Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 23  (gelezen 13556 keer)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #100 Gepost op: 16-03-2023, 22:51:20 »
Er waren voor mijn doen ook te veel jokers dit jaar, zeker voor de mol als je keus hebt tussen geld en jokers. Maar eerlijk als ik kandidaat was zou ik alles doen voor een joker of vrijstelling zelfs de hele pot er voor leeg halen. Geld is belangrijk, maar ik zou liever een joker hebben dan eruit te vliegen met een super volle pot.

Offline Tunnelvisie

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #101 Gepost op: 18-03-2023, 01:33:14 »
Ik vind WIDM anno 2023 te gepolijst, steriel. er zit weinig kraak of smaak aan.

Het is alsof alles door een Instagram filter wordt gehaald. Instagram waardige slaapplaatsen, instagramwaardige etentjes met wijn, instagramwaardige shots van het zwembad, instagramwaardige shots van de omgeving. Alle interacties tussen kandidaten zijn vooral lief en leuk, en ze zijn nu allemaal 'best friends' en hebben zeer diepe gesprekken over het leven buiten beeld.

In het programma 'We zijn er bijna' van MAX wordt een tien maal interessantere groepsdynamiek in beeld gebracht.

Ik keek laatst wat beelden van oudere seizoenen. Hier werd geslapen in hostels en tenten. De kandidaten worden gefilmd als ze ontwaken na een slechte nacht, Ze zitten niet in de make-up en kijken niet blij, worden gelijk geconfronteerd met gestolen geld en/of verdwenen eigendommen, en je hebt het idee als kijker dat je ziet wat er daadwerkelijk speelt in de groep en ziet oprechte reacties en emoties.

Dit soort beelden bestaan niet meer, de camera gaat uit na het spel van de dag met een duur van 30-60 minuten, behalve voor geënsceneerde bondje overleg, de rest is vakantie en genieten in het vijf sterren verblijf.

Ik wil graag de ongefilterde versie van WIDM dat 24 uur per dag door gaat.

Hallo, ik heb nooit eerder iets gepost en ben dus een lurker. Ik kijk Wie is de Mol vanaf het eerste uur, eerste seizoen, eerste aflevering. Geen enkele aflevering gemist en altijd gekeken op moment van uitzending.

Ik kom hier, ja alleen maar, om mijn frustraties te uiten over het programma dat het nu, sinds vele jaren eigenlijk, geworden is.

Het is tijd voor een heel ander en nieuw team.

Het is slecht.

Zeer slecht.

Inhoudelijk heb ik het citaat van de poster hierboven genomen. Omdat mijn idee over het programma perfect hierin wordt verwoord.

Ik ben teleurgesteld in het programma en laat het hier maar bij. Ik verwacht er niks meer van.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #102 Gepost op: 18-03-2023, 10:27:17 »
Ik denk dat de meeste mensen deze reactie niet meer gaan lezen, prima.
Maar ik denk dat veel mensen denken hoe kan je zo 'slecht' over de Vlaamse serie denken, volgens mij probeer je het niet eens en het is geweldig.
Ik probeer het elk jaar weer met het seizoen van dat jaar daarvoor, want ik wil begrijpen waarom de meeste van jullie de Vlaamse zoveel beter vinden en kijken als ik het ook leuk vind.
Waarom ik het minder leuk vind, ik snap meer dan helft van een aflevering die ik kijk niet en pak sneller  mijn telefoon, omdat ik de spellen gewoon niet begrijp en te lang vind duren, zeker door de voice-overs erbij. En leer de namen niet kennen, dus elke keer denk ik wie is dit ook al weer en dan maakt het kijken ook minder makkelijk voor mij en ook als je de spellen totaal niet snapt. Daarom haak ik zo snel af bij de Vlaamse en bij de Nederlandse niet, want ik snap de Nederlandse spellen veel beter van wat ze moeten doen.

