Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Wie is de Mol? => Wie is de Mol AVROTROS 2023 => Topic gestart door: Pac op 8-12-2022, 21:24:26

Titel: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 8-12-2022, 21:24:26
(https://www.wieisdemol.com/forum/2022/?action=dlattach;topic=72598.0;attach=144893;image)
Openingsshot uit De Mol 1998


Nu de bestemmingen van zowel WIDM als De Mol voor komend jaar bekend zijn, is duidelijk dat het Europese tijdperk van de Mol voorbij is. Na prachtige seizoenen in Griekenland, Italië, Tsjechië, Duitsland, Albanië en de (iets verder weggelegen) Canarische eiland, hebben de makers van beide series weer besloten om het verder van huis te zoeken.

De vliegtuigbranche is helaas één van de vervuilendste industrieën ter wereld en is in Nederland al verantwoordelijk voor zeker 6% (https://www.eerlijkovervliegen.nl/feiten/klimaatimpact-luchtvaart/#_edn1) van de CO2-uitstoot. Andere landen industrialiseren snel en zullen het voorbeeld volgen. Natuurlijk is het een mooi ideaal om veel van de wereld te zien, maar tegenwoordig heeft dat vooral de betekenis gekregen om 'zo ver en zo vaak mogelijk met het vliegtuig te reizen'. Dat idee is in Nederland 'normaal' geworden, maar het is een luxe die we ons niet kunnen permitteren.

Klimaatverandering zorgt nu al voor meer overstromingen, hittegolven, droogtes, hongersnoden, waterschaarste en uiteindelijk oorlog. Maar dit is pas het topje van de smeltende ijsberg, want onze uitstoot nu zal nog decennia in de toekomst effect hebben. En zolang we niet snel stoppen met uitstoten kan het wereldwijde klimaatsysteem volledig op hol slaan. (Zie bijvoorbeeld deze video van NOS op 3 voor meer uitleg. (https://www.youtube.com/watch?v=aly4gGw7XaQ)) Wetende dat we als mensheid binnen krap 7 jaar (https://www.mcc-berlin.net/en/research/co2-budget.html) al over ons koolstofbudget gaan om de Aarde onder het wereldwijde doel van 1,5 graden te houden, hebben we geen tijd meer te verliezen en geen CO2 meer te verspillen. Vliegen is een industrie die bij lange na niet voor die tijd over kan stappen op hernieuwbare energie. De enige oplossing om binnen de grenzen van een leefbaar klimaat te blijven is dus veel minder vliegen.

Toch heeft Wie is de Mol? tot nu toe voor alle seizoenen het vliegtuig genomen, zelfs de jaren dat WIDM relatief dichtbij huis filmde, zoals Tsjechië en Italië. In dat laatste seizoen werden bovendien 10 oud-Mollen overgevlogen voor een paar minuten beeldmateriaal. Alleen De Mol heeft door corona één keer de auto gepakt naar een buurland, maar pakt verder ook altijd het vliegtuig.

Reizen met de trein kan daarentegen tot wel 20 keer(!) zo zuinig zijn (https://www.energuide.be/en/questions-answers/what-exactly-is-a-tonne-of-co2/2141/). Ook als je conservatiever rekent gaan de schattingen nog richting de 10 keer zo weinig uitstoot. En dat zijn dan nog de ratio's per kilometer, een treinvakantie dichtbij huis kan dus gigantisch schelen met een vliegreis naar de andere kant van de wereld. Bovendien stoten treinen hun broeikasgassen niet uit rechtstreeks in onze atmosfeer, waar ze extra schadelijk zijn. Wie regelmatig vliegt, en zeker op verre afstanden, kan zomaar zijn jaarlijkse CO2-uitstoot verdubbelen. Dan tel je dus mee voor twee (of drie, of vier) in de klimaatcrisis - waar Nederlanders sowieso al buitenproportioneel aan bijdragen.

De uitstoot van dit seizoen van Wie is de Mol? - alleen veertig rechtstreekse retourtickets Kaapstad en verder geen binnenlandse vluchten gerekend - is al 128 ton CO2 (https://co2.myclimate.org/en/portfolios?calculation_id=5291386). Dat is de uitstoot van 7 Nederlandse huishoudens of 15 Nederlanders (https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/wat-is-je-co2-voetafdruk/) - gas, elektriciteit, eten, drinken, spullen, kleding, vervoer, water, vakantie - voor een heel jaar. Noem dat veel of weinig, maar feit is bovendien dat het daar niet bij blijft. WIDM is een tv-programma met miljoenen kijkers. Jaarlijks reizen honderden, duizenden of misschien wel tienduizenden Nederlands naar verre bestemmingen omdat ze ze in Wie is de Mol? hebben gezien. In Georgië steeg het aantal Nederlandse toeristen in 2018 bijvoorbeeld met 60% (https://www.events.nl/nieuws/nederlands-toerisme-naar-georgi-stijgt-dankzij-wie-de-mol) en reisbureaus adverteren met bestemmingen als Colombia en Oregon als Wie is de Mol?-locaties. 

Zeker een programma van de publieke omroep zou een voorbeeldfunctie moeten hebben in duurzaam reizen. 3 Op Reis heeft de afgelopen jaren meer focus gelegd op duurzaam reizen en laten zien dat je prachtige reizen kan maken zonder vliegtuig. Wie is de Mol?, veruit het meest bekeken reisprogramma van Nederland, zou dit voorbeeld moeten volgen.

Daarom is mijn stelling: WIDM moet volgend seizoen met de trein vanuit Nederland reizen. Of, als ze het risico op uitlekken willen voorkomen, een elektrisch busje. Binnen een paar dagen - waarop je fantastische tussenstops kan nemen op onontdekte plekken - kun je in een andere wereld zijn. Veel van Oost-Europa is nog onontdekt, er is nog nooit een seizoen in Lapland opgenomen, en ook in Turkije of Noord-Afrika (Marokko ligt op een uur varen van Spanje) is WIDM of De Mol nog nooit geweest. En waarom geen Mole on the Orient Express?

Finland heeft een heel seizoen opgenomen in buurland Estland. Zweden neemt zijn seizoenen op in eigen land. Waren onze seizoenen in verre bestemmingen als Argentinië en Mexico, echt objectief beter dan die in Portugal en Italië, Griekenland en Duitsland? Uiteindelijk zijn het de creativiteit van de makers in het verzinnen van opdrachten, het fanatisme van de kandidaten en de geslepenheid van de Mol die het seizoen maken. Dat hebben de afgelopen jaren dichterbij huis wel laten zien.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Bodejos op 8-12-2022, 22:01:13
Ik kwam die stelling, in iets andere vorm, op meerdere plekken tegen.

Aan de ene kant is er wel iets voor te zeggen dat we minder het vliegtuig zouden moeten nemen.

Aan de andere kant is er het gegeven dat voortijdige ontdekking van details vrijwel steeds een rol heeft gespeeld bij de keuze van de bestemmingen. En het zijn niet alleen 10 (of 11) kandidaten plus presentator, die op pad gaan. De club bestaat uit iets van 30 mensen. Plus materieel, uiteraard.

