Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Een explosief begin  (gelezen 4986 keer)

Offline Fedde

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Een explosief begin
« Reactie #20 Gepost op: 2-11-2025, 08:54:40 »
En toch heb ik het idee dat als de mol in de groep van de oud-deelnemers zit, deze op de een of andere manier kon weten welke koffers er al ontploft waren.

Toen Richard daar iets over zei in de tweede opdracht, had ik meteen zo iets, dat kan gewoon niet. Ja, de mol kan weten welke opdracht aan welke koffer is gekoppeld, maar dat heeft geen meerwaarde als je niet weet of de de verfbom al dan niet tot ontploffing is gebracht. Ik kan geen manier bedenken waarop de Mol aan die informatie kan komen. Of het moet te zien zijn geweest aan de cirkeltjes op de kaart die ze op de telefoon zagen, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Anderen hadden dat dan ook opgemerkt.

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 2-11-2025, 10:08:06 »
Richard had toch de telefoon op zak? Kan makkelijk gecommuniceerd zijn, evt cryptisch zodat andere kandidaten het niet zien

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 2-11-2025, 11:02:36 »
Richard had toch de telefoon op zak? Kan makkelijk gecommuniceerd zijn, evt cryptisch zodat andere kandidaten het niet zien

Hij kan ook hebben geweten in welke volgorde de koffers uitgeschakeld zouden worden en op basis daarvan de volgorde van ophalen hebben kunnen beïnvloeden. Je kunt uiteindelijk toch niet voorkomen dat er koffers worden opgehaald, dan moet je wel héél opzichtig mollen. Voor zover ik kon zien waren de opdrachten niet zichtbaar aan een specifieke koffer gekoppeld, als dat wel zo was gaat dit niet op.

Offline KingLennart

• Actief Lid
  • Runner-Up RSC 19
« Reactie #23 Gepost op: 2-11-2025, 13:17:24 »
Dat team Mol bij die braille opdracht fout zat kon je op wachten. Braille werkt met 6 punten voor alle letters van het alfabet +  de cijfers. Ontelbaar veel mogelijkheden!

Geloof mij: de kans is klein dat een van de deelnemers braille uit het hoofd kent. Ik denk eerder dat er ergens een overzichtje was van het braille alfabet en dat De Mol er voor heeft gezorgd dat dit overzicht weggemoffeld is...  ::jaja::

Anders is die braille opdracht echt niet te doen!

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #24 Gepost op: 2-11-2025, 13:22:04 »
We zien een shot van een kaart op een pilaar met 4 bolletjes en de 7, dus ik denk dat er zo wel mer vertaalhulpkaarten waren, maar we zien ze die niet gebruiken

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #25 Gepost op: 2-11-2025, 20:56:17 »
ja klopt, er hangen overal briefjes met de vertaling van het brailleschrift. We zien meerdere briefjes op pilaren hangen en er hangt er nota bene één op de doos met slijm, waar Merel met haar neus bovenop staat, maar ze neemt niet de moeite dit te vermelden.

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 2-11-2025, 21:13:52 »
Merel heeft ongetwijfeld in de gaten dat Anne-Marie de stipjes te letterlijk telt. Die laat het gewoon gebeuren en observeert even...

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #27 Gepost op: 2-11-2025, 21:15:59 »
Ze vraagt er wel even naar hoe de stipjes staan, maarer wordt verder niet op ingegaan .
Hier gaat de groep dus blind af op het advies van anne marie. Vreemd er is niet gezegd dat anderen niet ook mochten voelen , toch ?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #28 Gepost op: 2-11-2025, 23:57:25 »
Richard zegt: pakken jullie die twee (koffers). Daarna zegt Loes: die twee zou ik dan doen en wijst twee andere koffers aan. De verwarring is hier gezaaid en Nathan en Sahil krijgen de schuld, maar waren gewoon in verwarring.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #29 Gepost op: 3-11-2025, 00:06:09 »
Ik zat net nog te denken (ondanks dat ik nu denk dat de mol tussen de oud-mollen zit, dat kan veranderen  ;D): kan de mol (als het een oud-kandidaat is) ook worden getipt door de kofferhouders?
Eentje gaf bijvoorbeeld alleen de koffer toen Nathan er echt naar vroeg. Dus misschien zou dat een aanwijzing zijn; wat het duo Nathan/Sahil wat verdachter maakt. Loes/Richard zijn hier ook niet weg te strepeen.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 3-11-2025, 07:09:47 »
koffer 1: correcte volgorde: Merel-Jurre-AM-Dennis-Kim. Gaat dus fout door Jurre die zijn bedrag niet weet (en AM die daarvan gebruik maakt?)
koffer 2: Dennis weet het verschil niet tussen cruiseschip en vrachtschip.

