Poll

Missen jullie bepaalde dingen op het forum? Graag je mening in een reactie delen.

Ja
9 (18%)
Weet ik niet
2 (4%)
Af en toe
17 (34%)
Nee
22 (44%)

Totaal aantal stemmen: 50

Auteur Topic: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?  (gelezen 13549 keer)

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #120 Gepost op: 8-03-2023, 17:48:47 »
Ik ben voornamelijk een meelezer, nu alweer 12 jaar. Dat eerste geeft me eigenlijk geen recht van spreken, maar vanwege dat tweede vind ik het toch leuk om een duit in het zakje te doen.

In het kort:
  • Voor mij zijn alleen de afleveringtopics terecht vastgepind. De topics van de nog in het spel zijnde kandidaten vastpinnen klinkt dan weer wel als een goed experiment.
  • Meer topics voor hints zou een verbetering zijn. Al is het maar een splitsing afleveringtitels / overig. (Idealiter ook een topic 'hints met meer dan twee denkstappen', dan kan ik die negeren... :-X)
  • Kandidatentopics splitsen in 'wel/niet de mol' lijkt me onoverzichtelijk
  • Betere ondersteuning voor telefoons zou ook ideaal zijn

Dan iets over de kritiek en de sfeer. Ik vind zowel het speuren naar de mol als het bespreken/evalueren van het programma erg leuk om te lezen. Als trouwe meelezer is/was het kritiekverbod mij ook een doorn in het oog. In mijn behoefte om onderbouwde kritische evaluatie te lezen, heb ik zelfs het door Michmol aangehaalde "kritische noot"-topic en het evaluatietopic van 2019 in de opvolgende jaren nog weleens vanaf het begin opnieuw gelezen.  :-[

De behoefte om speuren en evaluatie te scheiden snap ik wel heel goed, en het lijkt me dus heel fijn om gedurende het hele seizoen een apart evaluatietopic te hebben. Je zou zelfs de vlucht naar voren kunnen nemen en het "Het Grote Klaagtopic" noemen, dan is het duidelijk dat je het moet mijden als je geen kritiek wilt lezen. :) (Voor het tegenwicht zou er dan ook een "Het Grote Hosannatopic" kunnen zijn!)

Een laatste observatie: destijds viel me al op dat onder "negatieve sfeer" twee heel verschillende dingen werden geschaard: forummers die elkaar aanvallen over hun tunnel en forummers die (onderbouwde) kritiek hebben op het programma. Ik kreeg licht de indruk dat het eerste een beetje als excuus is gebruikt om het tweede te verbieden. Het lijkt me goed om deze twee aspecten juist heel duidelijk te scheiden.

Tot zover deze duit. :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #121 Gepost op: 8-03-2023, 18:08:29 »
Interessante bijdrages weer, maar ik begrijp niet zo goed waarom de situatie van jaren terug er af en toe wordt bijgehaald. Kritiek is al jaren niet meer verboden, dat blijkt wel als je een willekeurig afleveringtopic leest. De enige keren dat we dit jaar hebben ingegrepen door berichten te verwijderen (na meermaals waarschuwen/pogingen tot bijsturen) is als er onvriendelijke aanvaringen tussen forummers ontstonden en/of er erg off-topic werd gegaan. Kritiek is allemaal toegestaan, zelfs als het helemaal niet opbouwend was maar gewoon een bericht als "wat een stomme opdracht".

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #122 Gepost op: 8-03-2023, 19:40:37 »
Interessante bijdrages weer, maar ik begrijp niet zo goed waarom de situatie van jaren terug er af en toe wordt bijgehaald. Kritiek is al jaren niet meer verboden, dat blijkt wel als je een willekeurig afleveringtopic leest. De enige keren dat we dit jaar hebben ingegrepen door berichten te verwijderen (na meermaals waarschuwen/pogingen tot bijsturen) is als er onvriendelijke aanvaringen tussen forummers ontstonden en/of er erg off-topic werd gegaan. Kritiek is allemaal toegestaan, zelfs als het helemaal niet opbouwend was maar gewoon een bericht als "wat een stomme opdracht".

