Poll

Missen jullie bepaalde dingen op het forum? Graag je mening in een reactie delen.

Ja
9 (18%)
Weet ik niet
2 (4%)
Af en toe
17 (34%)
Nee
22 (44%)

Totaal aantal stemmen: 50

Auteur Topic: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?  (gelezen 13262 keer)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #60 Gepost op: 7-03-2023, 10:05:50 »

Eerst hadden we helemaal geen hintstopic, toen stonden ze allemaal random in de afleverings- en kandidatentopics. Dus dit scheelt al bakken hoor ;D

Het theorieënoverzicht is heel bewust een selectie. Zelfs met dat hintstopic gaat er nog een hoop tijd zitten in het lezen van het forum en het bij elkaar verzamelen van de hints. Dus het is gewoon echt niet te doen om alle theorieën en hints in een overzicht te zetten.

Ook dit komt weer denigrerend over, ik begrijp intussen dat dat niet je intentie is maar je doet het nu voorkomen of jullie er toch al zoveel tijd insteken en het weer niet goed is.

Nee, alle hints en theorieën  hoeven helemaal niet verzameld te worden. Daarnaast ervaar ik de selectie in het theorieën overzicht als subjectief.

Als ik meerdere potentiële mollen wil nalopen heb ik naast molacties ook behoefte om te lezen wat er ook al weer voor hints gevonden zijn per kandidaat. Zoals het nu is moet je eerst het hele hints topic doorscrollen en dan  staat alles doorelkaar.

Brtdm beeft de suggestie van subtopics gedaan per kandidaat en daar kan een subtopic met hints prima bij aansluiten. Zoals al genoemd is dat op het WIDM.NL forum ook. Ik vind dat heel prettig lezen. Alle argumenten waarom een kandidaat de mol is of juist niet op een rij. De (sub) topics worden vanzelf gevuld door forummers. Dat scheelt weer overzichten maken. ;)

Dus kandidaat X
- Waarom is X de mol
- Waarom is X niet de mol
- Alle hints naar X


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #61 Gepost op: 7-03-2023, 10:30:08 »
Ook dit komt weer denigrerend over, ik begrijp intussen dat dat niet je intentie is maar je doet het nu voorkomen of jullie er toch al zoveel tijd insteken en het weer niet goed is.
Het was gewoon een uitleg over waarom het een selectie is ???

Ik snap dat mijn opmerking over bepaalde reacties jammer vinden niet handig gekozen was en over kan komen alsof ik feedback dan ook niet serieus neem, daar had ik duidelijker in kunnen zijn - sorry daarvoor. Misschien dat door die openingszin de rest van mijn bericht ook negatiever overkwam dan ik het bedoelde, maar ik zie echt niets denigrerends aan gewoonweg uitleggen waarom we als crew dingen op een bepaalde manier doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #62 Gepost op: 7-03-2023, 10:33:56 »
Dat vind ik dus precies het probleem van zo'n systeem.

Ik heb een niet nader te noemen forum zien veranderen toen die likes werden ingevoerd. Forummers die eerst een eigen mening hadden gingen ineens slijmen bij de populairste posters en mods. Hadden in no time ineens overal een inwisselbare mening op  ::rofl::

Hoe het ze het op de .BE site doen zou eventueel kunnen werken, maar denk dat mensen dan nog steeds moeite gaan doen om veel likes te krijgen op een post.
Ik weet niet over welk forum je het hebt, maar waarom op voorhand ervan uitgaan dat dit hier ook gebeurt.
Op de .BE site werkt het perfect en is er absoluut geen sprake van de dingen die jij noemt. Op dit forum zitten ook veel Nederlandse molloten, dus dan zouden die het hier zeker en vast ook wel doen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #63 Gepost op: 7-03-2023, 10:41:04 »
Dit topic leek me gewoon niet echt de plek om mensen direct aan te spreken op persoonlijke ergernissen. Als je dat echt wil bespreken, doe dat dan per pm, of gewoon niet. Daarnaast waren er wel degelijk een aantal persoonlijke reacties op mij in dat topic. Reacties als "je snapt er helemaal niets van" vind ik toch wat aanvallend overkomen.

