en daar ga ik meteen mee beginnen voor ik aan de tips begin (ik wil dit al jaren doen maar op de een of andere manier houdt het me tegen omdat ik weet dat ik te negatief ga overkomen maar ik ga het dit keer proberen)

 tops:
- 11 kandidaten (en dus geen afvallerloze aflevering)
- Niet de Mol  (ERG leuke toevoeging, ik hoop dat je meeleest Rick)
- de sollicitatie procedures, dit vond ik eigenlijk het leukste aan dit seizoen. Doe daar
  mee mee nog! erg leuk
- Fanatieke kandidaten (al zagen we dit niet echt terug aan de pot, maar hierover later meer)
- Albanie was mooi!
- Prima live finale met goed tempo, prima molacties!


TIPS/KRITIEK

- Mingeld, hier begin ik mee omdat dit me gewoon stoort. Het is hier al veel genoemd maar elk jaar doet de productie alsof het de Beste Mol ooit is puur door de laagste pot. In dat geval zou Annemarie een van de betere mollen moeten zijn tot een paar jaar geleden en zij stond bij bijna iedereen heel laag op het beste mol lijstje. Als je dan toch met mingeld wilt strooien, zorg er dan voor dat de plusbedragen die te verdienen zijn hoger zijn. Laat de kandidaten eens 5000 voor een opdracht verdienen, dan is het ook minder erg als er een keer 2000 uit de pot gaat door iemand die voor zichzelf kiest. Je weet als productie dat kandidaten dit gaan doen dus ik vind niet dat je achteraf kunt zeggen bij een lage pot dat het door de "beste Mol'  komt.

- Psychologische opdrachten. Dit vind ik een belangrijk punt. Ik vind Wie is de Mol om meerdere (bovenstaande) redenen nog leuk genoeg om te kijken maar de opdrachten zijn echt beneden peil vaak. Ook dit seizoen weer meer slechte opdrachten dan goede. Een psychologische opdrachten, en ik hoop echt dat dit gelezen word, hoeft echt niet elk jaar uit dezelfde opzet te bestaan. Het lijkt tegenwoordig alsof de makers niet van dit soort opdrachten willen en er maar gewoon 1 of 2 ingooien die standaard te maken hebben met jokers of vrijstellingen (en vaak mingeld).
Een psychologische opdracht kan ook een hele andere vorm hebben. Kijk naar s7 waar de kandidaten in een tempel opzoek moeten naar een fotograaf (Blijkt Nadya). Dat is een mindfuck maar op een andere manier dan gewoon tegenover elkaar staan en iets met vrijstellingen doen om achteraf te kunnen zeggen "Kijk wat voor een spannend spel dit is met een mindfuck.."

- Biechten, er zitten zoveel biechten in dat het gewoon meer een auditie lijkt voor wie het beste is biechten. Ik vond Kim Lian echt een leuke vrouw voor Wie is de Mol maar door haar honderden hysterische biechten ben ik haar echt irritant gaan vinden. Dat komt echt door de hoeveelheid biechten, niet door haar persoonlijkheid.

- Van mij mogen de gesprekjes over bondjes echt terug. Je ziet er nu helemaal niks meer van. Schijnbaar hebben ze dit eruit gehaald door kritiek over teveel bondjes gelul maar ook in de extra beelden zijn de bondjes beetje bij beetje uit het beeld verdwenen. Erg jammer.

- Lage pot. Wat ik hierboven al beschreef. Leuk dat een Mol veel molt en er daardoor een relatief lage pot is maar ik zeg het voor de zoveelste keer, hoe minder geld er te verdienen valt hoe meer kandidaten gaan mollen (omdat het geld niet uitmaakt), tel daar bij op dat het programma op de montagetafel gemaakt word en het is bijna onmogelijk om te zien wie de Mol is. En dan heb ik het over het grote publiek, ik had zelf dit jaar al vanaf aflevering door dat het Everon was en ben hier nooit meer vanaf gestapt maar ik heb ook jaren fout gezeten door bovenstaande redenering. Minbedragen zijn echt prima maar laat de kandidaten dan meer verdienen. -5000 na een top molactie is tof, maar alleen leuk als er op dat moment al rond de 20 duizend in de pot zit. Zeker nu het een trend is geworden dat kandidaten de pot aan goede doelen geven is het toch leuk om een groot geldbedrag te kunnen doneren?