Ik snap je frustratie wel - vooral omdat ik met name jou ken als een tolerante moderator en jij destijds niet verantwoordelijk was - maar uit de berichten in dit topic kun je volgens mij opmaken dat het rigoureuze ingrijpen van een paar jaar geleden bij menigeen zijn sporen heeft nagelaten en helemaal nog niet zo voelt als verre geschiedenis. Datzelfde lijkt overigens te gelden voor de forummers die liever alleen positieve dingen lezen; niet voor niets zei ik in een eerder bericht dat ik niet onmiddellijk de (huidige) moderators bedoel als ik het heb over de toonpolitie.

De laatste observatie van Doctor WidM? over twee categorieën 'negativiteit' vind ik ook erg interessant, en ik denk dat daar best wat inzit.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #123 Gepost op: 8-03-2023, 19:57:45 »
Het zijn inderdaad twee totaal verschillende dingen van "negativiteit". "Forummers die elkaar aanvallen" zullen we aanspreken (als dit op een onvriendelijke manier gebeurt), kritiek op het programma is prima.

Maar kennelijk is dit laatste toch niet voor iedereen duidelijk en misschien heeft dat inderdaad met het verleden te maken.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #124 Gepost op: 8-03-2023, 20:45:49 »
Ik zou een apart topic voor het evalueren van de afleveringen zeker waarderen, dan kan ik die overslaan als ik er geen zin in heb.  ::tandpastasmiley::
Nu is kritiek vaak gemixt met het algemene afleveringstopic en naar mijn smaak te veel herhaling en te negatief. Statler en Waldorf zijn er niets bij. Als ik dat kan wegfilteren zou dat super zijn.

Ik ben over het algemeen gewoon een blije kijker, en waardeer al snel wat me wordt voorgeschoteld.
Hoef zelf niet zo nodig op de stoel van de regisseur te zitten. Kan al mijn creativiteit en meningen wel kwijt in mijn eigen vak.

Misschien vinden jullie het wel leuk om te weten… ik kijk al sinds seizoen 4! Kandidaat Chandrika was een kennis van ons. Dat maakte het kijken toen al extra speciaal. Verder al heel lang op dit forum, maar ik denk rond 2014 pas echt actief geworden.

Dus ik heb het hier ook wel echt zien veranderen.. Zeker de laatste jaren was de moderatie toch wel nodig vind ik! Vrees dat ik zelfs strenger zou optreden dan de mods nu.  ::zweep::

 
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 10:00:03 door annebeestje »

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #125 Gepost op: 8-03-2023, 23:16:09 »
Ik merk dat ik het vooral fijn vind als er zo min mogelijk topics zijn vastgezet.

Ook ben ik blij dat er niet nog meer tabbladen zijn bijvoorbeeld per kandidaat.

Ik kijk op mijn telefoon en vind het zoals het nu is, alles onder elkaar en op volgorde van waar er het laatst een bericht geplaatst is (waarbij je meteen gaat naar waar je gebleven bent met lezen in dat topic), het meest overzichtelijk.
Voor mij hoeft er dus op dat punt niets te veranderen.

Zoals ik eerder al schreef ben ik dus één van de mensen die vind dat de moderators nu voldoende ruimte bieden om je mening te uiten en ik erger me eigenlijk nooit aan hun ingrijpen, omdat ik op die momenten dezelfde keuze zou maken.

Discussies over de rol van de geaardheid/afkomst van kandidaten, persoonlijke aanvallen op andere forumleden om je gelijk te halen, op een niet zo beleefde manier je mening uiten over het programma, zonder enig argument wat je er dan zo slecht aan vindt.
Voor mij hoeft dat allemaal niet zo en door dat toe te laten zou de sfeer op het forum in mijn ogen alleen maar verslechteren

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #126 Gepost op: 8-03-2023, 23:26:04 »
Ik merk dat ik het vooral fijn vind als er zo min mogelijk topics zijn vastgezet.

Ook ben ik blij dat er niet nog meer tabbladen zijn bijvoorbeeld per kandidaat.