En ik verbaasde me er dus wel over, omdat ik het totaal niet logisch vond. Dat is ook niets meer of minder dan het geven van mijn mening, die echt totaal niet negatief bedoeld was.
Je schrijft zelf de oplossing in je bericht, maar je hebt het zelf niet gedaan. Je mening werd gewaardeerd, maar feitelijk zat je helemaal mis, dat is het risico met meningen over feiten.
Mijn reactie was "@starlight. Serieus? Deze bloemfoto bewijst dat je het niet helemaal snapt." En dat is alweer iets anders dan je hierboven beweerd. Dit was een reactie op een foto van een bloem van dichtbij, iets heel anders dan werken met telelenzen.

Ik probeerde alleen een langere versie te vermijden:
Ik heb enige (amateuristische) ervaring met telelenzen, teleconverters, ultrazoom en digiscopie, statieven etc. Het is een kunde op zich, voor dat ene plaatje dat wel lukt, ben ik niet eens meer bereid investeringen te doen. De lens die ze gebruikten was niet lichtsterk en de dagen waren kort, gezien de vele zons- opgangen en -ondergangen van laagstaande zonnen. Fotograferen met telelenzen vraagt om licht, goed licht op je onderwerp. En je onderwerp staat niet stil.
Zelfs Jupiter onlangs bleek niet stil te staan, dus dan moet je sluitertijd weer beperken, anders wordt het bolletje een streepje. Uiteindelijk nog iets gelukt met een camera die fotostacking kan, maar die had maar een 100mm lens en mft sensor. En ondanks ervaring toch een paar keer de timer knop ingedrukt blijkbaar, en je moment is weer weg. En ook dat fotostacking moest je voor iedere foto weer opnieuw instellen kwam ik later achter. En fotostacking gaat alleen op een statief.

Dat een giraffe omkijkt lijkt me een kans van 1 op veel.
En de leeuw was scherp (op de iPad) en dat van die afstand. Uit het handje op een auto lijkt me dat niet mogelijk, ondanks stabilisatie. En op de automatische stand klinkt leuk, maar je wil een hele snelle sluitertijd, die kan je beter op standje S dan hard instellen op 1/1000 in plaats van op Auto. Maar met een snelheid van 1/1000 moet je weer goede belichting hebben, want de sluiter gaat maar heel kort open.
En 100-400 mm lijkt veel, maar ik heb met 1500 (APS-C) en 3200mm (digiscopie) oplossingen gewerkt, omdat je niet dichterbij je onderwerp kan komen, bijv. grutto's. En dat kan dan weer niet op warme dagen, want dan danst er teveel hitte voor je onderwerp.
400mm betekent nog steeds dat je redelijk dichtbij je onderwerp moet komen, met alle problemen van dien. De foto van Razorblade was niet voor niks van een brutale kraaiachtige.
De foto van het nijlpaard zou Jurre gemaakt kunnen hebben, als het beest zo tam was als een lammetje en niet bij het eerste geluid in het water zou glijden. Hij had een goed plan dus minder pogingen nodig.
Deze drie foto's in twee uur tijd lijkt me onmogelijk gezien de vele randvoorwaarden en problemen waar je mee te maken krijgt.
Daniël had gemakkelijkere onderwerpen, kudde dieren die in een kudde wel blijven staan, op de open vlakte in het licht, wel goed gekadreerd, persoonlijk vond ik er te veel lucht op staan en zijn sessie overgewaardeerd. Wie wil er nou lucht aan de wand?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #64 Gepost op: 7-03-2023, 11:18:47 »
De discussie neemt een aparte wending nu. Laten we teruggaan naar de vraag in de topictitel en proberen dingen niet persoonlijk te maken of persoonlijk op te vatten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #65 Gepost op: 7-03-2023, 11:40:34 »
Het was gewoon een uitleg over waarom het een selectie is ???

Ik snap dat mijn opmerking over bepaalde reacties jammer vinden niet handig gekozen was en over kan komen alsof ik feedback dan ook niet serieus neem, daar had ik duidelijker in kunnen zijn - sorry daarvoor. Misschien dat door die openingszin de rest van mijn bericht ook negatiever overkwam dan ik het bedoelde, maar ik zie echt niets denigrerends aan gewoonweg uitleggen waarom we als crew dingen op een bepaalde manier doen.