Ik ben echt wel mee eens dat inderdaad in Nederland meer afwisseling bij spellen moet komen en misschien meer spanning erin houden, maar ook al hadden ze bij de badeend naar boven brengen niet laten zien dat Rik zegt tegen Annick en Daniël wat er in de vraagtekenenvelop zit had ik dit nog steeds gedacht oh waarschijnlijk zit daarin dat het geld niet in de pot komt, net zoals dat ze zouden eindigen met dat Sarah telefoon kreeg van de mol (dat je dan niet weet wat er zou gebeuren), ik zou de opdracht niet kunnen raden hoe ze terug zou kunnen komen, maar ik zou wel gelijk denken oh ze mag waarschijnlijk terug komen, omdat dit zo ongelofelijk logisch is en net zoals dat Nabil en Soy met het geld in de koffertjes speelgeld zou worden. Ik denk een twist is heel leuk om te zien, ik waardeerde dit jaar dat heel erg, maar dan zou ik zeggen haal gelijk dan het gedeelte weg van dat je niet weet wat in de volgende aflevering komt, dan is er nog wel een spanningsboog als je met een twist eindigt. Want voor een logisch denker (zoals ik), kan ik redelijk wat dingen raden zonder uitleg of hoe een spel werkt.

En wat sommige zeggen we vinden dat de kandidaten te lief zijn voor elkaar en bijna nergens geconfronteerd mee worden, zoals met geld stelen (zoals in het jaar van 2009) en dat je dan even lekker een discussie hebt. Ik mis dit af en toe ook wel, maar ik zie ook wel nog steeds de kleine onenigheid tussen de mensen, zoals toen Anke zo pissig was bij het paragliden. Angela Groothuizen die heeft 2 jaar geleden ofzo gezegd bij een talkshow, dat in het jaar met Yvon Japers, toevallig was Victoria Koblenko ook bij die Talkshow te gast, dat de kandidaten allemaal bij elkaar het slechtste uit de mensen halen en dat het gewoon een rot sfeer was. Die rot sfeer is leuk voor de drama (ik hou van drama, maarja voor dat kan ik ook een serie bekijken), maar voor een spel op tv niet vind ik, een gezellige sfeer is veel leuker om te zien met af en toe wat kleine drama dingen ertussen. En net zoals dat iemand zei ik mis een soort van een verhaallijn in dit spel (wat blijkbaar de mol wel meer heeft), het is een spel hè jongens en meiden daar hoeft geen verhaallijn bij te zijn, als ik dit wel wil kijken, kijk ik wel een serie.

Ik denk dat ik voorbeeld de Vlaamse mol wel leuk zou kunnen vinden, ook al zijn het onbekende Vlamingen, als de spellen minder lang zijn en minder voice-overs worden gebruikt, meer zoals Nederlandse variant met de spellen van De Mol, maar dat zie ik nu nog niet voor me. Maarja ik probeer het gewoon weer elk jaar uit en misschien wordt het ooit voor mij wel geweldig. En hopelijk snappen jullie wel dat ik het echt probeer de Vlaamse mol, maar dat het gewoon niet lukt voor mij om te kijken. ;) Voor jullie nu veel plezier alvast met kijken!!



« Laatst bewerkt op: 18-03-2023, 10:34:59 door Mol1991 »

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #103 Gepost op: 18-03-2023, 10:40:49 »
Juist in de Vlaamse series zijn alle opdrachten duidelijk, dit door de voice-over van Gilles ipv de kandidaten die het half-half proberen uit te leggen. En natuurlijk de overzichten, hoe het wel/niet moet, etc. etc.

Je bent aan het trollen volgens mij en daar hou ik echt niet van. Blijf maar gewoon de Nederlandse series kijken. ::zwaai::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #104 Gepost op: 18-03-2023, 10:48:11 »
Juist in de Vlaamse series zijn alle opdrachten duidelijk, dit door de voice-over van Gilles ipv de kandidaten die het half-half proberen uit te leggen. En natuurlijk de overzichten, hoe het wel/niet moet, etc. etc.

