Poll

Welke drie eigenschappen vind jij het meest belangrijk voor een mol?

adaptief
62 (15.4%)
creatief
27 (6.7%)
misleidend
15 (3.7%)
sociaal
43 (10.7%)
besluitvaardig
12 (3%)
manipulatief
44 (10.9%)
observerend
8 (2%)
stressbestendig
105 (26.1%)
brutaal
13 (3.2%)
meedogenloos
15 (3.7%)
overtuigend
37 (9.2%)
zelfverzekerd
22 (5.5%)

Totaal aantal stemmen: 135

Auteur Topic: Welke 3 eigenschappen vind jij het meest belangrijk voor een mol?  (gelezen 1999 keer)

Offline Floortje

• Forumlid
Ideetje: als we hier stemmen welke drie eigenschappen wij het meest bij een mol vinden horen

en we vergelijken die uitkomst met de bordjes zoals die bij de foto's van de kandidaten zijn neergezet

krijgen we dan een idee wie er een grote kans zouden kunnen maken om de mol te zijn?

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
Re: Welke 3 eigenschappen vind jij het meest belangrijk voor een mol?
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2025, 22:03:38 »
supoereuk idee. We hebben alleen totaal geen overzicht. Wat er aan overzicht is is in Moltalk aan bod geweest  ;)

Offline Floortje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2025, 22:22:44 »
Wat vinden jullie van het idee uit Moltalk, dat de 8 eigenschappen die in de brief van de monnik staan kandidaat-eigenschappen zijn en dat het dus alleen om de resterende 4 eigenschappen zou gaan?

Offline Wippie

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2025, 22:25:04 »
Het kan evengoed precies andersom zijn

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2025, 22:27:10 »
Ik weet het niet. Ik denk dat het sowieso gelinkt is aan de selectie moleigenschappen die gekozen zijn door de deelnemers tijdens de mollicitatie en daar ging het duidelijk om de mol. Ik denk ook niet dat ze allemaal tot maar 4 eigenschappen zijn gekomen uit de gehele selectie.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 22:46:05 door Eva. »

Offline Floortje

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2025, 22:32:20 »
Het kan evengoed precies andersom zijn
Ja, eens! Als er in die brief van de monnik staat dat je ver kunt komen met 8 bepaalde eigenschappen, dan zijn dat misschien juist de eigenschappen die bij een mol horen. De mol komt ook ver.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
  • Kersverse moderator!
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2025, 22:43:43 »
Goede zet ::ok:: Met 'the wisdom of the crowd' zouden we wel ongeveer bij dezelfde eigenschappen uit moeten komen als de tien kandidaten. Dan valt gelijk op dat 'stressbestendig' boven alle andere antwoordopties uittorent in de poll. Goede kans dus dat die ook bij de kandidaten (vrijwel) bovenaan staat.

En ik zou denken dat kandidaten deze belangrijke eigenschap vooral bij Ray plaatsen, wat we ook al een klein beetje in de aflevering zien ::vergroot:: Belangrijk pluspunt voor hem als mogelijk gekozen Mol.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2025, 22:48:19 »
Ja, wat een mooie theorie.
Ik heb zelf 'manipulatief' als 3e eigenschap (om de groep te sturen). Maar 'creatief'  (die ik niet meer kon kiezen, want dat zou de 4e eigenschap zijn) is eigenlijk ook een goede. Want de mol moet snel kunnen schakelen/manieren verzinnen om een opdracht te verprutsen.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2025, 22:50:20 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2025, 22:52:42 »
Goede zet ::ok:: Met 'the wisdom of the crowd' zouden we wel ongeveer bij dezelfde eigenschappen uit moeten komen als de tien kandidaten. Dan valt gelijk op dat 'stressbestendig' boven alle andere antwoordopties uittorent in de poll. Goede kans dus dat die ook bij de kandidaten (vrijwel) bovenaan staat.

En ik zou denken dat kandidaten deze belangrijke eigenschap vooral bij Ray plaatsen, wat we ook al een klein beetje in de aflevering zien ::vergroot:: Belangrijk pluspunt voor hem als mogelijk gekozen Mol.
Ik zou dan als productie juist de mol kiezen die de minst verdachte eigenschappen heeft.

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2025, 22:54:56 »
Ja precies. Je moet wel heel manipulatief ZIJN als mol, maar niet als zodanig gezien worden door je medekandidaten.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Kersverse moderator!
« Reactie #10 Gepost op: 4-01-2025, 22:59:24 »
Ik zou dan als productie juist de mol kiezen die de minst verdachte eigenschappen heeft.
De vraag was niet 'wat is een verdachte eigenschap' maar 'welke eigenschappen heeft een mol nodig'. In lijn met het idee dat de kandidaten de Mol kiezen neem ik aan dat ze de best mogelijke Mol kiezen.