Zo, dit was het. Ik kan vast nog meer tips bedenken waar ik nu even niet zo snel opkom maar wellicht vul ik deze lijst nog aan.

Dank aan de makers voor de moeite van het lezen (in het geval dat dit gebeurd is haha) en succes met volgend seizoen! Ik hoop dat jullie dit zien als opbouwende kritiek van iemand die al jaren echt fan is van dit mooie programma en er gewoon van baalt dat het nu op een andere manier gemaakt word.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #25 Gepost op: 7-03-2022, 16:34:06 »
Wat naar dit.
Mee eens, laten we het opbouwend houden. Zeggen dat het team moet stoppen is verre van dat.

Super fijn overigens dat alle andere berichten hier wél opbouwend zijn ::bravo::. Ik zal zelf ook nog reageren maar ik denk dat ze dit seizoen ook hebben laten zien wel degelijk kritiekpunten van eerdere jaren mee te nemen en dat is toch redelijk uniek. Laten we vooral proberen dingen mee te geven waar de makers écht iets aan hebben.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #26 Gepost op: 7-03-2022, 16:34:46 »

Tips
  • De opdrachten zijn vaak zo plat als een pannenkoek. 'Roep woorden naar elkaar door', 'zoek tapijten', 'mik een bal in een net', 'verplaats schapen'. Dan kan het decor wel mooi zijn, maar is de opdracht toch niet interessant om naar te kijken. En wat ik hierboven schreef: de Mol heeft dan weinig interessants om te mollen. Er zit weinig tactiek in 'op de verkeerde plek graven', 'wat minder zwaar sjouwen' of 'de juiste container weghalen'. Het is leuk om achteraf wat beelden te zien van de Mol die kistjes plundert, maar voor de zoektocht naar de Mol (waar het programma nog steeds om draait!) heb je er niet zoveel aan. En de dingen die wel in beeld komen en te achterhalen zijn, zijn vaak te simpel: 'Kandidaat X haalt individueel geld binnen, dus die zal het wel niet zijn.' Hoe gelaagder de opdracht, hoe meer strategieën er mogelijk zijn voor de kandidaten én voor de Mol - en dus hoe meer er te discussiëren valt! :D
  • Af en toe zat ik te wachten op een twist, die toen niet kwam. Thuis riepen we gelijk dat er verschillen zouden zitten in de Albanezen die de mensen verwelkomden in hun huis  (andere gastheren/vrouwen, geen rood drankje maar een groen drankje). En waarom waren Thomas en Glen geen schieters in de supermarkt ??? Het afvallershotel was dé kans om de afvallers een rol te geven in de finale. Of stel je voor dat je een ontmoeting met een afgevallen kandidaat naar keuze kunt winnen! Die kansen zijn blijven liggen.
  • Betere bedragen te verdienen. Er zijn in totaal maar vier van de zesentwintig(!) opdrachten geweest waarin meer dan 1000 euro werd verdiend. Bij maar twee werd het maximaal te behalen bedrag ook daadwerkelijk werd verdiend. Zorg dus dat opdrachten dat opdrachten haalbaar én faalbaar zijn. Hoe spannend is het wel niet als je tot op het laatste moment in spanning blijft of er tweeduizend euro óf niets verdiend wordt? Daarbij moet je blijven opletten dat echt haalbaar is en niet te makkelijk wordt om met één flauwe molactie alles te verpesten (zoals in het verleden nog wel eens gebeurde), maar dat kan wel goede tv opleveren als je het echt spannend maakt. Je hebt dan grote vreugde of grote teleurstelling, in plaats van telkens: '300 euro, toch weer geld.'
  • Bouw niet op naar een gemaskerd bal dat nooit heeft plaatsgevonden. Waren de afvallers/finalisten überhaupt op dat bal of waren het figuranten? ???
  • En dan het pijnlijkste... De maskerhint mag nooit meer voorkomen. Wat mij betreft net zo'n groot debacle als de kloosterhint en de priesterhint. Of misschien nog wel groter. Voor mij was het vanaf dag één duidelijk: Kim-Lian is de Mol. Je mag van een miljoenproductie als WIDM verwachten dat aan elk detail wordt gedacht - en dat dus niet net één foto met verborgen van een kandidaat in een mapje van een overijverige webredacteur belandt die daar niets van afweet. Als het dan gebeurt, zorg dan dat het ontkracht wordt; dat kon bijvoorbeeld makkelijk door extra posts te maken met de andere maskers. Een geheim bewaren en bewaken betekent óók dat je regie houdt over de social media en vormgeving van het programma.