Je bent aan het trollen volgens mij en daar hou ik echt niet van. Blijf maar gewoon de Nederlandse series kijken. ::zwaai::
Ja, maar nog steeds snap ik niks van de Vlaamse opdrachten en snap ik de Nederlandse juist heel goed zonder een voice-over van de presentator :) Ik heb denk ik van de 10 seizoenen van De Mol wel meer dan 15 á 20 keer stukken gezien van een aflevering en soms bijna de hele aflevering, maar ik begrijp de Nederlandse veel beter, want ik snap gewoon echt een deel van De Mol niet en zeker de opdrachten.

Haha knap dat je denkt dat je mij kent ;) Ik ben een groot mol fan en daarom zou ik de Vlaamse ook willen kijken, maar dit lukt gewoon niet om de redenen die ik geef en daarom graag in gesprek wil gaan met jullie waarom het zo leuk is en dat heeft niks mee te maken dat ik aan het trollen ben, want zo zit ik niet eens in elkaar.. Ik probeer gewoon te snappen, waarom de Vlaamse zo leuk is, ik snap dit niet als ik het kijk, daarom wil ik graag naar jullie luisteren en begrijpen waarom het zo is :) En ik ga in soort van discussie, omdat ik na jullie uitleg nog steeds niet begrijp waarom het leuker is. En dat wil ik via deze manier begrijpen. Ik waardeer heel erg de mening van anderen over iets wat ik niet begrijp waarom iets kan of leuk is en dat is niet om met iemand ruzie te maken of wat dan ook, maar te begrijpen hoe een ander denkt.

Ik denk gewoon dat voor de meeste mensen inderdaad de Vlaamse opdrachten duidelijker zijn, maar voor iemand zoals ik (waarom geen idee) de Nederlandse opdrachten duidelijkere zijn. Want als ik voor mijzelf spreek, had ik bij geen enkele opdracht dit seizoen dat ik dacht bij het kijken van de opdracht of de uitleg van de kandidaten dat ik dacht huh? Ik snap het niet, want ik snapte alles juist heel goed wat ze moesten doen.

« Laatst bewerkt op: 18-03-2023, 11:26:30 door Mol1991 »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #105 Gepost op: 18-03-2023, 13:00:30 »
Je hoeft je niet te verantwoorden dat je een programma niet kijkt hoor  ;D. Als jij meer geniet van Wie is de Mol dan de mol dan power to you!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #106 Gepost op: 18-03-2023, 13:09:15 »
Mol1991, smaken verschillen nu eenmaal. Dus blijf lekker genieten van de Nederlandse mol zou ik zeggen.

Persoonlijk vind ik in de Belgische opdrachten meer humor zitten (houd ik van). Dat als in het ene team een valse noot wordt gespeeld de vrachtwagen van de andere groep stopt en de zwembadjes achterin alle kanten op vliegen.

Ik begrijp je punt dat het soms wat onduidelijk over kan komen. Omdat ik zelf rekening houd met een twist in de opdracht snap ik meestal gelijk wel wat de bedoeling is. In De mol is het nu eenmaal zo dat kandidaten het elkaar bewust of onbewust ook moeilijker kunnen maken. Daar speelt de mol op in.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #107 Gepost op: 18-03-2023, 13:29:44 »
Mol1991, smaken verschillen nu eenmaal. Dus blijf lekker genieten van de Nederlandse mol zou ik zeggen.

Persoonlijk vind ik in de Belgische opdrachten meer humor zitten (houd ik van). Dat als in het ene team een valse noot wordt gespeeld de vrachtwagen van de andere groep stopt en de zwembadjes achterin alle kanten op vliegen.

Ik begrijp je punt dat het soms wat onduidelijk over kan komen. Omdat ik zelf rekening houd met een twist in de opdracht snap ik meestal gelijk wel wat de bedoeling is. In De mol is het nu eenmaal zo dat kandidaten het elkaar bewust of onbewust ook moeilijker kunnen maken. Daar speelt de mol op in.
Ja smaken verschillen inderdaad. En leuk! :) Ik weet dat jullie dit niet denken, maar noem dit wel even.
Ik heb niks tegen onbekende Nederlanders of onbekende Belgen van mij mogen ze gewoon mee doen aan zulke programma's, ik vind het alleen moeilijkere om de namen te onthouden dan met bekende. Maar ik genoot ook van widm met onbekende Nederlanders nou wat ik terug kon zien, want op één van de manier kan ik het seizoen van George niet terug zien. Dat ik het door de Vlaamse taal het spel niet begrijp klopt ook niet, want ben dol op Vlaams en keek vroeger meer Ketnet dan de Nederlandse kinderprogramma's.

