In de tweede teaser is een gestalte te zien die donkere, verhullende kleding en vrij dikke handschoenen draagt. De stem van deze persoon is vervormd. Deze schimmige figuur zal ongetwijfeld de Mol zijn. In de
breedbeeldversie van de teaser is deze figuur, die ik gemakshalve ‘Mol’ noem, véél beter te zien dan in de verticale versie. Deze Mol is desondanks slechts gedeeltelijk zichtbaar en de kleding verhindert een goede blik op bijvoorbeeld het postuur, maar er is één aspect dat wel behulpzaam kan zijn in de zoektocht naar de Mol, namelijk diens lengte.
Enkele
characters uit eerdere Molseizoenen arriveren in een Cadillac Fleetwood 75 Limousine. Deze auto heeft een
hoogte van 144,8 cm, afgerond 144 cm. In de teaser is te zien dat een jonge vrouw vanaf de bijrijderplek uitstapt. Ze heeft een masker op dat eerder in het streamingseizoen werd gebruikt. Na het uitstappen staat ze dicht tegen de autodeur aan. De
bovenkant van deze deur is qua hoogte redelijk gelijk aan het dak. Bij het uitstappen wordt ze schuin van boven gefilmd. Dit vertroebelt een accurate beoordeling, maar het lijkt me een veilige aanname om te stellen dat het volledige masker bóven het dak van de auto uitkomt. Ik heb dit type masker hier thuis liggen; de hoogte ervan is 25 cm. Dit houdt in dat de jonge vrouw bij benadering 144 + 25 = 169 cm lang is.

Even later staat de Mol tegenover haar en krijgt zij een map overhandigd. Het ziet ernaar uit dat de Mol langer is dan de jonge vrouw. Voorzichtigheid is wel geboden, want personen die dichterbij staan op een foto, lijken nu eenmaal groter. Een schatting van mijn kant is dat de Mol toch zeker wel een halve kop groter is. Het heeft er namelijk alle schijn van dat de nek zich ongeveer ter hoogte van de maskerogen bevindt. Als de Mol daadwerkelijk precies een halve kop groter is, zou de Mol een lengte hebben van circa 169 + 12,5 = 181,5 cm.

Op de
groepsfoto met Rik kunnen de lengtes van de kandidaten goed met elkaar worden vergeleken, al draagt Loes schoenen met een behoorlijke hak. Om wat handvatten te hebben bij de lengte-inschattingen: online wordt beweerd dat Anne-Marie 164 à 165 cm lang is, Merel zou 173 à 174 cm lang zijn, Kim 179 à 180 cm en Nathan 182 à 183 cm. De langste is overduidelijk Richard. Nu is de vraag: welke afkapwaarde voor de lengte van de Mol wil je aanhouden? Met andere woorden: bij welke lengte kan een kandidaat naar jouw idee nog de Mol zijn? Ik denk dat dit een persoonlijke afweging is. Welke afkapwaarde je ook kiest: Anne-Marie is nota bene kleiner dan de vrouw met het masker. Er zijn grenzen

Bewijst dit definitief dat zij niet de Mol is? Nee, zeker niet. Voor hetzelfde geld staat de Mol in de teaser bijvoorbeeld op een niet-zichtbaar plateautje. Als je bereid bent om aan te nemen dat de crew van WIDM zich níét bedient van noodgrepen in de teaser (zoals een plateau of een stand-in), kun je voor jezelf bepalen welke kandidaat/kandidaten naar jouw idee afvalt/afvallen als mogelijke Mol omdat deze niet de vereiste lengte heeft/hebben.
Richard is wat mij betreft niet alleen verdacht vanwege zijn flinke lengte. Hij draagt tijdens de eerste aflevering sneakers van het merk Axel Arigato. Deze schoenen worden in Porto geproduceerd (ik had daar in een
ander topic al over bericht). Ik zie het eigenlijk wel voor me dat Richard als Mol al wat eerder naar Portugal is afgereisd om zich goed voor te bereiden en toen deze sneakers lokaal heeft aangeschaft. In het dagboek van de eerste afvaller meldt Imanuelle: ‘We zijn gesplitst in een hotel en ik zie meteen het eerste groepje: vijf oud-kandidaten. Natuurlijk begin je te scannen: hoe was die persoon ook alweer in zijn seizoen?’ Misschien is het vijftal niet gezamenlijk vertrokken vanaf Schiphol? Anders zou Imanuelle daar toch al zijn begonnen met scannen? Bij een individuele aankomst in Portugal weten de andere kandidaten niet dat Richard al langer ter plaatse was. Maar goed, Richard kan de sneakers eventueel ook als kandidaat hebben gekocht, al dan niet
last minute (‘O nee, extra schoenen vergeten’). Een eerdere aanschaf online in Nederland is eveneens mogelijk, maar dat zou ik wel erg toevallig vinden.
Bij Richard valt me daarnaast op dat hij in zijn gezicht meer gespannen lijkt dan anders. Ik ben na de eerste aflevering echter nog niet 100% overtuigd van zijn Molschap. In de video met bewijsmateriaal voor de jury vond ik hem in elk geval niet zo denderend. Toch heeft Richard voor mij wel Molpotentie.