Dat hele circus per trein of bussen vervoeren levert ook problemen op.

Conclusie: er is iets voor te zeggen om naar ander vervoer uit te kijken, maar er zijn haken en ogen.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: MollenvangR op 8-12-2022, 23:58:34
Maar in bijna elk seizoen zit toch al een opdracht met een trein? ;D

Nee nu serieus. Natuurlijk is treinreizen een goede optie, zeker voor Europa series, maar Wie is de Mol is ook meer dan alleen een spelshow. Het is ook een  (reis)programma dat de cultuur en een veelzijdigheid van een land laat zien en de trein zou heel veel locaties natuurlijk afstrepen of je komt op een onpraktische manier van reizen uit. Als je bijvoorbeeld een serie wilt maken in pakweg Peru (een serie met een thematische insteek rondom de Inca's), nou succes om daar met de trein of boot te komen.

Los daarvan, kun je inderdaad ook discussiëren of een serie in Colombia nu beter is dan bijvoorbeeld Albanië. Je komt dan wel op een punt dat je binnen Europa de max van het aantal (geschikte) locaties bereikt hebt. Binnen Nederland opnemen wordt sowieso lastig, dat kan bijna niet zonder spoilers. In een land als Zweden gaat dat veel makkelijker denk ik.

Qua vliegen of trein: als het kan: dan ja absoluut voor, waarom niet. Je hoeft niet ver weg te gaan voor een prachtige serie. Alleen komen er ook veel praktische aspecten bij kijken: kans op uitlekken, vervoer naar het land zelf wat Bodejos net aanhaalt m.b.t crew, kandidaten etc. 

Hoe heeft 3 op Reis dat eigenlijk gedaan? Waren dat ook de Europese locaties (die ze mede door Corona hebben gemaakt) of ook erbuiten?
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: DRenziboy op 9-12-2022, 00:27:37
Voornamelijk De Mol zou hier nog mee weg kunnen komen. Zeggen dat ze opnemen in Nederland/België(Al dacht ik dat het treinnetwerk in België niet optimaal was.), dan een spannende openingsopdracht a la Georgië waarbij ze met de trein moeten reizen tussen locaties om het daadwerkelijke land te ontraffelen. (Rekening houdend met vertragingen in de opdrachttijd natuurlijk  :P) En dan de nachttrein naar de daadwerkelijke locatie.

Hou je natuurlijk nog over dat een groot deel van de crew als nog gaat vliegen...

PS. Ja we zeiken graag over de NS/Prorail, maar qua efficiëntie hebben we wel een van de beste treinnetwerken.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: foxhunter op 9-12-2022, 10:52:02
Heerlijk, dat micro correct denken in Nederland. Alsof dat nog het verschil gaat maken. Nigeria had 50 jaar geleden 70 miljoen inwoners, nu zijn dat er 200 miljoen en over 50 jaar misschien wel 700 miljoen. En dat geldt voor veel meer landen, dit was slechts een voorbeeld.
Alle mensen willen mobiliteit, en of je dat nou op kerosine of elektriciteit doet, het kost allemaal uitstoot. En het wordt allemaal opgemaakt, zo niet door ons dan wel door anderen.

Als de temperatuur maar hard genoeg stijgt, dan ontdooit de permafrost en komt er zoveel methaan vrij, dat de mens de dinosaurus achterna gaat. Dan zal de uitstoot drastisch gaan dalen.

Zo bekeken zou ik zeggen dat Indonesië nog de best maatregel heeft, namelijk geen sex voor het huwelijk, of China met haar 1 kind politiek (die inmiddels niet meer bestaat). Gratis condooms gaat op termijn veel beter werken dan D66 die elektrische auto's gaat promoten.

En die trein, in Frankrijk gaat de stroom op rantsoen in bepaalde regio's, iets met geen water om kerncentrales te koelen, etc.
Je zal maar net in de trein zitten en door die regio moeten.

Prima als je de auto laat staan en gaat lopen of de fiets pakt, prima als WIDM gewoon in NL is met onbekende Nederlanders om zo min mogelijk uitstoot te hebben. Prima als mensen hun verantwoordelijkheid nemen en dus ook de omroep etc. Prima als mensen vanwege principiële keuzes er voor kiezen om geen materie te bezitten en s' winters in de kou gaan zitten. Maar het verschil gaat het niet maken, daar zijn hele andere factoren verantwoordelijk voor.

Ik heb niks tegen D66, kan alleen slecht tegen die rioollucht van bovengemiddelde verdienende NL's die vanuit elitair - en achterhaald - gedachtegoed nog wel even zullen bepalen hoe wij dat hier in NL gaan doen en dus de wereld gaan redden, en zich daar op laten voorstaan dat zij wel een dure elektrische warmtepomp en elektrische auto hebben. Geef dan alles wat je hebt weg en verlaag je footprint tot een minimum, dat is veel geloofwaardiger.

Van mij mag WIDM gewoon vliegen naar een leuk land en daar zijn ding doen. Lijkt me een hele rendabele investering die een hoop mensen een hoop lol oplevert.

Foei, we gaan niet doordraven he.  ;D :-X
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Molzkovicz op 9-12-2022, 12:32:22
Je gaat je hopelijk toch niet vastlijmen aan een desk bij MolTalk, Pac?   ;D

Ik maak me soms best zorgen om het verlies aan biodiversiteit en, in mindere mate, om de global warming. Daarom juich ik alleen maar toe dat er aandacht is voor deze onderwerpen  ::bravo:: Toch ben ik het niet volmondig eens met de stelling, en wel om de volgende redenen (afgezien van de al genoemde praktische bezwaren).


Misschien is het zinvoller meer bewustwording te kweken dat de CO2-uitstoot echt een gigantisch probleem is. Daar zou WIDM een steentje aan kunnen bijdragen door er aandacht voor te vragen. Ik verwacht overigens dat de natuur en het klimaat in het aankomende WIDM-seizoen sowieso letterlijk en figuurlijk in the picture staan dankzij de medewerking van natuurfotograaf Chris Fallows.

Tot slot zou ik het eigenlijk wel een goed idee vinden om het geld van een Molveiling te schenken aan een klimaatorganisatie. Het charteren van Chris Fallows biedt daar ook voldoende aanleiding voor. Eventueel kan WIDM dan zelf eveneens een donatie doen en/of aangeven dat er maatregelen worden genomen om de eigen carbon footprint te verminderen/neutraliseren.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 9-12-2022, 12:55:45
Aan de andere kant is er het gegeven dat voortijdige ontdekking van details vrijwel steeds een rol heeft gespeeld bij de keuze van de bestemmingen. En het zijn niet alleen 10 (of 11) kandidaten plus presentator, die op pad gaan. De club bestaat uit iets van 30 mensen. Plus materieel, uiteraard.

Dat hele circus per trein of bussen vervoeren levert ook problemen op.