Ik snap inderdaad de humor ook niet altijd bij de Vlaamse mol en het is inderdaad heel onduidelijk soms en dat gevoel heb ik bij de Nederlandse widm niet, dat het onduidelijk is. Maar nu snap ik denk ik ook meer waarom ik het minder leuk vind, want dat begreep ik vaak niet helemaal. Ja wel dat ik veel dingen niet begreep en langdradig vond verder niet en misschien lijkt het net dat ik het afkraak, dit is niet zo ik wil het gewoon begrijpen waarom ik zo denk. Dus dankje Vonne1968 ik snap het nu wel meer waarom ik het zo voel :)
« Laatst bewerkt op: 18-03-2023, 13:45:13 door Mol1991 »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #108 Gepost op: 18-03-2023, 13:59:22 »
Zou maar een saaie bedoening worden in de wereld als we allemaal hetzelfde leuk vinden  ;D

Dit jaar was een uitzondering, ik herkende er zowaar 8. Maar meestal herken ik er maar 2, dus ook bij widm moet ik altijd in het begin de kandidaten leren kennen. Helpt mij misschien waarom ik daar bij de mol niet zo'n moeite mee heb.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #109 Gepost op: 18-03-2023, 14:03:12 »
Zou maar een saaie bedoening worden in de wereld als we allemaal hetzelfde leuk vinden  ;D

Dit jaar was een uitzondering, ik herkende er zowaar 8. Maar meestal herken ik er maar 2, dus ook bij widm moet ik altijd in het begin de kandidaten leren kennen. Helpt mij misschien waarom ik daar bij de mol niet zo'n moeite mee heb.

Haha ja. :) Oh ik ken ook echt niet iedereen vaak (dit jaar maar 4 mensen), maar voordeel van Bekende mensen kan je eerder wat dingen over hen opzoeken in hoe ze zijn of wat doen ze precies, want staat best veel beeldmateriaal op internet of interviews etc. van hen. Zoals Jurre kende ik nog niet en heb best goed leren kennen door de opnames, maar ook via youtube. En dat heb je bij De Mol kandidaten minder natuurlijk, want dat zijn echt onbekende mensen, nou je leert ze wel kennen, maar er zijn geen beelden van hen te vinden buiten de Mol om.

Maar nu maar weer on-topic we hebben genoeg over De Mol gehad in dit topic en hoop dat sommige mensen inzien dat ik het programma dus niet afkraakte (die het dachten) of aan het trollen ben volgens Arco Mol Fan, want ik wilde gewoon weten waarom ik zo dacht.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2023, 14:11:08 door Mol1991 »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #110 Gepost op: 18-03-2023, 14:11:16 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Zelf ben ik niet zo van het kandidaten opzoeken, dus daardoor vergeet ik wel eens dat dit anderen helpt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #111 Gepost op: 19-03-2023, 09:14:25 »
Ik kijk naar beide, met evenveel plezier. Al jaren.

De opmerking van D*N vind ik in deze context prima passen. Mensen hoeven niet te zeggen dát ze iets niet kijken, en waaróm ze iets niet kijken.

Vervolgens geven ze wel tot in detail weer waarom ze iets slecht vinden. Dat is toch wel een béétje merkwaardig naar mijn mening. Hebben ze het dan tóch gekeken, of baseren ze hun mening dan op de kijkervaring van een ánder?

