Ondertussen is WIDM voor mij terechtgekomen in de categorie 'nice to watch', terwijl De Mol nog steeds 'must see' is.
Zo zit ik er ook al een tijd in. WIDM valt voor mij nu in het bakje voor programma's over BN'ers die gezellig dingen doen met elkaar, en daar besteed ik gewoon minder tijd aan. Vorig seizoen zijn we het zelfs een paar keer vergeten te kijken. De Mol daarentegen... die kijken we zodra het ons lukt.
Dit is pure speculatie van mijn kant, maar ik vermoed dat AVROTROS een dikke vinger in de pap heeft bij de invulling van het programma. Het is een kijkcijfermelkkoe en men heeft daar door de jaren heen op gehandeld door steeds te blijven hangen in veilige keuzes, een bewezen formule. Maar ja, stilstand is achteruitgang, wet van de remmende voorsprong, enzovoort. Wellicht moet men gewoon eens voor vijf jaar de stekker eruit trekken en een keer opnieuw beginnen met een vers team met andere ideeën, kijken wat eruit komt. Maar ja, waarom zou je dat doen met zo'n lekkere kijkcijfergenerator...
De Mol stopte en vond zichzelf opnieuw uit, met succes. WIDM ging door en gaat kwalitatief ten onder aan z'n eigen succes, en, naar mijn mening, een gebrek aan creativiteit, lef en kwaliteit bij Nederlandse televisiemakers.
Lekker dramatisch geschetst, he?