Conclusie: er is iets voor te zeggen om naar ander vervoer uit te kijken, maar er zijn haken en ogen.
Op zich zie ik niet minder haken en ogen dan reizen per vliegtuig, dan moet je immers ook kilo's en kilo's aan extra bagage inchecken en vervolgens op bestemming weer met busjes meenemen. De trein is wat dat betreft inderdaad misschien niet het beste voorbeeld, maar als het technisch personeel vanaf Nederland reist met een busje in plaats vanaf het vliegveld in het land van bestemming, zie ik geen verschil.

Natuurlijk is treinreizen een goede optie, zeker voor Europa series, maar Wie is de Mol is ook meer dan alleen een spelshow. Het is ook een  (reis)programma dat de cultuur en een veelzijdigheid van een land laat zien en de trein zou heel veel locaties natuurlijk afstrepen of je komt op een onpraktische manier van reizen uit. Als je bijvoorbeeld een serie wilt maken in pakweg Peru (een serie met een thematische insteek rondom de Inca's), nou succes om daar met de trein of boot te komen.
Op zich ben ik het met je eens. Ik heb ook niets tegen vliegen als het om journalistiek of documentaires gaat zoals bijvoorbeeld Sinan Can ze maakt. Maar dan zou WIDM die rol van een informatief programma beter moeten invullen.

Bij WIDM in Georgië kwamen de kandidaten bijvoorbeeld langs op 'een vette ouwe industriële plek,' zoals Ruben het in een biecht noemde. Art legde uit: 'Tijdens de Koude Oorlog werden vanuit dit complex radarsignalen verstoord. Toch moeten jullie het hier van goede communicatie hebben.' Er ligt zoveel interessante en belangrijke geschiedenis in de Koude Oorlog! Ik zou je niets over de rol van Georgië daarin kunnen vertellen, en door Wie is de Mol? leer ik op dit ene zinnetje er verder niets over. Afgelopen seizoen leerden we dat dictator Enver Hoxha Albanië 'met harde hand regeerde', en dat er in zijn oude badkamers 'nog steeds een bloemetjesmotief hangt' (presentatietekst Rik). Een kritische houding op het regime in China heb ik bijvoorbeeld ook amper kunnen bespeuren in seizoen 20.

Los daarvan, kun je inderdaad ook discussiëren of een serie in Colombia nu beter is dan bijvoorbeeld Albanië. Je komt dan wel op een punt dat je binnen Europa de max van het aantal (geschikte) locaties bereikt hebt. Binnen Nederland opnemen wordt sowieso lastig, dat kan bijna niet zonder spoilers. In een land als Zweden gaat dat veel makkelijker denk ik.

Qua vliegen of trein: als het kan: dan ja absoluut voor, waarom niet. Je hoeft niet ver weg te gaan voor een prachtige serie. Alleen komen er ook veel praktische aspecten bij kijken: kans op uitlekken, vervoer naar het land zelf wat Bodejos net aanhaalt m.b.t crew, kandidaten etc. 
WIDM is al regelmatig terug gegaan naar hetzelfde land of dezelfde regio (Australië, het VK, Midden-Amerika, Zuid-Europa, nu Zuid-Afrika) en toch zijn het heel verschillende seizoenen geworden. De WIDM-namaak Kroongetuige van RTL4 nam beide series op in Zweden en ging nooit ver het dorp uit, maar kwam toch met interessante opdrachten en verschillende kandidatengroepen.

Wat de kans op uitlekken betreft: ik zie niet in waarom die groter zou zijn op het land dan in de lucht. In 2009 lekte Frits Sissing uit als finalist omdat hij in het vliegtuig vanuit Japan was gespot met Pieter Jan Hagens, in 2017 werden Jan Versteegh en Olcay Gulsen samen gespot bij de bagageband op Schiphol. Toen in 2020 de laatste vijf kandidaten al ruim van tevoren uitlekten, lag dat niet aan Nederlandse toeristen maar aan nieuwsgierige Chinezen.

Hoe heeft 3 op Reis dat eigenlijk gedaan? Waren dat ook de Europese locaties (die ze mede door Corona hebben gemaakt) of ook erbuiten?
Deels was dat door corona inderdaad, toen hebben ze reisbestemming in Nederland opgezocht én reizen gemaakt met Nederland als vertrekpunt. Nog steeds doen ze meer Europese steden aan dan eerst, al moet ik zeggen dat het tegenwoordig weer meer gaat over verre bestemmingen. Wat ze wel ook doen is de nadruk leggen op slow travel, dus áls je dan een verre reis maakt, daar dan ook zo lang mogelijk blijven en proberen dieper de cultuur in te duiken, in plaats van veel oppervlakkige reizen maken. Voor WIDM lijkt me dit ingewikkelder, omdat de agenda's waarschijnlijk niet meer rek hebben dan de drie weken die voor de opnameperiode staat.

Wat 3 Op Reis nog wel doet, is duidelijk communiceren dat ze hun reizen compenseren, zoals Mozkovicz noemt, al wordt het vaak gezien als een schijnoplossing omdat je om het klimaat te redden bomen moet planten én uitstoot moet besparen en het een het ander nooit helemaal op kan heffen.

(Wordt vervolgd.)
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 9-12-2022, 13:24:07
Heerlijk, dat micro correct denken in Nederland. Alsof dat nog het verschil gaat maken. Nigeria had 50 jaar geleden 70 miljoen inwoners, nu zijn dat er 200 miljoen en over 50 jaar misschien wel 700 miljoen. En dat geldt voor veel meer landen, dit was slechts een voorbeeld.
(...)
Zo bekeken zou ik zeggen dat Indonesië nog de best maatregel heeft, namelijk geen sex voor het huwelijk, of China met haar 1 kind politiek (die inmiddels niet meer bestaat). Gratis condooms gaat op termijn veel beter werken dan D66 die elektrische auto's gaat promoten.
De wereldbevolking neemt toe, maar het echte 'probleem' zit 'm erin dat de welvaart toeneemt. Die welvaart moeten we anders vormgeven - bijvoorbeeld met elektrische auto's, maar beter nog met betaalbaar openbaar vervoer.

Het goede nieuws is dat door die toegenomen welvaart het geboortecijfer ook drastisch afneemt. Uiteindelijk zal de wereldbevolking stabiliseren op 10 of 11 miljard mensen en daar ook blijven. Zie deze video van Arjen Lubach en Hans Rosling (https://www.youtube.com/watch?v=fPtfx0C-34o) voor een begrijpelijke uitleg. Niet het aantal kinderen neemt toe, maar het aantal volwassenen. Het gaat erom hoe die volwassenen leven.

Alle mensen willen mobiliteit, en of je dat nou op kerosine of elektriciteit doet, het kost allemaal uitstoot. En het wordt allemaal opgemaakt, zo niet door ons dan wel door anderen.

Als de temperatuur maar hard genoeg stijgt, dan ontdooit de permafrost en komt er zoveel methaan vrij, dat de mens de dinosaurus achterna gaat. Dan zal de uitstoot drastisch gaan dalen.
Dat hangt er dus vanaf hoe we besluiten te leven. Als we inderdaad het dinosauriër-scenario willen herhalen, dan moeten we inderdaad alle fossiele grondstoffen opmaken. Maar als we een kans willen houden op overleven als soort dan moeten we de manier waarop we aan onze energie komen in hoog tempo wijzigen. Fossiele kerosine (die voorlopig nog lang onvermijdelijk blijft voor vliegen) past daar niet bij.

