Auteur Topic: De mol: Oud-kandidaat of Oud-mol?  (gelezen 2387 keer)

Offline Theovv

• Forumlid
De mol: Oud-kandidaat of Oud-mol?
« Gepost op: 2-11-2025, 21:21:23 »
Ik heb hier al een tijdje over na zitten denken maar kom er nog niet uit. Wat denken jullie? Hebben de makers gekozen voor een oud-mol of een oud-kandidaat als mol?

In dit seizoen is het voor een mol wel extra lastig natuurlijk, oud-mollen die precies weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat, wat erbij komt kijken om mol te zijn, zowel binnen het spel als daarbuiten. Maar ook de oud-kandidaten hebben ervaring, dus ze moeten echt een goede mol kiezen.

Enerzijds zou je dan denken aan een oud-mol, maar ergens heb ik het idee dat de makers die plek juist gunnen aan iemand die nog geen mol is geweest. En dat twee keer dezelfde mol toch minder leuk is. Daarnaast is het voor een oud-mol nog lastiger, omdat kijkers toch meteen in het oude patroon schieten en hun als extra mols zien door de ervaring met hen als mol in eerdere seizoenen. Een soort spiergeheugen.

Ik probeer ook in de opdrachten te kijken hoe dit terugkomt. Bij opdracht 1 viel het me op dat de 5 oud-mollen erg mols werden neergezet. Veel fouten, weinig geld, veel dingen niet opgemerkt en dat werd ook lekker benadrukt. Dat sterkt mijn vermoeden dat de mol bij de oud-kandidaten zitten. Die hebben goed hun best gedaan, 80% score, even lekker kandidaats overkomen, wat vaak gebeurt in aflevering 1. Maar toch goed gemold qua resultaat (toeval of mollenstreek, dat moet nog blijken).

Ik ben benieuwd hoe dit in de komende opdrachten terug gaat komen maar neig tot nu toe naar een mol onder de oud-kandidaten. Wellicht dat dat leugentestje bij de mollicitaties de makers even moest sterken dat daar ook echt een goede kandidaatmol bij zat.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De mol: Oud-kandidaat of Oud-mol?
« Reactie #1 Gepost op: 2-11-2025, 21:39:44 »
Als de nieuwe mol onder de oud kandidaten zit, wil je dan 4 koffers binnenbrengen met de kans om 2000 euro binnen te brengen ?
Er zijn al zat mollen geweest die eerst wat vertrouwen willen winnen en geld binnen slepen.

Of hebben de oud kandidaten toch op de een of andere manier info gehad over welke koffer wel en niet ontploft is.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 2-11-2025, 21:49:10 »
Ik denk dat we dit seizoen moeten benaderen als een normaal seizoen. We kunnen wel proberen in het hoofd van de makers te kruipen, maar we kunnen pas achteraf zien of onze vermoedens correct zijn. De makers kunnen gekozen hebben voor een oud-mol om zo iemand de kans te geven zich te revancheren of tot supermol uit te roepen. De makers kunnen ook gekozen hebben voor een oud-kandidaat omdat een oud-mol niet wenselijk is. Kortom we weten het niet. Ik plaats daarvan moeten we dus kijken zoals we altijd kijken. Welke deelnemer vertoont sturend gedrag, laat voorkennis zien, staat vaak op plekken waar dingen mislukken etc? Vanuit het verleden weten we dat de kamergenoten van de mol vaak als eerste afvallen, dit is een aanwijzing naar Merel.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #3 Gepost op: 3-11-2025, 00:01:31 »
Ik neig voor nu naar een oud-mol, omdat het (denk ik) makkelijker is om codes te saboteren dan om medekandidaten te overtuigen een koffer niet mee te nemen. Maar het kan natuurlijk prima dat een oud-kandidaat weet welke koffers al ontploft zijn, wat Tarbozan ook zegt.

Misschien dat het merkbaar was in het gedrag van de 'kofferhouder'? (koffer wel of niet uit zichzelf meegeven bijvoorbeeld als hint) In dat opzicht is het duo Sahil/Nathan ook wat verdachter, vind ik.

En dat de kamergenoot van Merel afviel, viel mij ook op. Goed dat je het noemde joligmolletje, want ik was dat even vergeten.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 3-11-2025, 00:07:43 »
Het ligt voor de hand dat beide groepen - oud-mollen en oud-kandidaten - in aflevering 1 vooral verdacht gedrag binnen hun eigen groep hebben opgemerkt. Dit vanwege de opzet van de openingsopdracht.

De tweede opdracht keek lekker weg, maar was denk ik niet zo moeilijk voor een (goed voorbereide) mol als Rik leek te suggereren.

Dat er dan als eerste een oud-kandidaat afvalt, is mogelijk veelzeggend.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 3-11-2025, 00:26:56 »
Ik denk eerder dat de afvaller vooral heeft gespreid op het andere team, de oud-mollen, aangezien die 4 van de 5 koffers hebben laten ontploffen. Die vragen waren echt niet te moeilijk om met 5 ervaringsdeskundigen op te lossen. Voor de braille opdracht hadden ze gewoon naar de informatieborden moeten kijken, maar dat doet natuurlijk niemand.
Mede om die reden verwacht ik dat de mol bij de oud-kandidaten zit. Zoals ik in een ander topic al schreef, zie ik de toegevoegde waarde van weer dezelfde mol niet zitten.
« Laatst bewerkt op: 3-11-2025, 00:29:40 door MartinJ »

Offline Elijah

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 3-11-2025, 00:50:22 »
Het enige nadeel aan een Oudmol mol maken vind ik dat als je in de toekomst wil spreken over een molactie van bijvoorbeeld Dennis, ga je heel de tijd moeten vragen welk seizoen bedoel je? Maar voor de rest maakt het me niet veel uit al zou ik liever hebben dat iemand anders eens de kans krijgt.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 3-11-2025, 16:34:10 »
Tijdens de discussie over de opdracht met de koffers merkt Richard (terecht) op dat die andere 4 ontploft zijn en dat de schuld dus bij de oud-mollen ligt (we zijn er dus uit). Jurre zegt hierop ter verdediging: "maar jongens jullie moeten ook snappen, we zijn natuurlijk niet 5 mollen. We wilden gewoon dat het werkte".
Imanuelle zegt daarna tegen Jurre: "Lieverd, jullie zijn wél 5 mollen".
Bij het afscheid met Rik zegt ze dat ze dacht, toen ze de 5 ex-mollen zag "jeetje, dat zijn wel gewoon gehaaide mensen die super goed zijn in het manipuleren, die goed zijn in de groep beïnvloeden".
In het dagboek van de afvaller zegt ze dat ze over 4 à 5 mensen gespreid heeft. Het is dus zeer aannemelijk dat ze alle vragen heeft ingezet op een ex-mol. Als de mol hier bij zit zou ze ongetwijfeld geen rood scherm hebben gekregen.
« Laatst bewerkt op: 3-11-2025, 16:37:57 door MartinJ »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 3-11-2025, 19:38:43 »
Ik denk oud-kandidaat. Het is een beetje flauw om een oud-mol weer de mol te laten zijn. Dat was alleen leuk geweest als de hele groep uit oud-mollen had bestaan.

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #9 Gepost op: 3-11-2025, 19:59:55 »
Ik denk (hoop) dat ze met een frisse blik naar de hele groep hebben gekeken, en naar alle mollicitaties, en op basis daarvan een mol gekozen hebben.  ::hypocriet:: De vraag of je een oud-mol weer mol maakt, vind ik op zichzelf staand niet zo interessant. Interessanter zijn overwegingen als: kan deze oud-mol een nieuwe tactiek toepassen, of: hebben we een groep en opdrachten waarin deze oud-mol het als mol goed zou doen. Het lijkt mij sowieso niet handig als je je bij de molselectie bij voorbaat al moet beperken tot maar de helft van de groep omdat je van tevoren al besloten hebt dat je een oud-mol juist wel of juist niet de mol wilt maken.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 3-11-2025, 21:04:03 »
Interessante beschouwingen. Ik denk overigens wel degelijk dat de herkomst een rol heeft gespeeld bij de makers, oud-mol of oud-kandidaat als mol, maar het zal niet doorslaggevend geweest zijn.

Het stemgedrag van Immanuele is ook wel heel opvallend! Dat bevestigd wel mijn indruk dat een oud-kandidaat de mol is.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 4-11-2025, 10:33:29 »
Ik denk niet dat de makers hierbij een strategie hadden, ik kan me wel voorstellen dat oud-mollen deze keer liever kandidaat wilden zijn en dat er dus mensen 'nee' hebben geantwoord op de vraag of ze de mol wilden zijn. Dat zou de enige reden zijn voor mij om iets meer naar de oud-kandidatenhoek te neigen, maar ik ga er open in.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 4-11-2025, 10:45:18 »
Ik denk (hoop) dat ze met een frisse blik naar de hele groep hebben gekeken, en naar alle mollicitaties, en op basis daarvan een mol gekozen hebben.  ::hypocriet::
In dat geval is het interessant om te kijken wie de mol was in het seizoen van de ex-kandidaten. Want in dat jaar hebben ze er niet voor gekozen om deze ex-kandidaat de mol te laten zijn. De mollen van de ex-kandidaten waren in chronologische volgorde:
Milouska Meulens - Richard Groenendijk (2006)
Thomas Cammaert - Immanuelle Grievens (2017)
Jan Versteegh - Loes Haverkort (2018)
Rob Dekay - Nathan Rutjes (2020)
Everon Jackson-Hooi - Sahil Amar Aissa (2022)

Ik denk dat de meesten hier op dit forum er wel over eens zijn dat Jan Versteegh van deze 5 mollen veruit de beste was. En de andere vier staan in ieder geval niet in mijn beste mollen top 5, om maar eens een understatement te maken.
Van de ex-kandidaten zou Loes Haverkort volgens deze theorie de meest kans hebben om te zijn gekozen als mol.

Offline MitchK

• Actief Lid
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #13 Gepost op: 4-11-2025, 10:49:49 »
In dat geval is het interessant om te kijken wie de mol was in het seizoen van de ex-kandidaten. Want in dat jaar hebben ze er niet voor gekozen om deze ex-kandidaat de mol te laten zijn. De mollen van de ex-kandidaten waren in chronologische volgorde:
Milouska Meulens - Richard Groenendijk (2006)
Thomas Cammaert - Immanuelle Grievens (2017)
Jan Versteegh - Loes Haverkort (2018)
Rob Dekay - Nathan Rutjes (2020)
Everon Jackson-Hooi - Sahil Amar Aissa (2022)

Ik denk dat de meesten hier op dit forum er wel over eens zijn dat Jan Versteegh van deze 5 mollen veruit de beste was. En de andere vier staan in ieder geval niet in mijn beste mollen top 5, om maar eens een understatement te maken.
Van de ex-kandidaten zou Loes Haverkort volgens deze theorie de meest kans hebben om te zijn gekozen als mol.

Ik vond Milouska een zeer goede mol! Maar ik snap jouw theorie inderdaad wel
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline Ricardo

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-11-2025, 10:51:51 »
Ik vond Milouska een zeer goede mol! Maar ik snap jouw theorie inderdaad wel
Staat samen met Thomas van dit lijstje gewoon in mijn top 5.
Volevo essere un duro

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 4-11-2025, 12:17:26 »

Bij het afscheid met Rik zegt ze dat ze dacht, toen ze de 5 ex-mollen zag "jeetje, dat zijn wel gewoon gehaaide mensen die super goed zijn in het manipuleren, die goed zijn in de groep beïnvloeden".
Imanuelle staat daar, lijkt mij, minutenlang met Rik na te babbelen.

Dat juist dit de edit heeft gehaald, vind ik frappant. We kennen de context niet.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 4-11-2025, 17:41:21 »
Ik snap je gedachte MartinJ, maar de mol keuze staat niet ieder seizoen op zich. De makers proberen jaar op jaar natuurlijk ook wat afwisseling te zoeken in verschillende karakters en mol strategie.

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #17 Gepost op: 4-11-2025, 18:12:27 »
Staat samen met Thomas van dit lijstje gewoon in mijn top 5.
Allebei boven Jan in ieder geval ::jaja::

Los daarvan is bij elke casting, zeker voor zo'n spel, meer van belang dan alleen talent. In een andere groep en met andere opdrachten zou iedere Mol weer heel anders uit de verf komen. Juist om dat eens te zien zou ik het stiekem wel leuk vinden als een oud-Mol het nu opnieuw is.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 4-11-2025, 20:34:50 »
Bij een oud-mol hebben de andere oud-mollen een voorsprong op de oud-kandidaten, omdat oud-mollen strategieën eerder zullen herkennen. Dus stel Annemarie is nu de mol, dan zul je al snel als winnaar en verliezer ook een oud-mol hebben. De enige manier om dat te voorkomen is een oud-kandidaat de mol te maken, dan is de kans nog steeds groot dat winnaar en verliezer een oud-mol zullen zijn omdat die nu eenmaal meer zullen zien als ervaringsdeskundigen.

Wat dan handig is, is om de oud-mollen niet te vaak bij de kandidaten - waartussen de mol dan zit - in te delen, en laat dat nu meteen al zo gegaan zijn in aflevering 1!
« Laatst bewerkt op: 4-11-2025, 20:39:10 door Run »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 4-11-2025, 20:38:12 »
Ik heb even een spreadsheet gemaakt van de ranking van de mollen uit het seizoen van de 5 ex-kandidaten. De gegevens komen uit de "ranking der mollen" posts vanaf seizoen 2023 gedeeld op dit forum.
Ik ben hier uitgegaan van 4 categorieen (1 = beste, 4 = minste). Kandidaat George kreeg hierbij vaak als enige de ranking "ubermol". Die categorie heb ik alleen meegenomen als één van de 5 in deze categorie zaten.
Bij een ranking van 1 t/m 24 levert plaats 1 t/m 6 categorie 1 op, 7 t/m 12 categorie 2 etc.
Resultaat: De 5 mollen kregen hierbij het volgende gemiddelde cijfer (1 = top, 5 = slechtste)
Milouska: 1.2
Jan: 1.4
Thomas: 2.2
Rob: 2.7
Everon: 2.9

Op basis hiervan zouden Richard en Loes de meeste kans hebben gemaakt om als mol te worden gekozen (omdat zij kandidaat waren in een seizoen met uitstekende mollen) en Nathan en Sahil de minste kans (de mol in hun seizoen was middelmatig). Immanuelle zit hier tussenin, maar daarvan weten we dat ze niet is gekozen. Toevallig zijn Richard en Loes ook de twee ex-kandidaten die ik persoonlijk het meest verdenk van deze 5, maar dat even terzijde.
« Laatst bewerkt op: 4-11-2025, 20:49:04 door MartinJ »