Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Karakteristiek  (gelezen 5889 keer)

Offline mastermol

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Karakteristiek
« Reactie #20 Gepost op: 5-01-2025, 02:24:34 »
Lijstje met karaktereigenschappen  bij moltalk was niet compleet.
In ieder geval had Bridget nog zeker 3 karaktereigenschappen die ontbraken.
Heb niet alles gecontroleerd, maar de lijst was niet compleet. En vreemd dat Teun helemaal niet op het eerste lijstje vermeld werd..

Bij moltalk hebben ze onderscheid gemaakt in de 12 eigenschappen. 8 kwamen er voor in de brief die ze in t begin kregen. Die werden gelinkt aan kandidaatschap, want die eigenschappen waren nodig om lang in het spel te blijven. De andere 4 duiden op molschap. Teun kreeg veruit de meeste van die 4 eigenschappen toebedeeld door de andere kandidaten.

Teun werd overigens ook 0x in beeld geassocieerd met de 8 kandidaatse eigenschappen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 5-01-2025, 02:31:19 »
Wie wat bij wie dacht:

Bridget: Ray misleidend. Maaike stressbestendig en creatief. Sophie manipulatief en meedogenloos.

Gabriël: Roos overtuigend. Bridget sociaal. Maaike observerend. Ray stressbestendig en zelfverzekerd.

Maaike: Nora sociaal. Teun adaptief en manipulatief.

Ray: Teun zelfverzekerd. Roos observerend. Nora sociaal.

Roos: Sam brutaal. Teun manipulatief. Stijn overtuigend. Maaike creatief. Ray stressbestendig en misleidend.

Nora: Roos meedogenloos. Maaike besluitvaardig.

Teun: Stijn sociaal. Gabriël observerend. Ray misleidend.

Sophie: Ray adaptief. Stijn sociaal.

Stijn: Roos meedogenloos.

Sam: Nora observerend. Bridget zelfverzekerd, meedogenloos en brutaal.
5x Ray. Lijkt me wat te veel van het goede. Ray vooralsnog niet de mol voor mij.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #22 Gepost op: 5-01-2025, 02:35:07 »
Wat een verrassende start van dit seizoen, een leuke opdracht en ook het feit dat de kandidaten ter plekke zelf de Mol moesten kiezen. Dit deed me denken aan seizoen 7 van de Belgische versie van dit programma, waarin de Mol ook ter plekke werd gekozen. Daarom weet ik ook dat dit voor een Mol een enorme uitdaging zal zijn. Wel mooi dat ze dit idee hebben overgenomen en er een eigen twist aan hebben gegeven!!!!

Heel leuke twist en een goede variant op wat ze bij De Mol seizoen 7 gedaan hebben inderdaad. Ik ga ervan uit dat er een aantal (3, misschien 4) mol-eigenschappen leidend is geweest voor de makers en dat ze de kandidaat die de meeste daarvan toebedeeld heeft gekregen tot mol gemaakt hebben. Spannend voor de makers, maar de kandidaten zullen niet happig zijn om eerlijk met elkaar te delen wie ze welke eigenschappen hebben gegeven. Plus: niemand weet op welke specifieke eigenschappen er geselecteerd is.

Als de mol daadwerkelijk tot dat moment dacht gewoon een kandidaat te zijn geweest, is er ook goed geacteerd vervolgens. Geen rode bezwete hoofden gezien, geen gestamel of opvallend ontwijkend gedrag. Chapeau. Het is een totaal ander programma, maar ik heb heel veel internationale versies van De Verraders gekeken met de jaren, en dan zie je toch hoe veel mensen al meteen door de mand vallen na zo'n bekendmaking dat ze de verrader (mol in dit geval) zijn. Normaliter is een mol al een beetje voorbereid en gewend aan de rol, nu niet. Leuke twist dus.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 02:36:56 door Nat007 »

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 5-01-2025, 08:40:03 »
Lijstje met karaktereigenschappen  bij moltalk was niet compleet.
In ieder geval had Bridget nog zeker 3 karaktereigenschappen die ontbraken.
Heb niet alles gecontroleerd, maar de lijst was niet compleet. En vreemd dat Teun helemaal niet op het eerste lijstje vermeld werd..

Dat schema klopte van geen kant. Bridget had 2 of 3 bordjes sociaal bij zich staan idd.

Offline Sjeel

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 5-01-2025, 09:09:31 »
Leuke opdracht! Hoop dat we in de finale nog wat meer gaan zien hoe in deze opdracht tot de mol 2025 is gekomen!

Misschien moeten we niet te lang over alle eigenschappen nadenken, maar ons afvragen wie op zichzelf heeft gestemd bij die ene testvraag?