Ja hoor, ik  begrijp je bedoeling wel en ik weet van dichtbij hoeveel tijd het modereren kost dus  ::bravo:: hiervoor (één van mijn dochters modereert een forum waar het er veel harder aan toegaat dan hier) maar dit topic is gestart omdat mensen dingen missen. Uitleg waarom het is zoals het is klinkt als in de  verdediging schieten.

Er worden hier nu suggesties gedaan, ik hoop dat dat positief opgepakt wordt.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #66 Gepost op: 7-03-2023, 11:45:47 »
Ik weet niet over welk forum je het hebt, maar waarom op voorhand ervan uitgaan dat dit hier ook gebeurt.
Op de .BE site werkt het perfect en is er absoluut geen sprake van de dingen die jij noemt. Op dit forum zitten ook veel Nederlandse molloten, dus dan zouden die het hier zeker en vast ook wel doen.
De kracht van het forum zit er juist in dat je helemaal geen reactie hoeft te krijgen. En dat ik als lezer niet hoef na te denken of ik een bericht een 'like' waard vind of niet, maar dit ik kan nadenken of ik iets origineels toe te voegen heb.

Ben hier wel deels mee eens, want af en toe zeggen van oh ik vind de Belgisch beter prima, maar je kan het niet vergelijken met elkaar en het moet ook niet constant overgaan, want het gaat op dat moment over de Nederlandse variant. Maar waarom ze de Belgische leukere vinden, vind ik dan wel weer interessant, omdat ik het zelf niet kan voorstellen. Maar daar moeten gewoon duidelijkere regels voor komen, dat het echt wel af en toe over de Belgische mag gaan, maar niet steeds vergelijken of alleen over de Belgische gaan en dat het vooral bedoelt is voor de (negatieve of positieve) feedback van de Nederlandse widm.
Het is de constante vergelijking die vervelend is, maar af en toe moet zeker kunnen. Ik noem al jaren in het feedback-topic mijn suggesties voor een volgend seizoen WIDM, maar veel van die dingen zie ik letterlijk terug in De Mol: minder (of bijna geen) biechten, gelaagde opdrachten met kandidaten die invloed op elkaar hebben, weinig jokergedoe, meer natuurlijke momenten van buiten de opdrachten, kandidaten die voor de pot spelen in plaats van voor zichzelf. Ik noem bewust De Mol dan niet, maar de goede verstaander weet waar ik mijn inspiratie vandaan haal.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #67 Gepost op: 7-03-2023, 11:51:32 »
Brtdm beeft de suggestie van subtopics gedaan per kandidaat en daar kan een subtopic met hints prima bij aansluiten. Zoals al genoemd is dat op het WIDM.NL forum ook. Ik vind dat heel prettig lezen. Alle argumenten waarom een kandidaat de mol is of juist niet op een rij. De (sub) topics worden vanzelf gevuld door forummers. Dat scheelt weer overzichten maken. ;)

Dus kandidaat X
- Waarom is X de mol
- Waarom is X niet de mol
- Alle hints naar X

Hier ben ik het wel mee eens geloof ik.  ::ok::

Wat dit jaar niet zo heel erg speelt, denk ik (bijna iedereen * zelfs de niet-Jurre tunnelaars zoals ik  ;D * lijkt rekening te houden met de kans dat Jurre toch de mol is), maar voorgaande jaren wel: veel mensen verdedigen vaak met vuur de eigen tunnel (ik heb mij voorgenomen om daarin wat minder fanatiek te zijn  ;), weet niet of dat altijd gelukt is, haha) en soms mis ik dan wat nuance in de discussie. Alsof het heel vreemd is om in een andere tunnel te zitten; dat vind ik weleens jammer, want voor iedereen zijn wel molse of onmolse dingen te bedenken. En het is uiteindelijk maar een spel natuurlijk.