En die trein, in Frankrijk gaat de stroom op rantsoen in bepaalde regio's, iets met geen water om kerncentrales te koelen, etc.
Je zal maar net in de trein zitten en door die regio moeten.
Kun je hier een bron bij geven? Als ik het probeer te googlen kom ik alleen een artikel uit augustus tegen waarin de mogelijkheid wordt benoemd in de toekomst. Er staat verder niets specifiek over kernenergie in.

Prima als je de auto laat staan en gaat lopen of de fiets pakt, prima als WIDM gewoon in NL is met onbekende Nederlanders om zo min mogelijk uitstoot te hebben. Prima als mensen hun verantwoordelijkheid nemen en dus ook de omroep etc. Prima als mensen vanwege principiële keuzes er voor kiezen om geen materie te bezitten en s' winters in de kou gaan zitten. Maar het verschil gaat het niet maken, daar zijn hele andere factoren verantwoordelijk voor.
Ik zeg niet dat we met z'n allen in de kou moeten gaan zitten of dat we het van individuele keuzes moeten hebben. Uiteindelijk moet de overheid de grote stappen zetten en het voor mensen mogelijk maken om over te stappen duurzame energiebronnen. Maar daar hoort ook bij dat we als samenleving de vraag moeten stellen wat we normaal vinden. Wie is de Mol? heeft, zeker als publiekeomroepprogramma, een verantwoordelijkheid om te laten zien dat je voor mooie avonturen niet ver weg hoeft te reizen.

Ik heb niks tegen D66, kan alleen slecht tegen die rioollucht van bovengemiddelde verdienende NL's die vanuit elitair - en achterhaald - gedachtegoed nog wel even zullen bepalen hoe wij dat hier in NL gaan doen en dus de wereld gaan redden, en zich daar op laten voorstaan dat zij wel een dure elektrische warmtepomp en elektrische auto hebben. Geef dan alles wat je hebt weg en verlaag je footprint tot een minimum, dat is veel geloofwaardiger.
Vertel wat je achterhaald vindt, maar probeer de discussie binnen de stelling te houden (vind ik ook al gelijk lastig). Alles weggeven zou een mooi statement zijn, maar zoals je zelf al aangeeft kan dat alleen het verschil niet maken.

Van mij mag WIDM gewoon vliegen naar een leuk land en daar zijn ding doen. Lijkt me een hele rendabele investering die een hoop mensen een hoop lol oplevert.
Eens dat de uitstoot per beleefd uurtje plezier nog steeds relatief laag is, maar dat neemt niet weg dat het nog altijd flink omlaag kan, zeker met het oog op de reiscultuur die ik net benoemde.

Je gaat je hopelijk toch niet vastlijmen aan een desk bij MolTalk, Pac?   ;D
Je brengt me wel op ideeën :P

Ik maak me soms best zorgen om het verlies aan biodiversiteit en, in mindere mate, om de global warming. Daarom juich ik alleen maar toe dat er aandacht is voor deze onderwerpen  ::bravo:: Toch ben ik het niet volmondig eens met de stelling, en wel om de volgende redenen (afgezien van de al genoemde praktische bezwaren).

  • Zoals in de startpost al is aangegeven, draagt het vliegverkeer relatief weinig bij aan de CO2-uitstoot. Volgens het Potsdam Institute for Climate Impact Research stoot de verbranding van olie en aardgas wereldwijd verreweg de meeste CO2 uit, zie deze grafiek (https://ibb.co/LJT0Yk7) (data na 2020 zijn niet meegenomen). Het lijkt me niet correct om als tv-kijker met een beschuldigende vinger naar het vlieggedrag van WIDM te wijzen, terwijl de kijkers zelf een veel grotere rol spelen in de opwarming van de aarde.
Vliegen is met afstand meest vervuilende keuze die je kunt maken als individu. Het is of nul, of het is veel. Daarnaast is het bijna altijd een luxe, iets wat je niet hóéft te doen. Dat ligt bij het verwarmen van je huis of het kopen van eten, een stuk ingewikkelder.

Het klopt dat de huidige uitstoot van de luchtvaart nog maar 2% van de wereldwijde uitstoot vormt, maar in het huidige tempo zal dat snel toenemen. In Nederland is het al 6% of meer, de cijfers verschillen hier en daar. Terwijl voor veel energiebronnen een alternatief wordt gevonden, zal het aantal mensen dat wil vliegen alleen maar toenemen - mede door het beeld dat in de (sociale) media wordt geschetst van hoe een mooi leven eruit zou moeten zien. WIDM zal dat niet in één keer gaan veranderen, maar kan wel een inspirerend tegenvoorbeeld worden. Dan kunnen mensen zien dat je ook de vetste avonturen kan beleven op treinafstand.

  • Het staat als een paal boven water dat WIDM goed is voor het toerisme van een bezocht land. Vergeet echter niet dat flink wat vliegende reizigers naar bijvoorbeeld Georgië zonder het WIDM-bezoek ook wel met het vliegtuig op vakantie zouden gaan, maar dan bijvoorbeeld naar India, Zuid-Korea of Brazilië.
Dit sluit daar een beetje op aan. De mensen die nu naar Georgië waren gegaan waren anders misschien wel in Polen gebleven. Reken maar dat de reisbureaus vanaf januari overspoeld worden met aanvragen voor Zuid-Afrika. Dat had ook Noord-Afrika kunnen zijn, of Noord-Europa.

Misschien is het zinvoller meer bewustwording te kweken dat de CO2-uitstoot echt een gigantisch probleem is. Daar zou WIDM een steentje aan kunnen bijdragen door er aandacht voor te vragen. Ik verwacht overigens dat de natuur en het klimaat in het aankomende WIDM-seizoen sowieso letterlijk en figuurlijk in the picture staan dankzij de medewerking van natuurfotograaf Chris Fallows.
Dat hoop ik van harte ::bravo:: Maar aangezien WIDM geen documentaire is, ben ik bang dat de boodschap beperkt zal blijven. Daarom ga ik in mijn stelling uit van het goede voorbeeld geven wat reizen betreft. Maar de kwetsbaarheid van de natuur in beeld brengen moedig ik ook aan ::jaja::

Tot slot zou ik het eigenlijk wel een goed idee vinden om het geld van een Molveiling te schenken aan een klimaatorganisatie. Het charteren van Chris Fallows biedt daar ook voldoende aanleiding voor. Eventueel kan WIDM dan zelf eveneens een donatie doen en/of aangeven dat er maatregelen worden genomen om de eigen carbon footprint te verminderen/neutraliseren.
::jaja::
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Brtdm op 9-12-2022, 13:44:37
Ik heb me in ieder geval wel verbaast dat ze zijn gaan vliegen naar Italië en Tsjechië.
Albanië snap ik het vliegen nog wel, dat is net wat ver. Sterker nog, hierheen met de trein is onmogelijk. Overigens ben ik er afgelopen zomer nog wel geweest zonder te vliegen.

