Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 1518 keer)

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[WIDM] Evaluatietopic
« Gepost op: 2-11-2025, 10:59:30 »
Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan WIDM. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Laten we hopen op veel nieuwe hoogtepunten dit seizoen  ::ok::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Online Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 2-11-2025, 11:03:44 »
Gisteren veel verbeterpunten gezien, echt top! ::ok::

Nu nog iets meer de juiste oplossingen (bij de koffers bijvoorbeeld) geven, dat mis ik nog wel eens.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 2-11-2025, 11:50:38 »
Fijn dat dit topic er weer is!

Positieve punten:
- de aflevering was echt een ode aan 25 jaar WIDM, volop referenties die voor ons als molloten leuk zijn om te herkennen maar tegelijkertijd ook begrijpelijk voor de normale kijker
- de filmische sfeer vind ik echt fantastisch, ik word echt meegenomen in het verhaal
- leuk dat de deelnemers weer zelf autorijden en we ook meer zien van gesprekken op de kamers. Dit is weer zoals het vroeger was.
- de opdrachten werden duidelijk uitgelegd, ik houd van kaartjes! Mooi ook dat de teams zonder het te weten invloed op elkaar hebben.
- het was gewoon een mooie openingsdag levering, ik heb genoten!

Negatieve punten:
- ik snap niet veel van de kandidaten selectie dit jaar. De keuze voor Imanuelle is bijzonder, het casten van goede vrienden Jurre en Sahil is niet per se goed voor de dynamiek in de groep en dan de oud-mollen. Sommige oud-mollen zijn al drie keer teruggekeerd, het wordt wel een beetje veel zo. Los daarvan vind ik Annemarie erg irritant, in haar seizoen was ze geen goede mol, dus waarom haar terugbrengen?
- als het gaat om 25 jaar WIDM is het heel raar om de eerste vier seizoenen totaal te negeren. Had die mollen alvast aan de waslijn gehangen als voorbeeld en het was opgelost geweest. Zeker omdat het seizoen in Portugal is opgenomen (en volgende week zelfs een herhaling van de Port-opdracht lijkt te worden) is het een gekke keuze.
- de deelnemers kunnen met elkaar communiceren via whatsapp en foto's sturen. Dan kan er qua communicatie eigenlijk niets meer fout gaan. Jammer, want communicatie is nu juist iets voor een mol om mee te rotzooien.

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #3 Gepost op: 2-11-2025, 12:20:55 »
@joligmolletje

met alle respect maar dat jij Anne Marie geen goede mol vond wilt natuurlijk niet zeggen dat ze dat ook niet was.
Zij heeft daarnaast nog nooit cameo's gemaakt, waar mensen als Dennis, Merel & Jurre dat wel al hebben gedaan.

Ik had graag Patrick gezien ipv Dennis, en Inge in plaats van Merel, bij de kandidaten had ik Tania liever gezien ipv Immanuelle en Rop liever ipv Sahil.

Verder goede casting!

Offline joligmolletje

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 2-11-2025, 12:31:41 »
@joligmolletje

met alle respect maar dat jij Anne Marie geen goede mol vond wilt natuurlijk niet zeggen dat ze dat ook niet was.
Zij heeft daarnaast nog nooit cameo's gemaakt, waar mensen als Dennis, Merel & Jurre dat wel al hebben gedaan.

Het is natuurlijk een mening, daar heb je gelijk in. Een paar redenen daarvoor: ze was snel ontdekt door de groep, is enorm geholpen door de productie met het mollen, ze heeft meer dan andere kandidaten geld in de pot gebracht en haar hoogtepunt was het claimen van andermans succes. Dan kom je niet hoog te staan in mijn molranking. Mijn punt is meer dat veel mensen zich storen aan haar. Vanuit een makers oogpunt snap ik niet dat je ervoor kiest om juist haar terug te brengen. Er zijn nog zoveel andere mollen.

Edit: nog een positief feedback punt. Ik vind de beelden van de selectie met die 'voorkennis' echt fantastisch. Mooi in beeld gebracht en tof om te zien! Ook van verfbommen word ik erg enthousiast 😃.
« Laatst bewerkt op: 2-11-2025, 12:34:00 door joligmolletje »

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Actief Lid
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #5 Gepost op: 2-11-2025, 13:49:39 »
Ook absoluut niet eens met de kritiek op Anne-marie. Absolute smaakmaker van de eerste aflevering.  Ja, ze was niet de beste mol in haar eerste seizoen maar toen dacht ik ook al dat ze wel een hele leuke kandidaat is.