In het Everontopic stond bv een mooi overzicht van molse dingen, maar dat overzicht raakte best wel ondergesneeuwd met reacties waarom hij het niet kon zijn (was mijn persoonlijke indruk, misschien klopt mijn beeld niet helemaal, maar zo heb ik het wel ervaren).

Met het voorstel van Brtdm krijg je uiteindelijk een mooi overzicht per deelnemer + waarom degene wel/niet de mol kan zijn. En is er minder kans dat een discussie persoonlijk wordt. Ik zeg win/win.  :)

Overigens vind ik dit een fijn forum hoor. En is het erg leuk om alle verschillende inzichten te lezen.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2023, 11:54:29 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #68 Gepost op: 7-03-2023, 12:01:59 »
Die likes in België gaan ook vaak naar dezelfde personen, die gezellig aan het keuvelen zijn in België. Prima, maar voegt niks toe. Het zegt niet zozeer wat over de kwaliteit van de opmerking.

En met een opdeling 'is de mol, want'  en 'is de mol niet, want' ben ik het ook niet eens.
Uiteindelijk staan de opmerkingen bijna allemaal in 'is de mol, want'  omdat daar meer in gepost en gelezen wordt.

Maar een gelaagde menustructuur met:
- Kandidaten en daaronder 10 draadjes
- Opdrachten en daaronder de opdrachten draadjes
- Verdenkmodellen en Follow the Money dingen, Computermodellen en statistieken, Pool, Stemwijzer
- Overige draadjes, zoals groepsfoto's, hints, titels, kandidatenthema's, volgende week, feedback.
- Overig vertier
Zou al wat zoekwerk schelen en voor meerdere een hoop ergenis, omdat het draadje niet voldoet aan de verwachtingen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #69 Gepost op: 7-03-2023, 12:13:34 »
Uitleg waarom het is zoals het is klinkt als in de  verdediging schieten.
Ik begrijp niet waarom een moderator die uitlegt waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn "in de verdediging schiet". Sterker nog, er is niets mis met het verdedigen van een keuze die gemaakt is. Dit hoort gewoon bij de verantwoording die je als moderator aflegt aan de gebruikers. Het zou pas problematisch worden als er totaal niet geluisterd wordt naar gebruikers bij het maken van bepaalde keuzes. Dat je het bij het maken van een keuze niet iedereen naar de zin kan maken, lijkt me logisch.

Verder vind ik niet dat er te streng gemodereerd wordt. Er wordt, beperkt, off-topic gewauwel toegestaan en er wordt pas ingegrepen als topic volledig van de rails dreigt te raken. En zelfs dan is de interventie altijd erg vriendelijk.

Wat me soms stoort is dat er mensen denken een topic niet te hoeven lezen voor ze reageren en beginnen met: "Ik weet niet of het al genoemd is, maar het viel me in aflevering X op dat...". Dit is mijns inziens niet hoe je een forum gebruikt, maar dit zijn dan ook niet de vaste forummers die zich hier schuldig aan maken.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #70 Gepost op: 7-03-2023, 12:21:07 »
Bovendien aarzel ik omdat een enorme groep echt overtuigd is van Jurre als mol. Zo overtuigd dat ik ook al regelmatig vrij scherpe reacties krijg op mijn eigen posts, dat Daniël echt nooit de mol kan zijn omdat hij teveel geld verdient.

Dat zijn denk ik voornamelijk reacties op het spelbeeld. De mol zou de grootverdiener niet mogen zijn, zeker als hij echt meervouden meer heeft verdiend dan onze molkandidaat. Dan is de essentie van dit spel voor mij en zeker nog vele andere molloten weg. Dat je toch probeert een alternatieve tunnel toe te juichen is natuurlijk super.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #71 Gepost op: 7-03-2023, 12:43:18 »
Ik vind het zo jammer dat het WIDM-forum bestaat uit eigenlijk maar één board. Daardoor loopt alles door elkaar en worden meerdere thema's samengepakt in één topic. Ik zou dan ook graag meerdere boards zien, bijvoorbeeld:

• Tunnels
• Hints & Aanwijzingen
• Molacties
• Nabespreking
• Speelhoek

Op die manier kunnen er bijvoorbeeld aparte topics geopend worden over de al dan niet bestaande 'klavertje vier'- of badeendhint. Of een topic over een specifieke molactie waar eindeloos over gediscussieerd kan worden in dat topic.