Al met al heb ik heel veel genoten :D Maar heel weinig gespeurd :-[

Ik las dit stukje van Pac en hij legt de tips net iets beter uit (mijn nederlands is niet top, sorry) dus ik sluit me hier volledig bij aan!

Ik hoop echt dat de productie dit soort dingen leest en zichzelf ook blijft uitdagen want ook al is het leuk! het kan beter en vooral: de zoektocht qua speuren kan spannender! :)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #27 Gepost op: 7-03-2022, 16:42:04 »
Mee eens, laten we het opbouwend houden. Zeggen dat het team moet stoppen is verre van dat.

Maar Rick als je ooit nog iemand nodig hebt die de opdrachten test ik doe graag mee ::rofl::.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #28 Gepost op: 7-03-2022, 17:13:38 »
Als ik dan toch iets mag zeggen over de samenstelling van het team: huur Thomas van Luyn in om mee te denken over de opdrachten! ::love:: Hij heeft volgens mij genoeg ideeën voor humorvolle plottwists. En een beetje absurdisme is precies wat sommige opdrachten nodig hebben om leuker én interessanter te worden ::jaja:: Als hij in het team had gezeten was het abseilen waarschijnlijk toch al een karaokeopdracht geworden ::rofl::

En als ik dan toch begin: waarom niet meer gebruik maken van het rijke WIDM-netwerk? Een thrillerschrijfster als Marion Pauw heeft vast ook leuke ideeën om de WIDM-opdrachten spannender te maken >:D Misschien kan een kunstenaar als Florentijn wel opdrachten heel mooi vormgeven, ik zeg maar wat. Genoeg creativiteit denk ik!
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 17:16:52 door Pac »
...óf niet!

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #29 Gepost op: 7-03-2022, 18:28:36 »
Er is hierboven al ontzettend veel genoemd waar ik het allemaal mee eens ben, zowel met de tips als de tops.

Volgens mij vindt ook bijna iedereen dat de opdrachten uit aflevering 9, en dan vooral die spionage opdracht, fantastisch waren.
Zulke opdrachten vind ik echt geweldig. Dat er verschillende elementen in het spel zitten, waar ze door goed na te denken steeds verder in komen.

Ik zou het geweldig vinden als meer opdrachten dit hebben, of als een opdracht bestaat uit 2 groepen kandidaten. Dat de ene groep iets moet doen, en de andere groep wordt beïnvloed door hun acties.
Hierboven werd iets met karaoke benoemd, waardoor ik moest denken aan een geweldige opdracht van de Vlaamse De Mol:
Groep A moest een klassiek pianostuk uit zijn hoofd leren. Ze kregen les, maar als ze per ongeluk een “valse noot” aansloegen, had dat effect op groep B: zij zaten in een dichte aanhanger. De auto reed en zij zaten in een klein zwembadje in die aanhanger. Ondertussen moesten ze een karaoke doen, waarbij ze de juiste toonhoogte moesten zingen.
Iedere keer als iemand in groep A de foute toon op de piano aansloeg, moest de auto van groep B hard remmen. Die groep vloog door de kar, samen met dat badje.
Een super simpele opdracht, maar hilarisch en je kon er veel mee speuren.

