Poll

Was Roeland de oorspronkelijke mol in 2005?

Ja, daar lijkt het nu wel op...
133 (63%)
Nee, ik geloof er niets van!
21 (10%)
Misschien.
57 (27%)

Totaal aantal stemmen: 211

Auteur Topic: Molwissel 2005  (gelezen 86920 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #180 Gepost op: 26-04-2022, 20:59:41 »
Ik heb het gerucht altijd een beetje naast me neer gelegd met zo'n gedachte van, het zal wel, die molloten die dat geloven doen maar; ik ben eigenlijk altijd wel uitgegaan van het officiële verhaal. Maar dat wordt toch wel steeds raarder en raarder, en met meer en meer overtuigende tegenwerpingen... En als ik dan het lijstje van Michmol zo bekijk... (zeker het punt met die voice-over biechten, dat ik me nooit zo had gerealiseerd).

Dus ik geloof dat ik ook langzamerhand van kamp aan het wisselen ben. Rijkelijk laat volgens velen, maar beter ten halve gekeerd...

Nynke de Jong zal wel geen kandidaat worden in WIDM voorlopig. ::)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #181 Gepost op: 30-04-2022, 15:21:56 »
Ik heb dit seizoen niet gezien en ik hoor dit voor het eerst, maar dat zou me wel wat zijn zeg  ::oink::.

En de grote vraag is dan: Waarom geheimhouden? als je ziet hou ze het nu bij De Mol hebben aangepakt is daar echt wel respect voor en is dat helemaal niet erg.
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #182 Gepost op: 30-04-2022, 18:54:25 »
Ik heb dit seizoen niet gezien en ik hoor dit voor het eerst, maar dat zou me wel wat zijn zeg  ::oink::.

En de grote vraag is dan: Waarom geheimhouden? als je ziet hou ze het nu bij De Mol hebben aangepakt is daar echt wel respect voor en is dat helemaal niet erg.
Nou PB, ik denk dat dat mede komt door de tijd van toen. WIDM trok in die tijd tussen de 700.000 en miljoen kijkers in de series met onbekende Nederlanders (1-4). Daarna hebben ze besloten: we doen er nog één maken, maar dan met BN'ers. Die konden ze heel moeilijk vinden en het was sowieso al een serie die wat ik gelezen heb, veel struggles om te maken met zich meebracht. En juist omdat dit een soort van laatste kans was voor het programma, wilde ze misschien in die tijd het nooit in de publiciteit gooien. (en zweeft dat zoveel jaar later nog steeds rond als gerucht).

(dat is de reden die ik kan bedenken).

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #183 Gepost op: 30-04-2022, 22:44:11 »
Ik heb dit seizoen niet gezien en ik hoor dit voor het eerst, maar dat zou me wel wat zijn zeg  ::oink::.

En de grote vraag is dan: Waarom geheimhouden? als je ziet hou ze het nu bij De Mol hebben aangepakt is daar echt wel respect voor en is dat helemaal niet erg.

Twee jaar geleden schreef ik daar het volgende over, wat goed aansluit bij de inschatting van MollenvangR:

Ik kan het wel begrijpen. Het zou het laatste seizoen worden. Nu met Bekende Nederlanders, als gimmick, als toetje om het programma op een leuke manier te beëindigen. En toen werd opeens de mol ziek. Ze konden twee dingen doen: stoppen of doorgaan met een andere mol en dat zo goed mogelijk proberen te camoufleren. Het was nog vroeg in het spel. Aan stoppen zou een fors prijskaartje hangen (locaties, crew, hotels etc. waren al geboekt). De kandidaten hadden, anders dan in eerdere series, ervaring met media en televisiewerk, en zouden zich dus makkelijker schikken naar dit scenario. Niemand anders hoeft dit ooit te weten. Later misschien, als we bij het honderdtwintigjarig bestaan van de AVRO  nog eens terugblikken.

De serie wordt uitgezonden: een onverwacht groot succes, mede dankzij de enorme dynamiek tussen de kandidaten. Het programma wordt van de guillotine gered - al offeren ze daar Angela Groothuizen voor op. Er komt een heuse WIDM-industrie van de grond. Fora, Molboekjes, Apps, Moltalk, aandacht in de media. Oud-kandidaten worden keer op keer uit de mottenballen gehaald voor sappige quotes over het huidige seizoen.

