Ik vind ranken altijd moeilijk, want waar baseer je je op?
ik koos voor het volgende: ik kijk naar de verdenkingen en deel ze onder in weinig (1 à 2, maar hier is een grijze zone) en veel verdenkingen (vanaf 3) én leuke acties/gewone acties (dit is al meer subjectief. Elke mol heeft wel een leuke actie maar ik kijk zo: als ik tijd vrij heb, welke ontknopingsaflevering zou ik eerder opzetten). Dus eigenlijk maak ik 4 kwadranten.
Daarbij zeg ik ook bij elke mol welke actie mijn favoriet was. Ik kies hiervoor voor molacties die geld kostten, dus Jan die achter de kandidaten loopt of Stijn die briefjes binnenbrengt bij kandidaten tel ik niet meer.
(ik maak geen ranking in de kwadranten, dat is gewoon chronologisch)
Eerste kwadrant: (weinig verdenkingen én leuke acties)
Deborah: als eerste mol heb je geen blauwdruk over wat en hoe, maar je medekandidaten ook niet. Zo waren er acties die echt maar zo zo zijn, maar ook enkele leuke acties die gedurfd zijn zoals vishengels weggooien, express een foute smaak opgeven of zich laten pakken bij lasergamen waar iedereen op kijkt. Als favoriete actie kies ik toch voor vishengels weggooien.
George: de oppermol. Hij was zo gedurfd en toonde als eerste mol een doorlopende tactiek. Mensen mispakten zich op hem en het duurde tot de laatste aflevering eer iemand hem doorhad én als Ellen niet was afgevallen was hij de eerste onondekte mol ooit geweest. Favoriete actie is 2x geld pikken van de pot zonder dat iemand het doorhad.
Milouska: hoe kan je als journaliste iedereen doen denken dat je retedom bent. Vanaf opdracht 1 molde ze keihard en gedurfd en ze kwam met alles weg. Het duurde opnieuw tot de laatste aflevering totdat de pijlen op haar kwamen. Als favoriete actie kies ik niet voor een actie maar eerder haar hele persona die ze opbouwde en volhield.
Dennis: Hij wordt samen met George als oppermol genoemd en meer dan terecht. Hij had ook een persona over zich en kwam met alles weg. Het duurde weer tot aflevering 9 en opnieuw viel de meest verdachte kandidaat af in de voorlaatste aflevering maar hij kon toch nog 1 iemand extra misleiden met geweldige beelden tot gevolg. Favoriete actie is de pinataopdracht.
Kees: Kees werd door 3 personen verdacht, maar Janine had haar ongeluk en kon hierdoor haar avontuur niet verderzetten (of Kees kon haar niet meer misleiden). Bij alle anderen had Kees zoveel krediet dat hij kon blijven mollen. Dit was wel afgelopen toen hij overbleef met de personen die hem verdachten maar dan nog molde hij verder. De trein is mijn favoriete actie want dit bedacht hij zelf om nog te proberen iedereen te misleiden.
Thomas: een goede reden om niet naar de potgrootte te kijken, want hij had pech dat Sanne de verdubbelaar won maar had ook een veiling. Hij begon rustig maar toonde meer en meer lef en om één of andere reden keek niemand naar hem totdat Sanne inzicht kreeg. Als actie twijfel ik tussen de duinen (waar hij gedurfd zorgde voor -1000) en de rodeo waar hij zeer obvious geld liet liggen. Het feit dat Jochem hierdoor het geld ook niet binnenbracht, maakte het af.
Jan: Een topmol, zo fanatiek dat hij het niet kon zijn en ik dacht ook eerst aan zoveel anderen dan aan hem.Bij de kandidaten geloofde niemand erin omdat iedereen zicht had op Ruben,maar die Ruben wist het wel. Het voorbijwandelen toonde echt zijn lef aan. Als favoriete actie twijfel ik tussen lampen weggooien wanneer Olcay zicht had op hem én de trein waar hij zichzelf op de beste positie kon zetten om dan dozen weg te gooien.