Dus: verdeel de groep in 2 groepen, maak de opdrachten gelaagder en zorg dat wij er ook nog wat kunnen uithalen bij het analyseren. Ik had niet het idee dat er veel in beeld is gekomen wat Everon gedaan heeft
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline Mit

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #30 Gepost op: 7-03-2022, 20:11:18 »
Bevalt me goed WIDM in Europese landen, na Italie en Tsjechie, nu Albanie. hele mooie plekjes hebben ze daar. Goed werk. Ergens in Scandinavie in 2022 lijkt me leuk, wil graag meer weten en zien van die regio.

Hieronder mijn tip van afgelopen jaren en was blij dat er iets mee is gedaan en er de eerste dag werd gekampeerd! Fijn als dit zich volgend jaar voortzet.

Citaat
-MINDER COMFORT. De meeste kandidaten zien WIDM als een betaalde vakantie. 5 sterren hotels en luxe villa's zijn de norm. iedere dag 2 uur een opdrachtje en voor de rest chillen en uit eten.  Ik zie graag weer het kamperen terug komen zoals bijv. in Japan seizoen en Ierland en minder luxe slaapadressen. Ook dit seizoen zijn de kandidaten meer bezig met de 'ervaring' dan geld verdienen, sterker, ze zouden de hele pot opgeven om nog 2 dagen langer te mogen blijven. Fanatieke kandidaten waren er helaas gelijk uit en wat overbleef was vooral heel eerlijk en saai.

Ik zie graag minder vakantiegevoel voor de kandidaten en denk dat het ook leuker is om de groepsdynamiek te volgens als ze samen ergens moeten kamperen ipv opsplitsen in hotelkamers. wat mij betreft mogen de kandidaten een aantal dagen in een hostel, tent, blokhut zitten met z'n allen. een geen villa met zwembad.

Mijn tips die blijven gelden:

-LANGERE OPDRACHTEN. 30/45 minuten is kort. En deze mogen zowel fysiek als mentaal zwaarder.

- Stop met geacteerde en scripted scenes en laat meer rauwe beelden zien van emoties. Afgelopen seizoenen zijn er conflicten geweest tussen kandidaten en ik wil best wel wat mee krijgen van een woordenwisseling ipv een geacteerde scene op een hotelkamer. Als dit niet gebeurd omdat BN'ers bang zijn voor reputatieschade moeten ze maar niet mee doen.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 20:13:22 door Mit »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #31 Gepost op: 7-03-2022, 22:47:51 »
Er is al zoveel gezegd..

- Jaahaa! We gingen eindelijk weer eens kamperen! Laat de kandidaten maar afzien. Het mag allemaal wat rauwer, donkerder, minder perfect en luxe. Albanie is wat dat betreft een geweldige landkeuze geweest!

- Overzichtskaartjes  ::bravo::

- Dan het masker-foto gedoe... Ik wil echt graag geloven dat het geen opzet was. Maar kan me ook niet aan de indruk onttrekken dan het ook wel goed uitkwam en misschien nog wat aangedikt is. Hoe dan ook, dit is wel een fout die het team zelf had moeten rechtzetten. Dat we bij de ontknoping via Kim Lian moeten horen hoe het -misschien- gegaan is, vind ik nog een extra misrekening erbovenop. Die reactie hadden we natuurlijk meteen van het team moeten krijgen, zonder dat de kijkers de vraag moesten stellen. Afdoen als esthetische keuze vind ik ook echt geen recht doen aan de minitieuze werk waarmee de productie in elkaar wordt gezet. Je kunt niet aan de ene kant twee ton boete opleggen op het spoileren van de mol, en aan de andere kant zelf dit soort fouten ogenschijnlijk zo makkelijk van tafel vegen. Tsja de hints, ik houd er oprecht van. Maar zelfs ik zeg nu: doe maar niet meer...

Overall toch een van de beste seizoenen! En wat zat ik er grandioos naast zeg. ::zwaai::

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #32 Gepost op: 8-03-2022, 09:11:10 »
Ik kan me goed vinden in het gegeven commentaar van de mensen boven mij, maar ik ga voor mijzelf toch nog even een lijstje opsommen.