En zo groeide een giechelig bewaard geheimpje over hoe het werkelijk is gegaan tijdens wat de defintieve serie zou worden, in de loop der jaren uit tot een soort tijdbom die de geloofwaardigheid van één van de vlaggenschepen van de NPO onderuit zou halen. Voor dat laatste wil niemand (in zijn eentje althans) verantwoordelijk zijn.
Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #184 Gepost op: 30-04-2022, 23:23:53 »
En de grote vraag is dan: Waarom geheimhouden?
Ik vond dat men in de podcast Trust Nobody daar wel een goed argument voor had.

Dit nu openbaren is zeggen: we hebben in het verleden gelogen. Van zodra je dat toegeeft, waarom zou men al het andere dan wèl geloven?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #185 Gepost op: 1-05-2022, 03:17:35 »
Ik vond dat men in de podcast Trust Nobody daar wel een goed argument voor had.

Dit nu openbaren is zeggen: we hebben in het verleden gelogen. Van zodra je dat toegeeft, waarom zou men al het andere dan wèl geloven?

In die trant reageerden verscheidene forummers destijds inderdaad; 'hoe zat het dan met bijvoorbeeld Jean-Marc van Tol?' Etc.

Toch vind ik het absurd dat ze nog altijd kiekeboe menen te moeten spelen. Als ze gewoon het hele verhaal vertellen - een zieke mol is immers overmacht - met de disclaimer dat dit echt alleen in 2005 is voorgevallen, zal toch verder niemand daaraan twijfelen?

Mijn indruk is dat de hele geschiedenis van destijds sommige betrokkenen nog steeds tamelijk hoog zit. Kijk alleen maar naar de reacties van La Koblenko, die liever helemaal niet meer wil omkijken naar haar deelname.

Degene die mij eind 2019 vertelde hoe de vork in de steel had gezeten deed dat trouwens ook geheel vrijwillig, zonder dat ik ernaar gevraagd had. Hij/zij was op een feestje waar ik ook was, en raakte aan de praat met een eveneens aanwezige wederzijdse vriend, die ons beleefd aan elkaar voorstelde. Ik wist bijna niets van die persoon af behalve zijn/haar betrokkenheid bij WIDM, dus ik begon dáárover, en zei naar waarheid dat 2005 één van mijn favoriete seizoenen was. Daarop kwam onmiddellijk de op verontwaardigde toon uitgesproken bekentenis 'Ja, maar weet je dat we toen van mol hebben moeten wisselen?! Die werd dus gewoon al gelijk de eerste dag ziek!'. Dat kon maar op één iemand slaan, en indachtig het oude gerucht (waarvan ik vagelijk wist maar waar ik tot op dat moment nooit geloof aan had gehecht) zei ik zo nonchalant mogelijk: 'O, dus Roeland was tóch de mol?', waarop ik het hele verhaal opgedist kreeg. Het feit dat deze persoon zonder al te prangende aanleiding leegliep tegenover iemand die hij/zij net twee minuten eerder had ontmoet, zegt mijns inziens wel iets over de frustratie die bij sommigen leeft.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2022, 03:25:16 door Michmol »
Woosie down?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Molwissel 2005
« Reactie #186 Gepost op: 1-05-2022, 15:10:32 »
Ik heb het topic even samengevoegd met het oorspronkelijke in 2020. Nu staat alles een beetje samen.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #187 Gepost op: 1-05-2022, 15:24:07 »
In die trant reageerden verscheidene forummers destijds inderdaad; 'hoe zat het dan met bijvoorbeeld Jean-Marc van Tol?' Etc.

Toch vind ik het absurd dat ze nog altijd kiekeboe menen te moeten spelen. Als ze gewoon het hele verhaal vertellen - een zieke mol is immers overmacht - met de disclaimer dat dit echt alleen in 2005 is voorgevallen, zal toch verder niemand daaraan twijfelen?
Tenzij het niet zo is, en er nog meer zieke mollen naar huis zijn gegaan ::oink:: ;) ;)
...óf niet!