Jurre ontdekt de hendel en de kandidaten kunnen ook de opdracht starten

koffer 3: AM kent braille niet. Merel doet nog een poging het goed te krijgen door te vragen waar de stippen precies staan.
koffer 4: gaat goed door Jurre die de code goed leest en Kim die goed intoetst. wordt weggespeeld door Nathan (en Sahil) die hem niet gaan ophalen. Nathan zorgt er wel voor dat ze de derde koffer van het andere groepje ophalen, maar die koffer blijkt dus niets waard.
koffer 5: Jan en Thomas hangen verkeerd. AM bevestigt dat ze goed hangen.

Jongens wat vroeg, maar ik zit in de tunnel hoor! De perfecte volgorde als kandidaat hier: verzeker je dat de eerste twee fout gaan. Loop rond en haal een of meer van die Braille dingen weg op weg naar behulpzaam zijn met de hendel!

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #31 Gepost op: 3-11-2025, 09:26:43 »
De potvolgorde lijkt fout te gaan bij Jurre, omdat hij het niet meer weet, maar let op Anne-Marie: zij zegt meteen dat haar pot hooguit tussen de 10 en 11 duizend was, ipv tussen 12 en 13. Als Jurre zijn pot had geweten was hij met 11.650 na Anne-Marie gaan staan. Het is uiteindelijk Dennis die zegt 'Ga jij maar in het midden'. Jurre probeert daar dan nog tegenin te gaan.

De molvolgorde gaat fout bij Merel. Anne-Marie stuurt er nog op aan om Jan voor haar te plaatsen, maar Merel zegt dat dat niet klopt. Jurre probeert Yvon en Miloeska
 no om te keren, maar Kim en Anne-Marie blokkeren dit. Jurre draait wel Rene en Everon correct om. Niet duidelijk wie deze fout had gehangen.

de vragen gaan  fout bij Dennis, die meteen gaat knippen, maar waarom lezen ze niet eerst met elkaar alle vragen? Dan waren ze er achter gekomen dat de vragen allemaal misleidend waren gesteld. alle vragen waren fout. Anne-Marie zegt nog wel 'de rest is rood', dus zij heeft ze wel gelezen.

Braille gaat fout omdat Anne-Marie de puntjes telt ipv de code ontcijferd. Merel vraagt nog wel naar het patroon, maar ik zie niemand de andere briefjes zoeken (of heeft de mol ze verwijderd; lijkt me moeilijk omdat het in het volle zicht hangt). Totale chaos. Jurre zegt nog wel dat het fout is, maar doet ook niks om het te verbeteren.

De kist: Anne-Marie, Kim en Dennis gaan meteen graven. Merel bedenkt later dat de code weleens in de kist kan staan. Jurre besluit de kist te openen en er ook echt in te gaan en geeft de code correct door.

Eigenlijk alle oud-mollen maken fouten en creëren chaos. Anne-Marie voorop. Jurre voert de opdrachten het beste uit en ontdekt ook de zender. Kim is weinig zichtbaar in deze opdracht.

De oud-kandidaten hebben een stuk minder invloed. Ze zijn afhankelijk wanneer ze de locatie doorkrijgen. Daarna kunnen ze nog wat tijd rekken en verwarring zaaien over wie welke koffer moete pakken (Nathan) of twijfelen of je de laatste koffer nog wel haalt (Richard). Ik denk niet dat je daar kan weten welke koffer wel en niet geld oplevert, tenzij je met een oortje in speelt.

