Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 57179 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #400 Gepost op: 10-03-2025, 07:51:18 »
Daarnaast hoop ik dat men af wil stappen van het concept dat de Mol degene is die het minst verdacht in beeld komt er uit de wind wordt gehouden. Je wil de Mol vinden met speuren en letten op lichaamstaal. Niet op hoe de Mol gemaakt wordt.

Door lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen kan je nog steeds bij de juiste mol komen, elk jaar. Maar als je iemand anders verdachtere acties vind hebben valt het gewoon minder op weet ik uit andere jaren, maar als je eenmaal weet wie het is en terugkijkt zie je echt wel aan Stijn dat hij de mol is.

Ik had dit jaar Stijn redelijk laat door, maar wist ik wel door de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal dat Roos het niet was, al redelijk lang. Ze had te veel echte spanning in haar gezicht en aan nog wat dingen zag ik het ook wel echt aan haar dat ze kandidaat is, zoals dat ze heel erg checkte hoe sommige kandidaten reageren op bepaalde dingen. Bij Sophie en Maaike zag ik dit pas toen ik terugkeek.

Dat hij uit de wind is gehaald, vind ik reuze meevallen. Ligt ook aan de nep mollende kandidaten. Zoals dit jaar vooral Roos, ook al was veel ook niet bewust. Maar soms heb je wel een mol die duidelijk in beeld is, omdat die constant duidelijk in het beeld aan het mollen is, zoals Jurre.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 07:59:05 door Mol1991 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #401 Gepost op: 10-03-2025, 08:27:20 »
Door lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen kan je nog steeds bij de juiste mol komen, elk jaar.
(...)
Dat hij uit de wind is gehaald, vind ik reuze meevallen. Ligt ook aan de nep mollende kandidaten. Zoals dit jaar vooral Roos, ook al was veel ook niet bewust. Maar soms heb je wel een mol die duidelijk in beeld is, omdat die constant duidelijk in het beeld aan het mollen is, zoals Jurre.

Buiten dat er tekst voor zat waarin ik Stijn toejuich. Nogmaals: Mijn punt is dat je de Mol er nog steeds uit kan halen omdat de makers elk jaar hetzelfde concept blijft gebruiken: degene die uit de wind en onopvallend wordt gehouden is de Mol. Hoe leuk zou het zijn als dat eens anders was?

Dit was bij Jurre overigens ook het geval. De eerste afleveringen werd hij uit de wind gehouden. Het is waar molloten standaard op letten ook omdat het een zekerheidje is. Heeft niets met Stijn of welkje mol dan ook te maken.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #402 Gepost op: 10-03-2025, 08:37:48 »
Daarom hoopte mijn zus en ik in het begin heel erg dat Sophie het was, omdat we hoopte dat een keer de mol de meeste biechten had. Want normaal ging die kandidaat snel eruit of die aflevering als deze kandidaat veel aan woord was, dat was dit keer bij haar steeds niet. Maar waarschijnlijk waren haren biechten gewoon het beste dit jaar, dat ze daarom veel in beeld kwam.