Wel eens ook over het negeren van de eerste vier seizoenen.  Toch zonde dat ze het jubileum vieren en dan een deel van de geschiedenis negeren
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 2-11-2025, 13:57:46 »
Ik vind de casting wel prima. Ik denk dat we allemaal andere voorkeuren hebben en daarnaast moeten de voorkeurskeuzes ook maar kunnen in de gekozen dagen. De balans van twee top ex-mollen en een paar mindere mollen vind ik een goede mix, maar er had iets meer betere mollen in gekund. De mix tussen oud-mollen en oud-kandidaten is ook leuk vanwege verschillende ervaringen van het vorige spel.

De keuze voor de vijf ex-kandidaten voelt vrij random. Ik zag de 9 oud-winnaars en dacht: daar hadden de overige kandidaten eigenlijk uit moeten komen.

Wat betreft Annemarie. Ik vind haar een goede keuze als kandidaat. Als mol was ze minder geschikt (zoals haar antwoord in de rechtbank al liet zien: wie speelt het nou asociaal als mol?)

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 2-11-2025, 14:03:52 »
Eerste aflevering heeft mij positief verrast!

- Voice-over van Rik + overzichtskaartje bij de eerste opdracht, heel fijn en doet denken aan De Mol België. Wat ik nog wel mis is dat we niet weten hoe mislukte opdrachten wel opgelost hadden moeten worden, dat moeten we nu nog zelf naderhand uitpluizen.
- Vijf oud-mollen had ik niet aan zien komen, vind de dynamiek zo wel leuk. Ben benieuwd hoe zij het als kandidaat gaan aanpakken (minstens vier zijn immers niet de Mol)

Wat de eerste vier seizoenen betreft: Ik denk dat de makers er bewust voor gekozen hebben om deze buiten beschouwing te laten, wat ik wel kan begrijpen. Zelfs bij George zou denk ik 95% van de huidige kijkers zich afvragen ''Wie is dat?'' en ik denk dat dit voor de kandidaten niet anders is. Maar de BN'ers herkennen ze zeker wel.

Offline Dreyrr

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 2-11-2025, 14:30:22 »
Ik krijg een beetje het gevoel dat de productie écht heeft geprobeerd 10 oud-mollen te strikken (waar AM zegt 'Strijd der Titanen') voor dit seizoen, maar dat het plantechnisch en vanwege de kleine vijver (veel hebben misschien nee gezegd) niet gelukt was, vandaar dat we deze mix hebben gekregen - dus een plan B. Deze oud-mollen zijn al eens of wat vaker teruggekomen in de andere seizoenen (en streaming). Nu zit je met een hele vreemde dynamiek, die niet per se slecht is en misschien een beetje oneerlijk, omdat oud-mollen toch iets meer geheimen van het programma kennen. Aan de andere kant zie je ook echt dat sommigen echt moeite hebben met het schrijven in het molboekje, met plan A kon het 'Wie kan het beste schrijven?' worden, maar wel het complete tegenovergestelde van het eerste jubileum (10 oud-kandidaten, 1 mol vs 10 oud-mollen, 9 kandidaten). Door deze split heb ik nu wel het idee dat de makers bij de kijkers niet kunnen winnen door het sentiment: "oh die was al de mol, logisch dat die het nog een keer is" of andersom aan het einde van het seizoen als alles duidelijk is.

Wat ik écht fijn vind is dat er al wat met de feedback gedaan is die meerdere seizoenen terugkomt, zoals die plaatjes, kaartjes, uitleg van de opdrachten. De Vlaamse invloeden zie je terug en dat is erg leuk om te zien (zei er iemand verfbom?).

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #9 Gepost op: 2-11-2025, 14:37:43 »
Ik krijg een beetje het gevoel dat de productie écht heeft geprobeerd 10 oud-mollen te strikken
Ik denk in elk geval dat ze 10 juryleden hebben geprobeerd te strikken.... vreemd getal nu, maar 9. Er heeft vast iemand net voor ze vertrokken afgezegd.

Verder echt niet done om Sahil samen met Jurre te zetten. Nu kunnen we wel HEEL vlot strepen. Echt onmogelijk dat daar de mol tussenzit.

Online Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 2-11-2025, 15:30:55 »
Verder echt niet done om Sahil samen met Jurre te zetten. Nu kunnen we wel HEEL vlot strepen. Echt onmogelijk dat daar de mol tussenzit.

Totale onzin wat je zegt, alles is mogelijk!
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 2-11-2025, 16:01:29 »
Ik denk in elk geval dat ze 10 juryleden hebben geprobeerd te strikken.... vreemd getal nu, maar 9. Er heeft vast iemand net voor ze vertrokken afgezegd.

Rik was nr 10, maar hij mocht vanwege voorkennis niet meedoen met de beraadslaging. ;)

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #12 Gepost op: 2-11-2025, 18:50:04 »
Totale onzin wat je zegt, alles is mogelijk!