Jeroen: iedereen kende het spel, dus dat maakt het lastig maar toch 8 anderen misleiden is superknap. Wat als Nikkie zich niet omdraaide? Had hij het spel dan kunnen uitspelen? Zijn acties toonde vaak ook lef aan. Als favoriet kies ik het laten dichtdraaien van de luiken.
Jurre: Hij kon zich altijd perfect zetten op plaatsen en elke keer wist hij veel troeven te verzamelen waardoor hij een fanatieke kandidaat leek. Op het einde werd hij gewoon brutaal en toch keek enkel daniël naar hem. Als favoriete actie heb ik het zichzelf omschrijven aan de kerk waardoor iedereen de foute persoon zocht, maar dit was hondsbrutaal.
Stijn: Onvoorbereid zijn en daardoor niet goed over acties kunnen nadenken én toch brutaal mollen. Hij had het geluk dat Roos een magneet was voor kandidaten maar dit weerhield hem niet zijn rol goed uit te voeren. Als favoriete actie kies ik voor saboteren van de poppen in de luchthaven.
Nathan: 1 persoon, die pas op hem kwam nadat haar verdachte te kandidaats deed. Hij had de meeval dat iedereen hem kende als een goudeerlijk persoon. Toch molde hij dapper en toonde ook zoveel plezier in zijn acties. Dat duwt hem echt wel naar omhoog. Als favoriete actie twijfel ik tussen het Hôfdihuis waar hij door zijn goed persoon iedereen overtuigde dat hij groen zou stemmen (en mede door de zekerheid van Jurre en Merel om ook voor groen te gaan) durfden Loes en Kim het aan om ook voor groen te gaan waardoor hij rood kon stemmen/het zwempark waar zijn subtiele verandering naar alles in meervoud zeggen ervoor zorgden dat Merel/Loes fout gingen.
Volgende kwadrant: Veel verdenkingen maar wel leuke acties:
Jon: onvoorbereid en hierdoor niet altijd de meest doordachte acties maar hij toonde lef én humor door alle verdenkingen. De laatste 3 zaten op hem maar toch kon hij verderdoen als mol alsof er niks was. Als favoriete actie twijfel ik tussen het reuzerad en de woestijnauto's (waar hij Anniek rondjes liet rijden)
Patrick: Opnieuw een mol met 3 verdenkingen, maar hij kon blijven mollen ondanks kandidaten als Soundos en Karin die op zijn lijf zaten en Art die hem verdacht maakte in aflevering 2. Het was niet even koosjer met de joker geven aan Art, en hij werd ook al buitenspel gezet maar toch vond ik zijn acties leuk (en leuker als ik ze nog eens herbekeek). Als favoriete actie kies ik voor de schilderen van 2008 bij de muurschildering.
Klaas: Ik had hem door in aflevering 1 (dus rot op, kloosterhint) en vanaf Rop zat iedereen op hem (Airen, Remi en Cécile verdachten hem ook, maar die wist hij kwijt te spelen). Je zou verwachten dat hij buitenspel zou gezet worden of niets meer durfde maar dat deed hij niet. Als favoriete actie kies ik voor het laten liggen van 1000 euro in de kist (want dit was zo controleerbaar) én het verschuiven van de witte tafel (obvious voor de kijkers, niet voor kandidaten).
Renée: de meest onderschatte mol, vaak lees ik dat Renée niet molde maar dit is pertinent onwaar. Ze heeft zeker 4 acties die ik als gedurfd zou omschrijven. Er zijn mollen waar ik minder kan vinden. Maar de laatste 3 én Joshua (die door een onfaire eliminatie afviel) zaten allemaal op haar. Als actie kies ik voor het laten passeren van de lift zonder iets te zeggen. Als Lahksmi zich hier had omgedraaid, viel ze zo door de mand. Maar dit is een actie die ik echt top vind aan een mol.