Auteur Topic: Aflevering 1 - Een rein geweten  (gelezen 8972 keer)

Offline geennaam

• Forumlid
Re: Aflevering 1 - Een rein geweten
« Reactie #20 Gepost op: 4-01-2025, 22:41:52 »
Direct na de uitzending werd er een rood scherm getoond en zei Rik iets daarbij( een naam?).. het leek een heel kort vooruitblik..
Hebben jullie verstaan wat Rik zei? Ik weet niet hoe ik dit fragment terug zou kunnen zien..

Offline PieterBasje

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
« Reactie #21 Gepost op: 4-01-2025, 22:42:52 »
Ik geloof dat Rik gewoon zijn introducerende praatje zei, eindigend op 'Rood scherm'.
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #22 Gepost op: 4-01-2025, 22:45:06 »
Ik vond het in eerste instantie wel wat vreemd om een joker te hebben, en toen dacht ik. Aha, deze test heeft meer een vraag...
Ze hebben me wel een beetje om de tuin geleid de eerste 20 minuten.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #23 Gepost op: 4-01-2025, 22:46:09 »
Hele leuke eerste aflevering! Ik vind de leader erg mooi en verfrissend. Leuk dat de kandidaten nu in de leader op deze manier getoond worden, de “om een hoekje stappen en de camera inkijken” mocht na zoveel jaar wel eens vernieuwd worden, gaaf!

Ook fijn dat we geen tijd kwijt waren aan het voorstellen van de kandidaten. Door de kick off kenden we ze al.
Verder vond ik de kick off soms wat tenenkrommend, het leek op zelfverheerlijking van het programma en sommige gesprekken vond ik overbodig. Maar zien hoe ze zich voorbereiden, de behind the scenes en de mollicitaties waren wel erg interessant. En kunnen we nu ook een finale verwachten met veel beelden van de finale zelf en molacties? Want de meeste vragen die Rik stelt in de finale heeft hij nu al besproken.

Gaaf dat de mol nog niet gekozen was en door de groep werd gekozen, echt een vette twist. Ik ben ook blij dat er geen afvaller was, en ook van het gesprek tussen Rik en de Mol ben ik groot fan. Hopelijk gaan we er meer van zien, het betrekt Rik ook veel meer bij het programma.

En dan de cinematografische beeldvorming! Zo gaaf, zo mooi! Echt chapeau, wat ziet dat er mooi uit! Dat belooft nog veel goeds voor de komende afleveringen, ik vind het niveau echt een stuk hoger nu.

Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 4-01-2025, 22:52:01 »
Daarbij komend denk ik dat de persoon die bovenaan is geeïndigd niet direct de mol is geworden.
Ik denk dat de extra stap die ene testvraag is geworden, want daar is ook een ranking uitgekomen.
Als ze die 2 dingen naast elkaar leggen, komt er een mol uitgerolt.

Theorie die ik voorbij zag komen op Discord: ze hebben tijdens de mollicitaties 3 woorden moeten kiezen. Die woorden tellen nu (dus bij elk persoon de eigen gekozen woorden) allemaal voor 1 punt. De kandidaat met de meeste punten is de mol geworden.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 22:56:24 door Pjotr1992 »

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 4-01-2025, 23:06:03 »
Ik denk dat de keuze van de mol een combinatie is van eigenschappen en hoe vaak de kandidaat is ingevuld als mol in de test. Die test met de enige vraag "wie is de Mol" zal niet voor niets zijn geweest.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 4-01-2025, 23:10:07 »
Wellicht dat degene die het meeste is genoemd minpunten krijgt oid?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 4-01-2025, 23:15:08 »
In dat geval hebben ze de mol niet zelf gekozen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #28 Gepost op: 4-01-2025, 23:18:51 »
Het lijkt me inderdaad sterk dat ze de meest verdachte en dus meest gestemde persoon to mol verheffen. Dat betekent wel dat de keuze van de kandidaten dus omgekeerd evenredig is met de productiekeuze, Maw die hebben de kandidaten indirect de mol laten kiezen in de test, ervan uitgaand dat de kandidaten op 'meest verdacht' hebben gekozen. Omdat ze op dat moment niet wisten welk enorm gevolg hun stemgedrag zou betekenen, konden ze op dat moment geen dubbele laag vermoeden en dus niet omgekeerd gaan redeneren. De test zal dus wel gewogen zijn door productie, icm met de neergelegde moleigenschappen.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #29 Gepost op: 4-01-2025, 23:19:15 »
Ik verwacht inderdaad een puntentelling. Aantal keer een top 3-eigenschap + het aantal keer aangewezen als Mol = je score.