Maar voor alle andere locaties is vliegen echt de enige optie. Ik denk dat ze prima een goede serie kunnen neerzetten binnen bekende Europese landen, maar ik vind het toch vaak net wat saaier dan de verre oorden met een totaal andere cultuur.
Bovendien is de kans dat je door Nederlanders gespot wordt in de buurlanden een stuk groter dan verder weg. (volgens mij heeft Rik zich ook heel vaak moeten verstoppen in Italië) Dus dat risico willen ze geloof ik sowieso wat minder nemen.

Overigens lijkt een mole on the orient express me wel erg leuk. Tikkie lastig in de praktijk om genoeg diversiteit te creëren wellicht. Ach, er moet ooit wel weer een special komen.  ::hypocriet::
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: MitchK op 9-12-2022, 13:48:09
Ik denk dat de series buiten Europa vaak toch net wat leuker zijn vanwege de diversiteit qua cultuur. Dat ze hun CO2 uitstoot compenseren op een of andere manier lijkt me daarom de enige juiste oplossing ::jaja::
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 9-12-2022, 14:11:01
Smaken verschillen, maar persoonlijk vond ik De Mol in Griekenland en Duitsland twee van de beste seizoenen ooit wat betreft locatie. Hetzelfde voor de Renaissance in Italië. Juist omdat we die landen zo goed kennen, kunnen er ook veel verschillende aspecten van de cultuur uitgelicht worden.

Wat betreft het idee dat WIDM toeristische plekken moet mijden heb ik het volgende te zeggen :P
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: MitchK op 9-12-2022, 14:16:35
Smaken verschillen, maar persoonlijk vond ik De Mol in Griekenland en Duitsland twee van de beste seizoenen ooit wat betreft locatie. Hetzelfde voor de Renaissance in Italië. Juist omdat we die landen zo goed kennen, kunnen er ook veel verschillende aspecten van de cultuur uitgelicht worden.

Ik vond juist Zuid-Afrika en Vietnam bij De Mol leuk. Duitsland verraste mij ook inderdaad. Zeker bij De Mol waar ze erg in thema werken is het land iets minder belangrijk. Bij Wie Is De Mol doen ze dat imho net te weinig.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: DRenziboy op 9-12-2022, 14:20:46

Prima als je de auto laat staan en gaat lopen of de fiets pakt, prima als WIDM gewoon in NL is met onbekende Nederlanders om zo min mogelijk uitstoot te hebben. Prima als mensen hun verantwoordelijkheid nemen en dus ook de omroep etc. Prima als mensen vanwege principiële keuzes er voor kiezen om geen materie te bezitten en s' winters in de kou gaan zitten. Maar het verschil gaat het niet maken, daar zijn hele andere factoren verantwoordelijk voor.

Ik vind dit zo treurig andersom redeneren. Omdat iemand anders het niet makkelijk voor je maakt ga je het moeilijke zelf niet aanpakken. Hiermee heeft nog nooit iemand iets behaald volgens mij.

En ja ik snap dat het probleem niet opgelost wordt door meneer Jansen die net zijn elektrische auto gekocht heeft. Maar laat zijn morele keuze juist die druppel zijn. Want je weet namelijk nooit of deze weder op een gloeiende plaat valt, of eindelijk de emmer doet overlopen.

Het klinkt super cliché en ik ben totaal niet voor de SP.(huh, dat rijmt) Maar dit is een probleem van ieder mens, dus iedereen zou iets moeten doen.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Brtdm op 9-12-2022, 14:37:48
Er is natuurlijk nog wel een ander aspect. TV programma's hebben wel een soort voorbeeldfunctie, dus als in de loop der tijd iets meer nadruk komt op 'voor een leuke vakantie hoef je niet ver van huis te gaan', kan dat natuurlijk wel helpen.
Nu zie je toch dat het land dat WIDM bezoekt een zomer later toch een redelijke boost krijgt qua toerisme.

Toch vind ik zelf dat steeds weer een andere locatie bezoeken op de wereld wel bij het programma hoort (oké, nu dubbelen we een keer). Een paar vliegtripjes kunnen dan niet heel veel kwaad.

Sowieso de vraag in hoeverre 1 TV-programma kan bijdragen aan minder vliegverkeer. Uiteindelijk moeten de tickets voor pleziertripjes gewoon duurder worden en het liefst dan ook duurzamere opties goedkoper.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: RazorBlade op 9-12-2022, 16:08:33
Een politieke discussie over CO2 uitstoot op een WIDM forum. Sinds wanneer is WIDM een programma dat over klimaat verandering gaat? Wat heeft dit met WIDM te maken? Je kan van alles tot in het oneindige een klimaat discussie maken maar heel zinvol is dat niet lijkt me.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 9-12-2022, 21:57:46
Dát de CO2 uitstoot omlaag moet, is geen politieke discussie. Met dit topic stel ik de vraag wat WIDM daar aan bij zou kunnen dragen. Mijn argument is dat dat nog best veel is, zonder daarbij in te leveren op de kwaliteit van het programma.

Laten we in dit topic dan ook niet te diep ingaan op partijpolitiek, maar het bij WIDM houden. Ik wil vooral de vraag stellen: hoe zou Wie is de Mol? eruit kunnen zien zónder vliegtuig? Ik denk dat die vraag stellen zin heeft, want de makers lezen mee op het forum.

Met inmiddels vier miljoen kijkers, heeft WIDM het grootste publiek van Nederland om te laten zien hoe reizen anders zou kunnen. Als Wie is de Mol? dit statement zou maken, volgen er mogelijk andere programma's. Dan kan één tv-programma - het populairste reisprogramma van Nederland - misschien een dominobeweging op gang brengen en veel mensen inspireren wijzer te reizen. Wie weet brengt het wat het dan te weeg.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: joligmolletje op 9-12-2022, 22:42:19
Eigenlijk lopen hier twee discussies door elkaar. Discussie 1: levert een verre bestemming automatisch een beter seizoen op? Het antwoord hierop is wat mij betreft duidelijk. Een ver seizoen is niet automatisch een beter seizoen. Veel belangrijker zijn de opdrachten, het karakter van de mol en strategie van de deelnemers, hoe mooi de beelden ook zijn.

Dan discussie 2: moet WIDM rekening houden met het milieu en daarin een voorbeeldfunctie hebben? Dat vind ik een dubbele. WIDM is in eerste instantie een amusementsprogramma, gek genoeg op de publieke omroep. Geforceerde politiek correctheid stoort mij in dit soort programma's altijd. Daar kijk ik WIDM niet voor. Tegelijkertijd kun je je ogen niet sluiten voor de problematiek. Maar of het verplicht reizen per trein de oplossing is?
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: foxhunter op 10-12-2022, 10:30:01
Frankrijk en Stroom voor PAC . https://www.ad.nl/buitenland/frankrijk-waarschuwt-voor-stroomuitval-deze-winter~a43bff4d/

Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Mollem op 11-12-2022, 17:37:39
[...]
Daarom is mijn stelling: WIDM moet volgend seizoen met de trein vanuit Nederland reizen. [...]

he-le-maal mee eens. Dank voor deze bijdrage. Het pleit wmb ook weer voor onbekende kandidaten, die kunnen zich zonder enige argwaan (electrisch) verplaatsen.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 11-12-2022, 21:16:39
Eigenlijk lopen hier twee discussies door elkaar. Discussie 1: levert een verre bestemming automatisch een beter seizoen op? Het antwoord hierop is wat mij betreft duidelijk. Een ver seizoen is niet automatisch een beter seizoen. Veel belangrijker zijn de opdrachten, het karakter van de mol en strategie van de deelnemers, hoe mooi de beelden ook zijn.

