Om erachter te komen hoe de kandidaten zelf de mol hebben gekozen moeten we, denk ik, eerst kijken naar wat Rik hierover heeft gezegd. In het molboekje heeft hij het erover dat iemand in het Mol-team met een heel spannend plan kwam en dat hij het een geweldige plottwist vond. Maar dat hij niet zag hoe ze dit ooit konden uitvoeren zonder het grootste geheim prijs te geven.
Welnu, ik vermoed dat dit spannend plan was, dat de kandidaten zelf de mol zouden kiezen. M.a.w. laat ze aan het begin van de serie een test maken en degene die het meest (of minst) wordt genoemd, maken we de mol. Het probleem hiervan is dat kandidaten die in de loop van het seizoen middelmatig worden verdacht daarbij zouden afvallen als mol. Als ze erbij zouden zeggen dat de meest verdachte kandidaat is gekozen als mol, of omgekeerd de minst verdachte, dan wordt het nog makkelijker om de mol te vinden.
De oplossing die ze volgens mij hebben bedacht is om er een andere factor bij te halen, namelijk welke eigenschappen een mol zou moeten bezitten en welke eigenschappen ze aan welke kandidaten toekennen. Door beide criteria te hanteren, wordt het een stuk ingewikkelder om aan de hand hiervan erachter te komen wie er is gekozen als mol. Temeer omdat zowel de kandidaten als de kijkers geen volledig beeld kunnen krijgen van de eigenschappen die er zijn genoemd.
En dan is het nog de vraag, welke eigenschappen tellen er allemaal mee? Vandaar ook Riks opmerking dat het gaat om een puzzel, waarvan hij hoopt dat de kijkers zich hierin gaan verdiepen.
Edit
Het probleem hiermee is dan natuurlijk dat het allemaal wat vaag wordt en wat ga je aan het eind vertellen over deze fantastische twist.
Dan kom je op het idee om dat gedoe met die eigenschappen alleen te gebruiken als afleiding. Sterker nog, je maakt die kandidaat de mol die het meest werd genoemd en dus het meest verdacht is. Normaal zou je natuurlijk de kandidaat die het minst verdacht is kiezen als mol.
In de finale kun je dan vertellen dat de kandidaten inderdaad zelf de mol hebben gekozen a.d.h.v. hun verdenkingen. De onthulling van de mol kun je dan op een 'eilandraad' manier doen, simpelweg tellen wie er hoeveel stemmen heeft gekregen. Is weer eens wat anders dan de mol die zegt dat hij of zij de mol is.