TOPS
  • De locatie was weer top! Echt complimenten hoe jullie telkens weer zo'n onontdekte parel vinden.
  • Het 'niveau' van de verborgen aanwijzingen was redelijk goed, beter dan afgelopen jaren. Hoewel menig Molloot de hints links heeft laten liggen, was de 3-0=5 hint een heerlijke, klassieke Wie is de Mol?-hint. Geen poespas, maar een goede hint waar je als Molloot aan gaat twijfelen "omdat het toch niet simpel kan zijn". Ik kom hier bij de TIPS nog op terug.
  • Een overkoepeld thema (het gemaskerde bal) is echt iets dat vaker terug mag komen. Het vormde een rode draad door het seizoen. Al heb ik ook dit verbeterpunten.
  • Niet de Mol, het afvallershotel en de Moltelefoon waren leuke toevoegingen dit jaar.
  • De spionageopdracht was een leuke, gelaagde opdracht. Ook de opdracht met het sleutels zoeken + het suppen was een geweldige opdracht.
TIPS

  • Laat ik mij maar aansluiten bij de meesten in dit topic: de ontmaskering was echt een anti-climax. Het begon hoopgevend in aflevering 1, maar het is daarna vrijwel helemaal losgelaten. Ik had gehoopt dat het gemaskerde bal een grotere rol in het seizoen zou spelen.
  • Ik zie graag vaker andere soorten opdrachten terugkomen, bijvoorbeeld de opdrachten uit De Mol Vlaanderen. Om even een lijstje met voorbeelden op te noemen:
    • Kleinere opdrachten met een kleiner groepje, die samenkomen in één eindopdracht. Voorbeeld: De opdrachten Spartathlon en Winkeldiefstel uit De Mol S8. 
    • Fysiekere opdrachten. Ik ben van mening dat Wie is de Mol? niet te veel een vakantieprogramma moet worden. Daarvoor hebben we Chris Zegers en Floortje Dessing wel. De kandidaten mogen best aan het zweten komen. Voorbeeld: (nogmaals) Spartathlon, waarbij Bart en Jolien in drie uur 17 kilometer moeten wandelen of de Vradeto-trappen
    • Opdrachten waarbij kandidaten (deels) onbewust tegen elkaar spelen. Kilocalorieën uit De Mol S8 waarbij Bart en Dorien zoveel mogelijk moeten proeven en de medekandidaten de calorieën moeten verbranden of Verstoppertje uit S9, waarbij Annelotte en Lennart zich moesten verstoppen.
  • Anagrammen waarbij letters overblijven zijn géén anagrammen. Dit was echt een matige hint. Al moet gezegd worden: Zo'n simpel anagram "dat er te dik bovenop ligt" mag wel terugkeren als hint. 90% van de Molloot gelooft het toch niet en de "Wow, dus toch"-factor is veel groter in de finale.
  • Van mij hoeft er niet zoveel gestrooid te worden met jokers, vrijstellingen of eventuele andere troeven in het spel. Ik vind het leuker dat troeven echt worden verdiend of worden gevonden. Met echt verdienen, bedoel ik opdrachten als "Fort Rock" uit S17 (kruipen door een grasveld om een vrijstelling te verdienen" of "De Mol GSM onderscheppen" uit De Mol S7. (al kon daar geen vrijstelling verdiend worden). Het vinden van jokers of vrijstelling tijdens het spel vind ik leuker. Kandidaten moeten veel scherper zijn, omdat ze anders jokers of vrijstellingen mislopen. Wel moet iedere kandidaat dezelfde kans hebben kunnen krijgen op de troef.
  • Ik heb liever geen Molacties waarbij de Mol een overduidelijk voordeel heeft ten opzichte van de kandidaten. Slotjes op geldkistjes zijn naar mijn inzien geen slotjes, als de Mol ze ook kan openen. (Dit staat voor mij in het rijtje met Rob die de tablets 'hackt' en Klaas die een sleutel onder de kist vandaan tovert). In Nederland oefenen vind ik niet meer dan normaal, overigens. 