Online tureluurs

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #188 Gepost op: 1-05-2022, 15:27:32 »
Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan dat het ook vanuit Roeland zelf kan komen, dat hij niet wil dat hier uitsluitsel over komt? Als hij de mol was en voor zijn gevoel heeft gefaald in deze rol zou ik dat best kunnen begrijpen. Ook al kan je er niets aan doen dat je ziek bent geworden, het kan best zijn dat je daar liever niet meer mee geconfronteerd wordt steeds. Als er wel openheid over zou zijn ben je ieder jaar aan de beurt als "voorbeeld", wat als er iets met de mol gebeurt, enzovoort. Kan best zijn dat hij die aandacht zelf niet wil.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #189 Gepost op: 1-05-2022, 16:41:31 »
Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan dat het ook vanuit Roeland zelf kan komen, dat hij niet wil dat hier uitsluitsel over komt? Als hij de mol was en voor zijn gevoel heeft gefaald in deze rol zou ik dat best kunnen begrijpen. Ook al kan je er niets aan doen dat je ziek bent geworden, het kan best zijn dat je daar liever niet meer mee geconfronteerd wordt steeds. Als er wel openheid over zou zijn ben je ieder jaar aan de beurt als "voorbeeld", wat als er iets met de mol gebeurt, enzovoort. Kan best zijn dat hij die aandacht zelf niet wil.

Mwoah, met dat geschmier bij die Costa-première wekte hij nou niet direct een getraumatiseerde indruk...
« Laatst bewerkt op: 1-05-2022, 18:00:33 door Michmol »
Woosie down?

Online tureluurs

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #190 Gepost op: 1-05-2022, 19:02:12 »
Geen idee waar dat over gaat maar het hoeft geen trauma te zijn hè. Meer in de trant van, ik heb de klus niet kunnen klaren dus ik verdien/wil  ook die aandacht helemaal niet.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molwissel 2005
« Reactie #191 Gepost op: 1-05-2022, 21:45:16 »
Wat Jean-Marc van Tol betreft: er waren twee grote aanwijzingen naar Jan in aflevering 1. Die kunnen ze er toch niet achteraf in hebben gestopt?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #192 Gepost op: 1-05-2022, 23:18:26 »
Wat Jean-Marc van Tol betreft: er waren twee grote aanwijzingen naar Jan in aflevering 1. Die kunnen ze er toch niet achteraf in hebben gestopt?

Nee, en daar kan dus ook geen verwarring over bestaan. Bovendien is J-M iemand die écht nog met zijn vroegtijdige exit zit, iets wat ik bij Roeland niet vermoed (dat beoogde ik ook te zeggen in mijn eerdere post, waarin ik mij guitigerwijze van de satirische hyperbool bediende).
Woosie down?

Offline The Miracle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roeland Fernhout reageert op mol-gerucht
« Reactie #193 Gepost op: 2-05-2022, 23:06:14 »
Lekker vaag weer  ::) 

[...]

Maar goed, opgeteld bij de verhalen van twee insiders die uit de school geklapt hebben (eentje tegen medeforummer TheMiracle in 2009 en een ander in 2019 tegen mij) en het feit dat Victoria Koblenko noch Sander de Heer in het openbaar op dit verhaal wilde reageren is de hele houding van Roeland in dit filmpje voor mij de zoveelste impliciete bevestiging.

Nog even de aanwijzingen uit de serie zelf op een rij:

[...]

Ik zie dat mijn account nog steeds bestaat. Ik was degene die in 2009 als eerste uit de school klapte hierover. Kreeg meteen het halve forum over me heen en kan me herinneren dat ik het daarna wel welletjes vond na veel geruzie. Heerlijk om dit hele topic terug te lezen, zelfs al is deze discussie (lees:topic) 3 jaar geleden heropend. Nooit meer ingelogd tot vandaag. Precies dezelfde hoon die ik toen over me heen kreeg, kreeg jij de afgelopen 3 jaar door sommigen over je heen @Michmol, snap precies hoe je je voelt  ::rofl::

En inderdaad,  Roeland was de oorspronkelijke mol.  Ik begrijp in de verste verte niet waarom het 17 jaar na dato nog steeds zo'n classified staatsgeheim blijft. Medewerkers hebben destijds contracten ter geheimhouding moeten tekenen, wat verklaart waarom de meeste betrokkenen 'on the record' niets hierover willen verklaren. Maar daar zou nu toch echt wel een einde aan mogen komen? Ik vind het sowieso al knap dat ze het zo lang geheim gehouden hebben eigenlijk.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Molwissel 2005
« Reactie #194 Gepost op: 3-05-2022, 14:54:45 »
Mwah, er gaat nooit wat over gezegd worden, tenzij wij massaal ongeremd hierover blijven zeiken. Tot het lastigvallen van Rick en AVROTROS met talloze berichten hierover. (Wat ik niet aanraad, gezien de tamelijk gezonde relatie tussen de makers en het forum hier.)
Maar dan nog. Als ze erover beginnen zoeken we (net als masker-gate dit jaar.) naar de verklaring die in ons straatje past.