Verder ben ik op zich wel mee eens, wat je zegt. Ligt ene kant ook aan de opdrachten en sleutelposities hoe snel je de mol door hebt, maar vooral aan de opdrachten hoe die in elkaar steken. Ik weet dat in het jaar van Thomas, ik in aflevering 3 het 100% zeker wist dat hij het was, alles wat er misging kwam grootste deel door hem en hij stond op de juiste plekken in die aflevering. Dat was grootste deel gewoon te zien bij het kijken van die aflevering en dat was nog vroeg in het seizoen. En in het jaar van Thomas zat ook een duidelijke nepmol, maar heel vaak erg per ongeluk en dat was Jochem.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 08:46:09 door Mol1991 »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #403 Gepost op: 10-03-2025, 08:58:28 »
Ik vrees dat we nog heel wat series 'old school' regie zullen zien. Deze nieuwe regie heeft bewezen niet 'out of the box' te kunnen/willen/durven denken. Dus ja, de edit maakt het ons helaas heel erg makkelijk nu. En ze gaan voor het grote publiek, en die was weldegelijk weer op een verkeerd spoor: 55% zat op de dames, 45% maar op Stijn.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #404 Gepost op: 10-03-2025, 09:24:00 »
Het is misschien voor de molloten dit jaar best makkelijk, ik vond zelf wel meevallen. En zeker molloten en fans die al jaren kijken weten wel het trucje van de makers. Is dit jammer misschien wel, want daardoor kan je misschien redelijk snel bij Stijn komen. Alleen dat wij als kijkers snel doorhebben wie het is, juist ook door deze dingen maakt mij echt niet uit (kan het anders tuurlijk), mij gaat vooral om het feit hebben de kandidaten de mol snel door en wie allemaal. En dat viel dit jaar heel erg mee, alleen Roos had hem redelijk snel in de smiezen en voordeel voor haar was toen ze grootste deel gewoon alleen was met de mol op het moment dat ze hem door kreeg, daar heeft ze geluk mee gehad. En de enigste die hem ook mee nam, alleen niet als hoofdverdachte was Maaike, dat is echt super knap.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 09:36:10 door Mol1991 »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #405 Gepost op: 10-03-2025, 09:58:34 »
Ik vond het dit jaar heel erg meevallen wat de productie heeft gedaan. Ze hadden nou eenmaal een kandidaat die graag ging nepmollen. Dat brachten ze uiteraard gewoon in beeld. Stijn uit de wind houden viel erg mee, zie bijvoorbeeld zijn opmerking over een blauwe zonnebril die gewoon rechtstreeks uitgezonden is.

De regiekeuzes wezen ook op Stijn, dat klopt, maar verder wees er ook heel veel op hem (molacties, ontbrekende kandidatenacties, follow the money, sleutelposities, lichaamstaal, acteertalent). Daar had de regie niks mee te maken. Het is wel eens veel erger geweest qua regiekeuzes.

Offline jokeJD

• Forumlid
« Reactie #406 Gepost op: 10-03-2025, 20:20:38 »
Unpopular opinion:
Ik vond het wel leuk dat Stijn invloed had op de finalevrijstelling. Daardoor klopte wat mij betreft de opdracht beter. Na de uitzending leek het helemaal niet uit te maken hoeveel je had geboden. Door de invloed van de mol had nu dus toch een hoger bod meer kans op de vrijstelling. Maakte het wel logischer.

Vind potleegtrekopdrachten an sich best stom trouwens. Maar daarbinnen kan ik de twist wel waarderen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #407 Gepost op: 11-03-2025, 16:13:47 »
Tussendoor heb ik weleens wat geroepen, dus nu kan ik korter zijn. Nou ja, dat probeer ik. ;)

Wat ik tof vond: de mol (respect voor Stijn die het onvoorbereid moest doen), Cambodja en een aantal spraakmakende kandidaten. Ook mooi om te zien is dat Rik er zoveel plezier in heeft als presentator. Je merkt ook dat hij het leuk vindt om de mol te instrueren. En mooi dat alles op het laatst weer samenkwam op het dak. Persoonlijk ben ik ook heel blij met de 'binnen-ontknoping' wat minder massaal op mij overkomt. Daardoor is er meer ruimte voor het spel zelf en de rol van de mol.  ::ok::

