Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 57172 keer)

Offline vickypollard

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #60 Gepost op: 20-01-2025, 16:14:01 »
Er zijn denk ik meerdere verklaringen voor die opdrachten:
  • Het is een gezellig familieprogramma geworden dat vooral niet te heftig moet zijn en ook kinderen moet aanspreken. Kijk nou hoe vals Gabriël zong, hihi! Dat is leuk om het over te hebben op het schoolplein en als je lekker aan het beppen bent op de koffie bij de buurvrouw of bij de koffieautomaat staat.
  • Het mag allemaal niet meer te zwaar zijn voor de deelnemers. De hotels zijn luxe, er zijn drie korte opdrachtjes per dag, men wordt goed in de watten gelegd. En dat mag ook wel in ruil voor de zegen die hun deelname is  ::)
  • Men (makers/AVROTROS?) is bang nog dingen te proberen die kunnen afsnoepen van wat een inmiddels bewezen kijkcijfermelkkoe is.
  • De opdrachten die eigenlijk retesaai zijn toch nodeloos ingewikkeld maken levert engagement op.

Er is eigenlijk geen reden om iets aan de opdrachten (of iets anders wat dat betreft) te doen, totdat het keihard terugkomt in de kijkcijfers. Tot die tijd is het een perfecte formule.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2025, 16:19:14 door vickypollard »

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #61 Gepost op: 20-01-2025, 16:25:28 »
Mee eens dat de opdrachten (hoe leuk dit seizoen tot nu toe ook is en hoe leuk de kandidatengroep ook is) echt wel wat interessanter mogen nog. Hopelijk gaat dat zaterdagavond tv-gevoel er de komende jaren een beetje vanaf geraken, want het heeft de kwaliteit van het programma geen goed gedaan.

Het maakt me helemaal niets uit als WIDM makers afkijken van de zuiderburen, want die hebben geregeld geweldige opdrachten. Er mag nog veel meer psychologie in wat mij betreft. Meer opdrachten waarbij eigenbelang wordt ingezet en waarbij de boel op scherp wordt gesteld binnen de groep. Meer opdrachten waarbij gemanipuleerd en gelogen kan worden voor eigenbelang, omgekeerde psychologie, dubbele psychologie. Misschien maakt dat de opdrachten minder 'gezellig', maar dat is wel hoe het programma diepgang krijgt. 

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 20-01-2025, 16:38:30 »
Ik zou juist graag langere, intensievere (fysieke) opdrachten zien waar ruim plek is voor een mol om de boel te saboteren, maar waar kandidaten niet per definitie worden aangespoord om zelf de boel te verkloten. Er mag best eens wat voor eigenbelang in zitten, maar dat moet dan ook weer gebelanceerd worden door het kiezen voor eigenbelang ook nadelig te maken op een manier. Want je weet: men kiest altijd voor zichzelf als er ook maar een kruimeltje te halen valt. Dat vind ik zelf jammer.

Anders gezegd: het spel mag van mij weer harder en intensiever en de mol moet echt weer zelfstandig kunnen mollen zonder allerlei vooropgezette situaties die de crew heeft gecreëerd... (wie herinnert zich nog de tablets aan een paal waar de mol een speciale code in kon voeren om de boel te verkloten... hoe flauw is dat)

Los van die wens, heeft De Mol wel een aantal geniale psychologische opdrachten gehad die WIDM best mag stelen van mij. Van die opdrachten waarbij kandidaten eigenlijk niet eens weten of het nou wel zo goed is om voor jezelf te kiezen. Die twijfel mag erin zitten en het egoïsme mag soms best hard afgestraft worden.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2025, 16:43:14 door vickypollard »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 20-01-2025, 16:41:28 »
Ik heb dan liever dat ze moeten vechten tegen een persoonlijk nadeel, waardoor ze juist hun best moeten doen om opdrachten te doen slagen.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 20-01-2025, 16:45:03 »
... waardoor ze juist hun best moeten doen om opdrachten te doen slagen.
De lijkt me ongeacht de methode sowieso wenselijk om weer voor elkaar te krijgen.

Wat je nu ziet is dat kandidaten er vaak ook maar gewoon met de pet naar gooien. Boeit het hen wat, ze zijn lekker op reis en als het een beetje meezit worden ze nog verdacht ook!

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #65 Gepost op: 20-01-2025, 16:46:50 »
Misschien moeten we de makers letterlijk herinneren aan hoe goed dit programma ooit was. En toen was het ook een kijkcijferkanon.

