Ik heb hier al een tijdje over na zitten denken maar kom er nog niet uit. Wat denken jullie? Hebben de makers gekozen voor een oud-mol of een oud-kandidaat als mol?
In dit seizoen is het voor een mol wel extra lastig natuurlijk, oud-mollen die precies weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat, wat erbij komt kijken om mol te zijn, zowel binnen het spel als daarbuiten. Maar ook de oud-kandidaten hebben ervaring, dus ze moeten echt een goede mol kiezen.
Enerzijds zou je dan denken aan een oud-mol, maar ergens heb ik het idee dat de makers die plek juist gunnen aan iemand die nog geen mol is geweest. En dat twee keer dezelfde mol toch minder leuk is. Daarnaast is het voor een oud-mol nog lastiger, omdat kijkers toch meteen in het oude patroon schieten en hun als extra mols zien door de ervaring met hen als mol in eerdere seizoenen. Een soort spiergeheugen.
Ik probeer ook in de opdrachten te kijken hoe dit terugkomt. Bij opdracht 1 viel het me op dat de 5 oud-mollen erg mols werden neergezet. Veel fouten, weinig geld, veel dingen niet opgemerkt en dat werd ook lekker benadrukt. Dat sterkt mijn vermoeden dat de mol bij de oud-kandidaten zitten. Die hebben goed hun best gedaan, 80% score, even lekker kandidaats overkomen, wat vaak gebeurt in aflevering 1. Maar toch goed gemold qua resultaat (toeval of mollenstreek, dat moet nog blijken).
Ik ben benieuwd hoe dit in de komende opdrachten terug gaat komen maar neig tot nu toe naar een mol onder de oud-kandidaten. Wellicht dat dat leugentestje bij de mollicitaties de makers even moest sterken dat daar ook echt een goede kandidaatmol bij zat.