Ik kijk op mijn telefoon en vind het zoals het nu is, alles onder elkaar en op volgorde van waar er het laatst een bericht geplaatst is (waarbij je meteen gaat naar waar je gebleven bent met lezen in dat topic), het meest overzichtelijk.
Voor mij hoeft er dus op dat punt niets te veranderen.
De mensen die inderdaad op hun mobiel kijken is het inderdaad niet slim, dat zie ik nu ook in inderdaad, dus dankjewel voor de opmerking! Dit is zo fijn aan zo'n topic dat je van iedereen goede argumenten hoort en tegen :) Ik doe het vaak via mijn laptop of iPad, maar bij mijn mobiel en redelijk vaak op mijn iPad doet ie heel raar als ik een reactie wil plaatsen, voorbeeld type die heel langzaam of loopt die vast geen idee waarom, daarom gebruik ik bijna altijd mijn laptop hier voor en vond ik om die reden mijn ideeën heel slim en stond ik minder stil hoe het voor iemand is die zijn mobiel gebruikt.

Maar nog steeds zou ik een keer als experiment willen dat we de kandidaten vast pinnen en dat je elke afvaller weer los koppelt en kijken hoe dit bevalt, want er zijn paar die duidelijk hier behoefte aan hebben, maar ook paar duidelijk niet. En een experiment is nooit verkeerd naar mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2023, 23:45:00 door Mol1991 »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #127 Gepost op: 8-03-2023, 23:35:11 »
De mensen die inderdaad op hun mobiel kijken is het inderdaad niet slim, dat zie ik nu ook in inderdaad, dus dankjewel voor de opmerking! Dit is zo fijn aan zo'n topic dat je van iedereen goede argumenten hoort en tegen :)
Even complimenten aan iedereen voor de bijna altijd gemoedelijke en gezellige sfeer op het forum ::bravo:: Er zijn genoeg plekken op het internet waar dat er niet zo aan toegaat, dus we boffen maar :D
...óf niet!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #128 Gepost op: 8-03-2023, 23:48:05 »
Ben ook wel voorstander van de kandidaten vastzetten denk ik. Een nadeel van de afvaller loskoppelen is wel dat dit spoilers kan meebrengen voor wie later kijkt, maar tussendoor wel (voor funstuff) op het forum komt. Dus wellicht pas loskoppelen halverwege de week?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #129 Gepost op: 9-03-2023, 00:54:17 »
Ben ook wel voorstander van de kandidaten vastzetten denk ik. Een nadeel van de afvaller loskoppelen is wel dat dit spoilers kan meebrengen voor wie later kijkt, maar tussendoor wel (voor funstuff) op het forum komt. Dus wellicht pas loskoppelen halverwege de week?

Daar dacht ik ook aan. Een termijn van 24 of 48 uur zou dit euvel al verhelpen. Anderzijds; als je de laatste aflevering nog niet hebt gezien, heb je op het forum (inclusief de funstufftopics die ook spoilers bevatten) natuurlijk niets te zoeken  ;)

Voorheen bestond dit type spoiler trouwens ook al. Ik spreek van een grijs verleden, maar de kandidatentopics hadden vroeger de header 'X is (niet) de mol'. Zodra iemand was afgevallen werden de haakjes verwijderd. Daarmee was ook in één oogopslag te zien wie de executie - zoals dat toen nog heette - niet had overleefd.

Verleden jaar waren er technische problemen bij de  live (*zucht*) finale van de Vlaamse Mol, zodat die - in weerwil van eerdere mededelingen - niet nog dezelfde avond/nacht online te bekijken was. Ik trachtte toen een aantal malen (vergeefs) mijn heil te zoeken in het link- of downloadtopic. Daarbij probeerde ik de overige topics te negeren om mezelf niet te spoilen. Hoewel het me zelfs door mijn oogharen niet ontging dat één kandidatentopic opeens met vele pagina's was uitgebreid, was de topictitel gelukkig nog niet aangepast naar '[De Mol] X'. Dat heb ik toen zeer gewaardeerd, en later ook onder woorden gebracht.  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 01:05:27 door Michmol »
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #130 Gepost op: 9-03-2023, 01:04:13 »

Zoals ik eerder al schreef ben ik dus één van de mensen die vind dat de moderators nu voldoende ruimte bieden om je mening te uiten en ik erger me eigenlijk nooit aan hun ingrijpen, omdat ik op die momenten dezelfde keuze zou maken.