Hebben de kandidaten bij de testvraag gestemd op de kandidaat die ze de meest passende eigenschappen hebben gegeven? Of op zichzelf?
Wat vonden ze eigenlijk allemaal het beste bij zichzelf passen? Kregen we dat van iemand te zien?

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 5-01-2025, 09:51:40 »
Ze zullen niet op zichzelf hebben gestemd lijkt me, ze wisten toen nog niet dat er nog geen mol was en je denkt toch dat het een eliminatie test is. Dus wil je goed gokken en niet op jezelf (je bent de mol immers niet)

Offline Sjeel

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 5-01-2025, 12:46:48 »
Ze zullen niet op zichzelf hebben gestemd lijkt me, ze wisten toen nog niet dat er nog geen mol was en je denkt toch dat het een eliminatie test is. Dus wil je goed gokken en niet op jezelf (je bent de mol immers niet)

Teun heeft er in elk geval over nagedacht. Van de anderen hoorde we hier helemaal niets over terug. Was dit echt niemand anders opgevallen? Kan me dat niet voorstellen. Zeker niet van de mensen die direct al aan stonden en glashard logen voor een kans op een joker.

Offline Zillionaire

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: 5-01-2025, 12:49:40 »
Hier de plaatjes (foto's van het scherm) zoals geproduceerd door Moltalk:

De 8 kandidaat eigenschappen en de 4 Moleigenschappen.

Teun wordt vaak genoemd bij de Moleigenschappen maar wordt niet getoond bij de Kandidaateigenschappen.

Dat moet bijna met opzet gebeurd zijn. Wordt hij zo express verdacht gemaakt?

Hij is de enige die voluit toegeeft dat hij een joker heeft en dus weinig verdacht zou zijn in de eerste opdracht.

Carpe Diem

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #28 Gepost op: 5-01-2025, 12:53:53 »
Wat moet ze zijn opgevallen?  Je komt nietsvermoedend om de hoek en ziet die laptop. Je denkt sjips test en begint. 1 vraag en klaar , alles wat he daarna denkt doet er niet meer toe . Je hebt je keuze gemaakt .
Als we daadwerkelijk met 10 kandidaten te maken hebben zal er waarschijnlijk niemand gedacht hebben er is vast nog geen mol.

Mee eens dat teun een paar keer iets zegt waardoor hij op mij overkomt als iemand die goed over het spel en de tactiek nadenkt

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #29 Gepost op: 5-01-2025, 13:19:47 »
Zoveel aandacht voor Teun betekent volgens mij alleen dat hij ver gaat komen; winnaar is of voor een tunnelramp moet zorgen...

Online molLin

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 5-01-2025, 13:44:40 »
Hier de plaatjes (foto's van het scherm) zoals geproduceerd door Moltalk:

De 8 kandidaat eigenschappen en de 4 Moleigenschappen.

Teun wordt vaak genoemd bij de Moleigenschappen maar wordt niet getoond bij de Kandidaateigenschappen.

Dat moet bijna met opzet gebeurd zijn. Wordt hij zo express verdacht gemaakt?

Hij is de enige die voluit toegeeft dat hij een joker heeft en dus weinig verdacht zou zijn in de eerste opdracht.

Er klopt niks van wat er bij Moltalk werd getoond. Er missen nogal wat eigenschappen bij de kandidaten (Bridget wordt bijvoorbeeld naast sociaal ook meedogenloos en brutaal genoemd).

Dit is wat we echt te zien hebben gekregen:

Bridget: sociaal, zelfverzekerd, meedogenloos, brutaal

Gabriel: observerend

Maaike: stressbestendig, creatief (2x), observerend, besluitvaardig

Nora: sociaal (2x), observerend

Ray: misleidend (3x), stressbestendig (2x), zelfverzekerd, adaptief

Roos: overtuigend, observerend, meedogenloos (2x)

Sam: brutaal

Sophie: manipulatief, meedogenloos

Stijn: overtuigend, sociaal (2x)

Teun: adaptief, manipulatief (2x), zelfverzekerd

« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 13:51:31 door molLin »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 5-01-2025, 14:23:44 »
Heb zelf ook een aantal keer de opdracht teruggekeken om te zien wie welke eigenschap aan een ander toedichte, en kom voorlopig op dit uit
(heb nog niet alle bordjes goed kunnen lezen, nog mee bezig).

Maar wat mij vooral opvalt (kan natuurlijk toeval zijn) is dat slechts voor 1 persoon het fotoframe niet als closeup in beeld kwam wanneer er een eigenschap werd bijgelegd.