Neem seizoen 10:
Het seizoen begint met een opdracht waarin er 3 teams zijn, 1 team op een boot, 1 team op 4 verschillende pijlers, en 1 team in een heli.
Spannend om naar te kijken, indrukwekkend > want heli etc. Maar het voldoet OOK aan het belangrijkste: Je kunt als kandidaten iets met de opdracht.
Het is een puzzel die ze samen moesten oplossen, duidelijk in beeld gebracht met montage kaartjes waarin je kon zien wie waar stond, de montage is duidelijk en helder gefilmd en het is een kloppend verhaal. er wordt in meerdere teams gemold maar het is niet chaotisch om naar te kijken want het is overzichtelijk chaotisch.

Daarna volgt een opdracht waarbij ze in duo's van 2 een reeks bakjes af moeten lopen waarin kandidaten voorwerpen van zichzelf hebben gestopt. Helder te volgen, kun je leuk en goed in saboteren en er werd weer heel duidelijk in beeld gebracht in de montage.

Het is even een voorbeeld van hoe zelfs een seizoens opening in een vrij chaotische setting toch heel helder en duidelijk (en zeer psychologisch) in beeld gebracht kan worden zodat iedereen het snapt en dus daadwerkelijk met de relevante vraag aan het werk kan: Wie is de Mol.

Nu is het vaak "wie van alle vrienden met wie je het programma kijkt snapt de opdracht" en dat lijkt mij absoluut geen goede trend.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #66 Gepost op: 20-01-2025, 20:53:50 »

De kraak daarentegen vond ik dan wel weer een typische WIDM-opdracht.

Maak daar maar 'typische De Mol-opdracht' van, want daar komt het vandaan.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #67 Gepost op: 20-01-2025, 21:52:18 »

Maak daar maar 'typische De Mol-opdracht' van, want daar komt het vandaan.
Er zat anders al een museumkraak in WIDM 2001. Of vergeet ik een Vlaamse versie van daarvoor?
...óf niet!

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 20-01-2025, 22:37:16 »
ik denk dat in het tweede Vlaamse seizoen dit ook zat, maar ik kan mij vergissen
klaar voor de strijd

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 20-01-2025, 23:38:43 »
In seizoen 5 zat in aflevering 3 een museum kraak. Deze begon om middernacht omdat er was beloofd dat ze die opdracht de volgende dag zouden doen. De kandidaten hadden die avond ervoor flink zitten drinken.

In seizoen 2 zat er in aflevering 1 wel een opdracht dat ze geld van de bank moesten halen. Ik weet niet of je die bedoelde. Maar verder zat er in dat seizoen geen kraak of iets wat erop lijkt.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 21-01-2025, 10:49:38 »
ik dacht mij een opdracht te herinner waarin de Vlaamse mol van 2001 nonchalant te werk ging wanneer ze iets moesten beroven. Maar ik kan mij vergissen.
klaar voor de strijd

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #71 Gepost op: 21-01-2025, 12:56:03 »
Er is eigenlijk geen reden om iets aan de opdrachten (of iets anders wat dat betreft) te doen, totdat het keihard terugkomt in de kijkcijfers. Tot die tijd is het een perfecte formule.
Ik denk wel dat de makers geloven dat hun huidige formule 'werkt', omdat WIDM een breed publiek aan zich weet te binden. Maar ik denk dat ze zich vergissen als ze denken dat het daarmee ook de best mogelijke formule is. De kijkcijfers kunnen misschien bijna niet beter, maar de waarderingscijfers kunnen wel nog een stuk omhoog.

Aan de ene kant vindt de gemiddelde volwassen kijker de opdrachten soms moeilijk te volgen, aan de andere kant is het programma erg populair onder kinderen. Dat is een paradox. De opdrachten kunnen nog een stuk simpeler zonder makkelijk te worden. Met een begrijpelijke maar uitdagende basisopdracht, kun je daarna juist makkelijker een extra laag of deelopdracht toevoegen.