Wat ik jammer vind, is dat je niet zoveel zag van het land (daar is al het nodige over gezegd en ook begrijpelijk dat je een opdracht moet aanpassen door bv het weer) en dat het voor kandidaten nog steeds erg lonend is om te nepmollen/niet te gaan voor de groepspot. Maaike die bv 2x wordt aangetikt, waardoor ze met haar lagere kans minder kans maakt op een vrijstelling. Plus dat de mol hier wel érg veel aangereikt kreeg om ervoor te zorgen dat er een flink bedrag uit de pot ging. Sowieso dat de mol wel heel erg wordt gebriefd. Daar ontkom je ook niet aan, omdat de mol van tevoren niet wist dat-ie de mol was ;-), maar ik zou hem toch wat meer vrijheid geven bij het mollen. Dat kán Stijn prima aan en bovendien: een molactie kan en mag ook weleens mislukken. Mijn grootste bezwaar is dat het voor kandidaten niet meer lijkt te lonen om voor het geld te gaan. Dat zou ik anders willen zien.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #408 Gepost op: 11-03-2025, 20:38:47 »
Keek net de aflevering van RTL Boulevard van afgelopen zondag terug, daar klaagde ze ook extreem over nepmollen en dat juist door die acties mensen denken van zo komen wij dus ver. Dat moet een keer kappen zeiden ze en Arno die zelf meedeed zei dit ook. Arno zei ook dat haalt het spel een beetje onderuit. Je bent met z’n negen tegen de mol. Door het nepmollen heb je nu ook steeds zo lage potten. Ze kunnen daar wel iets aan doen.
Dus we zijn niet de enigste.  ;)

Offline JP1999

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
« Reactie #409 Gepost op: 11-03-2025, 21:28:14 »
Ik vond het al met al een geinig seizoen  ::jaja:: Een van mijn meest favoriete kandidatengroepen ooit, leuk land, leuke mol, het keek lekker weg. Leuk geëdit ook. 

Het is niet te vergelijken met De Mol België, maar WIDM is nou eenmaal een "verbindend" familieprogramma van de staatsomroep dat ook voor kids van 10 te begrijpen moet zijn, dus ik snap de oppervlakkigheid in opdrachten nog wel, en dat WIDM daarmee de laatste jaren in herhaling valt

Het enige waar ik me dit seizoen aan gestoord heb zijn de vele beschrijvende biechten die met een zwart scherm en een pratende kandidaat het kijken "onderbreken", dat blijven er toch wel echt heel erg veel. En ik zou Hila toch wel graag het stokje helemaal over zien nemen, vond haar tegen mijn verwachtingen in enorm goed passen bij WIDM. Ik vind Rik steeds kinderlijker presenteren, zeker met de voice-over, alsof de kandidaten/de kijker soms niet helemaal goed is ofzo

Al met al weer genoten, op naar Portugal  ::bravo::

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #410 Gepost op: 12-03-2025, 02:49:22 »

Niet mee eens. Dat uit de wind houden is al vele jaren de meest foolproof methode voor Molloten om de Mol te ontdekken. Jammer genoeg. Een van de meest gehoorde en gebruikte argumenten om kandidaten af te schrijven hier, is omdat ze door de redactie teveel in de spotlight worden gezet wanneer ze iets fout doen. Terwijl dit bij de Mol niet in dezelfde mate wordt gedaan. Dit is iets wat minder bij De Mol gebeurt, waardoor men op dit forum de Vlaamse Mol historisch en statistisch gezien veel minder vaak en minder snel goed raadt dan de Nederlandse.

Los daarvan zijn er uiteraard ook andere manieren om de Mol te ontmaskeren, waaronder nerveus gedrag, acteerprestaties, inconsistentie, spanning die maar blijft aanhouden, beste molposities kiezen etc. Maar sommige kandidaten vertonen dat soort gedrag ook, dus deze methode is niet foolproof.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2025, 02:53:49 door Nat007 »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #411 Gepost op: 12-03-2025, 07:53:59 »
Prima ben je er niet mee eens. Ik zit zelf vaak genoeg fout, maar dat maakt mij niks uit of pas laat door, maar als ik eenmaal de mol heb komt het vaak juist wel door deze dingen of dat ik mensen kon uitsluiten. Zeker door sleutelposities, nerveus gedrag etc.