Ik kan me wel voorstellen dat ze met de testvraag 'Wie is de Mol?' de meest verdachte kandidaten eruit willen filteren. Maar als je het idee dat de kandidaten de Mol kiezen letterlijk neemt (en dus niet alleen beïnvloeden met onbewuste acties) dan zou ik eerder denken dat degene die de meeste stemmen kreeg ook de meeste kans maakte om de Mol te worden.
...óf niet!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2025, 23:04:43 »
Mijn top 3 is zelfverzekerd, stressbestendig en creatief. Manipulatief is handig, maar het hoeft niet.

Offline Floortje

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 5-01-2025, 00:00:06 »
In lijn met het idee dat de kandidaten de Mol kiezen neem ik aan dat ze de best mogelijke Mol kiezen.
Eens. Dus inderdaad juist wel iemand die over de veelgekozen eigenschappen beschikt.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 5-01-2025, 10:10:54 »
Stressbestendig is dé mol eigenschap en die zal zeker vaak bij Ray gezet zijn. We weten natuurlijk niet exact hoe de makers de mol hebben gekozen, maar dit lijkt me belangrijk om mee te nemen.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 5-01-2025, 15:38:03 »
Ik denk dat er maar 2 eigenschappen zijn die een mol absoluut moet hebben: stressbestendig en sociaal.
Ik heb ook nog een derde aangekruisd (zelfverzekerd) alleen omdat het gebrek hiervan de belangrijkste reden was dat een mol moest worden vervangen in de Belgische versie van De Mol. Deze mol dacht namelijk dat iedereen hem door had en kon daardoor de stress niet meer aan.
Alle andere kunnen van pas komen maar heb je als mol niet echt nodig denk ik. Ik snap niet waarom adaptief zo hoog staat, aangezien de mol de volledige opdracht van tevoren krijgt uitgelegd, inclusief de mogelijke manieren om de opdracht te saboteren.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 5-01-2025, 20:08:55 »
Ik heb een beetje m’n twijfels bij sociaal. Natuurlijk is dat belangrijk, maar ook niet overdreven.

Adaptief had ik zelf bij m’n top 3: het loopt natuurlijk nooit precies zoals je wil als mol, en je daarop kunnen aanpassen is extreem belangrijk.

Maar goed, eigenlijk moeten we juist niet teveel argumenten geven hier (en mensen van gedachten laten veranderen voor ze stemmen), want juist de data zonder voorkennis past het beste bij wat de kandidaten gedaan hebben.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 5-01-2025, 20:22:02 »
ik vind creatief ook een noodzakelijke eigenschap. De mol wordt gebriefd maar kan niet altijd de voorgenomen tactiek uitvoeren omdat de kandidaten altijd in de meerderheid zijn en soms dominanter. Dan is het toch wel belangrijk om te kunnen improviseren, daar is creativiteit voor nodig.

Offline Mollende_Moller

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 5-01-2025, 20:32:22 »
Iets wat ik ook relevant vind is de context waarin de drie moleigenschappen werden gevraagd. De vragen werden gesteld tijdens de mollicitatie, wat mij doet vermoeden is dat de eigenschappen die kandidaten geven ook eigenschappen zijn die zijzelf bezitten. De groep bestaat uit presentatoren, acteurs, fotografen en een theatermaker. Dit zijn vaak sociale en creatieve mensen, waardoor ik denk dat de top 3 eigenschappen stressbestendig, creatief en sociaal zijn.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 5-01-2025, 20:39:33 »
Ik denk ook dat je die vraag tijdens een mollicitatie beantwoordt vanuit je eigen karakter en het type mol dat je zou (willen) zijn. Daarom denk ik ook niet dat de 4 eigenschappen die, voor zover we weten, niet in de brief voorkwamen van bijzondere betekenis zijn. Ik denk niet dat er een universeel antwoord is op de vraag. Tien kandidaten hebben 3 eigenschappen uitgekozen, er zal vast overlap zijn maar ik vraag me af of er significante verschillen waren (op stressbestendigheid na).

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 6-01-2025, 13:15:51 »
De vragen werden gesteld tijdens de mollicitatie, wat mij doet vermoeden is dat de eigenschappen die kandidaten geven ook eigenschappen zijn die zijzelf bezitten.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Dit soort vragen betrek je al snel onbewust op jezelf.

Met als toevoeging dat de eigenschappen ook kunnen slaan op wie de kandidaat een goede eerdere mol vond. Staat daar toevallig iets over in het molboekje?