Genoeg geklaagd. Ik ben zeker wel tevreden, maar ik denk dat het altijd beter kan. Op naar een nog beter 23e seizoen!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #33 Gepost op: 8-03-2022, 10:19:31 »
Ik moet tot mijn spijt constateren dat Wie is de Mol geen integer gemaakt programma (meer) is, en dat is dodelijk jammer.
Woosie down?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #34 Gepost op: 8-03-2022, 11:52:42 »
Eens met Michmol

Ik vond het seizoen wel goed maar kon niet echt onbevangen kijken vanwege die maskerhint.

Alles is al gezegd hierboven wat ik wilde zeggen.

Wat ik graag wil toevoegen is dat we aan t eind gewoon per aflevering kunnen zien wat de mol gedaan heeft ipv een paar opdrachten uit te lichten. Kan t niet live dan gewoon op de site.

Offline gais

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #35 Gepost op: 10-03-2022, 07:41:41 »
Ik zou het wel mooi vinden als er een relatie zou zijn tussen de minbedragen en het risico dat de mol loopt om ontdekt te worden. Prima dat de mol 5000 uit de pot mag spelen, maar laat er dan een groot risico zijn dat hij daarmee door de mand valt.

Dat zou een pro-actieve mol stimuleren die niet alleen als doel heeft om geld uit de pot te houden, maar om de pot leeg te spelen.  ::tandpastasmiley::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2022, 20:08:17 »
Er is weer een topic geopend voor wie 'de beste Mol ooit' was. Ik ben geneigd om Everon hoog te plaatsen, en vooral omdat hij twee molkwaliteiten bezit die ik geweldig vind om naar te kijken: lef en lol. Hij heeft heel veel achter de rug van de kandidaten en de kijkers om gemold en had daar de grootste lol in.

Maar... Daar zit 'm ook gelijk het punt. Hij heeft veel gemold buiten beeld. De finaleaflevering was een feest om naar te kijken, omdat we zoveel molacties zagen. Maar die molacties hadden we in veel gevallen helemaal niet kúnnen. Dat is best jammer, als het vinden van de Mol is waar de andere 9 afleveringen om draait. Everon heeft wel veel gemold, maar we hebben er zo verdraaid weinig van gezien.

Een goede Mol kun je alleen zijn als de opdrachten ook uitnodigen tot goede molacties. Er moeten verschillende manieren zijn om te mollen, zodat er ook veel gediscussieerd kan worden. Zolang de opdracht slim in elkaar zitten, kun je altijd meerdere kanten op redeneren. En dan kunnen de molacties gewoon getoond worden in de aflevering.