Even advocaat van de duivel:
Stel ze geven ons gelijk en Roeland was de mol, terwijl dit niet zo was. Dan plegen ze dus eigenlijk geschiedvervalsing.
Daarnaast als het niet zo is, dan kunnen ze het mysterie intact laten. Omdat niemand hun toch nooit gaat geloven.

Per saldo heb je dus een molmysterie dat nooit aan het licht zal komen en Rick en Roeland (en productie des tijds) tot hun graf mee zullen nemen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Molwissel 2005
« Reactie #195 Gepost op: 3-05-2022, 15:09:45 »
Vroeg of laat zal de waarheid wel naar boven komen  ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #196 Gepost op: 3-05-2022, 15:21:21 »
Vroeg of laat zal de waarheid wel naar boven komen  ::jaja::
Ik vind het al aan de late kant ;D

Even advocaat van de duivel:
Stel ze geven ons gelijk en Roeland was de mol, terwijl dit niet zo was. Dan plegen ze dus eigenlijk geschiedvervalsing.
Daarnaast als het niet zo is, dan kunnen ze het mysterie intact laten. Omdat niemand hun toch nooit gaat geloven.
Nee heb je, ja kan je krijgen. Als dit allemaal toch een vals gerucht blijkt te zijn, dan hoeven en zullen de makers er nooit op reageren. Hooguit zullen ze het nog eens nadrukkelijk ontkrachten, en dan hebben wij dat te geloven. Maar als het wel klopt (wat ik op dit moment denk), dan kunnen de makers prima op een gegeven moment toch besluiten op te willen houden met liegen en met een statement komen. Misschien komt er bij het 25-jarig jubileum wel een Moldocumentaire waarin dit één van de grote onthullingen is.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #197 Gepost op: 11-05-2022, 01:17:15 »
Nog even de aanwijzingen uit de serie zelf op een rij:

* De 'molbiechten' van Yvon uit aflevering 1, 2 en 3 zijn enkel in voice-over te horen, in plaats van - zoals die uit de daaropvolgende afleveringen - opgenomen op locatie.
Dat is op zich al een hele sterke aanwijzing. Maar daar komt bij dat er over de eerste afleveringen weinig molacties worden opgevoerd. Voor zover ik weet alleen dat Yvon als een gek zat te graven bij de strandopdracht. De echte molactie bij deze opdracht kwam van Roeland die er op aandrong om voor veel geld tonnen open te maken. Yvon keek hier alleen van een afstand toe. Als mol zou ze zich hier toch wel mee hebben bemoeid lijkt me. Al was het alleen om niet op te vallen. Waar zijn de andere molacties van Yvon?
Verder wordt als molactie opgevoerd dat Yvon één overbodige vraag stelde bij de Wie Van De Drie opdracht aan het einde van aflevering 3 (Ben je Bratt Pit), maar toen was ze vermoedelijk al de nieuwe mol.

* Gijs Staverman verdacht in de eerste en tweede aflevering - als één van de weinigen - Yvon, maar vloog er toch in de tweede aflevering uit (de eerste was afvallerloos). Hij werd teruggehaald toen duidelijk was dat Roeland het spel moest verlaten.
Klopt. Gijs zegt in aflevering 1 dat hij denkt dat Yvon de mol is. En dat je mensen die je verdenkt in vertrouwen moet nemen. In aflevering 2 zegt Gijs: "Ik ga verbonden aan met mensen die ik verdacht vindt" (praat met Sander). Later zit Gijs op een bank en komt Yvon bij hem zitten. Gijs slaat zijn arm om Yvon heen en ze hebben het over wie ze verdenken. Toch kreeg Gijs als eerste een rood scherm, wat dus was gebaseerd op mol Roeland. Voor de eerlijkheid van het spel moest hij worden teruggehaald. Waarom zou je anders in aflevering 3 nog een kandidaat terughalen terwijl er nog 9 kandidaten zijn?

Om Gijs terug te halen moest er in het kader van de Wie Van De Drie opdracht een mystery guest worden geraden. Laat het nu net de nieuwe mol, Yvon, zijn die de mystery guest wist te raden. De (nieuwe) mol als regie assistent.