De inhoud is naar mijn idee top. De structuur kan dus nog wel een likje verf gebruiken #structuurverf

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #72 Gepost op: 7-03-2023, 12:55:52 »
Ik was het glad vergeten, maar via Google vond ik een topic van vijf jaar geleden. Medeforummer Stijn-h opende toen na de eerste aflevering een topic met de titel 'Kritische noot over het huidige seizoen' (https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=60039.0). Bij het overlezen kwamen er veel herinneringen terug, maar kon ik ook soms mijn lachen niet inhouden. De topictarter zette in drie longreads zijn kritiek op de opdrachten in de eerste aflevering uiteen, waarover vervolgens een interessante discussie ontstond. Binnen de kortste keren wemelde het echter van de meta-reacties in de categorie 'jammer', 'zuur', 'negatief', 'voorbarig', 'het is ook nooit goed', 'ik heb geen zin in zo'n lap kritische tekst', 'ben het geklaag wel een beetje zat', 'jullie verwachten te veel', 'waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?', 'laat het programma en de makers in hun waarde', 'dit is kritiek om de kritiek' et cetera.

Daartussendoor werden behartenswaardige dingen gezegd door dezen en genen, totdat een toenmalige moderator (schijnbaar vanuit het niets) snoeihard ingreep met de zin 'vanaf nu worden provocerende, negatieve berichten die de sfeer verpesten verwijderd.'. (Daar heeft de betreffende mod (reeds lang niet meer actief hier) zich ook kranig aan gehouden, want mijn opmerking dat dit een curieuze ingreep was in een kritiektopic leverde mij onmiddellijk een ban op, die ik vijf jaar na dato nog steeds ten diepste onredelijk vind).

En ik zie hier ook alweer de eerste voorbehouden gemaakt worden: in principe mag er een doorlopend feedbacktopic komen, mits het nog te geven commentaar voldoet aan allerlei subjectieve jeukbegrippen als 'respectvol' en 'opbouwend', en er maar vooral geen vergelijking zal worden gemaakt met de Vlaamse Mol.

Op die manier voorspel ik een herhaling van wat vijf jaar geleden gebeurde: alle op- en aanmerkingen worden verzameld in een centraal kritiektopic, daar klikken dan allemaal mensen op die gaan klagen over de kritiek, de moderators weten het ook niet meer en gaan eerst gummen en dan bannen, en volgend jaar moet het commentaar weer opgespaard worden tot het 'tips- en tops-topic', waarin de recensies van kritische kijkers veilig worden aangelengd met gejuich en loftuitingen. En deze cyclus zal zich dan om de vijf jaar herhalen.

Nogmaals: net zoals er een verschil is tussen zelf de zondagsrust eren en anderen verbieden om op zondag te winkelen, is er ook een verschil tussen het niet eens zijn met iemands mening en eisen dat je met die mening niet geconfronteerd wordt. Dat eerste is redelijk, het tweede is tirannie.


« Laatst bewerkt op: 7-03-2023, 12:57:33 door Michmol »
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #73 Gepost op: 7-03-2023, 13:14:06 »
En met een opdeling 'is de mol, want'  en 'is de mol niet, want' ben ik het ook niet eens.
Uiteindelijk staan de opmerkingen bijna allemaal in 'is de mol, want'  omdat daar meer in gepost en gelezen wordt.
Met die opdeling ben ik het ook absoluut niet eens.
Niet alleen om de reden die jij hier noemt maar vooral om een andere reden. Bij een discussie heb je argumenten voor een stelling en argumenten tegen. Tegenargumenten in het topic 'is de mol' zijn argumenten voor het topic 'is niet de mol' en vice versa. Met twee aparte topics is het niet alleen de vraag in welk topic je moet zoeken als je je herinnert dat er ergens over gesproken is, maar je loopt ook het risico dat de discussie over een onderwerp tegelijkertijd in twee topics wordt gevoerd.