Een kleine analyse van de molacties van Everon binnen de opdrachten van dit seizoen:
(Af)troeven: Hier hebben de Mol en de kandidaten uiteindelijk hetzelfde doel, de opdrachten doen slagen (in het geval van troeven) of het verdiende geld inzetten om jokers ongedaan te maken (in het geval van aftroeven). Als kijker kun je hier dus niet veel uithalen. 'Iemand' verduistert nog 100 euro, achteraf blijkt dat dat Everon is.
Avondklok: Hier was de marge zeer ruim, dus de enige reële Molactie was om 's nachts, buiten beeld van ons of de kandidaten, de klokken weer aan te zetten. In plaats daarvan heeft Everon de held gespeeld bij de kandidaten. Leuke anti-molactie, maar helaas ook buiten beeld gebleven voor ons.
Ontmaskerd: Hier hebben de kandidaten en de Mol hetzelfde doel, dus er valt weinig uit te halen. Everons tactiek, op de anderen inspelen, heeft goed uitgepakt, maar als kijker hebben we er niet veel van kunnen zien.
Binnen en buiten bereik: Superleuke molactie van Everon zo vlak bij de kanidaten, maar we hadden als kijker niet kunnen weten dat Everon die dobbelstenen omdraaide of speciaal de dure pingpongballetjes eruit viste.
Prikactie: Hier had Everon op zijn positie goed kunnen mollen, maar dat heeft hij (bijna) niet gedaan. De opdracht was verder te eenlijnig om subtiel te mollen - Everon móést wel iets verdienen om niet heel erg verdacht te worden.
Ver gelijken: Weer een mooie molactie buiten beeld door niet heel actief mee te zoeken, maar dit had iedere kandidaat kunnen doen buiten de montage om. Uiteindelijk raadt hij wel zijn lichtfoto (al kon je daar moeilijk om heen), dus we zien weer geen molactie van Everon hier.
Net of net niet: Hier zien we Everon goed mollen - dacht ik. Totdat hij in de video van Max uitlegde dat de ballen toch wel te zwaar waren door het water, en het dus eigenlijk een onmogelijke opdracht was.
Waar rook is, is vuur: Het was te verwachten dat de Mol kistjes kon openmaken, maar elke kandidaat kon dit gedaan hebben. We leren dus niets over wie de Mol is. (Behalve dan dat je sommige kandidaten kunt afstrepen omdat ze veel binnen halen. Maar met Merel in het achterhoofd zegt dat nog niet zoveel.)
Vakbondje: Mol en kandidaten hebben hetzelfde doel: troeven, geen geld. Mooi geacteerd van Everon, maar geen speciale molactie (mogelijk) in deze opdracht.
Luid sprekers: De kandidaten wisten niet wat ze moesten doen, dus kon Everon meeliften met de chaos en niet toekomen aan zijn getal. Weer een opdracht waarbij je hooguit kandidaten kunt afstrepen.
Hoog spel spelen: Een leuke psychologische opdracht, maar voor Everon wel rechtlijnig mollen: gaan voor de jokers, niet voor het geld.
Huis(ont)houden: Op zich een interessante opdracht! Maar níéts verdienen valt toch te veel op dus is Everon met zijn team een grootverdiener deze opdracht.
Uit de lucht gegrepen: Leuk gemold! Maar weer buiten beeld. We konden als kijker hooguit vermoeden dat hij expres niet bij zijn zakje kon, we konden er niets van zien.
Zwanenmeer: De kapotte portofoon was in beeld, dus daar konden we weer iets vermoeden. Dat hij vroeger we degelijk belletje lelden (en meer van dat soort feitjes dat hij verzweeg) konden we niet weten.
Tijdsbeeld: De molactie van Everon zat aan het begin: hij stemde mee met de groep om alles of niets te spelen. Een mooie laag aan de opdracht! Maar vervolgens vertelt hij dat hij daarna dat hij niet meer gemold heeft - en de opdracht is geslaagd. (Ook kunnen we als kijker niet goed zien we echt goed tilt en wie doet alsof, maar dat terzijde.)
In het verschiet: Everon vindt een sleutel op beeld, verstopt er eentje buiten beeld. Leuk om weer eens voorbereidingen in Nederland te zien! Maar uiteindelijk komt het erop uit dat Everon alleen buiten beeld effectief kan mollen.
Reddingsactie: Op zich konden we hier zien dat hij niet altijd de beste aanwijzingen gaf, maar je moet er wel een speurneus voor zijn om dat uit te vogelen.
Vakmanscha(a)p: Een redelijk onmogelijke opdracht, Everon heeft goed meegelift op de chaos die sowieso wel zou ontstaan.
de boot missen?: Hier zien we Everon goed mollen! Hij fotografeert als enige de boef, waardoor bij mij belletjes zouden moeten gaan rinkelen. De opdracht is rechtlijnig genoeg om hier een Mol uit te filteren (of in elk geval om Kim-Lian af te strepen. Maar ja...)
Testafette: Geen geld te verdienen, Everon 'molt' buiten de montage om door de glazen stuk te slaan.
Carpet diem: Het was te verwachten dat de Mol hier Albanees had geleerd. Maar iedereen kon dat buiten beeld gedaan hebben. Dat hij met kleine tapijten aan kon zetten, was wel een molactie in beeld.
Heftig: De molactie vind buiten beeld plaats. Bovendien wisten we als kijker niet welke container vooral niet weggehaald mocht worden.
Zand erover: Het was in beeld dat er weinig gevonden werd waar Everon wilde graven. Maar we wisten als kijker niet wat dan wel de goede plek was, dus analyseren bleef lastig.
Alarmerend: Everon eet geld op, wat voor unieke beelden zorgt, maar wel pas in aflevering 10. Hij kon hier als Mol voor de kijker netto maar twee dingen doen: geld ophalen, of geen geld ophalen. Hij koos voor het eerste.
Afrekenen: Everon molt door buiten beeld tijd te rekken. Ondertussen haalt hij wel meer boodschappen op dan Kim-Lian.
Binnenskamers: Een interessante, gelaagde opdracht! Helaas zit de belangrijkste molactie in het buiten beeld laten vallen van de cruciale foto's. Gewaagd, maar onzichtbaar voor ons.
Daarnaast spoelt Everon geld door de pot - buiten beeld, natuurlijk.