Roos was dan voorbeeld wel echt verdacht in beeld gebracht en deed best vaak rare dingen, maar toch kon ik haar zelf al heel snel afschrijven, vanaf aflevering 3 wist ik je bent kandidaat. Door juist de spanning in het gezicht en dat ze heel erg op de andere kandidaten letten hoe ze reageerde, je zag dat ze hen uittesten.

Bij Maaike en Sophie duurde het iets langer, maar toen Sam eruit ging wist ik dat Sophie niet meer kon zijn, rond die tijd kwam ik dit jaar voor het eerst op het forum en keek ik de afleveringen terug en zag ik ook duidelijk dat de kans klein is dat Maaike het was, vooral door te weinig sleutelposities en nog wat dingen. En ontdekte ik bij Stijn dat je het toch wel van zijn gezicht kon aflezen dat hij het was en natuurlijk de vele sleutelposities, al vanaf aflevering 2 merkte ik toen ik terugkeek.

Misschien had hij in het begin inderdaad minder biechten of minder verdachte acties die in beeld kwam, maar hij had al vanaf beginaf aan heel vaak de sleutelposities. Ik zat toen vooral op Sophie en dat viel mij toen ook op, omdat zij vaak ook die sleutelposities had. En achteraf je kan zeggen wat je wil over dit, maar hij is als mol helemaal niet uit de wind gehaald, door de ‘fake’ ingesproken molbriefings kon je vanaf beginaf aan bij Stijn komen. Ook al was zijn stem het dan officieel niet, maar het woordgebruik was 100% hoe hij spreekt, absoluut. Dit was mijn eerste gedachte ook toen ik dit hoorde, dit is een man en Stijn. Maar Ik dacht dit is wel heel makkelijk, dat doen de makers niet.

Ik weet van de jaren dat ik de mol snel doorhad, dat die persoon misschien minder biechten had, maar toch door gedrag en/of spel doorhad wie het was en die waren dus toen gewoon makkelijk te vinden, zonder dat de mol uit de wind is gehaald.
Zoals Klaas had ik in aflevering 1 al door, door zijn gedrag (was voor die grote hint), maar dat kwam ook, omdat hoe ik hem ken van tv zijn gedrag toch behoorlijk anders was. En Thomas had ik in aflevering 3 door, door de sleutelposities en alles wat er misging kwam grootste deel door hem, dat was ook in de aflevering goed te zien.

Naar mijn mening word de mol dus niet persé uit de wind gehaald, ja bij de biechten, maar verder valt reuze mee, ligt er gewoon aan wie je als mol hebt. Hoe je vooral de mol vind is naar mijn mening, hoe de mol reageert wat er verdiend is of juist niet en dat kan je vaak vanaf het eerst moment aan zijn of haar gezicht zien, dat is elk jaar zo en dat is vaak ook duidelijk in beeld te zien. Maar vaak zie ik dit pas als ik de mol eenmaal doorheb.

Ik geloof zeker dat bij de mol dit anders is.

Nog klein dingetje in aflevering 2 bij de kraak, was hij duidelijk niet uit de wind gehouden, want we zagen duidelijk in beeld dat hij ineens bij Roos was. Dit kon natuurlijk door Ray en Gabriël zijn of eventueel nog door Roos, maar dit is echt duidelijk in beeld gekomen.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2025, 08:29:45 door Mol1991 »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #412 Gepost op: 12-03-2025, 10:42:38 »
Roos was dan voorbeeld wel echt verdacht in beeld gebracht en deed best vaak rare dingen, maar toch kon ik haar zelf al heel snel afschrijven, vanaf aflevering 3 wist ik je bent kandidaat.
Je kon in aflevering 2 bij de kluizenaarsopdracht al weten dat Roos niet de mol is. Welke mol stopt open en bloot een sleutel voor een kistje met geld (en een joker) in haar zakken. Dit moesten ze wel in beeld brengen anders krijg je wel een heel vreemd verloop van de opdracht. Als Roos de mol was geweest had ze dit onopgemerkt gedaan en waren de beelden pas te zien geweest in aflevering 10.
Ook had de mol nooit voorgesteld om servetten weg te joekelen, wat nu precies de molactie was van de echte mol. Die had ongezien servetten laten verdwijnen. Je had hier dus al twee hele goede redenen om Roos door te strepen.

Zo probeer ik voor iedere kandidaat een of twee goede redenen te vinden om die kandidaat door te strepen tot er uiteindelijk maar één overblijft en dat is dan de mol.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2025, 10:44:33 door MartinJ »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #413 Gepost op: 12-03-2025, 11:58:10 »
Inderdaad. Een goede manier om kandidaten af te schrijven is als ze een opdracht niet goed doen, maar op een manier die voor een mol met voorkennis totaal onlogisch zou zijn. Roos kwam dit seizoen om in dit soort acties. Bij die servetten zeker, maar ook bij de leugendetector, bij Angkor Wat (vliegtuigmodus), bij de beeldjes (een 10 halen, maar dan niet jezelf pushen), etc.

Een van de meest gehoorde en gebruikte argumenten om kandidaten af te schrijven hier, is omdat ze door de redactie teveel in de spotlight worden gezet wanneer ze iets fout doen. Terwijl dit bij de Mol niet in dezelfde mate wordt gedaan. Dit is iets wat minder bij De Mol gebeurt, waardoor men op dit forum de Vlaamse Mol historisch en statistisch gezien veel minder vaak en minder snel goed raadt dan de Nederlandse.

Als ik voor mezelf spreek: ik zit in Nederland eigenlijk altijd goed, en in Vlaanderen heb ik al vaak verkeerd gezeten (afgelopen seizoen nog). Dus ik heb ook het idee dat dit zeker meespeelt. En ja, ik zag net dat ik dit postte in het Roos topic na aflevering 1:

Een slimme kandidaat die overdreven verdacht in beeld wordt gebracht in aflevering 1...ik voorspel haar als finalist.

En dat bleek (jammer genoeg) toch weer te kloppen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #414 Gepost op: 12-03-2025, 16:01:36 »
Je kon in aflevering 2 bij de kluizenaarsopdracht al weten dat Roos niet de mol is. Welke mol stopt open en bloot een sleutel voor een kistje met geld (en een joker) in haar zakken. Dit moesten ze wel in beeld brengen anders krijg je wel een heel vreemd verloop van de opdracht. Als Roos de mol was geweest had ze dit onopgemerkt gedaan en waren de beelden pas te zien geweest in aflevering 10.
Ook had de mol nooit voorgesteld om servetten weg te joekelen, wat nu precies de molactie was van de echte mol. Die had ongezien servetten laten verdwijnen. Je had hier dus al twee hele goede redenen om Roos door te strepen.

Zo probeer ik voor iedere kandidaat een of twee goede redenen te vinden om die kandidaat door te strepen tot er uiteindelijk maar één overblijft en dat is dan de mol.
Je hebt helemaal gelijk hoor over Roos. Het nadeel is bij mij en daar probeer ik ook elke keer voor te verzorgen dat het niet weer gebeurd, is dat ik al snel in een tunnelvisie val. En dat op wie ik tunnel vaak bij de laatste vier komt, is in dit geval dan best lastig. Of je hebt echt een duidelijk reden om iemand eerder af te strepen.

Ik had dit jaar dat bij Sophie, ik tunnelde vanaf begin op haar tot Sam afviel, toen was ik compleet in shock, omdat ik echt dacht dat Sophie het was. Later besefte ik toen ik terug keek dat ze zoveel kandidaten acties had en onmogelijk de mol kon zijn. Maar toen Sophie het niet meer kon zijn, kwam ik wel redelijk snel bij Stijn terecht ook door het forum, heel kort nog even bij Maaike, maar dit was 1 aflevering ofzo.