Dan discussie 2: moet WIDM rekening houden met het milieu en daarin een voorbeeldfunctie hebben? Dat vind ik een dubbele. WIDM is in eerste instantie een amusementsprogramma, gek genoeg op de publieke omroep. Geforceerde politiek correctheid stoort mij in dit soort programma's altijd. Daar kijk ik WIDM niet voor. Tegelijkertijd kun je je ogen niet sluiten voor de problematiek. Maar of het verplicht reizen per trein de oplossing is?
Goed samengevat ::jaja:: Ik denk niet dat de politiek WIDM iets moet verbieden - hoewel ik het volmondig eens ben met Brtdm's punt dat vliegen veel duurder moet worden en de alternatieven goedkoper. Ik denk wel dat WIDM, zeker als veelbekeken publiek programma, een voortrekkersrol kan spelen in het terug 'normaal' maken van die alternatieven.

Frankrijk en Stroom voor PAC . https://www.ad.nl/buitenland/frankrijk-waarschuwt-voor-stroomuitval-deze-winter~a43bff4d/
Dank voor de link :) Op zich lees ik hier niet uit dat treinreizen plots onmogelijk wordt. Misschien levert het wat vertraging op, maar dan heb je de rijen op Schiphol dit jaar nog niet gezien.

he-le-maal mee eens. Dank voor deze bijdrage. Het pleit wmb ook weer voor onbekende kandidaten, die kunnen zich zonder enige argwaan (electrisch) verplaatsen.
Dank :D


Toch heeft Wie is de Mol? tot nu toe voor alle seizoenen het vliegtuig genomen, zelfs de jaren dat WIDM relatief dichtbij huis filmde, zoals Tsjechië en Italië. Alleen De Mol heeft door corona één keer de auto gepakt naar een buurland, maar pakt verder ook altijd het vliegtuig.
Hierbij ben ik natuurlijk het belangrijkste vergeten! In de allereerste oer-reeks in Vlaanderen namen de kandidaten gewoon de trein! Het format heeft zijn wortels liggen bij de trein. Ik kan me ook een vraag herinneren uit een Humo-interview dat de makers destijds kregen: 'Waarom zijn jullie eigenlijk niet gewoon in België gebleven?'
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Amethyst op 11-12-2022, 22:17:16
Europa is vrij massaal overgestapt op lng (het hele proces van productie, vervoer etc. ervan is enorm belastend voor het klimaat) en mensen maken zich druk om het reisgedrag van WIDM? 
 
Goed samengevat ::jaja:: Ik denk niet dat de politiek WIDM iets moet verbieden - hoewel ik het volmondig eens ben met Brtdm's punt dat vliegen veel duurder moet worden en de alternatieven goedkoper. Ik denk wel dat WIDM, zeker als veelbekeken publiek programma, een voortrekkersrol kan spelen in het terug 'normaal' maken van die alternatieven.



Mensen, vooral die met een migratieachtergrond, pakken ook het vliegtuig voor familiebezoek, bruiloften en begrafenissen, vrienden. Ik vind het asociaal als dat (bijna) onbetaalbaar zou worden voor mensen die minder te besteden hebben. Maar die kant gaat het wel op, ja.

De rijken pak je er niet mee. Die zullen er geen km minder om vliegen. Eerder meer, omdat het straks weer een statussymbool wordt. Zijn exotische bestemmingen nu al, soort van.

Pak dan iedereen.

Voordat je de mobiliteit van veel mensen zo hard raakt zou je natuurlijk ook meer kunnen doen om die andere 94%(?) ver beneden te brengen. Dat kan prima. De politiek die voor zover ik weet op de PvdD en GL na niet hard wil ingrijpen in de NLse industrie is daar een voorbeeld van.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 11-12-2022, 23:19:40
Europa is vrij massaal overgestapt op lng (het hele proces van productie, vervoer etc. ervan is enorm belastend voor het klimaat) en mensen maken zich druk om het reisgedrag van WIDM?
Er is altijd een grotere ramp, maar dit is een WIDM-forum. Mijn betoog is dat WIDM vrij moeiteloos zijn steentje bij kan dragen. Een steentje met een publiek van vier miljoen mensen.

Wat de rest van je betoog betreft: grotendeels mee eens. Zonder al te politiek te willen worden, ben ik voorstander van een 'veelvliegerstaks'. Eén keer vliegen wordt redelijk zwaar belast, maar hoe vaker, hoe zwaarder. Milieudefensie (https://milieudefensie.nl/actueel/minder-luchtvaart-zorg-dat-de-veelvlieger-betaalt) pleit daar bijvoorbeeld voor.

Voor wie geïnteresseerd is nog meer cijfers:
1% van de wereldbevolking neemt 50% van de luchtvaartuitstoot voor z'n rekening (https://www.theguardian.com/business/2020/nov/17/people-cause-global-aviation-emissions-study-covid-19). Überhaupt vliegt maar 4% van de wereldbevolking internationaal (in 2018). En zelfs één retourtje Kaapstad is al acht keer het Europees gemiddelde qua vliegkilometers in een jaar. De WIDM-crew hoort (zeker met researchreizen erbij) waarschijnlijk dus tot die 1% grootvervuilers.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Amethyst op 12-12-2022, 08:59:54
Ja, Rik vliegt privé ook best veel, dacht ik. En vond Tsjechië m.i. duidelijk te min. Zei wel dat het qua locaties een goed WIDM-land was, maar leek zich bijna te verontschuldigen.

In het Molboekje van S23 wordt door hem nog maar eens benadrukt dat ze 'zoals altijd' in een exotisch land draaiden. Voor de pandemie was dat ook bijna altijd zo.

Een deel van de crew verdient niet zoveel, denk ik. Ik kan me zo voorstellen dat de rijkere crewleden de anderen niet af willen schepen met een reisje Duitsland. Nou ja, een werkvakantie dan.

Er lijken zo op het 1e gezicht ook weinig Harm Edens-types tussen te zitten, maar mooi dat je voor je idealen opkomt. Ik denk zelf dat ze alleen zullen veranderen door druk van bovenaf.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Marimol op 12-12-2022, 10:26:33
Verbeter de wereld begin bij jezelf.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Alle kleine beetjes helpen.

Enkele clichés die je kunt gebruiken om het klein te houden en te beperken tot WIDM.

Het probleem is echter zoveel groter en ingewikkelder. Het zijn vaak economische en politieke systemen die ervoor zorgen dat jij de wereld niet kan veranderen. Luchtvaart is meer dan voor je plezier vliegen. Een aanzienlijk deel bestaat uit (intercontinentaal) goederenvervoer en zakelijke reizen. Daar gaan veel economische belangen mee gepaard.

Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën) en juist Schiphol group (en Rijkswaterstaat) kopen momenteel stikstofrechten op van boeren.
Iedere aandacht voor de overmaat aan stikstofuitstoot is uitstekend maar als individu bereik je niets als de overheid andere belangen heeft. Uiteindelijk is het dan wel een politieke kwestie en kun je je als individu beter richten op je politieke keuzes.

Uit de Stentor:
Citaat
RTL Nieuws maakte deze week bekend dat Schiphol al 16 miljoen euro heeft uitgegeven in de jacht op stikstofrechten die de luchthaven nodig heeft voor een natuurvergunning. Voor dit bedrag kocht Schiphol naast drie complete boerderijen ook de uitstootrechten van zeven veehouderijen op. De luchthaven heeft die rechten nodig om een vergunning te krijgen voor het uitvoeren van 500.000 vluchten per jaar. Daarnaast moet de Schiphol Group de markt op voor uitstootrechten om dochteronderneming Lelystad Airport van een passende natuurvergunning te voorzien. Schiphol denkt nog stikstofrechten van vijf boerderijen nodig te hebben.

Natuurlijk heeft het ook te maken met mentaliteitsverandering maar zolang we met zijn allen willen  wonen, werken en consumeren blijft economie belangrijk. Er valt nog veel te verbeteren op vele terreinen. Gelukkig komt daar steeds meer aandacht voor:

Ik las in de Stentor dit weekend een 2 pagina's groot artikel met als kop: Zorg vervuilender dan luchtvaart. Het gaat over wat er alleen al op OK's wordt weggegooid na iedere operatie......


Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Starlight op 12-12-2022, 11:58:28
Interessante stelling! De afgelopen seizoenen die dichter bij huis waren hebben wel laten zien dat je echt niet ver van huis hoeft om mooie locaties te vinden, en de kans op lekken is ook niet per se groter. Dat betekent voor mij zeker niet dat ze nooit meer naar een verre locatie mogen gaan die alleen bereikbaar is met het vliegtuig, maar ik vind dat ze inderdaad wel wat kritischer naar dit soort dingen mogen kijken. Ik vond het ook jammer dat ze naar Tsjechië en Italië alsnog zijn gaan vliegen, terwijl dat voor deze locaties prima anders had gekund.

Wat betreft sommige opmerkingen in dit topic over systemische vs. individuele verandering - het is zeker waar dat we vooral systeemsverandering nodig hebben. Maar uiteindelijk bestaan systemen toch ook gewoon uit individuen. Bij bedrijven en overheden werken gewoon mensen, wiens mening veranderd kan worden. En als die systeemsverandering komt, zullen we (vooral in het westen/globale noorden) toch ook allemaal anders moeten leven dan we nu doen. Door als individu dingen wel of juist niet te doen, kunnen we wel een steentje bijdragen aan die systeemsverandering. En uiteraard kan niet iedereen dezelfde dingen doen, maar ik geloof wel dat iedereen íets kan doen.

En om dan weer terug te komen bij de stelling: WIDM is een grote tv-productie. Daarmee hebben ze wat mij betreft wel een grotere verantwoordelijkheid en een grotere impact dan een individueel mens. Júist zij kunnen hier wel een verandering maken.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Michmol op 13-12-2022, 17:31:27
Het is een interessante discussie. Ik sta er enigszins tweeslachtig in, een vlieg- of verrelandenverbod gaat me bijvoorbeeld te ver. Anderzijds blijkt uit de casting - met dit jaar bijvoorbeeld een ruime 'oververtegenwoordiging' van kandidaten met een niet-westerse migratieachtergrond - dat de politiek correcte waan van de dag bij de makers van WIDM wel degelijk een factor is. In de praktijk doet 'divers' casten natuurlijk een stuk minder 'pijn' dan het opgeven van een verre vliegbestemming (want tja, mooie plaatjes en riante hotelvoorzieningen). Dat komt (althans op mij) al gauw over als cherry picking.

Het hele 'we-moeten-wel-ver-reizen-want-anders-worden-we-herkend'-argument heb ik altijd al dubieus gevonden. Nederlanders kom je overal tegen, en een cameraploeg trekt overal aandacht. Daarbij - maar dat zal aan mijn leeftijd liggen - komt de laatste jaren slechts een enkele kandidaat mij vagelijk bekend voor. De Belgische- en Coronaseizoenen hebben juist bewezen dat het prima dichter bij huis - althans op het Euraziatische continent - kan.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Amethyst op 14-12-2022, 19:57:14
https://www.change.inc/future-leadership/minister-van-klimaat-sander-de-kramer-38523

O leuk, Sander vindt er ook wat van  :)

Citaat
Sander de Kramer, tv-presentator en journalist


Als ik minister van Klimaat was dan...

Zou ik al het treinverkeer, ook naar het buitenland, gratis maken.

Vakantie in eigen land werd beloond met tegoedbonnen voor vakantieparken. Iedereen die voor woon-werkverkeer de fiets gebruikt ontving een mooie bonus. Dit werd gefinancierd door de bonussen van bankbobo´s en topambtenaren in te nemen.

Ik zou investeren in een bedrijf dat als eerste ter wereld eerlijke en duurzame vervoermiddelen produceert. Want (het is te bizar voor woorden): alle kobalt voor de batterijen voor elektrische voertuigen wordt nog steeds opgegraven door kinderhandjes in Afrika. Na deze kaalslag worden er nu geen bomen geplant.

Daar gaat door deze minister een einde aan komen.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: D*N op 15-12-2022, 12:24:41
Wanneer het mogelijk is dan is het een goed idee. Kan juist ook een leuke bonding nog zijn voor de kandidaten en effect hebben op de eerste afleveringen dat de kandidaten al meer gevormd zijn als groep.

Verbod of alleen maar seizoenen in Europa zie ik niet gelijk zo zitten. Sowieso vlieg ik zelf ook bijna jaarlijks, dus ik ga anderen het ook niet opleggen het dan niet te doen  :-X
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Belgian Mol op 16-12-2022, 15:54:17
Laten we aub het Woke-gedoe even buiten de mol houden. Die vluchten vertrekken toch, of de deelnemers er nu opzitten of niet... Het is niet dat ze elk in een privévlucht naar huis vliegen ofzo. En een elektrisch busje? Die batterijen zijn extreem vervuilend om te maken en veel elektriciteit wordt toch gewoon via gas opgewerkt. Veel vervuilender dan een gewone auto.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 16-12-2022, 19:10:59
Toch gek dat we hier op het forum uren vriendschappelijk kunnen discussiëren over de Mol, maar dat zodra er een onderwerp voorbij komt dat ook maar riekt naar politiek, dat we elkaar gelijk verwijten maken van 'politieke correctheid' en 'woke-gedoe' ::ohno::

Die vluchten vertrekken toch, of de deelnemers er nu opzitten of niet... Het is niet dat ze elk in een privévlucht naar huis vliegen ofzo.
Dat argument wordt vaak aangehaald, maar slaat natuurlijk nergens op. Ja, één lege stoel kan een vliegtuigmaatschappij prima opvangen, maar veertig (WIDM-crew + kandidaten) is al gelijk een flinke inkomstenbron minder om een vliegtuig de lucht in te kunnen laten vliegen. En hoe meer stoelen er leeg blijven, hoe minder budget er is om de volgende vlucht net zo leeg te laten vliegen. Vliegtuigmaatschappijen kijken echt wel waar hoe vaak heen gevlogen wordt voor ze hun vliegschema opstellen. (Dat in coronatijd door een kapot landingsrechtensysteem veel maatschappijen met lege vliegtuigen zijn gaan vliegen, laat ik even buiten de discussie.)