Om eerlijk te zijn interesseren die 'is de mol' topics mij veel minder dan de opdrachten topics. Ik lees liever de dingen die er zijn gebeurd in een opdracht en trek dan zelf wel de conclusie wie ik hier mols en niet mols vindt.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2023, 13:16:29 door MartinJ »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #74 Gepost op: 7-03-2023, 13:47:37 »
Ik ga deze discussie inhoudelijk verder laten voor wat het is, maar ik wil toch nog één misverstand de wereld uit helpen: ik ben geen moderator, slechts Actief Lid ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #75 Gepost op: 7-03-2023, 13:50:16 »
Tegenargumenten in het topic 'is de mol' zijn argumenten voor het topic 'is niet de mol' en vice versa.

Hier ben ik het nog niet helemaal mee eens. Dat Jurre bijvoorbeeld landt met het paragliden in vak 3 vind ik mols. Argumenten die beweren dat een kandidaat hier reden voor heeft maakt niet dat landen in vak 3 opeens onmols is.
Dat Daniël voor geld kiest ipv een joker in het spookhuis vind ik onmols. Het is prima te beargumenteren dat je als mol geld pakt, omdat je eerder hebt gemold bij Ranomi. Maar je kan dan nog steeds moeilijk zeggen dat Daniël de mol is, omdat hij voor het geld koos. Ondanks dat hij voor het geld koos, kan wel.
( Deze twee voorbeelden even gebruikt, omdat ik hier als eerst aan dacht. Los van wie nou echt de mol is of wat nou echt verdacht is)

Verder wel een goed punt om rekening mee te houden. Kans om off-topic te geraken is wellicht wat groter en met 10 (of meer) topics erbij is het de vraag of dit wel wenselijk is en of het iets toevoegt.
Ik weet zelf ook nog niet of ik er volledig achter sta. In het verleden vond ik het fijn, maar wellicht loopt de praktijk hier anders.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #76 Gepost op: 7-03-2023, 13:52:11 »
De moderators mogen misschien inderdaad nog iets meer toelaten. De samenleving gaat ook al een beetje naar een watjes-matschappij toe, en ook op dit forum is dat er soms wat in terug te vinden. Dit is niet slecht bedoelt naar de moderators die hier zoveel tijd en passie insteken, maar je schiet mensen soms in de voet door te streng te zijn. 

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #77 Gepost op: 7-03-2023, 14:06:00 »
Ik vind het zo jammer dat het WIDM-forum bestaat uit eigenlijk maar één board. Daardoor loopt alles door elkaar en worden meerdere thema's samengepakt in één topic. Ik zou dan ook graag meerdere boards zien, bijvoorbeeld:
...
De inhoud is naar mijn idee top. De structuur kan dus nog wel een likje verf gebruiken #structuurverf
Als dat technisch mogelijk zou zijn is het een idee. Alleen is dit natuurlijk niet alleen een WIDM-forum, maar veel meer dan dat! (denk alleen maar aan de grote schare Expeditie Robinson-fans met hun eigen afdeling)

En ik zie hier ook alweer de eerste voorbehouden gemaakt worden: in principe mag er een doorlopend feedbacktopic komen, mits het nog te geven commentaar voldoet aan allerlei subjectieve jeukbegrippen als 'respectvol' en 'opbouwend', en er maar vooral geen vergelijking zal worden gemaakt met de Vlaamse Mol.
Waar het mij om gaat is dat een vergelijking met De Mol België gerust kan, maar dan alleen als het ergens toe dient. Echter, ik krijg het idee dat een heleboel berichten (ook dit jaar) alleen maar geplaatst zijn om De Mol België op te hemelen. En dat lijkt mij dan ook niet de bedoeling. Denk dan bijvoorbeeld aan uitspraken in de trend van "Gelukkig begint binnenkort De Mol België weer"...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #78 Gepost op: 7-03-2023, 14:10:38 »

Waar het mij om gaat is dat een vergelijking met De Mol België gerust kan, maar dan alleen als het ergens toe dient. Echter, ik krijg het idee dat een heleboel berichten (ook dit jaar) alleen maar geplaatst zijn om De Mol België op te hemelen. En dat lijkt mij dan ook niet de bedoeling. Denk dan bijvoorbeeld aan uitspraken in de trend van "Gelukkig begint binnenkort De Mol België weer"...