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 5-01-2025, 14:25:46 »
Mee eens dat teun een paar keer iets zegt waardoor hij op mij overkomt als iemand die goed over het spel en de tactiek nadenkt
Vergeet ook niet dat die biecht veel later is. Als ik het me goed herinner had Bridget bij de biecht over het ontbijt 1,5 dag later dezelfde kleding aan als bij de biecht over dit stuk. Toen Teun biechtte wist hij dus al hoe het zat en daar zal hij daarna nog met twk over nagedacht hebben

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 5-01-2025, 14:31:43 »
Ik dacht aan de aanpak die ik nu in moltalk hoor: de 12 bordjes vergelijken met de 8 woorden in de brief… de 4 die overbleveb zijn de moleigenschappen die de kandidaten hebben gekozen. Maar als daar overduidelijk Teun uitkomt zal die het wel niet zijn 😉
Ik vraag me af of we wel alle eigenschappen die werden genoemd in de brief die de kandidaten kregen wel hebben gezien of gehoord. Aan de getoonde fragmenten te oordelen hadden ze allemaal wel dezelfde brief. De 4 van de 12 eigenschappen die niet in de brief stonden voor zover we dit kunnen weten zijn: adaptief, creatief, manipulatief en zelfverzekerd. In mijn ogen zijn dit niet de belangrijkste eigenschappen voor een goede mol.
Van de 12 eigenschappen die de kandidaten konden toebedelen zijn in mijn ogen de volgende van belang voor een goede mol (in willekeurige volgorde): meedogenloos, misleidend, overtuigend, sociaal en stressbestendig. Waarbij die laatste twee volgens mij het allerbelangrijkste zijn. Vooral stressbestendigheid is heel belangrijk, zoals we hebben kunnen zien in het seizoen van De Mol Belgie, waar de mol moest worden vervangen na een paar afleveringen. Wat dat laatste betreft zou je 'zelfverzekerd' ook tot belangrijke kenmerken kunnen rekenen, want de mol die toen moest afhaken was dit bepaald niet.

Eigenschappen als adaptief en creatief kunnen wel van pas komen, maar meestal krijgt de mol van de productie wel de mogelijkheden aangereikt waarop hij kan mollen. Sterker nog, maar al te vaak zijn hele simpele sabotagemogelijkheden ingebouwd in de opdrachten en kan een kind de was doen.
Een ander ding. Het feit dat we een keer een brutale mol (Jan Versteegh) hebben gehad maakt dit niet automatisch tot een noodzakelijke eigenschap. Neem ook eens 'besluitvaardig'. Juist door niet besluitvaardig te zijn kun je een opdracht aardig saboteren. Observerend dan? Lijkt me eerder een goede eigenschap voor een kandidaat dan voor een mol. De mol hoeft niet te achterhalen wie er kandidaat zijn.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #34 Gepost op: 5-01-2025, 14:47:08 »
meedogenloos, misleidend, overtuigend
Deze lijken mij voor een mol juist te opvallend en daarom  minder geschikt.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 5-01-2025, 15:03:31 »
meedogenloos, misleidend, overtuigend
Deze lijken mij voor een mol juist te opvallend en daarom  minder geschikt.
De term misleiden bevat niet voor niets het woordje mis. Je probeert iemand naar iets anders te leiden zonder dat het opvalt.
Ik zie niet in waarom iemand die overtuigend is zou opvallen als mol.
Meedogenloos is volgens mij inherent aan het mol zijn. Immers je weet dat je dingen doet die niet goed zijn voor je medekandidaten.

Online DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #36 Gepost op: 5-01-2025, 15:42:39 »
Heb zelf ook een aantal keer de opdracht teruggekeken om te zien wie welke eigenschap aan een ander toedichte, en kom voorlopig op dit uit
(heb nog niet alle bordjes goed kunnen lezen, nog mee bezig).

Maar wat mij vooral opvalt (kan natuurlijk toeval zijn) is dat slechts voor 1 persoon het fotoframe niet als closeup in beeld kwam wanneer er een eigenschap werd bijgelegd.

Op basis van deze observatie, weten we al waar 53 van de 120 bordjes geplaatst zijn.
Nog steeds voldoende vraagtekens om in te vullen, maar ook zeker wat meer om mee te kunnen puzzelen.

« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 15:45:11 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 5-01-2025, 16:25:11 »
Goede kans dat we elke week meer puzzelstukjes krijgen tot aan stukje 120 op de slotaflevering ::)
De Blondine is de Mol :)

Online DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #38 Gepost op: 5-01-2025, 17:48:01 »
Ik vermoed dat daarnaast er nog wat meer brieven of opdrachten volgen met een meervoud van deze eigenschappen.

Iets met overlapping... meest voorkomende eigenschappen niet voor een mol?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #39 Gepost op: 5-01-2025, 18:44:11 »
Interessante theorie uit de video van Siem. Als antwoord op de vraag van Rik of de mol klaar is voor de mol briefing volgt "Absoluut".

In het molboekje geven Nora, Sophie en Stijn dit als antwoord op de vraag of ze bekend zijn met WIDM.

Omdat Riks blik naar beneden is gericht, ligt Stijn niet voor de hand.