* Marc-Marie en Yvon waren al vóór het spel goed bevriend en hadden een bondje ('pact'). Marc-Marie merkt in aflevering 4 of 5 op dat het pact is losgelaten en dat Yvon zich anders is gaan gedragen en afstand van hem is gaan nemen. In de terugblikaflevering zegt Yvon tegen hem: 'Het werd een blok [aan mijn been] in plaats van een pact'.

* In de terugblikaflevering zegt Yvon (in voice-over) dat ze wíst dat Isabelle (ook) de hulpmol was tijdens de treinopdracht, maar later op de Molfandag zei ze tegen een forumster (wier naam me even ontschiet) dat ze toen juist helemaal níet op de hoogte was van (andere) hulpmollen. (Ze kreeg deze vraag omdat ze deze nota bene zélf aan Isabelle had gesteld in aflevering 9 (dus of Isabelle de hulpmol was geweest tijdens die opdracht)).
Het feit dat er hulpmollen werden aangesteld omdat Roeland (vanwege zijn ziekte?) niet mee kon doen aan de treinopdracht is wat mij betreft ook al een teken dat er geen mol was op dat moment. De hulpmollen waren geen hulpmollen maar reserve mollen.

* Verscheidene kandidaten doen in de loop van de serie rare uitspraken. Zo zegt Yvonne van den Hurk in aflevering 4 dat ze denkt dat de mol pas op dat moment begonnen is om zijn slag te slaan. In diezelfde aflevering zegt Victoria dat ze tot dan toe steeds Roeland als mol had. Uit de biechten - en de reünie - blijkt ook dat Roeland oorspronkelijk enorm verdacht werd door o.a. Jim de Groot ('Als je WIDM maakt met Roeland Fernhout, dan maak je natuurlijk Roeland Fernhout de mol'). En dan was er in de laatste aflevering natuurlijk nog dat rare verwijt van Yvonne aan Roeland, dat het feit dat hij in het kasteel in Lisse lange tijd in zijn eentje op haar had moeten wachten zijn 'straf' was 'omdat je zoveel ellende hebt veroorzaakt'.
Roeland werd inderdaad erg verdacht i.t.t. Yvon. We weten ook dat de kandidaten gemiddeld 34% van alle vragen correct hebben beantwoord in aflevering 1. Dat is vrij hoog met 10 kandidaten in het spel. Dit percentage kwam in beeld i.p.v. een rood scherm. Als je naar de kandidaten kijkt tijdens de executie dan valt Roeland heel erg op. Terwijl alle andere kandidaten gespannen toekijken, zit Roeland er half onderuitgezakt bij. Als mol wist hij al dat er niemand naar huis zou gaan.

Andere aanwijzingen:
* In de lieg opdracht moesten alle kandidaten één leugentje over zichzelf vertellen en één waarheid. Tenminste dit is wat alle kandidaten deden behalve Roeland en in de biechten wordt het ook als zodanig uitgelegd. Een panel van oud mollen en oud deelnemers moesten d.m.v. vragen erachter zien te komen welk feitje een leugen was en welk waar.
Roeland is de enige die er kennelijk vanuit ging dat ze ook 2 leugens of 2 waarheden mochten vertellen. Zelf vertelt hij als enige 2 leugens en vertelt in een biecht dat hij dacht dat een andere kandidaat 2 waarheden vertelde. Ook is het erg opvallend dat hij in een biecht zei dat de kandidaten maar makke schapen waren die zomaar toegaven wanneer het panel de juiste inschatting had gemaakt. Volgens hem nergens voor nodig omdat dit toch niet te controleren was.

* In de biecht die we zien bij de beelden in de jacuzzi (met o.a. de verleidelijk ogende Victoria) vertelt Roeland dat hij een slechte mol zou zijn omdat hij heel verdacht is gelijk.