Offline Koemba

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: 3-11-2025, 11:09:02 »
Ook al in het Dennis topic genoemd, maar de kist tijdens deze opdracht deed me erg denken aan de opdracht in Mexico waar Dennis zich als Mol levend liet begraven  ::vergroot::

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #33 Gepost op: 3-11-2025, 11:52:31 »
Een collega van mij viel op dat bij het openen van koffer 3 bij koffer 4 al te zien is dat er rode verf op zit aan de buitenkant

Vegen.. geen doorlek bij de naden.

Heeft de mol de koffers handmatig laten ontploffen? Kan niet natuurlijk bij allemaal. Maar t is wel opvallend
« Laatst bewerkt op: 3-11-2025, 12:05:46 door FS »

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 3-11-2025, 12:32:54 »
Er zat denk ik een ballonnetje met verf in… zou een mol met een prikker door dat gaatje in de achterkant kunnen saboteren? De mol een sabotage gereedschap meegeven is bij onze zuiderburen al vaker gebeurd…

« Reactie #35 Gepost op: 3-11-2025, 13:12:00 »
Ik vind die rode kleur wel opvallend en als we die vaker gaan zien kan het een hint zijn naar de rode lippenstift van Anne-Marie.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 3-11-2025, 21:26:30 »
Samenvattend lijken bij de oud-mollen Anne-Marie en daarna Dennis het meest verdacht. Merel en Jurre hebben beide soorten gedrag maar net iets meer onmols. Kim dus onzichtbaar.

Bij de oud-kandidaten wordt Richard verdacht neergezet maar de koffer die hij overslaat wordt dus wel binnengehaald en was dus geen geld waard. Dus dat is onmols (ook voor Loes die in Richards beslissing meegaat). Het is juist mols van Nathan en Sahil om de ene kist met geld over te slaan.

Voor de oud-kandidaten neemt dit wel aan dat de mol wist hoe het andere deel van de opdracht ging en dat hij geen mogelijkheid om de verfbom zelf te laten ontploffen. Maar in dat laatste geval: elk van de 4 oud-kandidaten had toegang tot de koffer, dus dat wijst niet echt naar een verdachte.

Ik neig een beetje naar de oud-kandidaten hier. Met 4 koffers met een ontplofte verfbom en 4 koffers gevonden, is de kans op deze uitkomst (de slechtst mogelijke uitkomst) 20%. Niet onmogelijk, maar als de mol bij de oud-kandidaten zit is die kans een stuk groter.

Offline MacGyverMagic

• Forumlid
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
« Reactie #37 Gepost op: 3-11-2025, 21:51:45 »
ja klopt, er hangen overal briefjes met de vertaling van het brailleschrift. We zien meerdere briefjes op pilaren hangen en er hangt er nota bene één op de doos met slijm, waar Merel met haar neus bovenop staat, maar ze neemt niet de moeite dit te vermelden.
Er hangen inderdaad briefjes met braillevertalingen op de tonnen. Anne-Marie had enkel naar Merel moeten luisteren.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #38 Gepost op: 4-11-2025, 09:25:49 »
Op de terugweg liep Loes met de Porto-phone voorop.  Hoe kwam zij in het bezit van die phone?
Waarom liep zij voorop?
Welke route heeft zij gekozen?
Wat kon je met die phone doen, anders dan communiceren en navigeren?
Waarom besteed zij aandacht aan de slechte conditie van Richard?

Van beneden naar boven kun je gaan zigzaggen, dat is minder steil. Wil je dan in de buurt van koffer 3 komen of juist niet?

Offline jokeJD

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 4-11-2025, 12:29:36 »
Voor mij 2 meest molse personen:
Jurre:
- benoemt ineens dat er ook aan dat rad geslingerd moet worden waarmee de communicatie naar de anderen op gang komt. Vanuit voorkennis om de opdracht ook een beetje in goede banen te leiden?
- niet handig in alle opdrachtjes, maar natuurlijk wel de held in de kist in het ene onderdeel (hé, toevallig!) dat geen geld in de pot oplevert. Was (denk ik) de verste koffer, dus ook het meest logisch dat deze niet opgehaald zou worden.

Nathan:
- gaat ineens nog voor de eerste koffer dichtbij, die de anderen eigenlijk zouden doen. Komt daardoor niet meer toe aan de verste koffer, die geld zou hebben opgebracht. En natuurlijk wel veel heldengedrag met lekker gedreven voor 3 koffers gaan en een heroïsche sprint over de brug.