Doordat ik zo tunnelde op Sophie, viel mij de manier hoe Roos was bij de kluisopdracht niet op, dat ze daar al heel kandidaats was. Maar bij wie van de drie viel mij haar kandidatengedrag wel erg op.

En doordat ik zo tunnel, zit ik vaak niet goed of heel laat op de juiste mol. Is dat erg? Misschien af en toe en ik probeer vaak dingen op te schrijven of te bedenken, maar toch kom ik elk jaar in een tunnel terecht haha en soms in de goede :)

En soms heb ik mazzel dat er kandidaten meedoen, die ik ook van andere dingen ken en dat ik daardoor sommige snel kan afstrepen of juist daardoor door heb dat die de mol is. Twee goede voorbeelden zijn Soy en Kim-Lian hoe zij waren in widm, was gewoon hoe ze zijn en super fanatiek. Die streepte ik daardoor ook beide in aflevering 1 al af. En zeker Kim-Lian die ken ik vanaf mijn 12e dus Ik weet precies hoe ze is.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2025, 16:17:29 door Mol1991 »

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #415 Gepost op: 16-03-2025, 12:20:42 »
Goed seizoen. Goede nieuwe plottwist. Veel beter dan de laatste paar jaren.

Enige punt: ze hadden de plottwist beter kunnen uitsmeren door ons kleine broodkruimels te geven om de puzzel aan het begin op te laten lossen. Na aflevering twee leek iedereen de plottwist een beetje te vergeten en was het business as usual.

Maar overall: het geeft hoop voor de toekomst. Ik hoop op een goede plottwist volgend jaar. Het loopt al 25 jaar dus wat innovatie is nodig om het fris te houden.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #416 Gepost op: 16-03-2025, 23:30:52 »
https://trustnobody.nl/aflevering-10b-molvader-opdrachtperfectionisme-nepmolprobleem/

In de Trust Nobody podcast doen ze ook een mooie evaluatie. Tussen 30:50 en 38 minuten naar mijn mening ook een goede bespreking over wat het probleem is met nepmollen en dat de makers hier iets mee zouden moeten.

Offline JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #417 Gepost op: 21-03-2025, 19:16:20 »
Iemand die het programma niet kende legde ik laatst WIDM uit, en zij kwam wel met een goed punt. Het was een leuke twist dat de kandidaten de mol zelf kozen dit jaar. In Vietnam (België) en Ierland (NL) was ook al eens een onvoorbereide mol. Het is wel leuk, maar ondermijnt het concept van het spel een beetje. Een onvoorbereide mol onderscheidt zich namelijk amper van een normale kandidaat. Als een mol steeds vlak van tevoren een opdracht uitgelegd krijgt, wat is dan het verschil tussen een (nepmollende) kandidaat en een mol? Ze zei: het is toch onmogelijk om te weten wie het is als iedereen kan nepmollen. Mijn antwoord was dus dat de mol zich onderscheidt van de kandidaten doordat deze van de hele reis al weet wat er komen gaat, hoe opdrachten zich tot elkaar verhouden, wie er mee gaan, et cetera. Bij een onvoorbereide mol valt dat concept weg en wordt de jacht op de mol wel heel erg moeilijk, want waar moet je een onvoorbereide mol precies op betrappen? Het voelt dan een beetje als gokken.

Ik vind een uitgebreide voorbereiding van een mol toch wel echt bij de spelformule horen. Ook dat de mol bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden al oefent voor vertrek, bijv. waterskiën (s3) of pijl-en-boog-schieten (s12).

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #418 Gepost op: 21-03-2025, 19:48:47 »
Misschien dan de extreem andere kant uit: de mol die zelf de opdrachten heeft ontworpen? Vraag tijdens de mollicitatie alle molkandidaten om vijf opdrachten te verzinnen. De opdrachten van de gekozen mol worden echt uitgevoerd. De kandidaten weten dit, maar ze weten niet om welke vijf opdrachten het gaat.