Nog los van dat het weinig respectvol is om dat 'totale onzin' te noemen, heeft een vooraf bestaande goede vriendschap wel degelijk invloed op de groepsdynamiek. Het meest flagrante voorbeeld is Marc-Marie, die op basis van zijn band met Yvon al heel gauw doorhad dat zij (uiteindelijk) de mol was. Als Jurre of Sahil de mol is, heeft de ander wel degelijk een onevenredig voordeel t.o.v.  de overige kandidaten.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 2-11-2025, 19:00:10 »
Ik geloof dat niet zo. Obv amateuredities blijkt volgens mij vrij duidelijk dat een nauwe vriendschap het vaak moeilijker maakt om de mol door te hebben, omdat je ook blinde vlekken gaat ontwikkelen. Ik houd het best mogelijk dat Jurre of Sahil de mol is.

Elke editie zit vol van oneerlijke voordelen. Als je de mazzel hebt er dicht op te staan terwijl de mol een sabotage uitvoert, heb je ook een groot voordeel.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #14 Gepost op: 2-11-2025, 19:08:38 »
Ik geloof dat niet zo. Obv amateuredities blijkt volgens mij vrij duidelijk dat een nauwe vriendschap het vaak moeilijker maakt om de mol door te hebben, omdat je ook blinde vlekken gaat ontwikkelen. Ik houd het best mogelijk dat Jurre of Sahil de mol is.

Elke editie zit vol van oneerlijke voordelen. Als je de mazzel hebt er dicht op te staan terwijl de mol een sabotage uitvoert, heb je ook een groot voordeel.

Jawel, maar dat laatste is een voordeel dat tijdens/in het kader van het spel ontstaat; dat is dan ook de reden dat men - vroeger meer dan nu, naar mijn gevoel - de kandidaten zichzelf lieten opsplitsen voor deelopdrachten (zodat mensen met hun mol in een groepje kunnen komen). In de nog altijd relatief kleine Hilversumse en Amsterdamse bubbel is het natuurlijk ondoenlijk dat er geen kandidaten zijn die elkaar al van tevoren kennen, maar om nou een reünie voor boezemvrienden te organiseren is weer het andere uiterste.
« Laatst bewerkt op: 2-11-2025, 19:11:11 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 2-11-2025, 19:57:23 »
Jawel, maar dat laatste is een voordeel dat tijdens/in het kader van het spel ontstaat; dat is dan ook de reden dat men - vroeger meer dan nu, naar mijn gevoel - de kandidaten zichzelf lieten opsplitsen voor deelopdrachten (zodat mensen met hun mol in een groepje kunnen komen). In de nog altijd relatief kleine Hilversumse en Amsterdamse bubbel is het natuurlijk ondoenlijk dat er geen kandidaten zijn die elkaar al van tevoren kennen, maar om nou een reünie voor boezemvrienden te organiseren is weer het andere uiterste.

En dan heb je nog de Moltalk-bubbel, één van de redenen waarom ik de deelname van Kim een beetje irritant vind. Volgens mij al jaren compleet irrelevant, op haar deelname aan widm na. Eén van de meest gewillige 'namen' uit de Moltalk-rolodex. Sahil en Jurre samen vind ik ook wel een dingetje. Misschien omdat er niemand anders beschikbaar was?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #16 Gepost op: 2-11-2025, 23:55:56 »
Sahil en Jurre samen vind ik ook wel een dingetje. Misschien omdat er niemand anders beschikbaar was?

Ja, daar ben ik het mee eens. Dat kandidaten elkaar kennen is één ding (dat heb je nou eenmaal met BN'er  ;) ), maar met vriendschappen heb je echt wel een voordeel en kans op spel-beïnvloeding. Dat vind ik jammer.

Ik ben wel blij met de beelden en de start. Ook leuk om sommige oud-winnaars weer terug te zien.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 4-11-2025, 15:30:41 »

Een jury heeft oneven aantal leden om te voorkomen dat bij een stemming de stemmen staken.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 4-11-2025, 21:59:31 »
Je kan ook iemand de voorzitter maken en die de doorslag laten geven als de stemmen staken. In de voormalige democratie van de VS gebruiken ze dit o.a. in de senaat.

Offline joligmolletje

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 8-11-2025, 22:51:51 »
Mooie tweede aflevering. Leuk om weer zoveel referenties te zien naar eerdere seizoenen. Qua klimaat vind ik het wel enigszins jammer dat er zoveel mensen worden ingevlogen voor relatief weinig tijd, Ellie is natuurlijk top, maar ze had dit ook via een videoverbinding kunnen doen.

Ik vond de opdrachten mooi in elkaar zitten. Wel jammer dat de mol is ingelicht over de voorkennis van Nathan. De mol zal deze dus niet laten zien, waardoor de twist eigenlijk in het water valt.

De test-twist vond ik minder. Waarom zou je als kandidaat in hemelsnaam door willen spelen?