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #112 Gepost op: 19-03-2023, 09:25:31 »
Vervolgens geven ze wel tot in detail weer waarom ze iets slecht vinden. Dat is toch wel een béétje merkwaardig naar mijn mening. Hebben ze het dan tóch gekeken, of baseren ze hun mening dan op de kijkervaring van een ánder?
Misschien was het ook niet handig om dit hier te plaatsen. En het is bij mij echt mijn eigen kijkervaring, want heb het vaak geprobeerd de Mol, maar haakte steeds af. Maar ik ben iemand die wil weten waarom ik iets niet leuk vind (smaken verschillen I know) en bij De Mol snapte ik het gewoon niet, omdat ik wel een grote widm fan ben en de leenopdrachten vanuit de Mol geweldig vind. En misschien had ik niet zo'n uitgebreide bericht moeten plaatsen hierover excuses, maar wilde gewoon duidelijkheid, want anders zocht ik elk jaar naar het antwoord en kwam dit op dit forum terecht en nu zou ik ook geen berichten meer plaatsen over de Mol, omdat ik het nu wel begrijp.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2023, 09:45:02 door Mol1991 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #113 Gepost op: 19-03-2023, 09:25:40 »
We dreigen weer off-topic te raken. Laten we teruggaan naar feedback over WIDM.

Verwijten over trollen wil ik niet meer lezen want die zijn onaardig en staan een open en inhoudelijke discussie in de weg.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #114 Gepost op: 19-03-2023, 09:59:23 »
Van mij was het niet verwijtend bedoeld, en ook niet naar 1 persoon toe. Wat ik eraan wil toevoegen: mensen kijken met hun eigen intentie, en omdat ze vermaakt willen worden met wat ze zien.

Daarom vind ik de eeuwige vergelijking tussen de twee versies niet terecht. Ik kijk niet naar WIDM of De Mol, omdat ik met wiskundige precisie, en tot elke prijs, de mol móet ontmaskeren. Hoewel dat ontmaskeren voordat een ánder dat doet, wel de opzet van het concept is.

Ik kijk vooral vanwege de manier waarop dat gebeurt, in (op momenten, zoals bij het abseilen) adembenemende omgevingen. En wat dat laatste betreft doet WIDM écht niet onder voor De Mol.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #115 Gepost op: 19-03-2023, 10:18:51 »
Ja widm en De Mol zijn totaal andere programma's en dat kan je niet vergelijken, maar toch vond ik bij mijzelf wel fascinerend, van waarom en waarom mensen de Vlaamse opdrachten beter snappen en ik dit gevoel totaal niet heb..
Oké!  Ik kijk dan al jaren naar widm, sinds mijn 14e, ook al ben ik geen spelletjespersoon daarom vind ik ook fijn dat de Nederlandse variant niet alle opdrachten helemaal laten zien anders was ik al lang afgehaakt. Wat vooral leuk maakt zijn de omgevingsbeelden die ik zo mooi vind, de manier hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze de mol ontmaskeren en wat de mol uitspookt. De spellen vind ik ook leuk, ook al ben ik geen spelletjesfan, maar veel opdrachten heb je al wel gehad of is het logisch hoe een opdracht gaat en afloopt. In dit geval steun ik wel dat ze meer leenopdrachten gaan gebruiken van De Mol met de Nederlandse widm lengte.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2023, 12:30:07 door Mol1991 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #116 Gepost op: 19-03-2023, 11:51:16 »
Ja widm en De Mol zijn totaal andere programma's en dat kan je niet vergelijken, ...
Dat is complete onzin. In het molboekje lees ik het volgende:
"Wie is de Mol? werd in 1998 bedacht door vier Belgen, Michiel DeVlieger, Bart De Pauw, Tom Lenaerts en Michel Vanhove, die een avontuurlijk spelprogramma wilden maken voor de Vlaamse televisie, waarin reizen een belangrijk onderdeel zou zijn. Het schijnt dat ze pas op het laatste moment op het idee kwamen om er een saboteur in te stoppen. In 2000 won De Mol de Gouden Roos van Montreux als beste tv-programma en sindsdien werden er tien succesvolle Vlaamse series gemaakt (1999, 2000, 2003 en 2016-2022) en drieëntwintig Nederlandse series (sinds 1999).

Wie is de Mol? wordt sinds 1999 geproduceerd door IDTV en uitgezonden door de AVRO, tegenwoordig AVROTROS...."