Ik schrijf dit niet om Everon af te kraken, maar wel om duidelijk te maken dat er op toch best wel wat opdrachten iets af te dingen is als het gaat om de zoektocht naar de Mol. Nogmaals: aflevering 10 was een feestje, maar heel veel molacties konden door elke kandidaat gedaan zijn - buiten beeld. Bij andere opdrachten zien we Everon óf wel, óf niet geld binnenhalen en zijn de opdrachten daarmee weer te simpel om interessant in beeld te mollen.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2022, 20:16:03 door Pac »
...óf niet!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #37 Gepost op: 10-03-2022, 20:29:31 »
Ik heb niet heel veel zin om uitgebreid vanalles te beschrijven, maar toch een paar punten.

Ik denk dat het hele programma een stuk sterker wordt als de opdrachten beter zijn. Dit vormt toch een beetje de basis van het programma.

Een goed voorbeeld was het zwanenmeer, deze was qua lengte goed, er was inspanning nodig van de kandidaten, was goed haalbaar, maar ook goed molbaar.

We zagen hier de kandidaten vooral fanatiek bezig, zonder extreem te nepmollen. Bij goedgebalanceerde opdrachten, zorg je ervoor dat het voor zowel kandidaten haalbaar en leuk is en ze er vol voor gaan, molbaar is voor de mol, en ook leuk is om thuis naar te kijken en te analyseren. Opdrachten die heel voorspelbaar zijn (doordat er bijvoorbeeld jokers te verdienen/kopen zijn), zijn daarentegen nogal saai.

En verder kan de balans qua te verdienen geld echt nog stukken beter. Er kan met 1 opdracht wel €1000 of €5000 uit, maar er zijn toch weinig opdrachten waar het realistisch is dat deze bedragen de pot in gingen. Zelfs €800 voor een geslaagde opdracht als het Zwanenmeer is toch wat karig. En €445 ging ook wel richting de realistische max van de opdracht carpet diem.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2022, 20:44:23 »
Ik denk dat het hele programma een stuk sterker wordt als de opdrachten beter zijn. Dit vormt toch een beetje de basis van het programma.
Je vat in twee zinnen samen waar ik een heel betoog voor nodig heb :P Opdrachten, opdrachten, opdrachten! Die moeten goed in elkaar zitten, dan volgt de rest vanzelf.
...óf niet!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedbacktopic WIDM 22: tips en tops
« Reactie #39 Gepost op: 16-03-2022, 13:56:13 »
Everon heeft wel veel gemold, maar we hebben er zo verdraaid weinig van gezien.
Dit is eigenlijk ook mijn grootste probleem met de huidige WIDM. Al enige tijd.

WIDM is in de allereerste plaats toch echt een tv-programma. Het wordt gemaakt voor kijkers. En als je een tv-programma maakt met de naam "wie is de mol" en met als premisse dat de kijkers de mol kunnen ontdekken, dan moeten kijkers de mol kunnen ontdekken! (Duh.) Maar het feit dat alle drie finalisten ongeveer gelijk verdacht werden, en dit jaar zelfs Fresia meer dan de anderen, bewijst n.m.i. dat de kijkers de mol niet meer kunnen ontdekken.

Mijn conclusie is dat WIDM verworden is tot een programma waarin semibekende Nederlanders random spelletjes spelen in een ver land. Maar dan mét speurtocht-pretenties. Geinig, maar niet hoe het spel "de mol" was bedoeld.

Dan vraag ik me wel af waarom we nog speuren, zeg maar.

Maar goed, het programma is onmetelijk populair, dus wat doet het er toe wat ik er van vind :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas