Ik zie dit niet echt als een volwaardige opdracht, maar als twist voor test en executie is dit wel heel interessant. Vooral omdat in dit geval de mol andere belangen heeft dan (een deel van) de kandidaten. Als ik even de extra motieven zoals, kandidaat wil mol spelen om verdacht te worden, buiten beschouwing laat kom ik op het volgende korte lijstje van motieven:
Kandidaat die mol = man invulde:
- Wil niet naar huis -> doorspelen
- Wil geld -> stoppen
Kandidaat die mol = vrouw invulde:
- Wil niet naar huis -> stoppen
- Wil geld -> stoppen
Mol:
- Wil geen geld -> doorspelen
Met dit lijstje in het achterhoofd wordt het interressant om te kijken naar wie er wil doorspelen. Helaas kom je er bij terugkijken snel achter dat er uberhaupt maar weinig discussie in beeld is geweest. Misschien was 5 minuten ook gewoon te kort. (Had van mij veel langer mogen duren, maar de productie zal wel niet teveel risico hebben willen lopen). Eigenlijk het enige interessante moment is Sahill die vraagt wie er "man" heeft ingevuld en daarbij zelf als eerst zijn hand op steekt. Hierop steken uiteindelijk in beeld nog 6 kandidaten hun hand op. Alleen Dennis en Nathan steken hun hand niet op. Opvallend hierbij is dat Sahill in de biecht aangeeft zelf safe te zijn. Hij neemt hiermee inderdaad een onnodig risico.
Als de opdracht eindigt is hij ook de enige die stemt om door te gaan met de test. Wat me hier ook nog opviel is dat Rik opeens gaat controleren of er een meerderheid is die stemt om de test te stoppen. Er is verwarring bij de kandidaten over of het wel of niet verplicht is om te stemmen en als Rik de stemmen telt is er volgens hem een meerderheid van 7 stemmen. Dat betekend dat er een iemand niet heeft gestemd. Dat was blijkbaar een molgelijkheid, maar roept wel de vraag op wat ze dan hadden gedaan als niemand had gestemd of als er geen meerderheid was geweest.