Als je een paar bladzijden verder de uitleg van het spel leest dan kun je constateren dat deze (afgezien van de benamingen) 100% van toepassing is op de Vlaamse variant.
Het molboekje vervolgt met "De Mol in het buitenland", wat begint met de zin:
"Behalve in Nederland en Vlaanderen is Wie is de Mol? in nog vijftien andere landen gemaakt, onder verschillende namen..."

En dan zeggen dat het totaal andere programma's zijn die je niet met elkaar kunt vergelijken???
« Laatst bewerkt op: 19-03-2023, 11:53:53 door MartinJ »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #117 Gepost op: 19-03-2023, 12:09:32 »
Dat is complete onzin. (...)

En dan zeggen dat het totaal andere programma's zijn die je niet met elkaar kunt vergelijken???

Goed dat dit nog eens gezegd wordt. Het is bovendien voor de volle honderd procent wáár.  ::jaja::
Woosie down?

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #118 Gepost op: 19-03-2023, 12:26:07 »
Klopt ik ken de geschiedenis van widm. maar Toch voelt het voor mij dat ik totaal naar iets anders kijk haha als ik De Mol kijk met paar kleine overeenkomsten. Want het spel is hetzelfde in wat de mol doet en het ontmaskeren, maar de spellen die ze doen om geld te verdienen is in veel gevallen zo anders, dit bedoel ik.  Leuk feitje ik keek eerder De Mol zelfs het alle eerste seizoen volledig dan kwam WIDM pas op mijn pad, maar WIDM vond ik leuker om te kijken.

Deze discussie is interessant, maar niet relevant voor dit topic. En het is, maar een mening.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2023, 12:45:01 door Mol1991 »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #119 Gepost op: 19-03-2023, 12:54:14 »
Ik kom een beetje binnenvallen in een meta-discussie geloof ik, maar met een nieuwe serie van De Mol die vanavond start wil ik wilde ik toch op één punt een vergelijking trekken.

De makers van WIDM mogen meer out of the box denken. Ik vind WIDM te veel verworden tot een aantal spellen en puzzels, in plaats van dat we echte opdrachten zien. Veel opdrachten komen nu op het volgende neer: vind je weg door een doolhof, geef de juiste omschrijving van een muurschildering/kerkganger door, overleg over de porto over quizvragen, maak een keuze voor een envelop of kist, vind setjes kleding bij elkaar, overleg en beland in het juiste vak. Allemaal opdrachten vormgegeven in een prachtig decor, maar waarbij uiteindelijk geld wordt verdiend aan de hand van een paar spelregels.

In De Mol zien we veel meer verschillende opdrachten. Vergelijk het eens met dit rijtje, allemaal uit één seizoen: voor een jury geloofwaardig liegen, een lokaal gerecht bereiden, zwaardvechten tegen een piraat, een raket lanceren, winnen van een wielerprof, een dragshow lopen, een goocheltruc uitvoeren en tapdansen. Bijna al deze opdrachten konden bovendien moeilijker of makkelijker gemaakt worden door middel van deelopdrachten, waardoor de opdrachten weer gelaagder werden.

In andere Vlaamse seizoenen zagen we onder andere: een hardloopwedstrijd tegen een metro, een museumkraak plegen, hete pepers eten, leren jongleren of jodelen, een nacht met een beest in je kamer slapen, het organiseren van een modeshow, een Spartaanse voettocht afleggen, glazen wijn heelhuids over een bergpas loodsen, een Boeing 737 besturen, mediteren-met-uitdagingen, een hond trainen.

Zie je het verschil? De manier om geld te verdienen is niet zomaar afhankelijk van een (eendimensionale) spelkeuze, het beantwoorden van een quizvraag, het vinden van iets dat verstopt is, of het oplossen van een puzzel. In plaats daarvan moet er een prestatie geleverd worden. Daarbij mag de inspiratie echt uit alle hoeken van het leven komen. De safari-opdracht dit seizoen vond ik in dit opzicht veel potentie hebben, maar het echte spel bleek uiteindelijk toch weer te gaan om een enveloppenwissel. De kooropdracht was dan weer helemaal de bom - ga door op dat spoor!
« Laatst bewerkt op: 19-03-2023, 13:02:53 door Pac »
...óf niet!