Minpunten voor verdacht zijn zou ook kunnen, maar vind ik minder logisch als de kandidaten de Mol kiezen, zoals Eva boven mij ook zegt. Dan is het eerder dat ze de keuze omgekeerd evenredig beïnvloeden.
EDIT: Zoals Mollem dus ook uitlegt. De vraag is wat de productie heeft gekozen als selectiemechanisme.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 23:21:23 door Pac »
...óf niet!

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 4-01-2025, 23:20:19 »
Theorie die ik voorbij zag komen op Discord: ze hebben tijdens de mollicitaties 3 woorden moeten kiezen. Die woorden tellen nu (dus bij elk persoon de eigen gekozen woorden) allemaal voor 1 punt. De kandidaat met de meeste punten is de mol geworden.

Ja zoiets zal het wel zijn inderdaad. Waarbij bij gelijkspel de molkeuze van de kandidaten de doorslag geeft ofzo.

Ik vond de aflevering qua montage en manier van filmen erg prettig.
De laatste opdracht keek ook leuk weg, gaf genoeg ruimte om te speuren, leuke groepsdynamiek en de nodige humor.

Verder een leuke twist met de nog niet gekozen mol, al had de opbouw hiernaartoe wat meer gelaagd en spannender gekund. Nu voelde het toch als wachten tot de twist eindelijk kwam, alsof de aflevering pas op dat moment echt begon.

Offline Marcoach

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 4-01-2025, 23:23:08 »
Rik begroet de groep met 'hallo allemaal' liedje uit de Luizenmoeder...Maaike?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: 4-01-2025, 23:34:23 »
Misschien ben ik heel sceptisch, maar ik denk dat we er echt wel vanuit kunnen gaan dat de makers een top 3 / rangschikking in hun hoofd hadden van molkandidaten en dat daar de antwoorden van de groep aan zijn gekoppeld. Aangezien we niet weten hoe de mol is gekozen, kunnen de makers daar alle kanten mee op, als ze het in aflevering 10 maar fatsoenlijk kunnen uitleggen. Een deelnemer die in de ogen van de makers niet voldoende stressbestendig ofzo is zal nooit tot mol uitgeroepen worden. Sam verwacht ik daarom absoluut niet meer, hij doet steeds iets anders dan de groep wat erg opvallend is. En wat maakt het ook uit? Zeker is dat de mol zelf nog van niets wist en het spel daadwerkelijk onvoorbereid (in ieder geval zonder voorbereiding in Nederland) moet gaan spelen. Dat is gaaf en biedt zoals we in de Vlaamse versie hebben gezien veel mogelijkheden.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 4-01-2025, 23:39:47 »
Tenzij ze de kandidaten hebben geselecteerd met dit spelelement in hun achterhoofd. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het allemaal wel zouden kunnen.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 5-01-2025, 00:16:57 »
Wellicht dat degene die het meeste is genoemd minpunten krijgt oid?

ik zou eerder zeggen voor iedere keer dat erop je geklikt is een minpunt want om de populairste als mol te kiezen schiet niet op, kunnen we al gelijk teun, sophie en ray afkruisen.. en misschien ook sam maar die wilde toch niet,

En ook roos? omdat zij zo duidelijk door teun geframed werd??

En niet dat ik het erg vind maar waarom zijn met name teun en bridget gekozen voor de narratie van deze aflevering? vallen die snel af?

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 5-01-2025, 00:20:34 »
Misschien ben ik heel sceptisch, maar ik denk dat we er echt wel vanuit kunnen gaan dat de makers een top 3 / rangschikking in hun hoofd hadden van molkandidaten en dat daar de antwoorden van de groep aan zijn gekoppeld. Aangezien we niet weten hoe de mol is gekozen, kunnen de makers daar alle kanten mee op, als ze het in aflevering 10 maar fatsoenlijk kunnen uitleggen. Een deelnemer die in de ogen van de makers niet voldoende stressbestendig ofzo is zal nooit tot mol uitgeroepen worden. Sam verwacht ik daarom absoluut niet meer, hij doet steeds iets anders dan de groep wat erg opvallend is. En wat maakt het ook uit? Zeker is dat de mol zelf nog van niets wist en het spel daadwerkelijk onvoorbereid (in ieder geval zonder voorbereiding in Nederland) moet gaan spelen. Dat is gaaf en biedt zoals we in de Vlaamse versie hebben gezien veel mogelijkheden.

Ik hoop dat ze er wel open zijn ingegaan want anders is het allemaal toch maar opgeklopte lucht?

Ik neem aan dat ze gewoon objectief de mol hebben gekozen want waarom zou je anders willen? zonder molvoorbereiding zou het seizoen altijd anders worden dan anders dus dat maakt toch ook niet uit?