Een van mijn favoriete voorbeelden daarbij is de wielrenopdracht uit De Mol 2022: win een bergetappe van een profwielrenner. Het heeft een heel visueel eindresultaat: wie komt het eerste over de streep? Aan een kind zo uit te leggen, iedereen snapt gelijk wat de bedoeling is. Vervolgens voeg je extra lagen toe: zo kregen de kandidaten een voorsprong op basis van een fysieke test, waren er onderweg kansen om de wielrenner te verhinderen, en kregen ze de keuze om ten koste van een deel van de inzet het laatste stuk op een e-bike te volbrengen. Hierdoor wordt de opdracht zowel haalbaar als molbaar, zonder aan begrijpelijkheid in te leveren. In tegendeel: je krijgt juist meer afwisseling door de opdracht heen waardoor het leuker wordt om de opdracht te volgen.
...óf niet!

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 21-01-2025, 22:18:07 »
Ernis eerder al aangegeven dat ze ook te maken hebben gehad met enorme regenbuien daar. Kan gewoon ook zijn dat ze vanwege de regen hebben moeten uitwijken naar binnen. Rik poste op zijn insta ook een foto met plu onlangs.

Ik heb me in ieder geval met de opdrachten vermaakt. Zat veel humor in, altijd goed. Dat vind ik eerdere jaren regelmatig tegenvallen. Saaie opdrachten zonder humor.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 21-01-2025, 22:23:49 »
Ze hadden ooit een karaoke-opdracht in auto's in de (zogenaamde) regen, dat was denk ik een van de meest hilarische widm-opdrachten voor mij.

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 21-01-2025, 22:39:42 »
Ernis eerder al aangegeven dat ze ook te maken hebben gehad met enorme regenbuien daar.

Ok, maar dat is geen overmacht. De opnamen vielen midden in het regenseizoen.

Ze hadden een paar maandjes eerder kunnen gaan, maar dan geven er meer BN'ers niet thuis, denk ik.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 21-01-2025, 23:09:11 »
Ok, maar dat is geen overmacht. De opnamen vielen midden in het regenseizoen.

Ze hadden een paar maandjes eerder kunnen gaan, maar dan geven er meer BN'ers niet thuis, denk ik.
Was er maar een manier om je niet afhankelijk van BN'ers te maken  :P

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 22-01-2025, 00:07:32 »
Het heeft denk ik ook gewoon te maken met het schema. Als je de seizoenen steeds in de zomer opneemt wordt het wel een beetje lastig om daar ineens van af te wijken. Er zit zoveel voorbereiding in dat je het hele circus niet ineens 4 maanden kunt vervroegen. De opnames uitstellen kan ook niet, omdat het seizoen begin januari uitzendklaar moet zijn. Daarnaast denk ik dat het minder opvalt, voor zowel BN'ers als onbekende NL'ers, als de opnames in het vakantieseizoen zijn omdat je dan zonder veel omhaal kunt vertellen dat je op vakantie gaat.

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 22-01-2025, 10:03:30 »
Zelf vind ik de alle opdrachten wat gammel in elkaar zitten. Het ligt niet zozeer aan budget, maar meer aan de structuur van zo een opdracht. Karaoken, en letters maken op straat vind in echt onder elk niveau. Wie van de drie....sja.... had beter gekund. Kijk naar de belgische pinokkio opdracht vaan vorig jaar.

Nu er 'escape rooms ' bestaan is het lastig om daar van weg te blijven, maar kleine deel opdrachten en die tezamen 1 opdracht op worden met de groep, zoiets?

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #78 Gepost op: 22-01-2025, 10:40:40 »
Het heeft denk ik ook gewoon te maken met het schema. Als je de seizoenen steeds in de zomer opneemt wordt het wel een beetje lastig om daar ineens van af te wijken. Er zit zoveel voorbereiding in dat je het hele circus niet ineens 4 maanden kunt vervroegen. De opnames uitstellen kan ook niet, omdat het seizoen begin januari uitzendklaar moet zijn. Daarnaast denk ik dat het minder opvalt, voor zowel BN'ers als onbekende NL'ers, als de opnames in het vakantieseizoen zijn omdat je dan zonder veel omhaal kunt vertellen dat je op vakantie gaat.

Er moet natuurlijk niks. Dat we nu gewend zijn aan januari klopt, maar dat is echt niet altijd zo geweest en hoeft dus ook niet zo te blijven.
Het zou bijvoorbeeld prima in september kunnen starten.

Seizoen 1 begon op 19 november. Seizoen 3 op 8 februari. Seizoen 4 op 15 maart. Seizoen 6 op 10 maart.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 22-01-2025, 11:41:28 »
Dat was geen post waarmee ik een discussie wilde starten.