Dat is inderdaad ook iets wat veel te veel terugkomt. Het is zoals appelen met peren vergelijken.
Maar terug bij zaken, de mol België is gewoon een ander programma, je kan het niet vergelijken.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2023, 20:26:40 door Belgian Mol »

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #79 Gepost op: 7-03-2023, 14:19:12 »
Ik was het glad vergeten, maar via Google vond ik een topic van vijf jaar geleden. Medeforummer Stijn-h opende toen na de eerste aflevering een topic met de titel 'Kritische noot over het huidige seizoen' (https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=60039.0). Bij het overlezen kwamen er veel herinneringen terug, maar kon ik ook soms mijn lachen niet inhouden. De topictarter zette in drie longreads zijn kritiek op de opdrachten in de eerste aflevering uiteen, waarover vervolgens een interessante discussie ontstond. Binnen de kortste keren wemelde het echter van de meta-reacties in de categorie 'jammer', 'zuur', 'negatief', 'voorbarig', 'het is ook nooit goed', 'ik heb geen zin in zo'n lap kritische tekst', 'ben het geklaag wel een beetje zat', 'jullie verwachten te veel', 'waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?', 'laat het programma en de makers in hun waarde', 'dit is kritiek om de kritiek' et cetera.

Daartussendoor werden behartenswaardige dingen gezegd door dezen en genen, totdat een toenmalige moderator (schijnbaar vanuit het niets) snoeihard ingreep met de zin 'vanaf nu worden provocerende, negatieve berichten die de sfeer verpesten verwijderd.'. (Daar heeft de betreffende mod (reeds lang niet meer actief hier) zich ook kranig aan gehouden, want mijn opmerking dat dit een curieuze ingreep was in een kritiektopic leverde mij onmiddellijk een ban op, die ik vijf jaar na dato nog steeds ten diepste onredelijk vind).

En ik zie hier ook alweer de eerste voorbehouden gemaakt worden: in principe mag er een doorlopend feedbacktopic komen, mits het nog te geven commentaar voldoet aan allerlei subjectieve jeukbegrippen als 'respectvol' en 'opbouwend', en er maar vooral geen vergelijking zal worden gemaakt met de Vlaamse Mol.

Op die manier voorspel ik een herhaling van wat vijf jaar geleden gebeurde: alle op- en aanmerkingen worden verzameld in een centraal kritiektopic, daar klikken dan allemaal mensen op die gaan klagen over de kritiek, de moderators weten het ook niet meer en gaan eerst gummen en dan bannen, en volgend jaar moet het commentaar weer opgespaard worden tot het 'tips- en tops-topic', waarin de recensies van kritische kijkers veilig worden aangelengd met gejuich en loftuitingen. En deze cyclus zal zich dan om de vijf jaar herhalen.

Nogmaals: net zoals er een verschil is tussen zelf de zondagsrust eren en anderen verbieden om op zondag te winkelen, is er ook een verschil tussen het niet eens zijn met iemands mening en eisen dat je met die mening niet geconfronteerd wordt. Dat eerste is redelijk, het tweede is tirannie.

Ik denk dat veel mensen voornamelijk bedoelen dat het een productieve discussie moet zijn. Als iemand gaat lopen schelden in zo’n feedbacktopic van: “ik hoop dat Rick McCullough eruit wordt gegooid” ben je zo‘n zinloze schreeuwdiscussie aan het creëren die uiteindelijk tot niks interessants zal leiden. Toch heb ik het idee dat er nu al genoeg ruimte voor is om een soortgelijk punt te maken. Ik heb over de jaren heen meerdere posts gemaakt van: ik vind dat het programma dringend aan creatieve/regietechnische vernieuwing toe is, oid. Ik formuleer het niet zo omdat het zachter of respectvoller is tov de productie, maar omdat het de discussie inhoudelijk verder brengt. Ik heb daar nog nooit enige vorm van pushback over gehad van de mods of andere gebruikers.