Discussies over de rol van de geaardheid/afkomst van kandidaten, persoonlijke aanvallen op andere forumleden om je gelijk te halen, op een niet zo beleefde manier je mening uiten over het programma, zonder enig argument wat je er dan zo slecht aan vindt.
Voor mij hoeft dat allemaal niet zo en door dat toe te laten zou de sfeer op het forum in mijn ogen alleen maar verslechteren

Ik respecteer je mening, maar je gooit hier wel weer alle 'negativiteit' op een hoop, terwijl het exact die kluwen zijn die verscheidene personen hier met man en macht proberen te ontwarren.

Juist voor mensen als jij, annebeestje, Danielle Haarhuis en andere wat meer sfeergevoelige forummers zou een apart, herkenbaar en daardoor eenvoudig te negeren reflectietopic een uitkomst zijn, toch?
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 01:17:38 door Michmol »
Woosie down?

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #131 Gepost op: 9-03-2023, 06:19:08 »
Ik respecteer je mening, maar je gooit hier wel weer alle 'negativiteit' op een hoop, terwijl het exact die kluwen zijn die verscheidene personen hier met man en macht proberen te ontwarren.

Juist voor mensen als jij, annebeestje, Danielle Haarhuis en andere wat meer sfeergevoelige forummers zou een apart, herkenbaar en daardoor eenvoudig te negeren reflectietopic een uitkomst zijn, toch?

Eens. Grappig om sfeergevoelig genoemd te worden, maar het klopt wel een beetje. Ik vind het belangrijk om ideeën en manieren van naar beelden/situaties/hints kijken uit te wisselen en de persoonlijke mening over de al dan niet geslaagdheid van een onderdeel of de edit van het programma is dan voor mij geen waardevolle toevoeging in en discussie over een kandidaat of diens rol bij een opdracht.
De behoefte om te evalueren en reflecteren is er duidelijk. Het lijkt me heel goed om daarvoor een apart topic/deel van het forum te gebruiken.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #132 Gepost op: 9-03-2023, 08:22:00 »
Ben ook wel voorstander van de kandidaten vastzetten denk ik. Een nadeel van de afvaller loskoppelen is wel dat dit spoilers kan meebrengen voor wie later kijkt, maar tussendoor wel (voor funstuff) op het forum komt. Dus wellicht pas loskoppelen halverwege de week?
ja halverwege de week is ook prima hoor, dat maakt op zich niet veel uit als het maar niet hele tijd vastgepind is als die persoon is afgevallen. Ik ben zelf een persoon als ik het nog niet gezien heb, kom ik niet op internet en op sociale media tot ik het gezien heb, zelfs de meldingen van de widm app uit om geen enkele spoiler te krijgen. Maar ik snap ook dat sommige dit niet doen.

Even complimenten aan iedereen voor de bijna altijd gemoedelijke en gezellige sfeer op het forum ::bravo:: Er zijn genoeg plekken op het internet waar dat er niet zo aan toegaat, dus we boffen maar :D
ja we boffen hier zeker mee!😊
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 08:32:23 door Mol1991 »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #133 Gepost op: 9-03-2023, 09:29:39 »
Helemaal eens met los pinnen van een afvaller. Ik kom zelf niet op het forum zolang ik niet gekeken heb. Maar ik kan me goed voorstellen dat Belgische kijkers komen voor de downloads? Sowieso merk ik dat door Niet de Mol of dagboek de dagen na de aflevering het topic van de afvaller vaak nog wel relevant is. Dus bijvoorbeeld de hele week nog laten staan, zou voor mij ook werken. Maar iedere andere oplossing zou voor mij ook werken. Zou het echt super vinden als de actieve kandidaten iig meegepind kunnen worden!