En een elektrisch busje? Die batterijen zijn extreem vervuilend om te maken en veel elektriciteit wordt toch gewoon via gas opgewerkt. Veel vervuilender dan een gewone auto.
Het klopt dat er nog genoeg problemen zijn met elektrisch rijden, maar de overstap naar elektrisch is wel cruciaal als er straks wel degelijk genoeg groene energie is. Benzine of diesel zal nooit klimaatneutraal worden. De groei van energieproductie is al hernieuwbaar (d.w.z. fossiel groeit netto niet meer), dus meer elektrische vraag door auto's zal op den duur wel degelijk tot meer groene energieproductie leiden. Uiteindelijk ligt ook een belangrijk deel in het vervangen van verbrandingsauto's met openbaar vervoer, niet met elektrische auto's.
Maar goed, stel je gaat voor kortetermijnimpact: dan zou het kunnen dat een verbrandingsmotor inderdaad op dit moment nog minder CO2-uitstoot verzorgt, dat heb ik zo snel niet paraat. (Overige uitstoot zoals fijnstof en stikstof laten we dan even achterwege). Maar zelfs op diesel of benzine stoot je - al helemaal als je met een groep reist - netto nog altijd veel minder uit dan een gemiddeld vliegticket.

Ik heb mijn stelling bewust klein gehouden: WIDM moet volgend seizoen met de trein reizen. 'Moet' als in 'zou moeten'. Nergens heb ik het over een verbod gehad of gezegd dat WIDM nooit meer ver buiten Europa 'mag' reizen. Ik snap dat niet iedereen daar gelijk in meegaat. Maar ik wil wel WIDM aanmoedigen om beter over hun rol als veelbekeken reisprogramma aan te kijken.

Ik ben het eens met wat Starlight aanhaalde: systeemverandering is inderdaad waar de grote klappen moeten vallen, maar daar hoort ook een cultuurverandering bij. Mensen zullen het beter snappen als vliegtickets duurder worden en treinen goedkoper, als ze in hun favoriete programma al gezien hebben dat met de trein reizen ook gewoon veel meer charme heeft dan met het vliegtuig.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Tunnelgraver op 22-12-2022, 08:27:02
Laten we aub het Woke-gedoe even buiten de mol houden.

 ::ok::
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: Pac op 22-12-2022, 19:18:55
::ok::
Fijn dat je de discussie weer even aanwakkert ;)

Om nog even aan te geven wat voor een absurd verschil dit is:
Reizen met de trein kan daarentegen tot wel 20 keer(!) zo zuinig zijn (https://www.energuide.be/en/questions-answers/what-exactly-is-a-tonne-of-co2/2141/). Ook als je conservatiever rekent gaan de schattingen nog richting de 10 keer zo weinig uitstoot.
Deze zomer had ik twee Oostenrijkse vrienden uitgenodigd om langs te komen in Nederland. Ik had ze gevraagd om de trein te overwegen, maar - en dat is hun goed recht - uiteindelijk besloten ze toch het vliegtuig te pakken toen bleek dat de slaapcoupés volgeboekt waren. Ze bleven een paar dagen in Nederland.

Afgelopen herfst heb ik vervolgens twee maanden vrij genomen om een grote reis te maken met de trein door Europa. Ik had een Interrail-ticket, waardoor ik praktisch elke trein in Europa kon pakken en op de dag zelf nog kon besluiten waar ik heen wilde. De eerste paar dagen ging ik naar de Zweedse westkust, gevolgd door een stedentrip in Kopenhagen, en volgens wéér een paar dagen in Zweden. Daarna bezocht ik vrienden in drie uithoeken van Duitsland (Hamburg, Freiburg, München) om uiteindelijk te eindigen in Wenen, waar ik die vrienden van eerst nog een keer zag.

Na die eerste maand ging ik terug naar huis omdat ik mijn diploma-uitreiking had. De tweede maand heb vrijwel heel Italië doorgereid. Vanuit Nederland reisde ik helemaal naar de hak van Italië en bezocht ik onderweg steden als Venetië, Bologna, Florence, Rome en Napels. Niet per se in die volgorde, ik heb genoeg omwegen gemaakt ook onderweg.

In totaal legde ik in die twee maanden zo'n 14,500 kilometer af. Dat is anderhalf keer de afstand van hier naar Kaapstad! Ik bezocht uiteindelijk 24 steden en doorkruisde tien verschillende landen. Toch heb ik met mijn enorme reis dus minder uitgestoten dan het vliegretourtje Wenen-Schiphol van één van deze twee vrienden! En dat terwijl ik letterlijk van Schiphol naar Wenen ben gereisd met de trein, alleen dan met een gigantische omweg. Als je uitgaat van de factor 20 die ik als eerste citeerde, kun je van die uitstoot nog niet eens een enkeltje boeken!

De uitstoot per vliegtuig ligt dus totaal uit verhouding met wat het oplevert. Het is daarom dat ik denk dat WIDM deze boodschap uit zou moeten dragen.
Titel: Re: [Stelling] De Mol moet de trein nemen
Bericht door: foxhunter op 24-12-2022, 18:00:38
14.500 km met de trein Pac.
Ik doe alles op de fiets.
Jouw uitstoot kan nog een stuk lager als je ook de fiets zou pakken.

Zolang de oliestaten succes hebben met voetbal marketing om goodwill te kweken, en wij naïef braaf volgen en blijven verbruiken.
Als een kapotte pijpleiding de uitstoot van Denemarken verhoogd met meer dan 50% dat jaar.
Als Saoudi Arabië voor 100 miljard een woestijnstad wil gaan bouwen.
Als Amerikanen gewaarschuwd worden nog snel naar huis te vliegen ivm de kou en dat is vaak 1000 kms verderop.
Dan vind ik Europa niet in verhouding staan met 30% natuur, bomen planten, elektrisch rijden en de aanpassingen van de infrastructuur die dat allemaal met zich meebrengt.
Vliegen eerlijk beprijzen zou mooi zijn, maar dan moet wel een ruime meerderheid van de maatschappijen daaraan meedoen. Amerikaanse, midden-oostense, zuid-oost Aziatische en laat staan Russische maatschappijen en vliegvelden zullen daar niet aan mee werken.
Nederland en Europa kunnen zich daar niet aan onttrekken. Bovendien Europa is allang niet meer het centrum van de moderne wereld. Het is al lang niet meer zo dat wij het ‘goede voorbeeld’ kunnen geven en dat de rest zou volgen.