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 5-01-2025, 00:56:16 »
Prima eerste aflevering, stukken beter dan wat we de laatste jaren hebben gezien. En wat een toffe groep bij elkaar. ::bravo::

Leuke twist ook, in aflevering 10 zullen we wel horen hoe dit precies gegaan is.

De molbriefing ook goed gedaan, goed naar de Belg gekeken. Het geeft Rik ook een betere rol, sowieso deed Rik het goed deze aflevering.

Op naar volgende week, ziet er ook weer leuk uit.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 5-01-2025, 01:05:11 »
Om erachter te komen hoe de kandidaten zelf de mol hebben gekozen moeten we, denk ik, eerst kijken naar wat Rik hierover heeft gezegd. In het molboekje heeft hij het erover dat iemand in het Mol-team met een heel spannend plan kwam en dat hij het een geweldige plottwist vond. Maar dat hij niet zag hoe ze dit ooit konden uitvoeren zonder het grootste geheim prijs te geven.
Welnu, ik vermoed dat dit spannend plan was, dat de kandidaten zelf de mol zouden kiezen. M.a.w. laat ze aan het begin van de serie een test maken en degene die het meest (of minst) wordt genoemd, maken we de mol. Het probleem hiervan is dat kandidaten die in de loop van het seizoen middelmatig worden verdacht daarbij zouden afvallen als mol. Als ze erbij zouden zeggen dat de meest verdachte kandidaat is gekozen als mol, of omgekeerd de minst verdachte, dan wordt het nog makkelijker om de mol te vinden.

De oplossing die ze volgens mij hebben bedacht is om er een andere factor bij te halen, namelijk welke eigenschappen een mol zou moeten bezitten en welke eigenschappen ze aan welke kandidaten toekennen. Door beide criteria te hanteren, wordt het een stuk ingewikkelder om aan de hand hiervan erachter te komen wie er is gekozen als mol. Temeer omdat zowel de kandidaten als de kijkers geen volledig beeld kunnen krijgen van de eigenschappen die er zijn genoemd.

En dan is het nog de vraag, welke eigenschappen tellen er allemaal mee? Vandaar ook Riks opmerking dat het gaat om een puzzel, waarvan hij hoopt dat de kijkers zich hierin gaan verdiepen.

Edit
Het probleem hiermee is dan natuurlijk dat het allemaal wat vaag wordt en wat ga je aan het eind vertellen over deze fantastische twist.
Dan kom je op het idee om dat gedoe met die eigenschappen alleen te gebruiken als afleiding. Sterker nog, je maakt die kandidaat de mol die het meest werd genoemd en dus het meest verdacht is. Normaal zou je natuurlijk de kandidaat die het minst verdacht is kiezen als mol.
In de finale kun je dan vertellen dat de kandidaten inderdaad zelf de mol hebben gekozen a.d.h.v. hun verdenkingen. De onthulling van de mol kun je dan op een 'eilandraad' manier doen, simpelweg tellen wie er hoeveel stemmen heeft gekregen. Is weer eens wat anders dan de mol die zegt dat hij of zij de mol is.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 01:32:05 door MartinJ »

Offline JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #38 Gepost op: 5-01-2025, 01:33:09 »
Hele leuke eerste aflevering! Kwam wat langzaam op gang, maar vanaf de “executie” werd het interessant

ik denk dat de gekregen eigenschappen icm de top-3 van de groep (zoals eerder beschreven) iedere kandidaat een X aantal punten geeft. Een punt aftrek per keer dat jouw naam is ingevuld bij ‘Wie is de Mol?’, omdat dit betekent dat je al verdacht was zonder dat je überhaupt de mol was.

Ik denk dat de groep Roos heeft gekozen.

Doet me denken aan De Mol BE Vietnam 2019. Productie heeft toen bewust kandidaten gecast die de mol wilden zijn, lijkt me voor dit NL seizoen ook (Sam heeft eerder vast ja gezegd). Normaliter zijn er veel kandidaten die niet de mol willen zijn. Soms wil wel meer dan de helft ‘t niet zijn (bijv. S12)

Offline AggieMol

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 5-01-2025, 01:52:26 »
Een verrassende eerste aflevering. Ik was erg verrast om te zien dat er in het begin nog geen Mol was en dat de kandidaten deze ter plekke zelf moesten kiezen. Ik had zoiets al eens gezien in de Belgische versie van dit programma, tijdens seizoen 7, maar leuk dat ze dit dan ook bij de Nederlandse Wie is de Mol? hebben gedaan met een eigen twist en ook dat fopspel met die Jokers was een goede manier om de kandidaten op het verkeerde been te zetten!!!! Ook de tweede opdracht met de Partyboot vond ik heel mooi en leuk bedacht!!!!