Ik ben zelf ooit ook gespoiled bij De Mol omdat blijkbaar de tab van een kandidaat nog openstond en de tabnaam aangepast was van kandidaat X naar de mol X. Dus zonder dat ik de tab dan opende, maar in de header. Dat vond ik toen wel erg jammer. Is het strikt noodzakelijk om die naam van die pagina’s aan te passen? Want ik kan me voorstellen dat meer mensen hier tegenaan lopen? Was het overigens alweer vergeten tot bovenstaand bericht dus heel belangrijk is het niet :)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #134 Gepost op: 9-03-2023, 09:57:42 »
De mensen die inderdaad op hun mobiel kijken is het inderdaad niet slim, dat zie ik nu ook in inderdaad, dus dankjewel voor de opmerking! Dit is zo fijn aan zo'n topic dat je van iedereen goede argumenten hoort en tegen :) Ik doe het vaak via mijn laptop of iPad, maar bij mijn mobiel en redelijk vaak op mijn iPad doet ie heel raar als ik een reactie wil plaatsen,

Grappig, speciaal (meestal) voor WIDM gebruik ik een oude telefoon zonder simkaart. Thuis op wifi internetten gaat dan prima met mijn S6. Ook met dit forum kan ik dan prima uit de voeten. (Zo bespaar ik batterijvermogen op mijn nieuwe mobiel.)

Mijn laptop staat ergens in een kast en gebruik ik hoofdzakelijk voor mijn vrijwilligerswerk en voor WIDM het terugkijken, maken van screenshots en lange berichten typen. Op een telefoon is dat toch lastiger met mijn oude vingers. ;D

Maar om ontopic te blijven misschien zijn er andere ervaringen met het lezen van het forum op telefoon, tablet of laptop?

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #135 Gepost op: 9-03-2023, 11:35:31 »
Ik respecteer je mening, maar je gooit hier wel weer alle 'negativiteit' op een hoop, terwijl het exact die kluwen zijn die verscheidene personen hier met man en macht proberen te ontwarren.

Juist voor mensen als jij, annebeestje, Danielle Haarhuis en andere wat meer sfeergevoelige forummers zou een apart, herkenbaar en daardoor eenvoudig te negeren reflectietopic een uitkomst zijn, toch?

Ik ben zeker voorstander van een reflectie/evaluatie topic. Al vind ik dat ook daar bepaalde regels moeten gelden. Zelf kan ik bepaalde opmerkingen makkelijk loslaten, maar ik denk dat dat voor een hoop mensen (die zich misschien minder durven uitspreken) anders ligt.

De dingen die ik noemde zijn, los van elkaar, allemaal voorbeelden van manieren van communicatie die ik op dit forum onnodig vind.

Ik snap dat dit zeker op gebied van ‘kritiek leveren op het programma’ voor sommige mensen anders ligt.

Opmerkingen als ‘wat een waardeloos programma’ ‘ik wacht wel weer op de Belgen’ (even wat voorbeelden die ik kan bedenken) die enkel en alleen dienen om frustratie van je af te schrijven, zouden wat mij betreft ook niet in een evaluatie topic thuis horen.
Ik vind het wat anders als er na zo’n opmerking uitleg volgt waarom iemand dat vind, alhoewel dit dus niet mijn manier van reageren is, maar anders heeft het voor mij niets met reflectie/evaluatie te maken.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #136 Gepost op: 9-03-2023, 12:00:52 »

Opmerkingen als ‘wat een waardeloos programma’ ‘ik wacht wel weer op de Belgen’ (even wat voorbeelden die ik kan bedenken) die enkel en alleen dienen om frustratie van je af te schrijven, zouden wat mij betreft ook niet in een evaluatie topic thuis horen.
Ik vind het wat anders als er na zo’n opmerking uitleg volgt waarom iemand dat vind, alhoewel dit dus niet mijn manier van reageren is, maar anders heeft het voor mij niets met reflectie/evaluatie te maken.

Maar daarmee hanteer je, bewust of onbewust, toch een dubbele standaard. Bij complimenten of juichberichten ("Wat een geweldige aflevering!!!1!") wordt immers nooit gevraagd naar motivatie of onweerlegbare argumenten. Wat jij voorstelt is mijns inziens wederom het inbouwen van een drempel en aanvullende voorwaarden voor minder positieve posts, en juist dat vind ik bedenkelijk.

Van mezelf vermoed ik overigens niet dat ik in een doorlopend feedbacktopic - mocht dat er ooit komen - heel andere berichten zal plaatsen dan nu, behalve dat ik wellicht méér zal posten omdat er daar hopelijk ruimte zal zijn voor het daadwerkelijk uitwisselen van argumenten. Het enige wat ik van een dergelijk topic verwacht is dat daar geen mensen komen klagen over 'negativiteit' en 'boehoe' en 'kijk dan niet', waardoor er weer allerlei metadiscussies ontstaan. Dát is de afgelopen jaren mijn aller- allergrootste ergernis geweest.
Woosie down?

