Nog even terug komend op de montage-lagen en hoe die te interpreteren. Klopt het dan als ik zeg dat volgens de grafiek Anna zo verdacht in beeld wordt gebracht door de regie dat zij volgens DidM dan niet de mol kan zijn na 7 afleveringen? En dan is die waarde een gemiddelde over alle afleveringen tot nu toe?
Voor mijn gevoel is Anna minder in beeld gebracht door de regie de afgelopen paar afleveringen. Stijgen haar molkansen hierdoor dan niet weer? Omdat ze nu niet de obvious mol meer is die veel in beeld wordt gebracht?
Snap je wat ik bedoel?
Ja, ik snap denk wat je bedoelt. Kees, Anna en Tooske zijn in het begin heel nadrukkelijk in beeld gebracht waardoor hun kansen in deze lagen hard afnamen. Anna wordt idd minder in beeld gebracht en daarmee stijgt haar kans weer, maar dus van een inmiddels behoorlijk lage basis. Elke update bouwt dus verder op de vorige. Als je eenmaal aan de uitersten van de kansinschatting zit, heel hoog of heel laag, is het best lastig weer terug te keren naar het gemiddelde, laat staan de overstap te maken naar de andere kant.
Het model is nu zo afgesteld dat het vooral reageert op de extremen: juist sterk naar voren geschoven worden zie je terug in de kansen. Vandaar dat Fons nu daalt.
Als je in het midden van de groep zit qua aandacht verandert er niet zo veel met je kansen. Dat verklaart denk ik ook waarom Anna niet heel sterk terugkomt.
De spellagen tellen trouwens wel veel zwaarder mee in het geheel dan de montagelagen, deze bevatten meer variabelen en ook meer datapunten per aflevering. Hier zie je de kansen van Anna ook niet stijgen.
We gaan het zien, ik heb nooit
beweerd dat DiDM onfeilbaar is.