* Bij de overnachting op het strand (aflevering 2) slapen de meeste kandidaten al als Roeland met o.a. Sander en Victoria ver na middernacht bij het kampvuur zitten. Roeland was toen blijkbaar al ziek dus waarom ligt hij niet in zijn tent. Maar soit. Sander vertelt dat hij de mol aan het werk heeft gezien bij het stemmen over het openen van de tonnen (voor geld), waar Roeland steeds tonnen open wilde maken. Roeland is het hier absoluut niet mee eens. Als kandidaat was hij hier wel in meegegaan als hij echt zou denken dat de mol hier niet actief was. Als mol is hij het hier uiteraard niet mee eens. Ook zou je als mol nu wel schrikken, want je bent kennelijk door de mand gevallen bij tenminste één kandidaat en dus misschien wel bij meer. Dit kan ook mede de doorslag hebben gegeven om als mol de handdoek in de ring te gooien dan wel hiermee in te stemmen. De volgende ochtend kruipt Roeland uit zijn tent met de opmerking: "hallo gekke, natte mollen". Hij zegt dat hij goed heeft geslapen in tegenstelling tot Yvon die zegt heel slecht te hebben geslapen omdat ze de hele nacht heeft lopen piekeren wie de mol is. Toegegeven dat ze dit ook zou kunnen zeggen als mol, maar het klinkt oprecht.

* Bij de volgende opdracht moeten ze in duo's door een ondergronds gangenstelsel kruipen met soms maar 40 cm hoogte. Roeland wil graag samen met Sander die claustrofobisch zegt te zijn. Als Sander op gegeven moment niet meer goed zou durven, zou hij samen met hem terug kunnen gaan, daarmee €2000 uit de pot houden en Sander de schuld geven. Een ideale positie voor een mol. Helaas voor hem houdt Sander het vol. Gijs Staverman maakt zich bij sommige kandidaten verdacht door niet mee te kruipen en daardoor €1000 te verliezen omdat hij gewond is geraakt aan zijn been in een eerdere opdracht (wat geen smoes is). Desondanks is de gemiddelde testscore bij de volgend test 39%, wat erg hoog is.

Edit
* Yvonne van den Hurk zegt bij de testbiecht van aflevering 4: "Ik denk dat de mol pas net aan het begin is. Dat ie pas net zijn slag aan het slaan is."

* Roeland wilde bij de rolverdeling voor op de trein stoker/collegas/vrienden per se loten. Dit nadat Sander had benoemd dat de mol zou gaan aandringen om in een bepaalde rol te komen. Wellicht dat Roeland hiermee wilde 'bewijzen' dat hij de mol niet was?

* Yvon zegt over haar zogenaamde molactie op het strand dat ze volgens haar maar één kistje hadden gevonden, alsof ze het dus niet zeker weet. Als dit een molactie was dan had ze dit toch wel zeker geweten. Bovendien was de eigenlijke molactie met de tonnen, zoals eerder besproken.

* Victoria zegt bij de terugkeer van Gijs gekscherend: "Ik denk dat Gijs nu het spel in komt met een nieuwe missie". Zou dit als knipoog bedoeld zijn naar de nieuwe mol en wist ze wie de eerste mol was? Victoria zegt in aflevering 4: "Ik heb tot nu toe altijd in de biecht iets anders gezegd dan wat ik bij de test deed, dat ik uiteindelijk me door de vragen liet verleiden te stemmen op een andere mol, en dat was Roeland".

* Yvon in testbiecht aflevering 4: "Blijkbaar werkt de mol zo dat, zelfs als je de verkeerde persoon hebt, je er dus nog steeds in zit omdat je natuurlijk ook een heleboel gokt. Vragen over wat iemands favoriete tijdschrift is, wat zijn lievelingsdier is. Ik heb geen benul. Dus al dat soort gokjes die kunnen in je voordeel werken en dat betekent alleen maar, niet dat ik het goed heb maar dat anderen het nog slechter hadden". Wordt hier niet alvast een verklaring gegeven voor de verkeerde conclusies die je uit jouw eigen testresultaten zou kunnen trekken ten gevolge van de molwissel.
einde Edit
« Laatst bewerkt op: 11-05-2022, 13:06:49 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #198 Gepost op: 11-05-2022, 14:00:16 »
Omdat mijn vorige post te lang werd.
Misschien was de beslissing destijds om de molwissel onder het tapijt te vegen achteraf gezien wel de beste. Mogelijk zou het programma na een mislukte mol zijn gestopt en hadden we al die fantastische seizoenen die hierna kwamen moeten missen. Dus ik denk dat de beslissing ook wel valt te verdedigen.

Maar dat neemt niet weg dat het langzamerhand wel tijd is om schoon schip te maken. Al was het alleen om de mol en kandidaten van dat jaar vrijuit over dat seizoen te laten praten en zonder bezwaar te laten optreden in toekomstige Moltalk afleveringen.