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #137 Gepost op: 9-03-2023, 12:16:34 »
Maar daarmee hanteer je, bewust of onbewust, toch een dubbele standaard. Bij complimenten of juichberichten ("Wat een geweldige aflevering!!!1!") wordt immers nooit gevraagd naar motivatie of onweerlegbare argumenten. Wat jij voorstelt is mijns inziens wederom het inbouwen van een drempel en aanvullende voorwaarden voor minder positieve posts, en juist dat vind ik bedenkelijk.

Daar heb je zeker gelijk in, dat zijn in mijn ogen ook geen inhoudelijke bijdrages. Zo krijg inderdaad een soort patstelling, dus had kunnen benoemen dat dit ook voor positieve uitingen zonder uitleg zou moeten gelden.
 
Maar je zou toch onderling kunnen afspreken dat feedback in het feedbacktopic altijd bestaat uit een uitleg en niet enkel uit ‘wat goed’ of ‘wat slecht’. Net zoals je vervolgens uiteenzet waarom je het niet met iemand eens bent.
Zo haal je vanaf beide kanten die ‘prikkel’ eruit en beland je niet in een non-discussie.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2023, 10:27:10 door Eva88ab »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #138 Gepost op: 9-03-2023, 12:59:02 »
Het enige wat ik van een dergelijk topic verwacht is dat daar geen mensen komen klagen over 'negativiteit' en 'boehoe' en 'kijk dan niet', waardoor er weer allerlei metadiscussies ontstaan. Dát is de afgelopen jaren mijn aller- allergrootste ergernis geweest.
Eens. 100%, volkomen, volmondig mee eens.

Ik vind het altijd heel raar dat iemand feedback geven op het programma op een bepaalde plek ongepast vindt, maar op diezelfde plek feedback geven op die feedback wel zinvol vindt. Niet alleen is dat supersfeerverlagend, maar heel vaak raakt een topic daar enorm offtopic van.

Als iets volgens jou niet goed staat, klik dan op "meld het aan de moderator". Die kan vervolgens vanuit de moderator-rol ("moderator" betekent "gespreksleider") het gesprek terug op de rails krijgen als dat nodig is.

Verder, het "kijk dan niet"-argument - niemand kan voor wie-dan-ook bepalen of die wel of niet naar iets kijkt. Misschien kijk ik wel omdat mijn vrienden dit willen kijken en ik het gezellig vind om met vrienden maakt-niet-uit-wat te kijken. Ook dan kan ik iets van het programma vinden (en dat onderbouwen). "Kijk dan niet" klinkt dan heel erg als "stop having fun".
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #139 Gepost op: 9-03-2023, 13:01:21 »
Daar heb je zeker gelijk in, dat zijn in mijn ogen ook geen inhoudelijke bijdrages. Zo krijg inderdaad een soort patstelling, dus had kunnen benoemen dat dit ook voor positieve uitingen zonder uitleg zou moeten gelden.
 
Maar je zou toch onderling kunnen afspreken dat feedback altijd bestaat uit een uitleg en niet enkel uit ‘wat goed’ of ‘wat slecht’. Net zoals je vervolgens uiteenzet waarom je het niet met iemand eens bent.
Zo haal je vanaf beide kanten die ‘prikkel’ eruit en beland je niet in een non-discussie.

In een ideale wereld zou dat prima werken, maar niet iedereen is zo welbespraakt als de meeste mensen in dit topic. Zelfs Erik Leppen, die toch heel goed met zijn toetsenbord uit de voeten kan, stelt dat hij de behoefte heeft om gewoon fris van de lever te kunnen zeggen dat hij - in voorkomende gevallen, allicht - een zuur gevoel aan een aflevering heeft overgehouden. Er moet natuurlijk niet een soort verkramping ontstaan bij enerzijds forummers (die zich verplicht voelen hun meningen te onderbouwen) en anderzijds moderators (die ieder bericht moeten controleren op argumentatie). Een beetje tolerantie kan geen kwaad, ook voor niet al te steekhoudende meningen.
Woosie down?